Witam kupiłem Genuę ( ps dotąd grywałem w Monopoly )
1. np Jestem kupcem i w swoich ruchach dochodzę do składu .
Co zrobić żeby nabyć towary ? Karta zapłata ?
2. Kupiec zakończył swoje działanie to osoba kolejna rzuca kostką ?
i zaczyna gdzieś na przecięciu czy też w każdej turze jest tylko 5 ruchów ( bo wieża jest z 5 żetonów )
3. Zamówienia polegają ma dostarczeniu towarów do willi ? czyli musimy do niej dojść ?
tzn kupiec a jak nim nie jestem to muszę zapłacić za te ruchy ? czy towary " dostarczone " zostają w willi ? czy może zwraca się je do zasobów ogólnych ?
Tak ogólnie to na razie zasady wydają mi się skomplikowane, ale może to wina faktu że na razie tylko czytam instrukcję a nie próbuję zagrać.
Genua - pytania
Re: Genua - pytania
ad. 1 Wykonujesz swoją akcję w składzie.
ad.2 Kolejna osoba rzuca kostkami i rozpoczyna na przecięciu albo używa karty specjalnej z powozowni i rozpoczyna gdzie chce, bez rzucania kostkami.
ad 3. Gracz musi dojść do willi i wykonać w niej swą akcję. Towary wracają do zasobów ogólnych.
Co do zapłaty za ruchy - to właśnie sedno całej gry. Negocjacje.
Może lepiej zagraj, wtedy wiele rzeczy się wyjaśni. Na tym forum, a także na Boardgamegeek.com jest kilka wątków poświęconych grze Genua. Znajdź i poczytaj.
ad.2 Kolejna osoba rzuca kostkami i rozpoczyna na przecięciu albo używa karty specjalnej z powozowni i rozpoczyna gdzie chce, bez rzucania kostkami.
ad 3. Gracz musi dojść do willi i wykonać w niej swą akcję. Towary wracają do zasobów ogólnych.
Co do zapłaty za ruchy - to właśnie sedno całej gry. Negocjacje.
Może lepiej zagraj, wtedy wiele rzeczy się wyjaśni. Na tym forum, a także na Boardgamegeek.com jest kilka wątków poświęconych grze Genua. Znajdź i poczytaj.
-
- Posty: 1926
- Rejestracja: 08 maja 2008, 13:15
- Lokalizacja: Reda
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 16 times
Re: Genua - pytania
Witam kupiłem Genuę ( ps dotąd grywałem w Monopoly )
bo to nie jest prosta graTak ogólnie to na razie zasady wydają mi się skomplikowane, ale może to wina faktu że na razie tylko czytam instrukcję a nie próbuję zagrać.
oczywiście - przede wszystkim sppróbuj zagrać - to rozwieje wiele wątpliwości.
po drugie - zagraj 3 razy, obawiam się, że dopiero wtedy dostrzeżesz piękno tej gry
gdyby jednak nie starczyło Ci (i współgraczom) cierpliwości, to w zależności co bardziej Cię w Genui pociągało:
a) negocjacje - popatrz na Chinatown
b) aspekt ekonomiczny - popatrz na Haziendę
obie pozycje zaproponowane przeze mnie sa duż o mniej skomplikowane, mają jednoznacznie identyfikowalny cel gry i na początek (po przejście z Monopoly) dadzą Wam dużo więcej radości
Re: Genua - pytania
Pytanie 2 sugeruje niezrozumienie podstawowego mechanizmu (albo moje niezrozumienie pytania)
Każdy gracz po kolei zostaje kupcem. Kupiec zaczyna swoją działalność od ustawienia wieży na polu losowym, albo jeśli zapłaci żeton z kołem na wybranym przez siebie. Na każdym polu na którym stanie wieża (oprócz chodnika i targu) można wykonać jakąś akcję, więc kupiec zarządza max 5 akcjami. Następnie zaczynają się negocjacje - kupiec negocjuje akcje których pól sprzeda innym graczom i za ile, kupiec może też wykonać akcje na odwiedzonych polach sam za darmo, ale każdy (łączeni z kupcem) może wykonać jedną akcję na turę - więc opłaca mu się wykonać jedna akcje a resztę sprzedać jak najdrożej.
AD1 Po prostu wykonujesz akcję czyli bierzesz oba towary. Płacisz tylko innemu kupcowi jak wynegocjujesz od niego (w jego turze) jakąś akcję i płacisz tyle na ile się umówiliście.
AD2 W każdej turze można odwiedzić 5 miejsc. Nie ma to związku z zaczynaniem - na początku tury bycia kupcem rzucasz kostką albo płacisz żeton.
AD3 Towary z dostarczonych zamówień trafiają do zasobów (z powrotem na stos). Żeby wykonać zamówienie trzeba wykonać akcję we wskazanym budynku. Można to zrobić albo samemu będąc kupcem i zużywając akcję na ten budynek, albo przekonując innego kupca żeby dał ci skorzystać z budynku (za ustaloną stawkę).
Przy małych zamówieniach możesz obok zamówienia normalnie skorzystać z budynku.
Przy dużych nie - tylko dostarczasz zamówienie i nie bierzesz dodatkowo posiadłości.
Każdy gracz po kolei zostaje kupcem. Kupiec zaczyna swoją działalność od ustawienia wieży na polu losowym, albo jeśli zapłaci żeton z kołem na wybranym przez siebie. Na każdym polu na którym stanie wieża (oprócz chodnika i targu) można wykonać jakąś akcję, więc kupiec zarządza max 5 akcjami. Następnie zaczynają się negocjacje - kupiec negocjuje akcje których pól sprzeda innym graczom i za ile, kupiec może też wykonać akcje na odwiedzonych polach sam za darmo, ale każdy (łączeni z kupcem) może wykonać jedną akcję na turę - więc opłaca mu się wykonać jedna akcje a resztę sprzedać jak najdrożej.
AD1 Po prostu wykonujesz akcję czyli bierzesz oba towary. Płacisz tylko innemu kupcowi jak wynegocjujesz od niego (w jego turze) jakąś akcję i płacisz tyle na ile się umówiliście.
AD2 W każdej turze można odwiedzić 5 miejsc. Nie ma to związku z zaczynaniem - na początku tury bycia kupcem rzucasz kostką albo płacisz żeton.
AD3 Towary z dostarczonych zamówień trafiają do zasobów (z powrotem na stos). Żeby wykonać zamówienie trzeba wykonać akcję we wskazanym budynku. Można to zrobić albo samemu będąc kupcem i zużywając akcję na ten budynek, albo przekonując innego kupca żeby dał ci skorzystać z budynku (za ustaloną stawkę).
Przy małych zamówieniach możesz obok zamówienia normalnie skorzystać z budynku.
Przy dużych nie - tylko dostarczasz zamówienie i nie bierzesz dodatkowo posiadłości.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
Re: Genua - pytania
Wreszcie udało mi się znaleźć czas na test Genua .
Teraz mam wiele wątpliwości, chyba instrukcja jest bardzo oględna ...
powinna dokładniej opisywać różne sprawy.
1. zgodnie z kostkami zaczynam w jakimś budynku to że na nim zaczynam nie obliguje mnie do akcji ?
2. Można przejść przez budynki ? ( jak rozumiem nie ma obowiązku z nich korzystać )
3. Jeśli mam list i dotrę do finalnego budynku zainkasuję denary to czy mam też prawo do pobrania kart ?
4. Czy po realizacji zamówienia towary wracają do składów czy należy je zupełnie odłożyć poza planszę ?
5. po co są żetony graczy ? jakoś nie umiem znaleźć dla nich uzasadnienia.
6.Kontrakt - myślałem że jest po to żeby wraz z znacznikiem mieć budynek .
Jak nie to rozumiem że są mnożnikiem ?
7, W instrukcji przy opisywaniu dużych i małych zamówień jest opisywana akcja i specjalna akcja . Co oznacza to drugie określenie ?
Z góry dziękuję i wybaczcie jeśli niektóre pytania wydadzą wam się naiwne ...
Córka jest zachwycona nową rozrywką choć na razie mało rozumie mechanikę gry .
Teraz mam wiele wątpliwości, chyba instrukcja jest bardzo oględna ...
powinna dokładniej opisywać różne sprawy.
1. zgodnie z kostkami zaczynam w jakimś budynku to że na nim zaczynam nie obliguje mnie do akcji ?
2. Można przejść przez budynki ? ( jak rozumiem nie ma obowiązku z nich korzystać )
3. Jeśli mam list i dotrę do finalnego budynku zainkasuję denary to czy mam też prawo do pobrania kart ?
4. Czy po realizacji zamówienia towary wracają do składów czy należy je zupełnie odłożyć poza planszę ?
5. po co są żetony graczy ? jakoś nie umiem znaleźć dla nich uzasadnienia.
6.Kontrakt - myślałem że jest po to żeby wraz z znacznikiem mieć budynek .
Jak nie to rozumiem że są mnożnikiem ?
7, W instrukcji przy opisywaniu dużych i małych zamówień jest opisywana akcja i specjalna akcja . Co oznacza to drugie określenie ?
Z góry dziękuję i wybaczcie jeśli niektóre pytania wydadzą wam się naiwne ...
Córka jest zachwycona nową rozrywką choć na razie mało rozumie mechanikę gry .
Piotr
Re: Genua - pytania
1. Nie
2. Tak
3. Tak jeżeli jeszcze nie zużyłeś akcji, ponieważ doręczenie listu to nie akcja.
4. Wracają
5. To tylko bajerek
6. Kontrakty nie mają nic wspólnego z posiadaniem budynku to osobna rzecz służąca do zdobywania pieniędzy na koniec gry.
7. Dostarczenie towarów w ramach dużego zamówienia traktowane jest jako akcja. Jednak małę zamówienie to nie akcja, dlatego możesz je zrealizować i jeszcze wykonać akcję gdzie tam chcesz.
Mam nadzieję, że pomogłem.
2. Tak
3. Tak jeżeli jeszcze nie zużyłeś akcji, ponieważ doręczenie listu to nie akcja.
4. Wracają
5. To tylko bajerek
6. Kontrakty nie mają nic wspólnego z posiadaniem budynku to osobna rzecz służąca do zdobywania pieniędzy na koniec gry.
7. Dostarczenie towarów w ramach dużego zamówienia traktowane jest jako akcja. Jednak małę zamówienie to nie akcja, dlatego możesz je zrealizować i jeszcze wykonać akcję gdzie tam chcesz.
Mam nadzieję, że pomogłem.
Saluton amikoj!
Re: Genua - pytania
W instrukcji jest wszystko napisane, nie widzę sensu na nią narzekać - trzeba czytać ze zrozumieniem.
1. Na tym budynku ustawia się wieżę i zaczyna "licytowanie"; kupiec nie musi go wybrać, ale jeśli pojawi się jakakolwiek oferta nie można jej zignorować! [jeśli nikt go nie chce to faktycznie nikt nie skorzysta]
2. Tak, ale j.w. - jeśli pojawi się jakaś oferta to trzeba albo ją przyjąć (oczywiście przy większej ilości ofert można wybrać) albo skorzystać samemu; nie można zignorować propozycji i pójść dalej
3. Listy nie są zleceniami - nie mają związku z wykonywaniem akcji - jeśli dyski wieży znajdują się na odpowiednich polach pokazujesz kartę listu i dostajesz kasę - nikt nie musi wykonywać tam akcji.
Czasami negocjuje się z kupcem żeby gdzieś poszedł bo to daje przy okazji list, czasami uda się dostarczyć przypadkowo, czasami samemu będąc kupcem ustala się odpowiednią trasę.
4 Wracają do składów (chyba już o tym pisałem...)
5 Generalnie po nic specjalnego - żeby każdy wiedział jakiego koloru znaczników ma używać i które należą do kogo jeśli zapomni. (IMO powinny być w każdej grze w której można nie mieć czegoś swojego koloru przed sobą)
6 Znaczniki i kontrakty są niezależne
Znacznik - stawiasz na budynku, jak ktoś z niego korzysta dostajesz 10, na koniec gry dostajesz po 10 za każdy znacznik na planszy
Kontrakt - karta dająca od 10 do 50 punktów na koniec gry; kontrakty nie mają żadnego wpływu na rozgrywkę i punktują tylko na koniec gry, zamiast nazw budynków mogłyby mieć nadrukowane cyfry od 1 do 14 - ich związek z polami na planszy nie ma znaczenia - ale ważne jest posiadanie kart budynków koło siebie bo dają więcej pkt [co dałoby się osiągnąć też na numerowanych kartach, ale powiązanie z budynkami jest bardziej klimatyczne]
7 Nie akcja specjalna tylko żeton specjalny... za dostarczenie dużego zamówienia dostaje się 100 kasy i jeden wybrany żeton (te prostokątne, z kołem, wózkiem itd)
Chyba że chodzi Ci o to że dostarczenie dużego zamówienia nie daje możliwości skorzystania z normalnej akcji gildii (czyli wzięcia karty kontraktu)
Pytania wydają mi się nie tyle naiwne co leniwe - polecam uważniejsze przeczytanie instrukcji po partii kiedy się już wie mniej więcej co i jak.
1. Na tym budynku ustawia się wieżę i zaczyna "licytowanie"; kupiec nie musi go wybrać, ale jeśli pojawi się jakakolwiek oferta nie można jej zignorować! [jeśli nikt go nie chce to faktycznie nikt nie skorzysta]
2. Tak, ale j.w. - jeśli pojawi się jakaś oferta to trzeba albo ją przyjąć (oczywiście przy większej ilości ofert można wybrać) albo skorzystać samemu; nie można zignorować propozycji i pójść dalej
3. Listy nie są zleceniami - nie mają związku z wykonywaniem akcji - jeśli dyski wieży znajdują się na odpowiednich polach pokazujesz kartę listu i dostajesz kasę - nikt nie musi wykonywać tam akcji.
Czasami negocjuje się z kupcem żeby gdzieś poszedł bo to daje przy okazji list, czasami uda się dostarczyć przypadkowo, czasami samemu będąc kupcem ustala się odpowiednią trasę.
4 Wracają do składów (chyba już o tym pisałem...)
5 Generalnie po nic specjalnego - żeby każdy wiedział jakiego koloru znaczników ma używać i które należą do kogo jeśli zapomni. (IMO powinny być w każdej grze w której można nie mieć czegoś swojego koloru przed sobą)
6 Znaczniki i kontrakty są niezależne
Znacznik - stawiasz na budynku, jak ktoś z niego korzysta dostajesz 10, na koniec gry dostajesz po 10 za każdy znacznik na planszy
Kontrakt - karta dająca od 10 do 50 punktów na koniec gry; kontrakty nie mają żadnego wpływu na rozgrywkę i punktują tylko na koniec gry, zamiast nazw budynków mogłyby mieć nadrukowane cyfry od 1 do 14 - ich związek z polami na planszy nie ma znaczenia - ale ważne jest posiadanie kart budynków koło siebie bo dają więcej pkt [co dałoby się osiągnąć też na numerowanych kartach, ale powiązanie z budynkami jest bardziej klimatyczne]
7 Nie akcja specjalna tylko żeton specjalny... za dostarczenie dużego zamówienia dostaje się 100 kasy i jeden wybrany żeton (te prostokątne, z kołem, wózkiem itd)
Chyba że chodzi Ci o to że dostarczenie dużego zamówienia nie daje możliwości skorzystania z normalnej akcji gildii (czyli wzięcia karty kontraktu)
Pytania wydają mi się nie tyle naiwne co leniwe - polecam uważniejsze przeczytanie instrukcji po partii kiedy się już wie mniej więcej co i jak.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
Re: Genua - pytania
Dziękuję bardzo dziękuję.
Teraz korzystając z waszych podpowiedzi i ponownej lektury gra powinna być zgodna z zasadami.
Teraz korzystając z waszych podpowiedzi i ponownej lektury gra powinna być zgodna z zasadami.
Piotr