Raiders of Scythia / Najeźdźcy ze Scytii (Shem Phillips)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
dwaduzepe
Posty: 687
Rejestracja: 27 maja 2020, 14:27
Has thanked: 125 times
Been thanked: 254 times

Re: Raiders of Scythia / Najeźdźcy ze Scytii (Shem Phillips)

Post autor: dwaduzepe »

3. Liczenie siły drużyny to jakaś padaka. Każdy przy naszym stole dostawał szału jak miał liczyć ile ma siły, jedna osoba dosłownie wyciągnęła kalkulator i tam liczyła ile ma. MASAKRA.

Ktos dodawal kalkulatorem kilka liczba, ktorych suma zamyka sie w 30? To nie win gry, tylko gracza. Chyba, ze mial 6 lat, ale to tez nie wina gry.
Fojtu
Posty: 3396
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 561 times
Been thanked: 1266 times

Re: Raiders of Scythia / Najeźdźcy ze Scytii (Shem Phillips)

Post autor: Fojtu »

dwaduzepe pisze: 23 wrz 2021, 09:30 Ktos dodawal kalkulatorem kilka liczba, ktorych suma zamyka sie w 30? To nie win gry, tylko gracza. Chyba, ze mial 6 lat, ale to tez nie wina gry.
Ta suma co chwilę się zmienia ze względu na rany, dokupywane konie i orły + skille na konkretne lokacje. Bardzo dużo osób na to narzeka z tego co widzę. Matma na tym poziomie jest oczywiście prosta, ale jak musisz liczyć to co chwilę to jest to upierdliwe. Brakuje slidera gdzie możnaby na bieżąco sobie zaznaczać.
Awatar użytkownika
kurdzio
Posty: 820
Rejestracja: 26 paź 2019, 13:18
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 131 times
Been thanked: 384 times

Re: Raiders of Scythia / Najeźdźcy ze Scytii (Shem Phillips)

Post autor: kurdzio »

To liczenie faktycznie jest upierdliwe, ale nie demonizowałbym tego tak bardzo. Łatwo można sobie pomóc drukując taki licznik:
https://boardgamegeek.com/filepage/2198 ... ngth-track
choć zakładam że i tak dla pewności by się przeliczało jeszcze raz.
Gramy głównie w 2 osoby, służę radą :)
Awatar użytkownika
Rigidigi
Posty: 704
Rejestracja: 14 gru 2015, 16:31
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Has thanked: 93 times
Been thanked: 93 times

Re: Raiders of Scythia / Najeźdźcy ze Scytii (Shem Phillips)

Post autor: Rigidigi »

Fojtu pisze: 23 wrz 2021, 09:00 Ogólnie meh/10, zdecydowanie wolę najeźdźców z pólnocy.
Lubię czytać Twoje opinie o grze, bo są obszerne i precyzyjne, ale też coraz rzadziej się zgadzam z tym co piszesz. Mam wrażenie, że trudno zadowolić Twój gust, tak jakbyś mielił mnóstwo planszówek i tylko wybitne gry zasługują na Twój pozytywny odbiór.

W moim towarzystwie, które trudno nazwać nieogranym, Scytia została przyjęta bardzo ciepło. Ok, zgodzę się, że plansza w NzP jest ładniejsza, a krowy z wozami mogą się mylić, to pozostałe Twoje minusy są mocno na siłę.

Nie bardzo rozumiem, czym się różni liczenie punktów siły w Scytii od NzP? Kości tak samo występują w NzP, więc to kolejny z dupy argument. Kształt zasobów jest właśnie poprawiony względem NzP, więc tu duży plus dla Scytii (w NzP mogłeś wymacać w woreczku ten surowiec co chciałeś, a nawet jak nie robiłeś tego celowo, to większe surowce łatwiej zostały w dłoni).

Za to w Scytii są dowódcy (chociaż mogłoby być ich więcej), są zwierzęta i ogólnie rozgrywka jest sprawniejsza niż w NzP.

Aczkolwiek porównując te gry, to różnice są tak niewielkie, że zadowoleni powinni być posiadacze NzP, oraz Ci którzy teraz kupili NzS.
Fojtu
Posty: 3396
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 561 times
Been thanked: 1266 times

Re: Raiders of Scythia / Najeźdźcy ze Scytii (Shem Phillips)

Post autor: Fojtu »

Już wyjaśniam.
Ogólnie nie uważam, że NzS jest grą złą. Dla mnie to takie ok, ale biorąc pod uwagę właśnie porównanie z NzP to raczej krok w bok i pół kroku w tył niż krok naprzód. Jestem po prostu zawiedziony.

W NzP jest znacznie mniej liczenia. Masz siłę drużyny, która ma 5 składowych + ew. jakiś power i tor broni, czyli zazwyczaj 5-7 wartośći razem. W NzS masz w sumie potencjalnie 15 wartości na kartach (realistycznie koło 8-10) + skille i do tego jeszcze rany, które często się zmieniają. Dla mnie to zdecydowanie krok w tył, nie podoba mi się jak dużo jest do ogarniania w relatywnie prostej grze.

W NzS jest więcej kości i na dodatek kości karzą podwójnie. Byłem przekonany, że rany będzie się dostawać za to, że wykulałem 5 i mój wojownik nawalał jak dziki a nie, że nie tylko kulam 2 to jeszcze dostaję rany. To tylko zwiększa bez sensu losowość, kiedy była okazja, żeby ją zmniejszyć. Walkirie w NzP były średnie, ale można było je omijać na planszy i działało ok.

Zasoby w NzP były natychmiast rozpoznawalne z racji kształtu. Tutaj mamy czarne sześciokąty jako krowy, co w ogóle nie zapada w pamięć. Tak samo wozy i zasoby mają ten sam kolor i podobne ikony, przez co zlewają się na planszy. I tak jak NzP mają bardzo przejrzystą planszę, to NzS mają mocno średnią. Znowu IMO krok w tył. Macanie w woreczku nie ma zupełnie znaczenia, bo i tak robisz to tylko jako setup na początku. Nie wiem w ogóle po co wprowadzać wozy jako ekstra zasób, w NzP było w podobnej roli złoto i działało to ok, ale to raczej kwestia ultra subiektywna.

Nawet tak głupia rzecz jak kolory meepli poszło w tył. Znacznie bardziej przejrzystym jest system czarny -> szary -> biały niż jakiś abstrakcyjny niebieski -> szary -> czerwony.

Płytki, które zbierałeś w NzP miały jeszcze ekstra cechę do zbierania setów, co powodowało trochę ciekawszy wybór. W NzS tego nie ma, krok w tył.

Gdzie nie spojrzę, prawie wszędzie jest trochę gorzej lub może czasem marginalnie lepiej. Biorąc pod uwagę, że była to okazja na naprawdę świetny, dopracowany tytuł, który wyciągnął wnioski z poprzedniej części, to dla mnie wyszła jakaś abominacja, która nie wyciągnęła prawie żadnych wniosków z poprzedniej części. Jedyna rzecz, która mi przyszła do głowy jeszcze, to skalowanie mapy, które jest zdecydowanie na plus w NzS. Na pewno orły i konie są ciekawym pomysłem, ale nie wiem czy nie lepiej jakby to było skompresowane do jednego slotu a nie na 2.

Jasne, że trochę zrzędzę, ale jako osoba, która w NzP grała dużo, miałem nadzieję na lepszy tytuł, a dostałem inny.
Awatar użytkownika
AntBehindLeaf
Posty: 376
Rejestracja: 19 sty 2021, 20:59
Has thanked: 72 times
Been thanked: 137 times

Re: Raiders of Scythia / Najeźdźcy ze Scytii (Shem Phillips)

Post autor: AntBehindLeaf »

Fojtu pisze: 23 wrz 2021, 11:01 Jasne, że trochę zrzędzę, ale jako osoba, która w NzP grała dużo, miałem nadzieję na lepszy tytuł, a dostałem inny.
Oj zrzędzisz i to mocno, ciężko się to nawet czyta. Jak dodawanie i odejmowanie w zakresie 15 robi problem to zostaje Grzybobranie.
Brzmi trochę jak osoba którą boli, że NzP stracili mocno na cenie bo weszła nowa ulepszona wersja i juz nie można się tak NzP snobować. Więc warto pojechać po nowej wersji, żeby podkreślić, że "zostaje przy NzP bo mam". Pewnie się mylę w ocenie, ale zaznaczam dla postronnych - gra w mojej opini jest ulepszoną wersją NzP i warto właśnie po nią sięgnąć.

Jeżeli bardziej przejrzyste są kolory czarny-szary-biały a nie czerwony-niebieski-szary to polecam okulistę :D
Awatar użytkownika
playerator
Posty: 2873
Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
Has thanked: 904 times
Been thanked: 310 times

Re: Raiders of Scythia / Najeźdźcy ze Scytii (Shem Phillips)

Post autor: playerator »

AntBehindLeaf pisze: 23 wrz 2021, 11:31 Oj zrzędzisz i to mocno, ciężko się to nawet czyta. Jak dodawanie i odejmowanie w zakresie 15 robi problem to zostaje Grzybobranie.
Brzmi trochę jak osoba którą boli, że NzP stracili mocno na cenie bo weszła nowa ulepszona wersja i juz nie można się tak NzP snobować. Więc warto pojechać po nowej wersji, żeby podkreślić, że "zostaje przy NzP bo mam". Pewnie się mylę w ocenie, ale zaznaczam dla postronnych - gra w mojej opini jest ulepszoną wersją NzP i warto właśnie po nią sięgnąć.

Jeżeli bardziej przejrzyste są kolory czarny-szary-biały a nie czerwony-niebieski-szary to polecam okulistę :D
Bardzo merytoryczny wpis. Masz może jeszcze jakieś argumenty na to, że NzS jest ulepszoną wersją NzP i warto właśnie po nią sięgnąć?
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
Fojtu
Posty: 3396
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 561 times
Been thanked: 1266 times

Re: Raiders of Scythia / Najeźdźcy ze Scytii (Shem Phillips)

Post autor: Fojtu »

AntBehindLeaf pisze: 23 wrz 2021, 11:31
Fojtu pisze: 23 wrz 2021, 11:01 Jasne, że trochę zrzędzę, ale jako osoba, która w NzP grała dużo, miałem nadzieję na lepszy tytuł, a dostałem inny.
Oj zrzędzisz i to mocno, ciężko się to nawet czyta. Jak dodawanie i odejmowanie w zakresie 15 robi problem to zostaje Grzybobranie.
Tu nie chodzi o to, że nie umiem liczyć do 15, tylko o to, że co chwilę muszę w pamięci robić 2+4+4+3+2+3+1+2+2+1-5. Mnie coś takiego w grach wkurza i w zasadzie każdy z graczy przy stole na to narzekał.
AntBehindLeaf pisze: 23 wrz 2021, 11:31
Fojtu pisze: 23 wrz 2021, 11:01 Jasne, że trochę zrzędzę, ale jako osoba, która w NzP grała dużo, miałem nadzieję na lepszy tytuł, a dostałem inny.
Brzmi trochę jak osoba którą boli, że NzP stracili mocno na cenie bo weszła nowa ulepszona wersja i juz nie można się tak NzP snobować. Więc warto pojechać po nowej wersji, żeby podkreślić, że "zostaje przy NzP bo mam". Pewnie się mylę w ocenie, ale zaznaczam dla postronnych - gra w mojej opini jest ulepszoną wersją NzP i warto właśnie po nią sięgnąć.
Nie wiem czemu miałaby mnie boleć strata ceny, skoro nie mam zamiaru sprzedawać, ale spoko. W porównaniu z podstawką NzP to na pewno NzS>NzP. Z dodatkiem imo NzP są trochę lepsi albo na podobnym poziomie.
AntBehindLeaf pisze: 23 wrz 2021, 11:31 Jeżeli barzdiej przejrzyste są kolory czarny-szary-biały a nie czerwony-niebieski-szary to polecam okulistę :D
Jeśli nie było to jasne, to chodzi mi o przejrzystość progresji, nie odróżnianie między sobą.
Awatar użytkownika
jacobPL
Posty: 143
Rejestracja: 05 paź 2020, 13:36
Lokalizacja: Warszawa / Poznań
Has thanked: 16 times
Been thanked: 39 times

Re: Raiders of Scythia / Najeźdźcy ze Scytii (Shem Phillips)

Post autor: jacobPL »

AntBehindLeaf pisze: 23 wrz 2021, 11:31
Fojtu pisze: 23 wrz 2021, 11:01 Jasne, że trochę zrzędzę, ale jako osoba, która w NzP grała dużo, miałem nadzieję na lepszy tytuł, a dostałem inny.
Oj zrzędzisz i to mocno, ciężko się to nawet czyta. Jak dodawanie i odejmowanie w zakresie 15 robi problem to zostaje Grzybobranie.
Brzmi trochę jak osoba którą boli, że NzP stracili mocno na cenie bo weszła nowa ulepszona wersja i juz nie można się tak NzP snobować. Więc warto pojechać po nowej wersji, żeby podkreślić, że "zostaje przy NzP bo mam". Pewnie się mylę w ocenie, ale zaznaczam dla postronnych - gra w mojej opini jest ulepszoną wersją NzP i warto właśnie po nią sięgnąć.

Jeżeli bardziej przejrzyste są kolory czarny-szary-biały a nie czerwony-niebieski-szary to polecam okulistę :D
Lepiej bym tego nie ujął.. :lol:
Ostatnio zmieniony 24 wrz 2021, 08:43 przez jacobPL, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AntBehindLeaf
Posty: 376
Rejestracja: 19 sty 2021, 20:59
Has thanked: 72 times
Been thanked: 137 times

Re: Raiders of Scythia / Najeźdźcy ze Scytii (Shem Phillips)

Post autor: AntBehindLeaf »

playerator pisze: 23 wrz 2021, 11:36 Bardzo merytoryczny wpis. Masz może jeszcze jakieś argumenty na to, że NzS jest ulepszoną wersją NzP i warto właśnie po nią sięgnąć?
Podstawowy - Najeźdźcy z Północy są niedostępni w sprzedaży.

No chyba, że ktoś się lubi snobować i płacić 250 zł za używaną grę, która nowa warta była 110 zł.
Awatar użytkownika
playerator
Posty: 2873
Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
Has thanked: 904 times
Been thanked: 310 times

Re: Raiders of Scythia / Najeźdźcy ze Scytii (Shem Phillips)

Post autor: playerator »

Skrócę swoje pytanie:
playerator pisze: 23 wrz 2021, 11:36 (...) argumenty na to, że NzS jest ulepszoną wersją NzP i warto właśnie po nią sięgnąć?
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
Awatar użytkownika
AntBehindLeaf
Posty: 376
Rejestracja: 19 sty 2021, 20:59
Has thanked: 72 times
Been thanked: 137 times

Re: Raiders of Scythia / Najeźdźcy ze Scytii (Shem Phillips)

Post autor: AntBehindLeaf »

playerator pisze: 23 wrz 2021, 11:53 Skrócę swoje pytanie:
A ja swoją odpowiedź:
AntBehindLeaf pisze: 23 wrz 2021, 11:44
playerator pisze: 23 wrz 2021, 11:36 Bardzo merytoryczny wpis. Masz może jeszcze jakieś argumenty na to, że NzS jest ulepszoną wersją NzP i warto właśnie po nią sięgnąć?
[...] Najeźdźcy z Północy są niedostępni[...]
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3365
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1120 times
Been thanked: 1288 times

Re: Raiders of Scythia / Najeźdźcy ze Scytii (Shem Phillips)

Post autor: seki »

Nie ma znaczenia czy są dostępni czy nie w kontekście osób, które Najeźdźców z północy już posiadają. Fojtu potwierdził moje obawy, które miałem po zapoznaniu się z przykładową rozgrywką, wyglądem gry i instrukcją. Posiadam Najeźdźców z północy s na Najeźdźców że Scytii spoglądałem z ciekawości jako na potencjalnie progres w designie. Po zapoznaniu się z grą tak na sucho, bez rozgrywki stwierdziłem że nie widzę w niej ulepszeń a wrecz krok wstecz w związku z czym wymiana tytuły na nowszą wersję w moim przypadku mija się z celem. Kwestia dostępności nie ma tu nic do rzeczy i w niczym nie umniejsza walorów opinii porównawczej obu tytułów.

Co do jednorodnego kształtu łupów już wcześniej ktoś uznał to za plus, Fojtu za minus. Tu zdania są podzielone a ja przyznam że zrobiłem wielkie oczy gdy ktoś uznał to za plus. Zdecydowanie lepiej wyglądają tu różnorodne lupy z Najeźdźców z północy a kwestia losowania z worka odbywa się raz w trakcie setupu. Na tym etapie nikt nie ma w swoim interesie by jakoś specjalne dobierać kształty z worka. Wkłada się rękę i wyjmuje to co w nią wpadnie. Dla mnie różny kształt to zdecydowany plus bo ułatwia rozróżnienie na planszy a ponadto ładniej wyglądają. Odkąd pamiętam zawsze wszyscy woleli gdy surowce były w kształcie surowców a nie wszystko takie samo. Dziwię się więc, że ktoś tę zmianę traktuje jako plus.
Awatar użytkownika
playerator
Posty: 2873
Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
Has thanked: 904 times
Been thanked: 310 times

Re: Raiders of Scythia / Najeźdźcy ze Scytii (Shem Phillips)

Post autor: playerator »

AntBehindLeaf pisze: 23 wrz 2021, 11:59 A ja swoją odpowiedź:
Zupełnie niepotrzebnie, dalej nie jest to odpowiedź na moje pytanie.


Napisałeś tak:
AntBehindLeaf pisze: 23 wrz 2021, 11:31 (...) w mojej opini jest ulepszoną wersją NzP (...)
Mógłbyś wymienić rzeczy, które zostały w NzS ulepszone? I tak jak Fojtu czy seki - uzasadnić swoją opinię?
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
Awatar użytkownika
Rigidigi
Posty: 704
Rejestracja: 14 gru 2015, 16:31
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Has thanked: 93 times
Been thanked: 93 times

Re: Raiders of Scythia / Najeźdźcy ze Scytii (Shem Phillips)

Post autor: Rigidigi »

Fojtu pisze: 23 wrz 2021, 11:01 Już wyjaśniam.
Dziękuję.
Fojtu pisze: 23 wrz 2021, 11:01 Ogólnie nie uważam, że NzS jest grą złą. Dla mnie to takie ok, ale biorąc pod uwagę właśnie porównanie z NzP to raczej krok w bok i pół kroku w tył niż krok naprzód. Jestem po prostu zawiedziony.
Dla mnie to krok w tył, żeby zrobić dwa do przodu. Czyli pozbyto się rozbudowania NzP, wygładzono zasady dzięki czemu gra jest przyjemniejsza w odbiorze. Jest łatwiejsza do wytłumaczenia, nad mniejszą ilością czynników/torów trzeba panować, co ja uważam za zaletę.
Fojtu pisze: 23 wrz 2021, 11:01W NzP jest znacznie mniej liczenia. Masz siłę drużyny, która ma 5 składowych + ew. jakiś power i tor broni, czyli zazwyczaj 5-7 wartośći razem. W NzS masz w sumie potencjalnie 15 wartości na kartach (realistycznie koło 8-10) + skille i do tego jeszcze rany, które często się zmieniają. Dla mnie to zdecydowanie krok w tył, nie podoba mi się jak dużo jest do ogarniania w relatywnie prostej grze.
Tu nadal się nie zgadzam, wręcz uważam że jest przeciwnie. Rany działają tak samo w obu grach, tylko w NzP nie da się ich leczyć. W NzP liczenie punktów jest gorsze, bo jeszcze trzeba dodawać czerwony tor. I wg mnie to duży krok w przód :D
Fojtu pisze: 23 wrz 2021, 11:01W NzS jest więcej kości i na dodatek kości karzą podwójnie. Byłem przekonany, że rany będzie się dostawać za to, że wykulałem 5 i mój wojownik nawalał jak dziki a nie, że nie tylko kulam 2 to jeszcze dostaję rany. To tylko zwiększa bez sensu losowość, kiedy była okazja, żeby ją zmniejszyć. Walkirie w NzP były średnie, ale można było je omijać na planszy i działało ok.
To co napisałeś nie stanowi dla mnie wady. Dla mnie system z kośćmi się spina w tej grze i ma sens. Prędzej bym się przyczepił, że punkty zwycięstwa za osiągnięcie wyższego wyniku są tak małe. Więc trochę nie opłaca się maksować wyników.
Fojtu pisze: 23 wrz 2021, 11:01Zasoby w NzP były natychmiast rozpoznawalne z racji kształtu. Tutaj mamy czarne sześciokąty jako krowy, co w ogóle nie zapada w pamięć.
Nie wiedząc o tym, że wyjdzie taka gra jak NzS, przeklinaliśmy za każdym razem różne wielkości surowców w NzP. Dla mnie gigantyczny plus za tę zmianę, choć mały minus za dobór kolorystyki. Mamy wydrukowane naklejki, które ktoś tu wcześniej polecił i teraz jest pięknie.
Fojtu pisze: 23 wrz 2021, 11:01Nawet tak głupia rzecz jak kolory meepli poszło w tył. Znacznie bardziej przejrzystym jest system czarny -> szary -> biały niż jakiś abstrakcyjny niebieski -> szary -> czerwony.
Bez urazy, ale tu już malkontent poziom hard :shock:
Fojtu pisze: 23 wrz 2021, 11:01 Jasne, że trochę zrzędzę, ale jako osoba, która w NzP grała dużo, miałem nadzieję na lepszy tytuł, a dostałem inny.
Ok, to wiele tłumaczy, ale swoich oczekiwań i niezrealizowanych fantazji nie możesz przekładać na wypunktowanie wad gry tam, gdzie ich nie ma.

Z mojej strony tyle, bo za obiema grami nie przepadam i nie wiem, czemu w ogóle się udzielam :mrgreen:
Fojtu
Posty: 3396
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 561 times
Been thanked: 1266 times

Re: Raiders of Scythia / Najeźdźcy ze Scytii (Shem Phillips)

Post autor: Fojtu »

Rigidigi pisze: 23 wrz 2021, 12:41
Fojtu pisze: 23 wrz 2021, 11:01W NzP jest znacznie mniej liczenia. Masz siłę drużyny, która ma 5 składowych + ew. jakiś power i tor broni, czyli zazwyczaj 5-7 wartośći razem. W NzS masz w sumie potencjalnie 15 wartości na kartach (realistycznie koło 8-10) + skille i do tego jeszcze rany, które często się zmieniają. Dla mnie to zdecydowanie krok w tył, nie podoba mi się jak dużo jest do ogarniania w relatywnie prostej grze.
Tu nadal się nie zgadzam, wręcz uważam że jest przeciwnie. Rany działają tak samo w obu grach, tylko w NzP nie da się ich leczyć. W NzP liczenie punktów jest gorsze, bo jeszcze trzeba dodawać czerwony tor. I wg mnie to duży krok w przód :D
Ja grałem tylko z tym dodatkiem, gdzie ran nie było (Hala Bohaterów) i tak porównuję. Poza tym, w NzS musisz jeszcze ogarnąć zwierzaki (zamiast toru). IMO tor jest łatwiej ogarnąć niż kilka zwierzów.
Rigidigi pisze: 23 wrz 2021, 12:41
Fojtu pisze: 23 wrz 2021, 11:01W NzS jest więcej kości i na dodatek kości karzą podwójnie. Byłem przekonany, że rany będzie się dostawać za to, że wykulałem 5 i mój wojownik nawalał jak dziki a nie, że nie tylko kulam 2 to jeszcze dostaję rany. To tylko zwiększa bez sensu losowość, kiedy była okazja, żeby ją zmniejszyć. Walkirie w NzP były średnie, ale można było je omijać na planszy i działało ok.
To co napisałeś nie stanowi dla mnie wady. Dla mnie system z kośćmi się spina w tej grze i ma sens. Prędzej bym się przyczepił, że punkty zwycięstwa za osiągnięcie wyższego wyniku są tak małe. Więc trochę nie opłaca się maksować wyników.
Czyli jeszcze większa losowość to nie jest dla Ciebie wada? Dla mnie dość spora, szczególnie że już w NzP bywała spora.
Rigidigi pisze: 23 wrz 2021, 12:41
Fojtu pisze: 23 wrz 2021, 11:01Zasoby w NzP były natychmiast rozpoznawalne z racji kształtu. Tutaj mamy czarne sześciokąty jako krowy, co w ogóle nie zapada w pamięć.
Nie wiedząc o tym, że wyjdzie taka gra jak NzS, przeklinaliśmy za każdym razem różne wielkości surowców w NzP. Dla mnie gigantyczny plus za tę zmianę, choć mały minus za dobór kolorystyki. Mamy wydrukowane naklejki, które ktoś tu wcześniej polecił i teraz jest pięknie.
Ale czemu różne wielkości zasobów to na minus? Kompletnie nie rozumiem tego argumentu, losujesz zasoby na początku gry, gdzie nie ma dla Ciebie znaczenia jakie wyciągniesz z worka, więc to nie ma żadnego wpływu na grę. A fixy typu drukowanie naklejek to dla mnie tak sobie, ale na pewno by to pomogło.
Awatar użytkownika
AntBehindLeaf
Posty: 376
Rejestracja: 19 sty 2021, 20:59
Has thanked: 72 times
Been thanked: 137 times

Re: Raiders of Scythia / Najeźdźcy ze Scytii (Shem Phillips)

Post autor: AntBehindLeaf »

playerator pisze: 23 wrz 2021, 12:40 Mógłbyś wymienić rzeczy, które zostały w NzS ulepszone? I tak jak Fojtu czy seki - uzasadnić swoją opinię?
Miałem nadzieję, że obejdzie się bez takich dyletanckich podjazdów, no ale proszę. Choć sam fakt, że gra jest tego samego autora i powstała jedna po drugiej mógł dać Ci do myślenia, że ta druga jest ulepszona (no bo co, autor wydał by gorszą/bardziej okrojoną grę?).

Najeźdźcy ze Scytii zawierają mechaniki, które w Najeźdźcach z Północy były dostępne jako dodatek - tutaj mamy te elementy w podstawce, dodano asymetryczne zdolności, a komponenty są lepszej jakości.

Nawet taki dyletant jak Tom Vessel uznaje Najeźdźców ze Scytii jako wersję 1.5 Najeźdźców z Północy.
Awatar użytkownika
MataDor
Posty: 696
Rejestracja: 23 sty 2006, 16:02
Lokalizacja: Warszawa/Gocław
Has thanked: 313 times
Been thanked: 98 times

Re: Raiders of Scythia / Najeźdźcy ze Scytii (Shem Phillips)

Post autor: MataDor »

Coś mi nie pasowało z triggerem zakończenia gry, wiec porównałem instrukcję PL i angielską. I jak się okazało źle grałem bo w Polskiej jest błąd.
W instrukcji PL: koniec gry następuję gdy na planszy pozostaną: tylko 2 Wyprawy lub tylko 2 Osady dostępne do najazdu. Powinno być 2 pola najazdu a nie 2 Osady.
W angielskiej instrukcji jest prawidłowo podane 2 Raid spaces, a nie settlements, jak w Polskiej.
Take it easy (jak któś z Pragi Południe ma ochotę na w miarę regularne granie, proszę o PM)
kolekcja gier
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Raiders of Scythia / Najeźdźcy ze Scytii (Shem Phillips)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Jak już jesteśmy przy instr. to dlaczego karty wypraw są nazwane jako karty skoro są to kafelki ?
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
dwaduzepe
Posty: 687
Rejestracja: 27 maja 2020, 14:27
Has thanked: 125 times
Been thanked: 254 times

Re: Raiders of Scythia / Najeźdźcy ze Scytii (Shem Phillips)

Post autor: dwaduzepe »

Dr. Nikczemniuk pisze: 23 wrz 2021, 13:50 Jak już jesteśmy przy instr. to dlaczego karty wypraw są nazwane jako karty skoro są to kafelki ?
Bo to Portal - tego nikt nie sprawdza, tam nie maja chyba zadnej korekty. Co gra to babol w instrukcji.
Xoltro
Posty: 260
Rejestracja: 09 cze 2021, 12:50
Has thanked: 63 times
Been thanked: 70 times

Re: Raiders of Scythia / Najeźdźcy ze Scytii (Shem Phillips)

Post autor: Xoltro »

Moim zdaniem NzS to ulepszona wersja NzP. Jedyne dwa minusy NzS względem NzP to: szata graficzna, jarlowie byli spoko,

Plusy NzS - krótsza gra, NzP z dodatkami nie było krótką gra, NzS nie udaje że na jakąś negatywna interakcje, NzP to robiło i nie było to zbyt udane. Gra wydaje się bardziej zbalansowana, przy NzP dodatki z miodem i te wyprawy, czy jak to się nazywa były dziwne. W NzS szybciej możesz atakować i robić najazdy, gra szybciej się rozkręca i nie masz przestojów. Dla mnie w NzS jest za mało kart ale NzP jakoś dużo lepszy w tym nie był
poxi
Posty: 241
Rejestracja: 28 kwie 2020, 21:37
Has thanked: 51 times
Been thanked: 110 times

Re: Raiders of Scythia / Najeźdźcy ze Scytii (Shem Phillips)

Post autor: poxi »

Moim zdaniem tej grze brakuje dwóch rzeczy:
1. Naklejek z ikonami zasobów na drewienka
2. Meepli do zaznaczania siły na torze, by działało to podobnie jak w Brassach - jeden tor, a oznaczone dwa wskaźniki.
Nadal, cena/(jakość+wielkość pudełka) jest to świetna pozycja i cieszę się, że ją mam.
Awatar użytkownika
jacobPL
Posty: 143
Rejestracja: 05 paź 2020, 13:36
Lokalizacja: Warszawa / Poznań
Has thanked: 16 times
Been thanked: 39 times

Re: Raiders of Scythia / Najeźdźcy ze Scytii (Shem Phillips)

Post autor: jacobPL »

Grałem w samą podstawkę NzP tylko 2 razy, więc nie będę porównywał, bo nie wypada. Jeśli ktoś marudzi na kształty surowców, albo brak naklejek (to tylko symbolika, w rozgrywce to nie przeszkadza, wiadomo ocb), to przekonywać nie ma po co.

Odniosę się jedynie, do bardzo istotnej rzeczy - wprowadzanie nowych graczy w NzS (którzy nie grali w NzP), to masełko. Rozkładasz, wyjaśniasz oznaczenia, wykonujesz 2 akcje z meepli, boost z kart, warunek końca gry, zarządzanie surowcami. Jedyne w czym początkujący nie ma szansy z ogranym, jest to synergia kart (trzeba je poznać, przemielić). Kogo bym nie wprowadzał, to w 4 os. grze rzadko kiedy ktokolwiek skończył <50 pkt., czyli w 90% rozgrywek licznik leci od początku (tutaj przydałby się dwustronny znacznik "+50").

Każdorazowe liczenie siły jest banalne, ale faktycznie może niektórych zwyczajnie wkurzać, dlatego posiadanie drugiego znacznika na torze pkt. rozwiązałoby problemy wszystkich. Najprostszym rozwiązaniem byłoby dorzucenie po 1 małej kostce (a la w Szeptach) w kolorze gracza, a jeśli nie, to nawet można wywalić oryginalny znacznik i dobrać 2 znaczniki o różnej wielkości bądź kształcie, tak jak grającym się to podoba. Planszetka sugeruje pomarańczowy, odcień niebieskiego, fioletowy i czarny. Żaden kłopot.

Faktycznie PL instrukcja zawiera błąd, ale uczyłem się grać w ENG i po przejściu na swój PL egzemplarz nawet nie zajrzałem do instrukcji.

All in all - 105 zł za folię, z taką ilością dynamicznej i relatywnie prostej gry i samoskalowalnej zamyka chęć rozważania o NzP, którzy wg mnie są obecnie jedynie lokatą kapitału (jeśli przy odsprzedaży znajdzie się kupiec, a jeśli znajdzie, to dla samej gry, czy pod kolejną odsprzedaż).
Fojtu
Posty: 3396
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 561 times
Been thanked: 1266 times

Re: Raiders of Scythia / Najeźdźcy ze Scytii (Shem Phillips)

Post autor: Fojtu »

Na pewno wiele pierdołowatych problemów NzS można rozwiązać. Naklejki, znacznik do liczenia itd. Mnie strasznie irytuje, że mimo, że jest to któraś gra w serii wydawca popełnia takie dziwne błędy. W Paladynach i Wicehrabiach tego typu problemów przejrzystości/użyteczności w ogóle nie zauważyłem, tym bardziej zdziwienie większe. Na pewno z tymi dodatkowymi rzeczami chętnie bym jeszcze spróbował i zweryfikował na ile to pomaga na moje zdziadzienie. :wink:
Awatar użytkownika
jacobPL
Posty: 143
Rejestracja: 05 paź 2020, 13:36
Lokalizacja: Warszawa / Poznań
Has thanked: 16 times
Been thanked: 39 times

Re: Raiders of Scythia / Najeźdźcy ze Scytii (Shem Phillips)

Post autor: jacobPL »

Fojtu pisze: 24 wrz 2021, 09:49 Na pewno wiele pierdołowatych problemów NzS można rozwiązać. Naklejki, znacznik do liczenia itd. Mnie strasznie irytuje, że mimo, że jest to któraś gra w serii wydawca popełnia takie dziwne błędy. W Paladynach i Wicehrabiach tego typu problemów przejrzystości/użyteczności w ogóle nie zauważyłem, tym bardziej zdziwienie większe. Na pewno z tymi dodatkowymi rzeczami chętnie bym jeszcze spróbował i zweryfikował na ile to pomaga na moje zdziadzienie. :wink:
Fakt, doświadczenie wydawcy powinno już mu baaardzo pomóc. Takie rzeczy w tak prostej grze powinny być nieobecne. Nie wiem jak się mają te konkretne kolory meepli akcji czy są lepsze czy gorsze dla osób niedowidzących/problemów z kolorami? Jeśli chodzi o czytelność planszy, to jest ona obiektywnie rzecz biorąc słaba, natomiast po pierwszej rozgrywce robi się wszystko na pamięć, bądźmy szczerzy.

Kazdemu polecam zagrać min. 3x w tę grę przed skreśleniem jej. Ja jestem nią zachwycony i to głównie dlatego, że nie-geeki mogą w nią zagrać a nawet zechcą kolejne partie, a Ci ograni w przeróżne tytuły nie będą się przy niej nudzić. Dobry deal IMO. Duży plus dla społeczności planszówkowej.
ODPOWIEDZ