(Warszawa) Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

... czyli zloty miłośników planszówek! Tu możesz także umawiać się na granie w Twoim mieście.
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 33 times
Been thanked: 13 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: stalker »

Sir-lothar pisze:@Spadamy:
Na 5 za duży chaos (i dla mnie gra za krótka aby zauważyć kto ma jaki kolor, ale nigdy nie byłem mistrzem w pędzące żółwie). Myślę, że największą wadą zagrywania kart jest to, że za chwile ktoś inny może zagrać dokładnie przeciwną kartę negującą mój ruch. Powinno to zostać jakoś wyeliminowane (tak, to mój pomysł z działaniem kart na 2 kolory, ale ciężko to zrobić aby działało (tak jak powiedział Drako, musiały by być pola z każdą kombinacją kolorów, albo ktoś dostaje bardziej sprzyjające kolory)).
Jeśli chodzi o żółwie, podpowiadam — bardzo ważny jest fakt, że mamy w grze karty popychające o dwa pola — więc jeśli zagram mocno, popychając jakiegoś żółwika o dwa, nawet kartą −1 nie zniweluję tego całkiem. Tu mamy możliwość bezsensownego pych-pych tam i z powrotem. Dwa, żółwie mają karty jokerów i ruch ostatnimi żółwiami. Z uwagi na różnice mechaniczne, nie trzeba jokerów, ale np. bonus dla kogoś, kto jest zupełnie z boku może się okazać pomocny (z drugiej strony, można by go zagrać komuś np. na minus? ale to znowu da pych-pych. Może zamiast tego dodać np. kartę pozwalającą dodać dodatkowy cel lądowania?).
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Awatar użytkownika
konev
Posty: 2094
Rejestracja: 22 gru 2006, 12:39
Lokalizacja: Tewkesbury (UK)

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: konev »

Sir-lothar pisze:(tak, to mój pomysł z działaniem kart na 2 kolory, ale ciężko to zrobić aby działało (tak jak powiedział Drako, musiały by być pola z każdą kombinacją kolorów..
No nie tak ciężko... to tylko dziesięć pól, które można zaaranżować choćby tak :).

Obrazek

No to może z innej paki...
To, że gracze są jakąś powiązani ze sobą żółwiami to fajny patent. Lekko bym go jednak zmodyfikował.

Każdy z graczy ma 2 żółwie, za które dostaje po tyle samo punktów.
Rodzajów żółwi CHYBA powinno być więcej niż graczy (chociaż o 1).
Oprócz dwóch żółwi gracz dostaje jeszcze kartę... powiązania. Na karcie powiązania są pokazane dwa kolory żółwi, które są ze sobą związane za nóżki :twisted: . Jak żółwie były tak głupie, że skakały na spadochronie to fakt, że są powiązane za nóżki już tak dziwić nie będzie ;).

Faza 1. Każdy z graczy wykłada na jakiś kolor kartę kierunku. Jaki chce.
Faza 2. Każdy z graczy wykłada kartę kierunku na drugi kolor ze swojej karty powiązania. Czyli jeżeli gracz A wyłożył w pierwszej fazie kartę na kolor czerwony, a w drugiej fazie gracz C ma kartę powiązania na której widnieje kolor czerwony i niebieski to gracz C musi wyłożyć kartę kierunku na kolor niebieski.

Może się zdarzyć, że gracz będzie miał powiązane ze sobą żółwie, które on sam posiada o czym nie będzie wiedzieć, bo kartę powiązania będzie miał ktoś inny.

Jak tak się zastanawiam to nie wiem czy to ma sens, ale może komuś przyjdą do głowy jakieś rozwinięcia tego pomysłu ;).
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
Awatar użytkownika
Mustafa
Posty: 537
Rejestracja: 31 gru 2007, 12:21
Lokalizacja: Szkocja

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Mustafa »

W tę środę będę od godziny 18:30, bo muszę na lotnisko jechać.
Monsoon Group Rulez

A.J.Mustafa
Awatar użytkownika
Witold Janik
Posty: 445
Rejestracja: 25 sty 2008, 13:00
Lokalizacja: spod Warszawy
Kontakt:

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Witold Janik »

konev pisze:Jak tak się zastanawiam to nie wiem czy to ma sens, ale może komuś przyjdą do głowy jakieś rozwinięcia tego pomysłu ;).
Jak kolega przedstawi na rysunku albo na modelach czy manekinach to jest szansa, że zrozumiem :lol:

Powiem tak: graliśmy w sobotę na 3 os. z dwoma modyfikacjami o których pisałem:
1) spróbować patentu jak w Owczym Pędzie - jeśli ja zagrałem kartę "na północ" to kolejna osoba nie może zagrać karty "na południe" (nie można zagrać karty, która bezpośrednio znosi działanie poprzedniej)
2) Ograniczyć możliwość zagrania tej samej karty na skoczka do jednej pod rząd
Było lepiej, jeszcze lepiej będzie jak będą punkty pocieszenia, niestety cały czas jest problem z balansem-wyborem zestawów graczy - to wydaje się największym problemem na dziś. M.in. być może na 3 graczy będzie 6 żółwi itd.


Wczoraj zaś po dłuższej przerwie grałem w autobusy w 2 os., bardzo miła partia. Wydaje mi się, że gładko chodzi (byle nie grać w 3 osoby, bo to jeszcze nie dopracowane :twisted: ).
- Albo my graliśmy źle, albo wy (...), w naszej partii wyniki były w granicach 20-30. Co prawda gra skończyła się szybko (wcześnie papież umarł), ale chyba nie może to mieć aż takiego wpływu.
- U nas papież umarł w ostatniej turze - może stąd różnica.
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Filippos »

Będę od 17.30 z Doktorem Żywago :D Uwaga, uwaga - w grze pojawią sie chyba kostki :D
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Awatar użytkownika
Witold Janik
Posty: 445
Rejestracja: 25 sty 2008, 13:00
Lokalizacja: spod Warszawy
Kontakt:

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Witold Janik »

No to co, kto będzie? Filip, Draco, ja (w dwóch osobach prawdopodobnie), Mustafa pojawi się później....
Ola na rejsie, Janek na Grajdołku....
?
Ostatnio zmieniony 13 lip 2011, 11:39 przez Witold Janik, łącznie zmieniany 1 raz.
- Albo my graliśmy źle, albo wy (...), w naszej partii wyniki były w granicach 20-30. Co prawda gra skończyła się szybko (wcześnie papież umarł), ale chyba nie może to mieć aż takiego wpływu.
- U nas papież umarł w ostatniej turze - może stąd różnica.
Awatar użytkownika
konev
Posty: 2094
Rejestracja: 22 gru 2006, 12:39
Lokalizacja: Tewkesbury (UK)

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: konev »

No przecież ja normalnie będę co najmniej od 17.00. No i przecież sipio będzie. Czyżbyś Witoldzie zwątpil w Monsoona? ;) Nie ma takiego drugiego miejsca w Polsce. :D
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
Awatar użytkownika
Witold Janik
Posty: 445
Rejestracja: 25 sty 2008, 13:00
Lokalizacja: spod Warszawy
Kontakt:

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Witold Janik »

Wiem, że nie ma :P Ale to co, pomartwić się nie można?

Ja liczę, że marszałek wsiądzie do mojego autobusu byle jakiego i nie dbając o bagaż, nie dbając o bilet wyrazi swoją opinię :P
- Albo my graliśmy źle, albo wy (...), w naszej partii wyniki były w granicach 20-30. Co prawda gra skończyła się szybko (wcześnie papież umarł), ale chyba nie może to mieć aż takiego wpływu.
- U nas papież umarł w ostatniej turze - może stąd różnica.
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: ragozd »

może ja się pojawie? Zobaczę jutro.
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
draco
Posty: 2096
Rejestracja: 05 sty 2006, 23:15
Lokalizacja: Warszawa, żona też

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: draco »

Może uda mi się na jutro przygotować Tęczową Flagę 2.0, ale jestem zapracowany i nie obiecuję.
Awatar użytkownika
konev
Posty: 2094
Rejestracja: 22 gru 2006, 12:39
Lokalizacja: Tewkesbury (UK)

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: konev »

Dzisiaj wieczorem były dwa mięsiste testy.
Doktorek Filipa oraz Autobusy Witolda.

Dużo było powiedziane na testach, tak więc powtarzać się nie będę. Jak coś wpadnie do głowy to będę uderzał. Podziękowania wielkie natomiast należą się autorom, którzy jeszcze ze mną przy jednym stole wytrzymują ;). Mam nadzieję tylko, że jakieś przydatne informacje z tych testów uda Wam się wyciągnąć :).
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
Awatar użytkownika
Sir-lothar
Posty: 366
Rejestracja: 25 cze 2008, 01:00
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Sir-lothar »

Witam
@autobusy i kanalizacja
Spoiler:
@Doktor NO aka: (NO KTO TAK DŁUGO MYŚLI?!)
Spoiler:
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Filippos »

Dziękuję bardzo za wczorajszy test. Nie wiem o co Ci chodzi Konev z tym wytrzymywaniem z tobą.

Dzięki Krzysztof za tak obszerne uwagi. Generalnie gra ciągle jest na etapie wyboru dwóch głównych mechanik. Karty postaci są już pewniakiem i działają dobrze, ale sposób toczenia walk i związane z tym wszelkie detale (partyzanci, fortyfikacje, kostki lub ich brak) są wciąż w powijakach i póki co kładą grę. Musze się na coś zdecydować ale najpierw gruntownie przemyślę wnioski z wczorajszego testu. Kluczowym wyzwaniem wydaje mi się teraz wybranie systemu który da znacznie więcej dynamiki nie powodując jednocześnie downtime'u i wydłużenia gry. Postaci działają fajnie ale sytuacja na planszy jest nadal zbyt statyczna.
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Awatar użytkownika
sipio
Posty: 1141
Rejestracja: 15 cze 2008, 21:38
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: sipio »

Co do Doktora Ja od siebie dodam, że w przypadku obecnych postaci niektóry powinny być jednak płatne od początku by ktoś dwa razy się zastanowił co wziąć, ew lekko je zmodyfikował. Niektóre karty jak zostały wzięte to nikt potem ich nie przejął. Dla przykładu jak Filip złapał kartę z dochodem 2 monet, to w sumie przy 3 jego bohaterach mam tylko zysk 1 z tej karty. A w następnej rundzie już ktoś może mi ta kartę zwinąć. Stąd chyba nikt na tą kartę się nie pokusił.
Gdyby wcielić w życie pomysł z zarobkiem z prowinicji to wtedy można zrobić na niej jakiś modyfikatora np za każde dwie prowincja ekstra dochód.
Jak by było więcej kasy w grze, można by również połączyć to z Graalem, przecież takie poszukiwania to nie lada wydatek. I każdy w turze może przeznaczyć jedną czy dwie monety na poszukiwania.
Jak dla mnie bardzo fajnym pomysłem były te karty akcji szpiegów. Jeśli one wyleciały na amen, to może choć pozwolić im robić jedną z dwóch rzeczy albo szukać graala albo zabrać monetę przeciwnikowi jeśli jest na polu przeciwnika.
Awatar użytkownika
konev
Posty: 2094
Rejestracja: 22 gru 2006, 12:39
Lokalizacja: Tewkesbury (UK)

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: konev »

Filippos pisze:Postaci działają fajnie ale sytuacja na planszy jest nadal zbyt statyczna.
Statyczna sytuacja w dużej mierze wynika z tego, że:
- można poruszyć się tylko z jednego pola
- zbyt duże ryzyko i nieoplacalność rozciągania "frontu". Trzeba być w kupie by móc walczyć i się obronić
- lepiej siedzieć tam gdzie nie ma zarazy, a Doktorek jest tylko jeden
- partyzanci, walka, zaraza potrafią w jednej rundzie rozwalić sporo wojsk, a później wszyscy startują z zamków
- jak już wybudujesz twierdzę to w niej siedzisz
- jak już postawisz gdzieś szpiega (by Ci zapunktowal) to nawet jak ktoś wejdzie Ci kimś innym to nie przesuwasz szpiega. Nie będziesz tracil calego ruchu by przesunąć jednego szpiega z jednego pola (patrz punkt pierwszy). Tak więc stoi tam do końca gry chyba, że go zaraza zabije.
- po co wlaściwie mialbym się gdziekolwiek ruszać jak zabezpieczę już przyzwoitą liczbę pól (5 powiedzmy). Będę się tylko umacnial.
- grubas porusza się tylko o jedno pole i jest na tyle cenny, że ze wsparciem. Więc zazwyczaj i tak broni okolic zamku
- jestem uwiązany do swojej stolicy. Nie chcę jej stracić. Nie mogę sobie przenieść stolicy do Krakowa i ruszyć calym wojskiem na poludnie ;)

Teraz można próbować adresować te wszystkie itemy ;).
Filippos pisze:Karty postaci są już pewniakiem i działają dobrze, ale sposób toczenia walk i związane z tym wszelkie detale (partyzanci, fortyfikacje, kostki lub ich brak) są wciąż w powijakach i póki co kładą grę.
A co powiesz na tak tematyczne, nastrojowe i amerytrashowe rozwiązanie jak kostki dla każdego rodzaju formacji?
- mag bierze udzial w walce? - kostka maga
- żolnierz bierze udzial w walce? - kostka żolnierza
- szpieg bierze udzial w walce? - kostka szpiega
- forteca bierze udzial w walce? - kostka fortecy

Każda kostka by wprowadzala swoje modyfikatory, rzucasz nimi i wróżysz z z runów :). Dużo ich nie będzie. Przy większej bitwie (mag, 2xszpieg, 3xwojsko, forteca) masz 7 kostek za wszystko. Wywalasz dodatkowo z kart dodawanie kostek (+3 kostki) i zastępujesz to modyfikatorami :).

Jak coś to mogę Ci pożyczyć zestaw do robienia wlasnych kości. Tani, szybki i skuteczny. Kostkę k6 z dowolnymi ścianami robisz sobie w jakieś 3 minuty ;).
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
Awatar użytkownika
Sir-lothar
Posty: 366
Rejestracja: 25 cze 2008, 01:00
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Sir-lothar »

Witam,
@doktor No
Spoiler:
Edit:
Obiecane trasy do autobusów:
Spoiler:
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 33 times
Been thanked: 13 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: stalker »

Poniedziałek, 9:48 rano i nikt jeszcze się nie interesuje spotkaniami testowymi? :D

Ja ze swojej strony nie wiem, czy coś przyniosę, ale zgłaszam gotowość do testów, pełen energii po urlopie.

PS. Za tydzień mnie znowu nie będzie (wyjazdów cz. 2).
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
gibon
Posty: 201
Rejestracja: 07 maja 2011, 14:55
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: gibon »

Ja mam nadzieję pojawić się w tę środę i nawet przynieść co-nieco, jeśli tylko zdążę z nowym prototypem.
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Filippos »

Czy mając takich testerów jak Konev i Lothar, którzy w wolnym swym czasie tworzą wykresy i spisują całe zastawy rzetelnych uwag ja mógłbym nie przyjść w środę z nową wersją Dr. Albana?

Otóż nie mógłbym i przyjdę. :D
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 33 times
Been thanked: 13 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: stalker »

No to ja z przyjemnością zobaczę, co się zmieniło u Dobrego Doktorka.
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
Awatar użytkownika
sipio
Posty: 1141
Rejestracja: 15 cze 2008, 21:38
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: sipio »

Filippos pisze:Czy mając takich testerów jak Konev i Lothar, którzy w wolnym swym czasie tworzą wykresy i spisują całe zastawy rzetelnych uwag ja mógłbym nie przyjść w środę z nową wersją Dr. Albana?

Otóż nie mógłbym i przyjdę. :D
No rzeczywiście chłopaki ostatnio podnoszą testowanie na wyższy poziom :shock:
Udanego spotkania i do zobaczenia za dwa tygodnie.
Liczę też na obszerne relacje :mrgreen:
Awatar użytkownika
Mustafa
Posty: 537
Rejestracja: 31 gru 2007, 12:21
Lokalizacja: Szkocja

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Mustafa »

Ja będę , ale jeszcze nie wiem o której najpóźniej około godziny 19:30 , najwcześniej o 16:30.
Monsoon Group Rulez

A.J.Mustafa
Awatar użytkownika
Witold Janik
Posty: 445
Rejestracja: 25 sty 2008, 13:00
Lokalizacja: spod Warszawy
Kontakt:

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: Witold Janik »

sipio pisze:No rzeczywiście chłopaki ostatnio podnoszą testowanie na wyższy poziom :shock:
Zdecydowanie tak :lol:

Bardzo dziękuję za ostatni tydzień - obserwowałem dwie partie w Autobusy, obydwie zupełnie inne. W pierwszej wzięli udział: Malwina, Draco, Trutu i Kromka, w drugiej zaś Malwina, Lothar, Konev i Mustafa.
Duet Konev-Mustafa ze wsparciem Lothara to istny analizator-masakrator mechaniki :D Uwagi co do decyzyjności i kafelków w zasadzie słuszne, ale dopóki nie wpadnie mi jakiś pomysł to na razie nie będę drążył tematu, bo to ma być lekka gra... Gra z 1 rzędem mniej wydaje się być bardziej wymagająca.
Co do propozycji Lothara - analizuję dopiero dane i obrazek [ :shock: ].

Pewnie będę i pewnie znów w dwie osoby, chociaż jeszcze na 100% nie jestem w stanie potwierdzić.
- Albo my graliśmy źle, albo wy (...), w naszej partii wyniki były w granicach 20-30. Co prawda gra skończyła się szybko (wcześnie papież umarł), ale chyba nie może to mieć aż takiego wpływu.
- U nas papież umarł w ostatniej turze - może stąd różnica.
Awatar użytkownika
stalker
Posty: 2594
Rejestracja: 24 cze 2004, 23:14
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 33 times
Been thanked: 13 times

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: stalker »

Dzisiejsze spotkanie było intensywne i ciekawe, ale w statystykę nie będę się bawić, bo zaraz zapomnę, co chciałem napisać.

Zagrałem, na co ostrzyłem sobie ząbki, w Dr. Albana. Bardzo dziękuję, że na mnie poczekaliście.

Po partii w Albana, znanego też jako Dr Who — ponieważ jego tajemnicze personalia budzą coraz większą ciekawość testerów — mam następujące spostrzeżenia:

Przede wszystkim, downtime — nic nie mogę na to poradzić, ale ile razy spotykam się z Albanem, staje mi przed oczyma Gra o Tron. No i właśnie mi się przypomniało, że w grze tej mamy mechanizm rozkazów. Sprawia on, że nie czekamy, aż inni wykonają akcję, tylko jednocześnie wystawiamy żetoniki rozkazów przy poszczególnych jednostkach. Tu jest kolejność — fajna w sumie, bo bije w tych, co przeszarżują, wymagająca uwagi, ale w sumie i do pogodzenia z jednoczesnością rozkazów.

Po drugie, czaryman jest zepsuty. Nie opłaca się musztrować nowego, bo jest mniej wart niż 3 jednostki piechoty (3 ataki na 50% vs 3 pewne eliminacje, 3 życia vs. 6 życia). Nic nie daje związanie się z nim emocjonalnie, bo nic (żadna akcja) nie jest z nim związana (pamiętam, że padło mnóstwo uwag, co może/powinien robić — a to noszenie Artfaktu, a to używanie mocy itp., więc jest nad czym myśleć), no i moim zdaniem czaryman powinien być niezniszczalny. Tzn. może paść w bitwie, ale jak padnie, to wraca do stolicy albo gdzieś się odradza, i jego upadek może np. oznaczać, że tracimy wszystkie, albo wszystkie bez jednej postaci wspierające i trzeba je ku sobie nakłaniać lub je przekupywać od nowa.

Szpion jest chyba za mocny ze swoją nieśmiertelnością, jeśli przegramy bitwę powinien choć jedna jednostka szpiegów paść (wspominałem o tym — fabularnie to motywuję tak, że gdy ląd przechodzi z rąk do rąk, zmieniają się sympatie ludu albo też nie ma rady, jacyś sojusznicy/pomocnicy wpadają i zabawa się kończy).

Postaci chyba wymagają jeszcze trochę bilansowania — moim zdaniem niektóre dają niewiele, w przeciwieństwie do innych. I jeszcze dopisuję się do tego, o czym wspominał Lothar, czyli, że od połowy gry widać, kto zdobędzie jaki bonus za największą liczbę wyleczonych/zabitych partyzantów/nazbieranych monet. Rozumiem, że zasłonki by trochę pomogły, ale jeśli wiem, że gracz X miał doktorka przez 3-4 rundy, to na pewno już zainkasował bonus za leczenie. Partyzanci też są do spamiętania.

Może zamiast jakieś questy — utrzymaj ileś prowincji albo coś takiego?

PS. Za 2 tyg wracamy do podróży po świecie ;)
Lukasz M. Pogoda | w biblioteczce | zainteresowało mnie
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych. Chcesz pomóc w testowaniu lub masz swój projekt? Monsoon Group pomoże! Informacje na forum tutaj. Zapraszamy!
gibon
Posty: 201
Rejestracja: 07 maja 2011, 14:55
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Warszawa] Regularne spotkanie testowe - Monsoon Group

Post autor: gibon »

Udało mi się dziś z Wami zasiąść do "Krainy doktora Moreau" Filipposa. Mój faworyt na tytuł tej pozycji to "Jak zdobywano dziki zachód". Musiałem niestety wyjść wcześniej i nie wziąłem udziału w końcowej burzy mózgów. Moje luźne wnioski wygłoszę więc tutaj.
Gra mi się spodobała i sądzę że ma spory potencjał. Dwa najpoważniejsze dla mnie mankamenty to: 1) zbyt duży downtime, 2) zbyt duża złożoność akcji w swojej kolejce. Mankament 1) powoduje, że gra przeciąga się bardzo przy czterech graczach i w obecnej formie może stanowić dobrą zabawę tylko w rozgrywce dwuosobowej. Mankament 2) po części wpływa na downtime: ja sam zastanawiałem się dość długo co i w jakiej kolejności mogę/powinienem zrobić powodując irytację pozostałych, a i tak okazywało się później że o czymś zapomniałem. Sądzę, że jakaś ściąga rozwiązałaby ten problem.
Propozycja zmniejszenia downtime i uproszczenia rozgrywki to zawężenie możliwości gracza do wykonania tylko jednej lub kilku określonych akcji, a nie wszystkich możliwych jak ma to miejsce obecnie. W swojej rundzie kolejno (jeśli dobrze zapamiętałem): rekrutuję cowboyów, wykonuję akcję specjalną przy użyciu posiadanych herosów, wykonuję ruch, atakuję, wykonuję ruch, atakuję, stawiam fortyfikacje, coś tam jeszcze robię. Trzeba to zredukować.
Kolejna rzecz dla przyśpieszenia to rezygnacja z rozróżniania pór roku na ciepłą i zimną. Pora ciepła nie wprowadza niczego, pora zimna tylko tyle że co drugą kolejkę odchodzą cowboye. Jeśli już zaraza ma działać to niech odnosi skutek tuż po przemieszczeniu wojska.

Pozostałe kwestie:
3) Losowość ułożenia "bonusów lokalizacji" na początku gry jest nie fajna. Ja miałem wokół siebie zarazę, Stalker bonusy poszukiwań, a Krzysiek bonus ekonomiczny. W rezultacie Gral został odnaleziony dość szybko przy miażdżącej przewadze poszukiwawczej Stalkera. Może lepiej aby na początku nie było na planszy żadnych bonusów/kar, tylko aby były one odkrywane przez jakieś akcje. Np. szpieg zamiast wykonać normalny ruch przeszukuje obszar i losuje jaką tam kartę, z której wynika że oto natrafił na region w którym dobrze rekrutuje się wojsko.
4) Gral powinien podczas gry dawać jakiś bonus, aby pojawił się w grze tuż po odnalezieniu i aby gracze próbowali go sobie odebrać. Sam fakt odnalezienia go jest dość jałowy. Na ten moment ma się to tak: miałem wokół siebie obszarowe eldorado, przeszedłem się po nich, będę miał za to kiedyś 15 punktów.
ODPOWIEDZ