Reedycje i nowe wersje starych gier
Reedycje i nowe wersje starych gier
Coraz częściej na rynku pojawiają się nowe wersje starych gier z odswieżonymi zasadami oraz wyglądem. Przy niektórych tytułach pojawiają się zarzuty że nowe wersje są często
wygładzone i uproszczone.
Przychodzą mi do głowy takie tytuły jak:
Caylus
Agricola
Glen More
Brass
Znacie inne? Niekoniecznie gorsze nowe ale także te lepsze wersje. Dlaczego warto poznać nową wersję a może lepiej zostać przy starych?
wygładzone i uproszczone.
Przychodzą mi do głowy takie tytuły jak:
Caylus
Agricola
Glen More
Brass
Znacie inne? Niekoniecznie gorsze nowe ale także te lepsze wersje. Dlaczego warto poznać nową wersję a może lepiej zostać przy starych?
Ostatnio zmieniony 18 lis 2021, 20:40 przez errorr, łącznie zmieniany 1 raz.
- psia.kostka
- Posty: 3394
- Rejestracja: 02 mar 2020, 22:50
- Has thanked: 435 times
- Been thanked: 1044 times
Re: Nowe stare gry.
Pierwsze co przychodzi mi na mysl to:
pierwsza wersja - fiddly
nowa wersja - streamlined
Moze sie wydawac, ze to szkodliwe "wykastrowanie gry", pierwotnej koncepcji, ale czesciej to chyba efekt weryfikacji przez rynek, recenzentow, tysiace beta-testerow itp
Zaleznie od gustu mysle, ze obie wersje moga miec swoich wielbicieli np stara agricola i mnogosc kart.
PS temat troche mylacy, bo spodziewalem sie nowego wydania "BSG na transatlantyku grozy";)
pierwsza wersja - fiddly
nowa wersja - streamlined
Moze sie wydawac, ze to szkodliwe "wykastrowanie gry", pierwotnej koncepcji, ale czesciej to chyba efekt weryfikacji przez rynek, recenzentow, tysiace beta-testerow itp
Zaleznie od gustu mysle, ze obie wersje moga miec swoich wielbicieli np stara agricola i mnogosc kart.
PS temat troche mylacy, bo spodziewalem sie nowego wydania "BSG na transatlantyku grozy";)
Szukam: transport kilku gier +mat, Szczecin -> Warszawa
Ewentualnie "planszowy couchsurfing" Pomorze Zach ʕ•ᴥ•ʔ
Szukam/Kupię: HoN, ToI, Scenariusze 1ed MoM/PSz, Unlock;
#KolekcjonujeRabaty [DobraKarmaWraca][WarszawskiKolektyw][#WawHub]
Ewentualnie "planszowy couchsurfing" Pomorze Zach ʕ•ᴥ•ʔ
Szukam/Kupię: HoN, ToI, Scenariusze 1ed MoM/PSz, Unlock;
#KolekcjonujeRabaty [DobraKarmaWraca][WarszawskiKolektyw][#WawHub]
- Gizmoo
- Posty: 4105
- Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
- Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
- Has thanked: 2635 times
- Been thanked: 2547 times
Re: Nowe stare gry.
Zagrałem w nową wersję Lewis & Clark i mając na półce starszą wersję uważam, że nowa to... Krok wstecz*. (pun intended). Także nie zawsze nowa wersja jest lepsza, a już na pewno - nie dla wszystkich.
*
Maharaja
Yedo Deluxe MS
Snowdonia Deluxe MS
Cynowy Szlak
W najbliższym czasie wyjdzie nowa wersja La Granha, The Palaces of Carrara, a całkiem niedawno wyszła odświeżona Luna.
*
Spoiler:
Endeavor
Maharaja
Yedo Deluxe MS
Snowdonia Deluxe MS
Cynowy Szlak
W najbliższym czasie wyjdzie nowa wersja La Granha, The Palaces of Carrara, a całkiem niedawno wyszła odświeżona Luna.
Zazwyczaj są ładniejsze, lepiej wydane, i mają wygładzone zasady i balans. Wyjątkiem jest Lewis & Clark, który ma gorszą jakość produkcji, brak wypraski, naklejek na surowce i wyblakły, mało kontrastowy wydruk. (A także zmiany w zasadach zdecydowanie mi nie podeszły).
- PytonZCatanu
- Posty: 4516
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 1669 times
- Been thanked: 2093 times
Re: Reedycje i nowe wersje starych gier
Die Macher oczywiście.
Na świeżo: BSG - Odmęty Grozy (ale tutaj nie znam sprawy dokładnie, na ile się różnią mechanicznie).
Na świeżo: BSG - Odmęty Grozy (ale tutaj nie znam sprawy dokładnie, na ile się różnią mechanicznie).
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 1.01.2024
- Ardel12
- Posty: 3354
- Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
- Lokalizacja: Milicz/Wrocław
- Has thanked: 1033 times
- Been thanked: 2010 times
Re: Reedycje i nowe wersje starych gier
Cywilizacja poprzez wieki - grałem tylko w starę edycję
Twilight Imperium - nie grałem, więc nie wiem
Middara - poprawienie balansu dla nowej edycji
KDM - nowy przeciwnik, więcej kart, nerfowanie i balansowanie kart - grałem już w 1.5 od razu, więc nie wypowiem się czy jest faktycznie lepiej, wg BGG to zależy
Chronicles of Drunagor - druga edycja ma poprawić wiele zarzutów do 1ED, no ale zobaczymy, gra sie robi.
Zamki Burgundii BB: nowa "lepsza" szata graficzna
Great Western Trail - nowa szata graficzna i parę zmian mechanicznych
Twilight Imperium - nie grałem, więc nie wiem
Middara - poprawienie balansu dla nowej edycji
KDM - nowy przeciwnik, więcej kart, nerfowanie i balansowanie kart - grałem już w 1.5 od razu, więc nie wypowiem się czy jest faktycznie lepiej, wg BGG to zależy
Chronicles of Drunagor - druga edycja ma poprawić wiele zarzutów do 1ED, no ale zobaczymy, gra sie robi.
Zamki Burgundii BB: nowa "lepsza" szata graficzna
Great Western Trail - nowa szata graficzna i parę zmian mechanicznych
- anitroche
- Posty: 769
- Rejestracja: 23 kwie 2020, 10:09
- Has thanked: 669 times
- Been thanked: 781 times
- Kontakt:
Re: Reedycje i nowe wersje starych gier
Rococo Deluxe - w jednym pudle podstawka i dodatek i dołożony tryb solo w nowej edycji. No i grafiki odświeżone i ładniejsze komponenty, ale przez to cena dużo dużo wyższa.
Pathfinder Adventure Card Game - odświeżony core set z lepiej zaprojektowanymi kartami i dodanym mechanizmem "czasomierza", który teraz działa też trochę jak karta wydarzenia - wnosi coś dodatkowego do rozgrywanej rundy. Można łączyć nowe wydanie ze starym, jest do tego specjalna instrukcja.
Steampunk Rally Fusion - nowa wersja Steampunk Rally, obie wersje można ze sobą łączyć, działa to jak dodatek standalone. Dodano kilka nowych mechanik, które naprawiają niedociągnięcia pierwszej wersji.
Polis - reedycja z uproszczonymi zasadami i skróconym czasem gry, zabieg podobny jak przy nowym Calyus.
Pathfinder Adventure Card Game - odświeżony core set z lepiej zaprojektowanymi kartami i dodanym mechanizmem "czasomierza", który teraz działa też trochę jak karta wydarzenia - wnosi coś dodatkowego do rozgrywanej rundy. Można łączyć nowe wydanie ze starym, jest do tego specjalna instrukcja.
Steampunk Rally Fusion - nowa wersja Steampunk Rally, obie wersje można ze sobą łączyć, działa to jak dodatek standalone. Dodano kilka nowych mechanik, które naprawiają niedociągnięcia pierwszej wersji.
Polis - reedycja z uproszczonymi zasadami i skróconym czasem gry, zabieg podobny jak przy nowym Calyus.
"Cześć, mam na imię Ania i dzisiaj pokażę wam jak wygląda rozgrywka w wariancie solo w..."
Zapraszam na mój kanał z pełnymi rozgrywkami solo: Gram Solo na YouTube
Zapraszam na mój kanał z pełnymi rozgrywkami solo: Gram Solo na YouTube
- The Fifth Horseman
- Posty: 144
- Rejestracja: 09 sie 2021, 12:35
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 162 times
- Been thanked: 53 times
Re: Reedycje i nowe wersje starych gier
Thunder Road: Vendetta. W stosunku do oryginału jest bardziej mechanicznie rozbudowana i daj graczom więcej opcji taktycznych
- cactusse
- Posty: 479
- Rejestracja: 10 sty 2012, 15:50
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 391 times
- Been thanked: 330 times
Re: Reedycje i nowe wersje starych gier
Ad Astra -> Artemis Odyssey - Dużo fajnych zmian, przyspieszono rozgrywkę dodając więcej kart punktujących, ruch jest teraz atrakcyjniejszą opcją, łatwiejszy do wykonania ale trudniejszy do wykorzystania z kart przeciwników, dodano zasady do gry dwuosobowej (i nawet tryb solo się trafił), itd. Jedyny minus to usunięcie warunku natychmiastowego zwycięstwa gdy trafi się idealnie 42 punkty .
Netrunner -> Android : Netrunner - Dużo fajny zmian, przejście z CCG na LCG, wprowadzenie kart frakcji, zmiana wizji z CP2020 na bardzo udany kolorowy świat niedalekiej przyszłości. Aczkolwiek żal kilku przetematowień (Armored Fridge albo On-Call Solo Team).
Archaelogy -> Archaelogy : New Expedition - Ładniejsze wydanie, więcej różnorodności dzięki dodaniu nowych monumentów, ale też mniej napięcia bo mamy teraz do dyspozycji namioty chroniące przed burzą.
Between Two Cities -> Between Two Castles of MKL - Wolę protoplastusia, jest szybszy, łatwiej się tłumaczy, łatwiej się tworzy wspólne plany z sąsiadami i komplikacja jest na idealnymi poziomie pod większe grupy.
Burgle Bros -> Burgle Bros 2 - Zdecydowanie wolę oryginał. Następca ma przerost formy nad treścią, fizyczne stawianie jednego piętra nad drugim jest nieudanym eksperymentem, zmiany w zasadach są wyjątkowo chybione czyniąc grę mniej strategiczną i znacznie bardziej losową. Poprzednia część miałą jednak znacznie fajniejszy balans między szybkim ruchem, skradaniem się a wydarzeniami, w nowej wersji bez znaczenia jak się poruszamy, władowanie się na minę jest tak samo proawdopodobne i zależne tylko od losu.
Fresh Fish (1997) -> Fresh Fish (2014) - W nowej wersji zasady zostały bardzo zmienione na znacznie przyjaźniejsze i intuicyjne, aczkolwiek stare zasady zostały zachowane jako wariant "klasyczny".
Medieval Merchant -> Franchise - Oprócz rewolucji graficznej i przeniesienia akcji zarówno geograficznie jak i czasowo, zmienione został też zasady, czyniąc grę ciekawszą, trudniejszą, agresywniejszą i z większym potencjałem na sprytne zagrania.
To Court the King -> Favor of the Pharaoh - Najważniejzą zmianą jest chyba przejście od stałego zestawu kart czyniącego grę w oryginał dość "statyczną", na rzecz losowych zestawów (ala Dominion). Do tego mamy pzetematowienie, oraz poprawienie kilku zasad ułatwiającycn dogonienie lidera i wyrównujących początkowego pecha w rzutach.
Euronimoes 1.0 -> 2.0 -> 3.0 - Bardzo fajna ewolucja zasad, w oryginale rynek dość szybko się zapychał i gra szła w kierunku "kto wylosuje lepsze", w nowej wersji rynek jest przewijany jak również bardziej opłaca się obracać pieniędzmi i kupować z rynku niż brać w ciemno.
Endeavor -> Endeavor : Age of Sail - Pudło rozrosło się dwukrotnie, ale za to mamy dodatkową mapę dopasowaną do mniejszego grona, kilka drobnych poprawek w mechanice i wielki acz opcjonalny dodatek, który dodaje dużo regrywalności i różnorodności między partiami.
8 Minutes Empire -> 8 Minute Empire : Legends - Stały układ planszy został zamieniony na modularny system, łatwiej podróżować przez morza, jest więcej kart punktujących za posiadanie specyficznego zestawu, więcej niszczenia jednostek i hate-draftingu. W tym wypadku wolę oryginał, nowa wersja trwa już zdecydowanie dłużej niż tytułowy czas, i to kolekcjonowanie zestawów wybitnie mi się nie sprawdziło (w większej grupie praktycznie nie ma szans na dobranie zestawu).
Dominion -> Dominion Druga Edycja - Wymieniono mało popularne karty (które akurat bardzo lubiłem, bo wygranie z nimi w talii było o wiele mniej prawdopodobne ale jakże satysfakcjonujące) na nowe, ciekawsze i bardziej konkurencyjne.
Discworld Ankh-Morpork -> Nanty Narking - Przetematowienie, deluksyfikacja, ale najważniejse jest chyba dodanie nowego zestawu ról, który mile odświeża potyczki.
Condotierre (FFG) -> Condotierre (Z-Man) - W nowej edycji zmieniono karty i zasady by uczynić grę ciekawszą i przyjemniejszą dla świeżaków, ale wydawca postarał się i są w zestawie również stare karty pozwalające na oryginalną rozgrywkę.
RRR -> Clash : Jihad vs McWorld - Redesign, który IMHO jest o wiele brzydszy i nic a nic nie rozwiązał problemu odjechanej ikonografii.
Web of Power -> China -> Han -> Iwari - Kolejne zmiany map, gabarytów pudełek i trochę skromnych modyfikacji w zasadach. Podoba mi się to co zrobiwli w Iwari (wariant dla dwóch, punktowanie po pierwszym przewinięciu talii, dużo map w pudełku).
Gentes (Spielworkxx) -> Gentes (TMG) - Poprawienie jakości, błedów w zasadach, osobna mapa dla wariantu jedno bądź dwu-osobowego, tryb solo.
Ghost Stories -> Last Bastion - Przetematowienie, rozbicie zdolności bohaterów dzięki czemu można wykorzystać więcej kombinacji (w oryginale dwustronne planszetki wkluczały pewne połączenia), i zmiana upierdliwej kolejności działań w turze.
Goa (pierwsza edycja) -> Goa (druga edycja) - Kilka drobnych zmiana w zasadach i niewielkie modyfikacje komponentów.
Hacienda (pierwsza edycja) -> Hacienda (druga edycja) -> Zmiana grafiki na bardziej współczesną, nowy wariant i dwie dodatkowe mapy.
In a Grove (2011) -> Hattari -> In a Grove (2021) - Usprawniono zasady, roszerzono zakres z 3-4 graczy do 2-5 graczy, zamieniono biedne kartonowe ludziki na plastikowe elementy (kartonowe jadnak za łatwo się wycierały i znaczyły, co psuło całą dedykcyjną część).
Horror w Arkham (druga edycja) -> Horror w Arkham (trzecia edycja) - Maaaasa zmian, chociażby modularna plansza, scenariusze, wydarzenia powiązane z wybranym Przedwiecznym, balans wydarzeń, itd. Dla mnie niestety słabsza wersja, bo obsługa gry zżera znacznie więcej czasu a rozgrywka jest bardzo "reaktywna", gdzie mało jest decyzyjności bo gra wprost wymusza pewne działania.
Ufff...
Jest jeszcze całę stado takich rewizji (Speicherstadt / Jorvik, List Miłosny JP / EN, Keyflower / Key to the City, Las Vegas / Las Vegas Royal, London / London 2nd, Omen / Reign / Omega / Saga, Saint Petersburg / 2nd, Puerto Rico / 2011 / 2020, Ra / Priests of Ra, Pax Pamir / 2nd, Study in Emerald / 2nd), ale nie chce mi się już rozpisywać
Netrunner -> Android : Netrunner - Dużo fajny zmian, przejście z CCG na LCG, wprowadzenie kart frakcji, zmiana wizji z CP2020 na bardzo udany kolorowy świat niedalekiej przyszłości. Aczkolwiek żal kilku przetematowień (Armored Fridge albo On-Call Solo Team).
Archaelogy -> Archaelogy : New Expedition - Ładniejsze wydanie, więcej różnorodności dzięki dodaniu nowych monumentów, ale też mniej napięcia bo mamy teraz do dyspozycji namioty chroniące przed burzą.
Between Two Cities -> Between Two Castles of MKL - Wolę protoplastusia, jest szybszy, łatwiej się tłumaczy, łatwiej się tworzy wspólne plany z sąsiadami i komplikacja jest na idealnymi poziomie pod większe grupy.
Burgle Bros -> Burgle Bros 2 - Zdecydowanie wolę oryginał. Następca ma przerost formy nad treścią, fizyczne stawianie jednego piętra nad drugim jest nieudanym eksperymentem, zmiany w zasadach są wyjątkowo chybione czyniąc grę mniej strategiczną i znacznie bardziej losową. Poprzednia część miałą jednak znacznie fajniejszy balans między szybkim ruchem, skradaniem się a wydarzeniami, w nowej wersji bez znaczenia jak się poruszamy, władowanie się na minę jest tak samo proawdopodobne i zależne tylko od losu.
Fresh Fish (1997) -> Fresh Fish (2014) - W nowej wersji zasady zostały bardzo zmienione na znacznie przyjaźniejsze i intuicyjne, aczkolwiek stare zasady zostały zachowane jako wariant "klasyczny".
Medieval Merchant -> Franchise - Oprócz rewolucji graficznej i przeniesienia akcji zarówno geograficznie jak i czasowo, zmienione został też zasady, czyniąc grę ciekawszą, trudniejszą, agresywniejszą i z większym potencjałem na sprytne zagrania.
To Court the King -> Favor of the Pharaoh - Najważniejzą zmianą jest chyba przejście od stałego zestawu kart czyniącego grę w oryginał dość "statyczną", na rzecz losowych zestawów (ala Dominion). Do tego mamy pzetematowienie, oraz poprawienie kilku zasad ułatwiającycn dogonienie lidera i wyrównujących początkowego pecha w rzutach.
Euronimoes 1.0 -> 2.0 -> 3.0 - Bardzo fajna ewolucja zasad, w oryginale rynek dość szybko się zapychał i gra szła w kierunku "kto wylosuje lepsze", w nowej wersji rynek jest przewijany jak również bardziej opłaca się obracać pieniędzmi i kupować z rynku niż brać w ciemno.
Endeavor -> Endeavor : Age of Sail - Pudło rozrosło się dwukrotnie, ale za to mamy dodatkową mapę dopasowaną do mniejszego grona, kilka drobnych poprawek w mechanice i wielki acz opcjonalny dodatek, który dodaje dużo regrywalności i różnorodności między partiami.
8 Minutes Empire -> 8 Minute Empire : Legends - Stały układ planszy został zamieniony na modularny system, łatwiej podróżować przez morza, jest więcej kart punktujących za posiadanie specyficznego zestawu, więcej niszczenia jednostek i hate-draftingu. W tym wypadku wolę oryginał, nowa wersja trwa już zdecydowanie dłużej niż tytułowy czas, i to kolekcjonowanie zestawów wybitnie mi się nie sprawdziło (w większej grupie praktycznie nie ma szans na dobranie zestawu).
Dominion -> Dominion Druga Edycja - Wymieniono mało popularne karty (które akurat bardzo lubiłem, bo wygranie z nimi w talii było o wiele mniej prawdopodobne ale jakże satysfakcjonujące) na nowe, ciekawsze i bardziej konkurencyjne.
Discworld Ankh-Morpork -> Nanty Narking - Przetematowienie, deluksyfikacja, ale najważniejse jest chyba dodanie nowego zestawu ról, który mile odświeża potyczki.
Condotierre (FFG) -> Condotierre (Z-Man) - W nowej edycji zmieniono karty i zasady by uczynić grę ciekawszą i przyjemniejszą dla świeżaków, ale wydawca postarał się i są w zestawie również stare karty pozwalające na oryginalną rozgrywkę.
RRR -> Clash : Jihad vs McWorld - Redesign, który IMHO jest o wiele brzydszy i nic a nic nie rozwiązał problemu odjechanej ikonografii.
Web of Power -> China -> Han -> Iwari - Kolejne zmiany map, gabarytów pudełek i trochę skromnych modyfikacji w zasadach. Podoba mi się to co zrobiwli w Iwari (wariant dla dwóch, punktowanie po pierwszym przewinięciu talii, dużo map w pudełku).
Gentes (Spielworkxx) -> Gentes (TMG) - Poprawienie jakości, błedów w zasadach, osobna mapa dla wariantu jedno bądź dwu-osobowego, tryb solo.
Ghost Stories -> Last Bastion - Przetematowienie, rozbicie zdolności bohaterów dzięki czemu można wykorzystać więcej kombinacji (w oryginale dwustronne planszetki wkluczały pewne połączenia), i zmiana upierdliwej kolejności działań w turze.
Goa (pierwsza edycja) -> Goa (druga edycja) - Kilka drobnych zmiana w zasadach i niewielkie modyfikacje komponentów.
Hacienda (pierwsza edycja) -> Hacienda (druga edycja) -> Zmiana grafiki na bardziej współczesną, nowy wariant i dwie dodatkowe mapy.
In a Grove (2011) -> Hattari -> In a Grove (2021) - Usprawniono zasady, roszerzono zakres z 3-4 graczy do 2-5 graczy, zamieniono biedne kartonowe ludziki na plastikowe elementy (kartonowe jadnak za łatwo się wycierały i znaczyły, co psuło całą dedykcyjną część).
Horror w Arkham (druga edycja) -> Horror w Arkham (trzecia edycja) - Maaaasa zmian, chociażby modularna plansza, scenariusze, wydarzenia powiązane z wybranym Przedwiecznym, balans wydarzeń, itd. Dla mnie niestety słabsza wersja, bo obsługa gry zżera znacznie więcej czasu a rozgrywka jest bardzo "reaktywna", gdzie mało jest decyzyjności bo gra wprost wymusza pewne działania.
Ufff...
Jest jeszcze całę stado takich rewizji (Speicherstadt / Jorvik, List Miłosny JP / EN, Keyflower / Key to the City, Las Vegas / Las Vegas Royal, London / London 2nd, Omen / Reign / Omega / Saga, Saint Petersburg / 2nd, Puerto Rico / 2011 / 2020, Ra / Priests of Ra, Pax Pamir / 2nd, Study in Emerald / 2nd), ale nie chce mi się już rozpisywać
-
- Posty: 547
- Rejestracja: 06 mar 2020, 08:43
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 209 times
- Been thanked: 165 times
Re: Reedycje i nowe wersje starych gier
Kanban -> Kanban EV <3 Na pierwszą edycje nigdy bym nie spojrzał, więc bardzo na plus. Dołożony dodatek, ale do tej pory go nie użyłem
The king is dead -> The king is dead 2nd edition. Znów graficzny upgrade, a dla polskiej wersji bardziej ergonomiczne pudełko ( w grze zabrakło mi końcowo emocji, wiec nie mogę się doczekać nowej gry autora z nadzieją, że tam je znajdę, w równie eleganckiej rozgrywce co The King is dead ( tytuł : Brian Boru)
The king is dead -> The king is dead 2nd edition. Znów graficzny upgrade, a dla polskiej wersji bardziej ergonomiczne pudełko ( w grze zabrakło mi końcowo emocji, wiec nie mogę się doczekać nowej gry autora z nadzieją, że tam je znajdę, w równie eleganckiej rozgrywce co The King is dead ( tytuł : Brian Boru)
- Lothrain
- Posty: 3410
- Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 300 times
- BOLLO
- Posty: 5217
- Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
- Lokalizacja: Bielawa
- Has thanked: 1075 times
- Been thanked: 1684 times
- Kontakt:
Re: Reedycje i nowe wersje starych gier
ShottenToten- Spór o bór
Neuroshima Hex- NH 3ed
51 stan- 51 stan Master set
Neuroshima Hex- NH 3ed
51 stan- 51 stan Master set