Kawerna: Rolnicy z Jaskiń / Caverna: The Cave Farmers (Uwe Rosenberg)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
witek
Posty: 254
Rejestracja: 15 kwie 2010, 18:05
Lokalizacja: Rzeszów
Been thanked: 14 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: witek »

Te dwa budynki na pierwszy rzut oka (właściwie to na drugi i trzeci też) nie grają ze sobą i pewnie dlatego błąd się prześliznął.
Myślę, że nawet nie ma sensu dokładać dodatkowej zasady nowym graczom. Prawdopodobieństwo, że sami na to wpadną jest naprawde niewielkie, a wprowadza pewne zamiesanie i konieczność tłumaczenia dlaczego tak, a nie inaczej.
Awatar użytkownika
Reid666
Posty: 309
Rejestracja: 04 lut 2011, 15:39
Lokalizacja: Skawina / Kraków

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: Reid666 »

Co do Hunting Parlor i Slaughtering Cave, to masz rację że w załączniku jest użyta różna nomenklatura. Jednak osoby nie czytające szczegółowo załącznika mogą tego nie wychwycić, bo na pierwszy rzut oka, kombo mogłoby działać.
Bea pisze: Czyli rozumiem, że żeby stworzyć to kombo trzeba mieć cztery konkretne budynki?
Tak właściwie to wystarczą 3, nieskończona ilość żelaza może się przydać sama w sobie i przesądzić o końcowym wyniku.
Fajnie byłoby, gdyby po prostu zmienili działanie jednego z tych budynków i dali naklejkę na niego. Zasada, że czegoś nagle nie można używać jakoś nie przemawia do mnie.
To by było chyba najlepsze rozwiązanie, sam autor gry je zaproponował. Niestety ludzie na BGG się oburzyli i Uwe wybrał rozwiązanie które jest aktualnie w załączniku.

Może w dodatku ( jeśli taki się pojawi) wprowadzą jakieś lepsze rozwiązanie...
metyu
Posty: 381
Rejestracja: 12 gru 2012, 11:08
Been thanked: 1 time

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: metyu »

Ja liczę, że lepsze rozwiązanie pojawi się w polskiej wersji, na którą też zresztą liczę :P
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: romeck »

Jestem pewien, że już każdy dodruk będzie miał poprawione budynki. Zatem tym bardziej ewentualne polskie wydanie.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
Zet
Posty: 1352
Rejestracja: 26 paź 2006, 00:08
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 159 times
Been thanked: 159 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: Zet »

Czy w takich sytuacjach, po dodruku, jest szansa na wymianę elementów w egzemplarzach sprzed poprawek? Macie z tym jakieś doświadczenia?
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: Bea »

romeck pisze:Jestem pewien, że już każdy dodruk będzie miał poprawione budynki. Zatem tym bardziej ewentualne polskie wydanie.
A ja mam nadzieję, że to tak rozwiążą, że właściciele pierwszego wydania nie będą pokrzywdzeni.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: romeck »

Nie liczyłbym na to.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
palladinus
Posty: 1494
Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: palladinus »

Wrażenia po pierwszej partii na naszym blogu CiekaweGry.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: Bea »

palladinus pisze:Wrażenia po pierwszej partii na naszym blogu CiekaweGry.

"Oczekiwałem raczej cięższego tytułu, a otrzymałem luźną wersję, bardziej familijną"
Tu bym się nie do końca z tobą zgodziła. Caverna może się wydawać luźną grą, jeśli sobie ot tak pykamy bez nacisku na zbieranie ogromnych ilości punktów. Można powiedzieć, że czy stoisz czy leżysz zawsze coś ugrasz. Jeśli jednak chcesz zdobyć naprawdę dużo punktów (ten pułap zaczyna się podobno powyżej setki) to gra staje się sporym mózgożerem i trzeba nieźle kombinować, żeby ugrać więcej niż inni.
Awatar użytkownika
Reid666
Posty: 309
Rejestracja: 04 lut 2011, 15:39
Lokalizacja: Skawina / Kraków

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: Reid666 »

palladinus pisze:Wrażenia po pierwszej partii na naszym blogu CiekaweGry.

"Oczekiwałem raczej cięższego tytułu, a otrzymałem luźną wersję, bardziej familijną"
Patrząc na wynik partii testowej 67-43, łatwo zauważyć że jeden z graczy ewidentnie się podłożył a drugi zbytnio się nie starał. W takim składzie musiało być luźno, familijnie i prawdopodobnie dosyć nudno.

Myślę że gra zdecydowanie nabiera rumieńców gdy gracze starają się jednak zoptymalizować swoje ruchy.
Awatar użytkownika
woj_settlers
Posty: 146
Rejestracja: 08 kwie 2008, 14:27
Lokalizacja: Poznań

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: woj_settlers »

Artykuł "Wrażenia ..." nie napisałem w kategorii "Wydaje wyrok i pisze recenzje" tylko luźnych przemyśleń po partii, i określiłem jaka ta partia była: pierwsza, dwuosobowa, w wariancie podstawowym.
Co do osiągniętych wyników to też raczej przesada w opinii - sam autor chyba mówi, że dobry wynik to 80 punktów. Trudno w takiej rozbudowanej grze osiągnąć w pierwszej partii nie znając kart bardzo dobrego wyniku, który pewnie też w dużej mierze zależy od tego w jakiej kolejności pojawią się pewne karty oraz czy gra się z budynkami w wersji rozszerzonej. Wyobrażam sobie, że znając grę, wyniki powyżej 80 punktów są jak najbardziej możliwe. Jeśli jednak w partii dwuosobowej, gracze pójdą w inne ścieżki też nie powinno być dużo ciaśniej.
W naszej partii nie było tyle stresu co w Agricoli w dwóch podstawowych sprawach: wyżywieniu i pozyskiwaniu surowców. Po pierwsze łatwo zorganizować jedzenie, po drugie surowców jest dużo dużo więcej niż w Agricoli no i są rubiny (ale fakt graliśmy tylko w dwie osoby).
Dlatego moje luźne wrażenia mogą się zmienić po kolejnych partiach ;)
http://ciekawegry.wordpress.com/ - blog o planszówkach i nie tylko
mam
kupię
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: FortArt »

woj_settlers pisze: W naszej partii nie było tyle stresu co w Agricoli w dwóch podstawowych sprawach: wyżywieniu i pozyskiwaniu surowców. Po pierwsze łatwo zorganizować jedzenie, po drugie surowców jest dużo dużo więcej niż w Agricoli no i są rubiny (ale fakt graliśmy tylko w dwie osoby).
I moim zdaniem masz rację. Jest luźniej dokładnie w tych sprawach. Choć ja jako przyczynę wskazałbym głównie wyprawy i w mniejszym stopniu pole replikacji ruchu.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: Bea »

FortArt pisze:
woj_settlers pisze: W naszej partii nie było tyle stresu co w Agricoli w dwóch podstawowych sprawach: wyżywieniu i pozyskiwaniu surowców. Po pierwsze łatwo zorganizować jedzenie, po drugie surowców jest dużo dużo więcej niż w Agricoli no i są rubiny (ale fakt graliśmy tylko w dwie osoby).
I moim zdaniem masz rację. Jest luźniej dokładnie w tych sprawach. Choć ja jako przyczynę wskazałbym głównie wyprawy i w mniejszym stopniu pole replikacji ruchu.
Z tym się zgodzę, faktycznie w Cavernie nie kładzie się nacisku na zdobywanie jedzenia, jest to o wiele mniej ważną składową częścią gry niż w Agricoli.
Mam wrażenie, że Caverna została tak zaprojektowana, żeby skupić się na prężnym rozwoju gospodarstwa, a nie myśleć cały czas o jedzeniu (może nastały lepsze czasy ;)). Faktycznie jedzenie można zdobywać na wiele sposobów. Poświęcimy krowę, pięć rubinów i mamy spokój na dwie rundy. Tylko jaki w tym sens? Tracimy cenne punkty na koniec gry. O jedzenie trzeba zadbać na już na początku, aby prawie "samo" się robiło i skupić się na rozwoju gospodarstwa. Te rubiny czy zarżnięta krowa gdy dobrze pokombinujemy mogą nam zapunktować podwójnie lub potrójnie.
W Cavernie fajne jest to, że do wygrania nie wystarczy zbierać wszystkiego po trochu, co popadnie, co się napatoczy akurat. Tu od początku trzeba mieć "chytry plan" i się w czymś wyspecjalizować a zakupione budyki muszą ze sobą idealnie współpracować. Im wcześniej zaczniemy to planować tym lepiej. I jeszcze trzeba uważać, żeby nam ktoś naszego planu nie zburzył podebraniem fajnej akcji, bo niby jest luźno na planszy, ale pewne pola zawsze są cenne. Za to jak będziemy bardzo oryginalni i pójdziemy w coś na co nikt nie wpadł, mamy większe szanse powodzenia.
Podsumowując: jedzenie już nie generuje aż takiego stresu, ale trzeba planować bardziej długofalowo i pilnować realizacji naszego planu - to stresuje i powoduje, że rozgrywka na pewnym poziomie wcale nie jest familijna Ale faktycznie, gdy wszyscy grają na "luzie", bez konkretnego planu, tak aby tylko przeżyć i zbudować wszystkiego po trochu, to grę można uznać za łatwiejszą od Agricoli, choć może bardziej skomplikowaną w zasadach. Nie trzeba się tym zrażać, po kilku partiach poznamy zależności między polami i budynkami i odkryjemy kolejne niesamowite kombosy. Gra z czasem zyskuje.
Perpetka
Posty: 1124
Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: Perpetka »

Wrażenia z pierwszej 4-osobowej rozgrywki (po 2 solówkach) ze strony fanatycznej wielbicielki Agricoli:
1. to bardzo dobra gra jest
2. Jest bardziej niż Agri podatna na downtime, bo wiele akcji to tak naprawdę kilka akcji w jednej (zwłaszcza wyprawy); to łączenie wielu akcji w jednym ruchu sprawia też, że łatwiej przeoczyć jakąś możliwość
3. brakuje refki z punktacją; dopóki gracze nie znają jeszcze gry, to i małe literki na budynkach na drugim końcu stołu ciężko doczytać, a z kolei pytanie "a co tam jest napisane?" zdradza nasze plany
4. Wcale nie jest tak lajtowo z tym żywieniem
5. Wyprawy są przereklamowane ;)
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 252 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: jax »

Perpetka pisze:Wrażenia z pierwszej 4-osobowej rozgrywki (po 2 solówkach) ze strony fanatycznej wielbicielki Agricoli:
Czy to wrażenia z wersji podstawowej czy pełnej? (bo dotychczas miałem kontakt tylko z podstawową i mnie - fana Agricoli - jak na razie nie zachwyciło... więc mam jeszcze nadzieję...)
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Perpetka
Posty: 1124
Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: Perpetka »

Podstawowej, nie chciałam dawać trójce myślicieli jeszcze więcej budynków do ogarnięcia.
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1634
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 150 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: Highlander »

Jak ktoś chciałby (w oczekiwaniu na pojawienie się gry w sprzedaży) zobaczyć przykładową instruktażową rozgrywkę to może zajrzeć tutaj:
http://youtu.be/EyoX4IHOUK4
Dodatkowo na koniec jest subiektywne podsumowanie prowadzącego Michaela Wißnera.

Ja całości nie obejrzałem bo to aż godzina, ale nawet kilka minut daje dobry ogląd na mechanikę.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 252 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: jax »

Po dzisiejszej, drugiej rozgrywce, w Cavernę odwołuję zastrzeżenia: były emocje, knucie, optymalizacja, kombinacja etc. etc. Wreszcie poczułem - jednak - ciasnotę i konieczność ważenia każdego ruchu. Wreszcie ograniała mnie rozpacz w 1/3 rozgrywki, gdy patrzyłem na swoje nędzne gospodarstwo: "tyle ruchów zrobiłem a nic u mnie nie ma" (zupełnie jak w Agricoli do połowy gry :mrgreen: ). Jest dobrze. A w wersji z kompletem budynków będzie jeszcze lepiej :)
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
tomiz123
Posty: 150
Rejestracja: 16 sty 2013, 22:37
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 5 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: tomiz123 »

Jest może jakaś nieoficjalna instrukcja PL lub karta pomocy gracza ? Boję się, że nie wyłapie wszystkich tych mini reguł, chociaż mój angielski nie jest taki najgorszy : )
Awatar użytkownika
JAskier
Posty: 728
Rejestracja: 16 kwie 2006, 15:31
Lokalizacja: Toruń
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: JAskier »

Kurcze, czaję się i czaję. Wyjdzie to w końcu po polsku czy raczej kupować angielską?
Awatar użytkownika
RunMan
Posty: 1194
Rejestracja: 20 cze 2011, 12:40
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: RunMan »

Lacerta obiecała publikację planu wydawniczego na początku lutego, więc myślę, że warto jeszcze poczekać :)
Awatar użytkownika
adikom5777
Posty: 2231
Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 81 times
Been thanked: 12 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: adikom5777 »

JAskier pisze:Kurcze, czaję się i czaję. Wyjdzie to w końcu po polsku czy raczej kupować angielską?
Zaraz skończy się angielski nakład i zostaniesz z ręką w nocniku :)
Awatar użytkownika
Qlaqs
Posty: 493
Rejestracja: 17 lut 2008, 18:38
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: Qlaqs »

Ja kupiłem EN. Z prostego względu - nie trzeba czekać tyle na dodatki. Te na pewno się ukażą ;)
Moja skromna kolekcja to co mam, czego chce sie pozbyc i to co w drodze!
Awatar użytkownika
grabash4u
Posty: 348
Rejestracja: 30 sty 2013, 16:11
Lokalizacja: Głogów
Has thanked: 6 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: grabash4u »

JAskier pisze:Kurcze, czaję się i czaję. Wyjdzie to w końcu po polsku czy raczej kupować angielską?
Tak na dobrą sprawę tekstu angielskiego jest jak na lekarstwo, dodatkowo ikonografia jest na tyle czytelna, że nie ma większych obaw co do rozgrywki z osobami nie władającymi angielskim. Ja polecam Cavernę w oryginale.
Awatar użytkownika
Qlaqs
Posty: 493
Rejestracja: 17 lut 2008, 18:38
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Re: Odp: Caverna : Cave Farmers

Post autor: Qlaqs »

grabash4u pisze:
JAskier pisze:Kurcze, czaję się i czaję. Wyjdzie to w końcu po polsku czy raczej kupować angielską?
Tak na dobrą sprawę tekstu angielskiego jest jak na lekarstwo, dodatkowo ikonografia jest na tyle czytelna, że nie ma większych obaw co do rozgrywki z osobami nie władającymi angielskim. Ja polecam Cavernę w oryginale.
Zgadzam się w 100% ;)
Moja skromna kolekcja to co mam, czego chce sie pozbyc i to co w drodze!
ODPOWIEDZ