Ark Nova (Mathias Wigge)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Montesque
Posty: 266
Rejestracja: 15 lip 2020, 18:26
Has thanked: 22 times
Been thanked: 78 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Montesque »

MichalCh132 pisze: 23 sty 2024, 12:34 bo Cards ulepsza się raczej jako jedne z ostatnich.
O proszę, a ja właśnie zazwyczaj jako pierwszą kartę akcji ulepszamy karty, bo pozwala mi to dobrać więcej kart i lepiej zaplanować grę na początku na podstawie tego, co wpadnie.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2790
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 630 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: bogas »

MichalCh132 pisze: 23 sty 2024, 12:34 Swoją drogą mając ulepszonych sposorów staram sie zostawiać na display'u sponsorów, jak tylko dostaje digging to wyrzucam zwierzęta z display'a, bo ja moge sobie je zagrac bezposrednio a przeciwnik najpierw musi jakoś je pozyskać co we wczesnym etapie nie jest łatwe bo Cards ulepsza się raczej jako jedne z ostatnich. W ten sposób zabieram przeciwnikowi zwierzęta do grania a zostawiamy tylko sposorów, których dużo efektywniej zagrywam ja.
Ktoś tu chyba play na english wersji :wink: Ale chodzi o pogrubiony fragment. U nas ulepszenie akcji Karty idzie zwykle jako pierwsze 8) Sponsorzy chyba rzeczywiście są ulepszani najrzadziej, ale jak już ich ulepszam to "wspomnienia" z tych gier mam dobre :P Trzeba będzie znów pograć, bo kilka rzeczy jest do sprawdzenia. Świetna gra :o
gogovsky
Posty: 2209
Rejestracja: 25 sty 2018, 23:48
Has thanked: 464 times
Been thanked: 511 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: gogovsky »

Grywamy na 3-4 najrzadziej ulepsza się stowarzyszenie, bo na trzeciego czwartego to nie ma dotacji tylko okruchy dobrobytu :D
Firma Rebel niech się zajmie wydaniem gry Domek, bo tylko do tego się nadaje.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2790
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 630 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: bogas »

gogovsky pisze: 23 sty 2024, 13:36 Grywamy na 3-4 najrzadziej ulepsza się stowarzyszenie, bo na trzeciego czwartego to nie ma dotacji tylko okruchy dobrobytu :D
Ale, że jak dwóch pierwszych ulepszy to 3 i 4 odpuszczają, bo dotacje ? :shock: Dotacje to chyba ostatnia rzecz, która ma wpływ na decyzję o ulepszaniu czy nie ulepszaniu Stowarzyszenia.
MichalCh132
Posty: 215
Rejestracja: 27 lip 2019, 20:51
Has thanked: 132 times
Been thanked: 77 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: MichalCh132 »

bogas pisze: 23 sty 2024, 14:28
gogovsky pisze: 23 sty 2024, 13:36 Grywamy na 3-4 najrzadziej ulepsza się stowarzyszenie, bo na trzeciego czwartego to nie ma dotacji tylko okruchy dobrobytu :D
Ale, że jak dwóch pierwszych ulepszy to 3 i 4 odpuszczają, bo dotacje ? :shock: Dotacje to chyba ostatnia rzecz, która ma wpływ na decyzję o ulepszaniu czy nie ulepszaniu Stowarzyszenia.
Z moich gier wynika ze dotacje to raczej pierwsza rzecz na którą sie patrzy przy ulepszaniu stowarzyszenia. Dostanie tych kilku tanich dotacji zwykle pozwala zgarnac najlepsze bonusy z toru, zawsze to tanie punkty których nie dostanie przeciwnik no i robią się "przy okazji" akcji które i tak wykonujemy. Jeśli przeciwnik zajmie tanie dotacje to zwykle stowarzyszenie jest ulepszane jako ostatnie bo wszystko inne daje większy profit.
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 722 times
Been thanked: 1078 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: ave.crux »

MichalCh132 pisze: 24 sty 2024, 07:56 Z moich gier wynika ze dotacje to raczej pierwsza rzecz na którą sie patrzy przy ulepszaniu stowarzyszenia. Dostanie tych kilku tanich dotacji zwykle pozwala zgarnac najlepsze bonusy z toru, zawsze to tanie punkty których nie dostanie przeciwnik no i robią się "przy okazji" akcji które i tak wykonujemy. Jeśli przeciwnik zajmie tanie dotacje to zwykle stowarzyszenie jest ulepszane jako ostatnie bo wszystko inne daje większy profit.
U mnie tak było na początku, ale teraz doszedłem do tego, że te 5-7 kasy za dotacje i 1 pkt ochrony może we wczesnym etapie popsuć możliwość rozwoju i zatrzymać 'flow' punktowe. Za to jak się fajnie rozwinie silnik to w późniejszym etapie raczej nie interesuje mnie czy to kosztuje 10 czy 12 kasy. Sama ulepszona akcja stowarzyszenia jest mało interesująca jeżeli nie mamy szybko odblokowanych pracowników i nie wykorzystujemy jej działania optymalnie (2 akcje na raz, zebranie zoo partnerskich jak najszybciej).
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
MichalCh132
Posty: 215
Rejestracja: 27 lip 2019, 20:51
Has thanked: 132 times
Been thanked: 77 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: MichalCh132 »

ave.crux pisze: 24 sty 2024, 08:07 U mnie tak było na początku, ale teraz doszedłem do tego, że te 5-7 kasy za dotacje i 1 pkt ochrony może we wczesnym etapie popsuć możliwość rozwoju i zatrzymać 'flow' punktowe. Za to jak się fajnie rozwinie silnik to w późniejszym etapie raczej nie interesuje mnie czy to kosztuje 10 czy 12 kasy. Sama ulepszona akcja stowarzyszenia jest mało interesująca jeżeli nie mamy szybko odblokowanych pracowników i nie wykorzystujemy jej działania optymalnie (2 akcje na raz, zebranie zoo partnerskich jak najszybciej).
Raczej mówie o momencie w którym jesteś w stanie zgarnac dotacje za 2-5, majac taka sytuacje jak nizej dotacje czesto decyduja o tym kto dostaje za darmo uniwersytet a komu zostanie sponsor do zagrania za kase. Dotacje za 7-10 to najczesciej błąd bo w midgame jest na co wydawac lepiej kase a potem tak jak piszesz dotacje wracaja do łask jak zostaje nam 12$ do wydania na koniec bo w kasie i tak sie opływa



Obrazek
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 722 times
Been thanked: 1078 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: ave.crux »

MichalCh132 pisze: 24 sty 2024, 08:39 Raczej mówie o momencie w którym jesteś w stanie zgarnac dotacje za 2-5, majac taka sytuacje jak nizej dotacje czesto decyduja o tym kto dostaje za darmo uniwersytet a komu zostanie sponsor do zagrania za kase.

Obrazek
Często u mnie w grach, nawet jak są dostępne bonusy, gracze biorą 5 kasy, bo mimo wszystko, że ikonka jest mała to często tyle wystarczy aby zrobić coś, do czego musielibyśmy inaczej dochodzić przerwą lub kilkoma akcjami, których nie do końca chcemy zrobić. Bonusy na torze się losują i równie dobrze mogą wypaść słabe, jasne, że są sytuacje, dla których gra się tak aby je zdobyć jak najszybciej, ale raczej nie jest to wyznacznik zwycięstwa/przegranej.
Wg tego co mówisz musiałbym wziąć dość szybko projekt ochrony (bo 5 ikon niekiedy można zbierać i całą grę) i go wykonać obracając sponsorów na 2ga stronę, a z planszy zabrać dodatkowego pracownika jako bonus jednorazowy.
Nie ma co się kłócić o to kto ma rację, bo w twojej bańce może się tak zdarzać, że takie zagranie powoduje przewagę. Dla mnie lepszym wyborem jest obrócenie karty, która da mi korzyści bez dodatkowego wydawania pieniędzy i będą one możliwe do uzyskania od razu po ulepszeniu, a jako bonus z planszy uważam "pozyskanie" za bardziej interesujący na początku gry.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4514
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2091 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

Różne zdania pomiędzy graczami (zakładam, że) z dość dużą liczbą partii dobrze świadczy o grze. Nie ma utartych schematów, trzeba na bieżąco ocenić setup, swoją rękę itp. i podjąć decyzję dobre w danych okolicznościach.
Awatar użytkownika
Bruno
Posty: 2019
Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1494 times
Been thanked: 1142 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Bruno »

No dobra, a który bonus bierzecie zwykle za 2 pkt. OP?
https://postimg.cc/w15mdgwk

Dodatkowy pracownik czy odwrócenie karty? I czy jest na sali ktoś, kto w miarę regularnie wybiera tu pracownika? :wink:
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Fojtu
Posty: 3379
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 557 times
Been thanked: 1263 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Fojtu »

Bruno pisze: 24 sty 2024, 10:36 No dobra, a który bonus bierzecie zwykle za 2 pkt. OP?
https://postimg.cc/w15mdgwk

Dodatkowy pracownik czy odwrócenie karty? I czy jest na sali ktoś, kto w miarę regularnie wybiera tu pracownika? :wink:
Prawie zawsze bierze się odwrócenie karty. Pracownik jest zdecydowanie słabszym bonusem.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4514
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2091 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

Bruno pisze: 24 sty 2024, 10:36 No dobra, a który bonus bierzecie zwykle za 2 pkt. OP?
https://postimg.cc/w15mdgwk

Dodatkowy pracownik czy odwrócenie karty? I czy jest na sali ktoś, kto w miarę regularnie wybiera tu pracownika? :wink:
NIE CHCE ZDRADZIĆ ZA DUŻO 😉 ale w mojej skromnej opinii....to zależy 😉

Jeśli jest perspektywa na szybkie zdobycie workera z innego źródła (karta, któryś z torów itp.) to upgraduje kartę akcji. Jeśli utknąłem i nie mogę go jakoś łatwo pozyskać, to biorę workera. Proporcje? Wydaję mi się że 66:33 na korzyść karty.
Fojtu pisze: 24 sty 2024, 10:43 Prawie zawsze bierze się odwrócenie karty. Pracownik jest zdecydowanie słabszym bonusem.
Pracownik jest zdecydowanie jednym z najlepszych bonusów. Warto go wziąć kosztem karty, chyba że da się to sensownie i szybko ominąć.
Fojtu
Posty: 3379
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 557 times
Been thanked: 1263 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Fojtu »

PytonZCatanu pisze: 24 sty 2024, 10:44
Fojtu pisze: 24 sty 2024, 10:43 Prawie zawsze bierze się odwrócenie karty. Pracownik jest zdecydowanie słabszym bonusem.
Pracownik jest zdecydowanie jednym z najlepszych bonusów. Warto go wziąć kosztem karty, chyba że da się to sensownie i szybko ominąć.
Wśród topowych graczy branie tam pracownika praktycznie niemal nie występuje. Przypadek? Nie sądzę :wink:
Awatar użytkownika
Chudej
Posty: 399
Rejestracja: 18 sty 2020, 13:52
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 339 times
Been thanked: 309 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Chudej »

Pracownik jest ogólnie bardzo dobrym bonusem, ale w porównaniu do upgradu karty wypada blado, nawet nie wiem czy jakiekolwiek "to zależy" ma tu jakąś rację bytu :P Mówimy tu o skutkach na całą grę, to jest tak łatwy do zdobycia bonus (te 2 tarcze), że nie ma co rozpatrywać tej sytuacji pod kątem jak późno czy wcześnie go dostaniemy, bo trzeba to rushować, a upgrade np budowania to jest ogromny skok efektywności akcji. Granie wokół 1 workera i rzadkiego wykorzystywania stowarzyszenia to coś z czym raczej łatwo się pogodzić w tej grze.
Awatar użytkownika
Seraphic_Seal
Posty: 831
Rejestracja: 28 lis 2021, 20:44
Has thanked: 288 times
Been thanked: 192 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Seraphic_Seal »

Bruno pisze: 24 sty 2024, 10:36 Dodatkowy pracownik czy odwrócenie karty? I czy jest na sali ktoś, kto w miarę regularnie wybiera tu pracownika? :wink:
Kilka razy chyba tylko dla urozmaicenia brałem pracownika, ale ze świadomością, że nie jest to optymalny ruch xD
Za to bardzo lubię szybkie wsparcie jakiegoś projektu za 2 zielone punkty, i wybranie odblokowania pracownika jako nagrody za ściągnięcie kosteczki
Na forum wchodzę głównie 7-15:30 w dni robocze.
Osoby odpowiedzialne za produkcję i dystrybucję monopoly w 2024r. powinny być osądzone za zbrodnie wojenne. 90 minut bezdecyzyjnego rzucania 2k6.
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 722 times
Been thanked: 1078 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: ave.crux »

Bruno pisze: 24 sty 2024, 10:36 No dobra, a który bonus bierzecie zwykle za 2 pkt. OP?
https://postimg.cc/w15mdgwk

Dodatkowy pracownik czy odwrócenie karty? I czy jest na sali ktoś, kto w miarę regularnie wybiera tu pracownika? :wink:
na 50+ rozgrywek zdarzyło się 3 razy wziąć z tamtego pola pracownika, z czego 2 partie wygrałem.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
gogovsky
Posty: 2209
Rejestracja: 25 sty 2018, 23:48
Has thanked: 464 times
Been thanked: 511 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: gogovsky »

ave.crux pisze: 24 sty 2024, 11:05
Bruno pisze: 24 sty 2024, 10:36 No dobra, a który bonus bierzecie zwykle za 2 pkt. OP?
https://postimg.cc/w15mdgwk

Dodatkowy pracownik czy odwrócenie karty? I czy jest na sali ktoś, kto w miarę regularnie wybiera tu pracownika? :wink:
na 50+ rozgrywek zdarzyło się 3 razy wziąć z tamtego pola pracownika, z czego 2 partie wygrałem.
Granie solo się nie liczy, kappa.
Firma Rebel niech się zajmie wydaniem gry Domek, bo tylko do tego się nadaje.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4514
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2091 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

Fojtu pisze: 24 sty 2024, 10:50
PytonZCatanu pisze: 24 sty 2024, 10:44
Fojtu pisze: 24 sty 2024, 10:43 Prawie zawsze bierze się odwrócenie karty. Pracownik jest zdecydowanie słabszym bonusem.
Pracownik jest zdecydowanie jednym z najlepszych bonusów. Warto go wziąć kosztem karty, chyba że da się to sensownie i szybko ominąć.
Wśród topowych graczy branie tam pracownika praktycznie niemal nie występuje. Przypadek? Nie sądzę :wink:
Gdzie można zobaczyć te statystyki?

https://boardgamegeek.com/thread/320571 ... ervation-p

https://boardgamegeek.com/thread/289401 ... entire-gam

W wątkach na Bgg przytłaczająca większość odpowiedzi jest podobna do mojej.

Przytoczę jedna z nich:
I have about 115 games of ark nova log between real life and online, I think my current W-L is 93 W-22L. I take the extra worker ~70% of the time. I feel like it really depends on playstyle and what starting cards, player count and game state it is in. I usually rush the game, so normally most of my games end under 30 rounds and do not force breaks much, normally relaying on a cheap engine of spamming cheap animals and getting cheap CP points. I feel like the card upgrade is only really helpful in a long game, because if your game is going to end under 30 turns sometimes even under 25 or 20, when are you going to get a good return from the 4th upgrade you would have missed?
Ostatnio zmieniony 24 sty 2024, 11:36 przez PytonZCatanu, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 722 times
Been thanked: 1078 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: ave.crux »

gogovsky pisze: 24 sty 2024, 11:19 Granie solo się nie liczy, kappa.
Nieładnie tak się naśmiewać z graczy solo
Spoiler:
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Fojtu
Posty: 3379
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 557 times
Been thanked: 1263 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Fojtu »

PytonZCatanu pisze: 24 sty 2024, 11:27
Fojtu pisze: 24 sty 2024, 10:50
PytonZCatanu pisze: 24 sty 2024, 10:44
Pracownik jest zdecydowanie jednym z najlepszych bonusów. Warto go wziąć kosztem karty, chyba że da się to sensownie i szybko ominąć.
Wśród topowych graczy branie tam pracownika praktycznie niemal nie występuje. Przypadek? Nie sądzę :wink:
Gdzie można zobaczyć te statystyki?
Tutaj pokazuje statytyki upgradów wśród top 20:


Większość jest bardzo bliska 4, co oznacza, że nie biorą tam pracownika. Podejrzewam, że te kilka brakujących procent, to gry gdzie nie ma czwartego usprawnienia, bo nie bierze 2 stowarzyszeń (też miałem takie gry), czasem może to pracownik.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2790
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 630 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: bogas »

PytonZCatanu pisze: 24 sty 2024, 10:44
Bruno pisze: 24 sty 2024, 10:36 No dobra, a który bonus bierzecie zwykle za 2 pkt. OP?
https://postimg.cc/w15mdgwk

Dodatkowy pracownik czy odwrócenie karty? I czy jest na sali ktoś, kto w miarę regularnie wybiera tu pracownika? :wink:
NIE CHCE ZDRADZIĆ ZA DUŻO 😉 ale w mojej skromnej opinii....to zależy 😉

Jeśli jest perspektywa na szybkie zdobycie workera z innego źródła (karta, któryś z torów itp.) to upgraduje kartę akcji. Jeśli utknąłem i nie mogę go jakoś łatwo pozyskać, to biorę workera. Proporcje? Wydaję mi się że 66:33 na korzyść karty.
Wydaje mi się, że na 5 partii tylko raz wybieram pracownika w tym miejscu, bo to... zależy :lol: Zależy od kart (na ręce, na wystawce, już zagranych) i czy dają one widoki na blitzkrieg, rush, race czy po polskiemu szybkie zakończenie partii. I to bez oglądania się na efektowność, a jedynie pilnując efektywności. Jeśli do tego pracownika da się od razu dorzucić drugiego ze ściągniętej kostki, bez ryzyka, że w następnym ruchu będzie przerwa, to to nieźle potrafi napędzić i skończyć grę zanim przeciwnik nabierze rozpędu.
Ale z reguły pada na ulepszenie karty, bo jeśli w tym miejscu tego nie zrobimy to do końca gry gramy z trzema ulepszonymi kartami, a rezygnując w tym miejscu z pracownika to i tak jest kilka opcji, że i tak dostaniemy wszystkich.
Awatar użytkownika
arturmarek
Posty: 1478
Rejestracja: 31 paź 2017, 08:05
Has thanked: 256 times
Been thanked: 716 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: arturmarek »

PytonZCatanu pisze: 24 sty 2024, 11:27
Gdzie można zobaczyć te statystyki?
najbardziej miarodajnym miejscem ze statystykami jest BGA. Tam jest statystyka średniej liczby ulepszonych kart i to jest 3.9, także nawet zakładając, że zawsze wszyscy zdołają zdobyć 3 ulepszenia poza torem ochrony to daje wzięcie robotnika średnio w mniej niż jednej na 40 rozgrywek.

Przy okazji spojrzałem na tego mistrza Ark Nova i polepsza praktycznie zawsze budowę i zwierzęta, w 70% karty i mniej więcej po 50% sponsorów i stowarzyszenia. Nie żebym się porównywał, ale ja mam podobnie. Moje przemyślenia nt. ulepszeń:
Budowa: możliwość budowy kilku wybiegów w jednym ruchu jest zdecydowanie najlepszym ulepszeniem. Dodatkowo można wybudować ptaszarnie, która pozwala zagrywać bardzo dużo bardzo dużych ptaków i odblokowuje część mapy. Jest tu tylko pułapka w postaci chęci "wykorzystania" tej akcji na maksa. Tzn. jak gram budowę z 5, to chcę wybudować za 10 i to jest często słabe nieefektywne zagranie.
Zwierzęta: darmowa reputacja lub możliwość grania 2-óch zwierząt co trzeci ruch jest przydatne w każdej grze. Dodatkowo jest kilka zwierząt dla których warto mieć ulepszone zwierzęta "na wypadek".
Karty: Ja ulepszam prawie w każdej grze, ale przeważnie jako ostatnie ulepszenie, ewentualnie trzecie. Na torze reputacji w większości gier przebijam 9 punktów, a bonusy są bardzo przyjemne. Dodatkowo można zbierać karty z zasięgu, ale wg. mnie to dopiero zaczyna być mocne jak mamy wysoko reputację. Jeśli wychodzi bardzo dobra karta to i tak nikt nie czeka aż spadnie tylko ją zgarnia.
Stowarzyszenia: w sumie najsłabiej wykorzystuję ten upgrade. Rzadko gram dwie akcje w jednym ruchu, przeważnie nie potrzebuję więcej niż 2 zoo partnerskich, dotacje poza dotacją za 2 gram bardzo rzadko. Nie znajduję się w takiej sytuacji, żeby mieć "niepotrzebne" 10-12$. Oczywiście są sytuacje, w których to się zmienia.
Sponsorzy: to bardziej umiem wykorzystać. Praktycznie w każdej grze przynajmniej raz zagrywam akcję sponsorów, żeby popchnąć przerwę i te dodatkowe pieniądze bardzo się przydają. Dodatkowo możliwość zagrania bardzo dużej liczby sponsorów bez konieczności dobierania ich na rękę wydaje się wartościowa.

Poza tym mam kilka punktów strategicznych, które staram się osiągnąć:
- zagrać zwierzę przed pierwszą przerwą - to jest moje główne "zmartwienie" przy wyborze ręki startowej
- wesprzeć projekt ochrony przed druga przerwą i wziąć robotnika - nieraz biorę dochód
- jestem bardzo nastawiony na wsparcia projektów i niestety nie potrafię grać jak nie wychodzą projekty
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4514
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2091 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

Całe nasze rozważania są bardzo ciekawe (lubię masterować ulubione gry i wasze uwagi czytam z dużym zainteresowaniem) ale mam zła wiadomość... Szczególnie co do rozważań na. temat ulepszeń kart akcji.

No bo jak się one maja do faktu, że gramy teraz z dodatkiem? 😁 Czy któreś z kart akcji z dodatku wydaja się wam szczególnie mocne albo szczególnie dobrze pasują do waszych strategii?



........

Ps1. Polecam ogólnie granie Ark Nova także na BGA, działa bardzo dobrze! Tylko bez dodatku właśnie.

Ps2. Szkoda że Podwodne Miasta nie mają tyłu chętnych do dyskusji nt. strategii 😔😔😔)/
aeiou871
Posty: 978
Rejestracja: 18 kwie 2017, 11:12
Has thanked: 311 times
Been thanked: 432 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: aeiou871 »

PytonZCatanu pisze: 24 sty 2024, 12:29 No bo jak się one maja do faktu, że gramy teraz z dodatkiem? 😁 Czy któreś z kart akcji z dodatku wydaja się wam szczególnie mocne albo szczególnie dobrze pasują do waszych strategii?
U mnie najlepiej sprawdzały się:
- zwierzęta ze zniżką 2 na pierwsze zwierzę / możliwością zapłacenia za zwiększenie atrakcyjności po ulepszeniu - karta, która daje świetne premie idealnie pasujące do fazy gry, na początku pieniądze są problemem i 2 kasy robią różnice, potem można szaleć i zdobywać o wiele więcej biletów
- budowa - zakrywanie pól wody/skał, po ulepszeniu jeszcze dostaje się za to kasę, póki co moja ulubiona karta alternatywna.

Lubię też kartę alternatywną kart (sic!) pozwalającą na buchtowanie, przez co szybciej mogę zgarnąć coś z zasięgu reputacji i większość alternatywnych kart budowy (+1 siły, dodatkowy kiosk, dodatkowy pawilon). Alternatywne karty sponsorów i stowarzyszenia zazwyczaj pomijam, jeśli to możliwe.
Senthe
Posty: 1719
Rejestracja: 21 kwie 2009, 16:14
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Senthe »

PytonZCatanu pisze: 24 sty 2024, 12:29 Całe nasze rozważania są bardzo ciekawe (lubię masterować ulubione gry i wasze uwagi czytam z dużym zainteresowaniem) ale mam zła wiadomość... Szczególnie co do rozważań na. temat ulepszeń kart akcji.

No bo jak się one maja do faktu, że gramy teraz z dodatkiem? 😁 Czy któreś z kart akcji z dodatku wydaja się wam szczególnie mocne albo szczególnie dobrze pasują do waszych strategii?
Ja największą różnicę zauważam przy sponsorach. Sponsorzy w podstawce byli żałośnie słabi, w dodatku jest o niebo lepiej. Jest paru absurdalnie silnych nowych sponsorów niewymagających ulepszonej akcji (Morska Ekspedycja, Zaklinacz Koni). Są nowe karty które konkretnie kombią się ze sponsorami (żółwie wyszukujące, ryba wzmacniająca akcję, ponownie Ekspedycja). No i w zasadzie wszystkie alternatywne karty akcji Sponsorów są przydatne i grywalne, czego bym nie powiedziała np. o Stowarzyszeniu czy Budowie.

Ostatnio grając na Hollywood wygrałam mając 10+ sponsorów, kilka zwierząt na krzyż, oraz mapę w pełni zabudowaną pustymi wybiegami XD. Gdzie przy samej podstawce wygrywanie bez zwierząt jest w zasadzie niewykonalne, bo mając za mało biletów ze zwierząt nie da się sponsorami i kioskami nadgonić problemów z incomem.
BGG
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
ODPOWIEDZ