Chudej, dzięki za uwagi
Pierwsza rzecz: podział na tury i rundy to długa dyskusja. Zauważ, że - jeśli dobrze to odczytuję - pochodzenie tych słów jest dość podobna: runda - round, tura - tour, do tego obejmująca je obie polska "kolejka". W każdej z nich mamy element krążenia, obiegu, ruchu... Od uznania autora gry/wydawnictwa zależy, co będzie "wyższe". Tak naprawdę było to już tyle razy mieszane, że istotna jest po prostu konsekwencja, którą chyba udało nam się zachować
Co do ministrów:
W opisie przebiegu tury 4.1.7 FAZA MINISTRÓW:
Jeśli obecna tura jest pierwszą Turą Pokoju nowej Epoki, każdy gracz spośród wszystkich swoich kart Ministrów (także tych wykorzystanych w poprzednich epokach; 3.5.1) bierze wyłącznie karty z symbolami aktualnej Epoki, a pozostałe odkłada na bok. Następnie gracz spośród kart aktualnej Epoki wybiera dwie, które będą tworzyć jego Gabinet, i umieszcza je zakryte na swoim arkuszu.
Po prostu wykonujesz te czynności, które tu dokładnie opisano:
- bierzesz wszystkie swoje karty ministrów (specjalnie zaznaczono, że chodzi także o te, które były już wykorzystywane we wcześniejszych epokach, a jeśli zaczęło się np. imperium, to poprzednią epoką będzie sukcesja)
- wybierasz te, które pasują do aktualnej epoki
- spośród nich wybierasz 2 karty i kładziesz je w Gabinecie
Nie ma mowy o żadnym odrzucaniu, bo karty ministrów nie są odrzucane. Takich np Jakobitów możesz mieć w każdej epoce, jeśli chcesz. Dodatkowy komentarz masz w 3.5.1, do którego odsyłamy w przepisie:
KOMENTARZ: Niektóre karty Ministrów mogą mieć
symbole dwóch lub trzech epok – mogą one zostać wybrane
do Gabinetu w każdej z nich niezależnie od tego, czy we
wcześniejszych epokach zostały już wybrane do Gabinetu
i ujawnione czy nie
W setupie nie ma ministrów (tak samo jak kart Wydarzeń), bo to nie jest element setupu, tylko już część rozgrywki, zgodnie z przebiegiem tury (pokazuje to karta pomocy i cały rozdział 4.1). Wszak ministrów dobierasz sobie pod karty Wydarzeń, układ żetonów Inicjatywy itp.
Co do Rynku Strzeżonego, to pojawia się na stronie 5, w liście pojęć kluczowych. Przy fortach na str.7 masz do tego zresztą odnośnik

A przy samej definicji rynku strzeżonego w pojęciach kluczowych masz też odnośniki do zasad 5.4.2 i 5.6.2, gdzie dokładniej opisano jak te rynki działają.
Tu i tak jest sporo powtórzeń. Taki styl GMT. Najpierw opis elementów (i tam część zasad), potem opis przebiegu tury (i tam kolejna porcja), a wreszcie zasady szczegółowe (i tam znowu). Najczęściej wszystko pisane różnym językiem i stwarzające pole do wątpliwości. Bardzo staraliśmy się to ujednolicić i wyczyścić.
A co do uczenia dziewczyny IS: spróbuj po prostu opowiedzieć jej to, co jest w granatowych ramkach, w tej kolejności i w takiej formie. A potem zacznijcie faza po fazie. Ogólny przebieg gry jest naprawdę prosty. Diabeł tkwi w szczegółach interakcji poszczególnych kart, efektów itp. Czy coś triggeruje dany efekt, czy on się jakoś odnosi do tego czy tamtego - ale to już wspólnie będziecie poznawać

Będzie dobrze
