Tzw. "klasyki", czyli garść statystyk z BGG :)

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1787
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 76 times
Been thanked: 158 times

Re: Tzw. "klasyki", czyli garść statystyk z BGG :)

Post autor: Legun »

Rozszerzyłem sobie mój test na 10 starych gier (lekko-półśrednich), które regularnie wracają na nasz stół (ranking pokazuje, jaki procent gier jest lepszych od rzeczonej gry):
Obrazek
Z tej 10 tylko trzy relatywnie spadły w rankingu, choć bardzo nieznacznie. Pozostałe wzrosły. Szczególny skok jest udziałem Ligretto, które było blisko połowy rankingu w 2006, zaś teraz jest już w 1/4 8). Generalnie zmiana jest bardzo silnie skorelowana z pozycją wyjściową - wygląda na to, jakby nieproporcjonalnie dużo z tych kilkunastu tysięcy nowych gier, które przez minione 15 lat trafiły na listę rankingową BGG, to były jednak pozycje słabsze od tych z najlepszych 10% gier z 2006 roku, które u nas w domu utrzymały się na stole. Tak, czy owak - ciekawy problem społeczny, jak wyceniać miejsca w rankingu w zależności od liczby uczestników.
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4514
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2091 times

Re: Tzw. "klasyki", czyli garść statystyk z BGG :)

Post autor: PytonZCatanu »

Bardzo ciekawe statystyki! Tylko obrazek się nie pokazuje.
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7330
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Tzw. "klasyki", czyli garść statystyk z BGG :)

Post autor: detrytusek »

gafik pisze: 20 lut 2021, 21:25 Szkoda, że nawet ponadczasowe "stare dobre klasyki" odchodzą w niepamięć schodząc coraz niżej na liście :(
Może reedycje uratują co większe perły?
Ciekawe jak to wszystko w przyszłości się potoczy? (aż poszukam wątków z dyskusją nt przyszłości gier)
Podejrzewam, że za całkiem niedługi czas porady na forum będą wyglądały tak:
Jak chcesz dobrą to szukaj poniżej TOP200, powyżej są głównie ładne...
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1787
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 76 times
Been thanked: 158 times

Re: Tzw. "klasyki", czyli garść statystyk z BGG :)

Post autor: Legun »

PytonZCatanu pisze: 21 lut 2021, 10:19 Bardzo ciekawe statystyki! Tylko obrazek się nie pokazuje.
Zupełnie nie wiem, jak sobie z tym poradzić - u mnie się wyświetla. Może jakiś administrator coś by poradził?
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Awatar użytkownika
lotheg
Posty: 795
Rejestracja: 11 paź 2017, 10:25
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 271 times
Been thanked: 276 times

Re: Tzw. "klasyki", czyli garść statystyk z BGG :)

Post autor: lotheg »

Legun pisze: 21 lut 2021, 11:52
PytonZCatanu pisze: 21 lut 2021, 10:19 Bardzo ciekawe statystyki! Tylko obrazek się nie pokazuje.
Zupełnie nie wiem, jak sobie z tym poradzić - u mnie się wyświetla. Może jakiś administrator coś by poradził?
Obrazek się wyświetla, więc to jakiś problem u Pytona bardziej ;)
Kanban to najlepszy Vital, a Trajan jest lepszy od Zamków.
Wishlista
Awatar użytkownika
gafik
Posty: 3645
Rejestracja: 25 lip 2011, 14:59
Lokalizacja: pole, łyse pole... ale mam już plan!
Has thanked: 55 times
Been thanked: 118 times

Re: Tzw. "klasyki", czyli garść statystyk z BGG :)

Post autor: gafik »

U mnie też się nie wyświetla jakby co.

Ale wlazłem w cytowanie i skopiowałem link: http://jaroslawflis.blog.tygodnikpowsze ... anking.jpg


Obrazek
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4514
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2091 times

Re: Tzw. "klasyki", czyli garść statystyk z BGG :)

Post autor: PytonZCatanu »

https://www.facebook.com/74079905628368 ... /?sfnsn=mo

Planszowe Suchary pokazały ciekawy sposób na ocenę gier na BGG:


Obrazek

Może macie ochotę się pobawić?

Ogólnie jest naprawdę niezły, ale wymagałby według mnie małego dostosowania. Po pierwsze mnożniki dla kogoś moga być inne (ale chyba niewiele, bo zostały wybrane dość przemyślanie).

Po drugie sam system fajnie się sprawdza dla klasycznego eurasa (Lacerdy, Suchy, Gaja, Dinogenics itp) ale też Langi, Paxy itp., ALE może trochę zaburzać ocenę gier nietypowych.

Podam przykład: Kosmiczne Spotkania i Kolejowych Szlak. W pierwszym przypadku muszę "zaniżyć" ocenę przez faktor "szczęścia", w drugim przez "interakcja".

Obie gry są właśnie nietypowe (nie area controle, nie euro) i te czynniki akurat tutaj nie przeszkadzają, ale w "sztywnym" ocenianiu będą trochę zaburzać. Tu powinna być jakaś korekta (lub stosować tylko do gier typowych).

Powinno się chyba oceniać te cechy (szczęście, interakcja) podobnie jak czas gry - nie obiektywnie, ale w odczuciu, czy tej cechy jest odpowiednio mało/dużo.
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1046
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 615 times
Been thanked: 757 times

Re: Tzw. "klasyki", czyli garść statystyk z BGG :)

Post autor: Abizaas »

PytonZCatanu pisze: 18 paź 2021, 12:59 Może macie ochotę się pobawić?

Bardzo ciekawe, znalazłem profil tego gościa na bgg ale jak próbowałem skopiować jego komentarze do własnych gier to mam problem z przeniesieniem gwiazdek.

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
tomg
Posty: 404
Rejestracja: 02 gru 2019, 00:00
Has thanked: 124 times
Been thanked: 159 times

Re: Tzw. "klasyki", czyli garść statystyk z BGG :)

Post autor: tomg »

PytonZCatanu pisze: 18 paź 2021, 12:59
Może macie ochotę się pobawić?
Rzecz w tym że mnożniki mogą być kompletnie różne dla graczy. Ocena gry to zawsze pochodna:
- samej gry
- gracza (jego subiektywnych preferencji)
- współgraczy (często słabo uśwadamiany element) z którymi się grało
:-)
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4514
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2091 times

Re: Tzw. "klasyki", czyli garść statystyk z BGG :)

Post autor: PytonZCatanu »

tomg pisze: 18 paź 2021, 13:31
PytonZCatanu pisze: 18 paź 2021, 12:59
Może macie ochotę się pobawić?
Rzecz w tym że mnożniki mogą być kompletnie różne dla graczy. Ocena gry to zawsze pochodna:
- samej gry
- gracza (jego subiektywnych preferencji)
- współgraczy (często słabo uśwadamiany element) z którymi się grało
:-)
oczywiście, chciałem tylko sprowokować ciekawe dyskusję na temat składowych naszych ocen. :)

Na prywatny użytek, jeśli ktoś lubi statystyki, można zmodyfikować pomysł :)
dannte
Posty: 727
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 103 times
Been thanked: 422 times

Re: Tzw. "klasyki", czyli garść statystyk z BGG :)

Post autor: dannte »

PytonZCatanu pisze: 18 paź 2021, 12:59
Spoiler:
Opracowałem sobie kiedyś podobny system, ale niestety nie do końca działał, bo grom, którym wychodziło 6.8/10 chciałbym podświadomie dać więcej, mimo, że świadomie z parametrów wynikało inaczej. Brakowało jakiegoś czynniku emocjonalnego w tych obliczeniach chyba :)
Ale co do systemu wyżej - wstawienie takiego arbitralnego parametru jak "enjoyment", w dodatku z najwyższą wagą to chyba trochę zaprzecza jakiemukolwiek systemowi? To ten "enjoyment" powinien być chyba wynikiem kalkulacji? ;)

Poza powyższymi, ja jeszcze brałem pod uwagę takie aspekty jak klimat/tematyka i balans (np. wpływ przesadzonych kart na grę, albo poziom asymetryczności). A w pewnym stopniu też stosunek zawartości do ceny.

Ale piszę tego posta tylko po to, by podzielić się pomysłem na inny sposób przyznawania wag: najgorzej wypadający aspekt ma największą wagę. Przykładowo, w przypadku 10 aspektów jak powyżej: najniżej oceniony aspekt miałby 20%, kolejny 15%, kolejne 5 miałyby po 10%, najlepsze 3 po 5%. Przy takim podziale wyszłaby ocena 6.85. Wtedy teoretycznie można porównywać oceny różnych graczy, ale to też tylko jeśli parametry są poprawnie zdefiniowane (no bo nadal nie do końca rozumiem jak można ocenić "enjoyment" w oderwaniu od jakości komponentów, interakcji, długości gry, itp.)
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2087
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 275 times
Been thanked: 432 times

Re: Tzw. "klasyki", czyli garść statystyk z BGG :)

Post autor: tomp »

generalnie bardzo fajny pomysł ze średnią ważoną. Podbiłbym o możliwość ustawiania własnych wag.
np. wg średniej ocen danego tytułu + własne współczynniki, następnie ustawić wartości brzegowe i już wiadomo z jakiej puli wybierać gry :)
Oczywiście to utopia, ale liczyć i rachować nikt nie zabroni :P
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3035
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 573 times
Been thanked: 239 times

Re: Tzw. "klasyki", czyli garść statystyk z BGG :)

Post autor: DarkSide »

Wskaźnik "Player Interaction" jest tu również mocno dyskusyjny. Są gracze dla których niska interakcja to zaleta, a dla innych wada, więc tu już zależy co kto lubi. Poza tym "Clarity of Rules" to czasem raczej poziom napisanej instrukcji a nie samych zasad. Gra może mieć proste zasady ale zapisane w zagmatwany sposób i odwrotnie.
No i jak wspomniał dannte wskaźnik "Enjoyment". Dla mnie to bardzo pojemne określenie i w zasadzie nie do zmierzenia. Kto jeszcze pamięta czasopisma komputerowe "Top Secret" i "Secret Service" i słynną miodność? :mrgreen: Tak po prawdzie można by wywalić pozostałe parametry i zostawić sam "Enjoyment" a wyszłoby na to samo :P

Dlatego taki system najlepiej stworzyć sobie samemu z własnym systemem wag i pod swoje gusta.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4514
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2091 times

Re: Tzw. "klasyki", czyli garść statystyk z BGG :)

Post autor: PytonZCatanu »

Par było dużo, ale trójka jest chyba pierwsza.

W TOP100 są wszystkie Pandemiki Legacy, 0, 1 i 2
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4514
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2091 times

Re: Tzw. "klasyki", czyli garść statystyk z BGG :)

Post autor: PytonZCatanu »

Dzięki koledze z wątku obok ważna wiadomość:

Gloomahaven wyprzedza Brass Birmingham o 0.001!

Oznacza to, że prawdopodobnie będziemy mieli nowy, dopiero 11 (8 legalnie) numer 1 BGG!

3 w ramach różnych śmieszków i 7 legalne:

1. Paths of Glory
2. Tygrys i Eufrat
3. Pueto Rico
4. Agricola
5. Twilight Struggle
6. Pandemic Legacy
7. Gloomheaven (nieprzerwanie od grudnia 2017)
.
.
.
8. Brass Birmingham????

Trudno o lepsze kryterium dla "klasyka" niż bycie choćby przez chwilę numerem 1 🙂
garero
Posty: 11
Rejestracja: 28 lip 2009, 00:46
Has thanked: 2 times

Re: Tzw. "klasyki", czyli garść statystyk z BGG :)

Post autor: garero »

Ej, a skąd bierzecie informacje, że dana gra tyle i tyle miesięcy były na 1. lub w top3? Grzebię po BGG i nie umiem tego znaleźć.
ODPOWIEDZ