Dzień dobry
Tak właśnie zaplanowałem dzisiejszy dzień aby był dobry i będę się starał aby taki był nie tylko dla mnie ale przede wszystkim dla osób których dziś "spotkam".
Fojtu pisze: ↑28 lis 2023, 16:31
Ogólnie Ciuniek - nie znasz się pograłbyś więcej w gry to może byś zrozumiał
Ciuniek jest osobą do której nawet nie mam zamiaru startować jako znawca świata planszowego. Nie podlega to żadnej dyskusji. Każdy ma prawo do wypowiedzi jaką uzna za słuszną. Jedyną polemikę jaką prowadziłem to starałem się pokazać że z punktu widzenia twórcy wygląda to inaczej co argumentowałem. Na tym polega dialog.....nikt nie mówił że trzeba się zgadzać.
Leviathan pisze: ↑28 lis 2023, 19:02
Przewrotnie napiszę, że czasami posiadanie bagażu bardzo wielu ogranych gier, jest obciążeniem w ocenie kolejnych, a nie atutem Momentami odbiera lub ogranicza ten specyficzny „fun” w grania w coś „nowego”.
Tu niestety masz rację. Pomimo że mój bagaż jest jeszcze lekki to niejednokrotnie nie umiem już czerpać takiej frajdy z gier które są wtórne...a dzieci mnie męczą - tata zagraj! Łapię się nawet na tym że wolę zagrać w "nowego kasztana" którego nie znam niż w coś co bardzo lubię bo aktualnie zajmuje mnie poznawanie mechanik, rozwiązań czyli w skrócie explorowanie gier.
Bruno pisze: ↑28 lis 2023, 19:50
jeśli dobrze rozumiem cel wydania Diory przez UM Dzierżoniów, chodziło o popularyzację historii zakładów Diora i samego miasta wśród niekoniecznie boardgame geeków, a np. osób, które grywają w Splendor czy TTR. Dla nich ta wskazywana przez Ciuńka wtórność mechanik nie będzie żadnym problemem, bo zapewne jej nie dostrzegą.
Takie były ustalenia i cel. Gra miała być dla graczy ale nie dla tych zaawansowanych. Chociaż i ci którzy nie znają tych mechanik z pewnością będą czerpać z niej przyjemność. Jednak osoby grające w ciężkie euro lub znające zawarte tam mechaniki z pewnością będą się bawić mniej.
Palmer pisze: ↑28 lis 2023, 20:21
Nie mówimy o wtórności mechanik, a o silnej inspiracji, ocierającej się o plagiat.
Mocne słowa. Zachęcam do prześledzenia wątku w którym opisuję cały proces tworzenia. Tam wyjaśniam że w pierwszych etapach tworzenia sam wymyśliłem szkielet gry jak i mechaniki które okazały się były podobne do MP. Kiedy dany tytuł został wskazany chętnie się z nim zaznajomiłem i postanowiłem użyć w części mechanik które pozmieniałem i dostosowałem do własnych potrzeb. Nie było to jednak łatwe bo trzeba było sporo pozmieniać aby w takiej formie to działało. Nigdy też nie zatajałem i nie wzbraniałem się że owe mechaniki pochodzą z MP i Pretora. Co również podkreśliłem w moim filmie o grze. Okazuje się również że bardzo podobne mechaniki występują w innych grach o których nie słyszałem nawet.....
bridge_fan pisze: ↑28 lis 2023, 22:50
dobre obyczaje, które być może nakazywałyby wspomnieć o wykorzystaniu zastosowanych mechanizmów, choćby w stopce instrukcji?
Nie mogę pisać niestety o wszystkim ale nie pomyślałem że stosuje się taką formę, zresztą obawiam się że nie mógłbym umieścić tego w instrukcji. Możesz wierzyć lub nie ale UM był bardzo restrykcyjny i pierwotnie nie pozwalał mi na umieszczenie nawet podziękowań osobom które faktycznie przyczyniły się do powstania tej gry. Wymienione zostało również całe to forum bo na tym mi zależało. Były to trudne dla mnie negocjacje i musiałem przez to z wielu innych rzeczy zrezygnować.
Ciuniek pisze: ↑28 lis 2023, 23:57
Hold your horses.
Trzeba ukrócić to w zarodku. To nie plagiat, to nie reskin, to nie jest dosłownie ta sama gra z innymi ilustracjami. To jest gra "na silniku" Marco Polo, sterowana za pomocą mechaniki z Pretora. Bardzo podobna, ale trochę inna.
Od tego jest administracja. Nie mam z tym problemu że na forum są osoby które nie pałają do mnie miłością. Wiedziałem że prędzej czy później będą chciały sabotować mój projekt bo tacy po prostu są..... Mają prawo się wypowiadać jak każdy, ale niestety z tego co czytam to sporo w tych wypowiedziach totalnie nieprawdziwych informacji, które mają jedynie jeden cel- zaszkodzić.
Irka pisze: ↑29 lis 2023, 00:36
Są podobieństwa, są modyfikacje, są i inne mechaniki, w moim odczuciu połączone bardzo dobrze
Tak dokładnie jest jak wielokrotnie pisałem. Destylat tego co uznałem za najlepsze.
Irka pisze: ↑29 lis 2023, 00:36
A to, co dla Ciuńka nudne, dla mnie jest
relaksujące, cieszę się, że będziemy mogli zagrać na luzie z rodzinką
No to szacunek że grając w Diorę się relaksujecie. U nas to szło na noże
Irka pisze: ↑29 lis 2023, 00:36
A w międzyczasie, pingwin wybrał się do piwnicy...
Pingwin ma niewątpliwie dobrego nosa....piękny okaz. Niedługo tutaj powstanie cała galeria.
Irka pisze: ↑29 lis 2023, 00:36
Recenzję w większej zgodzi z kanonami sztuki oczywiście jeszcze napiszę, po kilku partiach w różnym składzie.
Chętnie poczytam jak i pewnie pozostała grupa.
KubaP pisze: ↑29 lis 2023, 02:49
Teraz opowiada na forum graczom, dlaczego nie mają racji, kiedy wyrażają swoją opinię o jego opracowaniu. Też ma do tego prawo.
Kuba absolutnie nigdzie nie napisałem że się z czymś nie zgadzam. Jedynie wyrażam własne zdanie jak ja to widzę. Z mojej perspektywy.
Jamey Stegmaier wysmażył w Ekspedycyjach cały akapit na ten temat. Uwe Rosenberg dopisał drugiego autora do Novej Luny, bo wziął podstawę mechaniki z jego innej gry. To jest według mnie praktyka dobra i uczciwa.
Niestety z instrukcji która miała pierwotnie 16stron musiałem ją skrócić do wybłaganych 12. A miałem "miejsce na 10.....tak więc nie miałbym szans na
wysmażenie akapitu podziękowań. Chociaż w tym przypadku może mogłem jednak pominąć swoją żonę.....ona by to zrozumiała dla dobra ogółu. Cicha i pokorna gwiazda tego tytułu tak a propo.
bridge_fan pisze: ↑29 lis 2023, 07:38
Same mechaniki gier nie są objęte prawami autorskimi...
...ale wzajemna ich kombinacja tworząca gra już tak.
garg pisze: ↑29 lis 2023, 08:07
Natomiast - i tutaj się zgadzam z "narzekaczami" - dobrą praktyką jest umieszczenie w instrukcji informacji o źródłach inspiracji
Nie była to moja zła wola aby o kimś zapomnieć lub nie ująć. Będę pamiętał o tym przy kolejnych projektach. Jestem o jedno doświadczenie zdecydowanie mądrzejszy.
garg pisze: ↑29 lis 2023, 08:07
A jeśli zapomniał?
Nie zapomniał.
Nie wiedział, że takie coś się praktykuje. Ale troszkę się obronie. Pomysł z MP podsunął mi Japanczyk kiedy byłem zablokowany z pewną mechaniką. I to właśnie jemu w stopce za to podziękowałem.
Kończąc apeluję jedynie o merytoryke i kulture. Chetnie poslucham co mi nie wyszlo i co moglbym poprawić aby kolejne projekty były jeszcze lepsze. A zdradze wam że już zacząłem prace nad kolejną grą