
Trafiłem tutaj zaledwie parę dni temu szukając paru informacji dotyczącej jednej planszówki. Jest to mój pierwszy post na forum, chciałby więc wszystkich was serdecznie przywitać i napisać parę słów o pewnym projekcie którym chciałbym się zająć. Zanim jednak do tego przejdę nakreślę wam parę słów na swój temat co - jak sądzę - pozwoli nam się lepiej zrozumieć.
Grami fascynuje się od dziecka - wszystkimi. Bez wyjątku. Nie zamykam się w jednej określonej dziedzinie czy gatunku a największą satysfakcje daje mi poznawanie i uczenie się nowych rzeczy. Zresztą nie tylko grami. Moim największym hobby jest po prostu tworzenie - tworzywo nie ma znaczenia. Robię muzykę, rysuję, maluję, buduję, tworzę gry, prowadzę swoje stowarzyszenie (razem z forum internetowym) i udzielam się na paru innych frontach

Do niedawna nawet nie zastanawiałem się kto zajmuje się tworzeniem i wydawaniem gier planszowych, szczerze przyznam się bez bicia sądziłem, że nie istnieje w Polsce taka scena. No cóż - człowiek uczy się całe życie

Po tym wstępie przejdźmy o rzeczy

W chwili obecnej mam przygotowany w głowie cały konspekt gry o charakterze ekonomiczno-strategiczno-bitewnym (w zależności od przyjętego scenariusza).
Gra skierowana jest do dzieci, młodzieży i dorosłych od 10 roku życia bez górnej granicy wiekowej. Przeznaczona jest przede wszystkim dla dwóch graczy chociaż oferuje rozgrywkę aż do 4 czy 6 (przy założeniu możliwości rozszerzenia gry o dodatek). W zależności od ilości graczy zasady mogą się nieznacznie różnić. Przewidywany czas gry dla dwóch graczy wynosi (PRZYKŁADOWO) od 90-240 min. Zmniejsza się wraz z kolejnym graczem. Rozgrywka dla 3 osób będzie więc krótsza – ok. 90-120 min. 4 graczy – 60-120min. Nie ukrywam, że bardzo chciałbym zainteresować wydawców tym projektem więc staram się aby możliwie jak najmniejszym kosztem gracz miał możliwie jak najwięcej. Nie sztuką jest wymyślić system i grę. Sztuką jest zrobienie tego w taki sposób aby jedna i ta sama gra w oparciu o jeden system oferowała różne rodzaje rozgrywek i jak najwięcej możliwości gry dając graczowi nieograniczone pole do działania aby każda rozgrywka wyglądała inaczej - wedle uznania. Gra zostanie stworzona od zera. Nie będzie żadnych wersji alfa, beta, theta... Od początku do końca wszystkie elementy łącznie z pudełkiem, instrukcją, kartami zostaną przygotowane profesjonalnie a sam prototyp nie będzie różnił się od sklepowej gry z najwyższej półki (dla chcącego nic trudnego

Wszystkie grafiki zostaną stworzone przeze mnie. Oczywiście pewnych rzeczy sam nie zrobię (rzeźbienie 30 domków z kawałka drewna może zająć wieki), zamierzam zaopatrzyć się w znaczniki, pionki, karty, pudełka m.in. tutaj: http://www.spielmaterial.de/english/. Podobnie figurki do gry, które w pierwszej wersji gry najpewniej zapożyczę z jakiegoś bitewniaka. Sama gra będzie na pewno inspirowana wieloma tytułami - każdy znajdzie tam coś z Settlers'ów, które swego czasu kiedy jeszcze byłem szczylem wywarły na mnie ogromne wrażenie i wpływ, Age of Empires, Civilization. Znajdzie się coś z Osadników z Catanu czy Agricol'i itd.
Czym gra ma być?
Tym czego brakowało mi swego czasu. Kiedy moją rozrywką był przede wszystkim komputer i wszelkiej maści gry strategiczne (StarCraft, Warcraft, AoE, Settlers, Anno 1602, Civilization, Europa Universalis etc.) bardzo brakowało mi tego samego ale nie w świecie wirtualnym. Brakowało mi gry planszowej która oferowała by jak nie taką samą to podobną rozgrywkę. Gdzie nie wszystko toczy się za pomocą kostki a wątek ekonomiczno-budowlnany jest nieunikniony na drodze do zwycięstwa. Gdzie ogranicza mnie tylko moja wyobraźnia, zmysł taktyczny i strategiczny. I to właśnie chcę stworzyć

Niżej wycinek przygotowywanej prezentacji dla wydawnictwa, która mam nadzieje za niedługo wyląduje gdzie trzeba

Jak zacząć grę, jak grać?We wstępnej fazie tworzenia w której aktualnie się znajduje lokalizacja gry nie jest jeszcze określona. Jej podstawą będą realia średniowieczne – zamki i rycerze. W prosty sposób można przemianować to na świat fantasy gdzie walczące o władzę i bogactwo królestwa zastąpią siły zła i dobra toczące nieustanne boje. Preferuję jednak pozostać przy możliwie najprostszej formie – zamkach i rycerzach.
Warunki zwycięstwa różnią w zależności o przyjętego scenariusza. Może być to:
a) Wyeliminowanie innego graczy/graczy
b) Uzyskanie przewagi ekonomicznej (o wygranej decyduje ilość punktów/liczba surowców etc.)
c) Zdobycie i utrzymanie przez wyznaczony czas określonego miejsca na mapie
Każdy ze scenariuszy wymaga użycia jednych i tych samych pionków, znaczników i kart co oznacza że gracz może rozegrać grę w wybrany przez siebie sposób bez konieczności rozbudowywania gry czy dokupywania kolejnych rozszerzeń. Już po rozegraniu jednej gry według jednego scenariusza bez problemów z instrukcją i zasadami możemy przystąpić do kolejnego. Cel gry (w zależności od scenariusza) gracz będzie mógł osiągnąć poprzez rozbudowywanie swojego miasta, stawianiu nowych wiosek/miast, zbieraniu surowców, tworzenie jednostek i wysyłanie ich na wioski/miasta/jednostki wroga.
Plansze tworzy 75 sześciokątnych pól:
16 – las
12 – góry
2 – ruda żelaza
2 – żyła złota
2 – glinianka
41 – trawa
Każdy klocek (pole) jest układany na planszy osobno. Dopiero po wykorzystaniu wszystkich pól (albo wszystkich w liczbie określonej umownie przez graczy) możemy przystąpić do rozgrywki. Niżej prezentuje przykładowe, proponowane rozłożenie planszy (S – oznacza pozycje startową):
Zamieniłem obrazki na załączniki - są widoczne pod postem i można je powiększać. Nie zajmują w ten sposób całego ekranu i łatwiej się czyta wątek. /geko
Sposobów rozłożenia planszy jest tyle na ile tylko wpadnie gracz. Planszę można dostosować do indywidualnych potrzeb rozgrywki czy upodobań graczy.
I tak możemy zaczynać grę z dostępem o wszystkich surowców na początku gry co pozwoli w szybkim tempie rozwinąć swoje miasta i stworzyć jednostki bojowe – następnie skupić się tylko na elemencie bitewno-strategicznym.
Możemy też ułożyć surowce w centrum planszy co będzie sporym utrudnienie na starcie a ich zajęcie może stać się niezłą kartą przetargową albo zwycięstwem samym w sobie.
Ciekawą rozgrywkę oferowałoby także dostęp do danych surowców w danej części planszy co zmusi graczy do wymiany surowców między sobą i/lub skupieniu się na szybkiej ekspansji swoich królestw.
Pola mogą być także układane losowo jednak gra jest według mnie ciekawsza przy możliwie najmniejszym stopniu losowości.
Możliwości są dwie - grę zaczynamy z ratuszem czyli centrum naszego pierwszego miasta, bądź osadnikiem, który owy ratusz wybuduje w miejscu wybranym prze gracza. Osadnik będzie podstawową jednostką w grze. Dzięki niemu będziemy mogli tworzyć nowe wioski/miasta, a także kopalnie, tartak, cegielnię - obiekty dzięki którym będziemy zdobywać surowce. Na każdym sześciokątnym klocku znajdować się będą 24 pola po, których będziemy mogli przesuwać swoje jednostki (pionki - np. osadnika):

Oraz 6 pól budowy - na których będziemy mogli stawiać nasze budynki (na czerwono jedno z 6 pól budowy na sześciokątnym klocku):

Niezależnie od ostatecznego celu gry - o którym decyduje gracz/gracze przed rozpoczęciem rozrywki - jedyną droga do ruszenia się z miejsca jest rozbudowa miasta. Jeden budynek ratusza (centrum naszej wioski) pozwala nam wybudować 3 inne budynki:

Na czerwono - ratusz, kolor zielony - miejsca budowy.
Aby zbudować 4 budynek potrzebować będziemy innego ratusza (miasto), placu (wioska), magazynu (rozbudowa miasta). Czym się to różni?
Plac działa na tej samej budowie co ratusz z zaznaczeniem, że może utrzymać tylko JEDEN a nie trzy budynki jak w przypadku ratusza. Plac jest tez dużo tańszy.
Alternatywą jest zbudowanie magazynu, (droższy od placu, tańszy od ratusza) który można postawić tylko w aglomeracji z ratuszem:

Na niebiesko - magazyn, kolor żółty - nowe pola pod zabudowę.
Oczywiście liczba wiosek, miast i magazynów jakie możemy posiadać jest ograniczona więc warto budować je z głową tak aby każda aglomeracja miała jakieś zastosowanie! np. Strategiczne (obrona/atak), ekonomiczne (pozyskiwanie surowców).
Przykładowo - chcąc rekrutować wojsko musimy posiadać miasto w którym znajdzie się kuźnia/kowala i baraki, trzecie wolne pod zabudować miejsce można przeznaczyć pod targowiska (handel/wymiana surowców) lub magazyn (dodatkowe dwa pola pod zabudowę) ale zanim przystąpić do rekrutacji wojska będziemy potrzebować surowców - budujemy więc plac w/przy lesie i stawiamy tam chatę (lub dwie) drwala. Jeżeli Twój przeciwnik stawia miasto blisko granicy Twojego terytorium tym samym blokując Ci drogę do danego surowca będziesz musiał przypuścić szturm na jego zabudowania. Do tego możesz potrzebować machin oblężniczych. Te stworzysz w mieście gdzie postawisz kowala/kowala, akademię i warsztat.
Z całą pewnością nie możliwe będzie stworzenie wszystkiego podczas jednej rozgrywki. Gracz będzie musiał podczas gry dokonywać wyborów jakie budynki postawić - z całą pewnością nie będzie mógł przypuścić szturmu na przeciwnika armią składającą się z każdej jednostki. Przykładowo:
Gracz, który zainwestuje w piechotę musi mieć na uwadze, że liczba wymaganych budynków potrzebnych do rekrutacji najsilniejszych jednostek piechoty uniemożliwi mu tworzenie maszyn oblężniczych i odwrotnie. W innym wypadku gra w pewnym momencie stałaby się nudna bo każdy gracz może zrobić wszystko.
Ilość i zastosowanie budynków nie jest jeszcze opracowane - przestawione przykłady mogą nie mieć dokładnie takiego zastosowania w ostatecznej wersji.
Oczywiście budynki i budowanie to jedna strona gry. Inna to karty zdarzeń, którymi będziemy dysponować, zdobywać podczas rozgrywki i używać. Znajdzie się też jakiś czynnik losowy (aby gra czasem czymś nas "zaskoczyła") chociaż będzie on raczej dodatkiem do samej rozgrywki niż warunkiem jej zwycięstwa.
Tyle o grze w ramach pierwszego postu

Grę mam możliwość stworzenia w 3 językach - niemieckim, angielskim i czeskim. Jak już pisałem nie będzie takowej wersji beta - bo tworze ją przede wszystkim dla siebie


Teraz pytanie do was - czy inwestowanie czasu w ten projekt ma sens? Czy kogoś to zainteresuje? Czy WY uważacie, że gra mogłaby być interesująca? jakie są szanse, że po stworzeniu i gruntownych testach gry ktoś zgodzi się na jej wydanie (może nawet nie w Polsce ale jak pisałem wyżej w grę wchodzą 3 warianty językowe - czeski, angielski, niemiecki)?
Z góry przepraszam za błędy - pewnie jakiś jeden czy dwa się zaplątały

Pozdrawiam serdecznie
- Michał