Weather Machine (Vital Lacerda)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1046
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 615 times
Been thanked: 757 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: Abizaas »

Mnie tam irytuje brak możliwości wymiany w grach. Masz spółkę i nadmiar danego towaru? Wymienisz na inny. Jeżeli spółka jest w grupie, to jeszcze łatwiej zbyć nadmiar towarów ustalając ceny transferowe. Ma to sens tematyczny i mechaniczny.

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
autopaga
Posty: 1422
Rejestracja: 29 wrz 2018, 20:27
Lokalizacja: Szczecin/Tanowo
Has thanked: 94 times
Been thanked: 318 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: autopaga »

Mnie irytuje powód dlaczego one są, nie z przyczyny samej możliwości dokonywania wymian, tylko dlatego że w mojej opinii ciężko zaplanować dokładnie jakiego koloru zębatki i substancje są nam potrzebne na najbliższe kilka tur, nie sprawia mi funu w grze wybieranie odpowiednich kolorków na 3/4 ruchy do przodu, tym bardziej że kolory surowców nie ma żadnego konkretnego znaczenia i nie mam domyślnego poczucia po co mi czerwone zębatki, jak np. w teotihuacan czy chociażby on mars, gdzie wiem na jaką akcję jakiego surowca potrzebuję. W WM są to randomowe kolory wymagane do aktywacji randomowych efektów. Więc wprowadzenie takiej wymiany obstawiam że świadczy o frustracji graczy podczas testów przez przegięcie w liczbie różnych wariantów surowców. To dla mnie nie jest fajnie zrobione complexity gry, np. Le Havre ma 17 surowców i ja dokładnie wiem czego potrzebuję w danym momencie, bo każdy surowiec ma sens i wiadomo do czego służy.
Fojtu
Posty: 3379
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 557 times
Been thanked: 1263 times

Re: Ile bedzie kosztowal Weather Machine?

Post autor: Fojtu »

SetkiofRaptors pisze: 05 lis 2022, 19:36
Spoiler:
No jak dla mnie wymiana 2:1 lub 3:1 nie brzmi jak jakieś mega uproszczenie. Żeby tak grać trzeba mieć znacząco więcej zasobów. Ot deska ostatniego ratunku.
To nawet nie jest wymiana 2:1 - tam płacisz 2 surowce, żeby zamienić jeden typ w drugi.

Ale swoją drogą z mojej jednej gry wyszło, że dość często nie było co robić z niektórymi surowcami, więc nie było tak dużego problemu czasem to zapłacić.
LongJohn
Posty: 199
Rejestracja: 13 sty 2015, 23:03
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 7 times
Been thanked: 29 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: LongJohn »

autopaga pisze: 06 lis 2022, 03:11 Mnie irytuje powód dlaczego one są, nie z przyczyny samej możliwości dokonywania wymian, tylko dlatego że w mojej opinii ciężko zaplanować dokładnie jakiego koloru zębatki i substancje są nam potrzebne na najbliższe kilka tur, nie sprawia mi funu w grze wybieranie odpowiednich kolorków na 3/4 ruchy do przodu, tym bardziej że kolory surowców nie ma żadnego konkretnego znaczenia i nie mam domyślnego poczucia po co mi czerwone zębatki, jak np. w teotihuacan czy chociażby on mars, gdzie wiem na jaką akcję jakiego surowca potrzebuję. W WM są to randomowe kolory wymagane do aktywacji randomowych efektów. Więc wprowadzenie takiej wymiany obstawiam że świadczy o frustracji graczy podczas testów przez przegięcie w liczbie różnych wariantów surowców. To dla mnie nie jest fajnie zrobione complexity gry, np. Le Havre ma 17 surowców i ja dokładnie wiem czego potrzebuję w danym momencie, bo każdy surowiec ma sens i wiadomo do czego służy.
Ta gra to tak naprawdę wielopoziomowe puzzle i wyścig w jednym. Jeśli ktoś nie lubi tego rodzaju mechanik to nie odnajdzie w niej radości grania. Zupełnie nie rozumiem dlaczego planowanie sprawia Ci trudność, przecież wszystko widać na planszy (nawet skróty tego co robią poszczególne akcje są opisane), albo na swojej planszetce. Zbierasz zębatki pod konkretny znacznik badań w Rządzie jakiego potrzebujesz, albo pod wybrany rodzaj pogody budując prototyp.... albo zbierasz konkretne chemikalia pod korzyści/znacznik badań w Badaniach i Rozwoju albo żeby odpalić w przyszłości określony eksperyment. Każdy surowiec ma 2-3 zastosowania, to tak dużo? Wysyłasz/przesuwasz coś po planszy - dostajesz to co Twój naukowiec/surowiec zakrywa. Nie możesz zrobić tego co sobie zaplanowałeś? Po to jest zmiana inicjatywy. Czasem warto być pierwszym, a czasem ostatnim.
Zapewniam, że podczas testów frustracji nie było. Wymiana ma być kołem ratunkowym głównie dla początkujących graczy, wśród ogranych zdarzała się sporadycznie, głównie po to żeby generować zezwolenia naukowe.
Tak czy inaczej gra wymaga kilku partii żeby się wgryźć w to jak działa i oczywiście można się od niej odbić już na początku. Na szczęście są miliony innych gier na świecie, nie wszyscy muszą lubić gry Lacerdy i w nie grać :)
W ciągu tygodnia pewnie pojawią się polskie filmiki przedstawiające zasady gry i może wtedy będzie łatwiej. Może... bo z tego co wiem, "recenzenci" dostali od Portalu mało czasu na ogranie gry i tak naprawdę jeśli ktoś wcześniej nie grał na Tabletopii/TTS to zrobi to byle jak i z błędami.
Na jakieś obszerne how to nie liczę, raczej tylko na pierwsze wrażenia, czy opinie zgodnie z wytycznymi wydawcy.
Tak czy inaczej jeśli coś będzie niejasne ja chętnie pomogę w interpretacji zasad. Ta gra nie jest taka znowu trudna, chociaż fakt, że ma sporo mikro zasad, o których czasem się zapomina.
autopaga
Posty: 1422
Rejestracja: 29 wrz 2018, 20:27
Lokalizacja: Szczecin/Tanowo
Has thanked: 94 times
Been thanked: 318 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: autopaga »

Nie mam z tym trudności tylko nie sprawia mi to funu. Akcja zaopatrzenia aby wykonać ją sensownie, polega na zaprogramowaniu w głowie kolejnych 4 akcji jakie się chce wykonać. A kolejne 4 tury to tylko egzekucja tego planu. Nie lubię programowania ruchów i nie chce mi się tego robić, a nie mogę sobie dobrać dużo danego surowca, bo wiem że idę w strategię która tego wymaga, bo w tej grze kolory surowców nie są skorelowane z żadną strategią (a jedynie typu). Ja preferuję konkretne przeznaczenie surowca podkreślone sensem tematycznym. Zawsze dobierając zębatkę czy substancję to wybierasz dowolny kolor. Gra działaby usuwając kolory zębatek i substancji, a complexity spadłoby do 2,5/5 i to mi się właśnie nie podoba, na czym jest oparte complexity, wybór odpowiednich kolorów to nie jest ciekawa decyzja to jest praca.
Awatar użytkownika
Ardel12
Posty: 3352
Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
Lokalizacja: Milicz/Wrocław
Has thanked: 1032 times
Been thanked: 2009 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: Ardel12 »

To w końcu brać za te 680 czy nie, bo widzę że zdania ekspertów są podzielone? :)
Awatar użytkownika
sin
Posty: 672
Rejestracja: 24 mar 2019, 14:59
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 175 times
Been thanked: 300 times
Kontakt:

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: sin »

Ardel12 pisze: 06 lis 2022, 14:30 To w końcu brać za te 680 czy nie, bo widzę że zdania ekspertów są podzielone? :)
Ja wziąłem, ale jestem kiepski w zarządzaniu pieniędzmi. :(
Great things are possible when one man's wisdom and an hour's effort are combined.
A sound offense has the power of roaring water, it fills every hole in an opponent's defenses.
Awatar użytkownika
trixon
Posty: 629
Rejestracja: 24 sie 2020, 10:08
Has thanked: 256 times
Been thanked: 288 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: trixon »

Ardel12 pisze: 06 lis 2022, 14:30 To w końcu brać za te 680 czy nie, bo widzę że zdania ekspertów są podzielone? :)
Jeżeli chcesz mieć wszystko to chyba najlepsza możliwość to właśnie sklepik Portalu.
Jeżeli nie, to najtańsza opcja to chyba (nie znam wszystkich rabatów we wszystkich sklepach) Planszostrefa z rabatem 11% - 605.2 zł.
Jeżeli ktoś dorzuciłby swoje nadmiarowe punkty lojalnościowe to cenę można zbić nawet do 571.2 zł (16% rabatu).
Atk
Posty: 1394
Rejestracja: 01 kwie 2020, 16:33
Has thanked: 494 times
Been thanked: 284 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: Atk »

Ardel12 pisze: 06 lis 2022, 14:30 To w końcu brać za te 680 czy nie, bo widzę że zdania ekspertów są podzielone? :)
Pomogę, jak nie jesteś solo sprzedajesz upgrade pack za 80 już masz za 600 z zębatkami
Jeśli nie jesteś fanem dupereli do gier to sprzedajesz zębatki i już masz lekko ponad 500

Taniej nie kupisz golasa 😉
Awatar użytkownika
Ardel12
Posty: 3352
Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
Lokalizacja: Milicz/Wrocław
Has thanked: 1032 times
Been thanked: 2009 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: Ardel12 »

Chyba źle zadałem pytania, gdyż podając cenę wszyscy skupili się na na niej i wykazaniu, że to najlepsza oferta. Moim pytaniem było czy uważacie, że warto tyle kasy wydać na WM i dlaczego?

Po Lisboa przestałem ślepo kupować Lacerde, bo aż tak mi nie siadła. Martwią mnie spostrzeżenia, że kolejne tury mogą być coraz dłuższe jak gracze będą odpalać coraz więcej akcji w swojej turze. Na ilu graczy podobno gra jest najlepsza? Co Lacerda to inna liczba jest sweet spotem:D

Dziś siadam i oglądam materiały, bo cena dla mnie jest WYSOKA. Nie wchodzę w dyskusję czy warta czy nie, to się okaże. W sumie sam kupiłem R&B za tyle, więc nawet wypas wydanie nie jest potrzebne :p
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1027 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: RUNner »

Na szczęście sama tematyka jest dla mnie odrzucająca, więc kasa ze spokojem zaoszczędzona :)
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4514
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2089 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: PytonZCatanu »

Nie grałem, ale opinie z mojej grupy po 3 partiach są takie, że jest Lacerda najmniej powiązany z tematem i gra przez to jest jeszcze bardziej skomplikowana (np. Gallerist jest trudny,ale klimatyczny, co pozwala płynniej się poruszać w zasadach).
Awatar użytkownika
Portal Games
Posty: 1358
Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 23 times
Been thanked: 272 times
Kontakt:

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: Portal Games »

Cześć! Fajnie poczytać Wasz feedback i pierwsze reakcje naszą listopadową nowość w przedsprzedaży :) Jeżeli nie jesteście pewni, to w najbliższych dniach będziemy trochę opowiadać o tym, dlaczego warto sięgnąć po nowy tytuł Lacerdy. Tymczasem dzisiaj dzielimy się krótką prezentacją video: https://portalgames.pl/pl/weather-machi ... cja-video/ - może się Wam przydać :)
PanFantomas
Posty: 593
Rejestracja: 02 lut 2019, 08:41
Has thanked: 136 times
Been thanked: 507 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: PanFantomas »

.
Ostatnio zmieniony 20 lut 2024, 16:38 przez PanFantomas, łącznie zmieniany 1 raz.
LongJohn
Posty: 199
Rejestracja: 13 sty 2015, 23:03
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 7 times
Been thanked: 29 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: LongJohn »

Ardel12 pisze: 07 lis 2022, 07:59 Moim pytaniem było czy uważacie, że warto tyle kasy wydać na WM i dlaczego?
Martwią mnie spostrzeżenia, że kolejne tury mogą być coraz dłuższe jak gracze będą odpalać coraz więcej akcji w swojej turze. Na ilu graczy podobno gra jest najlepsza? Co Lacerda to inna liczba jest sweet spotem:D
Jak widać powyżej, zdania są podzielone. Z mojej perspektywy gra nie jest taka straszna jak ją niektórzy malują, każdy ma inny gust i preferencje. Niestety poza walorem estetycznym i tematycznym, który komuś może odpowiadać bardziej albo mniej już od samego początku mechaniki już nie da się w ten sposób ocenić. Trzeba zagrać i to najlepiej w fizyczną kopię, a nie cyfrowo. Temat rzeczywiście jest abstrakcyjny, jako pewnego rodzaju eksperyment, a aktualnie Vital wrócił do robienia gier bardziej powiązanych z rzeczywistością.
Czy akcji jest coraz więcej? Nie jest. Możesz odpalić kafel dotacji lub inwestycji a potem gdzieś pójść i zrobić akcję z danego miejsca. Niewiele z nich daje coś więcej niż jakiś surowiec czy przesunięcie się na jakimś torze. Kombosy w tej grze są mocno ograniczone, po to żeby tura pojedynczego gracza nie trwała pół godziny. To tyle. Może z czasem paraliż decyzyjny jest większy bo opcji jest coraz więcej? Nie wiem.
Ja na pewno nie jestem fanem instrukcji, jest trochę niedopowiedzeń i niektórych zasad trzeba się trochę naszukać, np. str. 10 tory grantów, pierwsze zdanie "Ilekroć otrzymujesz Grant (za odwrócenie jednego ze swoich kafli Celu), otrzymujesz korzyści z toru odpowiadającego kolorem odwróconemu kaflowi" opisane jest to tak jak by to było główne źródło punktów na torach. Tymczasem głównym źródłem punktów grantów jest wykonywanie akcji (tych za 1 punkt zezwoleń) w 3 kluczowych lokacjach o czym instrukcja w tym miejscu w ogóle nie wspomina. Taki opis na pewno nie ułatwia zrozumienia flow gry. Mogłoby być lepiej. Nie ma tu co winić Portalu bo tłumaczenie na Polski samo w sobie jest moim zdaniem całkiem niezłe.
Gra moim zdaniem najlepiej działa na 4 graczy. Jest najwięcej emocji i interakcji (o ile ktoś ją w euro lubi). Gra w takim składzie powinna się zamknąć w max 3 godziny. W składzie 2 osobowym rozgrywka też powinna być bardziej niż zadowalająca. Jest mniej znaczników badań, a dodatkowo przesuwany Lativ zrzuca te, które są dostępne dla aktualnie aktywnej pogody wchodząc do lokacji (Rządu i Badań). W Laboratorium zrzucają jego boty w momencie gdy się odpalają eksperymenty. W związku z tym gra staje się jeszcze bardziej ciasna, a kołderka krótsza.
Czy warto wydać tyle kasy? Moim zdaniem ktoś kto wyda na WM pieniądze niewiele ryzykuje (sądząc po sprzedaży i obiegu na rynku wtórnym innych gier Lacerdy), bo jeśli gra mu się nie spodoba to bez problemu znajdzie na nią kupca bo nakład zapewne nie jest zbyt duży, a wielbicieli zaawansowanych planszówek w Polsce coraz więcej. Nie wiem tylko czy jest sens dopłacać za tryb solo czy zębatki. Nie gram solo, więc mnie to nie przyciąga... no chyba, że przez FOMO.
W moim rankingu gier tego autora WM jest na 3 miejscu na równi z Kanbanem, a po On Marsie, którego uwielbiam i Lizbonie.
Jak już pisałem jak by co to mogę pomóc z zasadami, a w Łodzi nawet pokazać jak się gra (jak już dostanę swój egzemplarz).
Fojtu
Posty: 3379
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 557 times
Been thanked: 1263 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: Fojtu »

LongJohn pisze: 07 lis 2022, 17:47 Jak widać powyżej, zdania są podzielone. Z mojej perspektywy gra nie jest taka straszna jak ją niektórzy malują, każdy ma inny gust i preferencje. Niestety poza walorem estetycznym i tematycznym, który komuś może odpowiadać bardziej albo mniej już od samego początku mechaniki już nie da się w ten sposób ocenić. Trzeba zagrać i to najlepiej w fizyczną kopię, a nie cyfrowo. Temat rzeczywiście jest abstrakcyjny, jako pewnego rodzaju eksperyment, a aktualnie Vital wrócił do robienia gier bardziej powiązanych z rzeczywistością.
Ogólnie abstrakcyjność tematu w połączeniu z tym, że wszystko wygląda podobnie na pewno nie pomaga. Dla mnie szczególnie beznadziejne są zasoby, które poza pudełkiem nijak mi się nie kojarzą z wykonywanymi akcjami.
LongJohn pisze: 07 lis 2022, 17:47 Czy akcji jest coraz więcej? Nie jest. Możesz odpalić kafel dotacji lub inwestycji a potem gdzieś pójść i zrobić akcję z danego miejsca. Niewiele z nich daje coś więcej niż jakiś surowiec czy przesunięcie się na jakimś torze. Kombosy w tej grze są mocno ograniczone, po to żeby tura pojedynczego gracza nie trwała pół godziny. To tyle. Może z czasem paraliż decyzyjny jest większy bo opcji jest coraz więcej? Nie wiem.
Nie no, tak prosto nie jest. Przecież potencjalnie robisz 2 akcje w jednej turze z samego chłopka. I jak chcesz grać optymalnie, to robisz to dość często, więc sporo się potrafi zadziać w turze jednego gracza. przykładowa akcja w pierwszej strefie to: weź surowiec/dwa, przesuń się na torze, zapłać 2 zasoby, weź 2 zasoby, odpal kafelek (który potencjalnie daje akcję). W porównaniu z Kanbanem czy galleristem, gdzie akcja to jest zrób jedną rzecz i do tego dość intuicyjną, to raczej to średnio wygląda.

Sam muszę pograć więcej i już do naszej grupy kopia kolegi mam nadzieję niedługo ruszy, ale mówienie, że kombosy są ograniczone to chyba nie do końca prawda.
LongJohn
Posty: 199
Rejestracja: 13 sty 2015, 23:03
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 7 times
Been thanked: 29 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: LongJohn »

Fojtu pisze: 07 lis 2022, 18:13 Nie no, tak prosto nie jest. Przecież potencjalnie robisz 2 akcje w jednej turze z samego chłopka. I jak chcesz grać optymalnie, to robisz to dość często, więc sporo się potrafi zadziać w turze jednego gracza. przykładowa akcja w pierwszej strefie to: weź surowiec/dwa, przesuń się na torze, zapłać 2 zasoby, weź 2 zasoby, odpal kafelek (który potencjalnie daje akcję). W porównaniu z Kanbanem czy galleristem, gdzie akcja to jest zrób jedną rzecz i do tego dość intuicyjną, to raczej to średnio wygląda.
To, że możesz zrobić dwie akcje w lokacji to nie znaczy, że je zrobisz ponieważ po pierwsze jest to możliwe tylko jeśli Twój naukowiec jest na skrajnie lewym polu w lokacjach 2-4 co jest w normalnych warunkach blokowane przez innych graczy jeśli tylko to możliwe, po drugie akcje publikacji w lokacji laboratorium i przełomu w B&R zaczynają funkcjonować gdzieś w środkowej fazie gry. W lokacji Rząd kafli dotacji, które dają akcje jest 6 na 15, więc maksymalnie zostaną aktywowane 12 razy (przy obracaniu i po zabraniu, ale to już nie wtedy kiedy zostały wzięte). W praktyce nie jest ich aż tyle bo gracze je szybko zabierają dotacje nawet ich nie obracając. Tu przy okazji jest zasada, o której łatwo się zapomina - nie można mieć u siebie dwóch takich samych dotacji. Akcje mają kilka punktów, to fakt, ale ciągle to są rzeczy, które robi się w miarę szybko, tak jak napisałeś... zapłać zezwolenie, weź surowiec, przesuń się na torze itp. Parę sekund roboty. W Kanbanie też masz Zmiany, które możesz wydawać na różne sposoby przy okazji dostając coś albo płacąc. Moim zdaniem to aż tak bardzo się nie różni. Lativ jest moim zdaniem jeszcze prostszy w obsłudze niż Sandra, w lokacjach daje zezwolenia naukowe, przemieszcza się i dokłada bota do laboratorium zgodnie z aktywną pogodą, a jak wraca do biura to wprowadza się ewentualne zmiany inicjatywy i symultanicznie pobiera dochód z pierwszych sześciu odkrytych pól botów (pozostałe są jednorazowe). Mniej do zrobienia niż z Sandrą w biurze.
Poza tym sporo w WM można planować wcześniej, w turach innych graczy, a już na pewno w turze gracza poprzedzającego gdy ten postawi swojego naukowca w nowym miejscu. To też potrafi przyspieszać grę.
Oczywiście moja perspektywa jest trochę inna po ponad 40 partiach i nie do końca potrafię się teraz postawić w roli kogoś kto dopiero zaczyna przygodę z WM, mogę tylko pomóc w interpretacji zasad. Do niczego nie namawiam, niech każdy gra w co lubi.
Fojtu
Posty: 3379
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 557 times
Been thanked: 1263 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: Fojtu »

LongJohn pisze: 07 lis 2022, 20:42
Fojtu pisze: 07 lis 2022, 18:13 Nie no, tak prosto nie jest. Przecież potencjalnie robisz 2 akcje w jednej turze z samego chłopka. I jak chcesz grać optymalnie, to robisz to dość często, więc sporo się potrafi zadziać w turze jednego gracza. przykładowa akcja w pierwszej strefie to: weź surowiec/dwa, przesuń się na torze, zapłać 2 zasoby, weź 2 zasoby, odpal kafelek (który potencjalnie daje akcję). W porównaniu z Kanbanem czy galleristem, gdzie akcja to jest zrób jedną rzecz i do tego dość intuicyjną, to raczej to średnio wygląda.
To, że możesz zrobić dwie akcje w lokacji to nie znaczy, że je zrobisz ponieważ po pierwsze jest to możliwe tylko jeśli Twój naukowiec jest na skrajnie lewym polu w lokacjach 2-4 co jest w normalnych warunkach blokowane przez innych graczy jeśli tylko to możliwe, po drugie akcje publikacji w lokacji laboratorium i przełomu w B&R zaczynają funkcjonować gdzieś w środkowej fazie gry.
LongJohn pisze: 07 lis 2022, 17:47 Czy akcji jest coraz więcej? Nie jest.
No to jest coraz więcej czy nie? :wink:

Realistycznie już koło 4-5 rundy można zacząć uruchamiać te pozostałe departamenty w obu lokacjach. Ten rządowy to w ogóle od razu, poza pierwszą rundą, kiedy jest zabronione. Więc w sumie to szybciutko można trzepać te 2 akcje na raz i na pewno jest to klucz do optymalizacji rozgrywki. A podwójne pola nie zawsze są poblokowane, bo po prostu nie zawsze się w ogóle opłaca je blokować, bo chcesz więcej surowców lub nie wystawiać surowców innym.

Dla mnie po prostu WM jest na zupełnie innym poziomie komplikacji niż inne gry Lacerdy pod względem wykonywania akcji i zasobów. W Galleriscie np. w zasadzie masz kasę i wpływ (czy jak to się nazywa), tutaj pilnujesz miliona zasobów i ciągle to mielisz. Mało to eleganckie.
Atk
Posty: 1394
Rejestracja: 01 kwie 2020, 16:33
Has thanked: 494 times
Been thanked: 284 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: Atk »

Fojtu pisze: 07 lis 2022, 20:56
LongJohn pisze: 07 lis 2022, 20:42
Fojtu pisze: 07 lis 2022, 18:13 Nie no, tak prosto nie jest. Przecież potencjalnie robisz 2 akcje w jednej turze z samego chłopka. I jak chcesz grać optymalnie, to robisz to dość często, więc sporo się potrafi zadziać w turze jednego gracza. przykładowa akcja w pierwszej strefie to: weź surowiec/dwa, przesuń się na torze, zapłać 2 zasoby, weź 2 zasoby, odpal kafelek (który potencjalnie daje akcję). W porównaniu z Kanbanem czy galleristem, gdzie akcja to jest zrób jedną rzecz i do tego dość intuicyjną, to raczej to średnio wygląda.
To, że możesz zrobić dwie akcje w lokacji to nie znaczy, że je zrobisz ponieważ po pierwsze jest to możliwe tylko jeśli Twój naukowiec jest na skrajnie lewym polu w lokacjach 2-4 co jest w normalnych warunkach blokowane przez innych graczy jeśli tylko to możliwe, po drugie akcje publikacji w lokacji laboratorium i przełomu w B&R zaczynają funkcjonować gdzieś w środkowej fazie gry.
LongJohn pisze: 07 lis 2022, 17:47 Czy akcji jest coraz więcej? Nie jest.
No to jest coraz więcej czy nie? :wink:

Realistycznie już koło 4-5 rundy można zacząć uruchamiać te pozostałe departamenty w obu lokacjach. Ten rządowy to w ogóle od razu, poza pierwszą rundą, kiedy jest zabronione. Więc w sumie to szybciutko można trzepać te 2 akcje na raz i na pewno jest to klucz do optymalizacji rozgrywki. A podwójne pola nie zawsze są poblokowane, bo po prostu nie zawsze się w ogóle opłaca je blokować, bo chcesz więcej surowców lub nie wystawiać surowców innym.

Dla mnie po prostu WM jest na zupełnie innym poziomie komplikacji niż inne gry Lacerdy pod względem wykonywania akcji i zasobów. W Galleriscie np. w zasadzie masz kasę i wpływ (czy jak to się nazywa), tutaj pilnujesz miliona zasobów i ciągle to mielisz. Mało to eleganckie.
A jakbyś porównał do On Mars? Bo już przy tej grze słyszałem, że Lacerda przekombinowal. Nie znam jego innych gier poza On Mars, ale w niego gra mi się rewelacyjnie.
Fojtu
Posty: 3379
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 557 times
Been thanked: 1263 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: Fojtu »

Atk pisze: 07 lis 2022, 21:02 A jakbyś porównał do On Mars? Bo już przy tej grze słyszałem, że Lacerda przekombinowal. Nie znam jego innych gier poza On Mars, ale w niego gra mi się rewelacyjnie.
Dawno w On Mars nie gralem i też nie przepadam zbytnio. Nie bardzo lubię w On Mars ekstra karty, to dla mnie też trochę mało Lacerdowe. Ja cenię prostotę akcji Gallerista/Vinhosa/Kanbana i zarówno ich głębię. Ja jestem z tej grupki, co mówi, że przy On Mars Lacerda przekombinował :wink:
Atk
Posty: 1394
Rejestracja: 01 kwie 2020, 16:33
Has thanked: 494 times
Been thanked: 284 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: Atk »

Fojtu pisze: 07 lis 2022, 21:37
Atk pisze: 07 lis 2022, 21:02 A jakbyś porównał do On Mars? Bo już przy tej grze słyszałem, że Lacerda przekombinowal. Nie znam jego innych gier poza On Mars, ale w niego gra mi się rewelacyjnie.
Dawno w On Mars nie gralem i też nie przepadam zbytnio. Nie bardzo lubię w On Mars ekstra karty, to dla mnie też trochę mało Lacerdowe. Ja cenię prostotę akcji Gallerista/Vinhosa/Kanbana i zarówno ich głębię. Ja jestem z tej grupki, co mówi, że przy On Mars Lacerda przekombinował :wink:
Uff to znak, że dla mnie może być nawet spoko!
bisk
Posty: 50
Rejestracja: 03 sty 2016, 21:11
Has thanked: 15 times
Been thanked: 14 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: bisk »

Kilka(naście?) miesięcy temu przymierzałem się do pierwszego Lacerdy. Analizy, recenzje, opinie graczy... gdzieś tam pojawił się temat Weather Machine więc stwierdziłem, że poczekam jeszcze chwilę... Jakieś niecałe 2 tyg. temu, w związku z coraz trudniejszą dostępnością Lacerd z ostatniego dodruku uznałem, że to czas na decyzję. Poczytałem jeszcze kilka opinii o WM na bgg i tych pojawiających się tu i... kupiłem The Gallerist :D Jestem po dwóch rozgrywkach i czytając tutaj kilka ostatnich wypowiedzi w kwestii mechaniki WM i oglądając zdjęcia planszy i planszetek na bgg... ależ tam jest tego wszystkiego na***ne :lol: - nie żałuję wyboru :mrgreen:
LongJohn
Posty: 199
Rejestracja: 13 sty 2015, 23:03
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 7 times
Been thanked: 29 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: LongJohn »

Fojtu pisze: 07 lis 2022, 21:37
Atk pisze: 07 lis 2022, 21:02 A jakbyś porównał do On Mars? Bo już przy tej grze słyszałem, że Lacerda przekombinowal. Nie znam jego innych gier poza On Mars, ale w niego gra mi się rewelacyjnie.
Dawno w On Mars nie gralem i też nie przepadam zbytnio. Nie bardzo lubię w On Mars ekstra karty, to dla mnie też trochę mało Lacerdowe. Ja cenię prostotę akcji Gallerista/Vinhosa/Kanbana i zarówno ich głębię. Ja jestem z tej grupki, co mówi, że przy On Mars Lacerda przekombinował :wink:
Ja jestem z grupy, która On Mars uwielbia. To dla mnie najlepsza gra Lacerdy, świetne zgranie mechanik z tematem. Co do porównania z WM to zupełnie inne gry. WM jest dla mnie trochę prostsze, na pewno będzie często porównywane do Kanbana, bo część mechanik jest zbieżna. Czy surowców jest za dużo?? Na pewno sporo, 3 występujące w różnych rodzajach plus boty. Czy jest to przekombinowane? Moim zdaniem nie, bo nie ma żadnego problemu żeby zidentyfikować czego potrzebujesz w danej chwili do uzupełnienia kolejnego elementu układanki. W WM wszystko masz na mapie, nie musisz zerkać na drugi koniec stołu żeby podglądać jakie kto ma karty czy technologie, których możesz użyć. Czy karty są mało Lacerdowe? To już temat na oddzielną dyskusję :) Mogę tylko zdradzić, że kolejne dwie duże gry też będą się opierać po części na zarządzaniu kartami ;)
LongJohn
Posty: 199
Rejestracja: 13 sty 2015, 23:03
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 7 times
Been thanked: 29 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: LongJohn »

Fojtu pisze: 07 lis 2022, 20:56
No to jest coraz więcej czy nie? :wink:

Realistycznie już koło 4-5 rundy można zacząć uruchamiać te pozostałe departamenty w obu lokacjach. Ten rządowy to w ogóle od razu, poza pierwszą rundą, kiedy jest zabronione. Więc w sumie to szybciutko można trzepać te 2 akcje na raz i na pewno jest to klucz do optymalizacji rozgrywki. A podwójne pola nie zawsze są poblokowane, bo po prostu nie zawsze się w ogóle opłaca je blokować, bo chcesz więcej surowców lub nie wystawiać surowców innym.

Dla mnie po prostu WM jest na zupełnie innym poziomie komplikacji niż inne gry Lacerdy pod względem wykonywania akcji i zasobów. W Galleriscie np. w zasadzie masz kasę i wpływ (czy jak to się nazywa), tutaj pilnujesz miliona zasobów i ciągle to mielisz. Mało to eleganckie.
Jak dla mnie nie, bo te z Lab i B&R zastępują te z Rządu, których już wtedy nie ma :) Poza tym nie tak znowu rzadkim ruchem w pierwszej rundzie jest pójście ostatniego gracza do zaopatrzenia po to żeby wypchnąć Lativa na pierwsze pole w rządzie i zablokować tym samym branie podwójnych akcji.
Uruchomienie departamentów w 4-5 rundzie jest teoretycznie możliwe jeśli pozwalają na to inni gracze. Zebranie w tym czasie 3 różnych znaczników badań tego samego typu jest trudne (potrzeba aż 3 botów, 2 chemikaliów, zębatki i odpowiednio odpalonego eksperymentu). Nie jest to niemożliwe, ale może być trudne. Czy nie chcesz blokować pierwszego pola to kolejne pytanie. Jest dylemat czy dać komuś dodatkowe zezwolenie czy możliwą dodatkową akcję. Jak myślisz co gracze wybiorą częściej?
autopaga
Posty: 1422
Rejestracja: 29 wrz 2018, 20:27
Lokalizacja: Szczecin/Tanowo
Has thanked: 94 times
Been thanked: 318 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: autopaga »

Oby te kolejne wynalazki (to nie jest obelga) poszły w kierunku on marsa.
ODPOWIEDZ