Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
pingus
Posty: 754
Rejestracja: 25 lut 2008, 18:50
Has thanked: 72 times
Been thanked: 111 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: pingus »

Wcześniej jeszcze giganty: https://boardgamegeek.com/thread/325323 ... -feuerland

Obrazek

Giganty na pierwszy rzut oka słabawe, ale ocenianie frakcji w próżni rzadko się dobrze kończy, więc zobaczymy. Połączenie gigantów, aurenów i w pewnym sensie Chaos Magów z TM, ale tak raczej wzięte średnie rzeczy z tych frakcji, a nie te najfajniejsze. Bardzo fajny obrazek frakcji i kolorystyka.

Różowiutcy wyglądają na dziwne skalowanie, na 2P jak to mówił nasz narodowy champion "mocniejsi". Zastanawia mnie też dlaczego jest podany koszt PI, skoro zaczynają z nim na planszy, Ivity go nie mają.

Ale cieszy, że obie frakcje dosyć waniliowe, a nie jakieś straszne udziwnienia, trzeba będzie ograć. :)
Awatar użytkownika
bardopondo
Posty: 726
Rejestracja: 27 kwie 2015, 21:18
Has thanked: 184 times
Been thanked: 228 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: bardopondo »

Dość dużo już jest oficjalnych informacji na bgg.
Opisana jest też duga frakcja, zasda działania statków zaginionej floty i kilka jeszcze ciekawych rzeczy.
Ja tam się cieszę.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4513
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2088 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: PytonZCatanu »

pingus pisze: 19 mar 2024, 10:18 Wcześniej jeszcze giganty: https://boardgamegeek.com/thread/325323 ... -feuerland

Obrazek
Jest też kafel floty dla gigantów z akcją "2 łopaty".

(Chciałem wkleić ale zdjęcie nie chce się załadować)
bardopondo pisze: 19 mar 2024, 10:20 Dość dużo już jest oficjalnych informacji na bgg.
Opisana jest też duga frakcja, zasda działania statków zaginionej floty i kilka jeszcze ciekawych rzeczy.
Ja tam się cieszę.
Gdzie można zobaczyć zasady działania statków? Nie mogłem znaleźć.
Awatar użytkownika
bardopondo
Posty: 726
Rejestracja: 27 kwie 2015, 21:18
Has thanked: 184 times
Been thanked: 228 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: bardopondo »

Trudno mi teraz znależć, ale albo na stronie dodatku albo na stronie PG jest takie jakby podsumowanie (chyba) playtestera - na forum.

Ten kafel gigantów to dodatkowa planszetka z promami które docierają do tych statków. Każda frakcja, także te z podstawki, będą ją posiadały. Na tej planszetce są chyba dla pewnych frakcji jakieś ekstrasy typu właśnie dod. akcja. Trzeba poświęcić 5 vp żeby ten statek skolonizować i jeszcze być w zasięgu. Niektóre frakcje maja tam jeszcze jakieś dod. warunki - np Takloni muszą włożyć różową landrynkę to zamrażalki. Na statku będzie dostęp do akcji za kiki, moc lub nawet credity, chyba dość lukratywne, także dod. technologie i kafelki federacji.

Do tego dod zaawansowane techno, boostery czy kafle rund.
kamilpr
Posty: 374
Rejestracja: 05 maja 2015, 19:48
Has thanked: 25 times
Been thanked: 14 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: kamilpr »

W jaki sposób tworzycie mapę ? Tak żeby był jak najbardziej sprawiedliwy układ ? Wie ktoś może jak to jest np na turniejach jeśli takie istnieją?

W necie widziałem są nawet generatory.
flissak
Posty: 266
Rejestracja: 29 maja 2021, 23:12
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 79 times
Been thanked: 46 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: flissak »

kamilpr pisze: 24 mar 2024, 23:51 W jaki sposób tworzycie mapę ? Tak żeby był jak najbardziej sprawiedliwy układ ? Wie ktoś może jak to jest np na turniejach jeśli takie istnieją?

W necie widziałem są nawet generatory.
Zawsze możesz wygenerować tym generatorem i ułożyć zgodnie z tym co dostaniesz.
buhaj
Posty: 1044
Rejestracja: 27 wrz 2016, 08:01
Lokalizacja: chrzanów
Has thanked: 857 times
Been thanked: 512 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: buhaj »

kamilpr pisze: 24 mar 2024, 23:51 W jaki sposób tworzycie mapę ? Tak żeby był jak najbardziej sprawiedliwy układ ? Wie ktoś może jak to jest np na turniejach jeśli takie istnieją?

W necie widziałem są nawet generatory.
W naszych rozgrywkach najpierw dobieramy rasy. Następnie draftujemy kafelki oprócz nr 1 (który zostaje na stole). Później naprzemiennie dokładamy te kafelki. Nie jest to metoda dająca najbardziej sprawiedliwy układ ale już staje się częścią rozgrywki i sama w sobie jest ekscytującą minigierką.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4513
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2088 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: PytonZCatanu »

Fajny sposób, ale musi być zgrana ekipa. Inaczej nowi gracze niedość, że nie podejmą dobrych decyzji, to jeszcze wynudza się dłuższym setupem.

Ja rozkładam mapę i zanim dojdzie do wyboru ras, manipuluję ja żeby była sprawiedliwa (np. rozdzielam planety tego samego koloru które są blisko).

W grach z bardziej doświadczonymi graczami generujemy mapę z aplikacji.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4513
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2088 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: PytonZCatanu »

https://boardgamegeek.com/boardgame/396 ... leet/files

Pełne zasady dodatku do Projektu Gaja 🙂

Edit: przeczytałem i tak na szybko

Generalnie mapa jest większa. Na tej mapie ukrywają się Protoplanety, Asteroidy i 4 statki zaginionej floty.

Jak uda Ci się eksplorować taki statek (trochę jak zasiedlenie planety, czyli musi być zasięg, ale inny koszt i inni też mogą taki statek eksplorować) to daje ci to dostęp do Artefaktów, specjalnych akcji, nowych technologii i nowych tokenów Federacji (te dwa ostatnie działają normalnie, po prostu można je wziąć ZAMIAST tych standardowych).

4 nowe rasy zaczynają na nowych rodzajach planet, ale to nie są ich home planety (czyli muszą płacić za zasiedlanie nowych) i mają inny koszt terraformacji bazowych planet.

Oczywiście nowe boostery, punktację (końcowe, rundy).

Dużo możliwości podróży po mapie mam wrażenie, mimo że jest ona większa trzeba będzie chyba się bardziej pilnować żeby ktoś nie wleciał tam gdzie my chcemy.

Nowe sposoby wykorzystania gajaformerow (punktowania, Asteroidy) - ten tor będzie atrakcyjny dla ras które nigdy tam nie chciały iść.

Nie mogę się doczekać 🙂😎
feniks_ciapek
Posty: 2290
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1595 times
Been thanked: 931 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: feniks_ciapek »

Wygląda bardzo obiecująco. Jedyna wada, to pewnie to, że się nie zmieści do pudełka z podstawką, nie mówiąc już o insercie. Mogliby wydać od razu jako big box :D
Awatar użytkownika
yaro_
Posty: 274
Rejestracja: 31 gru 2018, 09:44
Lokalizacja: Radzionków
Has thanked: 64 times
Been thanked: 109 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: yaro_ »

A ja jak widzę podmienianie kafelków, zakrywanie technologii, dodatkowe zasady/wyjątki do podstawowych akcji to mi się odechciewa :?

Osobiście zdaje mi się że gra traci na elegancji i wydłuża setup, a co daje w zamian?
Podnoszenie bonusów z stateczków?
Awatar użytkownika
bardopondo
Posty: 726
Rejestracja: 27 kwie 2015, 21:18
Has thanked: 184 times
Been thanked: 228 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: bardopondo »

NIe, no... daje dużą zmienność w związku z dodatkowymi źródłami punktowania, wyścigu po nie, większą interakcje w zajmowaniu planet ( cel na asteroidy, punkty za robienie nowych rzeczy zajmowanie sektorów Deep Space itd. , o które chyba będzie dość duża rywalizacja konkret punkty z protoplanet), alternatywne wykorzystanie gajaformerów, większą elastyczność w wykorzystaniu zasobów a nawet początkową zagwozdkę - pobierąć moce kosztem punktów ( co było no brainerem ) czy wydawać PZ żeby zajmować statki. .... a najfajniejsze są tweaki zmieniające stare frakcje - temu coś dodano, temu odebrano (gracze Rójem wreszcie nie będą tak łątwo palili mocy na początku aby się rzucać po ore - yeah!), Odcięty od gai Gleen nie będzie już statystował do końca gry dzięki dodatkowej akcji zwiększania zasięgu, Lantyda dostał najwięcej modyfikacji zmieniono w zależności od liczby graczy....
Czytam i widzę dużo dobrego.

A zmiany w zasadach i wyjątki - gdzie?
podmieniono kafle związane z liczbą typów planet - to oczywiste bo są 2 dodatkowe.

to oczywiste że gra się zrobi jeszcze bardziej złożona ale o to chyba chodzi fanom tej gry - to tytuł nie family friendly tylko geek orietned.
Awatar użytkownika
pingus
Posty: 754
Rejestracja: 25 lut 2008, 18:50
Has thanked: 72 times
Been thanked: 111 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: pingus »

Wrażenia tylko po czytaniu instrukcji:
- Modularna mapa pomaga wprowadzić designerom nowe rzeczy, ale liczba wyjątków i procedura robi się już trochę komiczna
- O nowych spaceshipach bardzo ciężko się wypowiedzieć bez grania, ale IMO ostatnie czego Gaia potrzebowała to więcej opcji na robienie rzeczy
- Nowe frakcje widać, że nie chcieli powtórzyć "błędów" z Fire&Ice (teren niedostępny dla nikogo innego). Postarania się jest trochę, ale jak wyjdzie w praktyce nie da się powiedzieć bez grania
- Wszystkie te warunkowe instrukcje do setupu wyglądają naprawdę słabo
- Buffy/Nerfy do fakcji bardzo fajne, tylko czemu ten do Lantydów musi być taki clunky
- Podoba mi się, że jest advanced tech bez klucza
- Zdecydowanie najfajniejsze dla mnie są rzeczy, które można użyć bezproblemowo z podstawką:
3 nowe boostery
2 nowe punktowania rundy
1 końcowe punktowanie
2 nowe technologie
3 nowe kafelki federacji

Ogólnie trochę jak się spodziewałem, dla mnie tylko troszeńkę nowego towaru. Gra w podstawce ma już level skomplikowania, że żeby faktycznie w nią grać, czyli przewidywać, reagować i przede wszystkim sensownie liczyć ruchy, potrzeba sporego doświadczenia, tutaj będzie go trzeba jeszcze więcej. Skierowane do tych co lubią jak im czacha "wybucha" i interakcje gracz-mechanika, a nie interakcje gracz-gracz.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4513
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2088 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: PytonZCatanu »

Definitywnie nie chce grać dodatku z nowymi graczami, tylko w gronie, które ma Gaje ograna.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4636
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1027 times
Been thanked: 1944 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: warlock »

Dlatego ja odpuszczam, mam raptem kilka partii w Gaję i ten dodatek jest bez sensu dla nowicjusza ;).
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3358
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1115 times
Been thanked: 1282 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: seki »

warlock pisze: 04 kwie 2024, 11:11 Dlatego ja odpuszczam, mam raptem kilka partii w Gaję i ten dodatek jest bez sensu dla nowicjusza ;).
Ja mam koło 30 partii i nadal jestem nowicjuszem grając raptem 2-3 partie każdą frakcją. Również odpuszczam ale to już wiedziałem zanim pojawiła się instrukcja. Dodatki kupuje raczej dopiero wtedy gdy świadomie ich potrzebuje. Nie wiem ile musiał bym nabić partii w Gaie by poczuć znudzenie, ale zdecydowanie nie czuje się jeszcze ograny wystarczająco.
Awatar użytkownika
pingus
Posty: 754
Rejestracja: 25 lut 2008, 18:50
Has thanked: 72 times
Been thanked: 111 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: pingus »

PytonZCatanu pisze: 04 kwie 2024, 11:01 Definitywnie nie chce grać dodatku z nowymi graczami, tylko w gronie, które ma Gaje ograna.
Tylko ograna Gaia to tak, moim zdaniem, minimum 100 partii, a prawdopodobnie raczej koło pół tysiąca albo i więcej. Wątpię, żeby ktokolwiek kto nie gra online, był w stanie tyle nabić. A jak się gra online, to fizyczny produkt trochę mniej potrzebny, bo ciężko na żywo znaleźć współgraczy na odpowiednim poziomie.
Awatar użytkownika
yaro_
Posty: 274
Rejestracja: 31 gru 2018, 09:44
Lokalizacja: Radzionków
Has thanked: 64 times
Been thanked: 109 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: yaro_ »

Myślę że dla mnie pas. Gram głównie na 2osoby gdzie nie miałbym ochoty już tego wszystkiego rozkładać z dodatkiem.
Taki dodatek to już dla mnie gamekiller :)

Może gdyby cena była.. ah, nie ma co się łudzić lepiej kupić inną grę 8)
Awatar użytkownika
bardopondo
Posty: 726
Rejestracja: 27 kwie 2015, 21:18
Has thanked: 184 times
Been thanked: 228 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: bardopondo »

Ja mam na koncie ponad 200 partii, więc mi tam wszystko się wydaje klarowne i intrygujące w tym dodatku. Ale zdaje sobie sprawę, że może być już tego zbyt dużo dla "normalsów"

Generowanie mapy zbyt przeformalizowne? - Nie wydaje mi się, opis w instrukcji przepastny ale chodzi tylko o to żeby poprzesuwać kafle zewnętrzne tak aby zostawić dziury na jednego hexa wokół kafla/kafli centralnych, potem się wkłada te jednoheksowe kafelki tak aby statki nie następowały po sobie - musi być schemat statek - niestatek, wokół sektorów centralnych. Potem te trzyheksowe kafelki zewnętrzne - randomowo. ( Tak, wiem, jak cel na asteroidy to trzeba zadbać aby było ich na mapie min. 6, trochę upierdliwe) Wydaje mi się całość jednak w praktyce bezproblemowa.

EDYTA: Helge Ostertag na bgg na moje pytanie czy te kafle centralne muszą być o nunerach 1 - 4 odpowiedział, że oczywiście, że nie. Zapewnia to tylko równomierność w centrum mapy. Więc jak już towarzystwo zacznie ogarniać metę to można już dowolnie kombinować. Cool.

Czy jest znowu tak dużo nowych rzeczy które punktują - i tak i nie, bo generalnie nowe źródło punktów to protoplanety i artefakty (częściowo). A tak to dużo nowego-starego - czyli kafle technologii, boostery, cele końcowe, akcje za Kiki. Ten sam makaron, ale z innym sosem. Chyba też nie będzie tego naładowane nie wiadomo ile.

Jedyne Clunky co widzę to ta planszetka na losowanie kosteczek dla dwóch nowych frakcji - Darkanianów i Moweydów ( jak to czytać? ). Trzeba to będzie robić zawsze, nawet jak te frakcje nie zostaną ostatecznie wybrane - no niezgrabne, ale chyba konieczne.

Porównuje sobie gry, które wychodzą od razu z 4 pudłami dodatków i wariantów, równolegle z podstawką.
W tym kontekście Gaia, która dostała trochę nowego po 7 latach, to prawie jak minimalizm. :)
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4513
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2088 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: PytonZCatanu »

Wiecie, co mógłby zawierać jeszcze dodatek?

Nowe, duże heksy. Nie musiałoby być na nich nic specjalnego, po prostu nowy rozkład planet 🙂
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4513
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2088 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: PytonZCatanu »

W oczekiwaniu na dodatek do Projektu Gaja trzeba mocno ograć podstawkę! Założyłem wątek z propozycją szybkie turnieju online

viewtopic.php?t=82101

Zapraszam chętnych (i proszę o pisanie ewentualnych uwag w zalinkowanym wątku)
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1673
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 875 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: XLR8 »

A ja nadal polecam wydrukować sobie 3 zestawy ras fanowskich. Koszt to kilka złotych, a rozgrywka zyskuje ogromnie. Do ras z podstawki usiadłem raz w ostatnich 30 partiach i chyba nigdy więcej
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4513
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2088 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: PytonZCatanu »

XLR8 pisze: 24 kwie 2024, 19:10 A ja nadal polecam wydrukować sobie 3 zestawy ras fanowskich. Koszt to kilka złotych, a rozgrywka zyskuje ogromnie. Do ras z podstawki usiadłem raz w ostatnich 30 partiach i chyba nigdy więcej
Średnio chyba lubię "fanowskie" rozwiązania w grach. 😉 No ale Gaja jest tyle na rynku, że może są sensowne.... 🤷

Zalinkujesz na Bgg?
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1381
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 191 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: Brylantino »

Też poproszę o linka - fanowskie rasy do Terry (które też trafiły na BGA) pokazały, że da się zrobić dużo ciekawsze (ale dalej zbalansowane rasy, niż te z podstawki) i mojej ekipie mega odświeżyły cały tytuł. Jeżeli te do Gai mają podobny poziom, to już się nie mogę doczekać! :)
ODPOWIEDZ