Ark Nova (Mathias Wigge)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Fojtu
Posty: 3383
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 558 times
Been thanked: 1263 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Fojtu »

ave.crux pisze: 20 lis 2023, 09:38
Fojtu pisze: 20 lis 2023, 09:16 Ja w ogóle mam takie osobiste odczucia, że zasady kończenia gry mi niezbyt leżą. Powodują najczęściej śmieszne podchody + kto ma ustawioną lepszą ostatnią turę. Mam wrażenie, że to tylko zwiększa losowość rozgrywki, bo zwiększa tylko siłę orła (lub też kobry w trybie przyjaznym) a do tego jeszcze bardziej pompuje Silverlake. Nie wiem czy nie lepiej by mi się grało, jak by to był czysty wyścig do 100 (+skończenie tury żeby niwelować zaczynającego) i lecimy wtedy do przodu a nie bawimy się w ustawianie 99 puntków i mocna tura na koniec.

Wiem, że są osoby mające zdanie wręcz przeciwne (że to jeden z najlepszych aspektów gry), ale jakoś mi to nie leży.
Może być to irytujące, ale równie irytujące może być w praktycznie każdej grze. Dzięki takiemu zabiegowi możemy olać pkt atrakcyjności i iść w pkt ochrony przyrody, odpalać koniec przy różnych warunkach co jest dość ważnym aspektem tej gry, bo jak karty nie pozwalają na jedno to i tak można walczyć o zwycięstwo.

Zgadzam się z tym, że te podchody występują, ale raczej tylko przodujący gracz ma taką możliwość, bo reszta musi gonić (widać to jak się gra z ludźmi którzy mają po kilkadziesiąt partii).
Znaczy nie do końca wiem czemu ma to znaczenie na potrzeby punkty vs atrakcyjność. IMO niewielką, najwyżej suwak mógłby być troszczkę bardziej rozsunięty (np o 10 atrakcyjności) i konkurencyjność wyszłaby podobnie.

A podchody na BGA jak najwardziej występują. I same podchody to mały problem, ale te orły... :wink: Śnią mi się po nocach :lol:
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4518
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1670 times
Been thanked: 2096 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

Powiedz, ze jestes Sauronem nie mówiąc ze jestes Sauronem:
Fojtu pisze: 20 lis 2023, 09:43 I same podchody to mały problem, ale te orły... :wink: Śnią mi się po nocach :lol:
;)
Awatar użytkownika
miker
Posty: 696
Rejestracja: 03 maja 2019, 16:55
Has thanked: 535 times
Been thanked: 423 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: miker »

Senthe pisze: 19 lis 2023, 23:58 Jedyny mój problem to taki, że małe zwierzęta (nie tylko petting zoo, ale ogólnie wszystkie rozmiaru 1-2) już i tak były za mocne, a w dodatku są po prostu absurdalne. Jest mnóstwo ryb które zajmują 1 miejsce w akwarium - czyli ekwiwalent normalnego wybiegu 1 - ale nie dosyć że mają przy tym świetne, snowballujące się efekty, to jeszcze dają KOSMICZNĄ ilość "biletów", typu 6-7 za sztukę. Bez porównania z normalnymi zwierzętami. A przecież akwarium 5 można wybudować jedną akcją i to bez upgrade'u Budowy (!!!) - podczas gdy 5 wybiegów 1 trzeba by budować 5 akcjami, i to nawet już mając ten upgrade...
(…) grać z houserule'ami, ale póki co nie widzę żadnego istniejącego już teraz counterplayu dla łopatologicznie prostej - i załamująco reliable - strategii pt. "poustawiać ryb i zwierząt 1-2 do oporu, obojętnie jakich, co tam akurat wpadnie, yolo, cokolwiek to jest, to i tak zawsze lepsze są 2 małe niż jakiekolwiek duże zwierzę".
Czy ja wiem? Wydaje mi się (mogę się mylić), że miałeś akurat taki układ kart. Nie wiem w ilu grach mogłeś stawiać małe zwierzęta na pałę, aby wygrać. Może to kwestia przeciwników?

Moim zdaniem, jakiekolwiek zwierzęta zagrywasz, małe czy duże, muszą mieć odpowiednie ikony, aby zapunktować punktami ochrony przyrody. Inaczej, mimo że będziesz mieć dużo puntków atrakcyjności, to jednak ochrony przyrody niewiele. Wątpię, żeby wtedy udało się być lepszym niż gracz, który jednak nie patrzy czy to małe zwierzę czy duże.

Ja często gram małymi, ale nie stronię od dużych. Tych drugich zazwyczaj mam zagrane 2-4. Jak tylko zdarza się jakieś zwierzę z S/SS Tier to staram się je zagrać. Bo daje zazwyczaj punkty atrakcyjności, ale również punkty ochrony przyrody i czapki. Nic nie daje takiego dopału jak taki zwierzak.

Niestety nie pamiętam co grałem w partii, w której osiągnąłem najwyższy wynik, ale raczej nie były to tylko małe zwierzaki.
Spoiler:
Ale może muszę pograć więcej, aby sprawdzić tę strategię? Zobaczymy.
PytonZCatanu pisze: 19 lis 2023, 22:59 I nikt nic o nowym dodatku?
Dodatek mi się podoba. Co prawda mam z nim dopiero 3 rozgrywki, ale parę przemyśleń mogę napisać.
Po pierwsze nie zmienia bardzo gry, co jest na plus.
Po drugie najlepsze są niesymetryczne karty akcji, my gramy z dratem tych kart. Czasami można się wkurzyć, jak przy 2 osobach draftujecie z 6 kart, w których są 4 karty… budowy… No cóż? Co zrobić. Ale te nowe umiejki na tych kartach są fajne. Znowu nierówne czasami i każdy ma swoje preferencje, ale trzeba z nich korzystać, bo dają niezły dopał.
Po trzecie zwierzęta. Nowe, szczególnie te z symbolem rafy, mają fajnego bonusa, że w momencie zagrania jednego z nich, reszta zagrana również się aktywuje. Znowu trzeba je mieć, co przy grze na 2 osoby nie jest łatwe, bo deck kart wcale jakoś szybciej nie schodzi, i muszą one mieć fajne umiejętności. Jak trafią się takie, że jedna napędza drugą to super, np. Dostań żeton X i wymień X na 5 monet, etc. Tak miałem w pierwszej rozgrywce z dodatkiem, ale w 2 kolejnych, nie miałem żadnych komb z tych kart, więcej nie miałem dużo tych kart. Rekina jeszcze na stole nie widziałem. Więc rozwodnienie decku jest znowu większe niż było i efekt fali niewiele pomaga.
Po czwarte nowy uniwerek. Często brakowało jednej kony zwierzaka do spełnienia wymagań projektu i za cholerę nie chciał wejść z decku. Teraz jest to łatwiejsze dwukrotnie, bo nie dość, że uniwerek daje ikonę, to pozwala przeszukać talię w poszukiwaniu tego typu zwierzaka. Fajne.
EDYTA: Po piąte, nie wiem czy to przypadek, ale partie zaczęły być bardziej wyrównane. Gramy w 2 osoby zawsze i zazwyczaj bywało, że to ja przecinałem tory znaczników, a żona goniła. Tym razem w 2 partiach z 3 zagranaych z dodatkiem, było na odwrót. Być może to kwestia nowej gry i mojej chęci wypróbowania zwierząt z dodatku za wszelką cenę, a może lepszy balans, ułożenie i dociąg kart. Nie wiem w sumie sam.
Po szóste, nowe kafelki bonusów z toru punktów ochrony przyrody i bonus na końcu toru czapek. Są fajne, szczególnie bonus, który pozwala dobrać 3 nowe karty punktacji końcowej, a następnie 3 odrzucić. W przypadku słabych kart punktacji końcowej, może to być game changer.

Na tę chwilę i po tylu rozgrywkach, nie myślę nawet, żeby grać bez dodatku. Jest fajny, urozmaica rozgrywkę, dodaje nowe karty zwierząt, sponsorów, nowe wybiegi, nowe wybiegi specjalne (te od sponsorów - chyba są 4 nowe), więc jest więcej tego co chcemy :)
Dla mnie na duży plus.
Ostatnio zmieniony 20 lis 2023, 11:06 przez miker, łącznie zmieniany 2 razy.
gogovsky
Posty: 2212
Rejestracja: 25 sty 2018, 23:48
Has thanked: 464 times
Been thanked: 512 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: gogovsky »

Znaczy z ekspertem od małych zwierząt lub programem hodowli na poczaątku to można rzeczywiście wystrzelić w kosmos z atrakcyjnością ulepszasz budowę robisz 1ki i 2ki wybiegi.
Firma Rebel niech się zajmie wydaniem gry Domek, bo tylko do tego się nadaje.
Awatar użytkownika
miker
Posty: 696
Rejestracja: 03 maja 2019, 16:55
Has thanked: 535 times
Been thanked: 423 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: miker »

gogovsky pisze: 20 lis 2023, 11:04 Znaczy z ekspertem od małych zwierząt lub programem hodowli na poczaątku to można rzeczywiście wystrzelić w kosmos z atrakcyjnością ulepszasz budowę robisz 1ki i 2ki wybiegi.
Ale musisz mieć jedną/dwie z tych kart, których jest ile razem w decku z dodatkiem? 230-250? Szanse są powiedzmy umiarkowane ;)
Awatar użytkownika
Seraphic_Seal
Posty: 834
Rejestracja: 28 lis 2021, 20:44
Has thanked: 288 times
Been thanked: 193 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Seraphic_Seal »

Fojtu pisze: 20 lis 2023, 09:16 Ja w ogóle mam takie osobiste odczucia, że zasady kończenia gry mi niezbyt leżą. Powodują najczęściej śmieszne podchody + kto ma ustawioną lepszą ostatnią turę. Mam wrażenie, że to tylko zwiększa losowość rozgrywki, bo zwiększa tylko siłę orła (lub też kobry w trybie przyjaznym) a do tego jeszcze bardziej pompuje Silverlake. Nie wiem czy nie lepiej by mi się grało, jak by to był czysty wyścig do 100 (+skończenie tury żeby niwelować zaczynającego) i lecimy wtedy do przodu a nie bawimy się w ustawianie 99 puntków i mocna tura na koniec.

Wiem, że są osoby mające zdanie wręcz przeciwne (że to jeden z najlepszych aspektów gry), ale jakoś mi to nie leży.
I niech nie daj boże ktoś taki przekroczy te 100pkt podczas przerwy, w swojej nastepnej turze zagra dwa duże zwierzęta - np Słonia i Orła, i jeszcze w następnej turze zrobi Association z mocą 8/9, skończy duży projekt, dobierze ostatni uniwersytet/zoo i jeszcze wrzuci dotacje. Dodatkowo niech mu jeszcze przyfarci początkowa karta celu - potrafi wyhaczyć z 50 punktów w tej jednej turze.
Na forum wchodzę głównie 7-15:30 w dni robocze.
Osoby odpowiedzialne za produkcję i dystrybucję monopoly w 2024r. powinny być osądzone za zbrodnie wojenne. 90 minut bezdecyzyjnego rzucania 2k6.
gogovsky
Posty: 2212
Rejestracja: 25 sty 2018, 23:48
Has thanked: 464 times
Been thanked: 512 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: gogovsky »

Nie grałem z dodatkiem mówię o podstawce :p
Firma Rebel niech się zajmie wydaniem gry Domek, bo tylko do tego się nadaje.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4518
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1670 times
Been thanked: 2096 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

Czy dodatek jest dostępny na BGA? :)

Pierwsza partia przede mna (chyba sroda), ale dzis mógłbym sprawdzic na bga :)
Awatar użytkownika
arturmarek
Posty: 1478
Rejestracja: 31 paź 2017, 08:05
Has thanked: 256 times
Been thanked: 716 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: arturmarek »

PytonZCatanu pisze: 20 lis 2023, 14:02 Czy dodatek jest dostępny na BGA? :)

Pierwsza partia przede mna (chyba sroda), ale dzis mógłbym sprawdzic na bga :)
Nie ma na BGA dodatku.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2791
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 630 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: bogas »

Ja mam łącznie 6 partii z dodatkiem na koncie. Po jednej 4 i 3 osobowej, a reszta to pojedynki dwuosobowe. Czyli bardzo, ale to bardzo mało na jakieś ostateczne wnioski.
Jak do tej pory nie trafiliśmy na jakiś układ kart, który "pozamiatałby" już na początku. Po tych kilku rozgrywkach nie stwierdzam też, żeby nowe zwierzęta morskie były jakieś "must have". Pierwszą grę wygralem własnie na nich bazując. Potem kolejne przegrałem też stawiając na akwaria, a ostatnio pozamiatałem konkurencję w grze 3 osobowej nie budując nawet najmniejszego akwarium. Alternatywne karty akcji jak do tej pory bardzo dobrze wyważone i nie widzimy jakichś przegiętych czy zdecydowanie lepszych od innych.
Także podtrzymuję zdanie, że dodatek bardzo dobrze wpasowuje się w całość, nie wywraca rozgrywki, ale fajnie ją urozmaica. Używamy wszystkich elementów z dodatku, nic nas nie drażni czy nie pasuje. Nowe uniwersytety po pierwszym "meh", okazały się bardzo fajną opcją. Nowy typ kart projektów ochrony przyrody, nowe żetony bonusowe, zwierzęta i sponsorzy, wszystko znajduje swój czas i miejsce. A propos czasu, to rozgrywki się mocno nie wydłużyły (setup z draftem kart akcji to jednak te kilka minut więcej). Co ciekawe, najszybsza rozgrywka to była ta 4 osobowa :shock: Czyżby większy przemiał kart i szybsze trafienie na te lepiej pasujące tu zadziałało? Wyniki jakie osiągamy też "w normie".
Także jeśli ktoś chce dodatku, który mocno zmienia rozgrywkę, kładzie naciski na jakieś nowe rzeczy, to tutaj tego nie znajdzie.
Awatar użytkownika
Luk83bb
Posty: 94
Rejestracja: 21 mar 2021, 06:09
Has thanked: 57 times
Been thanked: 24 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Luk83bb »

też macie w dodatku kartę 539 niespolszczoną?
Obrazek
Awatar użytkownika
eltadziko
Posty: 360
Rejestracja: 18 lis 2014, 22:05
Lokalizacja: Oława
Has thanked: 124 times
Been thanked: 79 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: eltadziko »

Spoiler:
Tak. Doszedłem do wniosku, że może ta ryba nie ma polskiej nazwy? :P
Ostatnio zmieniony 25 lis 2023, 19:29 przez Curiosity, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: cytowanie
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4518
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1670 times
Been thanked: 2096 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

Na mnie ogólne wrażenie z dodatku na plus.

1. Upiększacze fajne, sam bym nie inwestował, a tak to mam.

2. Specjalne karty akcji zdecydowanie na plus. Można ciekawie kombinować w trakcie draftu, np. biorąc pod uwagę wybraną planszetkę. Minusik to trochę wydłuża grę, ale według moich statystyk jest to ok 5-10 min.

3. Nowe uniwersytety nie zabłysły, ale to dlatego, że tak ułożyły się projekty ochrony przyrody, zarówno te podstawowe, jak i późniejsze (prawie żaden nie dotyczył zwierząt jako takich). Ja miałem plan na ich użycie, żeby zrealizować brakujący (chciałem mieć 5 do premii) projekt ochrony przyrody (potrzebowałem ptaków do tego projektu z ptakiem i uniwerkiem), ale ostatecznie inaczej go zdobyłem. Natomiast sam pomysł jest dobry, szczególnie na początku gry może pomóc się rozkręcić.

4. Fala przyszła za późno. Już na ręce startowej miałem plankton – daje tylko 1 punkt ale pozwala wziąć z wystawki wszystkie morskie zwierzęta. Taki był mój plan – przyjdzie fala, wezmę wodne, zbuduje większe akwarium. Natomiast fala przyszła dopiero w drugiej części gry. Na szczęście nie upierałem się przy tym planie i potem poszedłem w zabudowę zoo rezygnując z planktonu. Nie odczułem, aby fala jakoś tutaj w tej grze rządziła albo dodawała losowości, ALE na moje odczucia być może miała wpływ karta akcji. Mianowicie miałem tę pozwalająca dobierać dużo kart i żadnej nie odrzucać, więc zawsze mogłem na bogato uzupełnić sobie rękę.

5. Nowe karty i żetony na plus. Sam zagrałem kilka kart z nowych zwierząt i sponsorów z ciekawymi efektami. I nowe żetony ciekawe, szkoda że mi je sprzątnięto sprzed nosa na zielonym torze ;)

Podsumowując – elementy oceniam albo dobrze albo neutralnie. Nie wszystko wybrzmiało w tej partii, ale to chyba dobry znak – w każdej partii akcenty będą gdzie indziej.
Awatar użytkownika
eltadziko
Posty: 360
Rejestracja: 18 lis 2014, 22:05
Lokalizacja: Oława
Has thanked: 124 times
Been thanked: 79 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: eltadziko »

Ja też zagrałem raz z dodatkiem. Na razie bez asymetrycznych kart akcji (bo dawno nie grałem i chciałem sobie przypomnieć grę :D), ale z wszystkimi innymi rzeczami. I dla mnie dodatek też bardzo na plus. Nie ma rewolucji, ale są bardzo fajne usprawnienia :)
Co do upiększaczy - to też zazwyczaj mnie nie grzeją i wolę mieć grę taniej niż je dostać. W tym przypadku jednak są to bardzo fajnie drewienka i nie widać, by jakoś specjalnie cenę podbijały, więc w takim przypadku jest to bardzo fajny bonus :) Szkoda tylko, że mój ulubiony kolor ma akurat ryby xD

Co do nowego uniwersytetu - mi akurat on bardzo się przydał i spodobał. Może przydać się do wypełniania projektów ochrony przyrody, a jak akurat żadnego nie ma na zwierzęta, to ten uniwersytet przyda się chociażby też do niektórych sponsorów. Akurat miałem sponsora co dawał przychód kasy za roślinożerców - wzięcie uniwersytetu z roślinożercami dawało mi tak naprawdę aż dwie ikony (jedną z uniwersytetu, drugą z dociągniętej karty, którą później zagrałem), więc był to świetny deal. Jest to bardzo fajny sposób na uzupełnienie brakujących ikon zwierząt.

Podobają mi się też morskie zwierzęta i to, że akwarium można budować od razu. Nie trzeba zaczynać budować od zwykłych wybiegów i wprowadzać po jednym zwierzaku, a można od razu zbudować sobie akwarium i zagrać parę ryb. Efekty rafy też bardzo fajnie - nieznaczne, ale się przydają, zwłaszcza jak wprowadzi się więcej ryb ;)

Następna gra będzie już z asymetrycznymi kartami akcji ;)
Awatar użytkownika
Chudej
Posty: 399
Rejestracja: 18 sty 2020, 13:52
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 339 times
Been thanked: 309 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Chudej »

Też zagrałem z dodatkiem parę dni temu. Jedna rzecz podchodząca trochę pod pytanie o zasady: czy te nowe karty straciły kompletnie po ulepszeniu moc zagrywania kart z wystawki? Brakuje tekstu o tym na nich, ale graliśmy mimo to z tym, bo wydaje się głupie, żeby wycięli tak ważną część mechaniki bez rekompensowania tego sensownie.

Póki co wrażenia ok, ale IMO ocena tego dodatku jest trochę wywindowana na BGG. Sponsorzy dalej są słabi i nie ma większego sensu ich ulepszania w porównaniu do innych kart (po raz kolejny przegrałem, bo próbowałem ugrać coś sponsorami, podczas gdy żona spamowała dotacje jak tylko mogła), co dla mnie jest największym problemem tej gry, bo zawsze idziemy w to samo, może w trochę różnej kolejności. Jeden z innych problemów, który został skorygowany to karty punktacji końcowej, które były IMO mocno rozstrzelone w poziomie trudności, teraz już jest lepiej. Nowe zwierzaki wodne są bardzo spoko, szkoda, że można zagrać tylko 1 akwarium każdego rodzaju, ale wpisuje się to w istniejącą cechę tej gry jaką jest ukrócona kołderka nie pozwalająca mieć wszystkiego. Szczególnie podobają mi się rafy koralowe. Efekt fali też sprytny, choć troszkę upierdliwy w obsłudze, ale jak nie wychodzą te wodne karty to trochę by się chciało jakiejś dodatkowej możliwości triggerowania tego. Uniwersytety, podobnie jak u PytonaZCatanu, myślałem że będą grały trochę większą rolę, ale jednak u nas nikt żadnego nie postawił (inne są trochę cenniejsze). O dziwo zabrakło mi uniwersytetu z symbolem małych zwierząt :D

Ogólnie największy plus tego dodatku, to że dobrze integruje się z podstawką. Na ten moment nie jest to dla mnie poziom np. Torfowiska do Agricoli albo Scoundrels of Skullport do Lords of Waterdeep, które fajnie pogłębiają grę, tylko bardziej jak Preludium do Terraformacji (nie do końca w sensie tego co dodatek robi dla gry, ale pod względem "poziomu" zmian i jak głęboko one zachodzą w istniejącą grę - i jak na dodatek w temacie wodnym to jest to raczej płycizna ;) ).
Yooreck
Posty: 133
Rejestracja: 28 kwie 2014, 06:35
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 58 times
Been thanked: 23 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Yooreck »

Chudej pisze: 01 gru 2023, 11:22 Też zagrałem z dodatkiem parę dni temu. Jedna rzecz podchodząca trochę pod pytanie o zasady: czy te nowe karty straciły kompletnie po ulepszeniu moc zagrywania kart z wystawki? Brakuje tekstu o tym na nich, ale graliśmy mimo to z tym, bo wydaje się głupie, żeby wycięli tak ważną część mechaniki bez rekompensowania tego sensownie.
To jest zastąpione ikonografią. Karty podstawowe działają tak samo jak w podstawce.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4518
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1670 times
Been thanked: 2096 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

Chudej pisze: 01 gru 2023, 11:22 .Sponsorzy dalej są słabi i nie ma większego sensu ich ulepszania w porównaniu do innych kart (po raz kolejny przegrałem, bo próbowałem ugrać coś sponsorami, podczas gdy żona spamowała dotacje jak tylko mogła), co dla mnie jest największym problemem tej gry, bo zawsze idziemy w to samo, może w trochę różnej kolejności.
Wczorajsza partie wygrałem 31-29-18-14. Wygrałem zdobywając 6 zielonych punktów na koniec gry z 6 sponsorów (łącznie miałem zagranych ich 9). Przez całą grę dałem 3 dotacje. Finałowe ruchy robiłem wyłącznie takie, żeby karta akcja sponsorów szybko wracała na 5, żebym mógł zagrać kolejnego.

Abstrahując od tego sponsorów możesz chcieć upgradowac dla łatwej kasy.
gogovsky
Posty: 2212
Rejestracja: 25 sty 2018, 23:48
Has thanked: 464 times
Been thanked: 512 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: gogovsky »

Chudej pisze: 01 gru 2023, 11:22 Póki co wrażenia ok, ale IMO ocena tego dodatku jest trochę wywindowana na BGG. Sponsorzy dalej są słabi i nie ma większego sensu ich ulepszania w porównaniu do innych kart (po raz kolejny przegrałem, bo próbowałem ugrać coś sponsorami, podczas gdy żona spamowała dotacje jak tylko mogła), co dla mnie jest największym problemem tej gry, bo zawsze idziemy w to samo, może w trochę różnej kolejności.
Da się spokojnie wygrać, ulepszając dowolne 4 karty :) a ulepszeni sponsorzy pozwalają raz grać 2 na raz i też z toru :) Plus jak nie dostałeś wczesniej żadnego sposnora do hajsu, typu jak ktoś zagra znacznik X to dostajesz 3 hajsu itd. To jest to jedyna opcja na dobry hajs.
Firma Rebel niech się zajmie wydaniem gry Domek, bo tylko do tego się nadaje.
Awatar użytkownika
Chudej
Posty: 399
Rejestracja: 18 sty 2020, 13:52
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 339 times
Been thanked: 309 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Chudej »

PytonZCatanu pisze: 01 gru 2023, 11:30 Wczorajsza partie wygrałem 31-29-18-14. Wygrałem zdobywając 6 zielonych punktów na koniec gry z 6 sponsorów (łącznie miałem zagranych ich 9). Przez całą grę dałem 3 dotacje. Finałowe ruchy robiłem wyłącznie takie, żeby karta akcja sponsorów szybko wracała na 5, żebym mógł zagrać kolejnego.

Abstrahując od tego sponsorów możesz chcieć upgradowac dla łatwej kasy.
A ja w swojej partii przegrałem 59-36 ;) A zdarzało mi się nawet zagrać 3 sponsorów w jednej akcji, bo trafiłem odpowiednie karty. Akcję pozyskiwania kasy traktuję jako spasowanie, słaby ruch, chyba, że jestem w stanie zaszkodzić przerwą przeciwnikowi i/lub (przede wszystkim) nie mam nic lepszego do zrobienia. Tych sponsorów dających punkty (które są czasem nawet całkiem łatwe, przyznam) trzeba najpierw trafić, samo to czyni upgrade tej karty bardziej sytuacyjnym niż inne.

Jeśli chodzi o pozostałe karty:
- Upgrade budowy to dla mnie nobrainer, w tej grze siedliska to podstawa, żeby mieć gdzie wsadzić zwierzaki, zgarniać bonusy z pól, korzystać z mocy planszetki oraz czasem też uzyskać bonus za zapełnienie całości.
- Ulepszone "karty" są bardzo mocne, im większy przemiał tym większa szansa na zgarnięcie czegoś co potrzebujemy, a zgarnianie kart z wystawki to w ogóle już super sprawa. Dostęp do wyższego pułapu reputacji to też bardzo miły bonus, który z kolei dobrze się łączy z ulepszoną kartą zwierząt.
- Zwierzęta można niby odpuścić, ale jak dla mnie zbyt wiele fajnych zwierzaków wymaga karty 2 poziomu, a reputacja też jest ważna i zwykle i tak czekam do 5 z zagraniem, chyba że trzeba się śpieszyć przed przerwą.
- Zapomniałem jak nazywa się ta karta, ta z głową, ale jest ona ważna głównie z powodu właśnie tych dotacji. O ile dotacje ogólnie nie są takie mocne, to te wczesne są mega opłacalne i dlatego warto może być ulepszyć tą kartę wcześniej. Samo zagrywanie więcej niż jednego workera jest jak dla mnie niezbyt mocne ze względu na to, że najważniejszą akcją tu jest wsparcie projektu ochrony przyrody, które jest strasznie drogie (good luck z uzbieraniem 3 workerów i 5 plusów żeby wesprzeć 2 na raz), a w momencie gdy już mam 2 level tej karty to raczej mnie nie obchodzą uniwersytety i zniżki z kontynentów, już prędzej ta reputacja za 2. No a dodatkowe zniżki z kontynentów to też miły bonus, bo często są tam też punkty zwycięstwa.

Także w sumie to nie jest aż tak, że sponsorzy są aż tak słabi, tylko wszystko inne jest bardzo mocne ;) I sponsorzy niestety wypadają najbardziej blado jak dla mnie, te karty mają zwykle pasywne efekty i często wymagają mikroskopów. Zagrywanie z wystawki ogólnie jest fajne, ale dodatkowy koszt trochę boli (w pierwszej połowie gry gdzie potrzebujemy kasy na budowę i zwierzaki, a potem połowa tych kart jest niepotrzebna) i trochę by się chciało, żeby ta karta 2 poziomu dawała X+2. Budowle ze sponsorów też nie są takie fajne, niby pozwalają zapełnić tą planszę, ale mam częściej wrażenie, że te miejsce jest zbyt cenne jeśli próbuje się wystawić jakąś 5-tkę lub specjalny wybieg na planszetce.

Może być, że źle/nieoptymalnie grałem, ale póki co doświadczenia z ulepszaniem sponsorów miałem słabe.
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1594
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 723 times
Been thanked: 1078 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: ave.crux »

Ilu ludzi tyle opinii..
Chudej pisze: 01 gru 2023, 12:09
(...)Akcję pozyskiwania kasy traktuję jako spasowanie, słaby ruch, chyba, że jestem w stanie zaszkodzić przerwą przeciwnikowi i/lub (przede wszystkim) nie mam nic lepszego do zrobienia. Tych sponsorów dających punkty (które są czasem nawet całkiem łatwe, przyznam) trzeba najpierw trafić, samo to czyni upgrade tej karty bardziej sytuacyjnym niż inne.
Ostatnio zdarzyło mi się grać specjalnie na wywoływanie przerwy tylko dlatego, że dochód miałem lepszy niż przeciwnicy, oni znowu mieli więcej dobierania kart i za każdym razem pomagało mi to bardziej, a im bardziej przeszkadzało. Doszło do tego, że po przerwie miałem 84 monety i hulaj dusza piekła nie ma.
Chudej pisze: 01 gru 2023, 12:09 Jeśli chodzi o pozostałe karty:
- Upgrade budowy to dla mnie nobrainer, w tej grze siedliska to podstawa, żeby mieć gdzie wsadzić zwierzaki, zgarniać bonusy z pól, korzystać z mocy planszetki oraz czasem też uzyskać bonus za zapełnienie całości.
Ja rzadko upgrade'uje te karty. Dla mnie nobrainer to akcja karty, a reszta jest jak najbardziej sytuacyjna pod to w co chcemy iść.
Chudej pisze: 01 gru 2023, 12:09 - Zwierzęta można niby odpuścić, ale jak dla mnie zbyt wiele fajnych zwierzaków wymaga karty 2 poziomu, a reputacja też jest ważna i zwykle i tak czekam do 5 z zagraniem, chyba że trzeba się śpieszyć przed przerwą.
Zdarzało się wygrać partie, w których miałem bardzo mało zwierząt w zoo, a ikony zbierałem głównie ze sponsorów. Pośpiech przed przerwą jest wskazany tylko wtedy kiedy masz więcej kart, które chcesz zagrać niż limit na ręce.
Chudej pisze: 01 gru 2023, 12:09 - Zapomniałem jak nazywa się ta karta, ta z głową, ale jest ona ważna głównie z powodu właśnie tych dotacji. O ile dotacje ogólnie nie są takie mocne, to te wczesne są mega opłacalne i dlatego warto może być ulepszyć tą kartę wcześniej. Samo zagrywanie więcej niż jednego workera jest jak dla mnie niezbyt mocne ze względu na to, że najważniejszą akcją tu jest wsparcie projektu ochrony przyrody, które jest strasznie drogie (good luck z uzbieraniem 3 workerów i 5 plusów żeby wesprzeć 2 na raz), a w momencie gdy już mam 2 level tej karty to raczej mnie nie obchodzą uniwersytety i zniżki z kontynentów, już prędzej ta reputacja za 2. No a dodatkowe zniżki z kontynentów to też miły bonus, bo często są tam też punkty zwycięstwa.
Jak dla mnie ulepszanie tej karty wcześnie (zanim zdobędziemy 2 czy 3 pracownika) nie ma większego sensu, bo 1 punkt na rundę niewiele da. Nie zdobędziesz we wczesnej grze projektu ochrony dającego tyle punktów aby od razu zabrać kafel bonusowy. W tej grze wszystko powinno się jak najlepiej ze sobą spinać i w jednej grze ulepszenie tej karty może być ważne, w innej totalnie niepotrzebne. Przede wszystkim trzeba patrzeć w jakim stopniu przeciwnicy zagrażają twojej strategii i grać szybciej i/lub kontrować ich ruchy.
Chudej pisze: 01 gru 2023, 12:09 Także w sumie to nie jest aż tak, że sponsorzy są aż tak słabi, tylko wszystko inne jest bardzo mocne ;) I sponsorzy niestety wypadają najbardziej blado jak dla mnie, te karty mają zwykle pasywne efekty i często wymagają mikroskopów. Zagrywanie z wystawki ogólnie jest fajne, ale dodatkowy koszt trochę boli (w pierwszej połowie gry gdzie potrzebujemy kasy na budowę i zwierzaki, a potem połowa tych kart jest niepotrzebna) i trochę by się chciało, żeby ta karta 2 poziomu dawała X+2. Budowle ze sponsorów też nie są takie fajne, niby pozwalają zapełnić tą planszę, ale mam częściej wrażenie, że te miejsce jest zbyt cenne jeśli próbuje się wystawić jakąś 5-tkę lub specjalny wybieg na planszetce.

Może być, że źle/nieoptymalnie grałem, ale póki co doświadczenia z ulepszaniem sponsorów miałem słabe.
Ja znów bardzo lubię grać na sponsorów i moja ulubiona mapa to wzgórza hollywood, gdzie mogę ich przemielić bardzo dużo, to sponsorzy głównie powodują (oprócz zwierząt morskich) odpalanie combosów przy zagraniu jakiejś ikonki/zwierzątka.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2791
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 630 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: bogas »

Chudej pisze: 01 gru 2023, 12:09
PytonZCatanu pisze: 01 gru 2023, 11:30 Wczorajsza partie wygrałem 31-29-18-14. Wygrałem zdobywając 6 zielonych punktów na koniec gry z 6 sponsorów (łącznie miałem zagranych ich 9). Przez całą grę dałem 3 dotacje. Finałowe ruchy robiłem wyłącznie takie, żeby karta akcja sponsorów szybko wracała na 5, żebym mógł zagrać kolejnego.

Abstrahując od tego sponsorów możesz chcieć upgradowac dla łatwej kasy.
A ja w swojej partii przegrałem 59-36 ;)
Pisanie o liczbie punktów w Ark Nova ma tyle sensu co pisanie o tym w wątku GWT czy Wędrowcach z południowego Tygrysu. Żeby te liczby miały jakikolwiek sens i wartość porównawczą, potrzebna byłaby jeszcze informacja ile każdy wykonał tur. A tak...
Co do ulepszania kart to ja chyba raz ulepszyłem kartę zwierząt. Żona może raz jej nie ulepszyła (chociaż dałbym sobie rękę uciąć, że zawsze ją ulepsza). Nasz dotychczasowy bilans gier w dwójkę: 27 do 29 dla żony. Oczywiście ulepszenie czy nieulepszenie jednej karty to za mało żeby decydowało o wyniku, ale taka ciekawostka z naszych gier.
Co do sponsorów to nie mam dokładnych statystyk, ale zawsze mocno w nich idziemy i jak komuś słabo idą, albo próbuje ich odpuścić to marnie się to kończy. Z moich obserwacji wynika, że są mega ważni i dają sporego kopa, a tym samym skracają grę i nie dają rozegrać się "farmerom", którzy chcą zagrać "milijon" zwierząt.
Ponieważ jak już wspomniałem wyniki w tej grze nic nie mówią, więc garść naszych statystyk :lol: Najwyższy wynik to 46 (a więc daleko do takich 59), najniższy wygrywający to 12, ale już średni czas rozgrywki to u nas 1godzina43 minuty (a nikt nikogo nie pogania). Jeśli wykręcacie 59 punktów w takim czasie to chapeau bas.
wajwa
Posty: 2224
Rejestracja: 18 sty 2008, 10:24
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 252 times
Been thanked: 396 times
Kontakt:

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: wajwa »

Wodny Świat sprawdzony.
Póki co to: akwaria akwariami, morskie zwierze jak to zwierze :wink: , ale powiem szczerze te karty akcji ztwistowane robią niezłą robotę...
Te Stowarzyszenia to się dość przegięte nawet wydają.
Można mocno przyspieszyć pewne ścieżki w grze.
Dobre wrażenia póki co.
Nowe rzeczy dodają kolorytu, ale nie zaburzają jakoś dynamiki gry.
Ciekawość sprawdzenia dodatku sprawiła że Ark wrócił znowu na stół po dłuższym katowaniu gry jedynie po sieci 8)
Dobra giera...
Always look on the bright side of life
Awatar użytkownika
Montesque
Posty: 266
Rejestracja: 15 lip 2020, 18:26
Has thanked: 22 times
Been thanked: 78 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Montesque »

Chudej pisze: 01 gru 2023, 12:09 Samo zagrywanie więcej niż jednego workera jest jak dla mnie niezbyt mocne ze względu na to, że najważniejszą akcją tu jest wsparcie projektu ochrony przyrody, które jest strasznie drogie (good luck z uzbieraniem 3 workerów i 5 plusów żeby wesprzeć 2 na raz)
Karta stowarzyszenia pozwala wybrać kilka różnych akcji stowarzyszenia, nie uda się dwukrotnie wesprzeć projekt ochrony przyrody w ramach jednej akcji ;)
Palmer
Posty: 1267
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 188 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Palmer »

wajwa pisze: 02 gru 2023, 00:15 Wodny Świat sprawdzony.
Te Stowarzyszenia to się dość przegięte nawet wydają.
Też tak myślałem jak zobaczyłem to dające możliwość zatrudnienia pracownika w ramach akcji. Wziąłem je bez zastanowienia, myśląc że złapałem pana Boga za stopy. Koniec końców skorzystałem z tej opcji jeden raz i to w pierwszym ruchu w grze. Zaskoczeniem (dodatek był mi tłumaczony, nie czytałem sam zasad) było, że pracownik trafia do nas z opóźnieniem, dopiero po przerwie, co powoduje że ta opcja jednak nie jest mega przegięta. Akcji z drugiej strony tej karty skorzystałem też w sumie raz, akurat przy ostatnim ruchu :mrgreen:

Dodatek jak najbardziej na plus, zagrałem dopiero raz, więc miałem okazję tylko liznać nowych elementów, ale wszystkie ładnie dopełniają grę podstawową. Dodatek z kategorii które chyba najbardziej lubię "więcej tego co znamy + 1 dodatkowy twist". Nie ma pojedynczych modułów, które samemu trzeba dodawać wedle uznani, czy dodatku dodającego pół nowej gry. Dla osób odgrywających regularnie podstawkę zakup obowiązkowy. Tylko czekać aż pojawi się na BGA.
Awatar użytkownika
helloween85
Posty: 162
Rejestracja: 14 maja 2018, 14:39
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 83 times
Been thanked: 48 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: helloween85 »

Montesque pisze: 02 gru 2023, 08:00 Karta stowarzyszenia pozwala wybrać kilka różnych akcji stowarzyszenia, nie uda się dwukrotnie wesprzeć projekt ochrony przyrody w ramach jednej akcji ;)
No proszę, ponad 70 partii za mną, a tego szczegółu nie wyłapałem :lol:
ODPOWIEDZ