Strona 1 z 2

The Old King's Crown (Pablo Clark)

: 24 paź 2023, 01:33
autor: salaba
The Old King's Crown
https://boardgamegeek.com/boardgame/357 ... ings-crown
https://www.theoldkingscrown.com/

Szykuje się nielada gratka dla fanów:
- Oath i Root (wizualnie, tematycznie, sam Cole pomagał autorom w rozwoju gry)
- karcianej Wojny o Pierścień (mechanicznie, walki na kilku polach, gra oparta o karty i synergie między nimi)
- Pax Pamir i John Company (ten sam facet projektował tryb solo)

Nie chcę mówić, ale broni się nie tylko mechanicznie, ale i wizualnie (szczęka opada). Pudełko ma być wielkości podstawki Root. Piękne drewniane meeple używane jako znaczniki licytacji (KS a nie ma plastiku!)
Gra w dewelopmencie od 5 lat, więc nie jest to jakiś przypadkowy zlepek zasad w pięknej oprawie byle wyciągnąć kasę od ludzi.

Gaming Rules ogarnął (sponsorowaną) pełną rozgrywkę - https://youtu.be/7N_KbuDtc5Q?si=zMSy-4Z5pDKm3J0j

Tutaj krótka recenzja - https://youtu.be/npBnD8J-Jm8?si=UVKNs1wd_qkfrbq9

Kampania KS rusza dzisiaj 24.10.2023
https://www.kickstarter.com/projects/ee ... -and-ruses

Mega liczę, że ktoś to wyda w PL (fajnie jakby Galakta ;) ). W kampanii będzie też dostępny dodatek. Na ten moment (godziny przed startem kampanii) potwierdzone wersje to hiszpańska i francuska.

Obrazek

Obrazek

Re: The Old King's Crown (Pablo Clark)

: 24 paź 2023, 07:43
autor: drzewko
Swego czasu tworzyłem temat do tej gry w dziale "finansowanie społecznościowe" ale raczej nie było zainteresowania: viewtopic.php?t=79545

Ja zdania co do tej gry nie zmieniłem po trzech testach na tts. Dziś wspieram :)

Re: The Old King's Crown (Pablo Clark)

: 24 paź 2023, 09:05
autor: Propi
Podszepnę tylko, że miałem okazję zagrać i pokochać, a wrażeniami podzieliłem się na łamach Games Fanatic:

https://www.gamesfanatic.pl/2023/10/23/ ... ej-glowie/

Jest to zdecydowanie jeden z najgorętszych debiutów ever - mocna, odważna i kipiąca pomysłami gra, cudownie ilustrowana i pięknie oprawiona graficznie.

Gdyby ktoś chciał przetestować to w Poznaniu chętnie się spotkam i zademonstruję, dlaczego to takie dobre :-)

Re: The Old King's Crown (Pablo Clark)

: 24 paź 2023, 10:08
autor: salaba
Propi pisze: 24 paź 2023, 09:05
Gdyby ktoś chciał przetestować to w Poznaniu chętnie się spotkam i zademonstruję, dlaczego to takie dobre :-)
Świetnie się składa, bo też jestem z Poznania i chętnie poznam tytuł :D

Recenzja super, liczę, że hype będzie i serio ktoś wyda w PL, bo to perełka...

Re: The Old King's Crown (Pablo Clark)

: 24 paź 2023, 10:14
autor: karmazynowy
Ceny są znane już.
The Base Game £55 (all four factions / solo mode / dual-layer player boards, dual layer Sites of Power and Court boards / large screen-printed wooden faction pieces (Order Markers, Heralds and Companies).

Base Game + Wild Kingdom Expansion £85 (additional four modular expansions, map randomiser, x15 new Kingdom Cards, metal coins upgrade).

All In - Base Game + Wild Kingdom Expansion + Exclusive Gold Foil Art Prints £105 (these prints will use certain pieces of key art from the game but will have been upgraded to include gold foiling and will be presented as a limited run printed on quality stock).

Re: The Old King's Crown (Pablo Clark)

: 24 paź 2023, 11:59
autor: salaba
Wydawca podobno jest w kontakcie z kilkoma naszymi dużymi wydawnictwami, moim zdaniem szanse na wersję PL właśnie wzrosły.

Liczę na Galaktę, z Pax Pamir i John Company dali radę doskonale. The Old King's Crown idealnie pasuje mi do Galakty <3 Gdyby się zdecydowali dołączyć do kampanii to chyba pierwszy raz w życiu bym wsparła grę z KS :D

Re: The Old King's Crown (Pablo Clark)

: 24 paź 2023, 13:47
autor: Propi
karmazynowy pisze: 24 paź 2023, 10:14 Ceny są znane już.
To nie są "przewidywania" twórcy pisane parę tygodni przed kampanią? Finalnie przekonamy się za parę godzin :)
salaba pisze: 24 paź 2023, 10:08
Świetnie się składa, bo też jestem z Poznania i chętnie poznam tytuł :D

Recenzja super, liczę, że hype będzie i serio ktoś wyda w PL, bo to perełka...
Ja zapraszam, możemy zebrać drużynę 4 chętnych i zagrać w trybie full mayhem ;)

Re: The Old King's Crown (Pablo Clark)

: 24 paź 2023, 15:34
autor: salaba
Heh, gra ufundowana w równe 30 minut, nieźle jak na debiut :D

(Galakta, patrzę na Ciebie ;) )

Re: The Old King's Crown (Pablo Clark)

: 24 paź 2023, 16:43
autor: Propi
Sprint faktycznie niezły, ale trochę się boję o dalsze tempo kampanii.

Zero stretch goali, zero bonusów early bird, trochę to mało kickstarterowe niestety ;)

Mówią, że jakość się obroni - i chciałbym w to wierzyć. Kicktraq podaje, że w takim tempie kampania powinna osiągnąć 1,7mln funtów, ale to chyba efekt pierwszych godzin. Mam wrażenie, że to się może skończyć na 200-300k, bo gra choć piękna, to relatywnie ciężka. Debiutujące studio i debiutujący projektant pewnie nie pomagają - ale może entuzjazm zapalonych fanów gry rozniesie się szeroko po Internecie i doda kampanii skrzydeł. Trzymam kciuki!

Re: The Old King's Crown (Pablo Clark)

: 24 paź 2023, 16:51
autor: salaba
Mnie dziwi, że gra nadal nie jest na liście Hotness na BGG, chyba jednak promocja słaba i faktycznie nieznany twórca i brak figurek xD. No nic, trzeba liczyć na pocztę pantoflową...

Re: The Old King's Crown (Pablo Clark)

: 24 paź 2023, 17:33
autor: kuba32
Pierwsze co przychodzi na myśl w związku z tą kampanią to Kinghill, wielu polskich recenzentów wypowiadało się w samych superlatywach, jednak gra nie została u nas wydana, a osobiście też nie zagrzała u mnie miejsca, wykonanie retail to tragedia, chociaż okładka piękna, o instrukcji szkoda gadać, do tej pory nie wiem czy dobrze grałem. Mam nadzieję, że gra w temacie jest faktycznie warta zainteresowania.

Re: The Old King's Crown (Pablo Clark)

: 24 paź 2023, 18:29
autor: okienko1234
kuba32 pisze: 24 paź 2023, 17:33 Pierwsze co przychodzi na myśl w związku z tą kampanią to Kinghill, wielu polskich recenzentów wypowiadało się w samych superlatywach, jednak gra nie została u nas wydana, a osobiście też nie zagrzała u mnie miejsca, wykonanie retail to tragedia, chociaż okładka piękna, o instrukcji szkoda gadać, do tej pory nie wiem czy dobrze grałem. Mam nadzieję, że gra w temacie jest faktycznie warta zainteresowania.
Oglądałem gameplay i jestem mocno zawiedziony, ta gra ma głębi co kałuża.
Zagrywacie te karty, wygrywa ten kto ma większą liczbę + ilość jednostek + ewentualnych bonusów z innych kart.
Występuje parę dodatkowych opcji jak zabieranie kart czy ich przekładanie ale ogólnie emocji tyle co na grzybach.
Kart w deku dużo nie masz, szybko się kończą i po chwili trzeba te kilkanaście kart na krzyż szuflować i grać je od nowa.
Deckbuildingu jest tu tyle co kot napłakał. Szczerze powiedziawszy nawet nie jestem pewien czy występuje on w podstawce czy jego namiastka dochodzi dopiero w dodatku.
Asymetrii też jakoś w ogóle nie czuje. Każdy ma te 4 skile których jednorazowo używa raz na grę i są one niby inne, ale poza tym... parę różnych kart? meh.

Podstawki samej nie ma co brać bo regrywalności w niej starczy może na całe 3 gry.
Cena z dodatkiem to 98 euro + 11 za przesyłke + 23 % vat.
Przecież to ponad 600zł, a gra jedyne co ma do zaoferowania to parę ładnych kart. :shock:

hard pass.

Re: The Old King's Crown (Pablo Clark)

: 24 paź 2023, 19:13
autor: piwko
Spoiler:
Myślałem, że to tylko moje odczucia. Obejrzałem co prawda dopiero jedną pełną turę i zamierzam dokończyć całą rozgrywkę zanim wyrobię sobie w pełni zdanie, ale pierwsze wrażenia są negatywne. Piękna, ale wydaje się dość płytka.

Re: The Old King's Crown (Pablo Clark)

: 24 paź 2023, 20:04
autor: salaba
Asymetrii dodają karty ścieżki/drogi, o które też trzeba walczyć, kart tych jest sporo, ale nie wiem czy wychodzą wszystkie na rozgrywkę czy nie.
Regrywalności dodaje też element blefu, można dać kartę o wartości 0.

Poza tym to nie tylko wartość na karcie się liczy, ale też słowa kluczowe, które są na karcie. Niektóre znoszą się wzajemnie w walce, inne zapewniają możliwość ucieczki. Jest tego sporo.

Ponadto są jeszcze piony wspierające i Harold, pion główny, który daje dodatkowe nagrody jeśli wygra się to pole, na którym się go postawiło. Z pionami jest też tak, że tracimy je w trakcie gry, ale możemy je uratować odrzucając kartę.

I są jeszcze pola specjalne dla każdej frakcji, jeśli położy się na nich kartę (w ramach nagrody za zwycięstwo, jeśli dobrze pamiętam), to dostaje się kolejne super zdolności.

Gra nie wydaje mi się płytka, ale rozgrywka może mocno zależeć od grupy.

No i oczywiście jest jeszcze modułowy dodatek, daje on m. in. możliwość zmiany pól walki, które będą miały inne nagrody, oraz ich innego ułożenia. Natomiast twórca już planuje pełnoprawny dodatek z kolejnymi dwiema frakcjami. Czuć tutaj silny model biznesowy Leder games, rozbudowywanie gry o nowe asymetryczne frakcje (patrz: Root), w zasadzie gwarantuje to dalszy rozwój gry, jeśli się dobrze sprzeda.

Re: The Old King's Crown (Pablo Clark)

: 24 paź 2023, 23:23
autor: Galatolol
Opinia z jednego discordu, pozwolę sobie wkleić:
Spoiler:

Re: The Old King's Crown (Pablo Clark)

: 25 paź 2023, 13:53
autor: salaba
Dla zainteresowanych dzisiaj jest planowany gameplay na żywo na YouTube, poza tym gamesfanatic dostał kredyt, więc z mojej strony gratulacje również :) Zawsze to miło być docenionym :)


Obrazek

Re: The Old King's Crown (Pablo Clark)

: 25 paź 2023, 15:08
autor: Propi
Wow, ten pan z discorda naprawdę przeanalizował grę na dość głębokim poziomie :)

Ja niestety nie miałem okazji usiąść 5 czy 10 razy do gry z tą samą ekipą, ale mam spostrzeżenia, które mogą być w kontrze do tego, co mówi pan z discorda.

Dodając do tego, co pisze salaba - czyli kombinacji kart/słów kluczowych i kolejności ich rozpatrywania (którą ustala zawsze ostatni gracz, który potencjalnie zmienia się co rundę), mamy kilka miejsc, w których gra odchodzi od "scenariusza" czy szyn, o których mowa w tej wypowiedzi.

A priori - dociąg kart faktycznie definiuje rozgrywkę, ale dzięki Wielkiej Drodze każdy z graczy może co rundę otrzymać nową, unikatową zdolność, która może wywrócić stolik. Tych kart jest cała talia, w partii bierze udział część z tej talii (z grubsza połowa, chyba ok. 20 kart - nie mam instrukcji pod ręką). I w zależności od tego która frakcja zdobędzie daną Kartę Królestwa, jaką kartą ją okupuje i jak tę nową zdolność wykorzysta - gra potoczy się innym torem i wąskie gardła czy okazje do złośliwych działań pojawią się gdzie indziej.

Wspólny stos kart odrzuconych - Lost Pile - to miejsce, gdzie mieszać się mogą talie, gdzie frakcje mogą podbierać sobie nawzajem karty i gdzie w efekcie tego mogą się wytworzyć zupełnie porąbane stany gry, jeśli gracze będą na tyle nieostrożni, by stracić jakąś kartę. Ale takich sytuacji (utraty karty) może być sporo, jeśli zależy nam na absolutnej wygranej w danym Regionie.

Rotacja kart pomiędzy Dworem, questami, Lost Pile, własnym stosem odrzuconych a kartami okupującymi Karty Królestwa (maksymalnie dwie jednocześnie) sprawia, że nietrudno tu o nieprzewidywalne, zmienne i wymagające kreatywności sytuacje.

Nie można też bagatelizować wpływu graczy - zmienne strategie i sytuacyjne zagrania sprawiają, że ta teoria o "grze na szynach" jest łatwa do obalenia. W tej turze dociągam coś słabego, no problem, idę na inne pola, podejmuję inne działania, podbieram komuś Kartę Królestwa albo szperam po Lost Pile i łowię to, co inni porzucili.

Przede wszystkim - nie da się być wszędzie co rundę. Karty wypadają, lecą na discard, no i nie mamy w talii czterech jedenastek, żeby wygrywać wszystko i wszędzie. Trzeba się konkretyzować, a wyczuwanie tego u innych graczy i własne blefowanie to połowa funu z rozgrywki.

Moim zdaniem jest tu dużo elementów ruchomych, które będą kształtować przebieg gry i wymagać elastyczności. Moim zdaniem moduł kafli, zmieniających rozkład pól na planszy, ostatecznie rozwiązuje ewentualne wątpliwości z monotonią i powtarzalnością.

Nie wiem zresztą ile partii trzeba rozegrać w to, nawet jeśli te zarzuty byłyby w 100% zasadne, żeby przestać z gry czerpać radość. Cztery frakcje do przetestowania i masterowania, różne grupy do ogrywania, losowość Kart Królestwa... nie wygląda mi to na tytuł, który po trzeciej partii zacznie pachnieć martwym karpiem.

Cena gry to już zupełnie inna rozmowa. Jeśli prototyp, który mam, zostanie jeszcze lepiej wykonany (np. kafle akcji są trochę ciasne, powtarzają się ilustracje itp.) to będzie to naprawdę produkt premium. Same ilustracje są moim zdaniem warte grzechu - bo na żywo po prostu niszczą system, podobnie jak fonty i cała oprawa typograficzna.

Kickstarter natomiast ma swoje prawa i ta gra tam musi być droga - nie dałbym za nią 350 czy 400zł, ale już w okolicach 250zł uważam, że byłaby zupełnie adekwatna pod względem zawartości do ceny.

Re: The Old King's Crown (Pablo Clark)

: 25 paź 2023, 20:26
autor: Arkhon
Na radarze oczywiście.
Może będzie szansa zobaczyć gameplay to trzeba też obadać.

Re: The Old King's Crown (Pablo Clark)

: 26 paź 2023, 00:13
autor: Gizmoo
Gra była na mojej ścisłej wishliście od dawna. Po zapoznaniu się z materiałami - byłem w stu procentach pewny swojego wsparcia. Niestety cenowo moim zdaniem grubo przestrzelili. I tutaj jednak stwierdziłem, że wspieranie tego bez jednej rozegranej partii, w ciemno, jednak odpada. Bo jednak są pewne wątpliwości. I podobnie, jak Proppi - 250 PLN dałbym bez wahania. Ale 85 funtów + KP, to jednak korona, której nie założę. Liczę więc na polskie wydanie i polską cenę. :lol:

Re: The Old King's Crown (Pablo Clark)

: 27 paź 2023, 19:51
autor: pavel
Spoiler:
Ja mam odczucia odwrotne. 3 gry to będzie gra "w ciemno". W The Old King's Crown czuję, że ilość kart nie ma znaczenia, tylko ich zróżnicowanie i ich zdolności i wiedza, która z każdą rozgrywką jest większa. To raczej łamigłówka, kart, zdolności, czy wydarzeń, oparta na mocnej rywalizacji, podejrzewam, że w niektórych przypadkach, może być srogo przy stole. Tu blefujesz, udajesz i kradniesz :) Nie jednego gracza to wnerwi. Fajnie opisał mi to Richard, który pomagał przy wersji solo w tej grze. Przypomniał mi jak wyglądały pierwsze rozgrywki VS, w Cloudspire. Z każdą grą rywalizacja się zwiększała, a przede wszsystkim umiejętność frakcji, zdolność operowania ją, a co za tym idzie, droga jaką chcemy podążać. Niby wiesz co przeciwnik może zrobić, ale ma sporo do wyboru, a my nie jesteśmy w stanie odczytać jego intecji. Tu jest chyba podobnie, tylko na zasadzie rywalizacji i puzzlo/łamigłówki. Nie mechanicznie, wiadomo, że to inna para kaloszy, porównane gry, ale chyba zrozumiałem co chciał mi przekazać. Jest do sprawdzenia na TS. Ricky Royal pokazuję wersję solo.

Re: The Old King's Crown (Pablo Clark)

: 27 paź 2023, 20:42
autor: okienko1234
Spoiler:
>głębia w grze w której każdy ma mniej niż 10 unikalnych kart oraz 1 optymalny styl grania by wygrać w bijatykę o górne miejsce na mapie której bo jest obiektywnie najlepsze bo daje ci dostęp do SoP.
ok buddy.

Re: The Old King's Crown (Pablo Clark)

: 27 paź 2023, 20:52
autor: Propi
To może jednak zróbmy to spotkanie w Poznaniu i ogramy sobie na żywca, sprawdzając chociaż część z tych obaw ;)

Re: The Old King's Crown (Pablo Clark)

: 27 paź 2023, 21:29
autor: salaba
Propi pisze: 27 paź 2023, 20:52 To może jednak zróbmy to spotkanie w Poznaniu i ogramy sobie na żywca, sprawdzając chociaż część z tych obaw ;)
Jestem za. Tylko dzień, miejsce i godzina do ustalenia :)

Re: The Old King's Crown (Pablo Clark)

: 27 paź 2023, 21:44
autor: pavel
okienko1234 pisze: 27 paź 2023, 20:42
Spoiler:
>głębia w grze w której każdy ma mniej niż 10 unikalnych kart oraz 1 optymalny styl grania by wygrać w bijatykę o górne miejsce na mapie której bo jest obiektywnie najlepsze bo daje ci dostęp do SoP.
ok buddy.
Widziałeś zdolności Great Road i wszystkich kart frakcji? Na oglądaniu postawiłeś wniosek, że ta gra ma do zaoferowania tylko ładne karty :roll:

Re: The Old King's Crown (Pablo Clark)

: 27 paź 2023, 22:22
autor: Propi
okienko1234 pisze: 27 paź 2023, 20:42 >głębia w grze w której każdy ma mniej niż 10 unikalnych kart oraz 1 optymalny styl grania by wygrać w bijatykę o górne miejsce na mapie której bo jest obiektywnie najlepsze bo daje ci dostęp do SoP.
ok buddy.
Frakcja to Twój punkt wyjścia, z którego możesz iść w wielu kierunkach - część z nich wynika z Ciebie, część z tego kto i jaką inną frakcją gra przeciwko Tobie. Do tego masz Wielką Drogę, która jeszcze te kierunki przemiesza...

Nie wiem, czy jest sens podbijać wkoło te same argumenty - miałem grę na stole, mam ją na półce i wszystkie osoby, z którymi grałem, były tego samego zdania. Że dzieje się dużo, możliwości jest sporo i te "oczywiste" decyzje nie są tak oczywiste, gdy zobaczysz jak działa rotacja kart i jak trudno jest czasem wygrać konflikt o ten Region, na którym Ci zależy (czyli ten na górze przecież ;)).

Może kolejne gameplaye trochę podkreślą tę elastyczność i zmienność?