Przejrzałem instrukcję i wprowadzone zmiany wydają się naprawdę duże. Wydaje mi się, że mogą zrobić z Magnatów grę dużo ciekawszą.
Dodatek nie wprowadza tylko nowych rzeczy, ale także mocno zmienia zasady gry podstawowej. Tak mocno, że wydaje mi się, że wrażenia z gry będą zupełnie inne.
Bardzo dużą zmianą (i niespodziewaną) są dla mnie zmiany w fazach Senatu, Sejmu i konfliktów.
W Senacie zagrywamy teraz tylko 2 karty (zamiast bodajże 3) i co ważniejsze - zagrywamy je jawnie. Tak więc opłaca się bardzo być osobą jak najdalszą w kolejności
Dodane jest też nowe stanowisko - Marszałek.
W Sejmie dalej zagrywamy karty niejawnie (co jest fajne, że gdzieś to zostawiono), ale teraz karty Praw odkrywamy po kolei, dopiero jak poprzednia karta Praw zostanie wylicytowana. Wydaje mi się, że też to dużo zmieni w rozgrywce, bo teraz nie wiemy jakie karty Praw będą później i na którą z nich najlepiej chomikować najlepszą kartę.
Konflikty zostały chyba najbardziej zmienione. Nie są teraz odpalane w stałej kolejności, ale to Hetman decyduje, jakie konflikty po kolei pokonujemy. Dodatkowo karty także wystawiamy jawnie i do jednego konfliktu na raz. Dla większej liczby graczy dodany jest moduł Nieprzyjaciele, który utrudnia wygrywanie konfliktów.
Zmiany te wprowadzają, że teraz licytacja odbywa się z większą wiedzą na temat tego, jaką kartę powinniśmy użyć.
Zmieniła się też mocno faza Elekcji, która do tej pory była najbardziej zubożona ;P Teraz wybieramy króla, zamiast go losować, i wybranie/niewybranie go wpływa na to, jakie bonusy/kary dostaniemy.
Wprowadzono także 6. ród, więc można grać do 6 osób, ale to akurat dla mnie ma małe znaczenie ;P
W fazie Interregnum dodano etap handlu, który pozwala spożytkować niewykorzystane dotąd karty Senatu albo karty Familii. Co też jest według mnie fajnym bonusem, bo do tej pory niewykorzystana karta Senatu po prostu przepadała.
Na mapie dodano także nowa prowincję - Stolicę. A każdy gracz dostaje specjalną posiadłość (siedzibę rodu). Swoją siedzibę można ulepszać, ale to akurat w instrukcji jest mało opisane, więc ciężko stwierdzić jak to wpływa na grę.
Jest tez nowy rodzaj kart - karty Intrygi. Dostaje się je zazwyczaj wtedy jak zagra się gdzieś kartę o wartości co najmniej 10, ale nie wygra się nią licytacji. Też jest to fajny dodatek, że wysoka karta zawsze da jakiś bonusik, nie zmarnuje się do końca. Karty Intrygi na pewno w jakiś sposób wpływają na tor kolejności, ale też to ciężko stwierdzić dokładnie po instrukcji.
Są też nowe warunki końca gry - gdy gracz w dwóch kolejnych rundach na ich koniec dzierży tytuł najlepszego rodu, automatycznie wygrywa grę. A w przypadku trzech rozbiorów, gra się kończy tak jak w podstawce, ale i tak wygrywa jeden gracz, ale na zmienionych warunkach.
Jak widać zmian jest naprawdę sporo i myślę, że przy dodatku Magnaci mogą zostać odkurzeni z półki
Mam sentyment do tej gry, bo to moja pierwsza gra wsparta na wspieraczce ;P