Zamki Burgundii / Die Burgen von Burgund (Stefan Feld)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- MichalStajszczak
- Posty: 9760
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 548 times
- Been thanked: 1609 times
- Kontakt:
Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii [S. Feld]
Widzę, że spodziewasz się czegoś całkiem innego niż to, co zamierzam przedstawić. Moim celem jest zbadanie wpływu dwóch czynników na średnie wyniki - liczby graczy i planszy. Nie interesują mnie dwa pozostałe czynniki wpływające na wynik czyli umiejętności graczy i szczęście w rzucaniu kostkami. Przedstawiona w pierwszym odcinku statystyka z dużej liczby partii miała na celu pokazanie, że ten wpływ istnieje i tylko tyle.
Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii [S. Feld]
Bardzo fajna druga część! Właściwie powinno się ją otagować jako spoiler bo jest tam sporo wskazówek jak grać, aby wygrywać... Będą kolejne części? Od siebie dodam, że dla mnie Zamki w 2os to zupełnie inna gra niż 4os. W 4os zazwyczaj maksymalizuje się zdobywane punkty, w 2os chodzi o to, żeby na koniec mieć 1pkt więcej niż przeciwnik.
-
- Posty: 1027
- Rejestracja: 09 lip 2007, 15:25
- Lokalizacja: okolice Bydgoszczy
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 40 times
Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii [S. Feld]
U mnie w praktyce (na ok. 50 rozgrywek 90% zagrałem w dwie osoby) zwykle graczy dzieli kilka punktów. Np. wczoraj, na planszy 10a dwie rozgrywki, pierwsza 161:161 i wygrana za niezajęte pola (12:5), a partia rewanżowa przegrana 166:163. Wiem, wyniki punktowe nie zachwycają, ale walka zażarta była
. A sam artykuł ciekawy, czekam na kolejne.

- MichalStajszczak
- Posty: 9760
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 548 times
- Been thanked: 1609 times
- Kontakt:
Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii [S. Feld]
Nie tylko w Zamkach Burgundii tak jest. W każdej grze dwuosobowej strata przeciwnika jest moim zyskiem, wiec optymalizacja polega na decyzji, czy wykonać ruch, który da mi punkty, czy może taki, który odbierze punkty przeciwnikowi. A w czteroosobowej trzeba pamiętać, że gdzie dwóch się bije tam trzeci i czwarty może skorzystać.
- kaimada
- Posty: 1165
- Rejestracja: 06 sty 2007, 13:58
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 37 times
- Been thanked: 168 times
Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii [S. Feld]
Jak możecie kojarzyć nie jestem fanem gier Euro. Od Stefana Felda się odbiłem przy okazji Jorvika. Zamki Burgundii odrzucały mnie swoją brzydotą i budżetowością wykonania...
Okazało się, że gra jest wybitna, a na dwie osoby to wręcz na dziesięc na dziesięc zasługuje.
Pełna recenzja Zamków Burgundii na ZnadPlanszy
Okazało się, że gra jest wybitna, a na dwie osoby to wręcz na dziesięc na dziesięc zasługuje.
Pełna recenzja Zamków Burgundii na ZnadPlanszy
- Dr. Nikczemniuk
- Posty: 2821
- Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
- Has thanked: 446 times
- Been thanked: 318 times
Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii [S. Feld]
To jeszcze weź na radar Trajana. Mega wykonanie i Feldowska mechanika.kaimada pisze: ↑11 cze 2018, 20:22 Jak możecie kojarzyć nie jestem fanem gier Euro. Od Stefana Felda się odbiłem przy okazji Jorvika. Zamki Burgundii odrzucały mnie swoją brzydotą i budżetowością wykonania...
Okazało się, że gra jest wybitna, a na dwie osoby to wręcz na dziesięc na dziesięc zasługuje.
Pełna recenzja Zamków Burgundii na ZnadPlanszy
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
-
- Posty: 98
- Rejestracja: 09 maja 2018, 13:05
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 7 times
Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii [S. Feld]
Chyba musze dopisac sie do listy osob ktore nie docenialy gry z uwagi na jej brzydki wyglad. Gra sama w sobie jest rewelacyjna! Szkoda ze tak pozno ja odkrylismy, ale cos czuje, ze szybko nadrobimy stracony czas 

Czy pojecie ironii/sarkazmu ktos usunal ze slownika?
Wyjecie kija z czterech liter mile widziane.
Wyjecie kija z czterech liter mile widziane.
- hipcio_stg
- Posty: 1868
- Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 372 times
Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii [S. Feld]
Na pewno... Już niedługo będziecie się rozglądali za mini dodatkami. Szczególnie polecam dodatkowe plansze. Pozostałe dodatki oczywiście również skompletowałemkremitto123 pisze: ↑14 cze 2018, 10:53 Chyba musze dopisac sie do listy osob ktore nie docenialy gry z uwagi na jej brzydki wyglad. Gra sama w sobie jest rewelacyjna! Szkoda ze tak pozno ja odkrylismy, ale cos czuje, ze szybko nadrobimy stracony czas![]()

Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii [S. Feld]
Bardzo obszerne opracowanie - Zamki już właściwie bez tajemnic...
Z co najmniej jedną tezą zdecydowanie się nie zgodzę:
Parę przykładów moich gier (mam na pewno lepsze przykłady, ale akurat nie mogę ich znaleźć) jest tutaj:
http://www.boiteajeux.net/jeux/cdb/partie.php?id=193008
http://www.boiteajeux.net/jeux/cdb/partie.php?id=328168
przykłady nie są najlepsze dlatego, że ostatecznie parę budynków zostało postawionych na planszy - ale generalnie służyły one realizacji strategii (tj. otwierania dróg ekspansji na planszy) albo rozgrywaniu końcówki (jak możliwości punktowania w inny sposób się skończyły). Na 100% w lidze forumowej raz widziałem grę gdzie było dokładnie 0 budynków - ale niestety nie mogę odszukać tej gry.
Z co najmniej jedną tezą zdecydowanie się nie zgodzę:
strategia grania bez budynków w pewnych sytuacjach może być nie do pobicia: grając bez budynków zamykasz inne kolory i zbierasz bonusy za bycie pierwszym/drugim w takim wyścigu (tym samym odbierając źródło punktów przeciwnikom). Sam wdziałem wiele takich gier, sam z upodobaniem grałem tę strategię wiele razy - teraz rzadziej, bo po 500+ grach trochę od Zamków muszę odpocząćMichał Stajszczak pisze: ... nie da się grać nie stawiając żadnych budynków ...

Parę przykładów moich gier (mam na pewno lepsze przykłady, ale akurat nie mogę ich znaleźć) jest tutaj:
http://www.boiteajeux.net/jeux/cdb/partie.php?id=193008
http://www.boiteajeux.net/jeux/cdb/partie.php?id=328168
przykłady nie są najlepsze dlatego, że ostatecznie parę budynków zostało postawionych na planszy - ale generalnie służyły one realizacji strategii (tj. otwierania dróg ekspansji na planszy) albo rozgrywaniu końcówki (jak możliwości punktowania w inny sposób się skończyły). Na 100% w lidze forumowej raz widziałem grę gdzie było dokładnie 0 budynków - ale niestety nie mogę odszukać tej gry.
- MichalStajszczak
- Posty: 9760
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 548 times
- Been thanked: 1609 times
- Kontakt:
Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii [S. Feld]
Może moja wypowiedź była zbyt kategoryczna - oczywiście da się grać nie stawiając budynków. Ale można wtedy położyć na planszy maksimum 24 żetony. Gracz ma zatem kilka "zbędnych" akcji. Może wprawdzie użyć je do wzięcia robotników ale to jest akcja mało efektywna. Zresztą, jak sam napisałeś, kilka budynków trafiło na planszę właśnie dlatego, że nie było innych możliwości. A na niektórych planszach (np. 2 albo 4), ze względu na ich "topologię", bez stawiania budynków grać się po prostu nie da.
Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii [S. Feld]
Granie czystej i skutecznej (konkurencyjnej a nawet bardzo mocnej) strategii bez budynków jest możliwe rzeczywiście na paru planszach (np. bodaj wszystkie z rozszerzenia 10[a-h]) - na paru planszach - jak pisałeś będzie to zły wybór, jednak mi zdarzało się grać i na #2 i #4 stawiając możliwie mało budynków i koncentrując się na innych kolorach.MichalStajszczak pisze: ↑25 cze 2018, 10:35Może moja wypowiedź była zbyt kategoryczna - oczywiście da się grać nie stawiając budynków. Ale można wtedy położyć na planszy maksimum 24 żetony. Gracz ma zatem kilka "zbędnych" akcji. Może wprawdzie użyć je do wzięcia robotników ale to jest akcja mało efektywna. Zresztą, jak sam napisałeś, kilka budynków trafiło na planszę właśnie dlatego, że nie było innych możliwości. A na niektórych planszach (np. 2 albo 4), ze względu na ich "topologię", bez stawiania budynków grać się po prostu nie da.
- MichalStajszczak
- Posty: 9760
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 548 times
- Been thanked: 1609 times
- Kontakt:
Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii [S. Feld]
Trzeba rozróżnić dwie rzeczy - jedna to granie strategią, opartą na zdobywaniu punktów za budynki, a druga stawianie budynków z innych powodów. Jeżeli masz na myśli tę pierwszą możliwość, to oczywiście masz rację - da się grać, licząc wyłącznie na punkty z innych źródeł niż budynki. Ja natomiast opierałem się na przesłankach czysto "geometrycznych". Konkretnie napisałem, że skoro w momencie zakończenia gry zostaje na planszy zazwyczaj nie więcej niż 10 wolnych pól, to jeden czy dwa budynki muszą być postawione. Gracz stawia je nie dlatego, by na nich w znaczący sposób zarobić, tylko np. po to, by zrobić sobie drogę do pól innych kolorów.
Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii [S. Feld]
Oczywiście masz rację, ale dyskusja robi się trochę akademicka. Podsumowując: (1) strategia, w której albo zupełnie, albo niemal zupełnie pomija się budynki bywa bardzo skuteczna. (2) Pewne plansze wymagają stawiania przynajmniej jednego/dwóch budynków aby zrealizować tę strategię - na większości plansz tę strategię można zrealizować zupełnie pomijając budynki.MichalStajszczak pisze: ↑25 cze 2018, 11:59 Trzeba rozróżnić dwie rzeczy - jedna to granie strategią, opartą na zdobywaniu punktów za budynki, a druga stawianie budynków z innych powodów. Jeżeli masz na myśli tę pierwszą możliwość, to oczywiście masz rację - da się grać, licząc wyłącznie na punkty z innych źródeł niż budynki. Ja natomiast opierałem się na przesłankach czysto "geometrycznych". Konkretnie napisałem, że skoro w momencie zakończenia gry zostaje na planszy zazwyczaj nie więcej niż 10 wolnych pól, to jeden czy dwa budynki muszą być postawione. Gracz stawia je nie dlatego, by na nich w znaczący sposób zarobić, tylko np. po to, by zrobić sobie drogę do pól innych kolorów.
Moja pierwotna uwaga dotyczyła konkretnej Twojej opinii, z której można było wysnuć [mylny] wniosek, że nie da się wygrywać w Zamki grając bez budynków.
A tak na koniec, przyszło mi do głowy, że fajnym zakończeniem Twojej serii postów dot. analizy planszy w Zamkach byłoby podanie jakichś wytycznych (odgadniętych, inżynieria odwrotna?) dot. tworzenia nowych plansz graczy w Zamkach? Ciekawi mnie np. czy analizowałeś dystrybucję oczek na polach planszy (tj. nie tylko wielkość/rozkład pól?). Ja spodziewam się np. takiego rozkładu, że przygotowanie ścieżki ekspansji jest możliwie najtrudniejsze (tj. wąski rozkład liczb oczek na polach sąsiadujących z taką ścieżką).
- seki
- Moderator
- Posty: 3608
- Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
- Lokalizacja: Czapury/Poznań
- Has thanked: 1236 times
- Been thanked: 1456 times
Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii [S. Feld]
Nie byłbym tego takim pewnym. Ja grę doceniam, uważam że jest bardzo dobra, polecam,oceniam na 8/10. I kompletnie nie czuję potrzeby kupowania dodatków do niej, nie czuję potrzeby posiadania kolejnych plansz czy też dodawania zasad. Fakt, wolę grać w inne gry i w Zamki gram średnio 1 raz w miesiącu ale nawet gdybym grał częściej to dodatki nie przekonują mnie na tyle by ich zakup oceniać jako konieczny.hipcio_stg pisze: ↑15 cze 2018, 08:02Na pewno... Już niedługo będziecie się rozglądali za mini dodatkami. Szczególnie polecam dodatkowe plansze. Pozostałe dodatki oczywiście również skompletowałemkremitto123 pisze: ↑14 cze 2018, 10:53 Chyba musze dopisac sie do listy osob ktore nie docenialy gry z uwagi na jej brzydki wyglad. Gra sama w sobie jest rewelacyjna! Szkoda ze tak pozno ja odkrylismy, ale cos czuje, ze szybko nadrobimy stracony czas![]()
Pleasure garden ściągałem z USA - taki byłem zdesperowany...
- hipcio_stg
- Posty: 1868
- Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 372 times
Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii [S. Feld]
Dodatkowe plansze zarówno 10a-h, jak i monastery to czyste przedłużenie regrywalności tytułu (ilości partii zanim się znudzi/ogra) bez wpływu na zasady. monastery ma dodatkowe źródło punktowania, ale ciekawie odświeża i zmusza do łamania schematów. Co do kafelków dodatkowych - sprawa dyskusyjna. Na pewno niszczy wszystkie tabelki % rachunku prawdopodobieństwa, ale niektóre są bardzo przyjemne jak klasztor grając we dwóch na planszach z 8-polowymi beżowymi regionami, gdzie przez całą grę nie wejdzie ani jeden budynek danego typu.seki pisze: ↑25 cze 2018, 12:44Nie byłbym tego takim pewnym. Ja grę doceniam, uważam że jest bardzo dobra, polecam,oceniam na 8/10. I kompletnie nie czuję potrzeby kupowania dodatków do niej, nie czuję potrzeby posiadania kolejnych plansz czy też dodawania zasad. Fakt, wolę grać w inne gry i w Zamki gram średnio 1 raz w miesiącu ale nawet gdybym grał częściej to dodatki nie przekonują mnie na tyle by ich zakup oceniać jako konieczny.hipcio_stg pisze: ↑15 cze 2018, 08:02Na pewno... Już niedługo będziecie się rozglądali za mini dodatkami. Szczególnie polecam dodatkowe plansze. Pozostałe dodatki oczywiście również skompletowałemkremitto123 pisze: ↑14 cze 2018, 10:53 Chyba musze dopisac sie do listy osob ktore nie docenialy gry z uwagi na jej brzydki wyglad. Gra sama w sobie jest rewelacyjna! Szkoda ze tak pozno ja odkrylismy, ale cos czuje, ze szybko nadrobimy stracony czas![]()
Pleasure garden ściągałem z USA - taki byłem zdesperowany...
- warlock
- Posty: 4991
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1231 times
- Been thanked: 2383 times
Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii [S. Feld]
Przetłumaczyłem ostatnio kartę pomocy gracza do Zamków Burgundii (za zgodą autora wskazanego w dokumencie
) - http://kawanaplansze.znadplanszy.pl/wp- ... pomocy.pdf
Sama gra jest prosta, ale początkujący mogą mieć problem z zapamiętaniem działania np. żółtych żetonów nauki. Myślę. że taka ściągawka przyspieszy tłumaczenie gry
.
Podrzucam dla potomnych. Dajcie znać jeśli znajdziecie tu jakieś błędy albo nieścisłości.

Sama gra jest prosta, ale początkujący mogą mieć problem z zapamiętaniem działania np. żółtych żetonów nauki. Myślę. że taka ściągawka przyspieszy tłumaczenie gry

Podrzucam dla potomnych. Dajcie znać jeśli znajdziecie tu jakieś błędy albo nieścisłości.
Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii [S. Feld]
Świetna robota! Jak tylko jakiś babol wpadnie w oko dam znaćwarlock pisze: ↑09 lip 2018, 10:26 Przetłumaczyłem ostatnio kartę pomocy gracza do Zamków Burgundii (za zgodą autora wskazanego w dokumencie) - http://kawanaplansze.znadplanszy.pl/wp- ... pomocy.pdf
Sama gra jest prosta, ale początkujący mogą mieć problem z zapamiętaniem działania np. żółtych żetonów nauki. Myślę. że taka ściągawka przyspieszy tłumaczenie gry.
Podrzucam dla potomnych. Dajcie znać jeśli znajdziecie tu jakieś błędy albo nieścisłości.

- ChlastBatem
- Posty: 1650
- Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
- Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 28 times
- kdsz
- Posty: 1405
- Rejestracja: 17 gru 2010, 13:06
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 460 times
- Been thanked: 304 times
Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii [S. Feld]
Dobra robota! Gdyby w karcie pomocy znajdowały się jeszcze zasady końcowego podliczania, to byłaby w ogóle euforia!
- warlock
- Posty: 4991
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1231 times
- Been thanked: 2383 times
Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii [S. Feld]
Zastanawiałem się, czy nie wywalić opisu akcji na rzecz końcowej punktacji właśnie...