Excavation Earth (Gordon Calleja, David Turczi, Wai Yee)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
eltadziko
Posty: 360
Rejestracja: 18 lis 2014, 22:05
Lokalizacja: Oława
Has thanked: 124 times
Been thanked: 79 times

Excavation Earth (Gordon Calleja, David Turczi, Wai Yee)

Post autor: eltadziko »

Excavation Earth - gra autorstwa Davida Turczi i Wai Yee.
Kosmici przelecieli na ziemię zebrać artefakty po ludzkości, która wyginęła. Zebrane artefakty są później sprzedawane zainteresowanym kupcom na różnych rynkach (każdy rynek ma swoje zmienne upodobania do tego jak bardzo ceni dany rodzaj artefaktów). Wygrywa gracz, który na koniec gry zebrał najwięcej pieniędzy.
Główne mechaniki to set collection i hand management.

Obrazek

Link do BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/292 ... tion-earth
Link do KS (kampania była w zeszłym roku): https://www.kickstarter.com/projects/mi ... escription

Ktoś zamawiał? Ktoś już w to grał?

Ja mam za sobą jedną partię. Gra mnie zainteresowała ze względu na autora (ten sam co zrobił Anachrony i dodatek do Trickeriona) oraz tematykę (zbieranie artefaktów po ludziach przez obcych wydaje mi się bardzo sympatyczne :)). Po przejrzeniu kampanii na KSie mechanika także wydała mi się interesująca. Po pierwszej partii nie zawiodłem się.
Podoba mi się bardzo sposób rozgrywania akcji - podczas swojej tury gracz ma do wykonania dwie akcje spośród ośmiu różnych dostępnych (można wykonać dwa razy taką samą akcję). Jednak do każdej akcji wymagane jest zagranie karty - trochę jak w Brassie (sam Turczi mówił, że bardzo lubi Brassa i się trochę na nim wzorował przy tym). Każda karta ma jeden z 6 różnych symboli oraz jeden z 5 różnych kolorów - przy niektórych akcjach ważny jest kolor karty, przy niektórych symbol, a przy niektórych można zagrać dowolną kartę. Daje to fajne odczucia podczas gry, gdy kombinuje się jaką kartę do czego użyć, a i karty, które nam do niczego nie pasują można do czegoś wykorzystać, chociażby do ruchu na planszy.
Jeśli chodzi o ten ruch na planszy - każdy gracz ma trzech odkrywców-kosmitów, którymi porusza się po planszy - mapie Ziemi. Niektóre akcje wymagają oprócz zagrania karty, żeby nasz kosmita stał w odpowiednim miejscu. Na przykład żeby wydobyć artefakt musimy najpierw wykonać akcję podróży na pole z nim, a następnie akcję wydobycia, by dopiero wtedy zdobyć dany artefakt. Tak więc oprócz wybierania odpowiednich kart do zagrania, jest też pewny aspekt przestrzenny. Na początku wydawało mi się, że przez to, że pól na mapie nie ma za wiele, a odkrywców jest aż trzech, to ich położenie nie będzie miało wielkiego znaczenia, ale tutaj się myliłem - wiele razy musiałem kombinować, żeby odpowiednio ustawić swoich odkrywców na mapie i jak najefektywniej wykorzystać swoje akcje.
Każda rasa kosmitów ma też pewną specjalną umiejętność - muszę przyznać, że każda z nich wydaje się mocna i też mocno wpływa na sposób gry daną rasą.

Po pierwszej partii jestem bardzo zadowolony, że tę grę kupiłem. Mam jednak wrażenie, że pomimo dość znanego nazwiska twórcy, ta gra przechodzi trochę niezauważona.

EDIT Nie wiem, czemu obrazek się nie wczytuje :/
dwaduzepe
Posty: 687
Rejestracja: 27 maja 2020, 14:27
Has thanked: 125 times
Been thanked: 254 times

Re: Excavation Earth (Gordon Calleja, David Turczi, Wai Yee)

Post autor: dwaduzepe »

Dzisiaj zamowilem gre to jak dojdzie i zagram opisze wrazenia. Dziwi mnie troche cisza o tej grze zarowno w polskim jak i zagranicznym internecie.
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10923
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3356 times
Been thanked: 3217 times

Re: Excavation Earth (Gordon Calleja, David Turczi, Wai Yee)

Post autor: japanczyk »

IMHO gra jest przekombinowana - nawarstwienie mechanik jest zatrwazajace, a wiekszosc z nich ani nie jest tematyczna, a na sile wymusza kombinowanie jak lysy kon pod gore
Nie widze np. sensu rpzeszkadzania innym graczom, bo lepiej mi poskrobac sobie rzepke zebym zrobil maksymalny utarg przy tak limitowanej liczbie akcji w turze itp...

Nie wiem - moja grupa sie od tego odbiła
Awatar użytkownika
eltadziko
Posty: 360
Rejestracja: 18 lis 2014, 22:05
Lokalizacja: Oława
Has thanked: 124 times
Been thanked: 79 times

Re: Excavation Earth (Gordon Calleja, David Turczi, Wai Yee)

Post autor: eltadziko »

dwaduzepe pisze: 26 maja 2021, 14:22 Dzisiaj zamowilem gre to jak dojdzie i zagram opisze wrazenia. Dziwi mnie troche cisza o tej grze zarowno w polskim jak i zagranicznym internecie.
Ciekaw jestem Twojej opinii. Ja niestety do tej pory grałem tylko ten jeden raz, co opisałem wyżej (efekt rzadkiego grania i dużej kolekcji, która wciąż się rozrasta ;)).
Też mnie dziwi przejście tej gry bez żadnego echa - wydawało mi się, ze David Turczi po Anachrony stał się mocno rozpoznawalny i jego nowe tytuły będą szerzej komentowane.
japanczyk pisze:IMHO gra jest przekombinowana - nawarstwienie mechanik jest zatrwazajace, a wiekszosc z nich ani nie jest tematyczna, a na sile wymusza kombinowanie jak lysy kon pod gore
Nie widze np. sensu rpzeszkadzania innym graczom, bo lepiej mi poskrobac sobie rzepke zebym zrobil maksymalny utarg przy tak limitowanej liczbie akcji w turze itp...
Podczas gry nie odnosiłem wrażenia, by gra była przekombinowana. Faktycznie oferuje duży wachlarz możliwych akcji i na początku jest ciężko ogarnąć co się powinno robić, ale już po pierwszej rundzie miałem wrażenie, że każdy te różne możliwe akcje zapamiętał i w miarę swobodnie się odnajduje w tym, co się z czym łączy. Ale jak sobie pomyślę z perspektywy czasu o tych wszystkich różnych możliwych akcjach, to fakt, jest ich dość sporo i może to trochę zniechęcać.
Co do tematyczności, to się nie wypowiem, bo raczej nie zwracam a to uwagi xD Mi to w każdym razie nie przeszkadzało, a kombinowanie wydawało się przyjemne - jaką kartę, kiedy i za jaką akcję zagrać, by ugrać jak najwięcej.
A jeśli chodzi o przeszkadzanie innym graczom - faktycznie ruchy konkretnie pod negatywną interakcję raczej nie są dobrym sposobem na wygraną, ale tego przeszkadzania innym graczom jest według mnie sporo "mimochodem". Podczas mojej gry zdarzyło się, że ktoś komuś zabrał artefakt z planety, po który ktoś inny właśnie chciał iść, albo że komuś się wypchnęło kolorowych ludzików z marketu, gdzie dopiero za chwilę miał tam sprzedawać artefakty. Jak dla mnie jest tu sporo interakcji i przeszkadzania sobie (przy czym te ruchy i tak zawsze muszą nam dawać korzyści; ruch tylko po to, by komuś coś zepsuć faktycznie jest bezsensowny).
Mi osobiście gra się podobała, lubię ten sposób kombinowania. Ale mówię to na razie tylko na podstawie jednej partii ;P
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10923
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3356 times
Been thanked: 3217 times

Re: Excavation Earth (Gordon Calleja, David Turczi, Wai Yee)

Post autor: japanczyk »

eltadziko pisze: 26 maja 2021, 15:21 Faktycznie oferuje duży wachlarz możliwych akcji i na początku jest ciężko ogarnąć co się powinno robić
To nawet nie to ;-)
Bardziej chodzi o to, ze masz tutaj i set collection, amsz akcje ktore sa mozliwe tylko z niektorych pol, tylko z konkretna karta na reku,

eltadziko pisze: 26 maja 2021, 15:21 Podczas mojej gry zdarzyło się, że ktoś komuś zabrał artefakt z planety, po który ktoś inny właśnie chciał iść, albo że komuś się wypchnęło kolorowych ludzików z marketu, gdzie dopiero za chwilę miał tam sprzedawać artefakty.
IMHO to jest bardzo duza wada tej gry, bo odkucie sie po takich akcjach (poza podebraniem artefaktu) jak wypchniecie cudzych klientow, czy wyczyszczenie miejsca sprzedazy i zmiana zapotrzebowania jak np. w drafcie tego nie przewidziales, albo sytuacja na markecie zmienila sie akurat w dwoch miejsach do ktorych sprawiles sobie dostep, jest bardzo ograniczone i tworzy to efekt śnieznej kuli

Ogólnie tez nie lubie gier, które nie maja wbudowanego mechanizmu hamowania pierwszego gracza, a tutaj tego w ogole nie ma - jak sie rozpedzisz to mozesz leciec przez gre na automacie, szczegolnie z punktowaniem w command center

Oczywiscie moge sie mylic, ale takie byly moje odczucia
dwaduzepe
Posty: 687
Rejestracja: 27 maja 2020, 14:27
Has thanked: 125 times
Been thanked: 254 times

Re: Excavation Earth (Gordon Calleja, David Turczi, Wai Yee)

Post autor: dwaduzepe »

Wrazenia po dwoch grach:
jest dobrze, ale na pewno nie jest to top gier Turcziego. Najwiekszym minusem to wg mnie setup i obsluga tej gry - setup jest dlugi, bo trzeba sporo elementow w konkretnych miejscach rozlozyc na planszach - popularity track, markets, artefakty na planszy - no jest tego sporo. No i potem obsluga gry podczas grania jest dosc upierdliwa - ja jako osoba obslugujaca gre przegralem obie gry i to z kretesem i mam wrazenie, ze to wlasnie przez to, ze bylem odpowiedzialny za jej obsluge, bo zazwyczaj nie odstaje tak w grach nawet jak mi nie idzie. Tutaj obie gry bardzo mocno punktowo odstawalem. Jedna rzecz, ktora nie wiem jeszcze cxy jest minusem, bo za malo gralismy, ale obie gry wygrala rasa, ktora ma jeden darmowy ruch w kazdej turze - moze przypadek. Na plus to na pewno wykonanie - gra jest ladna, spojna, komponenty solidne - grube karty, wyzlobienia na planszetkach itp. Gameplayowo przyjemna, takie 7/10, ale mam podejrzenie, ze to gra ktora raczej zyska po glebszym poznaniu niz straci, bo jest np. takie Survey action u nas mocno niedocenione jest uwazane za mocna akcje przez doswiadczonych graczy. Podsumowujac przeszlo pierwsza selekcje pozytywnie i narazie zostaje w kolekcji.
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10923
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3356 times
Been thanked: 3217 times

Re: Excavation Earth (Gordon Calleja, David Turczi, Wai Yee)

Post autor: japanczyk »

dwaduzepe pisze: 31 maja 2021, 08:34 Jedna rzecz, ktora nie wiem jeszcze cxy jest minusem, bo za malo gralismy, ale obie gry wygrala rasa, ktora ma jeden darmowy ruch w kazdej turze - moze przypadek.
To jest mega mocna zdolnosc, bo pozwala sie bardzo dobrze pozycjonowac pod symbole i nawet jeśli jestes w zlym miejscu po drafcie to szybko trafisz tam gdzie chcesz, inni musza marnowac na to karty
Mam wrazenie, ze zdolnosci innych raz sa bardziej sytuacyjne
dwaduzepe
Posty: 687
Rejestracja: 27 maja 2020, 14:27
Has thanked: 125 times
Been thanked: 254 times

Re: Excavation Earth (Gordon Calleja, David Turczi, Wai Yee)

Post autor: dwaduzepe »

Mysle, ze to moze nie byc najmocniejsza zdolnosc w grze, ale najlatwiejsza dla poczatkujacych graczy, bo moc pozostalych ras trzeba umiec wykorzystac.
sasquach
Posty: 1829
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 934 times
Been thanked: 586 times

Re: Excavation Earth (Gordon Calleja, David Turczi, Wai Yee)

Post autor: sasquach »

Nadchodzi dodatek "It Belongs in a Museum" (cytat z Indiana Jones :)). Na razie tylko fotka prototypu.
Spoiler:
Awatar użytkownika
eltadziko
Posty: 360
Rejestracja: 18 lis 2014, 22:05
Lokalizacja: Oława
Has thanked: 124 times
Been thanked: 79 times

Re: Excavation Earth (Gordon Calleja, David Turczi, Wai Yee)

Post autor: eltadziko »

Kampania dodatku rusza na Kickstarterze już 3 sierpnia.
Bardzo szybko ten dodatek wychodzi, mam wrażenie, że dopiero co podstawkę z pierwszym dodatkiem odebrałem ;) I zdążyłem zagrać w to na razie tylko jeden raz :P
Jest też trochę więcej informacji o wprowadzonych zmianach:
Earthlings! We’re proud to announce Excavation Earth: It Belongs in a Museum, the newest expansion for Excavation Earth. The expansion is designed by Dávid Turczi and introduces two new alien races, mysterious artefacts, a deck of technology cards and a whole new museum board!

The alien races have opened up an interstellar museum in the earth’s orbit. It Belongs in a Museum opens up the exhibit action, which allows players to send select artifacts they excavate to the museum, rather than selling them off at markets. This opens up new ways of interacting and competing with other players, along with a variety of new ways of scoring.

Mysterious artefacts are a new type of artefact added to the game. Mysterious artefacts can only be excavated from new locations that are added to the map. Send these mysterious artifacts to the mothership for analysis and you will be rewarded with the all new technology cards. These grant you new abilities that you can use during the game, along with extra points!

The Zu clones are also in on the action! They are rushing to excavate mysterious artifacts and populate the museum with their finds as much as you are. The solo game integrates the modules in the new expansion, giving you new strategies to explore and challenges to overcome.

The expansion will launch on Kickstarter August 3rd. See you there!
Talia technologii zapowiada się bardzo fajnie (lubię specjalne umiejętności w grach :)). Mam tylko obawy, bo już w podstawce tych różnych rodzajów akcji jest sporo, a tu dochodzi kolejna :P W każdym razie ten dodatek wydaje się bardziej rozbudowany i ciekawszy od pierwszego dodatku.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4514
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2091 times

Re: Excavation Earth (Gordon Calleja, David Turczi, Wai Yee)

Post autor: PytonZCatanu »

Miałem przyjemność zagrać w ten tytuł parę miesięcy temu. Wg. mnie to taka klasyczna 6/10. Działa, nikt nie cierpi, wszystko się spina. A potem ląduje na półce i nikt nigdy do niej nie wraca, bo nie dostarcza ona niczego ciekawego :)
dwaduzepe
Posty: 687
Rejestracja: 27 maja 2020, 14:27
Has thanked: 125 times
Been thanked: 254 times

Re: Excavation Earth (Gordon Calleja, David Turczi, Wai Yee)

Post autor: dwaduzepe »

PytonZCatanu pisze: 14 lip 2021, 15:26 Miałem przyjemność zagrać w ten tytuł parę miesięcy temu. Wg. mnie to taka klasyczna 6/10. Działa, nikt nie cierpi, wszystko się spina. A potem ląduje na półce i nikt nigdy do niej nie wraca, bo nie dostarcza ona niczego ciekawego :)
powiem ci, ze mialem podobne wrazenia, ze nie bede do niej wracal, ale jakos zostala w kolekcji i o dziwo co jakis czas trafia na stol
Gatzky
Posty: 217
Rejestracja: 31 sie 2017, 11:47
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Re: Excavation Earth (Gordon Calleja, David Turczi, Wai Yee)

Post autor: Gatzky »

Hej,
Zgubiłem gdzieś karty pomocy dla graczy(albo nawet i wcale ich nie miałem, niedawno zauważyłem że powinienem je posiadać). Jako że planuję znów zaprosić Żonę do gry a graficznie jestem gapa, czy znalazłby się ktoś kto może mnie poratować skanem karty pomocy gracza?
dwaduzepe
Posty: 687
Rejestracja: 27 maja 2020, 14:27
Has thanked: 125 times
Been thanked: 254 times

Re: Excavation Earth (Gordon Calleja, David Turczi, Wai Yee)

Post autor: dwaduzepe »

Gatzky pisze: 10 paź 2021, 20:01 Hej,
Zgubiłem gdzieś karty pomocy dla graczy(albo nawet i wcale ich nie miałem, niedawno zauważyłem że powinienem je posiadać). Jako że planuję znów zaprosić Żonę do gry a graficznie jestem gapa, czy znalazłby się ktoś kto może mnie poratować skanem karty pomocy gracza?
skan to nie, ale moge jutro zdjecie podeslac
Coin22
Posty: 407
Rejestracja: 11 lis 2015, 21:59
Lokalizacja: Krakow
Has thanked: 14 times
Been thanked: 17 times
Kontakt:

Re: Excavation Earth (Gordon Calleja, David Turczi, Wai Yee)

Post autor: Coin22 »

Zagrałem trzyosobowo w Excavation Earth bo chciałem się przekonać czy warto, zwłaszcza, że w tym roku wyda ją Galakta..
Zaciekawiła mnie ta pozycja bo oryginalny temat, że obcy zbierają artefakty na bezludnej planecie Ziemi, a następnie nimi handlują wydał mi się ciekawy. W sumie gra o handlu towarami bardziej niż czymkolwiek innym.
Gra ma ciekawy flow i dość jasny wybór akcji ale niestety ostatecznie zupełnie nie przypadła mi do gustu. Graliśmy w sumie 3 godziny co dyskwalifikuje dla mnie ten rodzaj rozrywki, w tym czasie zwyczajnie są po prostu lepsze gry na półce.

Ostatecznie coś co zdecydowało u mnie, że gry jednak nie kupię jest mechanizm rozgrywania akcji. Trzeba zagrać kartę albo w odpowiednim kolorze albo z odpowiednim symbolem, żeby wykonać konkretną akcję. To powoduje, że całą rundę trzeba poniekąd zaplanować z góry i pod to draftowac karty. Ostatecznie jednak każda zmiana planów spowodowana akcjami innych graczy powoduje że np Stoję poszukiwaczem na polu z artefaktami i nie mogę ich wydobyć bo nie mam karty w odpowiednim kolorze... Bardzo ograniczający i psujący plany mechanizm, który jak rozumiem podnosi ogólną trudność gry ale dla mnie mocno obniża przyjemność z rozgrywki.
Drugi element który jakoś tam zadziałał na minus to akcja sprzedaży artefaktów, która ma taki niewprost twist i nagle okazuje się, że nieważne czy sprzedaje artefakt o wartości 2 czy o wartości 7, nieważne czy kupcom których wartość jest obecnie na rynku kupców 4 czy 7 liczy się tylko na ilu rynkach sprzedaję i czy kolor kupców jest obecnie na prowadzeniu. Przez to mieliśmy grę w której prawie co chwilę odchodziły sprzedaże w której gracze zarabiali.... dokładnie tyle samo.

Rozpisałem się, ale w skrócie nie jest to zła gra, wykonanie stoi na wysokim poziomie, mechanicznie się to spina tylko zabrakło mi.... Krótszego czasu gry i bardziej przyjemnej, satysfakcjonującej rozgrywki, którą zepsuły opisane wyżej elementy.

Polecam zagrać przed zakupem, nam udało się zagrać w krakowskim Hexie w wersję angielską.
sasquach
Posty: 1829
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 934 times
Been thanked: 586 times

Re: Excavation Earth (Gordon Calleja, David Turczi, Wai Yee)

Post autor: sasquach »

Coin22 pisze: 21 lut 2022, 14:46 Ostatecznie coś co zdecydowało u mnie, że gry jednak nie kupię jest mechanizm rozgrywania akcji. Trzeba zagrać kartę albo w odpowiednim kolorze albo z odpowiednim symbolem, żeby wykonać konkretną akcję. To powoduje, że całą rundę trzeba poniekąd zaplanować z góry i pod to draftowac karty. Ostatecznie jednak każda zmiana planów spowodowana akcjami innych graczy powoduje że np Stoję poszukiwaczem na polu z artefaktami i nie mogę ich wydobyć bo nie mam karty w odpowiednim kolorze... Bardzo ograniczający i psujący plany mechanizm, który jak rozumiem podnosi ogólną trudność gry ale dla mnie mocno obniża przyjemność z rozgrywki.
Dla mnie bez tego gra była by zdecydowanie prostsza i mało ciekawa. Ale jak widać każdy ma swoje preferencje.
Coin22 pisze: 21 lut 2022, 14:46 Drugi element który jakoś tam zadziałał na minus to akcja sprzedaży artefaktów, która ma taki niewprost twist i nagle okazuje się, że nieważne czy sprzedaje artefakt o wartości 2 czy o wartości 7, nieważne czy kupcom których wartość jest obecnie na rynku kupców 4 czy 7 liczy się tylko na ilu rynkach sprzedaję i czy kolor kupców jest obecnie na prowadzeniu. Przez to mieliśmy grę w której prawie co chwilę odchodziły sprzedaże w której gracze zarabiali.... dokładnie tyle samo.
Tu graliście źle, bo "Earn two credits for each buyer at the selected markets that matches the colour of the artefacts in the sale. This includes wild buyers!". Czyli jak sprzedasz czterem kupcom to dostaniesz dodatkowo 8 monet, a jak siedmiu to 14.

A wartość artefaktów liczy się przy sprzedaży na czarnym rynku.

Zresztą sama mechanika wartości towarów jest głównie pod kątem galerii, a nie sprzedaży.
Coin22
Posty: 407
Rejestracja: 11 lis 2015, 21:59
Lokalizacja: Krakow
Has thanked: 14 times
Been thanked: 17 times
Kontakt:

Re: Excavation Earth (Gordon Calleja, David Turczi, Wai Yee)

Post autor: Coin22 »

sasquach pisze: 21 lut 2022, 17:16
Coin22 pisze: 21 lut 2022, 14:46 Ostatecznie coś co zdecydowało u mnie, że gry jednak nie kupię jest mechanizm rozgrywania akcji. Trzeba zagrać kartę albo w odpowiednim kolorze albo z odpowiednim symbolem, żeby wykonać konkretną akcję. To powoduje, że całą rundę trzeba poniekąd zaplanować z góry i pod to draftowac karty. Ostatecznie jednak każda zmiana planów spowodowana akcjami innych graczy powoduje że np Stoję poszukiwaczem na polu z artefaktami i nie mogę ich wydobyć bo nie mam karty w odpowiednim kolorze... Bardzo ograniczający i psujący plany mechanizm, który jak rozumiem podnosi ogólną trudność gry ale dla mnie mocno obniża przyjemność z rozgrywki.
Dla mnie bez tego gra była by zdecydowanie prostsza i mało ciekawa. Ale jak widać każdy ma swoje preferencje.
Wszystkie gry worker placement mają mechanizm, że zagrywasz workera i wykonujesz akcję i nie musisz do tego mieć karty z odpowiednim symbolem na ręce, więc owszem gra byłaby prostsza, ale czy mało ciekawa? Na pewno mniej frustrująca :)
sasquach pisze: 21 lut 2022, 17:16
Coin22 pisze: 21 lut 2022, 14:46 Drugi element który jakoś tam zadziałał na minus to akcja sprzedaży artefaktów, która ma taki niewprost twist i nagle okazuje się, że nieważne czy sprzedaje artefakt o wartości 2 czy o wartości 7, nieważne czy kupcom których wartość jest obecnie na rynku kupców 4 czy 7 liczy się tylko na ilu rynkach sprzedaję i czy kolor kupców jest obecnie na prowadzeniu. Przez to mieliśmy grę w której prawie co chwilę odchodziły sprzedaże w której gracze zarabiali.... dokładnie tyle samo.
Tu graliście źle, bo "Earn two credits for each buyer at the selected markets that matches the colour of the artefacts in the sale. This includes wild buyers!". Czyli jak sprzedasz czterem kupcom to dostaniesz dodatkowo 8 monet, a jak siedmiu to 14.

A wartość artefaktów liczy się przy sprzedaży na czarnym rynku.
Dobrze graliśmy tylko się może źle wyraziłem. Chodzi o to, że liczba odsłonięta na planszetce kupców nie ma znaczenia innego niż w porównaniu do pozostałych kolorów, czyli nie ma znaczenia czy kolor który sprzedaje ma wartość 5 czy 7 jeśli te wartości nie zmieniają pozycję mojego koloru względem innych kolorów. A o sprzedaży na czarnym rynku wiem, pisałem jedynie o akcji sprzedaży, akcja czarnego rynku jest ok :)
sasquach
Posty: 1829
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 934 times
Been thanked: 586 times

Re: Excavation Earth (Gordon Calleja, David Turczi, Wai Yee)

Post autor: sasquach »

Coin22 pisze: 21 lut 2022, 17:29
Spoiler:
Wszystkie gry worker placement mają mechanizm, że zagrywasz workera i wykonujesz akcję i nie musisz do tego mieć karty z odpowiednim symbolem na ręce, więc owszem gra byłaby prostsza, ale czy mało ciekawa? Na pewno mniej frustrująca :)
Hmm...
Diuna: Imperium
Zaginiona wyspa Arnak
Paladyni i Wicehrabiowie Zachodniego Królestwa (w paladynach niby nie trzeba zarywać karty, żeby wykonać akcję, ale potrzebujesz meepli w określonych kolorach, a te masz na początku z wybieranych kart)?
Bonfire (nie ma kart, ale musisz planować pozyskiwanie tokenów pozwalających na wykonanie akcji)
Endless Winter

Pozwolę sobie nie zgodzić się z tezą, że wszystkie gry. Rzekłbym nawet, że ostatnio widać trend odwrotny :)

A co do tego, że gra by była mniej ciekawa, to:
a) są produkcje lżejsze i dla mniej mniej ciekawe, ale to nie znaczy, że dla innych nie będą świetne i nie trafią w ich gusta
b) w cięższych grach masz inne źródła ograniczeń np. u Lacerdy często wszystko jest ze sobą powiązane - jasne, może pójść na to pole, ale potrzebujesz np. jakiegoś kafelka, które można pozyskać z innej akcji, która wymaga jednak surowca, którego dostaniemy z jeszcze innej akcji.

Wszystko sprowadza się do tego jaki ciężar gry ktoś lubi. I żeby nie było, nie neguję tego, że Ci się ta gra nie podoba. Po prostu chodziło mi o to, że nie dla każdego będzie to wada.
Coin22 pisze: 21 lut 2022, 17:29
Spoiler:
Dobrze graliśmy tylko się może źle wyraziłem. Chodzi o to, że liczba odsłonięta na planszetce kupców nie ma znaczenia innego niż w porównaniu do pozostałych kolorów, czyli nie ma znaczenia czy kolor który sprzedaje ma wartość 5 czy 7 jeśli te wartości nie zmieniają pozycję mojego koloru względem innych kolorów. A o sprzedaży na czarnym rynku wiem, pisałem jedynie o akcji sprzedaży, akcja czarnego rynku jest ok :)
Ok. Teraz kumam, choć znów nie widzę w tym problemu :)

Od siebie jeszcze dodam, że bardzo mi się podoba jak w tej grze trzeba uważać. Ma się tylko dwie akcje na turę, więc przygotowanie sprzedaży trzeba dobrze przemyśleć, żeby nikt nie podkradł Ci kupców i sam nie zarobił.
Coin22
Posty: 407
Rejestracja: 11 lis 2015, 21:59
Lokalizacja: Krakow
Has thanked: 14 times
Been thanked: 17 times
Kontakt:

Re: Excavation Earth (Gordon Calleja, David Turczi, Wai Yee)

Post autor: Coin22 »

sasquach pisze: 21 lut 2022, 18:07 Hmm...
Diuna: Imperium
Zaginiona wyspa Arnak
Paladyni i Wicehrabiowie Zachodniego Królestwa (w paladynach niby nie trzeba zarywać karty, żeby wykonać akcję, ale potrzebujesz meepli w określonych kolorach, a te masz na początku z wybieranych kart)?
Bonfire (nie ma kart, ale musisz planować pozyskiwanie tokenów pozwalających na wykonanie akcji)
Endless Winter

Pozwolę sobie nie zgodzić się z tezą, że wszystkie gry. Rzekłbym nawet, że ostatnio widać trend odwrotny :)
No oczywiście nasz rację, tylko zagraj w Arnak, Diune Imperium i te inne w ten sposób jesli karty dobierzesz 3 razy bo grasz 3 rundy :) Trochę inna rozgrywka mimo wszystko i jak wspomniałem - nie twierdzę, że jest zła, ale nie podoba mi się i wg mnie dyskwalifikuje tę grę dla mnie :)
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10923
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3356 times
Been thanked: 3217 times

Re: Excavation Earth (Gordon Calleja, David Turczi, Wai Yee)

Post autor: japanczyk »

sasquach pisze: 21 lut 2022, 18:07 Diuna: Imperium
Zaginiona wyspa Arnak
Paladyni i Wicehrabiowie Zachodniego Królestwa (w paladynach niby nie trzeba zarywać karty, żeby wykonać akcję, ale potrzebujesz meepli w określonych kolorach, a te masz na początku z wybieranych kart)?
Bonfire (nie ma kart, ale musisz planować pozyskiwanie tokenów pozwalających na wykonanie akcji)
No come on - to jest całkiem inna mechanika kart. Tutaj masz tych kart co kot napłakał i w sumie moze byc sytuacja taka, ze przez draft + sytuacje na planszy zrobisz nic, a twoj misterny plan z poprzedniej tury mozna sobie w tylek wsadzic bo karty nie podeszly
sasquach
Posty: 1829
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 934 times
Been thanked: 586 times

Re: Excavation Earth (Gordon Calleja, David Turczi, Wai Yee)

Post autor: sasquach »

Po pierwsze to nie porównuję tych gier, a odniosłem się jedynie do słów "Wszystkie gry worker placement mają mechanizm, że zagrywasz workera i wykonujesz akcję i nie musisz do tego mieć karty z odpowiednim symbolem na ręce".

Po drugie, fakt, jak masz plan na dokładnych 6 ruchów to będzie ciężko uzbierać komplet kart. Ale to już taki rodzaj gry, że trzeba mieć plan b i plan c najlepiej. Ciężko mi sobie wyobrazić sytuację w której nic nie możesz zrobić. Ale jasne, grając w 3 osoby dobieramy w drafcie tylko 24 karty z 60, więc jest szansa "jedna na milion", że będą same czerwone i fioletowe, bez innych kolorów.

Ale na taj zasadzie w Diunie z dodatkiem może utworzyć się na początku rynek z kartami tylko za 7 i 8, przez co przez dłuższy czas nie kupić żadnej karty po za informatorem. A w Paladynach pechowo nie dostaniemy potrzebnych nam kolorów meepli.
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10923
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3356 times
Been thanked: 3217 times

Re: Excavation Earth (Gordon Calleja, David Turczi, Wai Yee)

Post autor: japanczyk »

sasquach pisze: 22 lut 2022, 01:48 Ale na taj zasadzie w Diunie z dodatkiem może utworzyć się na początku rynek z kartami tylko za 7 i 8, przez co przez dłuższy czas nie kupić żadnej karty po za informatorem. A w Paladynach pechowo nie dostaniemy potrzebnych nam kolorów meepli.
Tak, tylko w Dune masz wciaz karty startowe, które pozwalaja Ci wykonac wszystkie akcje na planszy. Tak samo w Paladynach - mozesz nie dostac potrzebnych meepli, ale rozwiniesz sie gdzie indziej.
A w Excavation Earth np jak sie wypozycjonujesz na konkretny artefakt, ktos Ci go bezczelnie zabierze to jestes smutny, bo ruch tutaj jest bardzo kosztowny.

Ogolnie pewnie jeszcze kiedys zagram, ale dziwna to jest gra
sasquach
Posty: 1829
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 934 times
Been thanked: 586 times

Re: Excavation Earth (Gordon Calleja, David Turczi, Wai Yee)

Post autor: sasquach »

Po to masz dwie akcje w turze, żeby nikt Cię łatwo nie ubiegł. Tak jak pisałem, w tej grze trzeba mieć plan A, B i C. No i pamiętać, że jest tu sporo dość brutalnej walki o artefakty i kupców. No i nadal tak jak w Diunie masz w tali karty które pozwolą Ci zrobić inne rzeczy i inaczej powalczyć o punkty. W której, swoją drogą, też ktoś Ci może łatwo podebrać pole które sobie upatrzyłeś. Chciałeś trzeciego agenta? Sorry, musisz poczekać do kolejnej rundy i liczyć na to, że ktoś inny Cię nie ubiegnie. Jęk zawodu gdy pierwsza osoba dopadnie Liniowiec to stały element tej gry. Zresztą karty też Ci nie raz nie pozwolą z niego skorzystać kiedy potrzebujesz ;)

Przy okazji, w pierwszym dodatku do EE są wild cards które pasują do każdego koloru.

Jak coś to zapraszam do Łodzi na granie :)
filip91
Posty: 68
Rejestracja: 18 sty 2022, 19:42
Has thanked: 55 times
Been thanked: 35 times

Re: Excavation Earth (Gordon Calleja, David Turczi, Wai Yee)

Post autor: filip91 »

Posiadam wersję angielską. Za mną 1sza partia 2 osobowa. Wrażenia bardzo pozytywne. Początkowo zasady mogą wydawać się ciężkie więc playthrough na YT musiał wyjechać :) Po czasie widzimy, że wszystko ma tutaj ręce i nogi.
2ga i 3cia runda poszły już sprawnie i szybko. Gra faktycznie może zamknąć się w 30/40 min na gracza, ale jak ktoś lubi rozkminiać to na pewno się przeciąąągnie.

Gra w której każdy sobie rzepkę skrobie, choć jest opcja aby dopiec innemu graczowi wpływając na popyt danego artefaktu a tym samym totalnie zniszczyć mu sprzedaż 😅

Solo jeszcze nie próbowałem, ale będzie dobrze bo automa ma bardzo wiele akcji na swoich kartach i wybiera te najbardziej korzystne dla siebie :) Jest mały update zasad solo, który możecie znaleźć w instrukcji do dodatku it belongs in a museum.

Karty raczej do koszulkowania, bo są słabe. Reszta komponentów na wysokim poziomie:)
sasquach
Posty: 1829
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 934 times
Been thanked: 586 times

Re: Excavation Earth (Gordon Calleja, David Turczi, Wai Yee)

Post autor: sasquach »

filip91 pisze: 22 sty 2023, 11:50 Gra w której każdy sobie rzepkę skrobie, choć jest opcja aby dopiec innemu graczowi wpływając na popyt danego artefaktu a tym samym totalnie zniszczyć mu sprzedaż 😅
Nic bardziej mylnego. Ta gra jest po prostu taka sobie na dwie osoby. W 3-4 walka o artefakty, kupujących i rynki trwa cały czas. Musisz kontrolować to co robią inny, żeby nie wystawić się im, a jednocześnie bezlitośnie wykorzystywać ich błędy. Tu nie ma miękkiej gry w stylu nie będę ci robił przykrości i nie podbiorę tych kupców których tak ładnie wystawiłeś przed chwilą. Ta gra nie ma nic wspólnego z pasjansem.
filip91 pisze: 22 sty 2023, 11:50 Solo jeszcze nie próbowałem, ale będzie dobrze bo automa ma bardzo wiele akcji na swoich kartach i wybiera te najbardziej korzystne dla siebie :) Jest mały update zasad solo, który możecie znaleźć w instrukcji do dodatku it belongs in a museum.
Tu też się nie zgodzę. Po pierwsze automa ma zwykle na karcie po jednej akcji, czasem więcej i stara się wykonać wszystkie. Nie wybieraj najkorzystniejszej akcji, ale tą która akurat jest na odsłoniętej karcie akcji. Za to ma dość rozbudowane zasady pozwalające wykonać tą akcję w jak najkorzystniejszy sposób. Co dla mnie było dość uciążliwe i wymagało sporo wertowania instrukcji. Muszę zrobić drugie podejście z jakaś kartą pomocy solo z bgg i zobaczyć czy będzie wygodniej.
ODPOWIEDZ