O, to to. Aż już myślałem, ze coś pomieszałem.vojtas pisze: ↑03 lut 2019, 00:35Nawiasem mówiąc, co spowodowało, że Trzewik zmienił zdanie? O ile dobrze pamiętam, mówił, że temat przemysłu mody był, delikatnie mówiąc, chybiony. Miały być gry komputerowe.Portal Games pisze: ↑27 sty 2019, 11:28Portal Games ma przyjemność zapowiedzieć, że powstanie trzecia edycja gry Prêt-à-porter!
Pret-a-Porter (Ignacy Trzewiczek)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
-
- Posty: 1180
- Rejestracja: 22 gru 2015, 10:20
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 53 times
Re: Pret-a-Porter
- bogas
- Posty: 2806
- Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 361 times
- Been thanked: 639 times
Re: Pret-a-Porter (Ignacy Trzewiczek)
Pret to kawał solidnego euro i fajnie, że wychodzi wznowienie. Jako posiadacz 2 ed. najbardziej cieszę się z nowej instrukcji, bo stara pozostawia tyle niedomówień i niejasności, że głowa mała. Ciekawe czy jakie zmiany w zasadach będzie można zaimplementować w starych edycjach? No i tak patrzę na te nowe grafiki, na planszę i plansze graczy i porównuję z ed. 2, no i jeśli chodzi o przejrzystość to stara edycja wygrywa wg mnie.
EDIT: Serio trzeba było przenosić dyskusję o nowym wydaniu do działu "Finansowanie społecznościowe"?! Dla mnie bezsensowne dublowanie wątków.
EDIT: Serio trzeba było przenosić dyskusję o nowym wydaniu do działu "Finansowanie społecznościowe"?! Dla mnie bezsensowne dublowanie wątków.
-
- Posty: 2617
- Rejestracja: 12 maja 2009, 09:28
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 118 times
- Been thanked: 67 times
Re: Pret-a-Porter (Ignacy Trzewiczek)
Pojawiła się przedsprzedaż (po dobrych rabatach) za ok. 144 PLN.
Pozdrawiam
Pozdrawiam
Re: Pret-a-Porter (Ignacy Trzewiczek)
Zagrałem dzisiaj pierwszy raz w Pret-a-Porter. Rozgrywka dwuosobowa, wynik 181 do 180. Przesądziła karta, która zmienia pieniądze na punkty zwycięstwa, bez niej byłoby 171-180. Na planszy jest dość luźno na dwie osoby, na 3 i 4 będzie brakować więcej pól. Można kontrakt, budynek czy pracownika dodać do swojego imperium, który w czymś tam pomoże i może brakująca akcję da się wykonać. Czysta ekonomia wpleciona w mechanikę worker placement. Instrukcja przejrzysta i bez niedomówień. Wykonanie bardzo dobre. Na razie jestem zdecydowanie na plus.
Re: Pret-a-Porter (Ignacy Trzewiczek)
U nas po drugiej grze (na 3 osoby) wyniki 500/420/320 punktów.
Gra daje radę. Bardzo fajna gra ekonomiczna.
Gra się bardzo płynnie, prawie zerowy downtime, bo ciągle coś robisz, coś liczysz. 2-3h grania mija jak biczem strzelił.
Gra bardzo zachęca do ponownego zagrania.
Z pewnością zostanie u nas w kolekcji i będzie grana.
Wprawdzie jest nieco negatywnych uwag:
- mało żetonów surowców, tylko po 12 sztuk, gdzie je można wykupić w jedną akcję, słabo,
- żeton pierwszego gracza z KS - sklejone drewno i naklejki, słabe,
- brak limitu ilości materiałów i kart projektów u gracza,
- punkty zwycięstwa w zasadzie są małymi punktami, bo główną siła wygranej to gotówka , w ostatniej grze miałem 450 gotówki i 50 PZ, co dało wynik końcowy 500,
- karty projektów z KS niby miały być lepsze a niektóre mają tak [bez wulgaryzmów! - Odi] grafiki że wolę te z podstawki,
- niektóre karty kontraktu, pracowników i budynków tak jakby gorsze, chyba balans słaby, ale grałem 2 razy tylko.l,
- nielogiczne oznaczanie utrzymania, czemu żeton -1 ma -1 skoro zaznacza aktualne utrzymanie, bywało też że miałem -20 utrzymania a gra nie przewiduje więcej,
- brak ściągi faz, trzeba sięgać do instrukcji,
- kredyty w zasadzie są kompletnie niepotrzebne, nikt ich nie brał,
Trzewiczek pewnych kwestii nie do końca przemyślał w tej grze. Mogło być lepiej, powinno być lepiej.
Tak czy siak gra jest bardzo dobra, nie żałuję zakupu (jak to było w przypadku Zewnętrznych Rubieży), będziemy z przyjemnością w nią grać. Chyba bardziej niż w Brassa (jako ekonomicznego konkurenta).
Gra daje radę. Bardzo fajna gra ekonomiczna.
Gra się bardzo płynnie, prawie zerowy downtime, bo ciągle coś robisz, coś liczysz. 2-3h grania mija jak biczem strzelił.
Gra bardzo zachęca do ponownego zagrania.
Z pewnością zostanie u nas w kolekcji i będzie grana.
Wprawdzie jest nieco negatywnych uwag:
- mało żetonów surowców, tylko po 12 sztuk, gdzie je można wykupić w jedną akcję, słabo,
- żeton pierwszego gracza z KS - sklejone drewno i naklejki, słabe,
- brak limitu ilości materiałów i kart projektów u gracza,
- punkty zwycięstwa w zasadzie są małymi punktami, bo główną siła wygranej to gotówka , w ostatniej grze miałem 450 gotówki i 50 PZ, co dało wynik końcowy 500,
- karty projektów z KS niby miały być lepsze a niektóre mają tak [bez wulgaryzmów! - Odi] grafiki że wolę te z podstawki,
- niektóre karty kontraktu, pracowników i budynków tak jakby gorsze, chyba balans słaby, ale grałem 2 razy tylko.l,
- nielogiczne oznaczanie utrzymania, czemu żeton -1 ma -1 skoro zaznacza aktualne utrzymanie, bywało też że miałem -20 utrzymania a gra nie przewiduje więcej,
- brak ściągi faz, trzeba sięgać do instrukcji,
- kredyty w zasadzie są kompletnie niepotrzebne, nikt ich nie brał,
Trzewiczek pewnych kwestii nie do końca przemyślał w tej grze. Mogło być lepiej, powinno być lepiej.
Tak czy siak gra jest bardzo dobra, nie żałuję zakupu (jak to było w przypadku Zewnętrznych Rubieży), będziemy z przyjemnością w nią grać. Chyba bardziej niż w Brassa (jako ekonomicznego konkurenta).
Re: Pret-a-Porter (Ignacy Trzewiczek)
Faktycznie żeton utrzymania ma dziwne oznaczenia -1 i +1, jak mówisz nieintuicyjne. Utrzymanie powyżej 20 spokojnie możesz zaznaczyć. Drugi żeton oznaczony -10 po prostu postaw na kolejnym polu. Jak mam utrzymanie -10 stawiam żeton (-10) na polu -1, a żeton (-1) na polu 0. Np. utrzymanie -23: żetony odpowiednio na polach -2 i -3 itp. Wyniki punktowe masz duże. Jak gra wchodziła na rynek to rekord był chyba coś około 526 punktów. Kombosy kontraktów, budynków i pracowników?
- playerator
- Posty: 2873
- Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
- Has thanked: 904 times
- Been thanked: 310 times
Re: Pret-a-Porter (Ignacy Trzewiczek)
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
także = też, również
Piszmy po polsku :)
Re: Pret-a-Porter (Ignacy Trzewiczek)
Proszę o więcej opinii jak działa na dwóch wyjadaczy euro gier, exelow i innych tabelek.
Sprawdziliśmy prawie wszystkie gry naszego Polskiego autora... nic nie zostało na regale, trochę wątpię czy stać go na dobre euro kiedy sam kiedyś wspomniał że nie jest fanem sucharow.
Sprawdziliśmy prawie wszystkie gry naszego Polskiego autora... nic nie zostało na regale, trochę wątpię czy stać go na dobre euro kiedy sam kiedyś wspomniał że nie jest fanem sucharow.
Sucharzysta
- pabula
- Posty: 2112
- Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 70 times
Re: Pret-a-Porter (Ignacy Trzewiczek)
Mam wrażenie że gra jest wciąż w fazie testów.
I Ignacy wciąż testuje rozwiązania.
Niektóre kartki moim zdaniem są za silne.
Zmieniona kolejność w 9. fazie (już nie jest odwrócona)
Zbieranie tych punktów w trakcie gry nie jest kluczowe.
Liczy się kasa.
Dawno temu grałem w 2. edycję i nie pamiętam za dobrze ale tam mi kasy jakoś brakowało.
W tej edycji nikt nawet nie myślał o pożyczkach. Zbędne akcje.
No nie wiem... Muszę jeszcze zagrać żeby potwierdzić co człowiek powyżej.
I Ignacy wciąż testuje rozwiązania.
Niektóre kartki moim zdaniem są za silne.
Zmieniona kolejność w 9. fazie (już nie jest odwrócona)
Zbieranie tych punktów w trakcie gry nie jest kluczowe.
Liczy się kasa.
Dawno temu grałem w 2. edycję i nie pamiętam za dobrze ale tam mi kasy jakoś brakowało.
W tej edycji nikt nawet nie myślał o pożyczkach. Zbędne akcje.
No nie wiem... Muszę jeszcze zagrać żeby potwierdzić co człowiek powyżej.
Re: Pret-a-Porter (Ignacy Trzewiczek)
Choć gra nam się podoba (po dwóch partiach) i chcę w to jeszcze zagrać, to też mam wrażenia że Trzewiczek nie potrafi dopracować gry.
Wiele rzeczy jest tam [proszę o kulturalny język] nieprzemyślane, i mechanicznie, i jakościowo.
Wiele rzeczy jest tam [proszę o kulturalny język] nieprzemyślane, i mechanicznie, i jakościowo.
- Gizmoo
- Posty: 4127
- Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
- Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
- Has thanked: 2686 times
- Been thanked: 2599 times
Re: Pret-a-Porter (Ignacy Trzewiczek)
Po Osadnikach: KP przestałem się już temu dziwić. Można uznać to niestety za "portalowy standard".
Re: Pret-a-Porter (Ignacy Trzewiczek)
A czy te dodatkowe karty, dostępne w pierwszych godzinach zbiórki na KS, i pozostałe dodatki będą kiedyś dostępne w sprzedaży? Wiem, że niepotrzebne, że (według niektórych) brzydkie i w ogóle, ale co ja poradzę, kiedy chciałbym mieć 'wszystko'
- bly73
- Posty: 115
- Rejestracja: 07 lis 2017, 22:50
- Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
- Has thanked: 104 times
- Been thanked: 17 times
Re: Pret-a-Porter (Ignacy Trzewiczek)
Jeśli faktycznie tak wychodzi, to kiepsko wygląda faza testów u Ignacego.
Re: Pret-a-Porter (Ignacy Trzewiczek)
Mi jak najbardziej gra przypadła do gustu : )
Narazie jedna partia wygrana 420 do 380 przy czym żadnych kredytów i pożyczek nie musieliśmy brać.
Drewniany znacznik z za duża naklejka trochę lipa, ale na szczęście jest jeszcze standardowy.
Do poprawy lub do wydruku mógłby Portal dać skrót rund i co można w nich dokładnie robić( dla mnie tor z kalendarzem malo intuicyjny :p )
Polecam
Narazie jedna partia wygrana 420 do 380 przy czym żadnych kredytów i pożyczek nie musieliśmy brać.
Drewniany znacznik z za duża naklejka trochę lipa, ale na szczęście jest jeszcze standardowy.
Do poprawy lub do wydruku mógłby Portal dać skrót rund i co można w nich dokładnie robić( dla mnie tor z kalendarzem malo intuicyjny :p )
Polecam
Re: Pret-a-Porter (Ignacy Trzewiczek)
A grze jest 6 typów surowców po 12 sztuk każdego.
Jedna akcja zakupu pozwala nabyć nieograniczoną ilość jednego typu, o ile pozwoli gotówka. Cena tych tańszych to 2-3-4 gotówki za sztukę (czasami 1-2 jeśli masz zniżkę z kontratku, a zawsze ktoś ma).
W praktyce ja kupowałem hurtem po 5 surowców na zapas. Tylko 5, bo wiedziałem że nie starczy dla innych. A graczy w grze jest 3-4. Każdy chce podobne surowce kupować.
Instrukcja mówi że znaczniki surowców są nieograniczone i w razie braków należy użyć zamienników (lol).
LOGIKA, KURNA, GDZIE JEST TUTAJ LOGIKA?
Czy chociaz ktoś kurna w fazie projektu raz zagrał w tę grę? Bo te 12 surowców to od razu wychodzi że jest ich za mało.
Re: Pret-a-Porter (Ignacy Trzewiczek)
Żeton utrzymania +1/-1 czasem zdarza się, że przy Księgowych, Domach Handlowych wychodzi się na plus więc musi być takie oznaczenie.
Kredyty są potrzebne
Zakup materiałów jest bez ograniczenia według mechanizmów gry- prawdą jest, że ograniczeniem jest zasób gotówki i świadomość że ie wykorzystane materiały nic nie dają na koniec gry.
Kredyty są potrzebne
Zakup materiałów jest bez ograniczenia według mechanizmów gry- prawdą jest, że ograniczeniem jest zasób gotówki i świadomość że ie wykorzystane materiały nic nie dają na koniec gry.
- Nidav
- Posty: 704
- Rejestracja: 14 sty 2016, 19:33
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 91 times
- Been thanked: 339 times
Re: Pret-a-Porter (Ignacy Trzewiczek)
Tak z czystej ciekawości, bo przeczytałem instrukcję (gra wczoraj zakupiona) i dzisiaj prawdopodobnie pierwsza rozgrywka - po co kupować po 5 surowców na zapas w czysto optymalizacyjnej grze, w której na koniec gotówka przeliczana jest na punkty, a surowce nie? Chyba, że chodzi o kupienie sobie po jednym surowcu z niemalże każdego koloru - ale wtedy dalej zostaje ich po 11, więc wciąż całkiem dużo. I still, jeśli można kupić więcej surowców jednocześnie, a karty projektów pozyskuje się pojedynczo odpowiednią akcją, to nie wiedząc co dojdzie - kupowanie na zapas surowców, których może się nie wykorzystać, wydaje mi się lekko bez sensu, jeśli można wpierw wziąć projekty, a potem kupić materiały na ich uszycie, żeby na pewno nie stracić gotówki.Jools pisze: ↑28 paź 2019, 00:17 W praktyce ja kupowałem hurtem po 5 surowców na zapas. Tylko 5, bo wiedziałem że nie starczy dla innych. A graczy w grze jest 3-4. Każdy chce podobne surowce kupować.
Instrukcja mówi że znaczniki surowców są nieograniczone i w razie braków należy użyć zamienników (lol).
LOGIKA, KURNA, GDZIE JEST TUTAJ LOGIKA?
Czy chociaz ktoś kurna w fazie projektu raz zagrał w tę grę? Bo te 12 surowców to od razu wychodzi że jest ich za mało.
Ale to tak tylko się zastanawiam czysto teoretycznie - zobaczymy w praktyce czy nam przy 3 osobach wszystkiego wystarczy
-
- Posty: 275
- Rejestracja: 09 mar 2017, 08:38
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 33 times
Re: Pret-a-Porter (Ignacy Trzewiczek)
Dzięki kartom jest też możliwa sprzedaż materiału i robi to się całkiem opłacalne przy tanim zakupie. Jednak jakby nie patrzeć nie jest to interes życia.
- veljarek
- Posty: 1189
- Rejestracja: 07 sty 2009, 19:50
- Lokalizacja: Warszawa - Ochota
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 23 times
Re: Pret-a-Porter (Ignacy Trzewiczek)
Jako gracz starej edycji tak Was czytam i zastanawiam się co się zmieniło w zasadach że prawie nikomu nie brakuje kasy.
Ja pamiętam że branie kredytów to była norma każdego w każdej grze.
Teraz jest jakoś inaczej ?
Że swojej strony uwazamalem kiedys że gra jest niezbalansowana w kwestii sily pracowników.
Zmieniło się coś?
Ja pamiętam że branie kredytów to była norma każdego w każdej grze.
Teraz jest jakoś inaczej ?
Że swojej strony uwazamalem kiedys że gra jest niezbalansowana w kwestii sily pracowników.
Zmieniło się coś?
_______________
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
Re: Pret-a-Porter (Ignacy Trzewiczek)
Branie kredytów kompletnie jest niepotrzebne. Zaczynasz z 40, utrzymanie masz na - 3, kupujesz kilka surowców i za chwilę zarabiasz na wystawie np +70. Od tego momentu kasa tylko rośnie. Na koniec można mieć 500-600 punktów, z czego 90% to czysta gotówka. PZ to pozostałe 10%.
Kupowanie na zapas materiałów więcej niż potrzeba - by ma kolejne kwartały mieć zapotrzebowanie na projekty i nie musieć specjalnie robić akcji kupowania. Oszczędność akcji. Karty sprzedaży surowców też swoje mogą zarobić, bo odpapają się co fazę utrzymania.
Balans kart - póki co zauważyłem że najmocniejsze są karty czystego zysku (księgowa, sprzedaż projektu/materiałów) oraz darmowe rzeczy (darmowa akcja kupowania surowców oraz darmowe karty projektów).
A w ogóle to najmocniejsze to są kontrakty, bo darmowe i trwają pół gry.
Szczególnie combo kontrakt na nieruchomości (brak kosztów utrzymania budynków, przez pół gry) + budynki co dają np. darmowe karty (biura projektowe).
Z takim setupem kupujesz hurtowo materiały, sprzedajesz hurtem projekty (jakości Pepco) i zarabiasz 200-300 per wystawa.
Kupowanie na zapas materiałów więcej niż potrzeba - by ma kolejne kwartały mieć zapotrzebowanie na projekty i nie musieć specjalnie robić akcji kupowania. Oszczędność akcji. Karty sprzedaży surowców też swoje mogą zarobić, bo odpapają się co fazę utrzymania.
Balans kart - póki co zauważyłem że najmocniejsze są karty czystego zysku (księgowa, sprzedaż projektu/materiałów) oraz darmowe rzeczy (darmowa akcja kupowania surowców oraz darmowe karty projektów).
A w ogóle to najmocniejsze to są kontrakty, bo darmowe i trwają pół gry.
Szczególnie combo kontrakt na nieruchomości (brak kosztów utrzymania budynków, przez pół gry) + budynki co dają np. darmowe karty (biura projektowe).
Z takim setupem kupujesz hurtowo materiały, sprzedajesz hurtem projekty (jakości Pepco) i zarabiasz 200-300 per wystawa.
Re: Pret-a-Porter (Ignacy Trzewiczek)
200-300 co wystawa, to chyba trochę przesadziłeś. Jak dużą kolekcję możesz mieć? Rozpatrzmy 5 najdroższych projektów wieczorowych 3x24 + 27 + 29 = 128, coś dojdzie z mnożnika za żetony prestiżu. Kupić musisz materiały: 4 białe, 2 żółte, 2 czerwone, 1 fioletowy i 1 niebieski. Trochę to kosztuje, a przecież inni gracze nie będą Ci dawać projektów i materiałów bez utrudniania. Same 4 białe materiały kosztują najtaniej 32. W pierwszej wystawie na pewno takiego wyniku nie zrobisz. Powiedzmy, ze jesteś 3 graczem i poprzednicy zajmują pole nr 6. Wtedy 4 białe kosztują już 12 + 42, czyli 54. Projekty też zawsze pasujące nie będą. Są tylko 4 widoczne na rundę. Trzema pionami nie da się mieć od razu dwóch kontraktów, dobrego pracownika, 8 różnych materiałów i 4 odpowiednie karty projektów. Dopiero zaczynam grać, ale jakoś nie widzę tego 500 pkt w każdej partii.