Nowy wątek 'Dla Nowicjuszy'
- Odi
- Administrator
- Posty: 6658
- Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 730 times
- Been thanked: 1114 times
Re: Nowy wątek 'Dla Nowicjuszy'
Michale, no racja - tylko to jest argument pro- czy anty- nowemu wątkowi dla początkujących? Wyczuwam, że anty - ale to może tylko moje wrażenie?
Na hasło 'gry planszowe' Google wypluwa Merlina, Rebela, Planszomanię i niniejszy serwis G-P, reklamowany jako 'Największa polska witryna o grach planszowych - recenzje, zapowiedzi, nowości'. Jak ktoś jest na G-P, zapewne trafi na forum. Jak ktos trafia na forum, to fajnie, gdy sobie przejrzy ten wątek. Musu nie ma. Ale jest gdzie początkującego odesłać, są propozycje, wyjaśniamy jak się do tego wszystkiego zabrać.
Na hasło 'gry planszowe' Google wypluwa Merlina, Rebela, Planszomanię i niniejszy serwis G-P, reklamowany jako 'Największa polska witryna o grach planszowych - recenzje, zapowiedzi, nowości'. Jak ktoś jest na G-P, zapewne trafi na forum. Jak ktos trafia na forum, to fajnie, gdy sobie przejrzy ten wątek. Musu nie ma. Ale jest gdzie początkującego odesłać, są propozycje, wyjaśniamy jak się do tego wszystkiego zabrać.
Re: Nowy wątek 'Dla Nowicjuszy'
Żeby skończyć temat nazwania "tych" gier: może po prostu gry strategiczne? Nie do końca precyzyjne, ale proste, niepogmatwane, nie wprowadza nowego słowa i podejrzewam, że większość wyczuje o co chodzi.
- Odi
- Administrator
- Posty: 6658
- Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 730 times
- Been thanked: 1114 times
- MichalStajszczak
- Posty: 9762
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 548 times
- Been thanked: 1609 times
- Kontakt:
Re: Nowy wątek 'Dla Nowicjuszy'
Moja wypowiedź nie była ani pro- ani anty- wątkowi "Dla nowicjuszy". Chodziło mi o to, że tzw. nowicjusz może trafić na ten wątek i ogólnie na tę stronę, a może całkiem gdzie indziej. Dlatego uważam, że o nowoczesnych grach planszowych trzeba pisać w różnych miejscach (jak to zrobił np. mistrz_yon), bo jak wskazuje ankieta na potyczka.pl, wiedza przecietnego internauty na temat gier planszowych sprowadza się do takich tytułów jak chińczyk, szachy, warcaby, scrabble, eurobusiness czy magia i miecz.
- Odi
- Administrator
- Posty: 6658
- Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 730 times
- Been thanked: 1114 times
Re: Nowy wątek 'Dla Nowicjuszy'
Nie jesteś zboczeńcem - to moje zboczenie prywatne, wstawianie X do 'teKStu' 

- Odi
- Administrator
- Posty: 6658
- Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 730 times
- Been thanked: 1114 times
Re: Nowy wątek 'Dla Nowicjuszy'
Poniżej ostateczna propozycja. Do wychwycenia literówki, braki opisów i oznaczeń. Sporo można jeszcze dodać, może gdzieniegdzie skrócić.
*******************************
Czyli mówisz, że trafiłeś na to forum, bo zainteresowały Cię gry planszowe? Coś słyszałeś, gdzieś widziałeś, że są takie gry, i że są fajne. Hm... A może nawet grałeś już w coś u znajomych (Osadnicy z Catanu? Bohnanza/Fasolki? Wsiąść do Pociągu?) i masz ochotę zakupić swoją pierwszą planszówkę?
Świetnie - zapraszamy
Wstęp
Gry planszowe to nie jest zabawa tylko dla dzieci. Obecnie głównymi odbiorcami nowoczesnych planszówek są dorośli. Dlaczego? Współczesne gry, przy zachowaniu prostoty zasad, zapewniają grającym spory wysiłek umysłowy, napięcie związane z rywalizacją a często także... wiele klimatu z popularnych filmów, książek, epok historycznych Dają możliwość wyboru i realizacji własnej strategii, zaskakują, wciągają, pozwalają na żywa interakcje ze współgraczami. Czasem występuje w nich element losowy (np. rzut kostką, dobieranie kart, losowanie żetonów z woreczka), czasem opierają się wyłącznie na decyzjach graczy. To bez wątpienia inteligentna rozrywka i coraz lepiej rozwijający się rynek - także w Polsce.
Gorąco namawiamy do lektury całości niniejszego tekstu - da Ci to w miarę kompletny zestaw informacji 'na początek'
Pierwsza część tekstu pozwoli Ci nieco lepiej sprecyzować, czego tak naprawdę szukasz i co będzie optymalnym wyborem
Druga, to propozycje gier w różnych kategoriach
W trzeciej części znajdziesz porady, jak mądrze wybierać spośród bogatej oferty sklepów planszówkowych i gdzie szukać informacji, recenzji czy opinii o interesujących Cię grach.
W czwartej części znajdziesz objaśnienia najważniejszych terminów używanych w dyskusjach, m.in. na tym forum, a także wytłumaczenie najpopularniejszych przykładów mechaniki w grach planszowych.
Wybór gry
No to do dzieła. Na początek zadaj sobie kilka pytań:
- z kim zamierzasz grać najczęściej?
W grach planszowych bardzo wyraźnie widać cechy charakteru i upodobania graczy. Bierz je pod uwagę. Zakochana w sobie para papużek-nierozłączek niekoniecznie ucieszy się, gdy sprezentujesz im planszówkę polegającą na ciągłej walce, wzajemnym najeżdżaniu i paleniu wiosek. Osoby lubiące rywalizować raczej nie spełnią się w grze o niewielkim poziomie interakcji. Gdy planszówki wyciągasz od czasu do czasu na spotkaniach ze znajomymi, nie katuj ich tytułem, który – choć potencjalnie świetny - rozkłada się kwadrans (stosy kart, żetonów, figurek) a zasady tłumaczy się kolejne pół godziny. Uciekną, a jeśli kiedykolwiek wrócą – zastrzelą Cię za każdą wzmiankę o grze planszowej. Inne gry wybiera się do gry z kumplami na przerwie lekcyjnej, inne na rodzinne spotkanie itp. - ustal, w jakim celu kupujesz grę.
Pamiętaj, że nic Ci po najlepszej nawet grze z rankingu boardgamegeek.com (o nim nieco niżej), jeśli nikt ze znajomych i rodziny nie będzie chciał w nią grać. Lepsza od niej, będzie gra z niższej pozycji, która jednak ma szanse spodobać się Twoim potencjalnym współgraczom. Dobieraj gry nie tylko pod kątem własnych upodobań, ale przede wszystkim pod kątem upodobań ludzi, którzy będą z Tobą grali. Przynajmniej na początku. Dlatego, zanim kupisz - pytaj się, czytaj recenzje, myśl.
Spokojnie – to nie jest takie trudne. Poniżej znajdziesz kilka sprawdzonych propozycji na każdą okazję.
- ile osób będziesz miał do dyspozycji?
Również ważna kwestia. Powiedzmy, że spodobała Ci się niesłychanie pewna gra, np. osadzona w świecie niedawno przeczytanej książki. Teoretycznie może bawić się przy niej od 3 do 5 graczy. Przeczytane opinie recenzentów i posiadaczy gry są jednak zgodne, że tak naprawdę zdecydowanie najlepsza zabawa jest w pełnym, pięciooosobowym składzie. Uwierz, że w takim wypadku nie warto jej kupować, jeśli przewidujesz, że do gry zbierzesz maksymalnie 3, z rzadka 4 osoby. Po prostu szkoda pieniędzy, bo jest duże prawdopodobieństwo, że gra się Wam nie spodoba – jak mówią planszówkowicze: 'nie rozwinie skrzydeł'. Zwłaszcza istotne jest to w przypadku gry 'na prezent'. Zadbaj, żeby znajoma, bezdzietna para również sama mogła sobie pograć w grę, którą od Ciebie dostanie, bez liczenia na znajomych (dobrze działający wariant 2os konieczny!)
- ile możesz wydać na gry?
Cóż - pojedyncza gra to zwykle wydatek rzędu 100-130 zł. Tańsze są zwykle gry dwuosobowe i karciane, a z kolei gry ze spora ilością elementów (plastikowe figurki, karty) bywają i sporo droższe. Warto więc dobrze się zastanowić, zanim dokonamy wyboru. Zastanowić i poszukać atrakcyjnej ceny w sklepach, także internetowych. Polecam też przejrzenie forumowego wątku 'Handel, wymiana – oferty prywatne' http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewforum.php?f=10
Często można tam zakupić gry w atrakcyjnej cenie, i – prawie zawsze – w bardzo dobrym lub idealnym stanie. W tym wątku będziecie mogli także sprzedać lub wymienić na inną, zakupioną grę, która nie znajdzie Waszego uznania. Planszówki nie tracą aż tak wiele na wartości i dosyć chętnie znajdują nabywców.
Propozycje
Bardzo ważny jest dobry, ciekawy początek – byś Ty i Twoi znajomi czy rodzina, dobrze bawili się już przy pierwszej zakupionej grze. No i nie żałowali wydanych pieniędzy
W tym celu powstała ta lista. Ma Ci służyć inspiracją i pomocą.
Poniżej proponujemy tytuły, które są dostępne bez większych problemu w polskich sklepach planszówkowych i które są uważane za jedne z najlepszych w swoim gatunku, a przy tym bardzo przystępne, o jasnych zasadach.
Między innymi z tych powodów uznaliśmy je za najciekawsze dla osób stawiających dopiero pierwsze kroki w planszówkowym hobby. Jesteśmy przekonani, że wymienione tytuły mają duże szanse przypaść Wam do gustu.
Pamiętaj jednak, że rynek gier planszowych jest przebogaty. Mamy nadzieję, że rozpoczniesz wkrótce własne poszukiwania. Musisz wiedzieć, że odkrywanie nowych, ciekawych tytułów to jedna z najfajniejszych rzeczy w tym hobby.
Oznaczenia
PL - gra do nabycia w pełnej polskiej wersji językowej
ENG/PL lub GER/PL – wydanie angielskie lub niemieckie, instrukcja PL i tłumaczenie elementów gry jest do ściągnięcia z internetu (serwis boardgamegeek.com) lub dołączana przy zakupie w sklepie. Najczęściej nie występują w trakcie gry żadne problemy językowe, bez względu na wiek i językowe zdolności współgraczy
ENG lub GER - gra dostępna w wersji angielskiej/niemieckiej. Zwykle w przypadku takich gier jedna osoba musi znać dany język na dobrym poziomie, żeby wytłumaczyć zasady, ew zrobić tłumaczenie elementów. Pozostali gracze powinni znać ten język na poziomie wystarczającym do zrozumienia np właśnie wyciągniętej karty zdarzeń etc (zwykle poziom bardzo przeciętny)
ENG+ - gry wymagające dobrej znajomości języka angielskiego u wszystkich graczy
lekkie – gry, które mają dużą szansę spodobać się każdemu, w każdym przedziale wiekowym. Proste zasady, krótki czas rozkładania gry i umiarkowany czas rozgrywki, a przy tym duża grywalność – to kryteria, którymi się kierowaliśmy przy wyborze.
ambitniejsze tytuły warte zainteresowania – tutaj proponujemy gry wymagające większego skupienia i nieco bardziej złożone (dłuższy czas rozgrywki, zwykle większa ilość elementów) które pełnię oferowanych możliwości, strategii, dróg prowadzących do zwycięstwa odsłaniają w miarę zdobywania przez graczy doświadczenia. Przyswojenie zasad wciąż nie powinno stanowić żadnego problemu, nadają się jednak przede wszystkim do systematycznych rozgrywek w stałej grupie. Polecamy je graczom bardziej wymagającym, szukającym czegoś ambitniejszego, ale już PO zakupie swojej pierwszej planszówki.
Gry nawiązujące tematem do popkultury – to zwykle doskonały prezent dla miłośników danego tematu. Charakteryzują je eleganckie wydania, sporo miłych dla oka rekwizytów (karty, figurki), a przede wszystkim wyczuwalny klimat oryginalnej powieści, filmu czy gry komputerowej.
- Arkham Horror (ENG+/PL, wkrótce PL, recenzja, recenzja) - gra przygodowa nawiązująca do literatury H.P.Lovecrafta, w której gracze usiłują powstrzymać przyjście Wielkich Przedwiecznych
- gry osadzone w tolkienowskim Śródziemiu, m.in., War of the Ring (ENG+/PL, recenzja) Władca Pierścieni:Konfrontacja (ENG/PL, recenzja,instrukcja )
- planszowe wersje komputerowych hitów: Starcraft (ENG, recenzja), Warcraft (ENG,recenzja ), World of Warcraft:The Adventure Game(ENG, wkrótce PL), Doom:The Boardgame (ENG, recenzja, recenzja), Age of Empires III (ENG,recenzja) Railroad Tycoon (GER lub ENG, recenzja ), Age of Mythology
- Gra o Tron - strategia oparta na sadze Lodu i Ognia, George'a R.R.Martina (PL, 3-5 os, recenzja, instrukcja)
- Filary Ziemi - gra oparta na powieści Kena Folleta pod tym samym tytułem (PL, 2-5 os) recenzja, instrukcja )
- gry o wampirach: Fury of Dracula (ENG+/PL, recenzja, videorecenzja)
- gry o zombie - Zombiaki (PL, recenzja, recenzja ), Last Night on Earth (ENG, videorecenzja, recenzja w podcascie 'Planszostacja')
- Marvel Heroes (ENG, 2-4 os, recenzja) - superbohaterowie z komiksów universum Marvela w akcji
- BattleStar:Galactica - gra kooperacyjna, oparta na motywach znanego serialu s-f
- Age of Conan (wkrótce)
Gry dwuosobowe – warto wybierać je wspólnie z naszym potencjalnym współgraczem. W tej kategorii znajdziemy najróżniejsze tytuły: od króciutkich, nieco abstrakcyjnych karcianek, po ambitne, mózgożerne strategie. Do wyboru, do koloru.
lekkie
- Zaginione Miasta (PL, recenzja, videorecenzja instrukcja)
- Władca Pierścieni:Konfrontacja (ENG/PL, recenzja, instrukcja)
- San Juan (ENG/PL, 2-4 osób, recenzja ) - karciana wersja planszowego hitu Puerto Rico
- Mr Jack - gra logiczno-detektywistyczna (ENG/PL, recenzja w podcascie 'Planszostacja')
- Neuroshima Hex (PL, 2-4 os) - najbardziej znana polska gra, teraz w nowej szacie graficznej (recenzja, recenzja)
ambitniejsze tytuły warte zainteresowania
- Caylus (ENG/PL, 2-4 osób, recenzja recenzja)
- Tygrys i Eufrat (PL, 2-4 os, recenzja, recenzja)
- Twilight Struggle - zimna wojna, polityczna walka mocarstw (ENG+,recenzja )
Graj z dziećmi (i nie tylko!) - są to gry dedykowane do grania z dziećmi, zwykle w wieku od 6 do 9 lat. Bardzo proste zasady, przyjazny temat, atrakcyjna grafika zachęci je do gry. Warto podkreślić, że nie znajdziemy w nich oklepanego mechanizmu 'rzuć kostką przesuń się do przodu o liczbę pól równą ilości wyrzuconych oczek', znanego choćby z 'chińczyka' - o nie. Zmuszają one do kombinowania, podejmowania decyzji, określania celów do osiągnięcia - oczywiście, wszystko na miarę możliwości naszych dzieci. Często sami będziemy zaskoczeni, jak dobrze sami się bawimy przy tych grach także my - dorośli.
- Super Farmer(PL, 2-4 os, recenzja, recenzja)
- Hej, to moja ryba! (PL, 2-4 os, recenzja)
- Wilki i Owce (PL, 2-4 os, recenzja, recenzja)
- Zlot Czarownic (PL, 2-6 os, videorecenzja, recenzje)
Gry rodzinne i na spotkania ze znajomymi – Najbardziej uniwersalny gatunek gier. Atrakcyjne wydanie, nieskomplikowane zasady i bardzo, bardzo duża grywalność sprawiają, że zwykle bardzo dobrze bawią się przy nich osoby w każdym wieku, na spotkaniach rodzinnych czy w gronie przyjaciół. Tury trwają krótko, gra jest dynamiczna, zwykle o dużej interakcji. Prezentowane poniżej tytuły świetnie nadają się też na wciąganie w planszówkowe hobby nowych osób. Tytuły zgrupowane w kategorii średnie wymagają w trakcie gry nieco większego skupienia i planowania od graczy. Posiadają także mniejszy niż lekkie poziom losowości.
lekkie
- Osadnicy (PL, 3-4 os, videorecenzja, recenzja, instrukcja
- Wsiąść do Pociągu (PL, 3-5 os, videorecenzja, recenzja wersji amerykańskiej, recenzja wersji amerykańskiej)
- Carcassone (PL, 2-4 os, recenzja, recenzja, videorecenzja)
- Niagara (PL, 3-5 os, recenzja, instrukcja)
- Thebes (ENG/PL, 2-4 os, recenzja, videorecenzja )
- Ubongo (ENG, 2-4 os, recenzja)
średnie
- Stone Age (ENG/PL, 2-4 os, recenzja, recenzja)
- Samurai (PL, 2-4 os, recenzja, instrukcja )
- Blue Moon City (PL, 2-4 os, , recenzja, videorecenzja, instrukcja)
-Wysokie Napięcie (PL, 2-6 os,recenzja, recenzja, videorecenzja) - walka koncernów energetycznych o osiągnięcie jak najrozleglejszej sieci. Niby nic takiego, ale... jak się gra!
ambitniejsze tytuły warte zainteresowania
- Puerto Rico (PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja, instrukcja) - rozbudowywanie własnych posiadłości na wyspie Puerto Rico. W co zainwestować? W Tytoń, kawę, indygo, a może w najtańszą kukurydzę?
- Agricola (PL, 1-5 os, recenzja, recenzja, videorecenzja, instrukcja) - aktualnie zajmująca 1 miejsce w rankingu najlepszych gier świata, Agricola przedstawia w interesujący sposób dolę XVII-wiecznej rodziny chłopskiej. Obsiewanie pól, sadzenie warzyw, hodowla, żniwa, rozbudowa domostwa - wszystko to budzi w Agricoli zaskakująco wiele emocji
Wieloosobowe gry strategiczne – Radzimy wielką ostrożność przy nabywaniu tego typu gier na samym początku przygody z planszówkami i bez konsultacji z potencjalnymi współgraczami. Zwykle niemożliwe jest w nich osiągnięcie zwycięstwa bez odpowiednio agresywnej gry (podbój militarny, osiąganie dominacji gospodarczej) i prowadzenia odpowiedniej polityki (negocjowanie ze współgraczami sojuszów i i zdrad). Nie każdy dobrze odnajduje się w tego rodzaju działaniach. Czas rozgrywki najczęściej przekracza 2 godziny, a zdecydowanie najlepsza zabawa jest przy maksymalnym składzie (5-6 osób). Z drugiej strony - gry strategiczne przy właściwej grupie ludzi zapewniają naprawdę niezapomniane wrażenia...
- Mare Nostrum (GER/PL, 3-5 os, recenzja)
- Antike (GER/PL, 2-6 os, recenzja, videorecenzja)
ambitniejsze tytuły warte zainteresowania
- Imperial (ENG/PL, 3-6 os, recenzja)
- Shogun (ENG/PL, 3-5 os, recenzja)
- Gra o Tron - strategia oparta na sadze Lodu i Ognia, George'a R.R.Martina (PL, recenzja, instrukcja)
Gry wojenne – gry o tematyce wojennej, nawiązujące do popularnych wydarzeń historycznych (Starożytność, II wojna światowa). Atrakcyjnie wydane (figurki i klocki zamiast żetonów), o prostych zasadach (niektóre nadają się także do rozgrywek z dziećmi), powinny dobrze sprawdzić się wśród osób zainteresowanych historią i posiadających żyłkę strategiczną. Proponowane przez nas tytuły pozwalają rozegrać ciekawe bitwy lub nawet całe kampanie w czasie mniej więcej 60-90 minut. Stanowią też bardzo fajną zachętę do sięgnięcia po poważniejsze gry strategiczne.
lekkie:
- Memoir'44 - walki amerykańsko- niemieckie z okresu II wojny światowej (ENG/PL, 2 os, recenzja)
- Command&Colors: Ancients - bitwy pomiędzy Kartagina, Rzymem i Syrakuzami (ENG, 2 os, recenzja)
- BattleLore (ENG, 2 os, recenzja, videorecenzja) - bitwy świecie fantasy, przypominającym nasze Średniowiecze
- Neuroshima Hex (PL, 2-4 os) - najbardziej znana polska gra, teraz w nowej szacie graficznej (recenzja, recenzja)
- Duel in the Dark (ENG/PL, 1-2 os, recenzja) - pojedynek na nocnym niebie nad III Rzeszą. Niemieckie myśliwce usiłują zestrzelić brytyjską wyprawę bombową
ambitniejsze tytuły warte zainteresowania
- Tide of Iron (ENG/PL, 2-4 os, recenzja) walki w skali taktycznej we Francji w 1944 roku
- Conflict of Heroes (ENG, wkrótce ENG/PL, 2-4 os) - front wschodni, walki w skali taktycznej
- Hannibal Barkas(PL, 2-5 os, recenzja, recenzja, instrukcja ) - kampania II wojny punickiej, także scenariusze "what if...?"
- Friedrich (ENG/PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja) - XVIII wiek, wojna siedmioletnia i starcia Fryderyka Wielkiego z wojskami koalicji. Oryginalna, niebanalna gra wojenna
- Hammer of the Scots (ENG, 2os, recenzja) - powstanie Szkotów pod wodza Williama Wallace'a, znane z filmu 'Braveheart'
Gry kooperacyjne - nie zawsze musisz rywalizować ze współgraczami. W grach kooperacyjnych wspólnie stawiacie czoła przeciwnościom losu i ratujecie świat przed zagrożeniem. Przeciwnikiem może być sama gra (np układ kart) lub jeden ze współgraczy odgrywający 'Tego Złego', któremu pozostali razem się przeciwstawiają. Gry kooperacyjne mocno integrują graczy, sprawiają, że wspólnie planują własne działania.
lekkie
- Pandemic (ENG/PL, 1-4 os, recenzja w podcascie 'Planszostacja', videorecenzja) walka z ogólnoświatową epidemią
- Shadow over Camelot (ENG/PL, 3-6 os, recenzja, recenzja) - Rycerze Okrągłego Stołu wspólnie stawiają czoła Złu
- Last Night on Earth (ENG, videorecenzja, recenzja w podcascie 'Planszostacja') - amerykańskie prowincjonalne miasteczko i... hordy zombich! Czy uda Wam się przetrwać do świtu?
ambitniejsze tytuły warte zainteresowania:
- Fury of Dracula (ENG+/PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja) - Łowcy ścigają Draculę po całej Europie? Gdzie ukrywa się wampiryczny hrabia?
Gry ekonomiczne - znajdziesz w nich prawdziwe mechanizmy rynkowe (np. podaż/popyt) i wszystkie właściwe biznesowi dylematy: kupić? Sprzedać? W co zainwestować? W odróżnieniu od Monopoly, powszechnie, lecz niesłusznie uważanej za grę ekonomiczną, losowość jest w nich bardzo ograniczona. Kluczowe są decyzje gracza – trafne, lub nie. Sporo w grach ekonomicznych kalkulowania (a jakże!), stąd raczej średnio nadają się na zakrapiane imieniny u cioci. Dają jednak sporo satysfakcji z... zarabiania pieniędzy oczywiście!
- Acquire (ENG/PL, 3-6 os) - walka rekinów finansowych o korzystne przejęcia sieci hoteli
-Wysokie Napięcie (PL, 2-6 os,recenzja, recenzja, videorecenzja) - walka koncernów energetycznych o osiągnięcie jak najrozleglejszej sieci. Niby nic takiego, ale... jak się gra!
- Puerto Rico (PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja, instrukcja) - rozbudowywanie własnych posiadłości na wyspie Puerto Rico. W co zainwestować? W Tytoń, kawę, indygo, a może w najtańszą kukurydzę?
Ambitniejsze tytuły warte zainteresowania
- Brass (ENG, 2-4 os, recenzja) - rywalizacja przemysłowców w XIXwiecznej Wielkiej Brytanii
Gry przygodowe - w swoim założeniu bardzo podobne do Magii i Miecza (na pewno znasz...). Najczęściej kierujemy poczynaniami bohaterów mierzących się ze Złem. Schemat zwykle jest podobny: ruch bohaterem, następnie pociągnięcie karty wydarzeń i realizacja zaistniałej sytuacji (np. walka z potworem widniejącym na karcie, znalezienie skarbu etc etc). Tym niemniej od czasów Magii i Miecza pojawiło się kilka ciekawych tytułów, z nowymi, świeżymi pomysłami.
Ze względu na dużą ilość anglojęzycznych tekstów na licznych kartach, czym charakteryzują się przygodówki, radzimy początkującym ograniczyć się do gier polskojęzycznych, przedstawionych poniżej:
- Dungeoneer (PL, 2-4 os, recenzja,instrukcja) - przygodówka-karcianka
- Runebound (PL, 2-6 os, recenzja, instrukcja - klasyczna, planszowa przygodówka. Następca Magii i Miecza
- World of Warcraft:The Adventure Game(ENG+, wkrótce PL, videorecenzja - gra przygodowa w świecie Warcrafta Poprowadź czterech bohaterów do sławy, tocząc walki, zdobywając cenne przedmioty i wykonując misje
Warte zainteresowania tytuły anglojęzyczne:
- Descent (ENG, 2-5 os, recenzja) - poprowadź bohaterów, stawiając wspólnie czoło mrocznemu Panu Podziemi.
- Last Night on Earth (ENG, videorecenzja, recenzja w podcascie 'Planszostacja') - amerykańskie prowincjonalne miasteczko i... hordy zombich! Czy uda Wam się przetrwać do świtu?
- Fury of Dracula (ENG+/PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja) - Łowcy ścigają Draculę po całej Europie? Gdzie ukrywa się wampiryczny hrabia?
Gry logiczne - abstrakcyjne gry logiczne. Ta specyficzna kategoria eleganckich gier, ma w Polsce wielu fanów. Zainteresowani mogą nią być np początkujący planszówkowicze, grający wcześniej w szachy, go czy inne tradycyjne gry.
kompletnie się nie znam - zerkijcie, czy tu wszystko w porządku, np czy Hive to faktycznie ambitniejszy tytuł?
lekkie
- Abalone (PL, 2 os, videorecenzja, recenzja, recenzja)
- Blokus(PL, 2-4 os., recenzja , recenzja)
- Quarto! (ENG, 2os)
-Quoridor (ENG, 2-4 os.)
- Ingenious (ENG/PL, 1-4 os,videorecenzja)
Ambitniejsze tytuły warte zainteresowania
- Rój(PL, 2 os, recenzja, recenzja
- Tzaar (ENG, 2os)
- Dvonn (ENg, 2os, informacja)
Gry imprezowe – można się przy nich bardzo dobrze bawić praktycznie wszędzie, przy każdej okazji i z towarzystwem w każdym wieku. Zasady są banalne, udział może brać nawet kilkanaście osób, a wszystko trwa najczęściej nie dłużej niż 30 minut. Gry imprezowe mają w rzeczywistości charakter bardziej 'zabawy', niż 'gry', i tak też należy je traktować. Nie zaznasz w nich wysiłku intelektualnego. Spodziewaj się za to krzyków uciechy, śmiechu i ogólnej radochy. Bardzo dobre na zakrapiane 'imieniny u cioci' albo szkolną wycieczkę. Przez planszówkowiczów są wykorzystywane jako rozluźniający przerywnik między poważniejszymi tytułami
- Bang (PL, 4-7 os, recenzja, videorecenzja) - pojedynek na Dzikim Zachodzie. Wygra Szeryf czy Bandyci? A może Renegat? Ale kto jest kim...?
- Fasolki (PL, 3-6 os, recenzja) - czy sadzenie fasoli może być tematem partygame? Zdecydowanie może być!
- Cash&Guns (ENG, recenzja wersji live) - bandyci dzielą łupy po udanym skoku. Niespodziewanie dochodzi do strzelaniny...
- Sabotażysta (PL, 3-10 os, recenzja) - który z graczy jest sabotazystą i utrudnia prace górników-krasnoludów?
- Jungle Speed/Prawo Dżungli (PL, 2 i więcej, recenzja, recenzja) - okaż się szybszy i zwinniejszy od przeciwników w walce o totem.
- Pitchcar (PL, bez ograniczeń, videorecenzja , multimedialna relacja z zawodów w Warszawie w 2007 roku) - tradycyjna gra w kapsle w nowym wydaniu
Know-how, czyli jak samodzielnie wybierać dla siebie planszówki?
A więc spodobało Ci się i pragniesz bardziej zagłębić się w planszówkowe hobby, poszukać samodzielnie tytułów, które Cię zainteresują? Fajnie. Naprawdę się cieszymy. Pamiętaj o trzech podstawowych pytaniach, które powinieneś sobie zadać przed zakupem:
- z kim będę grać?
- w ile osób?
- ile mam pieniędzy i co mogę za nie kupić?
Wiesz już, z kim będziesz grał w nową planszówkę i jaka mniej więcej powinna być? Świetnie
Poniżej znajdziesz kilka porad jak się do poszukiwań zabrać oraz linki do najciekawszych witryn w sieci, z informacjami, recenzjami i opiniami o grach planszowych.
1. Poszukiwania gier najlepiej rozpocząć przeglądając ofertę sklepów internetowych, lub odwiedzając pobliski sklep z grami.
Lista sklepów
Oczywiście, jeśli chcesz sprawę załatwić szybko, możesz spokojnie zaufać ludziom pracującym w tych sklepach. Przeważająca większość z nich od dawna zajmuje się planszówkami. Wiedzą, co mogłoby Ci się spodobać – nie wcisną Ci byle czego.
Jeśli jednak chciałbyś samodzielnie zdecydować/znaleźć grę, której aktualnie potrzebujesz, na razie jeszcze powstrzymaj się z kupnem. Wytypuj sobie kilka tytułów które Cię zainteresowały i zacznij zbierać o nich informacje.
2. Poszukaj recenzji w polskich serwisach poświęconych grom planszowym. Na stronach wydawców i na stronach sklepów są często umieszczone instrukcje gier. Ściągnij je i przeczytaj. Odpowiedzą Ci na podstawowe pytania (jak gra przebiega? jaki jest jej stopień komplikacji?)
[umieszczamy tu linki do nich?]
3. Na tym forum dyskutowano wielokrotnie o najróżniejszych grach. Poszukaj wątku (wątków) poświęconych interesującym Cię grom. Niejednokrotnie prowadzone dyskusje pomogą Ci podjąć decyzję, albo zwrócą uwagę na inny tytuł, który do tej pory pomijałeś.
4. Poszukaj informacji o grze w anglojęzycznym serwisie boardgamegeek.com. Serwis ten grupuje tysiące planszówkowiczów z całego świata, dzielących się wrażeniami odnośnie posiadanych przez siebie tytułów. Co można w nim znaleźć?
- liczne recenzje i opinie pisane przez samych graczy – popularne tytuły posiadają na tym serwisie i po kilkadziesiąt recenzji pisanych pod różnym kątem
- bogate galerie zdjęciowe pozwolą Ci się zorientować w wizualnej stronie gry
- ranking najlepszych gier świata w ocenie planszówkowiczów.
Gry na średnim poziomie 8/10, są uznawane za wybitne. 7/10 to gry z pewnością dobre. 6,5/10 to wciąż nie są gry słabe - raczej specyficzne, które nie każdemu przypadną do gustu. Tymi w okolicach 5/10 nie warto się interesować
W opisie każdej gry znajdziesz także przydatne statystyki:
- Avg. Game Weight - poziom komplikacji gry - na początek lepiej wybieraj gry o średnim poziomie między 2 a 2.50
- User suggested # of Players - rekomendowana liczba graczy. To, że gra jest nominalnie na 2 do 5 graczy, nie oznacza, że działa jednakowo dobrze przy każdej liczbie osób. Warto mieć to na uwadze i sprawdzić, co sądzą o tym jej posiadacze.
5. Wszystkie te zebrane informacje nie zastąpią Ci jednak bezpośredniego kontaktu z właściwą grą. Przejrzyj forum, w dziale 'spotkania i konwenty' - całkiem prawdopodobne, że jeśli mieszkasz w dużym mieście, gdzieś w Twojej okolicy odbywają się regularne spotkania planszówkowe. Możesz tam śmiało przyjść, porozmawiać z ludźmi, zagrać w gry, które Cię interesują (warto wcześniej umówić się w odpowiednim wątku, żeby ktoś je przyniósł).
Spotkania i konwenty-wątek
Regularne spotkania planszówkowe (warto sprawdzić na forum, czy spotkania odbywają się w dalszym ciągu)
Inne ciekawe miejsca w sieci:
6. Mocno polecamy franko- i anglojęzyczny serwis Bruno Faidutti'ego, znanego twórcy i miłośnika gier planszowych. Krótkie, ilustrowane opisy gier znajdujących się w jego przebogatej kolekcji wskazują bezbłędnie plusy i minusy danego tytułu. Na uwagę zasługują liczne odnośniki do innych, podobnych gier.
http://www.faidutti.com/index.php?Module=ludotheque
7. Bardzo ciekawe są recenzje Video, tworzone przez Scotta Nicholsona (prywatnie wykładowca na uniwersytecie Syracuse) czy grupę ObsessedBoardgamers
Łącznie przedstawiono w nich ok 70 najbardziej popularnych tytułów. Każda Videorecenzja nie tylko prezentuje i opiniuje grę, ale także w przystępny sposób wyjaśnia jej mechanikę i zasady.
8. Serwis boardgamenews.com dostarczy Ci informacji o projektowanych przez wydawnictwa nowościach. Warte uwagi są także felietony i wywiady ze znanymi twórcami gier.
No dobrze
To by było na tyle
W razie potrzeby, chętnie odpowiemy na Twoje wątpliwości na forum. Choć pamiętaj, że WSZYSTKIE potrzebne informacje znajdziesz podanych przez nas źródłach
Życzymy wielu, wielu... bardzo wielu emocjonujących gier
*******************************
Czyli mówisz, że trafiłeś na to forum, bo zainteresowały Cię gry planszowe? Coś słyszałeś, gdzieś widziałeś, że są takie gry, i że są fajne. Hm... A może nawet grałeś już w coś u znajomych (Osadnicy z Catanu? Bohnanza/Fasolki? Wsiąść do Pociągu?) i masz ochotę zakupić swoją pierwszą planszówkę?
Świetnie - zapraszamy
Wstęp
Gry planszowe to nie jest zabawa tylko dla dzieci. Obecnie głównymi odbiorcami nowoczesnych planszówek są dorośli. Dlaczego? Współczesne gry, przy zachowaniu prostoty zasad, zapewniają grającym spory wysiłek umysłowy, napięcie związane z rywalizacją a często także... wiele klimatu z popularnych filmów, książek, epok historycznych Dają możliwość wyboru i realizacji własnej strategii, zaskakują, wciągają, pozwalają na żywa interakcje ze współgraczami. Czasem występuje w nich element losowy (np. rzut kostką, dobieranie kart, losowanie żetonów z woreczka), czasem opierają się wyłącznie na decyzjach graczy. To bez wątpienia inteligentna rozrywka i coraz lepiej rozwijający się rynek - także w Polsce.
Gorąco namawiamy do lektury całości niniejszego tekstu - da Ci to w miarę kompletny zestaw informacji 'na początek'
Pierwsza część tekstu pozwoli Ci nieco lepiej sprecyzować, czego tak naprawdę szukasz i co będzie optymalnym wyborem
Druga, to propozycje gier w różnych kategoriach
W trzeciej części znajdziesz porady, jak mądrze wybierać spośród bogatej oferty sklepów planszówkowych i gdzie szukać informacji, recenzji czy opinii o interesujących Cię grach.
W czwartej części znajdziesz objaśnienia najważniejszych terminów używanych w dyskusjach, m.in. na tym forum, a także wytłumaczenie najpopularniejszych przykładów mechaniki w grach planszowych.
Wybór gry
No to do dzieła. Na początek zadaj sobie kilka pytań:
- z kim zamierzasz grać najczęściej?
W grach planszowych bardzo wyraźnie widać cechy charakteru i upodobania graczy. Bierz je pod uwagę. Zakochana w sobie para papużek-nierozłączek niekoniecznie ucieszy się, gdy sprezentujesz im planszówkę polegającą na ciągłej walce, wzajemnym najeżdżaniu i paleniu wiosek. Osoby lubiące rywalizować raczej nie spełnią się w grze o niewielkim poziomie interakcji. Gdy planszówki wyciągasz od czasu do czasu na spotkaniach ze znajomymi, nie katuj ich tytułem, który – choć potencjalnie świetny - rozkłada się kwadrans (stosy kart, żetonów, figurek) a zasady tłumaczy się kolejne pół godziny. Uciekną, a jeśli kiedykolwiek wrócą – zastrzelą Cię za każdą wzmiankę o grze planszowej. Inne gry wybiera się do gry z kumplami na przerwie lekcyjnej, inne na rodzinne spotkanie itp. - ustal, w jakim celu kupujesz grę.
Pamiętaj, że nic Ci po najlepszej nawet grze z rankingu boardgamegeek.com (o nim nieco niżej), jeśli nikt ze znajomych i rodziny nie będzie chciał w nią grać. Lepsza od niej, będzie gra z niższej pozycji, która jednak ma szanse spodobać się Twoim potencjalnym współgraczom. Dobieraj gry nie tylko pod kątem własnych upodobań, ale przede wszystkim pod kątem upodobań ludzi, którzy będą z Tobą grali. Przynajmniej na początku. Dlatego, zanim kupisz - pytaj się, czytaj recenzje, myśl.
Spokojnie – to nie jest takie trudne. Poniżej znajdziesz kilka sprawdzonych propozycji na każdą okazję.
- ile osób będziesz miał do dyspozycji?
Również ważna kwestia. Powiedzmy, że spodobała Ci się niesłychanie pewna gra, np. osadzona w świecie niedawno przeczytanej książki. Teoretycznie może bawić się przy niej od 3 do 5 graczy. Przeczytane opinie recenzentów i posiadaczy gry są jednak zgodne, że tak naprawdę zdecydowanie najlepsza zabawa jest w pełnym, pięciooosobowym składzie. Uwierz, że w takim wypadku nie warto jej kupować, jeśli przewidujesz, że do gry zbierzesz maksymalnie 3, z rzadka 4 osoby. Po prostu szkoda pieniędzy, bo jest duże prawdopodobieństwo, że gra się Wam nie spodoba – jak mówią planszówkowicze: 'nie rozwinie skrzydeł'. Zwłaszcza istotne jest to w przypadku gry 'na prezent'. Zadbaj, żeby znajoma, bezdzietna para również sama mogła sobie pograć w grę, którą od Ciebie dostanie, bez liczenia na znajomych (dobrze działający wariant 2os konieczny!)
- ile możesz wydać na gry?
Cóż - pojedyncza gra to zwykle wydatek rzędu 100-130 zł. Tańsze są zwykle gry dwuosobowe i karciane, a z kolei gry ze spora ilością elementów (plastikowe figurki, karty) bywają i sporo droższe. Warto więc dobrze się zastanowić, zanim dokonamy wyboru. Zastanowić i poszukać atrakcyjnej ceny w sklepach, także internetowych. Polecam też przejrzenie forumowego wątku 'Handel, wymiana – oferty prywatne' http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewforum.php?f=10
Często można tam zakupić gry w atrakcyjnej cenie, i – prawie zawsze – w bardzo dobrym lub idealnym stanie. W tym wątku będziecie mogli także sprzedać lub wymienić na inną, zakupioną grę, która nie znajdzie Waszego uznania. Planszówki nie tracą aż tak wiele na wartości i dosyć chętnie znajdują nabywców.
Propozycje
Bardzo ważny jest dobry, ciekawy początek – byś Ty i Twoi znajomi czy rodzina, dobrze bawili się już przy pierwszej zakupionej grze. No i nie żałowali wydanych pieniędzy

Poniżej proponujemy tytuły, które są dostępne bez większych problemu w polskich sklepach planszówkowych i które są uważane za jedne z najlepszych w swoim gatunku, a przy tym bardzo przystępne, o jasnych zasadach.
Między innymi z tych powodów uznaliśmy je za najciekawsze dla osób stawiających dopiero pierwsze kroki w planszówkowym hobby. Jesteśmy przekonani, że wymienione tytuły mają duże szanse przypaść Wam do gustu.
Pamiętaj jednak, że rynek gier planszowych jest przebogaty. Mamy nadzieję, że rozpoczniesz wkrótce własne poszukiwania. Musisz wiedzieć, że odkrywanie nowych, ciekawych tytułów to jedna z najfajniejszych rzeczy w tym hobby.
Oznaczenia
PL - gra do nabycia w pełnej polskiej wersji językowej
ENG/PL lub GER/PL – wydanie angielskie lub niemieckie, instrukcja PL i tłumaczenie elementów gry jest do ściągnięcia z internetu (serwis boardgamegeek.com) lub dołączana przy zakupie w sklepie. Najczęściej nie występują w trakcie gry żadne problemy językowe, bez względu na wiek i językowe zdolności współgraczy
ENG lub GER - gra dostępna w wersji angielskiej/niemieckiej. Zwykle w przypadku takich gier jedna osoba musi znać dany język na dobrym poziomie, żeby wytłumaczyć zasady, ew zrobić tłumaczenie elementów. Pozostali gracze powinni znać ten język na poziomie wystarczającym do zrozumienia np właśnie wyciągniętej karty zdarzeń etc (zwykle poziom bardzo przeciętny)
ENG+ - gry wymagające dobrej znajomości języka angielskiego u wszystkich graczy
lekkie – gry, które mają dużą szansę spodobać się każdemu, w każdym przedziale wiekowym. Proste zasady, krótki czas rozkładania gry i umiarkowany czas rozgrywki, a przy tym duża grywalność – to kryteria, którymi się kierowaliśmy przy wyborze.
ambitniejsze tytuły warte zainteresowania – tutaj proponujemy gry wymagające większego skupienia i nieco bardziej złożone (dłuższy czas rozgrywki, zwykle większa ilość elementów) które pełnię oferowanych możliwości, strategii, dróg prowadzących do zwycięstwa odsłaniają w miarę zdobywania przez graczy doświadczenia. Przyswojenie zasad wciąż nie powinno stanowić żadnego problemu, nadają się jednak przede wszystkim do systematycznych rozgrywek w stałej grupie. Polecamy je graczom bardziej wymagającym, szukającym czegoś ambitniejszego, ale już PO zakupie swojej pierwszej planszówki.
Gry nawiązujące tematem do popkultury – to zwykle doskonały prezent dla miłośników danego tematu. Charakteryzują je eleganckie wydania, sporo miłych dla oka rekwizytów (karty, figurki), a przede wszystkim wyczuwalny klimat oryginalnej powieści, filmu czy gry komputerowej.
- Arkham Horror (ENG+/PL, wkrótce PL, recenzja, recenzja) - gra przygodowa nawiązująca do literatury H.P.Lovecrafta, w której gracze usiłują powstrzymać przyjście Wielkich Przedwiecznych
- gry osadzone w tolkienowskim Śródziemiu, m.in., War of the Ring (ENG+/PL, recenzja) Władca Pierścieni:Konfrontacja (ENG/PL, recenzja,instrukcja )
- planszowe wersje komputerowych hitów: Starcraft (ENG, recenzja), Warcraft (ENG,recenzja ), World of Warcraft:The Adventure Game(ENG, wkrótce PL), Doom:The Boardgame (ENG, recenzja, recenzja), Age of Empires III (ENG,recenzja) Railroad Tycoon (GER lub ENG, recenzja ), Age of Mythology
- Gra o Tron - strategia oparta na sadze Lodu i Ognia, George'a R.R.Martina (PL, 3-5 os, recenzja, instrukcja)
- Filary Ziemi - gra oparta na powieści Kena Folleta pod tym samym tytułem (PL, 2-5 os) recenzja, instrukcja )
- gry o wampirach: Fury of Dracula (ENG+/PL, recenzja, videorecenzja)
- gry o zombie - Zombiaki (PL, recenzja, recenzja ), Last Night on Earth (ENG, videorecenzja, recenzja w podcascie 'Planszostacja')
- Marvel Heroes (ENG, 2-4 os, recenzja) - superbohaterowie z komiksów universum Marvela w akcji
- BattleStar:Galactica - gra kooperacyjna, oparta na motywach znanego serialu s-f
- Age of Conan (wkrótce)
Gry dwuosobowe – warto wybierać je wspólnie z naszym potencjalnym współgraczem. W tej kategorii znajdziemy najróżniejsze tytuły: od króciutkich, nieco abstrakcyjnych karcianek, po ambitne, mózgożerne strategie. Do wyboru, do koloru.
lekkie
- Zaginione Miasta (PL, recenzja, videorecenzja instrukcja)
- Władca Pierścieni:Konfrontacja (ENG/PL, recenzja, instrukcja)
- San Juan (ENG/PL, 2-4 osób, recenzja ) - karciana wersja planszowego hitu Puerto Rico
- Mr Jack - gra logiczno-detektywistyczna (ENG/PL, recenzja w podcascie 'Planszostacja')
- Neuroshima Hex (PL, 2-4 os) - najbardziej znana polska gra, teraz w nowej szacie graficznej (recenzja, recenzja)
ambitniejsze tytuły warte zainteresowania
- Caylus (ENG/PL, 2-4 osób, recenzja recenzja)
- Tygrys i Eufrat (PL, 2-4 os, recenzja, recenzja)
- Twilight Struggle - zimna wojna, polityczna walka mocarstw (ENG+,recenzja )
Graj z dziećmi (i nie tylko!) - są to gry dedykowane do grania z dziećmi, zwykle w wieku od 6 do 9 lat. Bardzo proste zasady, przyjazny temat, atrakcyjna grafika zachęci je do gry. Warto podkreślić, że nie znajdziemy w nich oklepanego mechanizmu 'rzuć kostką przesuń się do przodu o liczbę pól równą ilości wyrzuconych oczek', znanego choćby z 'chińczyka' - o nie. Zmuszają one do kombinowania, podejmowania decyzji, określania celów do osiągnięcia - oczywiście, wszystko na miarę możliwości naszych dzieci. Często sami będziemy zaskoczeni, jak dobrze sami się bawimy przy tych grach także my - dorośli.
- Super Farmer(PL, 2-4 os, recenzja, recenzja)
- Hej, to moja ryba! (PL, 2-4 os, recenzja)
- Wilki i Owce (PL, 2-4 os, recenzja, recenzja)
- Zlot Czarownic (PL, 2-6 os, videorecenzja, recenzje)
Gry rodzinne i na spotkania ze znajomymi – Najbardziej uniwersalny gatunek gier. Atrakcyjne wydanie, nieskomplikowane zasady i bardzo, bardzo duża grywalność sprawiają, że zwykle bardzo dobrze bawią się przy nich osoby w każdym wieku, na spotkaniach rodzinnych czy w gronie przyjaciół. Tury trwają krótko, gra jest dynamiczna, zwykle o dużej interakcji. Prezentowane poniżej tytuły świetnie nadają się też na wciąganie w planszówkowe hobby nowych osób. Tytuły zgrupowane w kategorii średnie wymagają w trakcie gry nieco większego skupienia i planowania od graczy. Posiadają także mniejszy niż lekkie poziom losowości.
lekkie
- Osadnicy (PL, 3-4 os, videorecenzja, recenzja, instrukcja
- Wsiąść do Pociągu (PL, 3-5 os, videorecenzja, recenzja wersji amerykańskiej, recenzja wersji amerykańskiej)
- Carcassone (PL, 2-4 os, recenzja, recenzja, videorecenzja)
- Niagara (PL, 3-5 os, recenzja, instrukcja)
- Thebes (ENG/PL, 2-4 os, recenzja, videorecenzja )
- Ubongo (ENG, 2-4 os, recenzja)
średnie
- Stone Age (ENG/PL, 2-4 os, recenzja, recenzja)
- Samurai (PL, 2-4 os, recenzja, instrukcja )
- Blue Moon City (PL, 2-4 os, , recenzja, videorecenzja, instrukcja)
-Wysokie Napięcie (PL, 2-6 os,recenzja, recenzja, videorecenzja) - walka koncernów energetycznych o osiągnięcie jak najrozleglejszej sieci. Niby nic takiego, ale... jak się gra!
ambitniejsze tytuły warte zainteresowania
- Puerto Rico (PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja, instrukcja) - rozbudowywanie własnych posiadłości na wyspie Puerto Rico. W co zainwestować? W Tytoń, kawę, indygo, a może w najtańszą kukurydzę?
- Agricola (PL, 1-5 os, recenzja, recenzja, videorecenzja, instrukcja) - aktualnie zajmująca 1 miejsce w rankingu najlepszych gier świata, Agricola przedstawia w interesujący sposób dolę XVII-wiecznej rodziny chłopskiej. Obsiewanie pól, sadzenie warzyw, hodowla, żniwa, rozbudowa domostwa - wszystko to budzi w Agricoli zaskakująco wiele emocji
Wieloosobowe gry strategiczne – Radzimy wielką ostrożność przy nabywaniu tego typu gier na samym początku przygody z planszówkami i bez konsultacji z potencjalnymi współgraczami. Zwykle niemożliwe jest w nich osiągnięcie zwycięstwa bez odpowiednio agresywnej gry (podbój militarny, osiąganie dominacji gospodarczej) i prowadzenia odpowiedniej polityki (negocjowanie ze współgraczami sojuszów i i zdrad). Nie każdy dobrze odnajduje się w tego rodzaju działaniach. Czas rozgrywki najczęściej przekracza 2 godziny, a zdecydowanie najlepsza zabawa jest przy maksymalnym składzie (5-6 osób). Z drugiej strony - gry strategiczne przy właściwej grupie ludzi zapewniają naprawdę niezapomniane wrażenia...
- Mare Nostrum (GER/PL, 3-5 os, recenzja)
- Antike (GER/PL, 2-6 os, recenzja, videorecenzja)
ambitniejsze tytuły warte zainteresowania
- Imperial (ENG/PL, 3-6 os, recenzja)
- Shogun (ENG/PL, 3-5 os, recenzja)
- Gra o Tron - strategia oparta na sadze Lodu i Ognia, George'a R.R.Martina (PL, recenzja, instrukcja)
Gry wojenne – gry o tematyce wojennej, nawiązujące do popularnych wydarzeń historycznych (Starożytność, II wojna światowa). Atrakcyjnie wydane (figurki i klocki zamiast żetonów), o prostych zasadach (niektóre nadają się także do rozgrywek z dziećmi), powinny dobrze sprawdzić się wśród osób zainteresowanych historią i posiadających żyłkę strategiczną. Proponowane przez nas tytuły pozwalają rozegrać ciekawe bitwy lub nawet całe kampanie w czasie mniej więcej 60-90 minut. Stanowią też bardzo fajną zachętę do sięgnięcia po poważniejsze gry strategiczne.
lekkie:
- Memoir'44 - walki amerykańsko- niemieckie z okresu II wojny światowej (ENG/PL, 2 os, recenzja)
- Command&Colors: Ancients - bitwy pomiędzy Kartagina, Rzymem i Syrakuzami (ENG, 2 os, recenzja)
- BattleLore (ENG, 2 os, recenzja, videorecenzja) - bitwy świecie fantasy, przypominającym nasze Średniowiecze
- Neuroshima Hex (PL, 2-4 os) - najbardziej znana polska gra, teraz w nowej szacie graficznej (recenzja, recenzja)
- Duel in the Dark (ENG/PL, 1-2 os, recenzja) - pojedynek na nocnym niebie nad III Rzeszą. Niemieckie myśliwce usiłują zestrzelić brytyjską wyprawę bombową
ambitniejsze tytuły warte zainteresowania
- Tide of Iron (ENG/PL, 2-4 os, recenzja) walki w skali taktycznej we Francji w 1944 roku
- Conflict of Heroes (ENG, wkrótce ENG/PL, 2-4 os) - front wschodni, walki w skali taktycznej
- Hannibal Barkas(PL, 2-5 os, recenzja, recenzja, instrukcja ) - kampania II wojny punickiej, także scenariusze "what if...?"
- Friedrich (ENG/PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja) - XVIII wiek, wojna siedmioletnia i starcia Fryderyka Wielkiego z wojskami koalicji. Oryginalna, niebanalna gra wojenna
- Hammer of the Scots (ENG, 2os, recenzja) - powstanie Szkotów pod wodza Williama Wallace'a, znane z filmu 'Braveheart'
Gry kooperacyjne - nie zawsze musisz rywalizować ze współgraczami. W grach kooperacyjnych wspólnie stawiacie czoła przeciwnościom losu i ratujecie świat przed zagrożeniem. Przeciwnikiem może być sama gra (np układ kart) lub jeden ze współgraczy odgrywający 'Tego Złego', któremu pozostali razem się przeciwstawiają. Gry kooperacyjne mocno integrują graczy, sprawiają, że wspólnie planują własne działania.
lekkie
- Pandemic (ENG/PL, 1-4 os, recenzja w podcascie 'Planszostacja', videorecenzja) walka z ogólnoświatową epidemią
- Shadow over Camelot (ENG/PL, 3-6 os, recenzja, recenzja) - Rycerze Okrągłego Stołu wspólnie stawiają czoła Złu
- Last Night on Earth (ENG, videorecenzja, recenzja w podcascie 'Planszostacja') - amerykańskie prowincjonalne miasteczko i... hordy zombich! Czy uda Wam się przetrwać do świtu?
ambitniejsze tytuły warte zainteresowania:
- Fury of Dracula (ENG+/PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja) - Łowcy ścigają Draculę po całej Europie? Gdzie ukrywa się wampiryczny hrabia?
Gry ekonomiczne - znajdziesz w nich prawdziwe mechanizmy rynkowe (np. podaż/popyt) i wszystkie właściwe biznesowi dylematy: kupić? Sprzedać? W co zainwestować? W odróżnieniu od Monopoly, powszechnie, lecz niesłusznie uważanej za grę ekonomiczną, losowość jest w nich bardzo ograniczona. Kluczowe są decyzje gracza – trafne, lub nie. Sporo w grach ekonomicznych kalkulowania (a jakże!), stąd raczej średnio nadają się na zakrapiane imieniny u cioci. Dają jednak sporo satysfakcji z... zarabiania pieniędzy oczywiście!
- Acquire (ENG/PL, 3-6 os) - walka rekinów finansowych o korzystne przejęcia sieci hoteli
-Wysokie Napięcie (PL, 2-6 os,recenzja, recenzja, videorecenzja) - walka koncernów energetycznych o osiągnięcie jak najrozleglejszej sieci. Niby nic takiego, ale... jak się gra!
- Puerto Rico (PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja, instrukcja) - rozbudowywanie własnych posiadłości na wyspie Puerto Rico. W co zainwestować? W Tytoń, kawę, indygo, a może w najtańszą kukurydzę?
Ambitniejsze tytuły warte zainteresowania
- Brass (ENG, 2-4 os, recenzja) - rywalizacja przemysłowców w XIXwiecznej Wielkiej Brytanii
Gry przygodowe - w swoim założeniu bardzo podobne do Magii i Miecza (na pewno znasz...). Najczęściej kierujemy poczynaniami bohaterów mierzących się ze Złem. Schemat zwykle jest podobny: ruch bohaterem, następnie pociągnięcie karty wydarzeń i realizacja zaistniałej sytuacji (np. walka z potworem widniejącym na karcie, znalezienie skarbu etc etc). Tym niemniej od czasów Magii i Miecza pojawiło się kilka ciekawych tytułów, z nowymi, świeżymi pomysłami.
Ze względu na dużą ilość anglojęzycznych tekstów na licznych kartach, czym charakteryzują się przygodówki, radzimy początkującym ograniczyć się do gier polskojęzycznych, przedstawionych poniżej:
- Dungeoneer (PL, 2-4 os, recenzja,instrukcja) - przygodówka-karcianka
- Runebound (PL, 2-6 os, recenzja, instrukcja - klasyczna, planszowa przygodówka. Następca Magii i Miecza
- World of Warcraft:The Adventure Game(ENG+, wkrótce PL, videorecenzja - gra przygodowa w świecie Warcrafta Poprowadź czterech bohaterów do sławy, tocząc walki, zdobywając cenne przedmioty i wykonując misje
Warte zainteresowania tytuły anglojęzyczne:
- Descent (ENG, 2-5 os, recenzja) - poprowadź bohaterów, stawiając wspólnie czoło mrocznemu Panu Podziemi.
- Last Night on Earth (ENG, videorecenzja, recenzja w podcascie 'Planszostacja') - amerykańskie prowincjonalne miasteczko i... hordy zombich! Czy uda Wam się przetrwać do świtu?
- Fury of Dracula (ENG+/PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja) - Łowcy ścigają Draculę po całej Europie? Gdzie ukrywa się wampiryczny hrabia?
Gry logiczne - abstrakcyjne gry logiczne. Ta specyficzna kategoria eleganckich gier, ma w Polsce wielu fanów. Zainteresowani mogą nią być np początkujący planszówkowicze, grający wcześniej w szachy, go czy inne tradycyjne gry.
kompletnie się nie znam - zerkijcie, czy tu wszystko w porządku, np czy Hive to faktycznie ambitniejszy tytuł?
lekkie
- Abalone (PL, 2 os, videorecenzja, recenzja, recenzja)
- Blokus(PL, 2-4 os., recenzja , recenzja)
- Quarto! (ENG, 2os)
-Quoridor (ENG, 2-4 os.)
- Ingenious (ENG/PL, 1-4 os,videorecenzja)
Ambitniejsze tytuły warte zainteresowania
- Rój(PL, 2 os, recenzja, recenzja
- Tzaar (ENG, 2os)
- Dvonn (ENg, 2os, informacja)
Gry imprezowe – można się przy nich bardzo dobrze bawić praktycznie wszędzie, przy każdej okazji i z towarzystwem w każdym wieku. Zasady są banalne, udział może brać nawet kilkanaście osób, a wszystko trwa najczęściej nie dłużej niż 30 minut. Gry imprezowe mają w rzeczywistości charakter bardziej 'zabawy', niż 'gry', i tak też należy je traktować. Nie zaznasz w nich wysiłku intelektualnego. Spodziewaj się za to krzyków uciechy, śmiechu i ogólnej radochy. Bardzo dobre na zakrapiane 'imieniny u cioci' albo szkolną wycieczkę. Przez planszówkowiczów są wykorzystywane jako rozluźniający przerywnik między poważniejszymi tytułami
- Bang (PL, 4-7 os, recenzja, videorecenzja) - pojedynek na Dzikim Zachodzie. Wygra Szeryf czy Bandyci? A może Renegat? Ale kto jest kim...?
- Fasolki (PL, 3-6 os, recenzja) - czy sadzenie fasoli może być tematem partygame? Zdecydowanie może być!
- Cash&Guns (ENG, recenzja wersji live) - bandyci dzielą łupy po udanym skoku. Niespodziewanie dochodzi do strzelaniny...
- Sabotażysta (PL, 3-10 os, recenzja) - który z graczy jest sabotazystą i utrudnia prace górników-krasnoludów?
- Jungle Speed/Prawo Dżungli (PL, 2 i więcej, recenzja, recenzja) - okaż się szybszy i zwinniejszy od przeciwników w walce o totem.
- Pitchcar (PL, bez ograniczeń, videorecenzja , multimedialna relacja z zawodów w Warszawie w 2007 roku) - tradycyjna gra w kapsle w nowym wydaniu
Know-how, czyli jak samodzielnie wybierać dla siebie planszówki?
A więc spodobało Ci się i pragniesz bardziej zagłębić się w planszówkowe hobby, poszukać samodzielnie tytułów, które Cię zainteresują? Fajnie. Naprawdę się cieszymy. Pamiętaj o trzech podstawowych pytaniach, które powinieneś sobie zadać przed zakupem:
- z kim będę grać?
- w ile osób?
- ile mam pieniędzy i co mogę za nie kupić?
Wiesz już, z kim będziesz grał w nową planszówkę i jaka mniej więcej powinna być? Świetnie
Poniżej znajdziesz kilka porad jak się do poszukiwań zabrać oraz linki do najciekawszych witryn w sieci, z informacjami, recenzjami i opiniami o grach planszowych.
1. Poszukiwania gier najlepiej rozpocząć przeglądając ofertę sklepów internetowych, lub odwiedzając pobliski sklep z grami.
Lista sklepów
Oczywiście, jeśli chcesz sprawę załatwić szybko, możesz spokojnie zaufać ludziom pracującym w tych sklepach. Przeważająca większość z nich od dawna zajmuje się planszówkami. Wiedzą, co mogłoby Ci się spodobać – nie wcisną Ci byle czego.
Jeśli jednak chciałbyś samodzielnie zdecydować/znaleźć grę, której aktualnie potrzebujesz, na razie jeszcze powstrzymaj się z kupnem. Wytypuj sobie kilka tytułów które Cię zainteresowały i zacznij zbierać o nich informacje.
2. Poszukaj recenzji w polskich serwisach poświęconych grom planszowym. Na stronach wydawców i na stronach sklepów są często umieszczone instrukcje gier. Ściągnij je i przeczytaj. Odpowiedzą Ci na podstawowe pytania (jak gra przebiega? jaki jest jej stopień komplikacji?)
[umieszczamy tu linki do nich?]
3. Na tym forum dyskutowano wielokrotnie o najróżniejszych grach. Poszukaj wątku (wątków) poświęconych interesującym Cię grom. Niejednokrotnie prowadzone dyskusje pomogą Ci podjąć decyzję, albo zwrócą uwagę na inny tytuł, który do tej pory pomijałeś.
4. Poszukaj informacji o grze w anglojęzycznym serwisie boardgamegeek.com. Serwis ten grupuje tysiące planszówkowiczów z całego świata, dzielących się wrażeniami odnośnie posiadanych przez siebie tytułów. Co można w nim znaleźć?
- liczne recenzje i opinie pisane przez samych graczy – popularne tytuły posiadają na tym serwisie i po kilkadziesiąt recenzji pisanych pod różnym kątem
- bogate galerie zdjęciowe pozwolą Ci się zorientować w wizualnej stronie gry
- ranking najlepszych gier świata w ocenie planszówkowiczów.
Gry na średnim poziomie 8/10, są uznawane za wybitne. 7/10 to gry z pewnością dobre. 6,5/10 to wciąż nie są gry słabe - raczej specyficzne, które nie każdemu przypadną do gustu. Tymi w okolicach 5/10 nie warto się interesować
W opisie każdej gry znajdziesz także przydatne statystyki:
- Avg. Game Weight - poziom komplikacji gry - na początek lepiej wybieraj gry o średnim poziomie między 2 a 2.50
- User suggested # of Players - rekomendowana liczba graczy. To, że gra jest nominalnie na 2 do 5 graczy, nie oznacza, że działa jednakowo dobrze przy każdej liczbie osób. Warto mieć to na uwadze i sprawdzić, co sądzą o tym jej posiadacze.
5. Wszystkie te zebrane informacje nie zastąpią Ci jednak bezpośredniego kontaktu z właściwą grą. Przejrzyj forum, w dziale 'spotkania i konwenty' - całkiem prawdopodobne, że jeśli mieszkasz w dużym mieście, gdzieś w Twojej okolicy odbywają się regularne spotkania planszówkowe. Możesz tam śmiało przyjść, porozmawiać z ludźmi, zagrać w gry, które Cię interesują (warto wcześniej umówić się w odpowiednim wątku, żeby ktoś je przyniósł).
Spotkania i konwenty-wątek
Regularne spotkania planszówkowe (warto sprawdzić na forum, czy spotkania odbywają się w dalszym ciągu)
Inne ciekawe miejsca w sieci:
6. Mocno polecamy franko- i anglojęzyczny serwis Bruno Faidutti'ego, znanego twórcy i miłośnika gier planszowych. Krótkie, ilustrowane opisy gier znajdujących się w jego przebogatej kolekcji wskazują bezbłędnie plusy i minusy danego tytułu. Na uwagę zasługują liczne odnośniki do innych, podobnych gier.
http://www.faidutti.com/index.php?Module=ludotheque
7. Bardzo ciekawe są recenzje Video, tworzone przez Scotta Nicholsona (prywatnie wykładowca na uniwersytecie Syracuse) czy grupę ObsessedBoardgamers
Łącznie przedstawiono w nich ok 70 najbardziej popularnych tytułów. Każda Videorecenzja nie tylko prezentuje i opiniuje grę, ale także w przystępny sposób wyjaśnia jej mechanikę i zasady.
8. Serwis boardgamenews.com dostarczy Ci informacji o projektowanych przez wydawnictwa nowościach. Warte uwagi są także felietony i wywiady ze znanymi twórcami gier.
No dobrze
To by było na tyle
W razie potrzeby, chętnie odpowiemy na Twoje wątpliwości na forum. Choć pamiętaj, że WSZYSTKIE potrzebne informacje znajdziesz podanych przez nas źródłach

Życzymy wielu, wielu... bardzo wielu emocjonujących gier

Ostatnio zmieniony 29 wrz 2008, 14:53 przez Odi, łącznie zmieniany 3 razy.
Re: Nowy wątek 'Dla Nowicjuszy'
Nigdzie nie jest wyjaśnione co to znaczy "grywalność", a nie jest to termin, który początkujący będzie znał.
Re: Nowy wątek 'Dla Nowicjuszy'
http://docs.google.com/Doc?id=dhmc8gx8_217ck9z82fj
Poprawione trochę literówek, spacji po nawiasach i przecinkach, zamienione "2os" na "dwuosobowe" w pierwszym akapicie kiedy jeszcze nikt nie wie co to znaczy :) Pododawałem trochę kropek i średników na końcach "wyliczanek" (list). Link do Ingenious jest troszkę niedobrze (liczba graczy jest linkiem) ale w googlu ciężko to zmienić :) tzn. musiałbym nowy hyperlink robić a ja tu tylko przecinki poprawiam.
Merytorycznych kwestii nie ruszałem.
EDIT: najważniejsza sprawa - nie puszczajcie tego jako jednego posta tylko podzielone tak jak lecą działy tekstu, bo od takiego referatu w całości można się odbić a podzielony będzie śliczny i czytelny.
Pomyślałem też, że może przydałby się cały dział forum dla nowych? Żeby było takie miejsce, gdzie forumowe mądrale (w tym ja, ale nie jestem jedyny) mają kompletny zakaz wymądrzania się, podśmiechawek itd? Pewnie w tym dziale będzie góra kilka postów na tydzień, ale uważam że przyda się takie sanktuarium. Chociaż to temat do "sugestii dot. forum" i zaraz to tam wkleję.
Poprawione trochę literówek, spacji po nawiasach i przecinkach, zamienione "2os" na "dwuosobowe" w pierwszym akapicie kiedy jeszcze nikt nie wie co to znaczy :) Pododawałem trochę kropek i średników na końcach "wyliczanek" (list). Link do Ingenious jest troszkę niedobrze (liczba graczy jest linkiem) ale w googlu ciężko to zmienić :) tzn. musiałbym nowy hyperlink robić a ja tu tylko przecinki poprawiam.
Merytorycznych kwestii nie ruszałem.
EDIT: najważniejsza sprawa - nie puszczajcie tego jako jednego posta tylko podzielone tak jak lecą działy tekstu, bo od takiego referatu w całości można się odbić a podzielony będzie śliczny i czytelny.
Pomyślałem też, że może przydałby się cały dział forum dla nowych? Żeby było takie miejsce, gdzie forumowe mądrale (w tym ja, ale nie jestem jedyny) mają kompletny zakaz wymądrzania się, podśmiechawek itd? Pewnie w tym dziale będzie góra kilka postów na tydzień, ale uważam że przyda się takie sanktuarium. Chociaż to temat do "sugestii dot. forum" i zaraz to tam wkleję.
Re: Nowy wątek 'Dla Nowicjuszy'
Tekst bardzo mi sie spodobal. Dwa detale - ja osobiscie usunalbym Neuroshime z gier wojennych i umiescilbym ja w "rodzinnych srednich". (Gra wojenna to to raczej nie jest. Mam poza tym niejakie watpliwosci czy ona sie w ogole nadaje dla zupelnie zielonych osob, ze wzgledu na dosc hermetyczny temat, chyba ze osoby te lubia Neuroshime RPG
. Z drugiej strony jest na tyle fajna, ze szkoda ja calkiem wyrzucic). Ponadto, uwazam, ze albo Battlelore, albo C&C: Ancients, 3 gry z systemu Commands and Colors to juz lekki przesyt (mam nadzieje, ze nie masz zamiaru dolozyc jeszcze Hold the Line
). Dolozylbym jednak na powrot Manoeuvre (naprawde ta gra dziala cuda jako gateway game, nie spotkalem jeszcze osoby, ktora by sie przy niej zle bawila, a gralem takze z osobami niemajacymi na co dzien nic wspolnego z graniem w planszowki). Rozwazylbym Hannibal: Rome vs. Carthage, ale bylaby to chyba najbardziej skomplikowana gra z listy (co nie znaczy ze trudna do opanowania) nie liczac Barkasa. Swietne byloby Warriors of God, ale z dostepnoscia tej gry w Polsce wciaz jest chyba, poki co, na tyle krucho, ze nie wiem, czy warto ja tu wstawiac.


Re: Nowy wątek 'Dla Nowicjuszy'
Brak linku do Agricoli.
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
magazyn
- mistrz_yon
- Posty: 705
- Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 157 times
- Been thanked: 253 times
- Kontakt:
Re: Nowy wątek 'Dla Nowicjuszy'
Spojrzałem jeszcze raz i jak dla mnie, widzę jedną poważną wpadkę. Jednym z większych nieporozumień jeśli chodzi o gry planszowe jest rozumienie zwrotu "gry strategiczne". Trochę już planszówki popularyzuję i NIGDY nie spotkałem się z sytuacją, by te gry były rozumiane inaczej niż gry militarno-polityczne. A to przecież jawne nadużycie.
Przykłady? Chociażby "Sankt Petersburg", "Hacienda", "Mezopotamia" czy "Notre Dame" - absolutnie klasyczne strategie, ale nie mające nic wspólnego z polityką czy wojnami i całym tego typu sztafażem, a odnoszące się do podstawowego rozumienia strategii - dalekowzrocznego planowania.
Przykłady? Chociażby "Sankt Petersburg", "Hacienda", "Mezopotamia" czy "Notre Dame" - absolutnie klasyczne strategie, ale nie mające nic wspólnego z polityką czy wojnami i całym tego typu sztafażem, a odnoszące się do podstawowego rozumienia strategii - dalekowzrocznego planowania.
- Odi
- Administrator
- Posty: 6658
- Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 730 times
- Been thanked: 1114 times
Re: Nowy wątek 'Dla Nowicjuszy'
Dlatego chyba nie ma sensu zawracanie kijem Wisły... W grach planszowych strategię mamy i w Agricoli, i Race for the Galaxy, i w Ticket to Ride i w ogóle wszędzie ją mamy. Zresztą sam też pisałem o tym, zarówno dosłownie (choćby we wstępie: "Współczesne gry, przy zachowaniu prostoty zasad, zapewniają grającym spory wysiłek umysłowy, napięcie związane z rywalizacją [...] Dają możliwość wyboru i realizacji własnej strategii, zaskakują, wciągają, pozwalają na żywa interakcje ze współgraczami.") jak i nie-wprost (wszędzie tam, gdzie jest mowa o planowaniu i wyznaczaniu celów)mistrz_yon pisze:Jednym z większych nieporozumień jeśli chodzi o gry planszowe jest rozumienie zwrotu "gry strategiczne". Trochę już planszówki popularyzuję i NIGDY nie spotkałem się z sytuacją, by te gry były rozumiane inaczej niż gry militarno-polityczne
Skoro wszyscy rozumieją 'gry strategiczne' w kontekście polityczno-militarnym, to... dobrze. Będą od razu wiedzieli, czym mniej więcej charakteryzują się proponowane gry.
salumna - masz rację, chyba kilka najważniejszych terminów będzie trzeba wyjaśnić na początku, np we Wstępie
waffel - dzięki. Może i masz rację z tym nowym działem...
wilk - fakt, że to trzy gry w tym samym systemie, ale na tyle różne (wydanie, setting) i popularne, że IMHO wymagają odrębnego wspomnienia. Manoeuvre... Sam tą grę mam, bardzo ja lubię, ale... hm. No nie wiem, czy ona nadaje się na początek (żetony, kiepskie plansze, abstrakcyjność). Co do HRvC nie jestem przekonany (zbyt trudne), a WoG odpada absolutnie, z racji małej popularności
Re: Nowy wątek 'Dla Nowicjuszy'
Co do logicznych to skupiłbym się raczej na cechach charakterystycznych zamiast pisać "dla szachistów" z czym sie nie zgadzam.
- brak tematu
- minimalistyczna ilość zasad dających jednak dużo możliwości rozgrywki
Tzaar ani Dvonn nie są jakieś specjalnie złożone (jak większość gier logicznych), właściwie to tylko Ingenious zaliczyłbym do lżejszych z powodu czynnika losowego. Hive od biedy można uznać za "dla ambitnych" bo jest parę typów robali... ale bez przesady, raczej wywaliłbym ten podział.
- brak tematu
- minimalistyczna ilość zasad dających jednak dużo możliwości rozgrywki
Tzaar ani Dvonn nie są jakieś specjalnie złożone (jak większość gier logicznych), właściwie to tylko Ingenious zaliczyłbym do lżejszych z powodu czynnika losowego. Hive od biedy można uznać za "dla ambitnych" bo jest parę typów robali... ale bez przesady, raczej wywaliłbym ten podział.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
Re: Nowy wątek 'Dla Nowicjuszy'
Zgadzam się, że ten podział gier logicznych jest trochę sztuczny ale zaproponowałem go na podstawie swoich obserwacji poczynionych przy graniu w wymienione gry logiczne z nowicjuszami. 

Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
magazyn
- mistrz_yon
- Posty: 705
- Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 157 times
- Been thanked: 253 times
- Kontakt:
Re: Nowy wątek 'Dla Nowicjuszy'
Powiem słowami klasyka: "I stąd mamy tutaj do czynienia z pewnym wielkim semantycznym nadużyciem". To nie jest tak, że skoro wszyscy uważają że są starategiczne, to są strategiczne. Właśnie na tym IMHO zasadza się fundament takiego wątku, że pewne pojęcia prostuje i przekazuje pewną porcję wiedzy. To trochę tak, jakby przy każej grze pisać, że jest karciana. Ma karty? To karciana. Każdy w sumie dobrze to skojarzy, bo karty w grze widział...Odi pisze:Dlatego chyba nie ma sensu zawracanie kijem Wisły... W grach planszowych strategię mamy i w Agricoli (...)mistrz_yon pisze:Jednym z większych nieporozumień jeśli chodzi o gry planszowe jest rozumienie zwrotu "gry strategiczne". Trochę już planszówki popularyzuję i NIGDY nie spotkałem się z sytuacją, by te gry były rozumiane inaczej niż gry militarno-polityczne
[cut]
Skoro wszyscy rozumieją 'gry strategiczne' w kontekście polityczno-militarnym, to... dobrze. Będą od razu wiedzieli, czym mniej więcej charakteryzują się proponowane gry.
Miałbym też wątpliwości co do wpisywania Caylusa tylko do gier dwuosobowowych. Zgadza się - on fajnie chodzi na dwie osoby, ale jeśli po niego sięgnie osoba początkująca to zginie w instrukcji. To jest gra strategiczna, pozbawiona elementu losowego.
Może wprowadźmy podziała na "strategie miliatarne" i "strategie abstrakcyjne". W tej chwili naprawdę nie widzę miejsca na tak dobre gry jak "Reef", "Petersburg" czy "Hacienda". A dla początkujących działają. Wiem, bo sprawdziłem doświadczalnie.
- Odi
- Administrator
- Posty: 6658
- Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 730 times
- Been thanked: 1114 times
Re: Nowy wątek 'Dla Nowicjuszy'
Mistrzu Yon, wybacz, ale nie zgadzam się z Tobą zupełnie.
Fundamentem tego wątku jest takie ujęcie tekstu dla nowicjuszy, by ułatwić im wybór gry zgodnie z ich konkretnymi potrzebami, a nie przekazywanie Wiedzy przez Wielkie W. Stąd takie, a nie inne kategorie i takie, a nie inne przyporządkowanie. Potocznie termin strategiczne kojarzy się militarno-politycznie? Znakomicie - umieścmy w tej kategorii planszówki tego typu. Nie utrudniajmy startu osobom zainteresowanym planszówkom, narzucając im z góry naszą Wiedzę i Terminologię (przez Wielkie W i T) - niech tekst będzie jasny i niech znajdą kategorie, które są dla nich zrozumiałe.
Owszem, pokazujemy, że świat planszówek to nie Monopoly i Ryzyko, ale pamiętaj, że piszemy do osób, które Monopoly uznają za 'ekonomiczne' a Ryzyko za 'strategiczne'. A Ty im chcesz pisać o 'strategiach abstrakcyjnych'... Spokojnie - jeśli im się spodoba, jeśli będą mieli pozytywne pierwsze odczucia, to wkręcą się bardziej w to hobby i sami się wszystkiego dowiedzą (choćby przeglądając podane linki)
W obecnej sytuacji Caylus, Petersburg czy Hazienda spokojne mogą być umieszczone wśród gier 'rodzinnych i dla znajomych', odpowiednio w kategorii ambitnej'średniej/średniej. Z drugiej strony - pamiętaj o ograniczeniach listy.
Wyraźnie zaznaczamy, czym jest kategoria 'ambitniejsze tytuły warte zainteresowania', więc nie wiem czy po Caylusa sięgnie ktoś, kto szuka 'ambitniejszej wersji grzybobrania'. Poza tym podajemy przecież linki do recenzji. Decyzja zawsze należy do kupującego.
Fundamentem tego wątku jest takie ujęcie tekstu dla nowicjuszy, by ułatwić im wybór gry zgodnie z ich konkretnymi potrzebami, a nie przekazywanie Wiedzy przez Wielkie W. Stąd takie, a nie inne kategorie i takie, a nie inne przyporządkowanie. Potocznie termin strategiczne kojarzy się militarno-politycznie? Znakomicie - umieścmy w tej kategorii planszówki tego typu. Nie utrudniajmy startu osobom zainteresowanym planszówkom, narzucając im z góry naszą Wiedzę i Terminologię (przez Wielkie W i T) - niech tekst będzie jasny i niech znajdą kategorie, które są dla nich zrozumiałe.
Owszem, pokazujemy, że świat planszówek to nie Monopoly i Ryzyko, ale pamiętaj, że piszemy do osób, które Monopoly uznają za 'ekonomiczne' a Ryzyko za 'strategiczne'. A Ty im chcesz pisać o 'strategiach abstrakcyjnych'... Spokojnie - jeśli im się spodoba, jeśli będą mieli pozytywne pierwsze odczucia, to wkręcą się bardziej w to hobby i sami się wszystkiego dowiedzą (choćby przeglądając podane linki)
W obecnej sytuacji Caylus, Petersburg czy Hazienda spokojne mogą być umieszczone wśród gier 'rodzinnych i dla znajomych', odpowiednio w kategorii ambitnej'średniej/średniej. Z drugiej strony - pamiętaj o ograniczeniach listy.
Wyraźnie zaznaczamy, czym jest kategoria 'ambitniejsze tytuły warte zainteresowania', więc nie wiem czy po Caylusa sięgnie ktoś, kto szuka 'ambitniejszej wersji grzybobrania'. Poza tym podajemy przecież linki do recenzji. Decyzja zawsze należy do kupującego.
Re: Nowy wątek 'Dla Nowicjuszy'
To jeszcze ja 
Co do C&C - wedlug mnie taki tekst bylby lepszy, gdyby prezentowal bardziej przekrojowe ujecie, a trudno o takie, gdy sie ma az 3 gry z tego systemu. To troche tak jakby wymienic rozne wersje Carcassonne czy dodatki do ASLa - sama roznica settingu nie sprawia moim zdaniem, ze warto tym az tak epatowac. Ale moze niech sie inni wargamerzy wypowiedza, bo przyznaje, ze ja osobiscie nie przepadam za C&C, w zwiazku z czym moze przesadzam (aczkolwiek doceniam wartosc systemu jako gry wprowadzajacej, osobiscie wywalilbym chyba Memoira).
Co do Manoeuvre - tu sie absolutnie nie zgadzam, gra jest swietna dla poczatkujacych oraz dla osob niezainteresowanych grami wojennymi (vide Mazurkon, z wlasnego podworka tez mam kilka spektakularnych przykladow, chyba jedyna gra z mojej kolekcji, ktora ZAWSZE byla natychmiastowym hitem). Wykonanie nie jest moze wybitne, ale na pewno nie jest jakims pazdzierzem (mnie te plansze az tak nie kluja w oczy, a juz na pewno nie znam nikogo, kto by przez nie wzbranial sie przed gra, zetony natomiast sa b. ladne). Wlasnie, zetony. Chodzi o wprowadzenie kogos w gry wojenne, w ktorych zetony sa chlebem powszednim. Jesli sa kogos w stanie odstraszyc od grania, oznacza to prawdopodobnie, ze gry wojenne i historyczne po prostu chyba nie sa dla niego (a podkreslam jeszcze raz, ze akurat zetony do Manoeuvre to elegancja-Francja przy wielu innych tytulach). Nie ma co wzbraniac sie przed wczesnym wprowadzeniem elementu, bez ktorego gier wojennych nie mozna sobie wyobrazic.
Abstrakcyjnosc - byc moze, ale akurat tu jest to, moim zdaniem, zaleta. Na nieabstrakcyjne gry zaprojektowane z dbaloscia o realia przyjdzie czas pozniej, a samo Manoeuvre daje wcale nienajgorsze poczucie jakiegos tam dowodzenia w bitwie - wiecej na poczatek nie trzeba. Zreszta, jesli Manoeuvre jest abstrakcyjne, to co na liscie gier wojennych porabia Neuroshima Hex? Przy calej sympatii dla tego tytulu, poziom abstrakcji sprawia, ze blizej jej do gry logicznej o wojennym sztafazu, niz do prawdziwej gry wojennej, ktora moim zdaniem nie jest.
Jeszcze jedna upierdliwa uwaga: dorzucilbym do wojennych Twilight Struggle (ja jestem z tych, co uwazaja, ze jak najbardziej jest to gra wojenna o dosc specyficznym konflikcie).

Co do C&C - wedlug mnie taki tekst bylby lepszy, gdyby prezentowal bardziej przekrojowe ujecie, a trudno o takie, gdy sie ma az 3 gry z tego systemu. To troche tak jakby wymienic rozne wersje Carcassonne czy dodatki do ASLa - sama roznica settingu nie sprawia moim zdaniem, ze warto tym az tak epatowac. Ale moze niech sie inni wargamerzy wypowiedza, bo przyznaje, ze ja osobiscie nie przepadam za C&C, w zwiazku z czym moze przesadzam (aczkolwiek doceniam wartosc systemu jako gry wprowadzajacej, osobiscie wywalilbym chyba Memoira).
Co do Manoeuvre - tu sie absolutnie nie zgadzam, gra jest swietna dla poczatkujacych oraz dla osob niezainteresowanych grami wojennymi (vide Mazurkon, z wlasnego podworka tez mam kilka spektakularnych przykladow, chyba jedyna gra z mojej kolekcji, ktora ZAWSZE byla natychmiastowym hitem). Wykonanie nie jest moze wybitne, ale na pewno nie jest jakims pazdzierzem (mnie te plansze az tak nie kluja w oczy, a juz na pewno nie znam nikogo, kto by przez nie wzbranial sie przed gra, zetony natomiast sa b. ladne). Wlasnie, zetony. Chodzi o wprowadzenie kogos w gry wojenne, w ktorych zetony sa chlebem powszednim. Jesli sa kogos w stanie odstraszyc od grania, oznacza to prawdopodobnie, ze gry wojenne i historyczne po prostu chyba nie sa dla niego (a podkreslam jeszcze raz, ze akurat zetony do Manoeuvre to elegancja-Francja przy wielu innych tytulach). Nie ma co wzbraniac sie przed wczesnym wprowadzeniem elementu, bez ktorego gier wojennych nie mozna sobie wyobrazic.

Jeszcze jedna upierdliwa uwaga: dorzucilbym do wojennych Twilight Struggle (ja jestem z tych, co uwazaja, ze jak najbardziej jest to gra wojenna o dosc specyficznym konflikcie).

- Odi
- Administrator
- Posty: 6658
- Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 730 times
- Been thanked: 1114 times
Re: Nowy wątek 'Dla Nowicjuszy'
CC:A &klony - każda z tych gier jest inna. System - owszem - podobny. Ale settingi są adresowane do innych odbiorców. Przy tym wszystkie gry są absolutnie godne polecenia dla początkujących i sprawdzone pod tym kątem. Poza tym nie chodzi w tym wątku tylko o pokazanie różnorodności rynku, ale przede wszystkim pomoc w dobraniu właściwej gry. Tak ja to rozumiem.
NSHex - niby masz rację. Ale setting jest wyraziście bitewny. To raz. Dwa, że jeśli spojrzeć na mechanikę, to może i nie jest jakoś szczególnie 'wargamingowy', ale i CC:A ma swoje uchybienia (np brak modyfikatorów do ataku z boku lub z tyłu, brak uzależnienia siły ataku od liczebności jednostki).
Manoeuvre to nowość. Choćby z tego względu byłbym ostrożny. Mi się bardzo podoba, ale na sam początek chyba bym nie polecał... Jak już, to jako 'ambitniejszy'
NSHex - niby masz rację. Ale setting jest wyraziście bitewny. To raz. Dwa, że jeśli spojrzeć na mechanikę, to może i nie jest jakoś szczególnie 'wargamingowy', ale i CC:A ma swoje uchybienia (np brak modyfikatorów do ataku z boku lub z tyłu, brak uzależnienia siły ataku od liczebności jednostki).
Manoeuvre to nowość. Choćby z tego względu byłbym ostrożny. Mi się bardzo podoba, ale na sam początek chyba bym nie polecał... Jak już, to jako 'ambitniejszy'
Re: Nowy wątek 'Dla Nowicjuszy'
W zasadzie słusznie, tylko, że powyżej widzę:Odi pisze:Manoeuvre to nowość. Choćby z tego względu byłbym ostrożny.
IMO niepoważnie to wygląda. I stoi w jawnej sprzeczności z:- BattleStar:Galactica - gra kooperacyjna, oparta na motywach znanego serialu s-f
- Age of Conan (wkrótce)
Poza tym rzuciło mi się w oczy:Poniżej proponujemy tytuły, które są dostępne bez większych problemu w polskich sklepach planszówkowych i które są uważane za jedne z najlepszych w swoim gatunku, a przy tym bardzo przystępne, o jasnych zasadach.
Może ktoś to uzna za czepialstwo, ale to naprawdę fatalnie brzmi.Planszówki nie tracą aż tak wiele na wartości i dosyć chętnie znajdują nabywców.
Powiem tylko:Odi pisze:Potocznie termin strategiczne kojarzy się militarno-politycznie? Znakomicie - umieścmy w tej kategorii planszówki tego typu. Nie utrudniajmy startu osobom zainteresowanym planszówkom, narzucając im z góry naszą Wiedzę i Terminologię (przez Wielkie W i T) - niech tekst będzie jasny i niech znajdą kategorie, które są dla nich zrozumiałe.

- Odi
- Administrator
- Posty: 6658
- Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 730 times
- Been thanked: 1114 times
Re: Nowy wątek 'Dla Nowicjuszy'
Gry w kategorii 'popkulturowej" dobierałem na nieco innych zasadach. Raczej chciałem pokazać całą gamę odniesień. Zresztą obie produkcje to gry FFG - patrząc na inne ich produkcje, w ciemno można zakładać, że zarówno BG:S jak i Age of Conan będą grami dobrymi przynajmniej dla fanboyów danego klimatu.
Uwierzę na słowo i zmienię to zdanie
El Grande wyleciał, bo miałem go umieścić w rodzinnych-ambitnych, ale... zapomniałem
Co do słownika: dlaczego masz wątpliwości? Wszystkie terminy w rodzaju grywalność, skalowalność, mechanika (i jej najważniejsze rodzaje, np tile-laying, CDG, wybieranie ról et etc), jak najbardziej możesz wrzucać. Dlaczego proponuję gry w takich kategoriach, IMHO łatwo przyswajalnych dla 'nowych' , już pisałem. Mam wrażenie, że jedno nie kłóci się z drugim
Hm. Nic a nic fatalnie mi tu nie brzmi, ale może dlatego, że jestem autoremPlanszówki nie tracą aż tak wiele na wartości i dosyć chętnie znajdują nabywców.

El Grande wyleciał, bo miałem go umieścić w rodzinnych-ambitnych, ale... zapomniałem

Co do słownika: dlaczego masz wątpliwości? Wszystkie terminy w rodzaju grywalność, skalowalność, mechanika (i jej najważniejsze rodzaje, np tile-laying, CDG, wybieranie ról et etc), jak najbardziej możesz wrzucać. Dlaczego proponuję gry w takich kategoriach, IMHO łatwo przyswajalnych dla 'nowych' , już pisałem. Mam wrażenie, że jedno nie kłóci się z drugim
- Don Simon
- Moderator
- Posty: 5623
- Rejestracja: 10 wrz 2005, 16:28
- Lokalizacja: Warszawa, sercem w Jozefowie ;-)
- Been thanked: 1 time
Re: Nowy wątek 'Dla Nowicjuszy'
Wydaje mi sie, ze lepiej nic w ciemno nie zakladac.Odi pisze:Gry w kategorii 'popkulturowej" dobierałem na nieco innych zasadach. Raczej chciałem pokazać całą gamę odniesień. Zresztą obie produkcje to gry FFG - patrząc na inne ich produkcje, w ciemno można zakładać, że zarówno BG:S jak i Age of Conan będą grami dobrymi przynajmniej dla fanboyów danego klimatu.
Każdy może,prawda, krytykować, a mam wrażenie, że dopuszczenie do krytyki, panie, tu nikomu tak nie podoba się.Tak więc z punktu, mając na uwadze, że ewentualna krytyka może być, tak musimy zrobić, żeby tej krytyki nie było, tylko aplauz i zaakceptowanie.
- MichalStajszczak
- Posty: 9762
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 548 times
- Been thanked: 1609 times
- Kontakt:
Re: Nowy wątek 'Dla Nowicjuszy'
Podobnie zakłada Hasbro, wydając Monopoly Star Wars, Monopoly Pokemon itd.Odi pisze:w ciemno można zakładać, że zarówno BG:S jak i Age of Conan będą grami dobrymi przynajmniej dla fanboyów danego klimatu
- jax
- Posty: 8140
- Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 97 times
- Been thanked: 258 times
Re: Nowy wątek 'Dla Nowicjuszy'
Mysle, ze nie podobnie, bo BG:S i AoC to zupelnie nowe gry a nie jakies odgrzewane kotlety, gdzie mechanika centralna sie nie zmienia a glowna roznica to szata graficzna.MichalStajszczak pisze:Podobnie zakłada Hasbro, wydając Monopoly Star Wars, Monopoly Pokemon itd.Odi pisze:w ciemno można zakładać, że zarówno BG:S jak i Age of Conan będą grami dobrymi przynajmniej dla fanboyów danego klimatu
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
- MichalStajszczak
- Posty: 9762
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 548 times
- Been thanked: 1609 times
- Kontakt:
Re: Nowy wątek 'Dla Nowicjuszy'
Być może Hasbro wyda też gę Monopoly Battle Star Galactica licząc na to, ze fani serialu są skłonni kupić wszystko, co się z nim wiąże