norkbes pisze:Oczywiście zgadzam się z wszystkim co napisałeś. Modularna plansza wTM raczej się nie przyjmie bo doświadczenia przy opracowywaniu Loon Lakes lub Fiordów wskazują że nawet drobne zmiany drastycznie zmieniają układ sił. We Fiordach tak przy okazji Fakirzy i Alchemicy to jedne z silniejszych frakcji...
Ale właśnie na tym polega cała idea - co z tego, że w tej rozgrywce premiowane są frakcje X, Y i Z? Gramy przecież z założeniem, że teoretycznie nigdy nie powinny powtórzy się rozgrywki na dwóch takich samych mapach. Jeśli teraz premiowane są frakcje X, Y i Z, to dobrzy gracze to dostrzegą, wybiorą te frakcje i najlepszy z nich wygra. A potem zapominamy o sprawie i gramy na zupełnie innej mapie, gdzie premiowane będą frakcje A, B i C.
TM nigdy nie dążyło przecież do tego, żeby w każdej rozgrywce wszystkie frakcje miały takie same szanse. Nie, układ kafli punktowania i wylosowane kafle bonusów sprawiają, że w tej rozgrywce też premiowane są frakcje X, Y i Z, a A, B i C już nie. To gracze mają daną partię zbalansować - to oni mają zauważyć, które frakcje są w obecnych warunkach silne. Modularna mapa w PG zwiększa jedynie liczbę zmiennych, które należy rozpatrzyć (podobnie jak układy technologii na planszy). Niepożądanym efektem może być jedynie to, że w danej rozgrywce jakaś frakcja będzie premiowana we wszystkim: w układzie mapy, technologii, żetonów bonusów i punktowania. W praktyce ta liczba zmiennych jest tak duża, że takie sytuacje są niemal nieprawdopodobne. W dziesięciu rozegranych przeze mnie grach (wiem, że to mizerna próbka) wyglądało to raczej tak, że nawet, jak się dla jakiegoś koloru fajnie wylosowała mapa, to z technologiami/punktowaniem już nie było tak różowo.
Osobiście jestem gotów zaryzykować te rzadkie układy premiujące bardzo dany kolor w zamian za o wiele większą różnorodność warunków startowych, a przez to o wiele trudniejszy do określenia stosunek sił poszczególnych frakcji. Tych zmiennych jest tak dużo, że nawet bardzo silna frakcja może się nagle stać najmniej pożądaną przez układ planszy/technologii/kafli punktowania i bonusów. I to jest dla mnie spoko, bo nie ma już domyślnie silnych frakcji (Darkling/Engineers itp.).