Pax Pamir/ 2nd Edition (Phil Eklund, Cole Wehrle)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4514
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2088 times

Re: Pax Pamir (Phil Eklund, Cole Wehrle)

Post autor: PytonZCatanu »

Na pewno nie możecie spać i zastanawiacie się, jakie są tiebrejkery w Pax Pamir. Na szczęście zachęcony waszymi wpisami właśnie czytam intrukcje i spieszę z informacją:



Obrazek

🙂
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4514
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2088 times

Re: Pax Pamir (Phil Eklund, Cole Wehrle)

Post autor: PytonZCatanu »

Kończę intrukcje i wiecie co? Feeling tej gry (oczywiście mój wybrażony, bo nie grałem) przypomina mi nieco INIS.
Lukić
Posty: 237
Rejestracja: 28 mar 2019, 09:31
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 49 times
Been thanked: 71 times

Re: Pax Pamir (Phil Eklund, Cole Wehrle)

Post autor: Lukić »

PytonZCatanu pisze: 10 lut 2021, 22:49 Kończę intrukcje i wiecie co? Feeling tej gry (oczywiście mój wybrażony, bo nie grałem) przypomina mi nieco INIS.
W ostatniej grze byliśmy o krok od robienia kebaba. Remis rozstrzygnęliśmy czerwonymi gwiazdkami, przy różnicy zaledwie jednej :D
A apropos tego co napisałeś, to ta gra mi nijak nie przypomina INIS. Myślenie idzie w całkiem innym kierunku.
...słaba ta gra, nawet nie ma premii za przejście przez start...
autopaga
Posty: 1422
Rejestracja: 29 wrz 2018, 20:27
Lokalizacja: Szczecin/Tanowo
Has thanked: 94 times
Been thanked: 318 times

Re: Pax Pamir (Phil Eklund, Cole Wehrle)

Post autor: autopaga »

Oj przypomina, walenie w lidera, nie dotrwałem do końca partii zapoznawczej. Czarna lista zaktualizowana :D
JKM
Posty: 16
Rejestracja: 28 sty 2021, 09:40
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Pax Pamir (Phil Eklund, Cole Wehrle)

Post autor: JKM »

autopaga pisze: 11 lut 2021, 02:03 Oj przypomina, walenie w lidera, nie dotrwałem do końca partii zapoznawczej. Czarna lista zaktualizowana :D
Walenie w lidera to przecież w praktycznie każdej grze, gdzie da się to robić, a w area control się da. Podobieństwa z Inis są tylko na najbardziej podstawowym poziomie (AC, karty, odchylenie w stronę taktyki kosztem strategii).
Lukić
Posty: 237
Rejestracja: 28 mar 2019, 09:31
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 49 times
Been thanked: 71 times

Re: Pax Pamir (Phil Eklund, Cole Wehrle)

Post autor: Lukić »

JKM pisze: 11 lut 2021, 08:26 odchylenie w stronę taktyki kosztem strategii
moje przemyślenia w tym zakresie opisałem tu.
...słaba ta gra, nawet nie ma premii za przejście przez start...
Awatar użytkownika
oduck
Posty: 149
Rejestracja: 07 paź 2013, 19:37
Has thanked: 443 times
Been thanked: 73 times

Re: Pax Pamir (Phil Eklund, Cole Wehrle)

Post autor: oduck »

warlock pisze: 10 lut 2021, 14:48
No i oczywiście instrukcje, zupełnie inaczej niż w przypadku PP jest co tłumaczyć, z czym walczyć i co sknocić.
Nie wiem, jak to wyglada od strony wydawcow, ale moze zainteresowani mogliby sie dogadac z autorami tlumaczen niektorych instrukcji zamieszczonymi na stronie ION/SMG. Niemniej mam podobne obawy o sprzedawalnosc tych tytulow w polskiej wersji, zwlaszcza, ze sa do nich living-rules i erraty...
mk20336
Posty: 1551
Rejestracja: 02 sty 2019, 09:46
Has thanked: 72 times
Been thanked: 437 times
Kontakt:

Re: Pax Pamir (Phil Eklund, Cole Wehrle)

Post autor: mk20336 »

Pax Pamir v2 – multiplayer variant – first impressions

Pax Pamir 2 edycja to bardzo udana symulacja konfliktu w Afganistanie w XIX w. między Rosjanami, Brytyjczykami i samymi Afgańczykami. Miałem okazję w końcu pograć w tryb multiplayer i dziele się swoimi wrażeniami. Naprawdę warto zagrać!

LINK: Pax Pamir v2 – multiplayer variant – first impressions

Obrazek
Mój blog, serdecznie zapraszam!
https://theboardgameschronicle.com/
Awatar użytkownika
Rafal_Kruczek
Posty: 1092
Rejestracja: 20 sie 2008, 11:48
Lokalizacja: Legnica
Has thanked: 84 times
Been thanked: 31 times

Re: Pax Pamir (Phil Eklund, Cole Wehrle)

Post autor: Rafal_Kruczek »

mk20336 pisze: 14 lut 2021, 15:49 Pax Pamir v2 – multiplayer variant – first impressions
No właśnie zastanawiam się na tym jak rózne osoby róznie definiują pewne słowa
"variant" - jak dla mnie to podstawowa opcja beż żadnych zmian. Czyli granie według normalnych zasad nie jest wariant czy "wariant zero"?
"multiplayer" - no w grach komputerowych/video/lonsolowych multiplayer zazwyczaj to przynajmniej 2 graczy plus urządzenia/e do grania czyli przynajmniej 3 w sumie. Single player to 1 (aktywny) gracz + urzadząnie( a czasami urządzenia)
Ale w grach planszowych "wielu graczy"/multiplayer zazwyczaj zaczyna sie od 3. ze specjalnym wyróznieniem gier na 2 graczy( duel/pojedynek). Kategoria solo na 1 gracza to zazwyczaj bez dyskusji.
Ale niezaleznie od definicji z relacji wynika ze graliście na 2 graczy BEZ bota. Czy to ze względu na problemy techniczne z TTS czy taki był wybór?
Ja Pax Pamir na 2 graczy jeszcze nie próbowałem i szczerze mówiąc nawet bym nie podchodził do gry na 2 ( w takim przypadku to bym wolał Pax Ren) ,ale jesli juz to chyba z Automą.
PytonZCatanu pisze: 10 lut 2021, 22:22 Na pewno nie możecie spać i zastanawiacie się, jakie są tiebrejkery w Pax Pamir. Na szczęście zachęcony waszymi wpisami właśnie czytam intrukcje i spieszę z informacją:

Spoiler:


🙂
U mnie to raczej działa w drugą stonę... zjedzony "tie-breaker" leży na żołądku i utrudnia zaśniecie...
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4514
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2088 times

Re: Pax Pamir (Phil Eklund, Cole Wehrle)

Post autor: PytonZCatanu »

Pax Pamir 2ed

Ocena po 2 pierwszych partiach: 8/10

+ fantastyczne, minimalistyczne wydanie, detale, faktura <3 - to naprawdę relax dla mózgu po tych wszystkich maksymalistycznych kickstarterach.... :roll:
+ duża głębia rozgrywki, wzrastająca wraz z zapoznaniem się z kartami

- na pomocach/planszetce gracza niektóre zasady zostały podane zbyt ogólnie/nieprecyzyjnie, co umożliwia błędną intepretacje
JKM
Posty: 16
Rejestracja: 28 sty 2021, 09:40
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Pax Pamir (Phil Eklund, Cole Wehrle)

Post autor: JKM »

PytonZCatanu pisze: 22 lut 2021, 12:56 - na pomocach/planszetce gracza niektóre zasady zostały podane zbyt ogólnie/nieprecyzyjnie, co umożliwia błędną intepretacje
To ciekawe, bo dla mnie planszetki były bardzo przejrzyste.
dwaduzepe
Posty: 687
Rejestracja: 27 maja 2020, 14:27
Has thanked: 125 times
Been thanked: 254 times

Re: Pax Pamir (Phil Eklund, Cole Wehrle)

Post autor: dwaduzepe »

JKM pisze: 22 lut 2021, 13:06
To ciekawe, bo dla mnie planszetki były bardzo przejrzyste.
dla mnie tak samo, totalnie niezrozumialy zarzut
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4514
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2088 times

Re: Pax Pamir (Phil Eklund, Cole Wehrle)

Post autor: PytonZCatanu »

Dla was były przejrzyste, bo czytaliście intrukcje przed rozgrywką, jeśli ktoś nie czytał, pojawiały się wątpliwości.

Np. sposób rozstrzygania dominacji oznaczono tak, że można zrozumieć, że dominuje ta frakcja która ma wystawione więcej niż 4 bloki. Jeszcze w jednym miejscu była wątpliwość, teraz nie pamiętam.
JKM
Posty: 16
Rejestracja: 28 sty 2021, 09:40
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Pax Pamir (Phil Eklund, Cole Wehrle)

Post autor: JKM »

PytonZCatanu pisze: 22 lut 2021, 13:25 Dla was były przejrzyste, bo czytaliście intrukcje przed rozgrywką, jeśli ktoś nie czytał, pojawiały się wątpliwości.

Np. sposób rozstrzygania dominacji oznaczono tak, że można zrozumieć, że dominuje ta frakcja która ma wystawione więcej niż 4 bloki. Jeszcze w jednym miejscu była wątpliwość, teraz nie pamiętam.
No ale jak nie czytałeś instrukcji, to chyba nie z planszetkami problem? :)
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4514
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2088 times

Re: Pax Pamir (Phil Eklund, Cole Wehrle)

Post autor: PytonZCatanu »

JKM pisze: 22 lut 2021, 14:04
PytonZCatanu pisze: 22 lut 2021, 13:25 Dla was były przejrzyste, bo czytaliście intrukcje przed rozgrywką, jeśli ktoś nie czytał, pojawiały się wątpliwości.

Np. sposób rozstrzygania dominacji oznaczono tak, że można zrozumieć, że dominuje ta frakcja która ma wystawione więcej niż 4 bloki. Jeszcze w jednym miejscu była wątpliwość, teraz nie pamiętam.
No ale jak nie czytałeś instrukcji, to chyba nie z planszetkami problem? :)
Ja czytałem, kolega nie czytał.

Zresztą jakie ma to znaczenie? Karty pomocy czy planszetki nie powinny pozwalać na interpretacje niezgodne z instrukcją, a pozwalają. To wada, jakby na to nie patrzeć.
dwaduzepe
Posty: 687
Rejestracja: 27 maja 2020, 14:27
Has thanked: 125 times
Been thanked: 254 times

Re: Pax Pamir (Phil Eklund, Cole Wehrle)

Post autor: dwaduzepe »

PytonZCatanu pisze: 22 lut 2021, 14:22
JKM pisze: 22 lut 2021, 14:04
PytonZCatanu pisze: 22 lut 2021, 13:25 Dla was były przejrzyste, bo czytaliście intrukcje przed rozgrywką, jeśli ktoś nie czytał, pojawiały się wątpliwości.

Np. sposób rozstrzygania dominacji oznaczono tak, że można zrozumieć, że dominuje ta frakcja która ma wystawione więcej niż 4 bloki. Jeszcze w jednym miejscu była wątpliwość, teraz nie pamiętam.
No ale jak nie czytałeś instrukcji, to chyba nie z planszetkami problem? :)
Ja czytałem, kolega nie czytał.

Zresztą jakie ma to znaczenie? Karty pomocy czy planszetki nie powinny pozwalać na interpretacje niezgodne z instrukcją, a pozwalają. To wada, jakby na to nie patrzeć.
Najwieksza wada jest nieczytanie instrukcji przed gra:)
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4514
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2088 times

Re: Pax Pamir (Phil Eklund, Cole Wehrle)

Post autor: PytonZCatanu »

Rozumiem, że jak zapraszacie kolegów na grę, to wszyscy czytają intrukcje i nie potrzebują tłumaczenia, potem wszyscy pamiętają wszystkie zasady w stopniu tak zaawansowanym, ze jak karta pomocy pokazuje coś błędnie, to w pierwszej rozgrywce to wychwytują i nigdy nie jest to powodem pomyłek / sporów interpretacyjnych.

No w takim idealnym świecie wielkich umysłów błędy na karcie pomocy rzeczywiście nie są problemem.

Dla nas, zwykłych ludzi, są.
Awatar użytkownika
612
Posty: 435
Rejestracja: 16 mar 2015, 15:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 69 times
Been thanked: 563 times

Re: Pax Pamir (Phil Eklund, Cole Wehrle)

Post autor: 612 »

Swoją drogą skoro dyskusja o planszetkach rozgorzała na dobre, to dodam swój zarzut - kolorystycznie się rozjeżdżają. Konia z rzędem temu, kto bez chwili zastanowienia rozpozna, która planszetka jest dla gracza czarnego, a która dla niebieskiego.
Awatar użytkownika
mamtonawinylu
Posty: 284
Rejestracja: 08 gru 2014, 11:28
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 7 times

Re: Pax Pamir (Phil Eklund, Cole Wehrle)

Post autor: mamtonawinylu »

612 pisze: 22 lut 2021, 15:26 Swoją drogą skoro dyskusja o planszetkach rozgorzała na dobre, to dodam swój zarzut - kolorystycznie się rozjeżdżają. Konia z rzędem temu, kto bez chwili zastanowienia rozpozna, która planszetka jest dla gracza czarnego, a która dla niebieskiego.
Problem z kolorami to jest w krążkach graczy, nie chcę grać na pięć osób, różnica między brązowo-szarym a czarnym kolorem to dramat.

Doprecyzuję to o planszetkach co pisał Pyton - tłumaczysz grę według instrukcji, w trakcie partii ktoś patrzy na planszetkę i mówi, że przecież jest inaczej, potem chce sam sprawdzać w instrukcji - po prostu są tam niejasności, których być powinno. I to jeszcze gracz, który w trakcie tłumaczenia patrzy na kartę pomocy i mówi: "tak, tak, tu wszystko jest".

Co jest za to dziwne - przy całej eleganckiej szacie i klimatycznych komponentach (chyba pomaluję żetony prowincji i pion 'nastroju', bo da to jeszcze więcej) - dostajemy instrukcję z losową szerokością akapitów, przypadkowym justowaniem, ramkami w losowych miejscach i dziwnymi wyrównaniami.
Tak, instrukcja jest najlepiej napisana z wszystkich gier z Pax w nazwie, ale wszystkie ostatnie wydania SMG biją tę instrukcję na łeb składem. Nawet jak ktoś nie czyta wywodów Eklunda i kartkuje 5 stron samych przypisów.
Awatar użytkownika
612
Posty: 435
Rejestracja: 16 mar 2015, 15:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 69 times
Been thanked: 563 times

Re: Pax Pamir (Phil Eklund, Cole Wehrle)

Post autor: 612 »

Instrukcja jest niechlujna to fakt, pisałem o tym już wcześniej w głównym wątku "paxowym" - jak inaczej tłumaczyć zamieszczenie na tak małej liczbie stron takich błędów czy nieścisłości jak zamienne stosowanie pojęć "march" i "move" czy braku wspomnienia o umieszczeniu na planszy dysków kontroli przy opisie rozłożenia gry?
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5233
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 524 times
Been thanked: 1836 times
Kontakt:

Re: Pax Pamir (Phil Eklund, Cole Wehrle)

Post autor: Gambit »

O jednoczeniu Afganistanu, kilka słów ode mnie.
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
Awatar użytkownika
Arkhon
Posty: 332
Rejestracja: 31 paź 2015, 02:31
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 101 times
Been thanked: 169 times

Re: Pax Pamir (Phil Eklund, Cole Wehrle)

Post autor: Arkhon »

Zdecydowanie trafia na radar, zwłaszcza przy okazji polskiego wydania, nie to by mi eng przeszkadzało...
Oby Galakta nie narobiła baboli, bo o poprawieniu redagowania instrukcji to już nie myślę...
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1381
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 191 times

Re: Pax Pamir (Phil Eklund, Cole Wehrle)

Post autor: Brylantino »

Kiedyś znajomy wspominał, że świetna ale temat wydawał się trochę "taki se", więc szybko o niej zapomniałem.
Recka Gambita pozwoliła dokładniej zainteresować się mechanikami i brzmi to fajnie, więc gra wróciła na radar i potem dowiedziałem się, że to ten sam autor co Roota (który dla mnie jest koszmarkiem designerskim i flagowym przykładem "gra idealna na papierze, ale w praktyce jest bardzo słabo) i od razu mi się zapaliła czerwona lampka.

Pytanie o ten warunek zwycięstwa z tymi 4 punktami kontroli więcej, niż 2 gracz? Czy przez to sama gra też nie zamienia się w taki "wyścig o punkty" jak Root właśnie (i co było dla mnie najgorszą częścią tej produkcji)?
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5233
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 524 times
Been thanked: 1836 times
Kontakt:

Re: Pax Pamir (Phil Eklund, Cole Wehrle)

Post autor: Gambit »

Brylantino pisze: 10 maja 2021, 15:40 Pytanie o ten warunek zwycięstwa z tymi 4 punktami kontroli więcej, niż 2 gracz? Czy przez to sama gra też nie zamienia się w taki "wyścig o punkty" jak Root właśnie (i co było dla mnie najgorszą częścią tej produkcji)?
Nie miałem takiego poczucia. Może dlatego, że punkty zdobywasz raz na jakiś czas, a nie "ciągle". Przez to mimo, że jakoś się na te punkty patrzy i jest chęć zrobienia takiego technicznego KO, to jednak inaczej się to w moim odczuciu rozgrywa niż w przypadku Roota.
Awatar użytkownika
Arkhon
Posty: 332
Rejestracja: 31 paź 2015, 02:31
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 101 times
Been thanked: 169 times

Re: Pax Pamir (Phil Eklund, Cole Wehrle)

Post autor: Arkhon »

Gambit pisze: 10 maja 2021, 16:06
Brylantino pisze: 10 maja 2021, 15:40 Pytanie o ten warunek zwycięstwa z tymi 4 punktami kontroli więcej, niż 2 gracz? Czy przez to sama gra też nie zamienia się w taki "wyścig o punkty" jak Root właśnie (i co było dla mnie najgorszą częścią tej produkcji)?
Nie miałem takiego poczucia. Może dlatego, że punkty zdobywasz raz na jakiś czas, a nie "ciągle". Przez to mimo, że jakoś się na te punkty patrzy i jest chęć zrobienia takiego technicznego KO, to jednak inaczej się to w moim odczuciu rozgrywa niż w przypadku Roota.
do Roota "superior" są Coiny, naliczanie/sprawdzanie win condition czerpane jest miedzy innymi ich przykladem, godne polecenia swoją drogą.
Ciesze się, że nie czerpał przy Paxie rozwiazanie 1:1 z Root'a
ODPOWIEDZ