10 tys to półka wstydu .sasquach pisze: ↑15 lis 2022, 15:01Bo to ranking "popularności", ale wśród użytkowników BGG, a nie całego społeczeństwa. I to jeszcze tych którym w ogóle chce się głosować. Np. na Ark Novę głosy oddało 20 tyś osób, a posiadają ją 30 tyś (a przecież nie każdy z głosujących ma grę i nie każdy oznacza posiadane tytuły na BGG). Stąd sprzedaż, a ranking bgg często się rozmijają.brazylianwisnia pisze: ↑15 lis 2022, 14:22 BGG to nie jest ranking popularności bo jednak najbardziej popularne gry na świecie są daleko z tyłu(Monopoly,Uno,Chińczyk).
Ark Nova (Mathias Wigge)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- detrytusek
- Posty: 7333
- Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 460 times
- Been thanked: 1106 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
-
- Posty: 1834
- Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 934 times
- Been thanked: 588 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Wygrałem większość rozgrywek w AN. Albo mam strasznego farta, albo po prostu umiem grać to tę grę z ludźmi, a nie tylko solo.pożeracz bigosu pisze: ↑15 lis 2022, 14:56 Zestawy 8 kart wylosowanych w kilka sekund decydują o tym kto prawdopodobnie zajmie 1 miejsce, pozostałe 2 godziny to spin-off pierwszego losowania.
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Rzeczywiście Nie ma to jak sobie utrudnić rozgrywkę Dzięki!aeiou871 pisze: ↑15 lis 2022, 14:30Jesteś pewien, że podstawowe projekty ochrony przyrody mają być zakryte? Z tego co rozumiem w instrukcji jest mowa o odkryciu ekspozycji po wyborze kart na ręcę, ale projekty od razu są odkrywane, a w grze dla 2 graczy nawet zaznaczamy kosteczkami 3 miejsca, w których gracze później nie mogą umieścić kostek. Edit: jeszcze znalazłem w instrukcji odnośnie zachowywania kart na początkowej ręcemiker pisze: ↑15 lis 2022, 14:14
Przypominam tu, że w momencie, kiedy mamy 8 kart na ręce i planujemy, które zostawimy, karty na wystawce i karty podstawowych projektów ochrony przyrody, powinny być zakryte. Odkrywamy je, tylko po tym jak odrzucimy karty do 4 na ręce. Konia z rzędem temu, kto przewidzi jakie będą zwierzęta, ich kontynenty, sponsorzy i inne projekty ochrony przyrody, bo mając wysokopunktujący projekt, np. na gady, zgaduję, że mało prawdopodobne jest posiadanie pozostałych 3 kart gadów na ręce. Nie mówiąc o ich zagraniu i pieniądzach do tego potrzebnych.
Jeśli to możliwe, wybierajcie karty z ikonami pasującymi do Podstawowych Projektów Ochrony Przyrody, odkrytych poniżej planszy Stowarzyszenia.
-
- Posty: 6
- Rejestracja: 26 sie 2020, 21:28
- Has thanked: 2 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
"Mógłbyś w takim wypadku wytłumaczyć w jaki sposób to robią? Może być na przykładach."
Odpalasz najpóźniej w II rundzie Projekt Ochrony Przyrody który daje Ci na strzał z 2-4 punkty zwycięstwa + od razu 1 punkt z kosteczki (mapy gracza, jeśli ta na to pozwala), to daje Ci dodatkowo od razu upgrade karty i może też 1 kafel bonusowy (rewelacja jeśli to Uniwersytet lub partnerskie Zoo: ogromna przewaga w grze 4 osobowej). Od tego momentu nadajesz tempo grze (jeśli grasz z ludźmi) bo zyskujesz co rundę punkt na torze Ochrony Przyrody, lub inny stały bonus.
To jest rzecz jasna sytuacja idealna i nie zawsze się zdarza, nie zawsze się uda - jeśli nie zrobisz jej w trybie solo (najwyższy poziom trudności) przed III rundą: możesz spakować grę do pudełka.
=>
A może od razu jest sens spakować grę do pudełka bo nie masz szans wygrać w 6 rund? o tym właśnie mówi 8 kart startowych.
Odpalasz najpóźniej w II rundzie Projekt Ochrony Przyrody który daje Ci na strzał z 2-4 punkty zwycięstwa + od razu 1 punkt z kosteczki (mapy gracza, jeśli ta na to pozwala), to daje Ci dodatkowo od razu upgrade karty i może też 1 kafel bonusowy (rewelacja jeśli to Uniwersytet lub partnerskie Zoo: ogromna przewaga w grze 4 osobowej). Od tego momentu nadajesz tempo grze (jeśli grasz z ludźmi) bo zyskujesz co rundę punkt na torze Ochrony Przyrody, lub inny stały bonus.
To jest rzecz jasna sytuacja idealna i nie zawsze się zdarza, nie zawsze się uda - jeśli nie zrobisz jej w trybie solo (najwyższy poziom trudności) przed III rundą: możesz spakować grę do pudełka.
=>
A może od razu jest sens spakować grę do pudełka bo nie masz szans wygrać w 6 rund? o tym właśnie mówi 8 kart startowych.
Zarzucasz mi kocopoły i wypowiadasz się tonem eksperta o grze której zasad nie ogarnąłeś. Brawo!
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Ale stały bonus przyznawany co przerwę w postaci punktu na torze Ochrony Przyrody występuje tylko na mapach A, czy się mylę? Na większości map masz do wyboru: pozyskanie karty z ekspozycji, budowę wybiegu o wielkości 2 albo 5 kasy, co nie jest aż takie atrakcyjne jak zielone punkty. "Inny stały bonus" nie wydaje mi się niezbędny do wygranej, a optymalna pierwsza ręka nie jest konieczna do wsparcia projektu w drugiej rundzie.pożeracz bigosu pisze: ↑15 lis 2022, 15:25 "Mógłbyś w takim wypadku wytłumaczyć w jaki sposób to robią? Może być na przykładach."
Odpalasz najpóźniej w II rundzie Projekt Ochrony Przyrody który daje Ci na strzał z 2-4 punkty zwycięstwa + od razu 1 punkt z kosteczki (mapy gracza, jeśli ta na to pozwala), to daje Ci dodatkowo od razu upgrade karty i może też 1 kafel bonusowy (rewelacja jeśli to Uniwersytet lub partnerskie Zoo: ogromna przewaga w grze 4 osobowej). Od tego momentu nadajesz tempo grze (jeśli grasz z ludźmi) bo zyskujesz co rundę punkt na torze Ochrony Przyrody, lub inny stały bonus.
To jest rzecz jasna sytuacja idealna i nie zawsze się zdarza, nie zawsze się uda - jeśli nie zrobisz jej w trybie solo (najwyższy poziom trudności) przed III rundą: możesz spakować grę do pudełka.
=>
A może od razu jest sens spakować grę do pudełka bo nie masz szans wygrać w 6 rund? o tym właśnie mówi 8 kart startowych.
Zarzucasz mi kocopoły i wypowiadasz się tonem eksperta o grze której zasad nie ogarnąłeś. Brawo!
Edit: to, że Miker nie ogarnął jednej z zasad nie znaczy, że możesz dyskredytować całą jego wypowiedź, która ma sporo sensu.
- ave.crux
- Posty: 1602
- Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
- Lokalizacja: Piekary Śląskie
- Has thanked: 730 times
- Been thanked: 1088 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Będę odnosił się tylko do gry z ludźmi, bo do tego piłem od początku rozmowy, pomijam to na siłę wciskane solo do konwersacji. Skupie się na temacie zwycięstwa jednego gracza nad drugim wg startowej ręki w 70-90% rozgrywek.pożeracz bigosu pisze: ↑15 lis 2022, 15:25 "Mógłbyś w takim wypadku wytłumaczyć w jaki sposób to robią? Może być na przykładach."
Odpalasz najpóźniej w II rundzie Projekt Ochrony Przyrody który daje Ci na strzał z 2-4 punkty zwycięstwa + od razu 1 punkt z kosteczki (mapy gracza, jeśli ta na to pozwala), to daje Ci dodatkowo od razu upgrade karty i może też 1 kafel bonusowy (rewelacja jeśli to Uniwersytet lub partnerskie Zoo: ogromna przewaga w grze 4 osobowej). Od tego momentu nadajesz tempo grze (jeśli grasz z ludźmi) bo zyskujesz co rundę punkt na torze Ochrony Przyrody, lub inny stały bonus.
Twój opis to utopijny scenariusz, który wydarzy się rzadziej niż wspomniane przez gambita w recenzji przebranżowienie.
To już nie jest startowa ręka, ale dodatkowo:
- szczęśliwe ułożenie kafli bonusów na torze ochrony przyrody
- Mapa 0 oraz A
Stałe bonusy odpalasz tylko wtedy, kiedy twoja ręka ci na to pozwala, a z reguły na początku nie jesteś na tyle elastyczny żeby móc sobie pozwolić na słaby bonus w postaci przypuśćmy 5$ jak możesz mieć zastrzyk 12$ i zrobić z tym więcej. Dodatkowy pracownik też pozwoli ci w jednej rundzie wziąć i uniwersytet i zoo partnerskie, co zboostuje o wiele lepiej niż dobranie 1 karty z wystawki. Specjalnie pomijam nieszczęsny 1pkt ochrony przyrody w fazie dochodu, bo zagrałem na mapach podstawowych tylko raz i przeszedłem na asymetryczne, które uznałem za ciekawsze.
Uważam, że powinieneś być bardziej otwarty i spróbować chociażby na siłę innej taktyki, bo tutaj wiele rzeczy nie jest oczywistych jak mogłoby się na pierwszy rzut oka wydawać.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
-
- Posty: 547
- Rejestracja: 06 mar 2020, 08:43
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 209 times
- Been thanked: 165 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Nasz mistrz taktyk twierdzi, że pierwsze 4 zostawione karty na ręce decydują o zwycięstwie za 2h i dobraniu kolejnych nastu kart... Interesujące Oczywiście, że wszędzie w grach występuje mniejszy lub większy efekt kuli śnieżnej, ale 4 karty z 250? Jasne pewnie w jakimś % przypadków ktoś dostanie dużo lepsze karty na start, które spowodują efekt ogromnej kuli śnieżnej, ale ze wszystkiego da się coś wyrzeźbić. Wypowiadasz się o grze negatywnie i na siłę próbujesz udowodnić jaka to jest zepsuta niestety widoczny jest tu syndrom "problem z "hype'm" na jakiś tytuł.
-
- Posty: 1834
- Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 934 times
- Been thanked: 588 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Idealna? Przecież to standardowy początek do którego nie trzeba mieć jakiejś niesamowitej ręki. I nawet nie trzeba mieć wcale Projektu na ręce, jak napisałeś wcześnie, bo wystarczą podstawowe. Tych masz 3-4, więc jest spora szansa, że przynajmniej do jednego będziesz miał choć jeden symbol. Ba, przy dobrej ręce, ale też sytuacji na stole, to jesteśmy w stanie zrobić to przed pierwszą przerwą. Ale w życiu bym nie powiedział, że to determinuje wygraną.pożeracz bigosu pisze: ↑15 lis 2022, 15:25 "Mógłbyś w takim wypadku wytłumaczyć w jaki sposób to robią? Może być na przykładach."
Odpalasz najpóźniej w II rundzie Projekt Ochrony Przyrody który daje Ci na strzał z 2-4 punkty zwycięstwa + od razu 1 punkt z kosteczki (mapy gracza, jeśli ta na to pozwala), to daje Ci dodatkowo od razu upgrade karty i może też 1 kafel bonusowy (rewelacja jeśli to Uniwersytet lub partnerskie Zoo: ogromna przewaga w grze 4 osobowej). Od tego momentu nadajesz tempo grze (jeśli grasz z ludźmi) bo zyskujesz co rundę punkt na torze Ochrony Przyrody, lub inny stały bonus.
To jest rzecz jasna sytuacja idealna i nie zawsze się zdarza, nie zawsze się uda
Jeśli coś daje przewagę to kolejność. Im jesteś dalej tym mniejsza szansa, że np. potrzebne do projektu partnerskie zoo będzie jeszcze dostępne. Projekt na ręce jest o tyle przydatny w tej sytuacji, że nie zawsze będziemy konkurować z innymi. Ale z drugiej strony otwieramy im więcej opcji na zapunktowanie projektu. W każdym razie i tak bycie pierwszym nie gwarantuje wygranej.
Co do przychodu to z planszy gracza, to tu też nie ma nic przegiętego. Szczerze, to ja i ludzie z którymi gram zwykle odblokowują pierwsze jednorazowe bonusy jak kasa czy pracownicy. Takie 12 sztuk kasy nie raz zaprocentuje Ci większą ilością punktów na koniec niż ten jeden punkt ochrony ciułany co przerwę.
-
- Posty: 215
- Rejestracja: 27 lip 2019, 20:51
- Has thanked: 133 times
- Been thanked: 77 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Ostatnio zauważyłem, że jednym z mocniejszych otwarć, jest wzięcie zoo partnerskiego nie ze względu na wymagania/dużo kart danego rodzaju, a po prostu takie, żeby pasowało do któregoś celu. W ostatniej grze, przez całą grę zagrałem jedną kartę ze zniżką partnerską, a i tak uważam, że szybkie zrobienie misji jest samo w sobie warte tyle, żeby stracić akcje na podebranie tego zoo partnerskiego. Szybkie odblokowanie darmowych wybiegów dwójek czy 5 dochodu potrafi zrobić robotę na starcie, a przy okazji zrobienia celu można sobie ulepszyć kartę.
Jak u Was to wygląda, też staracie się jak najszybciej podebrać zoo partnerskie pod cel czy raczej dopiero gdy dostaniecie karty z danego regionu?
Jak u Was to wygląda, też staracie się jak najszybciej podebrać zoo partnerskie pod cel czy raczej dopiero gdy dostaniecie karty z danego regionu?
- ave.crux
- Posty: 1602
- Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
- Lokalizacja: Piekary Śląskie
- Has thanked: 730 times
- Been thanked: 1088 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Można powiedzieć, że to zależy. Staram się grać tak żeby jak najszybciej odblokowywać możliwość zagrania projektów ochrony przyrody i czasem wezmę zoo partnerskie szybciej niż powinno się to robić, z reguły przy "posiadaj zwierzątko i zoo partnerskie z kontynentu, z którego pochodzi", bo uważam ten projekt ochrony za nobrainer.MichalCh132 pisze: ↑15 lis 2022, 17:42
Jak u Was to wygląda, też staracie się jak najszybciej podebrać zoo partnerskie pod cel czy raczej dopiero gdy dostaniecie karty z danego regionu?
Jak ręka jest fajna to biorę uniwerek na 5 kart. No, ale tak jak mówię, wszystko zależy od tego co na stole leży.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
- donmakaron
- Posty: 3523
- Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
- Has thanked: 198 times
- Been thanked: 646 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Dajcie spokój. Miałem już idealne otwarcia, miałem bandę słoni, scorowałem ochronę przyrody od samego początku jak zły i nadal udawało mi się przegrać.
Wiadomo - łatwiej wygrać, jak dobrze idzie. Ale jak dobremu graczowi idzie tak sobie, to i tak wygra z takim sobie graczem, któremu idzie dobrze. To nie jest aż tak losowa gra, w której 4 karty startowe ustawią wszystkie akcje do końca partii.
Wiadomo - łatwiej wygrać, jak dobrze idzie. Ale jak dobremu graczowi idzie tak sobie, to i tak wygra z takim sobie graczem, któremu idzie dobrze. To nie jest aż tak losowa gra, w której 4 karty startowe ustawią wszystkie akcje do końca partii.
-
- Posty: 1834
- Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 934 times
- Been thanked: 588 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Dopiero jak mam karty. Co z tego, że weźmiesz zoo jak Ci karty nie podejdą na czas. A jak czas nie jest istotny to będziesz mógł zoo dobrać później. Ale jak ma przynajmniej jedną kartę pasującą do projektu z kontynentem to zoo jest priorytetem.MichalCh132 pisze: ↑15 lis 2022, 17:42 Jak u Was to wygląda, też staracie się jak najszybciej podebrać zoo partnerskie pod cel czy raczej dopiero gdy dostaniecie karty z danego regionu?
- JimmyPL
- Posty: 263
- Rejestracja: 30 sty 2013, 19:11
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 51 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Totalnie różnie, wszystko zależy od ręki, innych celów itd.MichalCh132 pisze: ↑15 lis 2022, 17:42
Jak u Was to wygląda, też staracie się jak najszybciej podebrać zoo partnerskie pod cel czy raczej dopiero gdy dostaniecie karty z danego regionu?
A to że po ręce startowej można stwierdzić kto wygrał... To ja dawno nie czytałem takich dyrdymałów... Gracz solo wypowiada się o grze wieloosobowej do tego profeta... Dejcie pokój ludzie
- brazylianwisnia
- Posty: 4095
- Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 934 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
To nadal się nie zgadza:sasquach pisze: ↑15 lis 2022, 15:01Bo to ranking "popularności", ale wśród użytkowników BGG, a nie całego społeczeństwa. I to jeszcze tych którym w ogóle chce się głosować. Np. na Ark Novę głosy oddało 20 tyś osób, a posiadają ją 30 tyś (a przecież nie każdy z głosujących ma grę i nie każdy oznacza posiadane tytuły na BGG). Stąd sprzedaż, a ranking bgg często się rozmijają.brazylianwisnia pisze: ↑15 lis 2022, 14:22 BGG to nie jest ranking popularności bo jednak najbardziej popularne gry na świecie są daleko z tyłu(Monopoly,Uno,Chińczyk).
https://boardgamegeek.com/browse/boardg ... rtdir=desc
Nie wystarczy by gra była popularna i solidna by być w topie. Podtrzymuje swoją oryginalną opinie o BGG.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
-
- Posty: 112
- Rejestracja: 03 mar 2022, 15:02
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 11 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Czy drewniane znaczniki, które były dodawane do przedsprzedaży w sklepie Portalu to jakiś gamechanger ?
- detrytusek
- Posty: 7333
- Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 460 times
- Been thanked: 1106 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Absolutnie nie.Sajmonella pisze: ↑16 lis 2022, 16:53 Czy drewniane znaczniki, które były dodawane do przedsprzedaży w sklepie Portalu to jakiś gamechanger ?
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Gram z synem, takim młodym wymiataczem;)
Na 8 gier wygrał 6 razy. On mi udowadnia, że z losowością w tej grze można sobie poradzić i nie ma aż takiego wpływu.
Ostatnio wygrał wykorzystując tylko jeden projekt ochrony przyrody. Nie mam pojęcia jak to skubany zrobił:)
Ja polecam, bawimy się rewelacyjnie.
Na 8 gier wygrał 6 razy. On mi udowadnia, że z losowością w tej grze można sobie poradzić i nie ma aż takiego wpływu.
Ostatnio wygrał wykorzystując tylko jeden projekt ochrony przyrody. Nie mam pojęcia jak to skubany zrobił:)
Ja polecam, bawimy się rewelacyjnie.
- JimmyPL
- Posty: 263
- Rejestracja: 30 sty 2013, 19:11
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 51 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Ja ponownie powtórzę, tutaj naprawdę z tą losowością to jest trochę mit - ok może się trafić jakiś 1/100 układów, że komuś wszystko nagle podejdzie (ale to standard w grach z kartami), tutaj jak ktoś mówi o losowości to ja tylko wiem że mało grał, tak samo jak ktoś narzeka że rozgrywka trwa około 4h...prorock pisze: ↑10 gru 2022, 00:45 Gram z synem, takim młodym wymiataczem;)
Na 8 gier wygrał 6 razy. On mi udowadnia, że z losowością w tej grze można sobie poradzić i nie ma aż takiego wpływu.
Ostatnio wygrał wykorzystując tylko jeden projekt ochrony przyrody. Nie mam pojęcia jak to skubany zrobił:)
Ja polecam, bawimy się rewelacyjnie.
- ave.crux
- Posty: 1602
- Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
- Lokalizacja: Piekary Śląskie
- Has thanked: 730 times
- Been thanked: 1088 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Udało się zagrać w składzie 4 osobowym. 3 doświadczonych graczy oraz 1 nowicjusz wyłącznie po wideoinstrukcji.
Miałem przeczucie, że gra będzie się ciągła niemiłosiernie, a do domu wrócę późnym wieczorem wymęczony rozgrywką.
Pierwszym zaskoczeniem było to, że tury szły szybko i jedynie w początkowych kilkunastu-kilkudziesięciu minutach nowy gracz pobierał kartę ikon i/lub zaglądał do glosariusza co powodowało lekki downtime. Od drugiej połowy gry praktycznie go nie było, gracze mieli już zaplanowane 2-3 tury w przód i przestoje nie istniały. Cała rozgrywka szła całkiem sprawnie i koniec końców zmieściliśmy się z rozłożeniem i złożeniem w 3h. Wyniki końcowe 19,17,11(nowicjusz),-6. Nowy gracz by wygrał, ale źle zinterpretował kartę punktowania końcowego i zamiast ikon skał, zbierał połączone pola co niestety dało mu 0 dodatkowych punktów ochrony na koniec. Nowy gracz pykał na mapie 0, my na asymetrycznych.
Bardzo pozytywne wrażenia po partii i poza tym, że gra jest długa to się nie dłuży, casus GWT. 3h uważam za bardzo przystępne ramy czasowe. Wszyscy bardzo pozytywnie odebrali rozgrywkę i wbrew opiniom, nie będę bronił się rękami i nogami przed czteroosobową partią i chętnie siądę jeżeli nadarzy się okazja.
Miałem przeczucie, że gra będzie się ciągła niemiłosiernie, a do domu wrócę późnym wieczorem wymęczony rozgrywką.
Pierwszym zaskoczeniem było to, że tury szły szybko i jedynie w początkowych kilkunastu-kilkudziesięciu minutach nowy gracz pobierał kartę ikon i/lub zaglądał do glosariusza co powodowało lekki downtime. Od drugiej połowy gry praktycznie go nie było, gracze mieli już zaplanowane 2-3 tury w przód i przestoje nie istniały. Cała rozgrywka szła całkiem sprawnie i koniec końców zmieściliśmy się z rozłożeniem i złożeniem w 3h. Wyniki końcowe 19,17,11(nowicjusz),-6. Nowy gracz by wygrał, ale źle zinterpretował kartę punktowania końcowego i zamiast ikon skał, zbierał połączone pola co niestety dało mu 0 dodatkowych punktów ochrony na koniec. Nowy gracz pykał na mapie 0, my na asymetrycznych.
Bardzo pozytywne wrażenia po partii i poza tym, że gra jest długa to się nie dłuży, casus GWT. 3h uważam za bardzo przystępne ramy czasowe. Wszyscy bardzo pozytywnie odebrali rozgrywkę i wbrew opiniom, nie będę bronił się rękami i nogami przed czteroosobową partią i chętnie siądę jeżeli nadarzy się okazja.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
- arturmarek
- Posty: 1478
- Rejestracja: 31 paź 2017, 08:05
- Has thanked: 258 times
- Been thanked: 716 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Ja wczoraj zagrałem po dłuższej przerwie, prawie 3-miesięcznej i trochę po tej przerwie słabiej odebrałem grę. To była moja 13 rozgrywka, wszystkie 2-osobowo z żoną, wcześniejsze 12 zagrałem w dość krótkim okresie. Kilka razy łapałem siebie i jeszcze częściej żonę na nielegalnych zagraniach. Przy takim powrocie do gry szwy na tym potworku dra Frankensteina zaczynają pękać.
Kilka losowych obserwacji po takim powrocie:
- Działania kart (szczególnie sponsorów) są przekombinowane, dla przykładu punkty za odizolowane pola danego rodzaju.
- Brak przydziału zwierząt do konkretnego wybiegu. To prowadzi do wielu "dziwnych" sytuacji.
- System kart akcji jest fajny, ale trochę czułem się przez niego "przymuszany" do wykonywania konkretnychy akcji. Nieraz jest fajna rozkminka w stylu: gram to, potem to, dzięku temu to mogę z danego poziomu, a to co zagrałem na początku wskoczyło na 3... Można tak sprytnie zoptymalizować kilka ruchów. Ale ostatecznie gram cyklicznie karty, no bo nawet jak chcę zagrać 3 sponsorów, to w międzyczasie muszę grać inne akcje, żeby przesuwać tych sponsorów.
- Limit kart irytuje. Przez ten limit ciężko tu mówić o jakiejkolwiek strategii, każdy ruch jest taktyczny, patrzymy na maksymalnie 5 akcji wprzód.
- Wcześniej broniłem "losowości", miałem wrażenie, że zawsze mamy do wzięcia przynajmniej OK karty, a błędem jest szukaniem idealnych. Jednak teraz miałem wrażenie, że nieraz karty się zupełnie nie kleją i są albo niemożliwe do zagrania, albo nie pasujące do innych czynników (projektów ochrony, aktywnych efektów itp.)
- Złożoność zasad. Często czytam, że to takie średnie+ euro. Jednak mi się w to po takiej przerwie grało gorzej niż po przerwie w Cywilizację Poprzez Wieki. Tutaj na każdym kroku można coś pomylić/zapomnieć. A to zapomnę wyłożyć ludka grając sponsora, a to kioski za blisko, a to się zapędzę na torze reputacji bez ulepszonej akcji karty, ato wezmę dochód z liczby biletów zamiast dochodu. To są sytuacje częste, ale pojawia się w międzyczasie sporo sytuacji szczególnych.
Nic tutaj nowego nie napisałem, większość z tych punktów była podnoszona wcześniej. Z niektórymi z nich sam "walczyłem". Chciałem się tylko podzielić odczuciami z rozgrywki po dłuższej przerwie.
PS. Śledzę na BGG wątek TOP50 Games of all times i w ostatnim miesiącu Ark Nova zaliczyła spory spadek w BGG rating co jest zaskakujące biorąc pod uwagę jak do tej pory szybko rosła. Może moję odczucia nie są takie osobliwe. Minął hype, ludzie grają w to rzadziej i ich coraz mniej bawi?
Kilka losowych obserwacji po takim powrocie:
- Działania kart (szczególnie sponsorów) są przekombinowane, dla przykładu punkty za odizolowane pola danego rodzaju.
- Brak przydziału zwierząt do konkretnego wybiegu. To prowadzi do wielu "dziwnych" sytuacji.
- System kart akcji jest fajny, ale trochę czułem się przez niego "przymuszany" do wykonywania konkretnychy akcji. Nieraz jest fajna rozkminka w stylu: gram to, potem to, dzięku temu to mogę z danego poziomu, a to co zagrałem na początku wskoczyło na 3... Można tak sprytnie zoptymalizować kilka ruchów. Ale ostatecznie gram cyklicznie karty, no bo nawet jak chcę zagrać 3 sponsorów, to w międzyczasie muszę grać inne akcje, żeby przesuwać tych sponsorów.
- Limit kart irytuje. Przez ten limit ciężko tu mówić o jakiejkolwiek strategii, każdy ruch jest taktyczny, patrzymy na maksymalnie 5 akcji wprzód.
- Wcześniej broniłem "losowości", miałem wrażenie, że zawsze mamy do wzięcia przynajmniej OK karty, a błędem jest szukaniem idealnych. Jednak teraz miałem wrażenie, że nieraz karty się zupełnie nie kleją i są albo niemożliwe do zagrania, albo nie pasujące do innych czynników (projektów ochrony, aktywnych efektów itp.)
- Złożoność zasad. Często czytam, że to takie średnie+ euro. Jednak mi się w to po takiej przerwie grało gorzej niż po przerwie w Cywilizację Poprzez Wieki. Tutaj na każdym kroku można coś pomylić/zapomnieć. A to zapomnę wyłożyć ludka grając sponsora, a to kioski za blisko, a to się zapędzę na torze reputacji bez ulepszonej akcji karty, ato wezmę dochód z liczby biletów zamiast dochodu. To są sytuacje częste, ale pojawia się w międzyczasie sporo sytuacji szczególnych.
Nic tutaj nowego nie napisałem, większość z tych punktów była podnoszona wcześniej. Z niektórymi z nich sam "walczyłem". Chciałem się tylko podzielić odczuciami z rozgrywki po dłuższej przerwie.
PS. Śledzę na BGG wątek TOP50 Games of all times i w ostatnim miesiącu Ark Nova zaliczyła spory spadek w BGG rating co jest zaskakujące biorąc pod uwagę jak do tej pory szybko rosła. Może moję odczucia nie są takie osobliwe. Minął hype, ludzie grają w to rzadziej i ich coraz mniej bawi?
- PytonZCatanu
- Posty: 4532
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 1679 times
- Been thanked: 2122 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Sprawdziłem. Faktycznie, średnia ocena Ark Nova.... lekko spada. Oczywiście nadal jest numerem 4, ale chyba osiągnęła swój max. Zmiany podium nie będzie w rozsądnym czasie
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 1.01.2024
- seki
- Moderator
- Posty: 3358
- Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
- Lokalizacja: Czapury/Poznań
- Has thanked: 1119 times
- Been thanked: 1282 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Zagrałem w końcu w ten gorący tytuł. Graliśmy w 4 osoby przez 3h i 10 min. Grałem po raz pierwszy, dwóch graczy grało w Arc Nova po raz enty. Znacząco wygrałem. Podobało mi się ale ze swojej wish listy usuwam. To dla mnie zbyt zbliżone doświadczenie do Terraformacji: zdobywanie kasy, wystawianie kart, dobieranie kart, kombosy, zbieranie ikonek potrzebnych do wystawienia innych kart i zdobywanie nagród kto pierwszy ten lepszy. Odczucia podobne. Wystawianie kafelków na własną plansze odbieram gorzej niż w Terraformacji bo tam była to fajna rywalizacja i interakcja o bonusy, tu każdy sobie układa niezależnie co obniża poziom interakcji. Niestety losowość może dokuczyć przy czym mam wrażenie, że każdy z graczy narzekał trochę na los więc ostatecznie gra rozdziela nieszczeście pewnie mniej więcej po równo. Mam jednak wrażenie, że w grze trzeba robić wszystkiego po trochu. Każda akcja, każdy zasób jest potrzebny, ciężko się w czymś wyspecjalizować i zmienić coś w kolejncyh rozgrywkach. Karty trochę determinują ale bardziej na poziomie szczegółowym efektów niż całej ramy rozgrywki. Dziś wygrałem, bo stworzyłem takie zoo, które szybko i efektywnie zarabiało kase, wystawiało dużo kart, dużo zwierząt, dużo budowało i przede wszystkim mocno rywalizowało o punkty z ochrony przyrody przy okazji jeszcze mocniej rozkręcając silnik za bonusy z torów i odblokowywanie kostek na dochodach. Generalnie wszystko działało i czym szybciej zacznie działać tym mocniej odskoczymy od rywali. Chętnie pogram jeszcze ale mam wrażenie, że oprócz innych efektów kart, gra niczym mnie już nie zaskoczy. Po pierwszym wrażeniu daje 8/10 bo cały mechanizm gry jest naprawdę satysfakcjonujący, decyzje związane ze wzmacnianiem kart, kolejnością rozwoju, wreszcie aktywacją kart w kontekście posiadanej ręki kart. I tu trochę idzie na szynach bo wybieramy taką akcje, która będzie wynikała z tego co mamy na ręce albo co mamy na wystawce. Gra nie zmęczyła mnie ciężkością, decyzje są łatwe ale czas rozgrywki dość spory więc nie jest to gra dla niedzielnych graczy.
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Ark Nova dostała ode mnie kolejną szansę i skutek tego taki, że od września weszło ponad 20 partii dwuosobowych.
Wstępną ocenę 7 mogę z czystym sumieniem podnieść do 8/10.
Przestałem uwagę zwracać na losowość - zamiast tego polecam podejście na luzie 'no zobaczymy jakie karty tym razem będą się pojawiały i jak się partia potoczy'.
Ciekawe jest to, że można z tej gry zrobić zarówno ostry wyścig jak i powolne budowanie ostatecznego kombosa (co nawet preferujemy w naszych partiach dwuosobowych).
Bardzo przyjemna gra - mniej frustrująca Terraformacja Marsa. Natomiast pozycja na BGG raczej niezasłużona - patrząc jakie tytuły plasują się za nią.
Wstępną ocenę 7 mogę z czystym sumieniem podnieść do 8/10.
Przestałem uwagę zwracać na losowość - zamiast tego polecam podejście na luzie 'no zobaczymy jakie karty tym razem będą się pojawiały i jak się partia potoczy'.
Ciekawe jest to, że można z tej gry zrobić zarówno ostry wyścig jak i powolne budowanie ostatecznego kombosa (co nawet preferujemy w naszych partiach dwuosobowych).
Bardzo przyjemna gra - mniej frustrująca Terraformacja Marsa. Natomiast pozycja na BGG raczej niezasłużona - patrząc jakie tytuły plasują się za nią.
- elayeth
- Posty: 1051
- Rejestracja: 07 sty 2009, 16:29
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 192 times
Re: Ark Nova (Mathias Wigge)
Przwinąłem wątek by zaleźć moją wypowiedź sprzed pół roku (strona 32). Już wtedy było widać, że szans na miejsce 1 czy 2 nie było.PytonZCatanu pisze: ↑16 gru 2022, 19:34 Sprawdziłem. Faktycznie, średnia ocena Ark Nova.... lekko spada. Oczywiście nadal jest numerem 4, ale chyba osiągnęła swój max. Zmiany podium nie będzie w rozsądnym czasie
Skrót wypowiedzi:
Limit łatwo zgadnąć, zakładając, że „average rating” się nie zmieni. [...] Niemniej ja podejrzewam, że avg rating spadnie i AN zakończy się na miejscu 3-4…
Cieszę się, że raczej wyżej nie podskoczy. Miała na to jedynie szansę podnosząć average rating, a wiemy, że po 2 latach od wydania średni rating zazwyczaj zaczyna spadać.