Ark Nova (Mathias Wigge)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Atk
Posty: 1395
Rejestracja: 01 kwie 2020, 16:33
Has thanked: 494 times
Been thanked: 284 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Atk »

miker pisze: 09 lis 2023, 09:26 Uprzejmie donoszę, że Portal utworzył etykietę na Wodny Świat, więc jutro będzie grane :)
72-ga rozgrywka już z dodatkiem :D

#TeamZnaczniki :lol:
Ja już mam na półce, ale jeszcze nie otwierałem i nie powiem czy coś popsuli.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4105
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2635 times
Been thanked: 2547 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Gizmoo »

Kupiłem sobie Wodny Świat na urodziny, bo premiera miała być 23.11, więc myślałem, że paczkę dostanę 24.11, akurat w ten smutny dzień, a tutaj psikuta! (bez S) Paczkę odebrałem dzisiaj rano! :shock: Teraz będę musiał kupić sobie inny prezent na urodziny. :lol:

Ale nie o tym chciałem, chociaż to też mnie zabolało.

Jednak najbardziej zabolało mnie to, że po lekturze instrukcji jestem autentycznie wkurzony! :evil:
No nie jest to niestety jeden z tych dodatków, który mogę sobie bezproblemowo dołączyć do podstawki i wedle uznania raz grać bez, a raz z dodatkiem. To znaczy owszem, można ale jest z tym masa roboty, którą nie bardzo mi się chce robić za każdym razem.

Cóż to w ogóle za rozwiązanie, że trzeba wymienić z podstawki aż 38 kart, z czego aż 18 to karty które są z podstawowej talii!? Te karty należy odszukać przed rozgrywką po KONKRETNYCH numerkach i je podmienić. No masakra! Przecież to dobre 20 minut roboty! Trzeba te karty odszukać w olbrzymiej talii, sprawdzić każdą (malutką) cyferkę i je wymienić.

No i teraz wyobraźmy sobie, że gramy z osobą, która nie zna podstawki, więc lepiej jednak nie dokładać jej kolejnych zasad i nie uczyć nowych ikon (których jest zaskakująco dużo). No więc znowu musimy przejrzeć talię, wyjąć karty z Wodnego Świata i podmienić na karty podstawowe.

Co za duda wpadł na taki pomysł!? :evil: Przecież to rozwiązanie jest bez sensu! Stawiam dolary przeciwko orzechom, że od momentu zintegrowania dodatku z podstawką, nikomu nie będzie już się chciało rozdzielać tego na nowo. I tak - zamiast uczyć nowych graczy, będzie - "Zagrajmy w coś innego może, bo za dużo tłumaczenia, a nie chce mi się tego rozdzielać. " :lol:

Dodam też, że nowa ikonografia jest moim zdaniem w kilku przypadkach kompletnie nieintuicyjna. Szczególnie nowe kafle bonusowe są średnio czytelne. Na razie, po lekturze instrukcji mam niesmak i podniosło mi się ciśnienie. Oby ten dodatek był dobry...
sasquach
Posty: 1830
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 934 times
Been thanked: 586 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: sasquach »

Z tego co widzę to wszystkie nowe karty mają symbol konika morskiego:
Obrazek
więc wyjęcie nowy kart będzie banalne.


Do tego z tego co widzę na zdjęciach to na wielu kartach zmiany dotyczą tylko nowych ikon, więc będzie można zostawić nowe.
Obrazek
Np. na tej fotce jedyne istotne zmiany to wartości na Large Animal Zoo i Large Animal.

A rozwiązanie takie już nie raz widziałem. Niestety, czasami trzeba tak zrobić żeby gra działała. Ale widać, że dobrze to zaplanowali bo np. w tym dodatku nie ma nowych kontynentów, ale ikonę już zmienili, żeby nie była potrzebna taka zamiana w kolejnych dodatkach.
Awatar użytkownika
arturmarek
Posty: 1478
Rejestracja: 31 paź 2017, 08:05
Has thanked: 256 times
Been thanked: 716 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: arturmarek »

Gizmoo pisze: 10 lis 2023, 12:11
Spoiler:
Nie bierzesz pod uwagę, że nie wszyscy mają takie zwyczaje planszówkowe jak Ty? Ja, dla przykładu, gram w stałym składzie i dla mnie to bez znaczenia, że jak wrzucę dodatek to go już "nie wyjmę". Dla mnie w zasadzie to plus, że pomyśleli na pełną integracją nowych kart z tymi z podstawki i uznali, że najlepiej część kart z podstawki usunąć. Np. w Terraformacji Marsa kartu z Wenus "combują" się właściwie jedynie z innymi kartami z Wenus, tutaj może będzie w tej kwestii lepiej.

Inna sprawa, że w grach z talią kilkuset kart, zawsze dokładanie i usuwanie dodatków jest męczące - choćby fakt, że po dodaniu trzeba bardzo dokładnie potasować.

Fajnie, że przedstawiłeś swoje podejście, ta informacja może byc pomocna dla innych graczy, którzy często uczą Ark Novy nowych graczy, dla których gra z dodatkiem byłaby "krokiem za daleko". Jednak pisanie, że duda to wymyślił i, ze jest bez sensu, to troche za mocne określenia w mojej opinii. Nie każdy dodatek jest dla każdego, jak nie gram w 5 osób, to nie kupuję dodatków rozszerzających grę dla 5-tego gracza...
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4105
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2635 times
Been thanked: 2547 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Gizmoo »

sasquach pisze: 10 lis 2023, 12:58 Z tego co widzę to wszystkie nowe karty mają symbol konika morskiego:
No spoko, ale stare musisz odszukać wyłącznie PO NUMERKACH. Więc owszem, za pierwszym razem wyjęcie NOWYCH kart nie będzie aż tak trudne, ale ponowna wymiana, to ponowne ślęczenie nad numerkami starych.
sasquach pisze: 10 lis 2023, 12:58 Niestety, czasami trzeba tak zrobić żeby gra działała.
No nie. Można było dodać NOWE karty, a tamte pozostawić takimi, jakimi są. Albo stworzyć dodatek w taki sposób, by nie wymagał podmiany. Modułowe dodatki są znane w planszowym świecie od lat. Łatwo coś dodać i jeszcze łatwiej zaproponować grę z samą podstawką. Teraz użytkownicy mają dodane kupę roboty, jak będą chcieli grać czasem z dodatkiem, a czasem bez. Nikt mi nie wmówi, że nie dało się tego lepiej rozwiązać.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Trolliszcze »

Gizmoo pisze: 10 lis 2023, 13:35 No spoko, ale stare musisz odszukać wyłącznie PO NUMERKACH. Więc owszem, za pierwszym razem wyjęcie NOWYCH kart nie będzie aż tak trudne, ale ponowna wymiana, to ponowne ślęczenie nad numerkami starych.
Tak z ciekawości, po co miałbyś podmieniać z powrotem karty, na których zmieniła się wyłącznie ikonografia, żeby obejmować ikony, które pojawią się w ew. kolejnych dodatkach...? Bo taki jest głównie sens tych podmian. Wyjmujesz karty z ikoną koników morskich, a świeżakowi tłumaczysz grę na nowych ikonach, które będą odtąd obowiązywać we wszystkich dodatkach. Chyba że głupi jestem i czegoś nie rozumiem?
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4105
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2635 times
Been thanked: 2547 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Gizmoo »

Trolliszcze pisze: 10 lis 2023, 13:39 Chyba że głupi jestem i czegoś nie rozumiem?
Przeczytaj instrukcję do dodatku, to zrozumiesz. ;) W Wodnym Świecie dochodzi bardzo dużo nowej wiedzy, którą trzeba przyswoić. Tu nie tylko jest kilka ikon na krzyż, tylko dochodzi sporo nowych zasad, które "świeżaka" mogą przytłoczyć.

Według aktualnego stanu na BGG zwiększyła się też "waga". Ark Nova bez dodatku - 3.73. Z dodatkiem 3.79.
arturmarek pisze: 10 lis 2023, 13:35 nie wszyscy mają takie zwyczaje planszówkowe jak Ty? Ja, dla przykładu, gram w stałym składzie
Przeczytaj swoje zdanie. :D Ja, dla przykładu, nie zamykam się w piwnicy i poznaje wciąż nowych graczy. I chciałbym mieć możliwość łatwej rozgrywki bez dodatku, by komuś nowemu móc przedstawić zasady i go nimi nie zabić. ;)
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Trolliszcze »

Gizmoo pisze: 10 lis 2023, 13:50Przeczytaj instrukcję do dodatku, to zrozumiesz. ;) W Wodnym Świecie dochodzi bardzo dużo nowej wiedzy, którą trzeba przyswoić. Tu nie tylko jest kilka ikon na krzyż, tylko dochodzi sporo nowych zasad, które "świeżaka" mogą przytłoczyć.
Nie o tym jest rozmowa. Rozmowa jest o tym, po co podmieniać z powrotem karty, gdzie zmieniła się tylko ikonografia - co, jak rozumiem, jest Twoim zarzutem.
Jeśli dobrze się orientuję, do podmiany jest 18 kart. Z tego, co widzę, 9 ma wyłącznie zmiany ikonografii, więc nie trzeba podmieniać ich z powrotem. Zostaje 9 kart, gdzie są zmiany balansu wynikające z innej liczby rodzajów zwierząt w dodatku. 7 z nich to karty tych głównych zadań rozdawanych na początku gry - ich pula nie jest wielka, więc podmiana nie powinna być problemem.

Czyli w głównej talii są 2 karty do podmiany: projekt Large Animals (zmiana balansu); i Sea Turtle Tank (ma dodatkową ikonę zwierzęcia morskiego, którą równie dobrze można po prostu ignorować w grze bez dodatku - wtedy do podmiany jest 1 karta). Czyli ten sążnisty post z narzekaniami wynika z ew. konieczności podmiany 2 kart w głównej talii; i kilku brązowych zadań. Zgadza się?
Awatar użytkownika
miker
Posty: 696
Rejestracja: 03 maja 2019, 16:55
Has thanked: 535 times
Been thanked: 423 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: miker »

Trochę zabawy jest z wymianą kart, ale i tak więcej z koszulkowaniem (tych nowych) i rozkoszulkowywaniem (tych starych), aby wszystko weszło do jednego pudła - jestem jednopudełkowcem (z wyjątkiem Imperium Atakuje, które mam spakowane w 3 pudła od gry).

Ale udało się! W spoilerze obrazek, że można wszystko upchnąć w grubych koszulkach premium z wyjątkiem kart, które trzeba było odrzucić :D

Instrukcja dodaje trochę nowych rzeczy, ale generalnie trzeba obyć się z ikonami i myślę, że po 2 rozgrywkach (o ile ktoś grał w AN dość często) będzie już intuicyjnie.

Ja mam za to większy problem z tych ogólnie wydumanych. Zawsze gram niebieskimi, bo żona gra szczochami (żółtymi :D), ale te rybki są nieładne. Musiałem przesiąść się na czarne pingwiny… Jak żyć panie premierze? Jak żyć?!?!?

Teraz trzeba jakoś ogarnąć instrukcję na wieczór i lecimy 73. rozgrywkę :D
Spoiler:
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2790
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 630 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: bogas »

miker pisze: 10 lis 2023, 15:21
Instrukcja dodaje trochę nowych rzeczy, ale generalnie trzeba obyć się z ikonami i myślę, że po 2 rozgrywkach (o ile ktoś grał w AN dość często) będzie już intuicyjnie.
Myślę, że gracze ograni w podstawkę, połapią wszystko co jest w dodatku już w połowie pierwszej rozgrywki. Tam się wszystko spina i klei z podstawką i ja żadnych „kantów” czy „ostrych krawędzi” nie zauważyłem.
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 723 times
Been thanked: 1078 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: ave.crux »

bogas pisze: 10 lis 2023, 17:53 Myślę, że gracze ograni w podstawkę, połapią wszystko co jest w dodatku już w połowie pierwszej rozgrywki. Tam się wszystko spina i klei z podstawką i ja żadnych „kantów” czy „ostrych krawędzi” nie zauważyłem.
Może fakt, że jak masz pierwsze akwarium to możesz przenosić zwierzęta na tej samej zasadzie co do specjalnych budynków w podstawce, ale znów przy budowie drugiego akwarium już tego nie możesz zrobić jeżeli w międzyczasie byś dodał zwierze awkariowe do standardowego wybiegu. Do tego rozdzielanie po akwariach, ale nie po terrarium/akwarium.
Te dwie rzeczy uważam za takie, które po prostu trzeba wykuć na blachę.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2790
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 630 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: bogas »

ave.crux pisze: 10 lis 2023, 18:39
bogas pisze: 10 lis 2023, 17:53 Myślę, że gracze ograni w podstawkę, połapią wszystko co jest w dodatku już w połowie pierwszej rozgrywki. Tam się wszystko spina i klei z podstawką i ja żadnych „kantów” czy „ostrych krawędzi” nie zauważyłem.
Może fakt, że jak masz pierwsze akwarium to możesz przenosić zwierzęta na tej samej zasadzie co do specjalnych budynków w podstawce, ale znów przy budowie drugiego akwarium już tego nie możesz zrobić jeżeli w międzyczasie byś dodał zwierze awkariowe do standardowego wybiegu. Do tego rozdzielanie po akwariach, ale nie po terrarium/akwarium.
Te dwie rzeczy uważam za takie, które po prostu trzeba wykuć na blachę.
Są chyba 3 albo 4 zwierzęta z dodatku, które nie muszą być w akwarium. Chyba do ogarnięcia.
Awatar użytkownika
kastration
Posty: 1218
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 108 times
Been thanked: 430 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: kastration »

Wymuszone wsparcie wydawnictwa Portal (tylko oni mieli promo po polsku do Podwodnych Miast he he) i siłą rzeczy już po rozgrywkach w Ark Nova z dodatkiem. Powiem tak: było 9/10 i jest 9/10. Zwierzęta morskie są...mega. Zbudowanie rafy koralowej daje dużo satysfakcji, a i bez tego (mix efektów z rafy i morskich zwierząt bez tego efektu) sprawia, że czuć efekt świeżości. Każdy buduje akwaria. Po prostu. Nie jest jak z kozami, że można to robić. Tu trzeba to robić :D Dodatkowo wylosuje się karta punktująca zwierzęta morskie, dodać do tego wyścig po uniwersytet dający zwierzę morskie i reszty... nie trzeba dodawać.

Karty różnicujące start nieco wydłużają grę zanim się ona de facto zacznie (aspekt decyzyjny), ale z tego, co widzę, to efekty są bardzo ciekawe, mimo że nierzadko sytuacyjne. Lekka asymetria - tak bym to nazwał. Któż nie lubi jakiejkolwiek asymetrii w grach niech pierwszy rzuci kamień. Zbyt wielu siniaków tu nie uświadczymy jakkolwiek.

Nowi sponsorzy z tego, co widziałem (choć w przypadku części z nich jedynie w teorii - nie każdy wszedł do gry przy tylu kartach) cechują się ścianą tekstu i trzeba się wczuć, by coś z tego wyciągnąć sensownie.

Poza konkursem: świetny efekt rekina, szkoda tylko, że... rekin akurat natrafił na ścianę sponsorów na wystawce ha ha (ale kolejnym razem będzie dużo lepiej).

Na plus nowe znaczniki (większy poziom immersji dla niektórych, choć czemu żółty ma małpy a niebieski rybki ech...), tak samo oznaczanie trzech statystyk głównych - nowe znaczniki, choć czasami może to zjechać, gdy się nierozważnie przesuwa karty.

Nowe karty punktujące na koniec - wow, tego mi brakowało. Od razu było dłubanie w nowych pomysłach.

Jeśli grając na żywo gracze byli w swoim świecie, to teraz są jeszcze bardziej. Dodatek tani, esencjonalny, estetycznie wykonany, wprowadzający morskie stworzonka, które - tu na siłę - raz, że dobrze uzupełniają tematycznie tytuł - dwa: mają po prostu masę ciekawych efektów.

Na minus wspomniana już podmianka kart (ukryci fani Galakty lubią to), ale to żaden minus dla kawoszy :D
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 723 times
Been thanked: 1078 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: ave.crux »

Zagrałem z dodatkiem, rekord 54 pkt.

Draft kart jest świetny. Karty nie są przesadzone, ale dają dodatkową elastyczność i możliwość kombinowania. Trafiła się taka, że zamiast wykonywania zadania stowarzyszenia o mocy 5 i wspierania projektu mogłem zatrudnić pracownika. Na stronie 2 miała inny bonus, co też spowodowało, że nie chciałem jej za szybko ulepszać.

Karty z falą i lupka w końcu dają konkretny przemiał kart i nie trzeba już czekać pół gry aby nam doszła ikonka do projektu ochrony.

Nowe projekty ochrony zagrywane z ręki też dają fajne możliwości kombinowania, nie jest to już różnica lepszego czy gorszego bonusu tylko wybór między tym co akurat chcemy otrzymać. Można wybrać między jakąś umiejętnością specjalną, otrzymaniem 1 reputacji za każde 2 ikony badań lub wziąć z talii kartę z konkretną ikoną.

Reszta kart też widać, że jest zrobiona pod to aby trochę więcej pokombinować jak np rekin który usuwa 2 karty z wystawki i daje ci połowę pkt atrakcyjności tych kart czy sponsor który pozwala zmienić miejsca twoich wybiegów w zoo.

Karty rafy akurat nie były grane, bo tylko jedna u mojej rywalki, ale czuję, że to też może być coś co będzie dawało fajnego boosta i ratowało tyłek w wielu sytuacjach.

Akwaria jak specjalne wybiegi, jak są karty to budujesz,jak nie ma to nic na siłę

Spoko że nowe mepelki są tak zrobione ze można je kłaść na siebie gdy wartość pkt atrakcyjności czy reputacji będzie taka sama.

Jest to jeden z tych dodatków który ulepsza grę nie powodując zwiększenia trudności i złożoności.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
gogovsky
Posty: 2210
Rejestracja: 25 sty 2018, 23:48
Has thanked: 464 times
Been thanked: 512 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: gogovsky »

nie graliście wcześniej już z draftem ?:p myśmy jak nie było osoby grającej pierwszy raz od razu drafcik :)
Firma Rebel niech się zajmie wydaniem gry Domek, bo tylko do tego się nadaje.
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 723 times
Been thanked: 1078 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: ave.crux »

gogovsky pisze: 11 lis 2023, 03:00 nie graliście wcześniej już z draftem ?:p myśmy jak nie było osoby grającej pierwszy raz od razu drafcik :)
I co wtedy? Ktoś miał 3 karty zwierząt a inny 2 karty budowy :P
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2790
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 630 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: bogas »

Mówicie Panowie o drafcie dwóch różnych rzeczy. Ave.crux o drafcie dwóch nowych kart akcji, które są asymetryczne, a gogovsky o drafcie kart z talii zwierząt/sponsorów.
Mamy na koncie kilkadziesiąt partii i nie draftujemy kart zwierząt. Wybór 4 z 8 jest wg nas wystarczający.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4516
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2093 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

I nikt nic o nowym dodatku?
Senthe
Posty: 1719
Rejestracja: 21 kwie 2009, 16:14
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Senthe »

Dodatek jest fantastyczny i idealnie uzupełnia/naprawia podstawkę, nie wyobrażam sobie grania BEZ niego.

Nowe wyszukiwarki, buchtowania, znakowanie, i "wypłukiwanie" kart falami są fantastyczne przy graniu w 2 osoby. Bez tego praktycznie zawsze ekspozycja u nas leżała odłogiem, bo jeśli tylko wpadły tam jakieś badziewne karty, to tak sobie już potem leżały przez 3-4 przerwy (czyli większość gry).

Jest też w końcu jakiś dobry powód, żeby się mocniej skupić na sponsorach. Spora część nowych kart "ośmiornic" ma fajne nowe synergie ze sponsorami.

Jedyny mój problem to taki, że małe zwierzęta (nie tylko petting zoo, ale ogólnie wszystkie rozmiaru 1-2) już i tak były za mocne, a w dodatku są po prostu absurdalne. Jest mnóstwo ryb które zajmują 1 miejsce w akwarium - czyli ekwiwalent normalnego wybiegu 1 - ale nie dosyć że mają przy tym świetne, snowballujące się efekty, to jeszcze dają KOSMICZNĄ ilość "biletów", typu 6-7 za sztukę. Bez porównania z normalnymi zwierzętami. A przecież akwarium 5 można wybudować jedną akcją i to bez upgrade'u Budowy (!!!) - podczas gdy 5 wybiegów 1 trzeba by budować 5 akcjami, i to nawet już mając ten upgrade...

Także nie wiem, dodatek i tak jest super, ale jak się już kiedyś doczekam jakiegoś nerfa do małych zwierząt to będę całkiem w siódmym niebie. Nie lubię bardzo grać z houserule'ami, ale póki co nie widzę żadnego istniejącego już teraz counterplayu dla łopatologicznie prostej - i załamująco reliable - strategii pt. "poustawiać ryb i zwierząt 1-2 do oporu, obojętnie jakich, co tam akurat wpadnie, yolo, cokolwiek to jest, to i tak zawsze lepsze są 2 małe niż jakiekolwiek duże zwierzę".
BGG
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 723 times
Been thanked: 1078 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: ave.crux »

Nigdy nie patrzyłem na małe zwierzęta w ten sposób, że są przesadzone i trochę się to kłóci z moim doświadczeniem, że rekord punktów zrobiłem na dużych zwierzętach - 54 pkt.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
Seraphic_Seal
Posty: 831
Rejestracja: 28 lis 2021, 20:44
Has thanked: 288 times
Been thanked: 192 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Seraphic_Seal »

ave.crux pisze: 20 lis 2023, 06:31 Nigdy nie patrzyłem na małe zwierzęta w ten sposób, że są przesadzone i trochę się to kłóci z moim doświadczeniem, że rekord punktów zrobiłem na dużych zwierzętach - 54 pkt.
O dodatku się nie wypowiem, ale co do podstawki - niejednokrotnie spotkałem się w internecie z różnymi rankingami najlepszych kart zwierząt, i chyba nie bez powodu na szczycie zawsze były słonie, nosorożce czy inne orły (ten od drugiej tury pod rząd).

Małe zwierzęta może i faktycznie pozwalają zebrać dużo biletów. Ale potrzebujesz wielu małych wybiegów - a jak wspomniane bez ulepszonej karty budowania będzie to czasochłonne, musisz zagrać więcej razy akcję zwierząt, no i potrzebujesz albo dobrać więcej kart albo mieć szczęście do wystawki. Wymaga więcej akcji i więcej kart, niż ogarnięcie dużych zwierząt
Na forum wchodzę głównie 7-15:30 w dni robocze.
Osoby odpowiedzialne za produkcję i dystrybucję monopoly w 2024r. powinny być osądzone za zbrodnie wojenne. 90 minut bezdecyzyjnego rzucania 2k6.
Yooreck
Posty: 133
Rejestracja: 28 kwie 2014, 06:35
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 58 times
Been thanked: 23 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Yooreck »

ave.crux pisze: 20 lis 2023, 06:31 Nigdy nie patrzyłem na małe zwierzęta w ten sposób, że są przesadzone i trochę się to kłóci z moim doświadczeniem, że rekord punktów zrobiłem na dużych zwierzętach - 54 pkt.
Nie kwestionuje tutaj analizy małe/duże zwierzęta, ale moim zdaniem w tej grze nie ma sensu patrzenie przez pryzmat high score, bo gra jest wyścigiem do zakończenia - często warto zrezygnować z maksymalizacji punktów, żeby skończyć 1-2 tury wcześniej.
Awatar użytkownika
Seraphic_Seal
Posty: 831
Rejestracja: 28 lis 2021, 20:44
Has thanked: 288 times
Been thanked: 192 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Seraphic_Seal »

Yooreck pisze: 20 lis 2023, 08:08 Nie kwestionuje tutaj analizy małe/duże zwierzęta, ale moim zdaniem w tej grze nie ma sensu patrzenie przez pryzmat high score, bo gra jest wyścigiem do zakończenia - często warto zrezygnować z maksymalizacji punktów, żeby skończyć 1-2 tury wcześniej.
No ogólnie chyba dwa podejścia:
1) zrobić przewagę punktową i jak najszybciej zakończyć
2) jeśli wynik jest przez całą grę dość wyrównany, to trzeba sobie ustawić mocną ostatnią turę (zwierze z dodatkową turą, żeton podwojenia na projekty itp)/punkty na zakończenie gry (punktujący sponsorzy albo jakieś słonie)
Na forum wchodzę głównie 7-15:30 w dni robocze.
Osoby odpowiedzialne za produkcję i dystrybucję monopoly w 2024r. powinny być osądzone za zbrodnie wojenne. 90 minut bezdecyzyjnego rzucania 2k6.
Fojtu
Posty: 3379
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 557 times
Been thanked: 1263 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Fojtu »

Ja w ogóle mam takie osobiste odczucia, że zasady kończenia gry mi niezbyt leżą. Powodują najczęściej śmieszne podchody + kto ma ustawioną lepszą ostatnią turę. Mam wrażenie, że to tylko zwiększa losowość rozgrywki, bo zwiększa tylko siłę orła (lub też kobry w trybie przyjaznym) a do tego jeszcze bardziej pompuje Silverlake. Nie wiem czy nie lepiej by mi się grało, jak by to był czysty wyścig do 100 (+skończenie tury żeby niwelować zaczynającego) i lecimy wtedy do przodu a nie bawimy się w ustawianie 99 puntków i mocna tura na koniec.

Wiem, że są osoby mające zdanie wręcz przeciwne (że to jeden z najlepszych aspektów gry), ale jakoś mi to nie leży.
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 723 times
Been thanked: 1078 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: ave.crux »

Fojtu pisze: 20 lis 2023, 09:16 Ja w ogóle mam takie osobiste odczucia, że zasady kończenia gry mi niezbyt leżą. Powodują najczęściej śmieszne podchody + kto ma ustawioną lepszą ostatnią turę. Mam wrażenie, że to tylko zwiększa losowość rozgrywki, bo zwiększa tylko siłę orła (lub też kobry w trybie przyjaznym) a do tego jeszcze bardziej pompuje Silverlake. Nie wiem czy nie lepiej by mi się grało, jak by to był czysty wyścig do 100 (+skończenie tury żeby niwelować zaczynającego) i lecimy wtedy do przodu a nie bawimy się w ustawianie 99 puntków i mocna tura na koniec.

Wiem, że są osoby mające zdanie wręcz przeciwne (że to jeden z najlepszych aspektów gry), ale jakoś mi to nie leży.
Może być to irytujące, ale równie irytujące może być w praktycznie każdej grze. Dzięki takiemu zabiegowi możemy olać pkt atrakcyjności i iść w pkt ochrony przyrody, odpalać koniec przy różnych warunkach co jest dość ważnym aspektem tej gry, bo jak karty nie pozwalają na jedno to i tak można walczyć o zwycięstwo.

Zgadzam się z tym, że te podchody występują, ale raczej tylko przodujący gracz ma taką możliwość, bo reszta musi gonić (widać to jak się gra z ludźmi którzy mają po kilkadziesiąt partii).
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
ODPOWIEDZ