Osadnicy: Narodziny Imperium - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
akahoshi
Posty: 902
Rejestracja: 07 maja 2015, 08:32
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 27 times
Been thanked: 26 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: akahoshi »

Ja tak się nieśmiało przypomnę, że 5 postów wyżej zadałem parę pytań. :|
Moja groteka
Nieoficjalne FAQ do Robinsona
"Kiedy jesteś martwy, to nie wiesz, że jesteś martwy. Stanowi to problem tylko dla innych. Kiedy jesteś głupi, jest dokładnie tak samo."
Michael E. Brown
Palmer
Posty: 1270
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 193 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Palmer »

akahoshi pisze:Ja tak się nieśmiało przypomnę, że 5 postów wyżej zadałem parę pytań. :|
1. Można. Można spladrwac obie lokacje, ale w osobnych ruchach/ akcjach.
2. Zdanie 1 mówi o tym, że nie ma ograniczenia co do liczy o rodzaju akcji w rundzie. Drugie, że w swojej turze możesz wykonać tylko 1 akcję. Oczywiście w grze solo nie ma tur innych graczy, więc Twoje tury nastepuja jedna po drugiej
Awatar użytkownika
akahoshi
Posty: 902
Rejestracja: 07 maja 2015, 08:32
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 27 times
Been thanked: 26 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: akahoshi »

Dzięki.
Cholera, wszystkie 24 rozgrywki źle rozegrane.
Wnioski: nie czytać instrukcji po kilku piwach, a tym bardziej nie ufać w późniejszych rozgrywkach temu, co się zapamiętało z tego czytania 8)

Ktoś zna odpowiedzi na pytania dotyczące Kampanii?
Moja groteka
Nieoficjalne FAQ do Robinsona
"Kiedy jesteś martwy, to nie wiesz, że jesteś martwy. Stanowi to problem tylko dla innych. Kiedy jesteś głupi, jest dokładnie tak samo."
Michael E. Brown
Ronin125
Posty: 11
Rejestracja: 08 lip 2015, 17:05

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Ronin125 »

Właśnie waham się nad kupnem Atlantydów i mam takie pytania odnośnie budowania talii:
1) Jeżeli gramy z dodatkiem Atlantydzi, to ich frakcja gra podstawowymi 30 kartami, a reszta ma możliwość wtasowania 10 do swojej talii wg. zasad w instrukcji?

2) Jeżeli gramy z dodatkiem: "Każdy potrzebuje przyjaciela", to do talii Atlantydów mamy możliwość wtasowania 10 kart z dodatku a u reszty 10 kart z pakietu imperialnego?

3) Do stosu kart zwykłych dodajemy wszystkie dodatki czy tylko ten z którego korzystamy w rozgrywce? Teoretycznie Atlantydzi zawsze korzystają ze swojego dodatku, a więc nie wiem jak to zinterpretować.
Awatar użytkownika
ixi24
Posty: 479
Rejestracja: 03 lut 2015, 00:23
Has thanked: 110 times
Been thanked: 41 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: ixi24 »

Jeżeli bawisz się w budowanie talii to na wszystko tak, ale możesz grać w rozgrywkę otwartą i wtedy mieszasz wszystko jak leci :D Wesoło tak się gra, a w 5 osób partia ponad 3 godziny ;)
Sprzedam Kupie IG

Zniżki: 3% ALEplanszowki
Awatar użytkownika
Yavi
Posty: 3186
Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 24 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Yavi »

Ronin125 pisze:Właśnie waham się nad kupnem Atlantydów i mam takie pytania odnośnie budowania talii:
1) Jeżeli gramy z dodatkiem Atlantydzi, to ich frakcja gra podstawowymi 30 kartami, a reszta ma możliwość wtasowania 10 do swojej talii wg. zasad w instrukcji?

2) Jeżeli gramy z dodatkiem: "Każdy potrzebuje przyjaciela", to do talii Atlantydów mamy możliwość wtasowania 10 kart z dodatku a u reszty 10 kart z pakietu imperialnego?

3) Do stosu kart zwykłych dodajemy wszystkie dodatki czy tylko ten z którego korzystamy w rozgrywce? Teoretycznie Atlantydzi zawsze korzystają ze swojego dodatku, a więc nie wiem jak to zinterpretować.
1. Tak, tylko dodając karty trzeba pamiętać o zasadzie wymieniania potrójnych za potrójne itd. i limicie 30 kart w talii.
2. Tak, z tym samym zastrzeżeniem co wyżej.
3. Dodaje się karty z dodatków, z których się korzysta. Grając Atlantydami zawsze będą to ich karty zwykłe + ewentualnie na tę chwilę KPP o ile Atlantydzi/inna frakcja korzystają z tego dodatku.
Awatar użytkownika
veljarek
Posty: 1189
Rejestracja: 07 sty 2009, 19:50
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: veljarek »

Szybkie pytanie:
Czy jeżeli spasuję to otwarta produkcja na moich kartach jest dostępna dla innych graczy ?
_______________
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3240
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Veridiana »

Nie.
loreciak

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: loreciak »

W planie mam rozegranie partii Barbarzyńcy kontra Atlantydzi. Posiadam oba dodatki. Nie chcę budować samodzielnie talii, tylko chciałbym po prostu dołączyć wszystkie karty z dodatków do talii podstawowych frakcji, tak aby talie nie były chaotyczne i szalone :) W instrukcji do Atlantydów jest napisane, że dodatkowe karty dla tej frakcji należy traktować jakby były z dodatku KPP. No i teraz pytania:

1. Czy poprawne będzie takie połączenie: Barbarzyńcy + karty z dodatku Atlantydzi kontra Atlantydzi + KPP (czy może lepsze będzie dodanie do talii Barbarzyńców kart z KPP zamiast z dodatku Atlantydzi)?
2. Z którego dodatku dołączyć karty do talii zwykłej ?
Awatar użytkownika
Yavi
Posty: 3186
Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 24 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Yavi »

loreciak pisze:W planie mam rozegranie partii Barbarzyńcy kontra Atlantydzi. Posiadam oba dodatki. Nie chcę budować samodzielnie talii, tylko chciałbym po prostu dołączyć wszystkie karty z dodatków do talii podstawowych frakcji, tak aby talie nie były chaotyczne i szalone :) W instrukcji do Atlantydów jest napisane, że dodatkowe karty dla tej frakcji należy traktować jakby były z dodatku KPP. No i teraz pytania:

1. Czy poprawne będzie takie połączenie: Barbarzyńcy + karty z dodatku Atlantydzi kontra Atlantydzi + KPP (czy może lepsze będzie dodanie do talii Barbarzyńców kart z KPP zamiast z dodatku Atlantydzi)?
2. Z którego dodatku dołączyć karty do talii zwykłej ?
1. W obu wypadkach uzyskasz po 40 kart w talii frakcyjnej, więc to już Twoja decyzja - w trybie otwartym możesz łączyć je jak chcesz :).
2. Ze wszystkich używanych. W obu opisanych przez Ciebie przypadkach będą to karty Atlantydów (bo gra ich frakcja) oraz KPP (bo jedna/dwie frakcje grają z tym dodatkiem).
Awatar użytkownika
elbruus
Posty: 258
Rejestracja: 18 sty 2015, 10:39
Has thanked: 143 times
Been thanked: 42 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: elbruus »

Siema,

Mam pytanie odnośnie trybu kampanii. Obecnie mam taki scenariusz:

1. Po pierwszej grze zdobyłem prowincję Pierwotny Region. Cecha specjalna: Rozpocznij następną grę z +4 robotnikami. Koszt Kontroli: 5 PZ. Koszt Utrzymania: 1 kamień.
2. Cecha specjalna Pierwotnego Regionu dot. tylko następnej gry czyli drugiej.

Pytanie I: czy opłaca mi się utrzymywać tę prowincję po pierwszej rundzie drugiej gry? Utrzymując prowincję muszę płacić 1 kamień a rezygnując z tej płatności wzrasta Koszt Kontroli każdej innej prowincji w moim posiadaniu o 2 PZ. I tu kolejne pytanie:

Pytanie II: czy nie mając żadnych innych prowincji i rezygnując z utrzymania pierwszej posiadanej dodaję do każdej nowo zdobytej 2 PZ do Kosztu Utrzymania, czy też może nie dodaję nic bo KK wzrasta dla każdej prowincji posiadanej - a tych będę miał 0 jeśli zrezygnuję z mojej jedynej prowincji podczas drugiej gry?

I czy ogólnie pozbywacie się prowincji, które dają tymczasowe bonusy? Czy to zależy od sytuacji ile macie prowincji ogółem?

Mam nadzieję, że jasno to przedstawiłem :D Pewnie odpowiedź jest prosta ale wydaje mi się to zagmatwane :)
Awatar użytkownika
elbruus
Posty: 258
Rejestracja: 18 sty 2015, 10:39
Has thanked: 143 times
Been thanked: 42 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: elbruus »

Znalazłem odpowiedź na BGG :) Ogólnie płacimy koszt wszystkich prowincji do momentu kiedy już nie możemy ich opłacić i tylko wtedy można je stracić. Czyli nie ma oficjalnie możliwości zrezygnowania z jakiejś prowincji. Idea jest taka, że na końcu nasze imperium ma upaść jak imperium rzymskie - z powodu zbytniej rozległości i zbyt wielu prowincji do rządzenia.

Odpowiedź na BGG: https://boardgamegeek.com/article/17871268#17871268
Klawisz-84
Posty: 1
Rejestracja: 12 mar 2016, 16:13

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Klawisz-84 »

Witam, mam pytanie odnośnie zasad gry.

Ze szwagra nie możemy dojść do konsesesjusu :p
Mamy karty: Tartak, osadnicy lub ndworny rzeźbiarz - Akcja pozwala na wymianę drewna za 1punkt lub 1 kamienia na 1 Po i 1 drewno aby natychmiast wybudować frakcyjna ignorując domek z kosztów budowy.
Pytanie brzmi czy w takiej akcji mogę użyć ŻETONY ZŁOTA zamiast owego drewna lub kamienia.
Problem występuje też w innych akcjach gdzie można odłożyć surowce K/jadło/drewno za punkt a szwagier twierdzi że zamiast tych surowców można odkładać złote monety.
Ja twierdzę że zasad jest na karcie wyraźnie namalowane co wymienione za co.

Proszę o pomoc :(
Awatar użytkownika
Yavi
Posty: 3186
Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 24 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Yavi »

Klawisz-84 pisze:Witam, mam pytanie odnośnie zasad gry.

Ze szwagra nie możemy dojść do konsesesjusu :p
Mamy karty: Tartak, osadnicy lub ndworny rzeźbiarz - Akcja pozwala na wymianę drewna za 1punkt lub 1 kamienia na 1 Po i 1 drewno aby natychmiast wybudować frakcyjna ignorując domek z kosztów budowy.
Pytanie brzmi czy w takiej akcji mogę użyć ŻETONY ZŁOTA zamiast owego drewna lub kamienia.
Problem występuje też w innych akcjach gdzie można odłożyć surowce K/jadło/drewno za punkt a szwagier twierdzi że zamiast tych surowców można odkładać złote monety.
Ja twierdzę że zasad jest na karcie wyraźnie namalowane co wymienione za co.

Proszę o pomoc :(
Można używać złota - zgodnie z instrukcją może ono zastępować inne surowce :).
joanna1974
Posty: 19
Rejestracja: 21 lut 2012, 09:05
Lokalizacja: Piotrków Tryb.

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: joanna1974 »

Posiadam 2 dodatki KPP i Atlantydów. Przeczytałam instrukcję i nie mogę skumać kilku rzeczy:

1. Jak zbudować talię (nie chcę talii składającej się z wszystkich kart z dodatków - za duży chaos) grając np. Atlantydami + Barbarzyńcy, bez KPP? W mojej pierwszej rozgrywce wzięłam 30 kart Atlantydów i 30 Barbarzyńców (podmieniłam tylko "Puszczę" na "Zaczarowana puszczę" - wszystkie kopie, tak jak w instrukcji) + dodałam do talii zwykłej kart atlantydzkie, bez KPP. Czy to jest dobrze?

2. Jak zbudować talię grając Atlantydami i Barbarzyńcami, z KPP? Ile ma być tych kart? 30? 40? Rozumiem, że do Atlantydów dołączam karty z KPP odpowiednio je zastępując (3 kopie, 2 kopie itd.), mam więc 30 kart. A mogę dołożyć wszystkie 10 kart? No tak, ale co z Barbarzyńcami? Tutaj mam 10 kart atlantydzkich i 10 z KPP. Ile ma mieć talia: 30 czy 40 kart? A co z talia zwykłą? Zagubiłam się. Z jednym dodatkiem nie miałam problemu (znam zasady tworzenia talii).

3. Żeton technologii + technologii punktującej leżący na karcie: "Wydaj 1 luda za 1 drewno. Można 2x". Kładę luda: 1 pkt., kładę w kolejnej turze: 1 pkt., kładę trzeci raz: 1 pkt. Czy jest to dobrze? Czy wykonuje akcję czwarty raz? A co, jeśli położę od razu 2 ludy? 1 pkt. czy 2 pkt?

Byłabym wdzięczna za pomoc. Z góry dziękuję.
Awatar użytkownika
Yavi
Posty: 3186
Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 24 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Yavi »

Posiadam 2 dodatki KPP i Atlantydów. Przeczytałam instrukcję i nie mogę skumać kilku rzeczy:

1. Jak zbudować talię (nie chcę talii składającej się z wszystkich kart z dodatków - za duży chaos) grając np. Atlantydami + Barbarzyńcy, bez KPP? W mojej pierwszej rozgrywce wzięłam 30 kart Atlantydów i 30 Barbarzyńców (podmieniłam tylko "Puszczę" na "Zaczarowana puszczę" - wszystkie kopie, tak jak w instrukcji) + dodałam do talii zwykłej kart atlantydzkie, bez KPP. Czy to jest dobrze?
Dobrze :). Grając Barbarzyńcami z dodatkiem Atlantydów powinnaś podmienić karty tak, jak napisałaś, ale możesz też zamienić inne. Czyli: wyjąć na przykład komplet dwóch kart z Barbarzyńców podstawowych i dorzucić zamiast nich komplet dwóch kart Barbarzyńców z Atlantydów. Jeśli Twój przeciwnik również nie używał KPP, to do talii zwykłej dodaje się tylko karty Atlantydzkie. Pamiętaj, że każdy z graczy może wybrać inny dodatek, z którym będzie grał (np. frakcja Atlantydów + karty z KPP przeciwko frakcji Barbarzyńców z kartami z Atlantydów).
2. Jak zbudować talię grając Atlantydami i Barbarzyńcami, z KPP? Ile ma być tych kart? 30? 40? Rozumiem, że do Atlantydów dołączam karty z KPP odpowiednio je zastępując (3 kopie, 2 kopie itd.), mam więc 30 kart. A mogę dołożyć wszystkie 10 kart? No tak, ale co z Barbarzyńcami? Tutaj mam 10 kart atlantydzkich i 10 z KPP. Ile ma mieć talia: 30 czy 40 kart? A co z talia zwykłą? Zagubiłam się. Z jednym dodatkiem nie miałam problemu (znam zasady tworzenia talii).
Zgodnie z zasadami można łączyć tylko 1 talię frakcyjną z 1 dodatkiem. W takim wypadku musisz wybrać: Barbarzyńcy + karty z Atlantydów lub Barbarzyńcy + karty z KPP. Talia zawsze powinna mieć 30 kart. Do talii zwykłej dodaje się zawsze karty zwykłe ze wszystkich dodatków używanych przez graczy. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by w domu grać inaczej, ale sam lubię słuchać się instrukcji ;).
3. Żeton technologii + technologii punktującej leżący na karcie: "Wydaj 1 luda za 1 drewno. Można 2x". Kładę luda: 1 pkt., kładę w kolejnej turze: 1 pkt., kładę trzeci raz: 1 pkt. Czy jest to dobrze? Czy wykonuje akcję czwarty raz? A co, jeśli położę od razu 2 ludy? 1 pkt. czy 2 pkt?
Technologia pozwala aktywować kartę raz więcej, czyli w tym przypadku maksymalnie 3x. Możesz wykonać wszystkie aktywacje na raz i dostać 3 punkty oraz 3 drewna za 3 ludzi lub robić to pojedynczo, raz na turę z takim samym efektem (potrwa jednak trochę dłużej ;)).
Awatar użytkownika
ziomaki
Posty: 15
Rejestracja: 24 sty 2011, 14:41
Lokalizacja: Warszawa

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: ziomaki »

Chyba coś przeoczyłem lub źle zrozumiałem. W trybie solo usuwa się wszystkie splądrowane lokacje. To jak mam pozyskać fundamenty do wybudowania karty frakcyjnej ?
Awatar użytkownika
zakwas
Posty: 1777
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: zakwas »

ziomaki pisze:Chyba coś przeoczyłem lub źle zrozumiałem. W trybie solo usuwa się wszystkie splądrowane lokacje. To jak mam pozyskać fundamenty do wybudowania karty frakcyjnej ?
Odrzucasz zwykłą kartę, niesplądrowaną, ale już wybudowaną.
kalinek
Posty: 11
Rejestracja: 28 maja 2014, 18:21

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: kalinek »

Witam wiem że pewnie już było i da się to znaleźć ale wróciłem do gry po dłuższej przerwie i nie pamiętam, czy mogę mieć u siebie dwie takie same karty i czy wtedy cecha tych kart działa tak jakby dwa razy?
Kal-El83
Posty: 1152
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 243 times
Been thanked: 137 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Kal-El83 »

Tak.
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
gontar
Posty: 3
Rejestracja: 08 lip 2014, 10:49

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: gontar »

Witam,

Ja mam jeszcze jedno pytanie o kartę Królewski Basen z frakcji Egipcjan.

Kiedy używamy akcji Basenu, żeby zdjąć z innej karty dobra - czy od razu możemy użyć akcji tej karty, z której zdjęliśmy dobra, czy w jednej akcji zdejmujemy dobra, a dopiero w kolejnej możemy użyć karty?

Chodzi o tekst "Możesz ją ponownie aktywować".
Czy oznacza to, że można to zrobić od razu, czy po prostu jest to informacja, że zdjęcie surowców pozwala na przyszłe aktywowanie karty w tej samej rundzie (ale kolejnej akcji)?
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Bary »

Polecam nasze nieoficjalne faq.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
gontar
Posty: 3
Rejestracja: 08 lip 2014, 10:49

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: gontar »

Bary, dzięki za info!
Dużo tam ciekawych rzeczy.
Jednak przeczytałem cały wątek i przytoczony FAQ i nie znalazłem tam odpowiedzi na moje pytanie.
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Bary »

Niedługo zrobię update FAQ i dorzucę kilka nowych rzeczy. Odpowiadając na Twoje pytanie- dopiero w kolejnej akcji można użyć "oczyszczonej" karty.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Thiara
Posty: 10
Rejestracja: 05 lis 2014, 10:00

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Thiara »

nie wiem czy to pytanie było już zadane...

pytanie dotyczy egiptu...
czy budynek przejęty przez ich specjalny żeton może być przeze mnie podbity? lub zniszczony w celu uzyskania karty z lokacją?
ODPOWIEDZ