Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
wajwa
Posty: 2223
Rejestracja: 18 sty 2008, 10:24
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 252 times
Been thanked: 396 times
Kontakt:

Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

Post autor: wajwa »

bogas pisze: 30 sty 2024, 13:37
Apos pisze: 30 sty 2024, 11:52 Yup, dokładnie.
Gdy koleżanka przedstawia AoI nowym, to godzinka lekko mija na samo tłumaczenie zasad, niuansów i szczególików. Ponado rozgrywka też trwa wtedy z ~4h.
Koleżanka widocznie nie umie w tłumaczenie zasad. Nie piszę tego złośliwie, ale niektórym osobom idzie to ciężko. Tłumaczą chaotycznie, bez schematu, przeskakują z zasady na zasadę, przeskakują do przodu, albo znów niepotrzebnie wracają, albo za długo tłumaczą jakąś prostą rzecz. Miałem do czynienia z wieloma tłumaczącymi i na palcach jednej ręki mogę policzyć tych którzy robili to dobrze. Nieskromnie powiem, że moje tłumaczenia wszyscy chwalą i mi tłumaczenie zasad 5 osobom, które z grami z serii Terra Mystica nie miała żadnego kontaktu, zajęło niecałe pół godziny. I to na portalconie wśród dosyć głośnego tłumu. Także zasad jest dużo (pół godziny to tłumaczenie mało której gry mi zajmuje), ale są eleganckie. Gra trwała jakieś 3,5 godziny i były tylko jakieś pojedyncze pytania. Także Francja elegancja 8)
Potwierdzam, gość tłumaczy bardzo dobrze.
Do tego stopnia, że przegrywa potem ze świeżakami :wink:
Nie ma chyba lepszej rekomendacji 8)
Always look on the bright side of life
slavgne
Posty: 22
Rejestracja: 13 paź 2021, 10:19
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

Post autor: slavgne »

BOLLO pisze: 30 sty 2024, 11:53 Czy ktoś może mi powiedzieć jak działa na 2 graczy? To będzie mój najczęstszy skład a z tego co czytałem na bgg to jednak rekomendowany jest 4+.
Działa fantastycznie. Z żoną zagraliśmy 8 partii od premiery i stwierdzilismy, że jedna z ciekawszych gier euro na 2 osoby. W dwójkę gramy regularnie w Podwodne Miasta, Teo, Ankh, Ark Nova, Terraformacje czy Tiletum. A co do samej Ery, to plansza dla dwóch graczy jest ciasna, więc nie ma problemu z interakcją :)
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4514
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2092 times

Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

Post autor: PytonZCatanu »

wajwa pisze: 30 sty 2024, 14:10 Potwierdzam, gość tłumaczy bardzo dobrze.
Do tego stopnia, że przegrywa potem ze świeżakami :wink:
Nie ma chyba lepszej rekomendacji 8)

Z doświadczenia wiem, że tłumaczący często nie wygrywa, bo cześć jego mocy przeliczeniowej skupia się na kontroli poprawności rozgrywki. 😉
wajwa
Posty: 2223
Rejestracja: 18 sty 2008, 10:24
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 252 times
Been thanked: 396 times
Kontakt:

Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

Post autor: wajwa »

PytonZCatanu pisze: 30 sty 2024, 14:14
wajwa pisze: 30 sty 2024, 14:10 Potwierdzam, gość tłumaczy bardzo dobrze.
Do tego stopnia, że przegrywa potem ze świeżakami :wink:
Nie ma chyba lepszej rekomendacji 8)

Z doświadczenia wiem, że tłumaczący często nie wygrywa, bo cześć jego mocy przeliczeniowej skupia się na kontroli poprawności rozgrywki. 😉
Eno, jasna sprawa.
Sam często tłumaczę (w zasadzie zawsze...) i nie pamiętam rozgrywki w cokolwiek, żebym się mógł skupić na samym graniu...
Always look on the bright side of life
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5217
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1075 times
Been thanked: 1683 times
Kontakt:

Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

Post autor: BOLLO »

PytonZCatanu pisze: 30 sty 2024, 14:14
wajwa pisze: 30 sty 2024, 14:10 Potwierdzam, gość tłumaczy bardzo dobrze.
Do tego stopnia, że przegrywa potem ze świeżakami :wink:
Nie ma chyba lepszej rekomendacji 8)

Z doświadczenia wiem, że tłumaczący często nie wygrywa, bo cześć jego mocy przeliczeniowej skupia się na kontroli poprawności rozgrywki. 😉
Potwierdzam...dlatego tak bardzo lubię grać z ogranymi aby faktycznie pograć. Ale czego się nie robi dla krzewienia hobby.... :wink:
drzewko
Posty: 293
Rejestracja: 05 sie 2016, 09:37
Has thanked: 46 times
Been thanked: 295 times

Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

Post autor: drzewko »

To i ja skrobne kilka słów o Erze Innowacji.
Żeby nie było grałem w nią 2 razy po czym sprzedałem swój egzemplarz.
Grałem także multum razy w Terra Mystica i Project Gaja.

Uważam, że Era Innowacji to najsłabsza część i już tłumaczę dlaczego:
- tworzenie swojej frakcji na papierze wyglądalo super, a jednak przez to tworzenie po pierwsze komus może wyjść przegięte kombo (powiecie że to wina graczy, a ja powiem ze trzeba miec spore doswiadczenie, żeby próbować temu przeciwdziałać) a po drugie nasza frakcja traci swoją hmm tożsamość? Jednak wole grać "w miarę" zbalansowanymi predefiniowanymi frakcjami które mają swój unikalny charakter niż składać sobie paczworki z klocków.
- nie grając optymalnie (ba nawet suboptymalnie) w każdej grze jestes w stanie wybudować praktycznie wszystko. Ten luz jest przynajmniej dla mnie strasznie denerwujący, gdzie i tak wiem, że uda mi sie postawic kazdy domek, kazdą faktorie czy świątynie.
PG czy TM były znacznie ciaśniejsze pod tym względem i na koniec gry gdy widzialem, że wybudowalem prawie wszystko to wiedzialem ze poszlo mi swietnie. Tutaj tego nie ma.
- Miałem wrazenie ze po 4 rundach gra moglaby sie spokojnie zakonczyć. Przez fakt że troche pływamy w resourceach i fakt że nikt nas tak naprawde raczej nie moze zablokować, końcówa gry wydała mi się mega nudna i robiona na autopilocie.

Ogólnie, jak nie odstrasza was grafika to wezcie lepiej projekt gaje :)
buhaj
Posty: 1044
Rejestracja: 27 wrz 2016, 08:01
Lokalizacja: chrzanów
Has thanked: 857 times
Been thanked: 512 times

Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

Post autor: buhaj »

W zasadzie to zgadzam się że wszystkim co było napisane w poście powyżej z tą różnicą, że dla mnie to zalety. Już tłumaczę: Projekt Gaja jest dla mnie zdecydowanie lepszą grą, ciasniejszą, bardziej wymagającą i ciekawszą. Ale potrzebuje zagrać i to dosyć często w gry trochę łatwiejsze, bardziej wybaczajace błędy. Dla mnie tworzenie swojej frakcji z różnych klocków jest rewelacyjne, a tło historii nie ma najmniejszego znaczenia. Samo budowanie strategii też jest ciekawe i inne przez większą dostępność zasobów, choć timeing i szybkość reakcji jest bardzo ważna.I dlatego właśnie mam miejsce w kolekcji zarówno dla Projektu Gaja jak i Age of Innovation. A brakuje dla TM, która jest podobna w charakterze do PG ale odczuwalnie jednak gorsza (IMO).
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4514
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1669 times
Been thanked: 2092 times

Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

Post autor: PytonZCatanu »

Ja też się generalnie zgadzam z powyższymi postami. AoI to sandbox bardziej, a to czy to dobrze czy źle zależy od gracza.

Btw niemal identyczna dyskusja toczyła się w wątku o GWT Nowa Zelandia, która dla wyjadaczy jest za luźna w pasie, a dla niedzielnych graczy jest "idealnym GWT".

Może to taki nowy trend w grach? 😉
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

Post autor: Trolliszcze »

PytonZCatanu pisze: 31 sty 2024, 10:59Może to taki nowy trend w grach? 😉
Nowy? "Caverna to taka luźna Agricola" pisano, eee, jedenaście lat temu? A pewnie, gdyby się dobrze zastanowić, można by przywołać przykłady jeszcze wcześniejsze.
Awatar użytkownika
yaro_
Posty: 274
Rejestracja: 31 gru 2018, 09:44
Lokalizacja: Radzionków
Has thanked: 64 times
Been thanked: 109 times

Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

Post autor: yaro_ »

drzewko pisze: 31 sty 2024, 09:11 - tworzenie swojej frakcji na papierze wyglądalo super, a jednak przez to tworzenie po pierwsze komus może wyjść przegięte kombo (powiecie że to wina graczy, a ja powiem ze trzeba miec spore doswiadczenie, żeby próbować temu przeciwdziałać) a po drugie nasza frakcja traci swoją hmm tożsamość? Jednak wole grać "w miarę" zbalansowanymi predefiniowanymi frakcjami które mają swój unikalny charakter niż składać sobie paczworki z klocków.
Takie wrażenie miałem jak oglądałem Portalcon. Padło z ust Grzegorza że największą bolączką TM jest rozbalansowanie frakcji. Mi tam oficjalna punktacja startowa poparta tysiącami partii spokojnie wystarcza jako balans i trochę nie wierze że Aoi rozwiązuje ten problem.
No ale wyjdzie pewnie na Bga kiedyś to zobaczę wtedy :)
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

Post autor: Trolliszcze »

yaro_ pisze: 31 sty 2024, 11:32Takie wrażenie miałem jak oglądałem Portalcon. Padło z ust Grzegorza że największą bolączką TM jest rozbalansowanie frakcji. Mi tam oficjalna punktacja startowa poparta tysiącami partii spokojnie wystarcza jako balans i trochę nie wierze że Aoi rozwiązuje ten problem.
No ale wyjdzie pewnie na Bga kiedyś to zobaczę wtedy :)
W bardzo doświadczonej grupie rozwiązuje niektóre problemy.
W niedoświadczonej grupie tworzy ich jeszcze więcej.

Oczywiście wszystko zależy od indywidualnego podejścia. Jeżeli dla kogoś to składanie rasy z puzzli jest częścią gry, to trudno narzekać na balans czegoś, co się samemu stworzyło. AoI moim zdaniem bardziej przemawia do graczy, którzy czerpią przyjemność z możliwości eksperymentowania, a niekoniecznie z wygrywania. Zagrożenie stworzenia czegoś słabego jest w tej grze realne - taki jej urok. Rekompensuje to tym, że w sto siedemdziesiątej trzeciej rozgrywce wciąż można stworzyć coś, czego się nigdy wcześniej nie stworzyło, i z zaskoczeniem i przyjemnością odkryć, że to działa. Mało która gra daje tyle możliwości; w większości innych eurasów schematy wchodzą znacznie szybciej.

Z drugiej strony, kto dziś gra sto siedemdziesiąt trzy rozgrywki w jeden tytuł?
Awatar użytkownika
pingus
Posty: 754
Rejestracja: 25 lut 2008, 18:50
Has thanked: 72 times
Been thanked: 111 times

Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

Post autor: pingus »

Trolliszcze pisze: 31 sty 2024, 11:41 Z drugiej strony, kto dziś gra sto siedemdziesiąt trzy rozgrywki w jeden tytuł?
Ja. Tzn 173 to bardzo mało dla mnie nadal, staram się zagrać w tytuły które lubią przynajmniej z tysiąc razy. :)
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

Post autor: Trolliszcze »

pingus pisze: 31 sty 2024, 11:45
Trolliszcze pisze: 31 sty 2024, 11:41 Z drugiej strony, kto dziś gra sto siedemdziesiąt trzy rozgrywki w jeden tytuł?
Ja. Tzn 173 to bardzo mało dla mnie nadal, staram się zagrać w tytuły które lubią przynajmniej z tysiąc razy. :)
Niestety, jesteśmy wymierającym gatunkiem :D
Awatar użytkownika
Chudej
Posty: 399
Rejestracja: 18 sty 2020, 13:52
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 339 times
Been thanked: 309 times

Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

Post autor: Chudej »

Frakcje w AoI wcale nie rozwiązały problemu TM ani Gai z balansem frakcji, a nawet może go trochę utrudniły względem pierwowzorów, bo założę się, że po jakimś czasie prosi i tak będą wiedzieć która cecha i rasa są warte ile PZ i które kombosy są przegięte, a licytacja dalej będzie jedynym rozwiązaniem do balansowania ich. Ot po prostu taka zmiana w grze (btw Klany Kaledonii już dawno to miały ;) ), ktoś może uznać że jest to bardziej rozwodnione i będzie miał tak samo rację jak ten co powie, że chociaż dzięki temu jest więcej zmiennych w setupie. Ciekawy jestem tylko na ile zmieniają się wrażenia z rozgrywki przy tej samej rasie i innym terenie.

O ile mi się ogólnie podoba większy luz w AoI, to też miałem wrażenie w swojej partii jakoś w czasie 3 rundy, że gra mogłaby się kończyć w następnej i byłbym wystarczająco zadowolony z rozgrywki, a tak miałem szansę nadrobić punktami i wygrałem o włos, mimo że wcześniej byłem ostatni ;)
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4671
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1217 times
Been thanked: 1419 times

Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

Post autor: Mr_Fisq »

BOLLO pisze: 30 sty 2024, 11:53 Czy ktoś może mi powiedzieć jak działa na 2 graczy? To będzie mój najczęstszy skład a z tego co czytałem na bgg to jednak rekomendowany jest 4+.

Podbijam pytanie Bolla i dorzucam: Jak to się sprawdza automa i jak działa solo? :mrgreen:
Sprzedam: Obniżki, nowości: Root, Lanzerath Ridge, Dawn of the Zeds, Etherfields
Przygarnę: Skirmishe grywalne solo, figurki do Stargrave/Frostgrave
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5217
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1075 times
Been thanked: 1683 times
Kontakt:

Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

Post autor: BOLLO »

Mr_Fisq pisze: 31 sty 2024, 13:32
BOLLO pisze: 30 sty 2024, 11:53 Czy ktoś może mi powiedzieć jak działa na 2 graczy? To będzie mój najczęstszy skład a z tego co czytałem na bgg to jednak rekomendowany jest 4+.

Podbijam pytanie Bolla i dorzucam: Jak to się sprawdza automa i jak działa solo? :mrgreen:
Tutaj masz jedną odpowiedź jeżeli Cię satysfakcjonuje:
viewtopic.php?p=1622678#p1622678
Barolek
Posty: 88
Rejestracja: 29 lip 2013, 20:22
Has thanked: 67 times
Been thanked: 71 times

Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

Post autor: Barolek »

Mr_Fisq pisze: 31 sty 2024, 13:32
BOLLO pisze: 30 sty 2024, 11:53 Czy ktoś może mi powiedzieć jak działa na 2 graczy? To będzie mój najczęstszy skład a z tego co czytałem na bgg to jednak rekomendowany jest 4+.

Podbijam pytanie Bolla i dorzucam: Jak to się sprawdza automa i jak działa solo? :mrgreen:
Jeśli chodzi o rozgrywkę dla 2 osób to działa ale nie jest idealnie. Na nasz kanał wleciał gameplay więc można ocenić samemu :)
Sefira
Posty: 6
Rejestracja: 30 gru 2010, 01:03
Has thanked: 10 times
Been thanked: 6 times

Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

Post autor: Sefira »

Mr_Fisq pisze: 31 sty 2024, 13:32
BOLLO pisze: 30 sty 2024, 11:53 Czy ktoś może mi powiedzieć jak działa na 2 graczy? To będzie mój najczęstszy skład a z tego co czytałem na bgg to jednak rekomendowany jest 4+.

Podbijam pytanie Bolla i dorzucam: Jak to się sprawdza automa i jak działa solo? :mrgreen:
Po raz pierwszy zetknąłem się z serią Terra Mystica/Projekt Gaja przy Erze Innowacji. Kupiłem Erę stricte pod solo i jestem zachwycony. Sama gra świetna, czegoś takiego szukałem. Automa ma sporo frakcji+5 poziomów, więc można pod siebie zmodyfikować. W pierwszej grze przegrałem z 1 poziomem, a teraz przy blisko dziesięciu partiach dobrze mi się gra z poziomem 4. Sam system Automy nie jest szczególnie trudny i czasochłonny (oczywiście po lekkim przyzwyczajeniu), ale to też może kwestia doświadczenia, bo podobny system funkcjonuje w Scythe, które często ogrywałem solo.
Widzę, że rzeczywiście przy graniu z ludźmi a szczególnie przy większym składzie poziom epickości były zapewne wyższy, ale jako weteran solówek uważam, że i tak jest super :)
Awatar użytkownika
pingus
Posty: 754
Rejestracja: 25 lut 2008, 18:50
Has thanked: 72 times
Been thanked: 111 times

Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

Post autor: pingus »

Muszę powiedzieć, że po poście powyżej poważnie rozważam do grania solo, ale odbiłem się od wszystkiego solo co próbowałem nawet od świetnego "Pod wrogim niebem", ciężkie decyzje :o
Sefira
Posty: 6
Rejestracja: 30 gru 2010, 01:03
Has thanked: 10 times
Been thanked: 6 times

Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

Post autor: Sefira »

pingus pisze: 09 lut 2024, 15:41 Muszę powiedzieć, że po poście powyżej poważnie rozważam do grania solo, ale odbiłem się od wszystkiego solo co próbowałem nawet od świetnego "Pod wrogim niebem", ciężkie decyzje :o
Muszę dodać, że pisałem o Erze z perspektywy kogoś, kto lubi cięższe gry euro solo (Imperium Classics&Legends, Spirit Island, Mage Knight) i komu nie przeszkadza brak współgraczy (albo się do tego przyzwyczaił :)). Dla mnie dostatecznie satysfakcjonujące jest zbudowanie 'silniczka', bez konieczności porównania z innymi, a najwyżej ze swoimi poprzednimi wynikami (no i Automą). Automa symuluje interakcję między graczami (podbieranie innowacji, akcji księgi/mocy, pól dla uczonych no i przede wszystkim pól na planszy), ale wiadomo, że człowiek może zrobić to 'złośliwiej', co niektórych pewnie odrzuci od solo. Z drugiej strony mam wrażenie, że w grze jest tyle do 'ogarnięcia', że trudno świadomie i mocno komuś przeszkodzić, ale pewnie fanatycy mnie za to zjedzą :)
Czytałem narzekania, że jest 'za duże' bogactwo możliwości w porównaniu z Terra Mystica/Projekt Gaja, ale dla mnie to chyba zaleta - 'krótka kołderka' rodem z Agricoli mnie raczej wkurzała niż cieszyła.
Jedyny mój mały zarzut to, że nie ma konkretnych warunków wygranej (jak we wspomnianych Spirit Island, Mage Knight czy Pod wrogim niebem) - no ale to jest zarzut do 3/4 euro. I mimo, że jak pisałem zdobycie większej liczby punktów jest dostatecznie satysfakcjonujące, to trochę mi szkoda, że nie ma tego momentu, gdy 'pokonałem' grę
Awatar użytkownika
Malibu
Posty: 269
Rejestracja: 15 wrz 2016, 07:46
Has thanked: 55 times
Been thanked: 45 times

Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

Post autor: Malibu »

Ten insert z redrewno to dostępny jest tylko na stronie Portalu? Mają go jako ekskluziwa? Bo na redrewno go nie widzę
Awatar użytkownika
Gromb
Posty: 2820
Rejestracja: 08 paź 2015, 19:09
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 841 times
Been thanked: 363 times

Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

Post autor: Gromb »

Malibu pisze: 13 lut 2024, 10:15 Ten insert z redrewno to dostępny jest tylko na stronie Portalu? Mają go jako ekskluziwa? Bo na redrewno go nie widzę
Ma się pojawić później na stronie sklepu z tego, co gdzieś czytałem. Ale patrząc na doświadczenia z przeszłości, cenowo nie zawsze warto kupować na sklepie redrewno, przy rabatach w Portalowym sklepiku lub Rebela (też ma w ofercie inserty redrewno), wychodzi często taniej i przesyłka za free, przy większym zamówieniu, a z tego co widziałem ceny wyjściowe są 1:1
The Corps Is Mother, the Corps Is Father
Awatar użytkownika
Malibu
Posty: 269
Rejestracja: 15 wrz 2016, 07:46
Has thanked: 55 times
Been thanked: 45 times

Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

Post autor: Malibu »

Właśnie mam tylko 15% z kodu a to i tak coś 180zl wychodzi, sporo
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5217
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1075 times
Been thanked: 1683 times
Kontakt:

Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

Post autor: BOLLO »

*Era Innowacji jest to gra która przenosi nas to znanych mechanizmów z gier które zostały wydane nieco wcześniej czyli do Terra Mystica oraz Projekt Gaja. W żadne natomiast z wymienionych gier nie grałem więc nie mam tak naprawdę żadnego odniesienia. W sumie to i dobrze, bo moja ocena będzie zdecydowanie bardziej ukierunkowana właśnie w stronę Ery Innowacji.

Z tego co możemy przeczytać na stronie wydawcy czyli Portal Games, Era Innowacji to: "rozwój, różnorodność, rywalizacja
Wkrocz jedną z 12 unikatowych frakcji na mapę, wznoś budynki, łącz je w miasta, rozwijaj naukę i zdolności swojego ludu w rozbudowanej, strategicznej grze euro, która stawia na rozwój, planowanie i mądrą ekspansję.
Każda partia jest inna
12 asymetrycznych frakcji, a każda może zasiedlić jeden z 7 rodzajów terenu dający unikatową przewagę. Każda gra to nowa kombinacja frakcji, terenów i zdolności. To wręcz astronomiczna regrywalność!
Mądra ekspansja
Droga do zwycięstwa wiedzie przez wznoszenie budynków i łączenie ich w miasta. Awansuj swoje budynki, by pozyskać cenne zasoby - narzędzia, uczonych, pieniądze - oraz zdolności.
Budowle
Buduj szkoły, by awansować na torach nauki. Zbieraj księgi, by dokonywać postępu. Zbuduj pałac, by zdobyć nową, potężną zdolność. Warsztaty, gildie i uczelnie przełożą się na rozwój swojej kultury.
Głęboka interakcja
Kontakt z frakcjami innych graczy ogranicza twój rozwój na mapie, ale też przynosi korzyści. W tej grze nie ma losowości - nieustanna interakcja między graczami kreuje zaskakujące sytuacje i wyzwania."

I w sumie z przytoczonymi tutaj informacjami nie sposób się nie zgodzić. Gra faktycznie po przygotowaniu setupu zostaje pozbawiona jakiejkolwiek losowości co dla niektórych może być atutem a dla innych przeszkodą bo trzeba bardzo uważnie analizować każdy swój ruch i akcję. Planowanie długofalowe myślę jest tutaj kluczowe, ponieważ już na starcie wiemy za co dodatkowo będziemy punktować podczas każdej rundy. A rund mamy aż 6 więc jest nad czym myśleć. Może się okazać że nasze plany podjęte już w pierwszej rundzie dopiero ufizycznią się w 3ciej czy 4tej ale tym samym dając nam sporo punktów.

Ale zostawmy te czysto hipotetyczne zagrania i skupmy się na tym co faktycznie gra oferuje. Wcielając się w jedną z 12 frakcji (każda z nich ma lekko zmodyfikowane bonusy i teren na jakim się rozwija) będziemy wznosić budynki, które z czasem być może przekształcą się w miasta. Dodatkowo będziemy musieli wspinać się na wyższe szczebla w świątyniach nauki oraz ulepszać nasze akcje za pomocą postępu naukowego , do którego to będziemy potrzebowali ksiąg oraz szkół.

I faktycznie to wszystko w grze jest......i jest to dodatkowo wykonane bardzo ładnie, estetycznie i w ilościach tak dużych że naprawdę cały karton z gry jest wypchany po same brzegi. Co do klimatu jednak to mam dziwne uczucie że go tu totalnie nie ma. I pomimo że przeczę teraz sam sobie to naprawdę Era Innowacji to bardzo dobre euro pozbawione sensu i klimatu. W sumie nie ma co się dziwić skoro ta gra ma również swoje odniesienie w SF (Projekt Gaja) czy fantasy (Terra Mystica). Wspinamy się po torach nauki/świątyń jak w Tzolkinie, budujemy miasta które dadzą nam punkty, robimy ekspansję i udoskonalamy naszą frakcję, dodatkowo używamy many aby rzucać różne zaklęcia. I w sumie to te zaklęcia jakoś mi w tej grze fabularnie nie pasują.  Ja wiem że to i tak cały świat w klimatach fantasy ale jednak mogłoby to być zastąpione czymś innym (w sumie to czymkolwiek innym). Fajna jest natomiast opcja palenia many dzięki czemu nasze zasoby być może szybciej wykorzystamy.

W grze jak ktoś będzie nieuważny to może zostać zablokowany przez innych i sobie nie pogra bo nie będzie miał jak dokonać ekspansji ale myślę że to skrajne przypadki i raczej gracze uważnie kontrolują to co robią ich przeciwnicy. W sumie "przeciwnicy" to trochę za mocne słowa w tej grze. Owszem jest tu lekka interakcja o teren ale zabranie tej księgi czy postawienie swojego piona na torze nauki czy zabranie jakiegoś bonusu nie powinno być wrzucane do wora z negatywną interakcją. Raczej każdy gra na własnym podwórku i jedynie czuwa nad tym gdzie może skorzystać a gdzie straci. W pierwszej grze miałem wrażenie śnieżnej kuli i pomimo że od swoich współgraczy odjechałem o jakieś 25pkt to przy podliczaniu ostatecznych punktów zająłem 2gie a nie pierwsze miejsce pomimo, że praktycznie przez całą grę ciągnąłem ostro do przodu z punktami, skupiając się jednak na teraz a nie na tym co faktycznie może dać mi punkty. Co dla mnie jest akurat plusem tej pozycji bo nie lubię grać w gry w których już podczas rozgrywki widać kto prowadzi i wtedy demotywuje do dalszego starania się. Tak więc tu jak i w Diorze.....gramy do końca bo nigdy nic nie wiadomo.

Podsumowując Era Innowacji to bardzo ciekawa pozycja w którą chętnie zagram ponownie już z większą wiedzą na czym się skupić. Aspekt braku losowości akurat mi się bardzo podoba i powoduje że zwoje naprawdę się palą podczas gry. Najciekawsze są ostatnie 2 rundy które wyciskają z graczy nawet kluczowe 1-2 pkt .

Tak więc ja polecam sprawdzić bo pomimo zerowego klimatu, mechanicznie wszystko działa jak w szwajcarskim zegarku. Taki zlepek mechanizmów, torów, opcji powoduje że moje serce euro gracza zdecydowanie szybciej bije.

*Gry nie otrzymałem do recenzji od wydawcy.


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5217
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1075 times
Been thanked: 1683 times
Kontakt:

Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)

Post autor: BOLLO »

Kolejna partia w lajtową wersję Projekt Gaja czyli Era Innowacji za mną. Ten sam skład ale oczywiści inna strategia. Znając już w pewnym stopniu grę i jej zależności podjąłem decyzję aby spróbować grać "świadomie" nastawiając się na rozbudowę swoich miast w sąsiedztwie swoich przeciwników, oczywiście po to aby było taniej a jednocześnie otrzymywać więcej many. Grałem tym razem błotnymi-kretami. Dosyć ciekawa frakcja ale zdecydowanie nie wykorzystywałem jej potencjału. Wybudowałem jedynie jeden budynek korzystając z ich umiejki który dał mi zawrotne 4pkt. Po mimo tego że każdą akcję robiłem z przemyśleniem i wydawało mi się że jest ona dobra, wciąż nie mogłem robić zazębiających się czy też kombogennych akcji tak jak moi przeciwnicy. I po mimo tego że przez pierwsze 3 rundy prowadziłem z przewagą ok 10-15pkt to ostatecznie poniosłem sromotną porażkę. Ale o tym zaraz....

A więc podczas tej partii udało mi się wybudować dwa miasta i dosyć wysoko podnieść się na torach wiedzy. Ponieważ posiadałem na starcie aż 14 jednostek many to uznałem że wolę ją szybko spalić aby dysponować jednak 6 jednostkami, tylko po to aby szybciej mi się "odnawiała". Myślę że to akurat było dobre posunięcie bo dzięki temu często ratowałem się akcją "spal manę za 2 kostki budowy". Owego budulca bardzo mi brakowało przez cała partię.....zresztą czego w tej grze nie brakuje?

Udało mi się również skutecznie zablokować jednego z graczy aby nie mógł się zbyt szybko rozbudować ale tym samym dałem otwarte pole innemu graczowi do sporej expancji. Kiedy zaczęliśmy podliczać punkty na koniec gry i moi przeciwnicy zaczęli mnie prześcigać na torze punktacji zdałem sobie sprawę z tego że jednak moje akcje nie były tak dobre jak mi się wydawało. Często były to "puste" przebiegi a w tej grze naprawdę ważne jest to aby podstawowe akcje generowały inne, a te z kolei kolejne itd. Tu musi wszystko działać jak w zegarku i jednak warto wykonywać te akcje które w danej rundzie będą punktowały. Graliśmy równo 3h na 3 graczy....uważam że to długo ale nie męczyliśmy się i nikt nie patrzył na zegarek (w sumie to patrzyliśmy bo rano do pracy a była już 24:00) kiedy się to skończy.

Uważam że pomimo radości z grania w ten tytuł który nie należy do łatwych nie mogę w nim znaleźć takiego flow i trzeba naprawę z każdą rundą inaczej ustawiać swoje planowane akcje . Czasem po prostu trzeba się dostosować do tego co nam "podpowiada" gra albo jak grają przeciwnicy. Trzeba mieć w tej grze oczy do koła głowy. Nadal uważam że to ciekawy tytuł który został ładnie wydany. Obawiam się że jednak z Elizką nie pogram, pomimo tego że lubi Podwodne Miasta a właśnie do takiego poziomu porównałbym obie te gry. Może w Erze Innowacji gra mniej wybacza błędów i o wielu rzeczach na raz trzeba pamiętać. No ok Era jest kapkę trudniejsza ale nie jest to jakaś przepaść nie do pokonania pomiędzy tymi tytułami.

Podsumowując.....chcę nadal grać w Erę Innowacji i uczyć się nowych tajników oraz metod na tę ciekawą sałatkę punktową.

Obrazek
Spoiler:
ODPOWIEDZ