Carcassonne - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
martuf
Posty: 6
Rejestracja: 29 wrz 2014, 08:36
Lokalizacja: Wrocław

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: martuf »

dzięki.

Czy jest jeszcze gdzieś do kupienia dodatek Świta?
Ewentualnie czy ktoś ma pomysł jak zrobić własne "ludki".
Ja myślałem by zrobić w gipsie formę wykorzystując dużego pionka z Katedry i Karczmy, a następnie zrobić piona z jakiejś przeźroczystej (zabarwionej odpowiednim kolorem) masy np. akryl czy jakaś żywica plastyczna (ze sklepu dla plastyków) i pomalować bezbarwnym lakierem do paznokci. Na razie używam drewnianych "kołków" pomalowanych farbami ale psuja trochę "klimat" :)
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: WRS »

martuf pisze:Czy jest jeszcze gdzieś do kupienia dodatek Świta?
Na pewno tutaj: http://www.cundco.de/shop/?tx_dkdshop[c ... oduct]=202
dokładając jakiś inny mały dodatek (szkoła?) mieścisz się w niższym koszcie dostawy i aż tak nie boli...
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
gizd
Posty: 2
Rejestracja: 08 paź 2014, 23:21

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: gizd »

Po pierwszej rozgrywce w carcassonne (rzuciłem się na głęboką wodę bo zagrałem od razu w wersji big box 5) - mam jedno pytanie - jeśli gram z dodatkiem koło fortuny to czy traktuję koło jako jeden z końców drogi?
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: WRS »

Tak, droga tam się kończy.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
martuf
Posty: 6
Rejestracja: 29 wrz 2014, 08:36
Lokalizacja: Wrocław

Re: CARCASSONNE - księżniczka i smok (pytanie o zasady)

Post autor: martuf »

Znalazłem w innym wątku pytania bez odpowiedzi.

- W zasach jest stwierdzenie, że po rejzie smoka gra jest wznawiana od następnego gracza. Następnego względem tego, który "wywołał" smoka, czy tego, który kończył ruch smokiem? Jeśli tego, który kończył ruch smokiem, to wtedy tak na prawdę przy czterech graczach, drugi gracz traci kolejkę (A, B, C, D; smoka wywołuje A, ruch smoka kończy się na B, więc grę wznawia C - B stracił ruch)

- Czy jeżeli żeton z ikonką smoka jest dołączony do miasta/drogi z budowniczym, czy graczowi przysługuje nadal drugi żeton? (bo teoretycznie gra jest przerywana i "wchodzi" smok).

- Czy księżnicza uwodzić też może budowniczego, czy też "ściąga" tylko rycerzy?
Awatar użytkownika
galthran
Posty: 301
Rejestracja: 05 cze 2014, 12:45
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 3 times

Re: CARCASSONNE - księżniczka i smok (pytanie o zasady)

Post autor: galthran »

Przede wszystkim ruch smoka następuje na koniec tury gracza, który wylosował ten kafelek. Poruszanie się smoka jest w ramach tury tego, który wyciągnął kafel (nie ma znaczenia kto ostatni ruszy smokiem) i nie zaburza kolejności gry następnych graczy.

Na temat księżniczki instrukcja mówi:
Jeśli gracz odkryje kartę z symbolem księżniczki, układa ja według obowiązujących zasad. Jeśli ułoży ją w mieście w którym znajduje się już jeden lub więcej pionków ( rycerzy ), musi on oddać jednego z tam stojących ( według jego uznania ) jego właścicielowi. Gracz nie może jednak ustawić na tej karcie swojego pionka ( również na łące lub drodze znajdującej się na tej karcie ). Jeśli karta ta zostanie ułożona w pustym mieście lub w inny sposób gracz może ustawić na niej pionka.

Zatem można usunąć jedynie rycerza - budowniczy nie jest rycerzem. Ale z drugiej strony, jeśli jest to jedyny rycerz w mieście, to budowniczy schodzi automatycznie.
mk9898
Posty: 73
Rejestracja: 27 sty 2014, 09:43
Been thanked: 1 time

Carcassonne - kupcy i budowniczowie

Post autor: mk9898 »

Cześć,

Mam prośbę o zasadę. Na początek zdjęcie - jeden meeple to budowniczy.
Obrazek
Oto pytanie: Czy dostawiając płytkę miasta (na zdjęciu płytka na dole i z lewej) traktuję ten dostawiony fragment miasta jako mój i czy mogę dobrać jeszcze jedną płytkę z tytułu budowniczego? Mam wątpliwość czy to nie jest czasem inne miasto (póki nie połączę z tym, na którym stoją 2 meeple) z tytułu tego, że płytką jest dostawiona po rogu.

Pozdrawiam.
tf4RdY
Posty: 20
Rejestracja: 08 kwie 2014, 16:06

Re: Carcassonne - kupcy i budowniczowie

Post autor: tf4RdY »

Oczywiście że nie możesz, kafelek z częścią miasta styka się jedynie narożnikiem. Wątpliwość masz więc słuszną, finalnie to mogą być 2 odrębne miasta.

Wysłane z telefonu, stąd lakoniczność wypowiedzi.
mk9898
Posty: 73
Rejestracja: 27 sty 2014, 09:43
Been thanked: 1 time

Re: Carcassonne - kupcy i budowniczowie

Post autor: mk9898 »

Dzięki
martuf
Posty: 6
Rejestracja: 29 wrz 2014, 08:36
Lokalizacja: Wrocław

Re: CARCASSONNE - księżniczka i smok + koło fortuny

Post autor: martuf »

Czy można zabrać wróżkę gdy nie obstawia się kafelka tylko koło fortuny?
Najgorzej jak gra się w kilka dodatków na raz gdzie zasady nie przewidują niektórych sytuacji.
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1727
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 113 times
Been thanked: 86 times

Re: CARCASSONNE - księżniczka i smok (pytanie o zasady)

Post autor: Tomzaq »

martuf pisze:
- Czy księżnicza uwodzić też może budowniczego, czy też "ściąga" tylko rycerzy?
Nie, księżniczka i budowlaniec? To byłby straszny mezalians. :lol:
Who is John Galt?
Posiadam
Awatar użytkownika
MarcinG
Posty: 265
Rejestracja: 13 lut 2013, 15:41

Re: Carcassonne

Post autor: MarcinG »

Pytanie do znawców dodatku rzeka :D

Czy na kafelkach z źródłem (góra) i jeziorem, łąki mają swój ciąg dalszy ? Ponieważ grając niedawno, siostra zrobiła mi awanturę że tam nie ma "przejścia". Więc jak jest naprawdę, dziękuję za odpowiedź ;)

http://www.amigra.pl/_var/gfx/94746f0bd ... dd6e0f.jpg
Scott
Posty: 128
Rejestracja: 20 sie 2013, 18:33

Re: Carcassonne

Post autor: Scott »

Ja tam bardzo wyraźnie widzę jedną dużą łąkę po obu stronach rzeki. Góra, jak i jezioro, nie dzielą łąki na dwie części.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: WRS »

Łąka jest dookoła.
Właśnie z tego powodu wydano Rzekę II, gdzie od źródła pociągnięto drogę dzielącą łąkę.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
MarcinG
Posty: 265
Rejestracja: 13 lut 2013, 15:41

Re: Carcassonne

Post autor: MarcinG »

Serdecznie dziękuje,

Ja też tak grałem, ale kto inny miał wątpliwości :P Teraz już wszystko wyjaśnione
TTR_1983
Posty: 3944
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 88 times
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: TTR_1983 »

Witam,
Czy w instrukcji Barda dodatku Kupcy i Budowniczowie jest błąd czy opisie świń i budowniczych?
Chodzi o fragment "Podczas punktowania chłopów na końcu partii gracz
zdobywa 5 punktów zamiast 4 za każde ukończone miasto, które zaopatruje, jeśli wraz z chłopem (chłopami)
na łączącym się z nim polu posiada także świnię. "
Czy nie powinno być "zdobywa 4 punkty zamiast 3..."?

I drugie rozszerzenie - Karczmy i katedry
Przykład podliczania punktów za katedrę- podano, że niebieski zdobywa 24 punkty. Jakim cudem? Z moich obliczeń wynika, że powinno być 22.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: WRS »

Pierwsze to ewidentnie pomyłka.
Drugie - obrazek by pomógł... - ale coś mi się przypomina, że tam jedna tarcza była przysłonięta meeplem.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
TTR_1983
Posty: 3944
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 88 times
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: TTR_1983 »

WRS pisze:Pierwsze to ewidentnie pomyłka.
Drugie - obrazek by pomógł... - ale coś mi się przypomina, że tam jedna tarcza była przysłonięta meeplem.
jeśli jest przysłonięta to wtedy wynik by się zgadzał. http://wydawnictwo.bard.pl/?wpfb_dl=13 pierwsza strona instrukcji. Jakoś mi to nie wygląda na ukrycie tarczy.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: WRS »

No, ale policzmy raz jeszcze...
Miasto składa się z 6 kafli. Do tego na dwóch są tarcze.
To znaczy, że mnożymy z katedrą po 3x (6+2), co daje 24 pkty.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
TTR_1983
Posty: 3944
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 88 times
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: TTR_1983 »

Wszystko jasne, liczyłem za proporzec po 2 pkt, zamiast 3. Dzięki wielkie za pomoc!
ppsz
Posty: 1
Rejestracja: 08 gru 2014, 14:04

Carcassonne punktowanie farm

Post autor: ppsz »

To jest mój pierwszy post na forum, więc witam wszystkich.

Mam problem z punktowaniem farm w grze Carcassonne, z tego co do tej pory ustaliłem punkty zlicza się w następujących krokach:
-wybieram farmę którą biorę pod uwagę
-patrzę kto ma więcej ludzików na farmie (farmy oddzielane są drogami lub miastami szerokimi na cały kafelek)
-patrzę ile jest zamkniętych miast przyłączonych do farmy
-za każde miasto dostaję 3 punkty, a następnie przechodzę do następnej farmy.

Jednak w instrukcji wersji cyfrowej, w którą zacząłem grać w oczekiwaniu na przyjście planszówki, jest następujące zdjęcie:

Obrazek

Skąd wziął się wynik zakreślony żółtym kółkiem? Czy moje wnioski dotyczące punktowania są słuszne, a miasto na zdjęciu jest po prostu ucięte i powinno wyglądać następująco?:

Obrazek
Awatar użytkownika
Dexterus
Posty: 369
Rejestracja: 26 paź 2014, 20:41
Lokalizacja: Wrocław

Re: Carcassonne punktowanie farm

Post autor: Dexterus »

Zapewne tak. Na oryginalnym, załączonym przez Ciebie obrazku faktycznie tamte dwa chłopki zarabiałyby 0, ponieważ ich pole nie sąsiaduje z żadnym ukończonym miastem. Więc tak - musi to być jakieś niedopatrzenie ze strony autora cyfrówki.
htomek
Posty: 131
Rejestracja: 09 sty 2015, 11:20

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: htomek »

Pomożcie mi zrozumieć zasadę Wzgórza. Mamy już wzgórze i stawiamy meepla na mieście, drodze czy polu żeby mieć w nim przewagę. Czy wystarczy postawic meepla po porstu na wzgórzu zeby mieć przewagę we wszystkim co znajduje się na kartniku ?
Awatar użytkownika
galthran
Posty: 301
Rejestracja: 05 cze 2014, 12:45
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 3 times

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: galthran »

Meepla kładziesz normalnie - na obszarze, który cię interesuje (miasto, droga, pole). I na tym typie obszaru będziesz miał ewentualnie mieć przewagę, jeśli przeciwnik też będzie miał na tym obszarze swojego pojedynczego meepla. Po to kładzie się zakryty kafel pod kaflem ze wzgórzem, aby to też wskazywało, że masz meepla stojącego na wyższej pozycji :P
htomek
Posty: 131
Rejestracja: 09 sty 2015, 11:20

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: htomek »

Jak ktoś ma jednego zwykłego meepla w miescie i ja mam jednego na wzgórzu w tym samym mieście to mam w tym mieście przewagę czy do piero kiedy mamy po jendym meeplu zwykłym w danym mieście i ja dodatkowo mam na wzgórzu to wtedy mam przewagę w mieście. Należy zatem traktować meepla na wzgórzu jako 0,5 meepla taka połówkę :) ?
ODPOWIEDZ