Brzdęk! Katakumby / Clank! Catacombs (Paul Dennen)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
kuleczka91
Posty: 418
Rejestracja: 10 lut 2020, 18:27
Has thanked: 621 times
Been thanked: 414 times

Re: Brzdęk! Katakumby / Clank! Catacombs (Paul Dennen)

Post autor: kuleczka91 »

Wczoraj zagraliśmy pierwszy raz. Dla nas zdecydowanie na plus modularność planszy, bo nigdy nie wiesz co wejdzie w danym momencie do gry. Gra ogólnie jest dosyć stołożerna, bo co jakiś czas musieliśmy całość przesuwać na stole, bo tak akurat nam wyszło w graniu, że dana ścieżka będzie dla nas najbardziej optymalna w danym położeniu. Już się śmiałam, że następnym razem to chyba będziemy grali na ziemi xD. Na początku myślałam, że to będzie szybka rozgrywka, bo już w pierwszym losowaniu wyciągnęłam sama 3 swoje kostki z worka. Do serduszek było mi przez całą grę nie po drodze, bo za dużo było komnat lodowych, że przez całą rozgrywkę do żadnego serduszka w końcu nie dotarłam i ratowałam się efektami z kart, żeby się podleczyć. W sumie to i tak jestem w podziwie, że przeżyłam i jeszcze wygrałam, bo moich kostek w sakwie było najwięcej przez całą rozgrywkę xD. Mechanizm z duchami to nic innego jak czerwone kostki z Brzdęku w kosmosie (liczyłam na coś bardziej ciekawszego), Więźniowie to chyba najsłabszy element gry dla mnie, zwykłe punkty do zgarnięcia, nie oferują w sumie nic specjalnego co by zrobiło na mnie wow. Ołtarzyki na plus, bo można szybciej pozyskać kasę na jakieś fanty ze sklepu. Mechanika z wytrychami też mi się podoba, jedynie te żetony wytrychów to żenua...to będzie pierwsza gra, w której pogubię elementy gry. To jest takie małe i niewygodne, nie trudno to zgubić. Jak będzie cokolwiek w sklepach na podmianę to się ani nie będę zastanawiała, albo podmienię to po prostu na kostki akrylowe. Podoba mi się sposób umieszczania artefaktów i losowania sobie samemu w ciemno żetonów z sekretami. Jedynie co to chyba poszukam sobie kapsli pod rozmiar tych żetonów, dokupię woreczki materiałowe i będzie się losowało sekrety w ciemno z worka, to samo z więźniami ;). Póki co do gry weszły zmiany całkiem na plus, ale żeby zrobiły na mnie jakieś piorunujące wrażenie to nie ;p Bardziej mi się to kojarzy z dodatkiem ze zmienionymi zasadami niż z nową grą.
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 576 times
Been thanked: 1028 times

Re: Brzdęk! Katakumby / Clank! Catacombs (Paul Dennen)

Post autor: RUNner »

Wg mnie stołożerność to jedyny problem Katakumb. Jest to cecha wszystkich gier kafelkowych, a ostatnio mieliśmy podobny cyrk w Northgardzie. No nic, kto ma duży stół, to żyje. Reszta musi kombinować.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5612
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 802 times
Been thanked: 1251 times
Kontakt:

Re: Brzdęk! Katakumby / Clank! Catacombs (Paul Dennen)

Post autor: mat_eyo »

japanczyk pisze: 16 sie 2023, 08:55 Met_eyo, ale to nie jest "moim zdaniem" - wyrazasz opinie, ze gra ma mechaniczne niedociagniecia...
Błagam, mat_eyo, teraz wygląda jakbyś zarzucał mi, że piszę komentarze pod wpływem metamfetaminy :D Całość rozchodzi się chyba o to, że mimo podkreślenia mojego stanowiska, ciągle odczytujecie "niedociągnięcia mechaniczne" jako zepsutą grę. To nie jest tak, że układanie mapy z losowych kafelków nie działa - byłoby tak, gdyby np. można było stworzyć układy, z których nie da rady wrócić, albo odrzucałoby się x kafelków niebieskich i mogłoby się okazać, że w grze jest mniej artefaktów niż graczy. Natomiast dla mnie to rozwiązanie działa słabo, więc mechanizm jest ułomny.

japanczyk pisze: 16 sie 2023, 08:55 Jaki jest ten nieakceptowalny koszt? :p
Pisałem wyżej, ale powtórzę - losowość zwiększona poza granicę mojego progu bólu. Na dokładkę downtime przy układaniu tych kafelków - to nie jest downtime duży w porównaniu z innymi grami, np. euro, ale jest zauważalnie większy w porównaniu do innych Brzdęków.

tomp pisze: 16 sie 2023, 09:23 stwierdzenie "mechaniczne niedociągnięcie" o losowości kafli, odbija się czkawką fanom dungeon crawlerów (którzy mogą być również fanami całej serii brzędka)
widząc taki opis to kolega chyba pierwszy raz natknął się na takie rozwiązanie w grze.
A tego to już się w ogóle nie powinno zaszczycić odpowiedzią, lol. Tak, na pewno nie widziałem nigdy takiego mechanizmu, ogólnie zagrałem po dwa razy w Catan i Monopol i poszedłem na forum wypowiadać się o nowoczesnych planszówkach :roll:
Jakby Ci to wytłumaczyć... Powiedzmy, że losowa mapa to musztarda. To, że musztarda jest świetna do golonki nie oznacza, że będzie mi pasowała do bezy Pavlovej :D ja się krzywię, bo mi przeszkadza musztarda w deserze, a Ty mi wyjeżdżasz z tekstem "a się nie zna, pewno nigdy musztardy nie jadł".
Losowe układanie kafelków może być dobre w dungeon crawlerze (z których spora część to koopy, więc żaden gracz nie zyskuje przewagi nad innym przez losowość), ale mi się nie sprawdza w grze, która w gruncie rzeczy jest euro z punktami zwycięstwa.
aspo
Posty: 463
Rejestracja: 27 paź 2011, 14:10
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 17 times
Been thanked: 9 times

Re: Brzdęk! Katakumby / Clank! Catacombs (Paul Dennen)

Post autor: aspo »

japanczyk pisze: 16 sie 2023, 09:15 Tektura w tej grze to jakas porazka (a patrzac na angielskie unboxingi to wydanie jest tozsame z polskim) - dawno nie widzialem tak cienkiej tektury w grach (a gram duzo :P)
Wypraska to tez lekkie nieporozumienie niestety (...)
Właśnie kurier przyniósł mi paczkę. Po Waszych komentarzach nie mogłem sobie odmówić szybkiej kontroli jakości. I przyznam, nie jest (moim zdaniem!) aż tak źle.
Grubość tektury Katakumb: 1,25 mm
Grubość planszetek z Wesołej Kompanii: taka sama (1,25 mm). Wyginalność (choć to bardzo subiektywne - każdy ma inną siłę palców) też jest zbliżona.
Grubość planszetki Rynku z któregoś z wcześniejszych dodatków: 1,3 mm.
Jasne, nie ma porównania z planszą kosmiczną, ale tam konieczność łączenia puzzli wymuszała zachowanie grubości.

Co do wypraski: mam wrażenie, że Dire Wolf powoli idzie w tę stronę (tekturowej bylejakości). Pierwsze 2 "duże" Brzdęki jeszcze miały insert z tworzywa, a już Diuna - tekturę. Nie wiem, czy to cięcie kosztów, troska o planetę czy ukłon w stronę niezależnych producentów, których inserty pomieszczą też dodatki.
tomekmani3k
Posty: 600
Rejestracja: 29 lip 2015, 19:26
Has thanked: 59 times
Been thanked: 144 times

Re: Brzdęk! Katakumby / Clank! Catacombs (Paul Dennen)

Post autor: tomekmani3k »

mat_eyo pisze: 16 sie 2023, 09:50 Losowe układanie kafelków może być dobre w dungeon crawlerze (z których spora część to koopy, więc żaden gracz nie zyskuje przewagi nad innym przez losowość), ale mi się nie sprawdza w grze, która w gruncie rzeczy jest euro z punktami zwycięstwa.
To zdanie dobrze pokazuje, że dla mnie nie ma sensu sztywno rozróżniać gry na ameri i euro. W brzdęku są punkty zwycięstwa ale co z tego? Jakoś zwycięzcę trzeba określić wiec albo będą punkty, albo kto ostatni przeżyje albo kto zrealizuje jakiś warunek. Traktując istnienia liczenia punktów jako wyznacznik gry euro można o bardzo wielu grach powiedzieć że są zepsute (np. Dungeonquest, którego bardzo lubię ale można zginąć w pierwszym ruchu). W grach przygodowych wcale nie musi być sprawiedliwie, nawet by można powiedzieć że to cecha tego gatunku.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5612
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 802 times
Been thanked: 1251 times
Kontakt:

Re: Brzdęk! Katakumby / Clank! Catacombs (Paul Dennen)

Post autor: mat_eyo »

Ja swoje, a Ty dalej o czym innym. Chyba nie ma sensu dalej brnąć. Ostatni raz - losowość wprowadzana przez kafelki terenu nie pasuje mi do rozgrywki, jaką mamy w Brzdęku. W poprzednich częściach losowość jest na optymalnym poziomie, tutaj została przekroczona granica mojej tolerancji. Nie ważne, czy nazwiemy Brzdęk euro, przygodówką (lol), ameri czy logicznym abstraktem.

Nie mam zamiaru dłużej bronić swojego zdania, mam do niego prawo, a wszystkie argumenty już wypisałem. Gdyby ktoś miał jakieś pytania co do moich odczuć, inne niż z wydźwiękiem "nie znasz się", to śmiało pisać ;)
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2104
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 275 times
Been thanked: 434 times

Re: Brzdęk! Katakumby / Clank! Catacombs (Paul Dennen)

Post autor: tomp »

@mat_eyo
nikt nie napisał, że nie możesz mieć własnego zdania. możesz je mieć i każdy poprze cię w takim założeniu.
wystarczyło napisać "pomyliłem się w oczekiwaniach, oczekiwałem czegoś innego, nie spodobało mi się" itp.
czym innym jest napisanie ex cathedra "mechaniczne niedociągnięcie" o rozwiązaniach i cechach gry.
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 11090
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3385 times
Been thanked: 3285 times

Re: Brzdęk! Katakumby / Clank! Catacombs (Paul Dennen)

Post autor: japanczyk »

mat_eyo pisze: 16 sie 2023, 10:30 Nie mam zamiaru dłużej bronić swojego zdania, mam do niego prawo
Nie masz! xD
A na serio - co sprawia, ze ta granica losowosci zostala przekroczona? Roznica w tym, ze poprzednia plansza byla odkryta od poczatku i mozna bylo zaplanowac droge i to co sie zbierze po drodze vs niepewnosc tego co czeka na kolejnych kaflach?
Fojtu
Posty: 3390
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 560 times
Been thanked: 1266 times

Re: Brzdęk! Katakumby / Clank! Catacombs (Paul Dennen)

Post autor: Fojtu »

japanczyk pisze: 16 sie 2023, 10:43
mat_eyo pisze: 16 sie 2023, 10:30 Nie mam zamiaru dłużej bronić swojego zdania, mam do niego prawo
Nie masz! xD
A na serio - co sprawia, ze ta granica losowosci zostala przekroczona? Roznica w tym, ze poprzednia plansza byla odkryta od poczatku i mozna bylo zaplanowac droge i to co sie zbierze po drodze vs niepewnosc tego co czeka na kolejnych kaflach?
No chyba jest to dość oczywiste, że chodzi o fakt, że losowa mapa jest elementem losowym, który przelewa czarę. I niekoniecznie to że nie można planować, po prostu też czasem jednemu graczowi podejdzie lepiej lub gorzej.

Ja pewnie zagram jutro i mam dokładnie te same obawy, o których pisze mat_eyo. Brzdęk sam w sobie potrafi być radośnie losowy, ale w granicach rozsądku (najczęściej). Losowa mapa myślę, że przechyli u mnie balans na ocenę gry jako zbyt losową.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5612
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 802 times
Been thanked: 1251 times
Kontakt:

Re: Brzdęk! Katakumby / Clank! Catacombs (Paul Dennen)

Post autor: mat_eyo »

Dokładnie to, co napisał Fojtu. Rozbudowując wypowiedź, to deckbuildery mają karcianą losowość (talii i rynku) wpisaną w swoje DNA. Do tego dochodzi kwestia losowych żetonów sekretów, która jest jeszcze w granicach normy. Natomiast losowość kafelków sprawia, że wszystko razem mnie już przestaje bawić. Ciężko jest w świadomy sposób budować talię, skoro nie wiem, do czego ma służyć :D to oczywiście lekka przesada, ale oddaje moje odczucia. Fajnie jest wziąć kartę, która sprawia, że nie muszę się zatrzymywać w kryształowych jaskiniach. Gorzej, jeśli na moich kafelkach nie będzie później takich pól, albo nie będą się układały na mojej trasie. Dla kogoś to dreszczyk przygody i niepewności, dla mnie irytacja.

Daleki jestem od homerulowania gier, ale tutaj mógłby pomóc jakiś wariant z wystawką tych kafelków, choćby dwóch widocznych do wyboru. Chociaż to na pewno jeszcze by podbiło downtime.

Brzdękowi Legacy się zdarzało nadepnąć na tę granicę akceptowalnej losowości, ale tam można było domyślić się konsekwencji na podstawie opisu, był też najczęściej jakiś wybór. Tutaj dociągam kafelek ze skarbcem (nie potrzebuję złota), z którego ciężko wyjść, a przeciwnik dobiera kafelek z artefaktem++. Przygoda pełną gębą, nie ma co! ;)
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2104
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 275 times
Been thanked: 434 times

Re: Brzdęk! Katakumby / Clank! Catacombs (Paul Dennen)

Post autor: tomp »

japanczyk pisze: 16 sie 2023, 10:43 A na serio - co sprawia, ze ta granica losowosci zostala przekroczona? Roznica w tym, ze poprzednia plansza byla odkryta od poczatku i mozna bylo zaplanowac droge i to co sie zbierze po drodze vs niepewnosc tego co czeka na kolejnych kaflach?
Ja się zastanawiam co można oczekiwać po grze, która jednym ze swoich atutów wymienia losowo generowaną mapę. U mnie to był najważniejszy punkt, który przeważył decyzję o zakupie. Największą zabawę mam z odkrywania i układania nowego kafelka, czasem nawet 2 kafle przy jednym bucie :)
ja na to to patrze w ten sposób, że tak do połowy gry mapa się rozbudowuje, w pewnym momencie jest na tyle duża i występuje już tyle artefaktów, że nikt nie będzie odkrywać nowych kafli (o ile jeszcze są). Mapa jest całkowicie widoczna, można zmierzać po artefakt (lub do wyjścia posiadając go). Jedyne co może zaskoczyć to obrót kafelków przy efekcie "natychmiast".
Sam nie wiem gdzie może być granica losowości. Mniemam, że nie chodzi o losowy dobór kafli, z opisu wiadomo, że można spodziewać się losowego doboru kafli - wiem masło maślane.
Może chodzi o late-game? I efekt obracania kafelka? A może inny aspekt gry, który jeszcze nie został sprecyzowany?


Próbuje wejść w buty innej osoby i próbuje przełożyć wymienione argumenty. (osoby hiper-wrażliwe proszone, aby nie czytać spoilera)
Spoiler:
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5612
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 802 times
Been thanked: 1251 times
Kontakt:

Re: Brzdęk! Katakumby / Clank! Catacombs (Paul Dennen)

Post autor: mat_eyo »

Przeczytałeś, co napisałem wyżej? Gdyby w grze była wystawka z kafelkami, to moim zdaniem byłoby lepiej. Wiesz, ja NIENAWIDZĘ gier legacy, a przy Brzdęku Legacy bawiłem się naprawdę dobrze. Dlaczego? Bo to Brzdęk, jedna z moich ulubionych serii w planszówkach. Czego oczekiwałem po Katakumbach? Tego, że będą kolejnym, fajnym Brzdękiem, jako fan serii nie mogłem tego nie kupić.

Serio, ja nie piszę tego wszystkiego żeby komuś dopiec. Nie twierdzę, że ktoś jest gorszy, bo mu się ta losowość podoba. Dzielę się wrażeniami, które mogą być istotne dla ludzi, którzy jeszcze nie grali, a mają podobny gust. Chyba czas zmienić nazwę działu na "Gry planszowe i karciane - konkretne tytuły (ale tylko pozytywnie!)" ;)
Awatar użytkownika
nidhog
Posty: 1664
Rejestracja: 08 gru 2018, 22:49
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 21 times
Been thanked: 363 times
Kontakt:

Re: Brzdęk! Katakumby / Clank! Catacombs (Paul Dennen)

Post autor: nidhog »

mat_eyo pisze: 16 sie 2023, 11:30 Przeczytałeś, co napisałem wyżej? Gdyby w grze była wystawka z kafelkami, to moim zdaniem byłoby lepiej. Wiesz, ja NIENAWIDZĘ gier legacy, a przy Brzdęku Legacy bawiłem się naprawdę dobrze. Dlaczego? Bo to Brzdęk, jedna z moich ulubionych serii w planszówkach. Czego oczekiwałem po Katakumbach? Tego, że będą kolejnym, fajnym Brzdękiem, jako fan serii nie mogłem tego nie kupić.

Serio, ja nie piszę tego wszystkiego żeby komuś dopiec. Nie twierdzę, że ktoś jest gorszy, bo mu się ta losowość podoba. Dzielę się wrażeniami, które mogą być istotne dla ludzi, którzy jeszcze nie grali, a mają podobny gust. Chyba czas zmienić nazwę działu na "Gry planszowe i karciane - konkretne tytuły (ale tylko pozytywnie!)" ;)
Ale Tobie nikt też nie chce dopiec ( mam nadzieję :))
Napisałeś, wcześniej
mat_eyo pisze: 16 sie 2023, 07:52 Heh, myślałem że konieczność rozpoczynania każdego zdania od "Dla mnie" albo "Moim zdaniem" mamy już za sobą ;) Oczywiście to co piszę, to moje zdanie, a nie żadna prawda objawiona.
A sam zdajesz się nie zauważać tego u innych. Inni bronią swojego zdania - i na tym polega dyskusja. Ty masz swoje zdanie, ktoś ma swoje. Tobie się coś nie podoba i o tym piszesz. Inni uważają, że nie masz racji i bronią swojego zdania.

Nikt Ci nie każe wyrażać samych pozytywnych opinii, a jedynie wyrażając swoją na publicznym forum musisz byc gotów na tego zdania obronę.

Dlatego odezwało się sporo głosów, bo nazwałeś celowy zamysł twórcy gry niedociągnięciem mechanicznym. Co w opinii większości dyskutujących nie jest prawdą. To rozwiązanie mechaniczne, które było znane przed premierą gry. Moze sie nie podobać, ale nie mozna nazwac tego zepsutym.

Ty się nie bawisz dobrze przy tym. Cóż. Wierzę, że znajdziesz gry, które lepiej spełnią Twoje wymagania. I po to ich tyle wychodzi.

ja dopiero odbiorę grę, ale nie spodziewam się niczego innego niż losowości po grze, w której losujemy skarby, karty z talii, kafelki .
A czy wystawka dużo zmieni? Może trochę losowość ograniczy, ale dalej jak będziesz miał pecha to gracz przed Tobą będzie dociągał skarby, a Ty zamknięte przejścia pułapki itd
I sie jeszcze bardziej będziesz denerwował ;)
Moje zbiórki - szczegóły: tu
Rabaty: TlamaGames - 6%, Regatuljocurilor - 20%
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2104
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 275 times
Been thanked: 434 times

Re: Brzdęk! Katakumby / Clank! Catacombs (Paul Dennen)

Post autor: tomp »

@mat_eyo
przeczytałem po opublikowaniu mojego wpisu. forum nie posiada funkcjonalności dynamicznego powiadamiania o nowych treściach.
nie używaj tak niskich tricków w argumentacji. ktoś mógłby powiedzieć, że próbujesz zmieniać temat. nikt nie chce ci dopiec, wręcz przeciwnie - pomoc odbierasz jako atak.

wg mnie można pisać również negatywne rzeczy, tak samo jak pozytywne. Jak ktoś poprosi o wskazanie argumentów to wystarczy opisać je, uzasadnić.
poki co wrzuciłeś stwierdzenie ex cathedra i nie napisałeś ani jednego zdania broniącego twojej hipotezy, tj. losowość kafli to "mechaniczne niedociągnięcie". Jak słusznie zauważył Gambit jest to cecha gry.
Naprowadzam na pomocnicze pytanie. Co zdecydowało, że wg ciebie losowość kafli to "mechaniczne niedociągnięcie"?
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5612
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 802 times
Been thanked: 1251 times
Kontakt:

Re: Brzdęk! Katakumby / Clank! Catacombs (Paul Dennen)

Post autor: mat_eyo »

nidhog pisze: 16 sie 2023, 11:49 Dlatego odezwało się sporo głosów, bo nazwałeś celowy zamysł twórcy gry niedociągnięciem mechanicznym. Co w opinii większości dyskutujących nie jest prawdą. To rozwiązanie mechaniczne, które było znane przed premierą gry. Moze sie nie podobać, ale nie mozna nazwac tego zepsutym.
Semantyka, ja uważam, że losowy dobór kafelków psuje wyborną grę, co dla mnie jest niedociągnięciem mechanicznym. To, że coś jest pomysłem autora nie znaczy z automatu, że będzie działać. Gdyby było inaczej, to żylibyśmy w pięknym świecie, w którym wszystkie gry na bgg miałyby średnią ocen powyżej 9 ;)

Dla mnie mapa z losowych kafli jest regresem, krokiem w tył w stosunku do rozwiązania z dodatków do Brzdęku i Brzdęku w Kosmosie. Jeśli kogoś bardzo boli moja ocena tego mechanizmu jako ułomnego, to bardzo proszę o podsunięcie terminu na odwrotność kreatywnego rozwinięcia, to będę stosował.

tomp pisze: 16 sie 2023, 11:58 poki co wrzuciłeś stwierdzenie ex cathedra i nie napisałeś ani jednego zdania broniącego twojej hipotezy, tj. losowość kafli to "mechaniczne niedociągnięcie".
O losie! Moje poprzednie posty o czym były? Uargumentowałem tam dostatecznie, dlaczego uważam tak, a nie inaczej. Nie będę się powtarzał, więc napiszę tylko, że przez losową mapę losowość w grze osiągnęła masę krytyczną i zaczęła mi przeszkadzać.

Dlaczego losowość mapy przeszkadza, a losowość kart nie? Może dlatego, że losowość kart była już wcześniej. Może dlatego, że w mechanikę deckbuildingu ta losowość jest wpisana na stałe? Głównie jednak dlatego, że w Brzdęku talię budujemy w taki śmieszny sposób, żeby karty nie tyle kombiły się same ze sobą, a raczej z planszą i polami na niej. Pisałem o tym w recenzji pierwszego Brzdęku, w wersji Kosmicznej to się trochę wyrównało (karty frakcyjne), ale w Katakumbach znów jest ważne. Tylko mi ciężko jest budować talię kombiącą się z planszą, skoro tej planszy nie widzę.
Awatar użytkownika
nidhog
Posty: 1664
Rejestracja: 08 gru 2018, 22:49
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 21 times
Been thanked: 363 times
Kontakt:

Re: Brzdęk! Katakumby / Clank! Catacombs (Paul Dennen)

Post autor: nidhog »

mat_eyo pisze: 16 sie 2023, 12:08
nidhog pisze: 16 sie 2023, 11:49 Dlatego odezwało się sporo głosów, bo nazwałeś celowy zamysł twórcy gry niedociągnięciem mechanicznym. Co w opinii większości dyskutujących nie jest prawdą. To rozwiązanie mechaniczne, które było znane przed premierą gry. Moze sie nie podobać, ale nie mozna nazwac tego zepsutym.
Semantyka, ja uważam, że losowy dobór kafelków psuje wyborną grę, co dla mnie jest niedociągnięciem mechanicznym. To, że coś jest pomysłem autora nie znaczy z automatu, że będzie działać. Gdyby było inaczej, to żylibyśmy w pięknym świecie, w którym wszystkie gry na bgg miałyby średnią ocen powyżej 9 ;)

Dla mnie mapa z losowych kafli jest regresem, krokiem w tył w stosunku do rozwiązania z dodatków do Brzdęku i Brzdęku w Kosmosie. Jeśli kogoś bardzo boli moja ocena tego mechanizmu jako ułomnego, to bardzo proszę o podsunięcie terminu na odwrotność kreatywnego rozwinięcia, to będę stosował.
Nie, Nie psuje wybornej gry. Brzdęk! Nie drażnij smoka, Brzdęk! Raban w próżni i Brzdęk! Katakumby to zupełnie inne gry o różnych rozwiązaniach mechanicznych. Każda z nich będzie miała trochę innych fanów.
Ponownie: nazwałeś niedociągnięciem mechanicznym podstawową mechanikę gry.
Ty się trzymasz zdania, że gra jest zepsuta, a ja że Ty jesteś w błędzie :) Nie gra jest zepsuta. po prostu nie jest w Twoim guście.
mat_eyo pisze: 16 sie 2023, 12:08 Dla mnie mapa z losowych kafli jest regresem, krokiem w tył w stosunku do rozwiązania z dodatków do Brzdęku i Brzdęku w Kosmosie.
Widzisz to zdanie w końcu brzmi tak jak to powinieneś ująć i nie byłoby dyskusji takiej. Wcześniej przedstawiłeś całość jako fakt, podczas gdy powinieneś jako być opinię.
Moje zbiórki - szczegóły: tu
Rabaty: TlamaGames - 6%, Regatuljocurilor - 20%
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5612
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 802 times
Been thanked: 1251 times
Kontakt:

Re: Brzdęk! Katakumby / Clank! Catacombs (Paul Dennen)

Post autor: mat_eyo »

nidhog pisze: 16 sie 2023, 12:30 Ty się trzymasz zdania, że gra jest zepsuta, a ja że Ty jesteś w błędzie Nie gra jest zepsuta. po prostu nie jest w Twoim guście.
Kilkukrotnie w swoich postach podkreślałem, że gra nie jest zepsuta. Gra zepsuta nie jest, działa.

Mechanika losowej budowy mapy jest moim zdaniem ułomna, psuje frajdę z gry i sprawia, że Katakumby są gorszym produktem niż wszystkie poprzednie Brzdęki i tej opinii będę bronił.
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1198
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 263 times
Been thanked: 296 times

Re: Brzdęk! Katakumby / Clank! Catacombs (Paul Dennen)

Post autor: siepu »

nidhog pisze: 16 sie 2023, 12:30
Ponownie: nazwałeś niedociągnięciem mechanicznym podstawową mechanikę gry.
Ty się trzymasz zdania, że gra jest zepsuta, a ja że Ty jesteś w błędzie :) Nie gra jest zepsuta. po prostu nie jest w Twoim guście.
Ile razy Mat_eyo ma jeszcze napisać, że gra nie jest w jego guście (póki co widzę 4 razy), żebyś przestał pisać, że gra nie jest w jego guście?
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5242
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 527 times
Been thanked: 1849 times
Kontakt:

Re: Brzdęk! Katakumby / Clank! Catacombs (Paul Dennen)

Post autor: Gambit »

mat_eyo pisze: 16 sie 2023, 12:35 Kilkukrotnie w swoich postach podkreślałem, że gra nie jest zepsuta. Gra zepsuta nie jest, działa.
To może inaczej. Niedociągnięcie mechaniczne jest bardzo negatywnym określeniem w stosunku do gry jako takiej i sugeruje błąd projektanta. Losowy dobór kafelków nie jest błędem projektanta. Zatem nie jest niedociągnięciem mechanicznym. Na takie miano zasługuje na przykład takie zaprojektowanie gry, że pierwszy gracz w swojej pierwszej akcji mógłby odpalić zakończenie gry (a nawet wygrać, jeśli los by mu sprzyjał).

Ja akurat losowością kafli w Katakumbach jestem zachwycony. Nie mam problemu, że dla Ciebie irytujący element. Nie mam zamiaru przekonywać Cię, abyś go polubił, czy "dał mu szansę". Jestem po prostu "uczulony" na przekształcanie własnych negatywnych opinii o grze na winę gry i projektanta. Sam tego staram się nie robić (mam nadzieję, że mi to wychodzi). Fajnie by było zobaczyć, że ludzie, z których opinią liczy się wielu graczy, też tego nie robią.
Wozik
Posty: 96
Rejestracja: 14 sty 2020, 13:10
Has thanked: 30 times
Been thanked: 24 times

Re: Brzdęk! Katakumby / Clank! Catacombs (Paul Dennen)

Post autor: Wozik »

mat_eyo pisze: 16 sie 2023, 12:35
nidhog pisze: 16 sie 2023, 12:30 Ty się trzymasz zdania, że gra jest zepsuta, a ja że Ty jesteś w błędzie Nie gra jest zepsuta. po prostu nie jest w Twoim guście.
Kilkukrotnie w swoich postach podkreślałem, że gra nie jest zepsuta. Gra zepsuta nie jest, działa.

Mechanika losowej budowy mapy jest moim zdaniem ułomna, psuje frajdę z gry i sprawia, że Katakumby są gorszym produktem niż wszystkie poprzednie Brzdęki i tej opinii będę bronił.
Gra z losowym dociągiem kafli ma zepsutą mechanikę, bo losowo dociąga się kafle, odkrywając podziemia.

Już większej bzdury się chyba napisać nie da.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5612
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 802 times
Been thanked: 1251 times
Kontakt:

Re: Brzdęk! Katakumby / Clank! Catacombs (Paul Dennen)

Post autor: mat_eyo »

Gambit pisze: 16 sie 2023, 12:55 Na takie miano zasługuje na przykład takie zaprojektowanie gry, że pierwszy gracz w swojej pierwszej akcji mógłby odpalić zakończenie gry (a nawet wygrać, jeśli los by mu sprzyjał).
No nie, wtedy gra by była zepsuta. Sam zacytowałeś zdanie, w którym podkreślam, że NIE uważam Katakumb za zepsutą grę.

Gambit pisze: 16 sie 2023, 12:55 To może inaczej. Niedociągnięcie mechaniczne jest bardzo negatywnym określeniem w stosunku do gry jako takiej i sugeruje błąd projektanta.
Znakomicie, bo w swojej opinii chciałem podkreślić swoje negatywne odczucia względem tej części gry i zasugerować, że projektant popełnił błąd

Wozik pisze: 16 sie 2023, 13:03 Gra z losowym dociągiem kafli ma zepsutą mechanikę, bo losowo dociąga się kafle, odkrywając podziemia.

Już większej bzdury się chyba napisać nie da.
A jednak Ci się udało, najszczersze gratulacje!
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2104
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 275 times
Been thanked: 434 times

Re: Brzdęk! Katakumby / Clank! Catacombs (Paul Dennen)

Post autor: tomp »

Proponuję skończyć grillowanie.
Najlepiej przenieść cześć postów do offtopiku, pt. "Opinia gracza albo mechaniczne niedociągnięcie projektanta".
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
Awatar użytkownika
nidhog
Posty: 1664
Rejestracja: 08 gru 2018, 22:49
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 21 times
Been thanked: 363 times
Kontakt:

Re: Brzdęk! Katakumby / Clank! Catacombs (Paul Dennen)

Post autor: nidhog »

mat_eyo pisze: 16 sie 2023, 12:35
nidhog pisze: 16 sie 2023, 12:30 Ty się trzymasz zdania, że gra jest zepsuta, a ja że Ty jesteś w błędzie Nie gra jest zepsuta. po prostu nie jest w Twoim guście.
Kilkukrotnie w swoich postach podkreślałem, że gra nie jest zepsuta. Gra zepsuta nie jest, działa.

Mechanika losowej budowy mapy jest moim zdaniem ułomna, psuje frajdę z gry i sprawia, że Katakumby są gorszym produktem niż wszystkie poprzednie Brzdęki i tej opinii będę bronił.
Dla mnie wytknięcie czegoś jako niedociągnięcia mechanicznego sugeruje zepsuta grę. I cała ta dyskusja z mojej perspektywy wynika właśnie z tego. Zanim wrzuciłeś tekst o maskowaniu klimatem niedociągnięć mechanicznych napisałeś z 3 czy 4 posty o tym, że pewne aspekty gry Ci się nie podobają. I tamte posty dla mnie były spoko, bo pokazywały w czym się od gry odbiłeś, a co jest ok. Moim zdaniem nie wymagały specjalnego komentarza.
Ja się przyczepiłem nie do tego, że się wypowiadasz negatywnie o grze, a o tym co piszesz o całej zaimplementowanej z zamysłem mechanice.

siepu pisze: 16 sie 2023, 12:39
nidhog pisze: 16 sie 2023, 12:30 Ponownie: nazwałeś niedociągnięciem mechanicznym podstawową mechanikę gry.
Ty się trzymasz zdania, że gra jest zepsuta, a ja że Ty jesteś w błędzie :) Nie gra jest zepsuta. po prostu nie jest w Twoim guście.
Ile razy Mat_eyo ma jeszcze napisać, że gra nie jest w jego guście (póki co widzę 4 razy), żebyś przestał pisać, że gra nie jest w jego guście?
A co Twój post wnosi do tej dyskusji? Poza przyczepieniem się do czegoś co napisałem. Mylę się? przecież i Mat_eyo i ja to napisaliśmy ;)
Jak będę miał ochotę to i w stopce profilu sobie to zdanie wpiszę i będzie w każdym poście.
Swoja drogą musiało cie to mega zbulwersować, że aż musiałeś policzyć ile razy to zostało napisane.
Niestety jeśli to jedyny wkład twoj w dyskusję, to ta dyskusja nie jest dla ciebie ;)
Moje zbiórki - szczegóły: tu
Rabaty: TlamaGames - 6%, Regatuljocurilor - 20%
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5242
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 527 times
Been thanked: 1849 times
Kontakt:

Re: Brzdęk! Katakumby / Clank! Catacombs (Paul Dennen)

Post autor: Gambit »

mat_eyo pisze: 16 sie 2023, 13:09
Gambit pisze: 16 sie 2023, 12:55 To może inaczej. Niedociągnięcie mechaniczne jest bardzo negatywnym określeniem w stosunku do gry jako takiej i sugeruje błąd projektanta.
Znakomicie, bo w swojej opinii chciałem podkreślić swoje negatywne odczucia względem tej części gry i zasugerować, że projektant popełnił błąd
A wszyscy inni starają się Ci przekazać, że fakt iż Tobie się coś w grze nie spodobało nie jest błędem projektanta. Tylko po prostu Ci się coś nie spodobało. Skąd taka chęć zrzucenia odpowiedzialności na inną osobę?
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4731
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1244 times
Been thanked: 1457 times

Re: Brzdęk! Katakumby / Clank! Catacombs (Paul Dennen)

Post autor: Mr_Fisq »

mat_eyo pisze: 16 sie 2023, 13:09
Gambit pisze: 16 sie 2023, 12:55 To może inaczej. Niedociągnięcie mechaniczne jest bardzo negatywnym określeniem w stosunku do gry jako takiej i sugeruje błąd projektanta.
Znakomicie, bo w swojej opinii chciałem podkreślić swoje negatywne odczucia względem tej części gry i zasugerować, że projektant popełnił błąd
Błąd projektanta wydaje się czymś bardziej obiektywnym/mierzalnym. Może Ci się nie podobać kierunek w którym autor rozwija grę, ale nie jest błędem projektanta nie podporządkowanie się niektórym gustom.
Sprzedam: Root z dodatkami, Lands of Galzyr, Sands of Shurax, Etherfields KS PL, Inferno i inne
Przygarnę: Skirmishe grywalne solo (np. Horizon Wars: Zero Dark, Exploit Zero, Space Station Zero, This is not a Test), figurki do Stargrave - SF, Postapo.
ODPOWIEDZ