4X inaczej?
- Deem
- Posty: 1248
- Rejestracja: 23 mar 2005, 01:50
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 457 times
- Been thanked: 319 times
4X inaczej?
Grałem do tej pory w kilka tytułów z kategorii 4X (m. in. Eclipse, Burning Suns, TI3, ST: Ascendancy) i pomimo różniących je niuansów mam poczucie, że trzon mają zbliżony: a) wybierz rasę (i jej zdolności), b) odkrywaj żetony z których skonstruowana jest plansza (głównie hexy, czasami kółka) c) jak masz szczęście eksploatuj zasoby planet/systemów, jak nie masz szczęścia strać flotę d) buduj flotę (figurki/żetony) e) wynajduj technologie z dostępnych drzewek/żetonów f) bij obcych (innych graczy i rasy niezależne).
Nie mam problemu z tym schematem, ale patrząc na te tytuły mam wrażenie, że powielany jest jeden bazowy pomysł. Czy są jakieś inne podejścia do 4X? Może bardziej abstrakcyjne, obrazujące inną skalę albo używające innych elementów (karcianki? turlanki?)?
Temat wrzucam tutaj, ponieważ bardziej niż o polecanie "co kupić" zależy mi na poznaniu innych sposobów uchwycenia tematu.
Nie mam problemu z tym schematem, ale patrząc na te tytuły mam wrażenie, że powielany jest jeden bazowy pomysł. Czy są jakieś inne podejścia do 4X? Może bardziej abstrakcyjne, obrazujące inną skalę albo używające innych elementów (karcianki? turlanki?)?
Temat wrzucam tutaj, ponieważ bardziej niż o polecanie "co kupić" zależy mi na poznaniu innych sposobów uchwycenia tematu.
Immanentnie abstrahując od transcendentalnych dywagacji, w kierunku pejoratywnych aczkolwiek konstruktywnych rekapitulacji, dochodzimy do konkluzji, że ewenement jest ewidentnym paradoksem.
- Brylantino
- Posty: 1411
- Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
- Lokalizacja: Kraków
- Been thanked: 199 times
Re: 4X inaczej?
Alien Artifacts ukazuje 4x z innej strony (karcianej). Gra jest mega szybka, ale dalej zachowuje podstawowe założenia gatunku: odkrywasz planety, prowadzisz badania, kupujesz statki i walczysz z innymi
-
- Posty: 1862
- Rejestracja: 24 cze 2015, 08:57
- Lokalizacja: Jaworzno
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: 4X inaczej?
Pytanie na ile to będzie grywalne...Brylantino pisze:Alien Artifacts ukazuje 4x z innej strony (karcianej). Gra jest mega szybka, ale dalej zachowuje podstawowe założenia gatunku: odkrywasz planety, prowadzisz badania, kupujesz statki i walczysz z innymi
Re: 4X inaczej?
Impuls - ale od razu uprzedzam, że trzeba nastawić się że jest to gra Chudyka - użycie kart na wiele sposobów, możliwe przegięte combosy do złożenia. Dość wysoki próg wejścia i upiorna w tłumaczeniu, ale jak już się złapie to jest OK.
-
- Posty: 1862
- Rejestracja: 24 cze 2015, 08:57
- Lokalizacja: Jaworzno
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: 4X inaczej?
Scythe też się reklamuje jako 4x. W Impulse zagrałem jeden jedyny raz i bardzo żałuje bo gra wydawało się mieć sporo do zaprezentowania!
- Gizmoo
- Posty: 4195
- Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
- Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
- Has thanked: 2834 times
- Been thanked: 2748 times
Re: 4X inaczej?
Absolutnie się z tym nie zgadzam. Ta gra nie ma nic wspólnego z 4XBrylantino pisze:Alien Artifacts ukazuje 4x z innej strony (karcianej). Gra jest mega szybka, ale dalej zachowuje podstawowe założenia gatunku: odkrywasz planety, prowadzisz badania, kupujesz statki i walczysz z innymi
1. Eksploracji tam nie ma żadnej. Chyba, że pociągnięcie karty z generycznie wyglądającym kółkiem (trudno to nazwać planetą) szumnie nazwiemy eksploracją.
2. Expand - czyli powiększania swojego terytorium nie ma żadnego. No chyba, że położenie karty z tak samo wyglądającą planetą nazwiemy rozwojem.
3. Exploit, czyli pozyskiwania surowców, hmm... Odrzucenie dwóch kart ciężko mi jednak nazwać pozyskiwanie surowców, szczególnie, że surowce są niewyczerpywalne.
4. Exterminate... Ooops. Tego w AA nie doświadczyłem. Każdy atak na przeciwnika był mniej opłacalny niż jakakolwiek inna akcja. Walka polega na... Dobraniu karty z cyferką i porównaniu kto ma większego... y znaczy większą. Dawno nie grałem w "wojnę" więc miałem flashbacki z Wiet... z dzieciństwa, ale nie był to powrót sentymentalny.
Jeżeli chodzi o karciane 4X to prędzej bym uznał Race for the Galaxy, albo Master of Orion, ale ani jedno, ani drugie nie zasługuje na to miano. Choć i tam jest tam więcej 4X niż w Alien Artifacts. Jeżeli Scythe nie można nazwać 4X to jeszcze większym nadużyciem jest nazwanie 4x AA.
- mauserem
- Posty: 1818
- Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
- Has thanked: 254 times
- Been thanked: 169 times
- Kontakt:
Re: 4X inaczej?
Twoje wrażenie jest jak najbardziej poprawne - bazowy koncept to właśnie 4XDeem pisze:Grałem do tej pory w kilka tytułów z kategorii 4X (m. in. Eclipse, Burning Suns, TI3, ST: Ascendancy) i pomimo różniących je niuansów mam poczucie, że trzon mają zbliżony: a) wybierz rasę (i jej zdolności), b) odkrywaj żetony z których skonstruowana jest plansza (głównie hexy, czasami kółka) c) jak masz szczęście eksploatuj zasoby planet/systemów, jak nie masz szczęścia strać flotę d) buduj flotę (figurki/żetony) e) wynajduj technologie z dostępnych drzewek/żetonów f) bij obcych (innych graczy i rasy niezależne).
Nie mam problemu z tym schematem, ale patrząc na te tytuły mam wrażenie, że powielany jest jeden bazowy pomysł. Czy są jakieś inne podejścia do 4X? Może bardziej abstrakcyjne, obrazujące inną skalę albo używające innych elementów (karcianki? turlanki?)?
Temat wrzucam tutaj, ponieważ bardziej niż o polecanie "co kupić" zależy mi na poznaniu innych sposobów uchwycenia tematu.
eXplore - odkrywanie
eXpand - rozbudowa/rozwój
eXploit - używanie (zasoby)
eXterminate - niszczenie
Istniejące rozwiązania bazują najczęściej na implementacji tych elementów w skali nacji/rasy - jest to najprostsze bo oczywiste.
bardzo łatwo w narracjach opartych o narody przedstawić konflikt w kontekście ograniczonej liczby, lub nierównomiernej dystrybucji zasobów. Albo ograniczonej przestrzeni umożliwiającej rozwój. Ustawienie "wag bazowych" dla ustawień początkowych w sposób asymetryczny może dodatkowo wymuszać wektory konfliktu wśród grających.
Spłaszczając tak kryteria mogę sobie wyobrazić gry 4X w zupełnie innych tematykach:
korporacje handlowe - rynek jako obszar eksploracji (organizacje przestępcze też wpisują się w ten model)
ekosystem przyrodniczy - tu akurat nie ma co daleko szukać Dominant Species polecam (kiedy pierwszy raz usłyszałem o Photosynthesis wyobraziłem to sobie jako 4X - rzeczywistość okazała się bardziej prozaiczna)
Obawiam się tylko, że bardziej abstrakcyjne implementacje będą nam umykać temu pierwotnemu wzorcowi - jako coraz mniej intuicyjne.
Bo tak na prawdę obierając "do kości" mechanikę:
eksploracja to losowe pozyskiwanie zasobów (choćby dobieranie kart, czy uzyskiwanie wyników na kościach)
rozwój i eksploatacja to taka alokacja lub wymiana dobranych zasobów aby uzyskać efekt synergiczny, lub pozyskać inne zasoby dla nas niedostępne - kolekcja setów kart, wyników na kościach - wymiana tych setów na inne znaczniki - czyli wymiana zasobów po ustalonym kursie wymiany.
exterminacja to takie wykorzystanie/alokacja własnych zasobów, aby od zasobów odciąć konkurencję - to zabór zasobów konkurencji, lub dezintegracja zestawów utworzonych przez konkurencję - paradoksalnie wojna to swoista wymuszona wymiana zasobów z niekorzystnym dla jednej/kilku ze stron kursem wymiany.
Idąc tym tropem nawet Remik można potraktować jako 4X
Ostatnio zmieniony 03 lis 2017, 14:12 przez mauserem, łącznie zmieniany 1 raz.
- Deem
- Posty: 1248
- Rejestracja: 23 mar 2005, 01:50
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 457 times
- Been thanked: 319 times
Re: 4X inaczej?
Wiesz co myślę o Scythe Wydaje mi się, że nie tyle samo się reklamuje, co ludzie chcieliby je widzieć w ten sposób. Impulse wskakuje na radar.Wincenty Jan pisze:Scythe też się reklamuje jako 4x. W Impulse zagrałem jeden jedyny raz i bardzo żałuje bo gra wydawało się mieć sporo do zaprezentowania!
Może kojarzycie tytuły nie tylko "kosmiczne"? Do głowy przychodzi mi tylko Archipelago, które jest takim "3X" (przynajmniej ja w nim nie znalazłem za dużo "exterminate").
Immanentnie abstrahując od transcendentalnych dywagacji, w kierunku pejoratywnych aczkolwiek konstruktywnych rekapitulacji, dochodzimy do konkluzji, że ewenement jest ewidentnym paradoksem.
- Brylantino
- Posty: 1411
- Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
- Lokalizacja: Kraków
- Been thanked: 199 times
Re: 4X inaczej?
Możesz się śmiać i nazywać to jak chcesz, ale dalej jest to bardzo proste i karciane 4x, bo jednak dalej te rzeczy jak sam ukazałeś w grze występują - nikt nie określał, że w grze 4x masz każdą tą mechanikę mieć mega rozbudowaną. Jest prosto, szybko i daje to odpowiedni klimat. Można to wręcz nazwać "rodzinnym" 4x.Gizmoo pisze:Absolutnie się z tym nie zgadzam. Ta gra nie ma nic wspólnego z 4XBrylantino pisze:Alien Artifacts ukazuje 4x z innej strony (karcianej). Gra jest mega szybka, ale dalej zachowuje podstawowe założenia gatunku: odkrywasz planety, prowadzisz badania, kupujesz statki i walczysz z innymi
1. Eksploracji tam nie ma żadnej. Chyba, że pociągnięcie karty z generycznie wyglądającym kółkiem (trudno to nazwać planetą) szumnie nazwiemy eksploracją.
2. Expand - czyli powiększania swojego terytorium nie ma żadnego. No chyba, że położenie karty z tak samo wyglądającą planetą nazwiemy rozwojem.
3. Exploit, czyli pozyskiwania surowców, hmm... Odrzucenie dwóch kart ciężko mi jednak nazwać pozyskiwanie surowców, szczególnie, że surowce są niewyczerpywalne.
4. Exterminate... Ooops. Tego w AA nie doświadczyłem. Każdy atak na przeciwnika był mniej opłacalny niż jakakolwiek inna akcja. Walka polega na... Dobraniu karty z cyferką i porównaniu kto ma większego... y znaczy większą. Dawno nie grałem w "wojnę" więc miałem flashbacki z Wiet... z dzieciństwa, ale nie był to powrót sentymentalny.
Jeżeli chodzi o karciane 4X to prędzej bym uznał Race for the Galaxy, albo Master of Orion, ale ani jedno, ani drugie nie zasługuje na to miano. Choć i tam jest tam więcej 4X niż w Alien Artifacts. Jeżeli Scythe nie można nazwać 4X to jeszcze większym nadużyciem jest nazwanie 4x AA.
- Rocy7
- Posty: 5456
- Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
- Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
- Been thanked: 6 times
Re: 4X inaczej?
Eminent Domain - karcianka budowa decku sa wszyskie aspekty 4X ztego co kojarze.Deem pisze:Czy są jakieś inne podejścia do 4X? Może bardziej abstrakcyjne, obrazujące inną skalę albo używające innych elementów (karcianki? turlanki?)?
Fleets the Pleiad Conflict - kontrolujesz 1 statek matkę i jego flotę obronną
Tau Ceti - jeden okret i zarzadzanie energia (troche euro)
Nova Cry - karcianka tworzysz okret i zaloge.
Star Trek Fleet Captains - troche przygodowka, troche deckbuiding, brak ekonomii.
Clockwork Wars - w zasadzie nie ma ekonomii, a rozwoj technologiczny jest sladowy, ciekawie za to rozwiazano poruszanie jednostkami.
Exile Sun - troche worker placement troche, deck building
- ZygfrydDeLowe
- Posty: 508
- Rejestracja: 17 sty 2017, 13:47
- Has thanked: 1052 times
- Been thanked: 227 times
Re: 4X inaczej?
Bardziej osadzone w historii:Deem pisze: Może kojarzycie tytuły nie tylko "kosmiczne"? Do głowy przychodzi mi tylko Archipelago, które jest takim "3X" (przynajmniej ja w nim nie znalazłem za dużo "exterminate").
- Conquest of Paradise - może być i sporo "exterminate"
Ew w nieco bardziej klasycznym ujęciu:
- Clash of Cultures - ponoć najlepsza z gier "cywilizacyjnych"
- Romolo o Remo
- Civilization
- Mare Nostrum, może trochę bardziej euro
- Colonial
Nie "kosmiczne", a fantasy, to np polecane tu często:
- Runewars - czyli "Hirołsy" na planszy
Tudzież:
- Warrior Knights
Ew. gra o piratach?
- Sea Fall, ale ta akurat nie ma zbyt pochlebnych recenzji
- Rocy7
- Posty: 5456
- Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
- Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
- Been thanked: 6 times
Re: 4X inaczej?
jesli dobrze rozumniem chodzilo o nieklasyczne 4X nie tylko kosmiczneDeem pisze: Może kojarzycie tytuły nie tylko "kosmiczne"? Do głowy przychodzi mi tylko Archipelago, które jest takim "3X" (przynajmniej ja w nim nie znalazłem za dużo "exterminate").
Clash of Cultures, czy Civilizacja Sida Meiera to klasyka gatunku.
- Andy
- Posty: 5130
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 192 times
Re: 4X inaczej?
Przyłączam się do polecających Impuls. Tylko pod żadnym pozorem nie dotykajcie polskiej instrukcji, to odstraszy od gry największych twardzieli! Sięgnijcie od razu po materiały przygotowane przez Misioooo'a.
Mózg paruje, ale z każdą partią satysfakcja wzrasta.
Mózg paruje, ale z każdą partią satysfakcja wzrasta.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
- rattkin
- Posty: 6518
- Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 382 times
- Been thanked: 931 times
Re: 4X inaczej?
Bzdura. AA to zwykły tableu builder i przy 4X to nie leżało. Trzeba założyć jakaś dolną granicę, bo inaczej rzeczywiście wszystko będzie "4X".Brylantino pisze:Alien Artifacts ukazuje 4x z innej strony (karcianej). Gra jest mega szybka, ale dalej zachowuje podstawowe założenia gatunku: odkrywasz planety, prowadzisz badania, kupujesz statki i walczysz z innymi :)
Dokładam głos do Impulse.
-
- Posty: 54
- Rejestracja: 28 lut 2015, 18:31
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 1 time
Re: 4X inaczej?
+1 dla Sid Mayer's Civilization. Klasyczne 4X, nie w kosmosie.
Tak się zastanawiam.
Czy takiego Robinsona można by nazwać 3X?
Nigdzie chyba nie ma definicji, że musi to być gra konfrontacyjna, prawda?
eXplore - odkrywanie - jest akcja eksploracji.
eXpand - rozbudowa/rozwój - jest akcja budowy.
eXploit - używanie (zasoby) - mamy 3 zasoby, pozyskiwane z akcji zbierania bądź polowania.
eXterminate - niszczenie - tylko tego nie ma (w końcu gramy przeciwko grze).
Tak się zastanawiam.
Czy takiego Robinsona można by nazwać 3X?
Nigdzie chyba nie ma definicji, że musi to być gra konfrontacyjna, prawda?
eXplore - odkrywanie - jest akcja eksploracji.
eXpand - rozbudowa/rozwój - jest akcja budowy.
eXploit - używanie (zasoby) - mamy 3 zasoby, pozyskiwane z akcji zbierania bądź polowania.
eXterminate - niszczenie - tylko tego nie ma (w końcu gramy przeciwko grze).
-
- Posty: 1
- Rejestracja: 19 lip 2017, 08:46
Re: 4X inaczej?
Również bardzo polecam Impuls. Gra dostarcza bardzo dużo 4x-owych emocji.
Wysłane z mojego MI 5 przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego MI 5 przy użyciu Tapatalka
Re: 4X inaczej?
Nie polecam impulsu. Niestety zbyt losowe i tematyka nieco trudna do zaakceptowania I nauczenia się zasad niestety