Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Adelheim
Posty: 5
Rejestracja: 10 gru 2020, 01:30
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Adelheim »

GoOnBoard pisze: 02 cze 2023, 10:34 Hej!

Pudełka otwarte a kontynent Starego Swiata nie skrywa już przed wami żadnych tjamenic. Super! My, twórcy gry, jesteśmy podekscytowani i nie możemy się doczekać, by usłyszeć, co myślicie. Czytamy wasze posty i dziękujemy za zaangażowanie.

Wiemy, że wszyscy jesteśmy zajęci, ale jeśli masz chwilę, wystaw nam proszę oceną na BoardGameGeek. Twoja ocena naprawdę robi różnicę - pomaga nam w dalszym rozwoju i budowaniu społeczności wokół naszych gier.

Z góry wielkie dzięki! Cieszę się, że jesteś z nami!

Pozdrawiamy,
Khaki z Go On Board
Cześć!
Zapraszam do udzielania się w temacie wątpliwości co do zasad:
Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady
Awatar użytkownika
ravenone
Posty: 239
Rejestracja: 13 lip 2016, 21:29
Has thanked: 65 times
Been thanked: 35 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: ravenone »

Pierwsza rozgrywka solo za mną. Cel zrealizowany w 13 turze.
Wykonanie bardzo solidne - od grubych kart, przez pancerne planszetki wiedźminów po niezłe figurki.
Jedynie te nieszczęsne plastikowe znaczniki reputacji nie zachęcają do wykładania ich na planszę, będę używał tekturowych.
Sama rozgrywka jest tym, czego się spodziewałem - dobrym zamiennikiem da Runebounda. Chodzimy po planszy, eksplorujemy, podnosimy nasze umiejętności. Tylko walki jakby trochę mało.
Pierwsze spotkanie z barghestem w 3 turze było bardzo bolesne. Talia niemal początkowa, bez szans na jakieś combo, jeden eliksir za pasem. Trzy kłapnięcia i byłem rozsmarowany ;)
Później było już tylko lepiej, a sam finał był iście filmowy - wiedźmin ze szkoły wilka z jednym HP i z jedną kartą na ręce desperacko uratował się dwoma eliksirami i dobił szalejącą w Novigradzie Bruxę.
System walki jest bardzo satysfakcjonujący, a z umiejkami i eliksirami można sporo podziałać.
Opowieści na kartach zdawkowe, ale klimatyczne. Nawet barda spotkałem ;)
A to dopiero sama podstawka, jeszcze cała masa dodatkowej wartości do odkrycia.
Póki co dla mnie to 8/10, lecę otwierać kolejne pudełka.
mordajeza
Posty: 361
Rejestracja: 19 lut 2019, 13:16
Has thanked: 171 times
Been thanked: 246 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: mordajeza »

Pierwsza partia na dwie osoby za mną, na razie sama podstawka.

Plusy:
- Bardzo klimatyczna (naprawdę świetnie oddaje klimat gier komputerowych, książek może trochę mniej, ale nie jest źle).
- Przygody są nieźle napisane, choć siłą rzeczy nie ma tu jakiejś głębokiej fabuły.
- Walka (nawet w podstawce) jest ciekawa (jak na przygodówkę) i emocjonująca. Zarówno z potworami, jak i innymi graczami.
- Kościany poker ;)

Plusy/minusy;
- Rozwój postaci… Sam nie wiem, niby wszystko spoko, ale jakiś taki suchy dla mnie.

Minusy:
- jak dla mnie za dużo mikrozasad,
- karty są słabej jakości (już po pierwszym tasowaniu widać ślady na brzegach - żałuję, że nie zakoszulkowalem, a nie jestem koszulkowiczem),
- może mapa moglaby być wieksza?

Ogólnie bardzo solidny poziom, dobra gra przygodowa w świetnym uniwersum. Coś jak SW: Zewnętrzne Rubieże (które wracają na stół co parę miesięcy i to samo wróżę Wiedźminowi). W swojej kategorii ścisły top (ale też konkurencji praktycznie nie ma).

Cieszę się, że wsparłem, ale cieszę się też, że nie brałem all-in, bo codziennie grać raczej nie będę, więc standard plus KS mi spokojnie wystarczy.
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 721 times
Been thanked: 1078 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: ave.crux »

mordajeza pisze: 02 cze 2023, 22:42 Pierwsza partia na dwie osoby za mną, na razie sama podstawka.

- jak dla mnie za dużo mikrozasad,
O których mówisz? Dla mnie jest ich tyle co kot napłakał.
Praktycznie jedyne rzeczy ktore trzeba zapamiętać to podnoszenie tarczy po walce oraz to że jak zagrasz ostatnia kartę w walce i pokonasz przeciwnika to wygrywasz, a nie umierasz.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
mordajeza
Posty: 361
Rejestracja: 19 lut 2019, 13:16
Has thanked: 171 times
Been thanked: 246 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: mordajeza »

ave.crux pisze: 03 cze 2023, 07:12
mordajeza pisze: 02 cze 2023, 22:42 Pierwsza partia na dwie osoby za mną, na razie sama podstawka.

- jak dla mnie za dużo mikrozasad,
O których mówisz? Dla mnie jest ich tyle co kot napłakał.
Praktycznie jedyne rzeczy ktore trzeba zapamiętać to podnoszenie tarczy po walce oraz to że jak zagrasz ostatnia kartę w walce i pokonasz przeciwnika to wygrywasz, a nie umierasz.
Tak z głowy, po jednej partii: przede wszystkim, jak piszesz, efekty walk - to ważna cześć gry, a jest ich dużo (nie tylko podnoszenie tarcz), dla wielu możliwych rozstrzygnięć (dla potworów trzech, dla wiedźminów nawet nie pamiętam - dwóch?). Ale też sporo pierdółek, np podnoszenie atrybutów (jedne efekty natychmiastowe, inne nie, z poziomu V nie mozna obniżyć, ale z innych można), kiedy można walczyć z wiedźminem (np. że jak grałeś w pokera, to nie możesz) akcje obszarów (niektóre ikony dla mnie nie są oczywiste), czy nawet kiedy można robić przerzuty w pokerze… Jeśli będę grał co kilka miesięcy (a pewnie tak będzie) to na pewno będę musiał wertować instrukcję.
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 721 times
Been thanked: 1078 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: ave.crux »

Efekty walk masz wypisane na planszy. Akcje obszarów to już kwestia przyzwyczajenia się do ikonografii. Przerzut możesz zrobić zawsze, zaczynając od gracza nieaktywnego. To że nie można obniżyć atrybutu jest obrazowane ustawieniem kostki w romb. To, że po pokerze nie można atakować to rzeczywiście mikro zasada.

Na planszy ikonki w walce dla wytłumaczenia (ramka pod faza 2)
Od góry. Walka z potworem.
Jeśli wygrasz dobierz trofeum i 2 zlota
Jak potwór ma 0-1 kart weź kartę koszt 0 i 2zl
Jak potwór ma 2+ kart weź zeton tropu na niego i dobierasz 1 kartę mniej w 3 fazie
Walka z wiedzminem
Mozna obstawiać 1zl
Wygrywasz tyle złota co poziom fejmu wiedźmina przegranego
Jak atakujący wygra to bierze trofeum i tyle kasy co fejmu ma przegrany
Jak wygra obrońca dobiera 4 karty i kasy tyle co ma fejmu przegrany
Jak przegra atakujący dobiera kartę 0 i 1 kartę mniej w 3 fazie
Jak przegra obrońca dobiera kartę koszt 0 i 3 karty na rękę z talii

Co do grania co kilka mc. Grałem ostatnio w marcu 5 partii, nadal wszystko jest oczywiste dla mnie. Jedynie ile kart i złota musze rozdać na start potrzebuję sprawdzić
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
mordajeza
Posty: 361
Rejestracja: 19 lut 2019, 13:16
Has thanked: 171 times
Been thanked: 246 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: mordajeza »

Spoiler:
Dlatego napisałem „jak dla mnie” ;)
Awatar użytkownika
Dr_Kecaj
Posty: 343
Rejestracja: 21 sie 2013, 13:34
Has thanked: 19 times
Been thanked: 26 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Dr_Kecaj »

Czy oprócz wątpliwości odnośnie grubości kart i instrukcji, macie jakieś zastrzeżenia odnośnie wykonania? Literówki, błędy druku?
Kupię Szczura rogatego PL
Krzychu26PL
Posty: 84
Rejestracja: 26 kwie 2020, 17:41
Has thanked: 49 times
Been thanked: 8 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Krzychu26PL »

Dr_Kecaj pisze: 04 cze 2023, 09:59 Czy oprócz wątpliwości odnośnie grubości kart i instrukcji, macie jakieś zastrzeżenia odnośnie wykonania? Literówki, błędy druku?
Raczej nie, na jednej karcie przygód było zdublowane słowo jedno po drugim, a tak to na razie nic nie zauważyłem.

Aczkolwiek instrukcja to też dość subiektywne odczucia, dla mnie jest absolutnie normalna, bez jakiś odchyleń w jedną lub drugą stronę.

Karty są ok, ale u mnie przyszły trochę wygięte w "łódeczkę" tak jak na przykład przy Radlands. Aczkolwiek po zakoszulkowaniu łódeczka de facto znika.
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2620
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 139 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: sqb1978 »

Hej, kilka wrażeń po pierwszej rozgrywce na 2 osoby w samą podstawkę wiedźminami ze szkół Mantikory i Węża.
Z dodatków dodaliśmy tylko 11 kartę początkową każdemu wieśkowi.

Plusy:
- jakość elementów jak dla mnie na poziomie standardu światowego. Ilustracje i graphics design gry jest fenomenalny.
- zasady w miarę klarowne, ale trochę bym je jeszcze oszlifował. Sporo z nich wygląda jak mikrozasada doczepiona podczas balansowania rozgrywki. Np te wszystkie efekty na koniec walki PvP. Ale zadbano o graczy rysując te zasady na planszy.
- przygody są ciekawe, z nieoczywistymi wyborami, chociaż czasem efekt jest inny niż spodziewany ;)
- walki są bardzo angażujące, angażują obie strony (na więcej osób możliwie że również, bo: po pierwsze mogą stawiać kasę na wynik walki, a poza tym warto obserwować styl walki danego wiedźmina)
- kościany poker jest szybki i emocjonujący prawie jak walka, szczególnie jeśli liczymy na zarobek, bo planujemy jeszcze w tej samej turze nauczyć się za pieniądze jakiegoś skilla w szkole
- eliksiry działają naprawdę klimatycznie, miałem poczucie, że dają niezłego boosta w walce. Grałem wiedźminem ze szkoły Mantikory, którego specjalna zdolność pozwalała dobierać karty i zadawać obrażenia dzięki odrzucaniu eliksirów
- czas na 2 osoby zleciał nie wiadomo kiedy, chociaż zeszło do późnej nocy. Ale zaczęliśmy tłumaczenie o 21:30, a grać o 22:30. Gra nadaje się do piwkowania ;)

Minusy:
- w podstawce w fazie I brakuje czegoś więcej mechanicznie. Były momenty, że odwiedzałem przez 3 rundy w kółko te same lokacje, bo było to optymalne (ale mało klimatyczne)
- słabo napisana instrukcja, treści które powinny być blisko siebie są porozrzucane na kilku stronach (np zamiast opisać zasady walki PvP w jednym bloku, to jest to poprzedzielane zasadami walki PvE, przez co początkowa rozgrywka traci na płynności). Można by też instrukcję skrócić i lepiej używać wypunktowań. Tutaj od lat wzorem jest dla mnie FFG.
- długi downtime, głównie wynikający z wertowania instrukcji (nie mam fotograficznej pamięci). Jeśli uda się zejść do 45-60 min na gracza to będzie super. W 4-5 osób tylko w ogranym gronie, bo inaczej czas oczekiwania zabije dalszą chęć gry w Witchera
- grubość papieru instrukcji wydawała mi się w porządku, ale niechcący przerzucając stronę naddarłem ok 1cm kartki na zgięciu, co zdarzyło się pierwszy raz w życiu. Ale to raczej moja wina, chyba podświadomie chciałem sprawdzić czy prawdę piszą na forum ;)

Przemyślenia (jeszcze nie wiem czy to plus czy to minus):
- rozwój postaci trochę zbyt prosty, ot po prostu wchodzisz na jakieś pole i ulepszasz współczynnik. Czegoś mi tam brakuje, ale może petardy i mutageny to zmienią
- 1 faza jest trochę mało emocjonująca i brakuje tu znaczących decyzji, dodałbym coś do niej. Gra w pokera daje jakieś emocje, ale poza tym ta faza jest dość sucha
- na pewno dodam kolejne mechaniki, bo w podstawce wyzwanie intelektualne jest tylko podczas walki
- nie warto się obawiać walki. My przez pierwsze rundy "pakowaliśmy" postaci, a potem okazało się, że walka była łatwiejsza niż się wydawało
- warto pamiętać, że to jednak wyścig do spełnienia warunków wygranej. Osoby z tendencją do maxowania statystyk lub nieskrępowanej exploracji planszy będą musiały zapomnieć o swojej osobowości gracza z gry komputerowej
- mam wrażenie że kart w talii akcji zaawansowanych jest zbyt dużo (talia wyższa niż szersza), przez co ciężko to w ogóle potasować. Następnym razem usunę część kart, żeby zachować mniej więcej poziom rozrzedzenia, ale odchudzić talię.
prib4
Posty: 218
Rejestracja: 20 mar 2021, 21:12
Has thanked: 21 times
Been thanked: 101 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: prib4 »

Moje wrażenie po pierwszej grze na 2 graczy w czystą podstawkę. Dodam, że nie czytałem instrukcji, tylko polegałem na filmiku z yt i ogólnej znajomości zasad (oczywiście sprawdzałem ile hajsu na początek dać, wyniki walki itp.)

Plusy:
-fantastyczna walka
-klimacik i mrugnięcia okiem na kartach przygód
-wykonanie
-banalne zasady (miałem bodajże tylko raz wątpliwość podczas gry)
-składanie gry jest całkiem szybkie po przemyśleniu jak przechowywać karty

Minusy:
-składanie gry może być dużo wolniejsze jeśli się nie opracuje jakiegoś systemu segregacji (karty w koszulkach wchodzą na styk i nie mamy jak ich logicznie posegregować)
-podstawka jest jeszcze mniej mechaniczna niż myślałem -to taka trochę gra do piwka (szczegóły w podsumowaniu).
-downtime jest obecny - było to do przewidzenia, bo mamy naprawdę świetną walkę i wraz z wprawą uda się go zniwelować w grze w 3 osoby. Obawiam się, że w 4 osoby będzie odczuwalny zawsze (niedługo będę miał okazję to sprawdzić).
-niska regrywalność podstawki (nawet nie przez przygody a karty akcji).

W sumie dostałem dokładnie to czego oczekiwałem i czego się spodziewałem - fajna pykanka w podstawce, takie 8/10 z tendencją malejącą wraz z kolejnymi grami przez relatywnie niską regrywalność. Uważam, że SG są must have - wszystkie mechaniki z Monster Trail wydają się niezbędne i z czasem przygody też zaczną się powtarzać. Uważam też, że I faza jest zbyt statyczna i legendarne łowy tutaj również są potrzebne. Ba, myślę, że sama płotka coś wniesie - jakiś randomowy objective może jakoś wpłynąć na decyzję na statycznej planszy.

Ogólnie to jestem zadowolony i myślę, że podstawka + SG + legendarne łowy będzie spokojnie 9, może nawet wyżej.
Awatar użytkownika
polwac
Posty: 2575
Rejestracja: 09 mar 2017, 19:50
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 1167 times
Been thanked: 461 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: polwac »

Dr_Kecaj pisze: 04 cze 2023, 09:59 Czy oprócz wątpliwości odnośnie grubości kart i instrukcji, macie jakieś zastrzeżenia odnośnie wykonania? Literówki, błędy druku?
Co wyście się tak uczepili tej instrukcji i kart. Instrukcja jest standardowej jakości. Karty są bym powiedział delikatnie ponad średnią.
W życiu nie oceniłbym tych dwóch elementów jako słabej jakości.
Paweł
"Jedyny sposób, aby zwyciężyć w kłótni, to unikać jej." - Dale Carnegie
Moonz
Posty: 282
Rejestracja: 14 sty 2022, 13:55
Has thanked: 60 times
Been thanked: 28 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Moonz »

Wie ktoś jak rozróżnić zaawansowane karty z monster trail od podstawowych? Jest jakaś ikonka?
Awatar użytkownika
polwac
Posty: 2575
Rejestracja: 09 mar 2017, 19:50
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 1167 times
Been thanked: 461 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: polwac »

Mają na karcie opis działania.
Paweł
"Jedyny sposób, aby zwyciężyć w kłótni, to unikać jej." - Dale Carnegie
Freshus
Posty: 294
Rejestracja: 15 sty 2019, 13:00
Has thanked: 50 times
Been thanked: 109 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Freshus »

Nie licząc gry na "konwentach", to od premiery zagrane 3x w podstawkę na 3 osoby z dodatkiem "na tropie potworów", więc myślę, że można skrobnąć coś więcej.
Po pierwszej rozgrywce, w dwóch pozostałych dołożone mutageny, bomby, dodatkowe karty akcji.

Na wstępie, co jest dla mnie minusem jeżeli patrzę przez wzgląd na graczy sklepowych, ale mnie nie dotyczy, bo mam wersję Gamefound: Czysta podstawka jest taką trochę grą demo, która nie powinna wyjść bez "na tropie potworów" wewnątrz. Dodatek ten poszerza grę podstawową w sposób, w który powinna wyglądać od początku. A przynajmniej jeżeli chodzi o duże karty potworów. Bez tych kart, same umiejętności pasywne potworów w podstawce bardzo szybko się zacierają i mało co robią, więc większość potworów sprowadza się po prostu do ilości życia.

Poza powyższym, to dodatek wprowadza jeszcze:
- mutageny, które w bardzo fajny sposób poszerzają możliwość rozwoju i "specjalizują" trochę build, w który idziemy. Zmuszają na jeszcze większe skupienie się na odpowiedniej budowie talii, ponieważ pomiędzy ogranymi graczami na podobnym poziomie, to 1 obrażenie rzeczywiście może zaważyć. Aczkolwiek grając z nowicjuszami fajnie, że jest opcja tego nie wprowadzać i po prostu dociągać dodatkową kartę.
- bomby super sprawa i polecam grać z nimi od razu.
- dodatkowe karty akcji. Fajnie poszerzają możliwość rozbudowy, aczkolwiek moim zdaniem za dużo kart "szarych", które niby są fajne, ale z drugiej strony zalegają na ręce i nie ma jak z tego wykręcić kombosa. Chciałbym więcej "kolorowych kart" jak już, no ale tutaj jak w każdym deckbuilderze. Czasem więcej nie znaczy lepiej (dla mnie zawsze, bo uwielbiam różnorodność, ale zbyt duża ilość kart może rozwodnić deck uniemożliwiając budowę czegokolwiek sensownego).

Od razu zaznaczę, że zdaję sobie sprawę, że wiedźmin do "lekka" gra przygodowa - nie taka lekka, bo przy ogranych ludziach na tym samym poziomie zaczyna się robić bardzo ciekawie. Jednak dla mnie głównym wyznacznikiem nie jest złożoność gry. Nie uważam, że gra jest tym lepsza im ma więcej zasad, a nad ruchem trzeba siedzieć 2 godziny, żeby przeliczyć wszystkie modyfikatory, które wchodzą przy ataku. Siadam do gry taką jaka jest i albo się dobrze przy niej bawię, bo podoba mi się co ma w środku, albo nie, klimat i poszczególne mechaniki (abstrahując czy są proste czy skomplikowane), a nie to ile razy muszę sięgnąć do instrukcji w czasie gry.

Ok, więc przechodząc do wrażeń z rozgrywki:

Na plus:
+ klimat, moim zdaniem jest duży, eksploracje krótkie, ale większość trzyma poziom, nietrudno się wczuć przy tym "wyścigu" zwłaszcza jak widzi się, że gracz obok poluje na tą samą bestię.
+ rozwój postaci jak na grę przygodową według mnie w sam raz. Eliksiry, bomby, mutageny, 4 statystyki. Deckbuilding. Coś więcej znów mogłoby wydłużyć grę, a i tak jest proporcjonalnie długa. No może chciałoby się trochę "więcej ekwipunku" pokroju kuszy itp. Jakieś różne miecze/zbroję, które można by użyć w trakcie walki (nosząc przy sobie tylko 1, ewentualnie 2 - stalowy i srebny :D).
+ deckbuilding. Kocham gry karciane, kocham gry deckbuildingowe. Tutaj jest to moim zdaniem dobrze wyważone. Trzeba się zastanowić pomiędzy przydatnością kart w walce, a w przygodzie, żeby nie skończyć z 1 typem terenu i co chwilę nie dopłacać za przemieszczanie.
+ walka. Moim zdaniem dawno nie czułem takiej satysfakcji w kręceniu kombosów. Oczywiście jest trochę losowa, bo jak nam spadnie w obrażeniach karta, koło której np. myślimy o kręceniu kombosa to lipa, ale mi osobiście losowość w żadnym stopniu nie przeszkadza (w końcu gram w Aeon's end ze wszystkim zmieszanym i zawsze na losowym ustawieniu i świetnie się bawię). Dodatkowo rozwinięcie walki w postaci możliwości używania eliksirów, trofeum, towarzyszy itp. też warunkuje trochę inne podejście do walki w zależności od tego co mamy. Czasami możemy sobie pozwolić na więcej, czasami na mniej.
+ no właśnie. Trofea. W trakcie gry trafią się różne potwory, więc trofea też będą różne. Nie wszystkie różnią się jakoś diametralnie od siebie, ale są też takie, które fajnie wchodzą w synergię z naszym buildem, albo wręcz nagle dostajesz trofeum, które sprawia, że głowisz się czy przypadkiem trochę nie przemodelować swojego planu.

+/- Mapa jest taka trochę "skompresowana". Skaczemy od jednego miasta do drugiego, nie skupiając się na tym gdzie idziemy tylko co nam to daje. Czasami rzeczywiście zaczynamy krążyć w kółko, bo jest to najoptymalniejsze w danym momencie. Na szczęście przychodzą tu "tropy" i inne zadanie, które nie jako zmuszają nas na pójście gdzieś indziej.
+/- No właśnie. Zadania, tudzież eksploracje. Fajnie, że mamy podzielone je na miasta/terenu leśne. Ale to aż się prosi, żeby rozróżnić na mapie pola (jak chociażby w eldritch horror). Czyli w tym mieście czytamy miasto, a w tym teren. W tym momencie to jest takie. Aaaa, było 2x miasto to dawaj to drugie teraz. Niby nie wpływa to znacząco na rozgrywkę, ale jest to element trochę "nienaturalny", który wybija z rytmu rozgrywki.
Osobiście to w ogóle preferowałbym dodanie pól pomiędzy miastami, tak żeby pomiędzy poszczególnymi miastami trzeba było wykonać 2 kroki, i wtedy mielibyśmy wydarzenia miasta dla miasta, i terenu dla terenu. Z tym, że znowu ucierpiałaby na tym długość rozgrywki, no chyba, że na polach pomiędzy też wprowadzilibyśmy jakieś możliwości rozwoju.
+/- Karty przygód są bardzo fajne, ale rzeczywiście można by dodać po 2x takie same, tylko z różnymi zakończeniami. Na pewno zwiększyłoby to trochę regrywalność dla osób o dobrej pamięci.
+/- Czas, bardzo dużo ludzi narzeka na downtime. Osobiście mi to jakoś bardzo nie przeszkadza. Zazwyczaj jak siadam do gry, to wiem do jakiej. Gra przygodowa tym się charakteryzuje, czasem jest długo, czasem nie. Problemem może tu być wciąganie nowych graczy, którzy nie będą tego czuć, w mojej 3-osobowej ekipie nie ma tego problemu. Przy ostatniej rozgrywce szło nam już dość sprawnie i skończyliśmy po około 2 godzinach z kawałkiem. Wydaję mi się, że jest szansa jeszcze trochę z tego uciąć. Ale fakt, że w 3 graczy przestoję są trochę mniejsze. Raz na konwencie grałem na 4 osoby, ale tam się znowu dłużyło, bo wszyscy się uczyli. Będzie trzeba przetestować na więcej osób.
+/- nie rozumiem trochę zasady, że atrybutu na 5 poziomie nie można obniżyć. Rozumiem, że niby zostaliśmy mistrzem w tej umiejętności itp. dostaliśmy trofeum, no ale co z tego? Mamy trofeum, nie oddajemy go, ale jak nam potwór przysadzi, albo coś innego się stanie, to czemu miałbym nie obniżyć ataku o 1?

- To co już pisałem nie raz, dla mnie największym problemem jest to, że potwory są statyczne, a nawet nie sam fakt tego, że stoją w miejscu, ale że w niczym nie przeszkadzają. Więc do póki nie idziemy sprać takiego delikwenta, to praktycznie nie zwracamy na niego uwagi.
- Ad potworów to też widziałem, że ktoś to poruszał przede mną, ale potwory 3 poziomu. Zazwyczaj idziemy je zabić na końcu rozgrywki (rzadko kiedy jest to 3 trofeum i rzadko kiedy kto ubija 2 potwory 3 poziomu). Dlatego ich trofea rzadko kiedy użyjemy ergo można powiedzieć, że są bezsensowne.
- W naszej grupie od razu wprowadziliśmy home rule, który pozwala nam awansować na torze reputacji tylko raz po pokonaniu potwora 1 poziomu i 2 poziomu. Czytaj, ktoś ubije drugą maszkarę 2 poziomu. Spoko, weź jej trofeum ale reputacja nie rośnie. Wygrać grę można pokonując innego wiedźmina lub drugiego potwora 3 poziomu. W pierwszej grze szybko odskoczył nam gracz, który zabił potwora lvl 1 i od razu poszedł na drugiego, co skutkowało 2 trofeami. Niby poniósł fatygę, ale trochę to właśnie rekompensują trofea. Więc to nie jest tak, że jest mu później trudniej zabić lvl 2 niż innym graczą.

Reasumując gra nie jest doskonała. Nie jest też zła. Jak na razie bawimy się bardzo dobrze, a cała masa kontentu jeszcze przed nami. Grę oceniłbym jako mocne 8/10, a jeżeli chodzi o gry przygodowe to wręcz na jedną z lepszych, w które grałem.
Dzisiaj planujemy zagrać wild hunt. Szczerze nie mogę się doczekać, bo po oglądnięciu rozgrywki na YT tryb ten wydaje mi się świetny i od razu, z racji, że nie jestem fanem dzikiego gonu, zamarzył mi się podobny tryb, ale z jakimiś innymi przeciwnikami. Może jutro coś skrobnę na temat CO-OP.
Ostatnio zmieniony 04 cze 2023, 22:18 przez Freshus, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 721 times
Been thanked: 1078 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: ave.crux »

Świetna opinia. To ja pisałem o trofeach za 3 ci poziom. Dobry homerule z tymi potworami 1 i 2 poziomu, że kolejne nie dadzą trofeów. Zapisz to w dziale homerule dla potomnych
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Freshus
Posty: 294
Rejestracja: 15 sty 2019, 13:00
Has thanked: 50 times
Been thanked: 109 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Freshus »

ave.crux pisze: 04 cze 2023, 16:23 Świetna opinia. To ja pisałem o trofeach za 3 ci poziom. Dobry homerule z tymi potworami 1 i 2 poziomu, że kolejne nie dadzą trofeów. Zapisz to w dziale homerule dla potomnych
Przypuszczam, że problem trofeów z potworów lvl 3 rozwiąże trochę dodanie dodatku legendarnych łowów, gdzie trofea te będą użyteczne w finałowym starciu, no ale zobaczymy po ograniu.

Z malych minusów dla mnie, o których zapomniałem wyżej, to mam wrażenie, że karty eksploracji za rzadko robią "coś złego".
ajvven
Posty: 126
Rejestracja: 30 gru 2015, 11:02
Lokalizacja: Nadolice Wielkie koło Wrocławia
Has thanked: 16 times
Been thanked: 2 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: ajvven »

Cześć,

czy ktoś by poratował sposobem na ułożenie kart w Bigboxie:

1. Jakimś filmem lub instrukcją jak ułożyć dobrze karty ? (koszulki / bez koszulek). Na yt znalazłem jeden z angielskiego bigbox, ale gość chaotycznie to składał. - na razie koszulek nie mam. Jakie karty mają wejść na sam spód pudełka?

Gdzieś chyba w kampanii Wookie pokazywał jak ułożyć bigboxa.

2. Spakowane karty mają jakieś separatory z PL i chińskimi znaczkami. Jak rozpakować tylko te z CORE?

Przeraża mnie unboxing tych kart :)
Awatar użytkownika
sopel82
Posty: 472
Rejestracja: 17 lis 2022, 11:07
Has thanked: 154 times
Been thanked: 157 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: sopel82 »

ajvven pisze: 04 cze 2023, 22:20 2. Spakowane karty mają jakieś separatory z PL i chińskimi znaczkami. Jak rozpakować tylko te z CORE?
Niestety karty są wymiksowane w niektórych taliach i nie da się rozpakować tylko i wyłącznie core. Najlepiej skrupulatnie siąść z każdą instrukcją, rozłożyć na sekcji Elementy (ewentualnie doczytać trochę z przygotowaniem) i tak sobie żmudnie porozdzielać. Najgorzej jest chyba z kartami akcji, które mają ten sam rewers a jest kilka wariantów (core, startowe, specjalne etc). W takich sytuacjach też polecam boardgamegeek.com, tam na forach na pewno już był taki temat.

Ta rozpiska może też pomóc (aczkolwiek sam dokładnie nie sprawdzałem czy wszystko na 100% się zgadza):

* TWOW(06) 1/4 through 4/4 = Base Set (core)
* TWOW(21) = mix różnych (Monster Trail, Wild Hunt, Ciri + Lost Mount + Adventure Pack) i chyba cos jeszcze
* TWOW(45) = Legendary Hunt Expansion
* TWOW(53) = Skellige Expansion

Ogólnie insert nie jest zły, ale to nie jest tak, że da się wszystko poukładać bez problemu i każda rzecz gdzieś pasuje, wymaga to trochę kreatywności. Osobiście, dla szybszego setupu gry, planuje zakup osobnego organizera tylko na karty (jest już jeden fajny na Allegro), reszta jest dla mnie ok.
sprzedam / bgg contribs / “an’ it harm none, do what ye will”
Ppeper
Posty: 27
Rejestracja: 23 sie 2020, 10:22
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Ppeper »

Po kilku rozgrywkach nasuwa mi się pytanie.
Czy Wam też zdarzają się partie gdzie nawet nie wykładacie potwora 3 poziomu?
W mim przypadku chyba tylko raz go wyłożyłem, a partii kilka już było. Zawsze wszyscy walczą ze sobą i medytują a potwory gdzieś tam z boku, najczęściej na 4 trofeum. Zastanawiam się czy nie wprowadzić jakiegoś home rule, że jak wszyscy gracze mają już jakieś trofeum to nie zmienić potworów z mapy na wyższy poziom, co myślicie?

Widziałem, ze ktoś zaproponował, żeby nie można było otrzymać kolejnego trofeum za potwora tego samego poziomu, tylko dalej da się grać tak, że masz 3 trofea i żadne nie jest od potwora, a wtedy walka z potworem 1 poziomu może skończyć się w 2 ruchach...
Kal-El83
Posty: 1139
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 240 times
Been thanked: 122 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Kal-El83 »

Jeszcze nie dostałem gry, ale
Nie wyobrażam sobie grania tak że wygraną da pokonanie innego potwora niż 3 poziomu :twisted:
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Awatar użytkownika
Bart Henry
Posty: 968
Rejestracja: 15 sie 2013, 19:59
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 134 times
Been thanked: 667 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Bart Henry »

Nie wiem, czy potrzebny jest house rule. Raczej brakuje osoby, która tłucze w międzyczasie te potwory pierwszego i drugiego poziomu i na nich wygrywa. Powinno być to możliwe jeszcze przed tym, jak inni pójdą masowo w medytacje. Aczkolwiek, jeżeli grasz z dużymi kartami potworów i słabościami, to pewnie sporo zależy od wyłożonych potworów. Według mnie zdecydowanie łatwiej było ubić je w czystej podstawce, może walka między sobą jest wtedy krótszą drogą, zakładając że wyzywający na pojedynek zazwyczaj wgrywa. Pamiętaj, że gdy wygra obrońca, to nie dostaje trofeum.
Awatar użytkownika
polwac
Posty: 2575
Rejestracja: 09 mar 2017, 19:50
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 1167 times
Been thanked: 461 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: polwac »

ajvven pisze: 04 cze 2023, 22:20 Cześć,

czy ktoś by poratował sposobem na ułożenie kart w Bigboxie:

1. Jakimś filmem lub instrukcją jak ułożyć dobrze karty ? (koszulki / bez koszulek). Na yt znalazłem jeden z angielskiego bigbox, ale gość chaotycznie to składał. - na razie koszulek nie mam. Jakie karty mają wejść na sam spód pudełka?


Gdzieś chyba w kampanii Wookie pokazywał jak ułożyć bigboxa.

2. Spakowane karty mają jakieś separatory z PL i chińskimi znaczkami. Jak rozpakować tylko te z CORE?

Przeraża mnie unboxing tych kart :)
Ja największą wypraskę na karty tak zorganizowalem(niecałe 600kart w koszulkach).
Spoiler:
Paweł
"Jedyny sposób, aby zwyciężyć w kłótni, to unikać jej." - Dale Carnegie
Awatar użytkownika
sopel82
Posty: 472
Rejestracja: 17 lis 2022, 11:07
Has thanked: 154 times
Been thanked: 157 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: sopel82 »

polwac pisze: 05 cze 2023, 08:20 Ja największą wypraskę na karty tak zorganizowalem(niecałe 600kart w koszulkach).
Spoiler:
Genialne w swojej prostocie. To jest plastik? Druk 3D? Podziel się więcej co i jak to może skorzystamy ;) (myślałem żeby sobie takie zrobić papierowe)
sprzedam / bgg contribs / “an’ it harm none, do what ye will”
Darkstorm
Posty: 853
Rejestracja: 04 gru 2018, 09:48
Lokalizacja: Wielkie Cesarstwo Północy Gdańsk
Has thanked: 133 times
Been thanked: 212 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Darkstorm »

A ja się czepnę błędu w druku :wink: . Na wieczku pudełeczka z wiedźminami są pomylone symbole szkół.
ODPOWIEDZ