Gloomhaven -zasady i pytania
- Blugkolf
- Posty: 156
- Rejestracja: 22 lut 2014, 13:32
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 9 times
Re: Gloomhaven (Isaac Childres)
Chodzi o to, że zaczynasz tę misję osłabiony, odrzucając 2 karty na każdej postaci na stos z którego mogą je odzyskać dopiero po odpoczynku (krótkim lub długim). Każda postać wybiera sama, które to dokładnie będą karty.
Piszesz w złym temacie - zmień dział forum na Zasady - pytania i wątpliwości. Moderator przeniósł już część Twoich pytań.
Piszesz w złym temacie - zmień dział forum na Zasady - pytania i wątpliwości. Moderator przeniósł już część Twoich pytań.
Re: Gloomhaven -zasady i pytania
Czy jak wylosuje jakąś moc( listek, ogień, wiatr) w modyfikatorach ataku, to czy mogę go w tym ataku od razu użyć? Czy on tylko ładuje samą moc do silnej i jest do użycia od następnej rundy?
-
- Posty: 762
- Rejestracja: 08 gru 2012, 01:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 157 times
Re: Gloomhaven -zasady i pytania
Jest do użycia w następnym stepie inicjatywy - czyli ty nie możesz wykorzystać danej mocy (ladujesz tylko moc do silnej) ale twój sojusznik albo wróg ktory ma swoją aktywacja po Tobie już może.
Re: Gloomhaven -zasady i pytania
wzmacnianie esencji żywiołów zawsze odbywa się na koniec tury danej postaci. Nieważne czy wzmocnienie pochodzi bezpośrednio z karty zdolności czy z karty modyfikatora ataku - nigdy nie możesz od razu użyć esencji, którą wzmocniłeś w danej turze, jej wzmocnienie dokonuje się jako ostatnia rzecz w Twojej turze.
(PS. nie chcę Ci za bardzo namieszać, ale możliwa jest sytuacja, że w danej turze zużywasz np. esencję ognia, która była wcześniej dostępna, a jednocześnie wzmacniasz esencję ognia, np. modyfikatorem ataku - wtedy na koniec tury znów wzmacniasz ogień. Różnica jest taka, że esencja była dla Ciebie dostępna na początku Twojej tury)
- Blugkolf
- Posty: 156
- Rejestracja: 22 lut 2014, 13:32
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 9 times
Re: Gloomhaven -zasady i pytania
Od razu zaznaczę, że nie wiem jak jest w polskim tłumaczeniu, ale rundy oznaczasz na planszetce tam gdzie esencje, a tury to aktywacje graczy na danej inicjatywie. Czasem, dzięki różnym efektom w grze, możesz mieć dodatkową turę w rundzie, która musi być zagrana na niższej inicjatywie niż ta pierwsza. W tej drugiej turze możesz użyć już esencji którą stworzyłeś w poprzedniej turze w tej samej rundzie.aeiou871 pisze: ↑30 lis 2020, 08:05wzmacnianie esencji żywiołów zawsze odbywa się na koniec tury danej postaci. Nieważne czy wzmocnienie pochodzi bezpośrednio z karty zdolności czy z karty modyfikatora ataku - nigdy nie możesz od razu użyć esencji, którą wzmocniłeś w danej turze, jej wzmocnienie dokonuje się jako ostatnia rzecz w Twojej turze.
(PS. nie chcę Ci za bardzo namieszać, ale możliwa jest sytuacja, że w danej turze zużywasz np. esencję ognia, która była wcześniej dostępna, a jednocześnie wzmacniasz esencję ognia, np. modyfikatorem ataku - wtedy na koniec tury znów wzmacniasz ogień. Różnica jest taka, że esencja była dla Ciebie dostępna na początku Twojej tury)
Re: Gloomhaven -zasady i pytania
Czy jak podczas swojej tury zabiję potwora i zostanie mi jedna karta zdolności do wykorzystania, ale nie chce jej wykorzystać to mogę ją zostawić na kolejną rundę?
Re: Gloomhaven -zasady i pytania
Nie, musisz ją wykorzystać, ale nie musisz używać zdolności, które powodują, że karta jest utracona (tylko użyć akcji domyślnych - Atak 2 zamiast akcji górnej, Ruch 2 zamiast akcji dolnej).
- Admirał Thrawn
- Posty: 132
- Rejestracja: 31 mar 2020, 10:37
- Has thanked: 66 times
- Been thanked: 16 times
Re: Gloomhaven -zasady i pytania
Jeśli chodzi o jedną z dwóch zagranych karty w rundzie, to nie. Musisz rozpatrzeć obie, a nawet jak jedna ci nic nie daje, to musi zostać odłożona na stos kart odrzuconych.
,,-Do you know the difference between an error and a mistake, ensign?
-No sir.
-Everyone can make an error, ensign. But that error doesn’t become a mistake until you refuse to correct it”
-No sir.
-Everyone can make an error, ensign. But that error doesn’t become a mistake until you refuse to correct it”
Re: Gloomhaven -zasady i pytania
Dzięki za info. Teraz kolejne pytanie z serii GH Czy skokiem mogę wskoczyć przez drzwi do kolejnego pomieszczenia?
Re: Gloomhaven -zasady i pytania
Skok to rodzaj ruchu, więc jak najbardziej możesz (chyba że scenariusz określa np. że drzwi są zamknięte i nie można ich otworzyć - jak bodajże w scenariuszu 2 - albo można otworzyć pod jakimś warunkiem)
-
- Posty: 762
- Rejestracja: 08 gru 2012, 01:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 157 times
Re: Gloomhaven -zasady i pytania
Skokiem nie przejdziesz przez ściany ale staniesz na drzwiach, co uruchomi otwarcie kolejnego pomieszczenia. Ale nie da się wskoczyć do pomieszczenia bez otwarcia drzwi jeżeli taki był pomysł.
Re: Gloomhaven -zasady i pytania
Przykład. Chcę wykonać skok z pola obok drzwi na 4 pola. Czy zatrzymam się na polu drzwi, czyli wykonam skok o jedno pole, czy jednak wskoczę o 3 pola do środka?
Re: Gloomhaven -zasady i pytania
Skaczesz na pole z drzwiami, otwierasz je, zapełniasz pokój potworami zgodnie z rozpiską scenariusza, po czym możesz kontynuować swój ruch, a nawet zaatakować nowo odkryte potwory, używając drugiej karty
- Blugkolf
- Posty: 156
- Rejestracja: 22 lut 2014, 13:32
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 9 times
Re: Gloomhaven -zasady i pytania
Skokiem też możesz otworzyć pomieszczenie i nawet się wycofać, wrócić na heks z którego zacząłeś, otworzyć więcej niż jedno pomieszczenie, zostać na heksie drzwi (czasem to jest fajne, bo te heksy nie należą do żadnego pomieszczenia i w związku z tym nie dotyczą ich żadne efekty związane z danym pomieszczeniem). Jedynym warunkiem jest niekończenie całego ruchu na zakazanym polu, jak np. przeszkoda (heksy z zieloną ramką) lub przeciwnik czy sojusznik.
Re: Gloomhaven -zasady i pytania
Instrukcja chyba mówi coś o tym, że po otwarciu drzwi należy bezzwłocznie wypełnić go i "poznać" zawartość, nie możesz więc skoczyć przez drzwi, bo nie wiesz co jest w środku (przeszkoda na miejscu docelowym). Ja wiem, że z księgi scenariuszy widać, co tam jest, no ale teoretycznie nie powinieneś tam patrzeć. Dlatego na BGG są pdfy z zakrytymi pokojami właśnie. I wg. tego zdaje mi się, że wskoczenie do pokoju w tym samym ruchu nie jest możliwe (zresztą, co to za drzwi nad którymi jest miejsce do skakania, a nie ściana ).
Re: Gloomhaven -zasady i pytania
Tak, należy wypełnić pokój zawartością (potwory, pułapki, skrzynie), co nie znaczy, że nie można użyć Ruchu ze Skokiem, żeby przejść przez drzwi - drzwi mogą być wysokim na kilka metrów portalem, nie widzę problemu z wytłumaczeniem czegoś takiego, zwłaszcza, że wiele Ruchów ze Skokiem to coś w rodzaju szarży albo lewitacji, a nie ogromnego skoku. Ruch wykonujesz pole po polu, rozpatrujesz heks po heksie, dlatego w ramach Ruchu ze Skokiem możesz znaleźć się na polu z drzwiami, otworzyć je, a resztę ruchu spożytkować jak chcesz - wejść do pokoju, cofnąć się lub pozostać na polu, w którym znajdowały się drzwi.gnysek pisze: ↑02 gru 2020, 11:58Instrukcja chyba mówi coś o tym, że po otwarciu drzwi należy bezzwłocznie wypełnić go i "poznać" zawartość, nie możesz więc skoczyć przez drzwi, bo nie wiesz co jest w środku (przeszkoda na miejscu docelowym). Ja wiem, że z księgi scenariuszy widać, co tam jest, no ale teoretycznie nie powinieneś tam patrzeć. Dlatego na BGG są pdfy z zakrytymi pokojami właśnie. I wg. tego zdaje mi się, że wskoczenie do pokoju w tym samym ruchu nie jest możliwe (zresztą, co to za drzwi nad którymi jest miejsce do skakania, a nie ściana ).
- yrq
- Posty: 993
- Rejestracja: 06 sie 2018, 10:55
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 353 times
- Been thanked: 374 times
Re: Gloomhaven -zasady i pytania
Też widziałbym ruch ze skokiem wykonywany jako seria podskoków, złapanie łańcucha, przeskoczenie po głowie wroga, wyważenie drzwi, piruet i odbicie się od ściany.
Zresztą jak masz ruch ze skokiem to możesz prowadzić go po hexach, które skręcają, zawijają za róg albo wracają.
Są efekty (wymyślam przykład), ruch 6 skok, zadaj 2 obrażenia każdemu wrogowi, przez którego pole przeszedłeś. To zdecydowanie kombinuje się wtedy trasę, która optymalizuje drogę
Nie wiedzę więc powodu dlaczego tematycznie trzeba zatrzymać się na drzwiach.
Zresztą jak masz ruch ze skokiem to możesz prowadzić go po hexach, które skręcają, zawijają za róg albo wracają.
Są efekty (wymyślam przykład), ruch 6 skok, zadaj 2 obrażenia każdemu wrogowi, przez którego pole przeszedłeś. To zdecydowanie kombinuje się wtedy trasę, która optymalizuje drogę
Nie wiedzę więc powodu dlaczego tematycznie trzeba zatrzymać się na drzwiach.
Re: Gloomhaven -zasady i pytania
Sprawdziłem na BGG i faktycznie, o ile drzwi liczą się jako ściana, podskoki można liczyć jako serię podskoków, wiec da się wejść do pomieszczenia.
Zatem zarówno latanie jak i skoki otworzą drzwi.
Zatem zarówno latanie jak i skoki otworzą drzwi.
-
- Posty: 1021
- Rejestracja: 09 lip 2007, 15:25
- Lokalizacja: okolice Bydgoszczy
- Has thanked: 42 times
- Been thanked: 31 times
Re: Gloomhaven -zasady i pytania
Wydawałoby się, że po roku grania nie będzie żadnych wątpliwości. Tymczasem dziś rozgrywaliśmy scenariusz 78 i jedna połowa drużyny uznała, że wygraliśmy, a druga - że wręcz przeciwnie .
Spoiler:
Re: Gloomhaven -zasady i pytania
Pokonać wszystkich znaczy... wszystkich....
Jak sobie wyobrażasz taki cel i pierwsze pomieszczenie (chyba w pierwszym etapie jest). Zabijasz 2/4 łuczników i co? Koniec misji?
Trzeba przeszukać wszystkie pokoje i zabić wszystkich wrogów jacy są. Proste i logiczne
Jak sobie wyobrażasz taki cel i pierwsze pomieszczenie (chyba w pierwszym etapie jest). Zabijasz 2/4 łuczników i co? Koniec misji?
Trzeba przeszukać wszystkie pokoje i zabić wszystkich wrogów jacy są. Proste i logiczne
-
- Posty: 34
- Rejestracja: 14 wrz 2020, 17:42
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Re: Gloomhaven -zasady i pytania
Mam pytanko. Jak to jest z dodaniem nowej postaci do gry. Przykładowo gramy z kumplem i jesteśmy na 10 scenariuszu. To może do nas dołączyć kolejny znajomy z nową postacią? Rozumiem, że on zaczyna wszystko w takim razie od zera tak jak my to mielismy przy pierwszych rozgrywkach i w razie możliwości mozemy go "expic " ?
- Admirał Thrawn
- Posty: 132
- Rejestracja: 31 mar 2020, 10:37
- Has thanked: 66 times
- Been thanked: 16 times
Re: Gloomhaven -zasady i pytania
Tak, nowa postać może zawsze dołączyć do drużyny i zaczyna na poziomie równym lub niższym (wybór gracza) od poziomu dobrobytu miasta.
,,-Do you know the difference between an error and a mistake, ensign?
-No sir.
-Everyone can make an error, ensign. But that error doesn’t become a mistake until you refuse to correct it”
-No sir.
-Everyone can make an error, ensign. But that error doesn’t become a mistake until you refuse to correct it”
Re: Gloomhaven -zasady i pytania
Generalnie zasada jest taka, że można w scenariuszu grać max. jedną postacią danej klasy. W mieście możesz robić co chcesz - dodawać nowe, dać odpocząć starym, stworzyć kolejną postać tej samej klasy która zacznie od zera - i na koniec wybierasz kto idzie do kolejnego scenariusza. Dlatego poziom trudności zależy od poziomów postaci.
-
- Posty: 34
- Rejestracja: 14 wrz 2020, 17:42
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Re: Gloomhaven -zasady i pytania
Pytanko jeszcze odnośnie poziomu dobrobytu miasta. Jeżeli nasza postać awansuje na wyższy poziom przykładowo poziom 2 to podnosimy poziom dobrobytu na poziom 2 czy tylko za pomocą scenariuszy i wydarzeń mozemy to podnosić?
-
- Posty: 1021
- Rejestracja: 09 lip 2007, 15:25
- Lokalizacja: okolice Bydgoszczy
- Has thanked: 42 times
- Been thanked: 31 times
Re: Gloomhaven -zasady i pytania
Awans postaci na wyższy poziom nie powoduje wzrostu dobrobytu. Natomiast scenariusze i wydarzenia owszem, oprócz tego odejście postaci na emeryturę oraz powodują wzrost dobrobytu miasta.
Spoiler: