Ark Nova (Mathias Wigge)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4635
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1944 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: warlock »

jax pisze:Znowu te narzekania przypominają mi typowy schemat myślenia 'buu, ale ta gra nie jest taka jak chciałem'. Tak, nie jest taka jak chciałeś. Dokładnie. Jest taka jak chciał autor gry. Powinieneś jej więc unikać od samego początku albo nie formułować swoich zarzutów jako 'obiektywne' zarzuty (chwała fojtu, że jako jeden z nielicznych podkreśla 'dla mnie').
O panie, teraz to się muszę odnieść - spójrz na swoje komentarze pod grami na BGG zanim zaczniesz pisać takie rzeczy w odniesieniu do wypowiedzi tutaj (mam Cię w geekbuddies, więc mam dobry przegląd :D):

jax o:
Bruxelles 1893 - 4/10
Ugh... Yet another soulless euro.
Exactly like 'Russian Railroads': no tough decisions, just follow the path you've chosen at the start... Yaaawn... Mechanical, repetitive and boring - just the essence of the Feld-ian style.

So it would've been a '5', but one mechanic is plain broken: gaining majorities in columns. The whole mini-game of avoiding the present given to the next player thrives, but 'presents' _must_ be made at some point... This is sick. These 'presents' can decide about the top performer(s) - if you've earned several cards this way, you can spend them to strengthen your chosen path(s) and have a great shot at winning.
Unfair - 4/10
Chaotic, random and with a lot of 'take that' element.
As theme parks grow you quickly lose track what of co-players are doing and what they are getting at. And frankly - you don't care...
But the biggest problem is the game is just... boring.
All these issues are unjustifiable in a ~2h game.
Village - 5/10
Failure.
Euro-game at its worst.
Very VERY dry and VERY mechanical.
Totally not engaging.
The game felt like doing hard work than spending a good time.
Mechanisms of the game don't combine together / support each other very well. In fact, this is a very arbitrary mix put together in an uninspiring and forced way.
Generally - dreadful experience.
Te gry chyba też są takie jak chciał autor, więc generalnie powinieneś ich unikać od samego początku. Negatywna interakcja w Unfair Ci przeszkadza? Taka gra. ;) Bruksela jest "złamana"? To obiektywne czy subiektywne stwierdzenie?

Swoją drogą, to ciekawe że gubisz się w tym co przeciwnik buduje w Unfair (i Cię to nie interesuje), a nie gubisz się w tym w Ark Nova (gdzie jest jeszcze większe spamowanie symbolami), a sama gra jest pasjansem, więc już w ogóle śledzenie rywala jest na niższym poziomie ;).
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5599
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 784 times
Been thanked: 1225 times
Kontakt:

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: mat_eyo »

Fojtu pisze: 11 maja 2022, 11:09 To jest gra, która najlepiej działa na 2 osoby (tak też twierdzi BGG) a dobrze na 1-3, podobnie jak paladyni czy underwater cities. Jak ktoś zagra w 4 to się zamęczy, a odbiór między grą w 2 czy 3 może być dość różny. Ja np. grałem na 3 osoby i jestem bardzo ciekaw gry w dwójkę. Wtedy będzie pewnie sprawniej a sama gra niewiele straci.
Mi najlepiej grało się na trzy osoby, przy dwóch nadal jest bardzo dobrze, przy czwórce już trochę za długo. Jakie przewagi ma rozgrywka trzyosobowa nad partią w duecie? Po pierwsze większy przemiał kart na wystawce. Oczywiście czasem może być to minus, jak po moim ruchu wychodzi idealna dla mnie karta i widzę, że zgarnąć ją może nie jeden, a dwóch przeciwników, jednak z reguły lepiej, jak wystawka szybciej się przewija.
Dodatkowo na dwie osoby na setupie trzeba zakryć po jednym polu na każdym z trzech startowych projektów - na jednym najwyższe, na drugim środkowe, a na trzecim najniższe. Może zaboleć, kiedy z naszych startowych kart zoo i punktacji końcowej idealnie pasuje nam jeden ze startowych projektów, a akurat ten ma na setupie zajęte najdroższe pole. Nie zdarza się to w każdej partii, ale od czasu do czasu zaboli.
Fojtu
Posty: 3379
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 557 times
Been thanked: 1263 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Fojtu »

mat_eyo pisze: 11 maja 2022, 11:30
Fojtu pisze: 11 maja 2022, 11:09 To jest gra, która najlepiej działa na 2 osoby (tak też twierdzi BGG) a dobrze na 1-3, podobnie jak paladyni czy underwater cities. Jak ktoś zagra w 4 to się zamęczy, a odbiór między grą w 2 czy 3 może być dość różny. Ja np. grałem na 3 osoby i jestem bardzo ciekaw gry w dwójkę. Wtedy będzie pewnie sprawniej a sama gra niewiele straci.
Mi najlepiej grało się na trzy osoby, przy dwóch nadal jest bardzo dobrze, przy czwórce już trochę za długo. Jakie przewagi ma rozgrywka trzyosobowa nad partią w duecie? Po pierwsze większy przemiał kart na wystawce. Oczywiście czasem może być to minus, jak po moim ruchu wychodzi idealna dla mnie karta i widzę, że zgarnąć ją może nie jeden, a dwóch przeciwników, jednak z reguły lepiej, jak wystawka szybciej się przewija.
Dodatkowo na dwie osoby na setupie trzeba zakryć po jednym polu na każdym z trzech startowych projektów - na jednym najwyższe, na drugim środkowe, a na trzecim najniższe. Może zaboleć, kiedy z naszych startowych kart zoo i punktacji końcowej idealnie pasuje nam jeden ze startowych projektów, a akurat ten ma na setupie zajęte najdroższe pole. Nie zdarza się to w każdej partii, ale od czasu do czasu zaboli.
Co do przemiału kart, to tor kawy się trochę skaluje, poza tym zawsze możesz dorzucić jakiś mini ekstra przemiał.
Co do celów, to nie do końca rozumiem ten argument, to jest po prostu trochę inny start, ale wiesz to od początku. To tak jakbyś powiedział, że losowe cele na start mogą zaboleć, kiedy z naszych startowych kart zoo wychodzi afryka a akurat celu na afrykę nie ma. To jest mam wrażenie element czysto psychologiczny a nie rozgrywkowy.
Awatar użytkownika
konradstpn
Posty: 861
Rejestracja: 22 sie 2017, 12:11
Has thanked: 201 times
Been thanked: 304 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: konradstpn »

detrytusek pisze: 11 maja 2022, 11:02
bogas pisze: 11 maja 2022, 09:56
Przez takich jak Wy latam jak piłeczka pingopongowa od tak do nie. Postuluję o zebranie wszystkich wygłaszających opinie o stawienie się na polach pod Grunwaldem w celu ostatecznego rozstrzygnięcia czym ta gra jest. Zamiast mieczy proszę użyć pudełek po grze. Ostatni stojący na nogach ma rację.
Samoistnie nasuwają się tu słowa Sokratesa, chociaż wypowiedziane w nieco innym kontekście: "Cokolwiek zrobisz zawsze będziesz żałował"
W razie czego mogę podlegać prawu pierwokupu :D
Just take it easy
Gram, więc jestem.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5599
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 784 times
Been thanked: 1225 times
Kontakt:

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: mat_eyo »

Fojtu pisze: 11 maja 2022, 11:36 Co do przemiału kart, to tor kawy się trochę skaluje, poza tym zawsze możesz dorzucić jakiś mini ekstra przemiał.
Co do celów, to nie do końca rozumiem ten argument, to jest po prostu trochę inny start, ale wiesz to od początku. To tak jakbyś powiedział, że losowe cele na start mogą zaboleć, kiedy z naszych startowych kart zoo wychodzi afryka a akurat celu na afrykę nie ma. To jest mam wrażenie element czysto psychologiczny a nie rozgrywkowy.
Break się skaluje, ale im więcej osób, tym więcej kart kupowanych i wyższy przemiał. Na break'u spadają dwie najniższe karty, a gracze kupują różne.

Jeśli moje początkowe karty się nie kombią z żadnym projektem, to nie gram pod żaden projekt, szukam punktów gdzie indziej - karty sponsorów, może projekty z talii zoo. Jednak jak widzę na starcie projekt idealnie pasujący do kart i mający najlepiej punktowane miejsce zajęte, to czuję się sztucznie i nie do końca sprawiedliwie ogranicznany. Bo skoro karty idealnie pasują pod projekt, to szkoda rzeźbić coś innego, olewając to, co na ręce. Nie wiem, czy to jest efekt psychologiczny, wiem, że mnie to wkurza ;)
Fojtu
Posty: 3379
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 557 times
Been thanked: 1263 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Fojtu »

mat_eyo pisze: 11 maja 2022, 11:44
Fojtu pisze: 11 maja 2022, 11:36 Co do przemiału kart, to tor kawy się trochę skaluje, poza tym zawsze możesz dorzucić jakiś mini ekstra przemiał.
Co do celów, to nie do końca rozumiem ten argument, to jest po prostu trochę inny start, ale wiesz to od początku. To tak jakbyś powiedział, że losowe cele na start mogą zaboleć, kiedy z naszych startowych kart zoo wychodzi afryka a akurat celu na afrykę nie ma. To jest mam wrażenie element czysto psychologiczny a nie rozgrywkowy.
Break się skaluje, ale im więcej osób, tym więcej kart kupowanych i wyższy przemiał. Na break'u spadają dwie najniższe karty, a gracze kupują różne.
No to na pewno, dlatego można dorzucić jakiś mini przemiał z innego elementu. Ale wiem, że nie lubisz home rulesów.
mat_eyo pisze: 11 maja 2022, 11:44 Jeśli moje początkowe karty się nie kombią z żadnym projektem, to nie gram pod żaden projekt, szukam punktów gdzie indziej - karty sponsorów, może projekty z talii zoo. Jednak jak widzę na starcie projekt idealnie pasujący do kart i mający najlepiej punktowane miejsce zajęte, to czuję się sztucznie i nie do końca sprawiedliwie ogranicznany. Bo skoro karty idealnie pasują pod projekt, to szkoda rzeźbić coś innego, olewając to, co na ręce. Nie wiem, czy to jest efekt psychologiczny, wiem, że mnie to wkurza ;)
Dla mnie to wpada w czystą psychologię, ale rozumiem frustrację. Swoją drogą ja mam wrażenie, że ważniejsze jest, żeby mieć jakiś projekt dający szybkie 2 punkty, żeby złapać szybkie ulepszenie karty. Ale to taki wniosek po jednej grze, więc pewnie niewiele warty :wink:
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5599
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 784 times
Been thanked: 1225 times
Kontakt:

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: mat_eyo »

Fojtu pisze: 11 maja 2022, 11:48
mat_eyo pisze: 11 maja 2022, 11:44 Jeśli moje początkowe karty się nie kombią z żadnym projektem, to nie gram pod żaden projekt, szukam punktów gdzie indziej - karty sponsorów, może projekty z talii zoo. Jednak jak widzę na starcie projekt idealnie pasujący do kart i mający najlepiej punktowane miejsce zajęte, to czuję się sztucznie i nie do końca sprawiedliwie ogranicznany. Bo skoro karty idealnie pasują pod projekt, to szkoda rzeźbić coś innego, olewając to, co na ręce. Nie wiem, czy to jest efekt psychologiczny, wiem, że mnie to wkurza ;)
Dla mnie to wpada w czystą psychologię, ale rozumiem frustrację. Swoją drogą ja mam wrażenie, że ważniejsze jest, żeby mieć jakiś projekt dający szybkie 2 punkty, żeby złapać szybkie ulepszenie karty. Ale to taki wniosek po jednej grze, więc pewnie niewiele warty :wink:
Tak, szybkie ulepszenie karty jest super. Chyba, że widzisz sytuację, że masz dwa projekty, z czego jeden możesz wymaksować, a w drugim złapać co najmniej środkowy poziom zamiast tego za dwa punkty, wtedy zaczyna kusić olanie szybkiego ulepszenia. Można wyjść na tym świetnie, można bardzo źle ;)

A propos ulepszeń, czy ktoś grał tak, żeby ulepszyć tylko 3 karty akcji? Raz mi się chyba zdarzyło i nie byłem ostatni, ale do wygranej sporo zabrakło. Jestem ciekaw, czy można walczyć tak o wygraną, oczywiście przy założeniu, że rywal(e) ulepszył cztery.
Ostatnio zmieniony 11 maja 2022, 13:03 przez mat_eyo, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 721 times
Been thanked: 1078 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: ave.crux »

bogas pisze: 11 maja 2022, 09:56
Spoiler:


Bardzo fajna opinia. Za każdym razem jak moja luba kupuje grę to grymaszę. Kupowała everdell to niechętnie mówiłem, że zagram. Później kończyło się na 20 partiach w tygodniu. Kupiła Arnak to mówiłem, że po co, jak mamy everdell. Też nie schodzi ze stołu odkąd to mamy. Teraz powiedziała, że zamówiła Ark Novę i do tego czytam twój komentarz, to już czuję, że będzie powtórka z rozrywki i jak rozłożymy to zakończymy po słowach "dobra, bo nie wstaniemy do pracy"
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2790
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 630 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: bogas »

mat_eyo pisze: 11 maja 2022, 12:03
Spoiler:
Tak, szybkie ulepszenie karty jest super. Chyba, że widzisz sytuację, że masz dwa projekty, z czego jeden możesz wymaksować, a w drugim złapać co najmniej środkowy poziom zamiast tego za dwa punkty, wtedy zaczyna kusić olanie szybkiego ulepszenia. Można wyjść na tym świetnie, można bardzo źle ;)

A propos ulepszeń, czy ktoś grał tak, żeby ulepszyć tylko 3 karty akcji? Raz mi się chyba zdarzyło i nie byłem ostatni, ale do wygranej sporo zabrakło. Jestem ciekaw, czy można walczyć tak walczyć o wygraną, oczywiście przy założeniu, że rywal(e) ulepszył cztery.
Na razie nie odczuliśmy potrzeby, ale w sumie dlaczego by nie, na wzór Agricoli, zrobić początkowy draft z 10 albo i 12 kart, a nie z 8? Można też zrobić draft a la 7 cudów świata. To są niewielkie zmiany, a może "wkurzenie" minie?
No i też mnie kusiło, żeby zagrać na szybko zdobytego dodatkowego pracownika kosztem ulepszenia karty, ale to jeszcze przede mną :)
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Ryu »

bogas pisze: 11 maja 2022, 12:15No i też mnie kusiło, żeby zagrać na szybko zdobytego dodatkowego pracownika kosztem ulepszenia karty, ale to jeszcze przede mną :)
Ja na moje 3 gry dokładnie tak grałem z tego co pamiętam więc co...? Pojedynek? :twisted: Czy podwijasz ogon? :wink:

Co do drafta to po 3 grach również nie widzę takiej potrzeby. Jak dorwę wersję PL i zagram kilka razy więcej to może mi się zmieni :)
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2790
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 630 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: bogas »

Ryu pisze: 11 maja 2022, 12:51 Ja na moje 3 gry dokładnie tak grałem z tego co pamiętam więc co...? Pojedynek? :twisted: Czy podwijasz ogon? :wink:
Chyba śnisz, że oddam ten mecz walkowerem :twisted: Kiedy i gdzie? :P
No i jeszcze przy okazji dwa słowa o stronie zaawansowanej map zoo, bo ostatnie dwie gry właśnie z nimi graliśmy (poprzednie na stronie 0). Mapa z "portem przeładunkowym" pozwalająca raz w turze sprzedać kartę z ręki za 3 kasy wydawała mi się najlepsza, ale żona, która na niej grała była innego zdania i ona woli mapę z restauracją w centralnym jej punkcie i zyskami w fazie dochodu (druga gra). Ja grałem z "wieżą widokową" zwiększającą atrakcyjność zoo, a za drugim razem z "instytutem naukowym" pozwalającym zignorować jeden wymóg przy zagrywaniu zwierzęcia (całkiem spoko). Stwierdziliśmy jednak, że ważniejszy jest układ samej planszy (woda, skały) oraz rozkład i dostępne bonusy (bo te też są różne) i chyba pod tym kątem należy wybierać mapę (wybieramy jedną z dwóch). Są jeszcze mapy A (dla początkujących), ale nie graliśmy na nich ani razu. Gdyby ktoś potwierdził, że strona A skraca grę o jakieś 15 minut, to można by się nad nimi zastanowić. Instrukcja sugeruje też, że podczas gry z kimś początkującym można mu dać fory i mapę A właśnie, a samemu grać na zaawansowanej. W sumie fajnie, że są takie dodatkowe opcje i możliwości.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 252 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: jax »

warlock pisze: 11 maja 2022, 11:28
Drogi warolcku.

1. ja PRZED zagraniem w Bruxelles, Unfair, czy Village nie chodziłem po internecie skrupulatnie wyszukując zarzuty czy ich 'wady' i nie dyskutowałem o nich na publicznych forach (tak jak niektórzy z lubością tutaj o 'wadach' AN). Jak się nadarzyła okazja, to zagrałem i tyle. Czasem daje się szansę, czasem gra dla towarzystwa. Nieistotne, było, minęło.

2. zarzuty typu 'sucha' są obiektywne o tyle, że 99% zwolenników danej gry nie broni jej mówiąc 'ależ nie', tylko 'no, tak , i co z tego? nie mam z tym problemu bo mechanicznie mi się podoba'. Spoko.
zarzuty typu 'boring' z natury rzeczy są subiektywne i nie da się ich ubierać w 'obiektywność'

Natomiast jak w tym wątku padają hasła 'zbyt losowa' czy 'zbyt pasjansowa' i - ja tak to odbieram - mają one mieć charakter pseudoobiektywny, no to już nonsesns.
Bo każdy ma inny próg 'zbyt-losowości' i 'zbyt-pasjansowatości'.
Zatem bez takich haseł w stosunku do Ark Novy, bo akurat jest tam i kontrola i fajna interakcja (znów - nie dla każdego).

Tyle.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
arturmarek
Posty: 1478
Rejestracja: 31 paź 2017, 08:05
Has thanked: 256 times
Been thanked: 716 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: arturmarek »

jax pisze: 11 maja 2022, 16:02
warlock pisze: 11 maja 2022, 11:28
Drogi warolcku.

1. ja PRZED zagraniem w Bruxelles, Unfair, czy Village nie chodziłem po internecie skrupulatnie wyszukując zarzuty czy ich 'wady' i nie dyskutowałem o nich na publicznych forach (tak jak niektórzy z lubością tutaj o 'wadach' AN). Jak się nadarzyła okazja, to zagrałem i tyle. Czasem daje się szansę, czasem gra dla towarzystwa. Nieistotne, było, minęło.

2. zarzuty typu 'sucha' są obiektywne o tyle, że 99% zwolenników danej gry nie broni jej mówiąc 'ależ nie', tylko 'no, tak , i co z tego? nie mam z tym problemu bo mechanicznie mi się podoba'. Spoko.
zarzuty typu 'boring' z natury rzeczy są subiektywne i nie da się ich ubierać w 'obiektywność'

Natomiast jak w tym wątku padają hasła 'zbyt losowa' czy 'zbyt pasjansowa' i - ja tak to odbieram - mają one mieć charakter pseudoobiektywny, no to już nonsesns.
Bo każdy ma inny próg 'zbyt-losowości' i 'zbyt-pasjansowatości'.
Zatem bez takich haseł w stosunku do Ark Novy, bo akurat jest tam i kontrola i fajna interakcja (znów - nie dla każdego).

Tyle.
Poproszę o tabele klasyfikującą epitety dotyczące gier planszowych na epitety obiektywne i subiektywne. Nie chciałbym opowiadać nonsesnów w przyszłości.

A tak na poważnie, jak czytasz wpis na forum, to dopowiedz sobie w głowie "W mojej (subiektywnej) opinii:..." przed każdym czytanym zdaniem.

Potralu! Dawaj tę Ark Novę, bo już tutaj odlatujemy. Zaraz stworzymy tutaj planszówkową kosmologię.
Awatar użytkownika
Pan_K
Posty: 2504
Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 189 times
Been thanked: 168 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Pan_K »

PytonZCatanu pisze: 11 maja 2022, 11:07
Oto wielki Mistrz, Urlich Von Dice Tower, przesyła te dwa puste pudełka po dodatkach mieszczących się w pudle od podstawki, jako pomoc w zbliżającej się walce, abyś z większą odwaga przystąpił do bitwy!
Ale wiesz, jak to się dla niego skonczyło? 8)
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”

Ryba bez roweru, to tylko ryba...
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4512
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2088 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

Pierwsza partia solo bardzo przyjemna. Grałem na najłatwiejszym poziomie wszystkiego, bardziej dla głębszego zapoznania się z gra niż realna walka o punkty. Czas około 1h. Dziś wieczorem partia na 3 osoby.
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7330
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: detrytusek »

PytonZCatanu pisze: 12 maja 2022, 01:59 Pierwsza partia solo bardzo przyjemna. Grałem na najłatwiejszym poziomie wszystkiego, bardziej dla głębszego zapoznania się z gra niż realna walka o punkty. Czas około 1h. Dziś wieczorem partia na 3 osoby.
Automa czy pobij swój rekord style?
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4512
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2088 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

https://youtu.be/GATGIIXCl94

Bardzo fajny pakiet upgradów, ładnych i użytecznych, do Ark Nova.
pytanie o solo
Nie ma automy, raczej nazwałbym to "pobij swój wynik" z możliwością regulacji trudności.
emka
Posty: 311
Rejestracja: 01 gru 2016, 23:24
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 30 times
Been thanked: 42 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: emka »

W czym tkwi fenomen tej gry w kwestii szturmowania rankingu BGG? Dopiero niedawno w ogóle o niej usłyszałam, a już jest w pierwszej piętnastce. Ostatnio tak szybko czołówkę zdobył chyba tylko Brass: Birmingham i Gloomhaven: Szczęki Lwa (a oba te tytuły bazują na znanych już wcześniej pierwowzorach). Nie znam Ark Nova, nie grałam, mam sporo tytułów czekających na pierwszą rozgrywkę i na pewno nie planowałam zakupu kolejnego, ale Ark Nova wciąż mi się gdzieś przewija ;) Ma jakąś innowacyjną mechanikę, której próżno szukać w innych grach? A może to tylko hype i dobry marketing? Bardzo proszę o wytłumaczenie mi tego zjawiska i być może o powstrzymanie przed zakupem kolejnej gry przed poznaniem poprzednich bo inaczej nigdy nie wyczyszczę półki wstydu :)
Fojtu
Posty: 3379
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 557 times
Been thanked: 1263 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Fojtu »

emka pisze: 13 maja 2022, 07:57 W czym tkwi fenomen tej gry w kwestii szturmowania rankingu BGG? Dopiero niedawno w ogóle o niej usłyszałam, a już jest w pierwszej piętnastce. Ostatnio tak szybko czołówkę zdobył chyba tylko Brass: Birmingham i Gloomhaven: Szczęki Lwa (a oba te tytuły bazują na znanych już wcześniej pierwowzorach). Nie znam Ark Nova, nie grałam, mam sporo tytułów czekających na pierwszą rozgrywkę i na pewno nie planowałam zakupu kolejnego, ale Ark Nova wciąż mi się gdzieś przewija ;) Ma jakąś innowacyjną mechanikę, której próżno szukać w innych grach? A może to tylko hype i dobry marketing? Bardzo proszę o wytłumaczenie mi tego zjawiska i być może o powstrzymanie przed zakupem kolejnej gry przed poznaniem poprzednich bo inaczej nigdy nie wyczyszczę półki wstydu :)
Ja bym powiedział, że mechanicznie tam nic specjalnie innowacyjnego. Na pewno nic takiego super przełomowego.
Jest dość oryginalny system wybierania akcji, ale poza tym to ja nie wiem co jest jeszcze oryginalnego. Samo granie potrafi dać sporą satysfakcję, bo dobrze się wszystko zazębia, a to daje taki fajne uczucie jak się uda, więc ludzie to sobie wysoko cenią.

Dla mnie sporo do rankingu też daje po prostu temat i ładne wykonanie. To nie pierwsza gra, która idzie na BGG z podobną tematyką. Aktualnie zwierzątka są na fali, a tutaj mamy to wszystko dobrze opakowane.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4512
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2088 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

Ark Nova jest zaprzeczeniem "innowacyjności" mechaniki. Zżyna że wszystkich. Jest być może pierwszym tytułem, któremu to się dobrze udaje i właśnie chyba to jest kluczem do jej sukcesu - znasz ją zanim nawet zagrałeś. A lubimy to co znamy 🙂

@Fojtu mechanika wyboru akcji jest kopią z Cywilizacji Nowy Świt 🙂
Fojtu
Posty: 3379
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 557 times
Been thanked: 1263 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Fojtu »

PytonZCatanu pisze: 13 maja 2022, 09:07 Ark Nova jest zaprzeczeniem "innowacyjności" mechaniki. Zżyna że wszystkich. Jest być może pierwszym tytułem, któremu to się dobrze udaje i właśnie chyba to jest kluczem do jej sukcesu - znasz ją zanim nawet zagrałeś. A lubimy to co znamy 🙂

@Fojtu mechanika wyboru akcji jest kopią z Cywilizacji Nowy Świt 🙂
No właśnie miałem podejrzenie, że skądś to się wzięło. To jest ogólnie podobny przykład jak Klany Kaledonii. Ktoś wziął naprawdę dobre mechaniki z innych gier i sensownie włożył do jednej gry.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2790
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 630 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: bogas »

PytonZCatanu pisze: 13 maja 2022, 09:07 @Fojtu mechanika wyboru akcji jest kopią z Cywilizacji Nowy Świt 🙂
W Cywilizację nie grałem i pewno nigdy nie zagram, natomiast w Ark Nova całkiem odwrotnie 8) Także dla mnie to jest nowe :wink: Tylko, że innowacyjność to może być co najwyżej "truskawka na torcie". Przyjemność i satysfakcja z gry są dla nas kluczowe. Jak się męczymy i "nie czujemy" gry to może ona mieć i pincet innowacyjnych rozwiązań, a i tak już do niej nie usiądziemy. Ale to chyba wszyscy tak mają i to oczywista oczywistość jest.
Awatar użytkownika
vnzk
Posty: 489
Rejestracja: 10 cze 2018, 11:39
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 250 times
Been thanked: 441 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: vnzk »

emka pisze: 13 maja 2022, 07:57 Ma jakąś innowacyjną mechanikę, której próżno szukać w innych grach? A może to tylko hype i dobry marketing?
Ogólnie skuteczność hajpu przy rankingach wydaje mi się trudna do zmierzenia. Jednak czy to nie dotyczy bardziej gier, które bazują na znanym uniwersum lub są kolejnymi implementacjami/edycjami cenionych tytułów? Nie grałem w AN (chętnie to nadrobię), ale śmiem podejrzewać, że po prostu ten zlepek mechanik podoba się sporej liczbie osób.

Zastanawia mnie jedna rzecz. Jedynym innym tytułem z datą wydania '2021', który również jest w top 100, jest Kaskadia. Co prawda okupuje ona 'dopiero' 80 miejsce, ale przy kilkudziesięciu tysiącach tytułów w bazie BGG, to i tak nieduża różnica. Szczególnie, że umościła się na pierwszym miejscu wśród abstraktów, spychając z tronu Azula. Kilka liczb w zestawieniu (oczywiście dane z BGG):

- Liczba głosujących: Ark Nova- 7,7k ; Kaskadia- 9,4k
- Liczba ocen bardzo wysokich (9-10): AN- 4,9k ; K- 2k
- Liczba ocen poniżej średniej (5 i mniej): AN- 225 ; K- 163
- Data premiery: AN- październik 2021 (Essen) ; K- sierpnień 2021 (KS), październik 2021 (retail)
- Liczba posiadających kopię: AN- ok. 13k ; K- ok. 16k
- Liczba graczy mających grę na wishliście: AN- 7,8k ; K- 6,7k

Co takiego mnie w tym zastanawia? Zdaję sobie sprawę, że to dwie zupełnie różne gry (jedyne, co je łączy, to heksy i zwierzątka), ale liczby stworzone przez społeczność graczy nie odbiegają mocno od siebie. A jednak, w temacie Kaskadii na tym forum nie ma dyskusji o tym, że leci na hajpie, że to zlepek tego, co już było, prób przekonywania siebie nawzajem, że to nie losowość (to feature), gorących wymian zdań po tym, jak komuś nie podeszła. Czy to znaczy, że lżejsze gry 'wchodzą' do setki legalnie, bo są dobre, ale wejście cięższego tytułu to już kontrowersja? ;)

(to chyba trochę offtop)
Fojtu
Posty: 3379
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 557 times
Been thanked: 1263 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Fojtu »

vnzk pisze: 13 maja 2022, 12:00
emka pisze: 13 maja 2022, 07:57 Ma jakąś innowacyjną mechanikę, której próżno szukać w innych grach? A może to tylko hype i dobry marketing?
Ogólnie skuteczność hajpu przy rankingach wydaje mi się trudna do zmierzenia. Jednak czy to nie dotyczy bardziej gier, które bazują na znanym uniwersum lub są kolejnymi implementacjami/edycjami cenionych tytułów? Nie grałem w AN (chętnie to nadrobię), ale śmiem podejrzewać, że po prostu ten zlepek mechanik podoba się sporej liczbie osób.

Zastanawia mnie jedna rzecz. Jedynym innym tytułem z datą wydania '2021', który również jest w top 100, jest Kaskadia. Co prawda okupuje ona 'dopiero' 80 miejsce, ale przy kilkudziesięciu tysiącach tytułów w bazie BGG, to i tak nieduża różnica. Szczególnie, że umościła się na pierwszym miejscu wśród abstraktów, spychając z tronu Azula. Kilka liczb w zestawieniu (oczywiście dane z BGG):

- Liczba głosujących: Ark Nova- 7,7k ; Kaskadia- 9,4k
- Liczba ocen bardzo wysokich (9-10): AN- 4,9k ; K- 2k
- Liczba ocen poniżej średniej (5 i mniej): AN- 225 ; K- 163
- Data premiery: AN- październik 2021 (Essen) ; K- sierpnień 2021 (KS), październik 2021 (retail)
- Liczba posiadających kopię: AN- ok. 13k ; K- ok. 16k
- Liczba graczy mających grę na wishliście: AN- 7,8k ; K- 6,7k

Co takiego mnie w tym zastanawia? Zdaję sobie sprawę, że to dwie zupełnie różne gry (jedyne, co je łączy, to heksy i zwierzątka), ale liczby stworzone przez społeczność graczy nie odbiegają mocno od siebie. A jednak, w temacie Kaskadii na tym forum nie ma dyskusji o tym, że leci na hajpie, że to zlepek tego, co już było, prób przekonywania siebie nawzajem, że to nie losowość (to feature), gorących wymian zdań po tym, jak komuś nie podeszła. Czy to znaczy, że lżejsze gry 'wchodzą' do setki legalnie, bo są dobre, ale wejście cięższego tytułu to już kontrowersja? ;)

(to chyba trochę offtop)
Przecież w statystykach, które podałeś widać ogromną różnicę. Zobacz sobie choćby % ocen bardzo wysokich. AN: 63% K: 21%
Kaskadia jest po prostu porządnym, rzemieślniczym wyrobem z dobrą oceną (8,1), trochę wyższą niż bardzo podobne Calico (7,7), od którego jest lepsza (tu już prywatna opinia). AN ma prawie najwyższą ocenę na BGG. To jest zupełnie inny poziom hype'u/szturmowania BGG.
Ostatnio zmieniony 13 maja 2022, 12:51 przez Fojtu, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4512
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2088 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

Ark Nova ma obecnie najwyższą średnią na BGG poza Gloomahaven (oczywiście patrząc na gry z porządną ilością głosów). Do Gloomahaven brakuje 0.03
ODPOWIEDZ