Terra Mystica - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Wolf »

Zgadza się. No na tym generalnie polega wykorzystanie silnej strony krasnoludów.
Gottfryd
Posty: 51
Rejestracja: 28 mar 2012, 10:15
Lokalizacja: Ozorków

Re: Terra Mystica

Post autor: Gottfryd »

Tak dla jasności, żeby wykorzystać Kopanie tuneli, albo Lot na dywanie musi być co najmniej jedno pole przerwy między budynkiem a nowym terenem, znaczy nie mogą one być w sąsiedztwie bezpośrednim, no chyba że przez rzekę z mostem, to wtedy chyba mogą? Chyba że wtedy nie można Kopać albo Latać?
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Wolf »

Most to również sąsiedztwo bezpośrednie, więc nie mogą.
Gottfryd
Posty: 51
Rejestracja: 28 mar 2012, 10:15
Lokalizacja: Ozorków

Re: Terra Mystica

Post autor: Gottfryd »

Krasnoludy
Umiejętność: Wykonując Akcję #1, gracz może pominąć jedno pole terenu
lub rzeki, płacąc 2 dodatkowych Robotników (kopanie tuneli).
Tylko że w instrukcji nic nie ma o sąsiedztwie, to tylko mój wymysł, tak po prostu zrozumiałem tę zasadę. Postępując tak możliwe jest że po wybudowaniu mostu, teren za rzeką jest w sąsiedztwie bezpośrednim, więc wykorzystując Kopanie kopię teren dalej. Czyli o dwa tereny a nie o jeden, ale wciąż zgodnie z zasadami? :)
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4721
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Terra Mystica

Post autor: BartP »

Jak wybudujesz most, to tereny, którego dotykają końce mostu, bezpośrednio ze sobą sąsiadują. Jednakże już następny teren nadaje się do bycia stunelowanym (przelecianym) przez Krasnoludy (Fakirów).

Gottfrydzie, w innych miejscach instrukcji jest napisane, że odległość, na jaką mogą dotrzeć Krasnoludy / Fakirzy należy traktować na potrzeby gry jako sąsiedztwo pośrednie. Skoro tak, to nie można korzystać z ich zdolności, jeśli z terenem sąsiadują bezpośrednio.
siawq
Posty: 167
Rejestracja: 25 kwie 2013, 10:58
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Terra Mystica

Post autor: siawq »

Czy po wykonaniu akcji przebudowy terenu mogę tam od razu wybudować osadę czy mogę to zrobić dopiero podczas kolejnej akcji?
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4721
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Terra Mystica

Post autor: BartP »

Możesz, i instrukcja wyraźnie o tym mówi.
siawq
Posty: 167
Rejestracja: 25 kwie 2013, 10:58
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Terra Mystica

Post autor: siawq »

Dzięki.
Awatar użytkownika
pezetto
Posty: 298
Rejestracja: 11 kwie 2014, 09:24
Lokalizacja: Kraina Szczęśliwości
Been thanked: 1 time

Re: Terra Mystica

Post autor: pezetto »

traxek pisze:Chciałem się upewnić czy dobrze rozumiem działanie jednej płytki bonusowej.
Chodzi mi o płytkę, gdzie otrzymujemy w Fazie I 3 moce, a w fazie II mamy żeglugę +1. Czy to oznacza, że w fazie Ii automatycznie przesuwamy poziom żeglugi o jedno miejsce? Czy podczas wykonywania akcji żeglugi przesuwamy o jeden poziom dalej?
BartP pisze:Żegluga +1 w fazie II oznacza, że możesz po prostu terraformować i budować budynki tymczasowo o jedno pole dalej niż wskazuje Twój normalny poziom żeglugi. Nic fizycznie nie zmieniasz, to jest tymczasowe.
Czy ktoś jeszcze może to potwierdzić? Sporna sprawa z tym żetonem i faktycznie można go interpretować dwojako :?
Palmer
Posty: 1270
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 193 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Palmer »

Potwierdzam. Bonus jest tymczasowy do końca rundy, nie przesuwa się znacznika na torze żeglugi.
Adalbertus123
Posty: 137
Rejestracja: 01 maja 2014, 11:02
Has thanked: 1 time

Re: Terra Mystica

Post autor: Adalbertus123 »

Czy latać/kopać mogę tylko gdy pozyskuję łopaty od robotników, czy również, gdy mam je z czaru?
Gry, które mogę wziąć ze sobą:
http://boardgamegeek.com/collection/user/Adalbertus123
szachy, scrabble
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4721
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Terra Mystica

Post autor: BartP »

Zawsze, gdy otrzymujesz łopaty.
dwainlittle
Posty: 65
Rejestracja: 18 paź 2014, 22:22
Has thanked: 9 times
Been thanked: 4 times

Re: Terra Mystica

Post autor: dwainlittle »

Witam,

czytając instrukcję do dodatku do Terry nasunęły mi się takie wątpliwości:

- strona 4 opis żetonów punktacji: "Każdy z graczy określa odległość między swoim Santuarium a Twierdzą [muszą być połączone]. Podobnie przy pozostałych żetonach punktacji np "Punktowane osiedla również musza być połączone". O jakie połączenie chodzi skoro np. osiedla to również pojedyncze budynki nie połączone bezpośrednio z innymi osiedlami. Czy chodzi tu o połączenie pośrednie?

- strona 5 opis Ras lodu: "Podczas ustawiania pierwszych dwóch budynków, przed położeniem znacznika, gracz kładzie [bezpłatnie] na wybranym przez siebie polu startowym żeton lodu. [...] Za przeobrażenie krajobrazu startowego w lód gracz musi zapłacić 1 łopatę"
Awatar użytkownika
aaxxee
Posty: 233
Rejestracja: 08 wrz 2014, 17:14
Lokalizacja: Ciechocinek
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Terra Mystica

Post autor: aaxxee »

Witam mam pytanie co do żetonów terenu. Ilość dla danej rasy jest limitowana? Czy stosujecie zamienniki jeśli się skończą? Jest z tym problem gdy graja rasy z bliskim sobie terenami na kole a miałem sytuacje ze i 16 żetonów było mało:)
Awatar użytkownika
Dexterus
Posty: 369
Rejestracja: 26 paź 2014, 20:41
Lokalizacja: Wrocław

Re: Terra Mystica

Post autor: Dexterus »

Helge (czyli jeden z dwóch autorów TM) na stronach BGG potwierdził, że są one w założeniu nieskończone.

A w ogóle to jestem szczerze zdumiony, jak udało Wam się zużyć wszystkie ^^ Nawet sypiąc piachem Nomadami zawsze jakieś 2, 1 płytka mi zostawały.
Awatar użytkownika
aaxxee
Posty: 233
Rejestracja: 08 wrz 2014, 17:14
Lokalizacja: Ciechocinek
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Terra Mystica

Post autor: aaxxee »

Gra dwuosobowa, bez sąsiedztwa i chyba szczęście, rasa niziołki :)
Awatar użytkownika
AiS
Posty: 325
Rejestracja: 08 wrz 2014, 23:26
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 1 time

Re: Terra Mystica

Post autor: AiS »

A skąd tyle łopat?
Coś tu brzydko pachnie - chyba wpisaliście kody ;-)
Awatar użytkownika
aaxxee
Posty: 233
Rejestracja: 08 wrz 2014, 17:14
Lokalizacja: Ciechocinek
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Terra Mystica

Post autor: aaxxee »

Zapomniałem graliśmy 8 rund
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1292
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Nidhogg »

dwainlittle pisze:Witam,

czytając instrukcję do dodatku do Terry nasunęły mi się takie wątpliwości:

- strona 5 opis Ras lodu: "Podczas ustawiania pierwszych dwóch budynków, przed położeniem znacznika, gracz kładzie [bezpłatnie] na wybranym przez siebie polu startowym żeton lodu. [...] Za przeobrażenie krajobrazu startowego w lód gracz musi zapłacić 1 łopatę"
Jak grasz córami lodu/Yeti (jeśli dobrze pamiętam rasy) to wybierasz który teren jest twoim startowym np. pola, i zaznaczasz to na swojej karcie rasy. Nie można od teraz wybrać rasy która ma za preferowany teren pola.
W trakcie ustawiania pierwszych dwóch budynków masz za friko pod nimi teren lodu. W trakcie gry musisz przekształcać pola w lód kosztem 1 łopaty. Tak samo płacisz (1 łopatą) za pustynie i bagna. potem 2 i 3 łopaty za resztę terenów.
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
Awatar użytkownika
aaxxee
Posty: 233
Rejestracja: 08 wrz 2014, 17:14
Lokalizacja: Ciechocinek
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Terra Mystica

Post autor: aaxxee »

Pytanko do lodu i ognia. Dodatkowe żetony punktacji zliczamy po zliczeniu punktów za największą liczbę budynków? Tak stoi w instrukcji ale chce się upewnić.
Władcy smoków w inst. stoi że za twierdze dostajemy moc do dowolnego naczynia, a co z mocą za łopatę? tez do dowolnego naczynia?
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Bea »

Nazbierało się kilka wątpliwości, więc trochę was pomęczę:

1. Z instrukcji:
Zasady szczegółowe dla Łopat z przychylności Kultów
• Nagrody za przychylność Kultów są przyznawane w kolejności ruchów
w kolejnej turze (jest to istotne dla Łopat).
Czyli najpierw wszyscy wykorzystują bonusy w tej kolejności w której byłyby rozgrywane rundy (jak ktoś nie ma bonusa to go pomijamy) a potem jest rozgrywana normalna pierwsza kole3jka nowej rundy?

2. Krasnoludy i Fakirzy żeby utworzyć miasto muszą mieć budynki sąsiadujące bezpośrednio? Czyli nie takie co sa budowane poprzez lot dywanem czy tunel?

3. Krasnoludy: jeśli maja jednorazowo więcej łopat i terraformują nimi więcej niż jeden kafel w jednej akcji, to czy mogą naraz wykopać dwa tunele?
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1347
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 562 times
Been thanked: 284 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Atamán »

1. Dokładnie tak. Najpierw każdy (w nowej już kolejności) wykorzystuje swoje bonusy, a dopiero potem zaczyna się nowa runda.

2. Tak, muszą bezpośrednio. Lot i tunel liczą się tak sdsmo jak pływanie, czyli pozwalają na budowanie na odległość, liczą się też na końcu gry przy sprawdzaniu największej zabudowy, ale na potrzeby miasta już nie.

(warto pamiętać, że mosty liczą się jako bezpośrednie sąsiedztwo)

3. Moga wykopać dwa tunele (za każdy muszą zapłacić, ale też za każdy dostają punkty). Trzeba jednak pamiętać, że Terraformowanie kolejnego terenu w jednej akcji jest możliwe tylko, gdy pierwszy teren został przekształcony w teren macierzysty dla danej rasy.
Ostatnio zmieniony 24 maja 2015, 21:57 przez Atamán, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Wolf »

3. Nie mogą zrobić 2 tunelów! (1 akcja = 1 tunel, 2 łopaty to dalej 1 akcja)
było takie pytanie na bgg i odpowiedź jest potwierdzona przez jednego z twórców gry
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1347
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 562 times
Been thanked: 284 times

Re: Terra Mystica

Post autor: Atamán »

A to przepraszam. Teraz doczytałem i faktycznie, ze zdolności krasnoludów i fakirów można korzystać tylko raz na akcję.
staszek
Posty: 3546
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 25 times

Re: Terra Mystica

Post autor: staszek »

Czy grając z dodatkiem punktuje się na koniec za 3 rzeczy- kulty, najwięcej połączonych budynków i jeden z wylosowanych żetonów, czy tylko za dwa( bez punktu drugiego) ?
ODPOWIEDZ