Crusader Kings -(Tomas Härenstam, Nils Karlén, Jon Manker, Martin Takaichi)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- Muleq
- Posty: 616
- Rejestracja: 13 cze 2018, 21:44
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 166 times
- Been thanked: 163 times
Crusader Kings -(Tomas Härenstam, Nils Karlén, Jon Manker, Martin Takaichi)
https://boardgamegeek.com/boardgame/253 ... ader-kings
Ostatnio miałem okazję kilka razy zagrać w grę Crusader Kings. Z ciekawości chciałem zobaczyć Wasze opinie i ku mojemu zaskoczeniu okazało się, że gra nawet nie ma swojego wątku dlatego postanowiłem to zmienić .
Gra powstała pod wpływem popularności gry komputerowej o tym samym tytule. Niestety nie miałem okazji zagrać w komputerowy pierwowzór ale słyszałem bardzo pochlebne recenzje.
Akcja gry toczy się w epoce średniowiecznej Europy. Każdy z graczy wciela się w przywódcę jednego z rodów ( Anglia, Francja, Włochy, Hiszpania, Niemcy ), a jego zadaniem jest zdobycie terytoriów, zawieranie małżeństw, budowanie zamków, tworzenie spisków przeciwko innym królom oraz oczywiście organizowanie krucjat do Ziemi Świętej. Gra podzielona jest na 3 tury podczas których każdy z graczy zagrywa wcześniej wylosowane karty umożliwiające wykonywanie odpowiednich akcji takich jak Budowa, Mobilizacja, Podatki, Spiski i Krucjaty. Dodatkowo na kartach przedstawione są różnego rodzaju wydarzenia wpływające na wszystkich graczy. W grze nie ma kostek, a o sukcesie bądź porażce danej akcji decyduje mechanika losowania z worka . Zawierając małżeństwa, rodząc następców tronu itp losujemy ich cechy ( pozytywne lub negatywne ), które wrzucamy do woreczka, a następnie gdy chcemy wykonać jakąś akcje losujemy z woreczka i w ten sposób sprawdzamy czy akcja udała się czy nie. ( mam nadzieję, że w miarę jasno wyjaśniłem główną mechanikę gry ) Zwycięzcą zostaje ten z graczy, który zdobędzie najwięcej punktów zwycięstwa - po 1 za każde terytorium ( max 8 ) oraz po jednym za posiadany token budowniczego ( najwięcej zamków ), wynalazcy ( najwięcej ulepszeń ) i króla krucjat ( najwięcej odbytych krucjat ).
Tak wyglądają założenia gry natomiast oczywiście wszystko tkwi w szczegółach. Generalnie po rozegraniu tych kilku partii mam duży problem z tą grą. Klimat gry bardzo mi się podoba, dodatkowo budują go świetnej jakości plansza figurki, karty itp. Niestety mechanicznie nie umiem się przekonać. Pewne rozwiązania np wojny między graczami wg mnie są sztucznie pomyślane i nie potrzebnie skomplikowane. Z jednej strony gra jest dosyć długa, rozgrywka przy 5 osobach trwa około 3-4 godziny ale gdy wreszcie zaczyna być ciekawie gra się kończy zostawiając duży niedosyt.
Tyle ode mnie. Może też ktoś miał okazję zagrać i chciałby się podzielić spostrzeżeniami.
- Gambit
- Posty: 5243
- Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 528 times
- Been thanked: 1851 times
- Kontakt:
Re: Crusader Kings - Tomas Härenstam, Nils Karlén, Jon Manker, Martin Takaichi
Trzeba przyznać, że musieli tam wprowadzić kilka "abstrakcyjnych" uproszczeń w mechanice, bo pełne przełożenie CK na planszę byłoby mega karkołomne. Moje przydługie przemyślenia o grze są pod poniższym linkiem
Obejrzyj na YouTube
Obejrzyj na YouTube
- playerator
- Posty: 2873
- Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
- Has thanked: 904 times
- Been thanked: 310 times
Re: Crusader Kings - Tomas Härenstam, Nils Karlén, Jon Manker, Martin Takaichi
Jak duża jest zależność językowa gry? Bgg podaje aż 3 odpowiedzi i na dokładkę każda jest inna
A może ktoś potłumaczył i zechce się podzielić?
A może ktoś potłumaczył i zechce się podzielić?
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
także = też, również
Piszmy po polsku :)
- Muleq
- Posty: 616
- Rejestracja: 13 cze 2018, 21:44
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 166 times
- Been thanked: 163 times
Re: Crusader Kings - Tomas Härenstam, Nils Karlén, Jon Manker, Martin Takaichi
Do przetłumaczenia przede wszystkim są karty akcji ( 5 rodzajów ) bo one są w zasadzie silnikiem gry. Tekstu na nich jest sporo więc jak ktoś nie radzi sobie z angielskim to będzie miał problem. Do tego dochodzą karty ulepszeń ( mało tekstu ) no i instrukcja wraz ze scenariuszami ale to wystarczy, że będzie kojarzyć jedna osoba. Losowane cechy z woreczka bardziej tworzą klimat gry niż są konieczne do przetłumaczenia. Chyba tyle, czy to jest dużo czy mało oceń sam.
-
- Posty: 717
- Rejestracja: 19 lip 2021, 01:52
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 71 times
Re: Crusader Kings - Tomas Härenstam, Nils Karlén, Jon Manker, Martin Takaichi
Czy w obecnym czasie warto się zainteresować tym tytułem? Jest w miarę grywalny i nie nudzi po dłuższych posiedzeniach? Czy ta gra jest w stanie konkurować z grami takimi jak CoC czy innymi cywilizacjami?
- Muleq
- Posty: 616
- Rejestracja: 13 cze 2018, 21:44
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 166 times
- Been thanked: 163 times
Re: Crusader Kings - Tomas Härenstam, Nils Karlén, Jon Manker, Martin Takaichi
Tak się składa że grałem w obie gry wiec się wypowiem . Przede wszystkim CK to zupełnie inna gra niż CoC wiec nie bardzo rozumiem porównanie. CK to takie area control osadzone w realiach średniowiecznej Europy, w CoC kontrolowanie obszarów to tylko jedna opcji i raczej mimo wszystko nie najważniejsza. Obie gry są bardzo regrywalne i raczej prędko się nie znudza ale pytanie również w ile osób planujesz grać. CK wg mnie najlepiej chodzi na 5 osób a CoC na 3-4. Obie gry oferują sporo kombinowania i emocji ale jednak żadna z nich jakoś nie porwała mnie za serce.
- Gizmoo
- Posty: 4122
- Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
- Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
- Has thanked: 2677 times
- Been thanked: 2589 times
Re: Crusader Kings - Tomas Härenstam, Nils Karlén, Jon Manker, Martin Takaichi
To jest niesamowite, że tak losowa, wręcz chaotyczna gra, dostarcza tyle frajdy! Mam za sobą pierwszą rozgrywkę i jak nie znoszę losowości, tak tutaj to wszystko działało i wszyscy, bez wyjątku - bawili się świetnie. Piątka graczy, różne zaplecze, odmienne historie. Wszystkie śmieszne i epickie. Żałuję, że nie wydano CK w naszym ojczystym języku. To jest wzór ameri, z lekkim skrzywieniem w stronę euro! Na samą myśl o rozgrywce, mam banana na twarzy. Niby długie, niby w cholerę losowe, niby nie powinno to działać, ale jednak działa! podczas gry tworzy się historia, a budowanie własnej dynastii jest przezabawne. Karty robią dobrą robotę! Polecam spróbować. Miłe zaskoczenie! Dla gościa, który swego czasu zagrywał się w Pendragona (RPG), to w sumie powrót na stare śmieci. I dodatkowo - te krucjaty! Nie wiem czemu, ale całość kojarzyła mi się z Monty Pythonem i Świętym Graalem.