Gra dla matematyka
- lotheg
- Posty: 795
- Rejestracja: 11 paź 2017, 10:25
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 271 times
- Been thanked: 276 times
Gra dla matematyka
Chciałbym Was poprosić o pomoc w doborze gry.
1. Dla matematyka, ale takiego, który jest doktorem matematyki na Politechnice Warszawskiej. To najważniejsze kryterium. Fajnie jakby w grze czaiły się jakieś fajne mechanizmy liczeniowe, które taki doktor mógłby przedstawić na zajęciach swoim studentom jako matematyczną ciekawostkę.
2. Niedługa, maksymalnie, ale to maksymalnie do godziny. Czyli raczej fillerek.
3. Skoro fillerek to raczej w cenie do 100 zł maksymalnie.
4. Gra musi być dostępna w sklepie od zaraz.
5. Musi działać na 2 osoby.
1. Dla matematyka, ale takiego, który jest doktorem matematyki na Politechnice Warszawskiej. To najważniejsze kryterium. Fajnie jakby w grze czaiły się jakieś fajne mechanizmy liczeniowe, które taki doktor mógłby przedstawić na zajęciach swoim studentom jako matematyczną ciekawostkę.
2. Niedługa, maksymalnie, ale to maksymalnie do godziny. Czyli raczej fillerek.
3. Skoro fillerek to raczej w cenie do 100 zł maksymalnie.
4. Gra musi być dostępna w sklepie od zaraz.
5. Musi działać na 2 osoby.
Kanban to najlepszy Vital, a Trajan jest lepszy od Zamków.
Wishlista
Wishlista
Spoiler:
-
- Posty: 424
- Rejestracja: 23 sty 2020, 18:42
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 142 times
Re: Gra dla matematyka
Czyli albo jakaś strategia ekonomiczna z jak najmniejszym czynnikiem losowym bądź z takim czynnikiem losowym, który rozkłada się zawsze po równo na wszystkich graczy zeby każdy mimo tej losowości miał identyczne szanse na zmaksymalizowanie wyniku czyli gra do bólu symetryczna. Albo jakas typowo logiczna gra.
Przychodzi mi też na myśl NMBR9 (który akurat nie wpisuje się ani w strategię ekonomiczną ani w grę logiczną tak do końca chociaż zdecydownie bliżej mu do tej drugiej). Sama jestem ciekawa ile można z tej gry wyciągnąć naprawdę maksymalizując wyniki, tylko tutaj oprócz czystej matematyki dochodzi jeszcze wyobraźnia przestrzenna, którą u mnie kuleje, więc nie wiem na ile atrakcyjny byłby ten skromny tytuł dla kogos kto ma tę wyobraźnię dobrze rozwiniętą, czy wówczas gra wydała by się zbyt banalna ? czy może wręcz przeciwnie ?
Co do matematycznych ciekawostek dla studentów to chyba takie smaczki najłatwiej znaleźć w grach stricte logicznych, które przy okazji zwykle nie są też zbyt długie. Niestety ostatnio nie śledzę tego typu gier więc nie wiem co w trawie piszczy.
Przychodzi mi też na myśl NMBR9 (który akurat nie wpisuje się ani w strategię ekonomiczną ani w grę logiczną tak do końca chociaż zdecydownie bliżej mu do tej drugiej). Sama jestem ciekawa ile można z tej gry wyciągnąć naprawdę maksymalizując wyniki, tylko tutaj oprócz czystej matematyki dochodzi jeszcze wyobraźnia przestrzenna, którą u mnie kuleje, więc nie wiem na ile atrakcyjny byłby ten skromny tytuł dla kogos kto ma tę wyobraźnię dobrze rozwiniętą, czy wówczas gra wydała by się zbyt banalna ? czy może wręcz przeciwnie ?
Co do matematycznych ciekawostek dla studentów to chyba takie smaczki najłatwiej znaleźć w grach stricte logicznych, które przy okazji zwykle nie są też zbyt długie. Niestety ostatnio nie śledzę tego typu gier więc nie wiem co w trawie piszczy.
- MichalStajszczak
- Posty: 9433
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 506 times
- Been thanked: 1444 times
- Kontakt:
Re: Gra dla matematyka
A może Rachmistrz? Warunki 2-5 spełnia na pewno (czas gry - ok. 30 minut, cena ok. 30 zł, dla 2-6 osób). Warunek 1 chyba też.
Re: Gra dla matematyka
I Kod Faraona też.MichalStajszczak pisze: ↑13 lip 2020, 22:56 A może Rachmistrz? Warunki 2-5 spełnia na pewno (czas gry - ok. 30 minut, cena ok. 30 zł, dla 2-6 osób). Warunek 1 chyba też.
- rebuzus
- Posty: 138
- Rejestracja: 31 sie 2014, 12:02
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 21 times
Re: Gra dla matematyka
Ja bym polecił tu Kryptos - mała, ciekawa gra dedukcyjna, liczenia jest tu sporo.
Zapraszam na kanał Po prostu planszówki - Twoje pięć minut z grami planszowymi
Re: Gra dla matematyka
Alchemist - trudno dostępna ale do pogrania na yucata.de, teoria gier, równowaga Nasha i brak arytmetyki na poziomie szkoły podst.
I liked this game better than I thought I would. At first, it seems a deathly dull affair: after all, what can you do? Create a new recipe, copy one, or pass in order to secure new ingredients. There's no toxic fumes, funny colours or stacks of lead waiting to be turned into gold: in fact, it's all cubes and a few tokens. But looks are deceiving. Underneath the dull exterior hides a rather clever little game which in my opinion gets less attention and perhaps even praise than it deserves. The problems the players face is that they only score points for their recipe once, when it is first created; thereafter, they only get one resource cube from the recipe's ingredients while the person using that recipe gets the points. So an 'easy' recipe should not be coupled with a high point value: you'll just be handing easy cubes and points to the competition. So what the game forces you to do is set up a rather complex trading sequence in which other players use your cheap recipe to transform some components into others netting you a cheap resource, and then using those cheap resources to use someone else's expensive recipe to give you points. A great and subtle way of using Nash equilibria, without creating lockout problems.
If in addition you also manage to create a monopoly for a given colour, you can hold back the expensive recipes until the game is nearly over so that others don't really profit from their price. Now since experienced players know about this they will be on the lookout for cheap routes as well, so I suspect that the points obtained for most used ingredient are actually more significant than some reviewers make them out to be. The asymmetric patterns thus set up make sure that different players focus on different ingredients instead of simply piggybacking the cheapest route.
In some remote way, Alchemist reminds me of Die Dolmengötter, but in reverse. Now it's not helping another player in exchange for a position in the dolmen stack; it's setting up something for other players so they help you elsewhere. Viewed like this, Alchemist is actually quite clever and not at all so easy and average as it is generally made out to be. Unfortunately, you have to learn the ropes by failing a few times, and seeing how the game 'works' in the hands of an experienced player. The style of play may be odd, starting up your strategy too, but they are not so difficult that you won't pick them up in a game or two. So: don't be fooled by its exterior; play a few games and think about what you're trying to achieve; and then try to see how it 'works' before passing judgement. It was an unlikely addition to my collection, but one I'm not in the least having second thoughts about.
Zendo
I don't think there's any other game that's really amazing for pattern recognition / the scientific method.
Torres
The basic game is a lottery that's not worth playing, only play the advanced game. No randomness, but will still play differently every time thanks to the master scoring card and the butterfly effect from early action card plays.
The Crew: The Quest for Planet Nine
Nowość, sprawdzi się w tej grupie.
I liked this game better than I thought I would. At first, it seems a deathly dull affair: after all, what can you do? Create a new recipe, copy one, or pass in order to secure new ingredients. There's no toxic fumes, funny colours or stacks of lead waiting to be turned into gold: in fact, it's all cubes and a few tokens. But looks are deceiving. Underneath the dull exterior hides a rather clever little game which in my opinion gets less attention and perhaps even praise than it deserves. The problems the players face is that they only score points for their recipe once, when it is first created; thereafter, they only get one resource cube from the recipe's ingredients while the person using that recipe gets the points. So an 'easy' recipe should not be coupled with a high point value: you'll just be handing easy cubes and points to the competition. So what the game forces you to do is set up a rather complex trading sequence in which other players use your cheap recipe to transform some components into others netting you a cheap resource, and then using those cheap resources to use someone else's expensive recipe to give you points. A great and subtle way of using Nash equilibria, without creating lockout problems.
If in addition you also manage to create a monopoly for a given colour, you can hold back the expensive recipes until the game is nearly over so that others don't really profit from their price. Now since experienced players know about this they will be on the lookout for cheap routes as well, so I suspect that the points obtained for most used ingredient are actually more significant than some reviewers make them out to be. The asymmetric patterns thus set up make sure that different players focus on different ingredients instead of simply piggybacking the cheapest route.
In some remote way, Alchemist reminds me of Die Dolmengötter, but in reverse. Now it's not helping another player in exchange for a position in the dolmen stack; it's setting up something for other players so they help you elsewhere. Viewed like this, Alchemist is actually quite clever and not at all so easy and average as it is generally made out to be. Unfortunately, you have to learn the ropes by failing a few times, and seeing how the game 'works' in the hands of an experienced player. The style of play may be odd, starting up your strategy too, but they are not so difficult that you won't pick them up in a game or two. So: don't be fooled by its exterior; play a few games and think about what you're trying to achieve; and then try to see how it 'works' before passing judgement. It was an unlikely addition to my collection, but one I'm not in the least having second thoughts about.
Zendo
I don't think there's any other game that's really amazing for pattern recognition / the scientific method.
Torres
The basic game is a lottery that's not worth playing, only play the advanced game. No randomness, but will still play differently every time thanks to the master scoring card and the butterfly effect from early action card plays.
The Crew: The Quest for Planet Nine
Nowość, sprawdzi się w tej grupie.
-
- Posty: 28
- Rejestracja: 26 wrz 2019, 11:26
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
- MichalStajszczak
- Posty: 9433
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 506 times
- Been thanked: 1444 times
- Kontakt:
Re: Gra dla matematyka
Lista gier, przydatnych w nauczaniu matematyki, zrobiona przez norweskiego profesora. Oczywiście w przypadku części z nich może być problem z ceną i szybką dostępnością.
- PytonZCatanu
- Posty: 4511
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 1668 times
- Been thanked: 2087 times
Re: Gra dla matematyka
lotheg pisze: ↑13 lip 2020, 21:48 Chciałbym Was poprosić o pomoc w doborze gry.
1. Dla matematyka, ale takiego, który jest doktorem matematyki na Politechnice Warszawskiej. To najważniejsze kryterium. Fajnie jakby w grze czaiły się jakieś fajne mechanizmy liczeniowe, które taki doktor mógłby przedstawić na zajęciach swoim studentom jako matematyczną ciekawostkę.
2. Niedługa, maksymalnie, ale to maksymalnie do godziny. Czyli raczej fillerek.
3. Skoro fillerek to raczej w cenie do 100 zł maksymalnie.
4. Gra musi być dostępna w sklepie od zaraz.
5. Musi działać na 2 osoby.
Dr matematyki jest Rainer Knizia. Może coś szybkiego tego autora? Np. Laguna wydaje mi się matematyczna, jest co liczyć
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 1.01.2024
- Mankoslaw
- Posty: 92
- Rejestracja: 30 sie 2017, 09:43
- Lokalizacja: Pszczyna
- Has thanked: 187 times
- Been thanked: 29 times
Re: Gra dla matematyka
był kiedyś podobny temat na forum - może tam znajdziesz coś co okażę się idealnie pasować
viewtopic.php?t=65921
viewtopic.php?t=65921
Re: Gra dla matematyka
Doktor Knizia bardzo lubi rozmaite sposoby punktowania. Ciekawe są pod tym względem gry typu Ra / Razzia, zbieramy zestawy elementów (kart/żetonów), różne rodzaje punktują różnie. Albo liniowa wartość x punktów za sztukę, albo im więcej, tym więcej każdy element wart, albo za zero sztuk dostajemy punkty ujemne, albo tylko gracz który ma najwięcej, zdobywa punkty, itp.
Ciekawe jest też High Society, gdzie licytujemy karty, ale ponownie ich wartość przelicza się nietrywialnie, bo cześć ma wartość ujemną (wtedy licytacja odbywa się inaczej), część to mnożniki, itp. Grałem w to kiedyś z finansistami zajmującymi się wyceną papierów/spółek i pamiętam, że komentowali potem, właśnie tę trudność w wycenie, ile warta jest dana karta i za ile opłaca się ją licytować
Niestety High Society jest od 3 osób w górę, ale może być interesująca naukowo
Ciekawe jest też High Society, gdzie licytujemy karty, ale ponownie ich wartość przelicza się nietrywialnie, bo cześć ma wartość ujemną (wtedy licytacja odbywa się inaczej), część to mnożniki, itp. Grałem w to kiedyś z finansistami zajmującymi się wyceną papierów/spółek i pamiętam, że komentowali potem, właśnie tę trudność w wycenie, ile warta jest dana karta i za ile opłaca się ją licytować
Niestety High Society jest od 3 osób w górę, ale może być interesująca naukowo
- lotheg
- Posty: 795
- Rejestracja: 11 paź 2017, 10:25
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 271 times
- Been thanked: 276 times
Re: Gra dla matematyka
Dziękuję wszystkim za podpowiedzi! Wybrałem Gloomhaven
A serio to pewnie najszybciej będzie to Laguna albo NMBR 9.
A serio to pewnie najszybciej będzie to Laguna albo NMBR 9.
Kanban to najlepszy Vital, a Trajan jest lepszy od Zamków.
Wishlista
Wishlista
Spoiler: