Cywilizacja Sid Meier's - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
michpob
Posty: 9
Rejestracja: 31 sty 2019, 15:24
Lokalizacja: Wejherowo

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: michpob »

Witam.
1. Czy będąc w fazie zarządzania miastem mając przykładowo 10 młotków mogę zakupić w jednym mieście 2 jednostki wojskowe czy zawsze z jednego miasta tylko jedną po czym tracę resztę punktów produkcji?
2. Czy po bitwie przegrane jednostki są wtasowywane z powrotem do talii czy usuwane permanentnie z rozgrywki?
Awatar użytkownika
DarkBogas
Posty: 433
Rejestracja: 10 wrz 2013, 19:43
Lokalizacja: Krapkowice
Has thanked: 22 times
Been thanked: 10 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: DarkBogas »

1. Normalnie miasto moze wybudować w swojej akcji tylko jedną rzecz, jest natomiat technologia (inżynieria) pozwalająca na dzielenie młotków i budowę dwóch rzeczy.
2. Jednostki, które przeżyły, wracają do Twojej talii dostępnych sił.
michpob
Posty: 9
Rejestracja: 31 sty 2019, 15:24
Lokalizacja: Wejherowo

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: michpob »

Dzięki ale w pkt 2 chodzilo mi o to czy jednostki ktore zginely wracaja na rynek i sa wtasowane? Czy nie moga dluzej brac udzialu w grze?
Awatar użytkownika
DarkBogas
Posty: 433
Rejestracja: 10 wrz 2013, 19:43
Lokalizacja: Krapkowice
Has thanked: 22 times
Been thanked: 10 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: DarkBogas »

Wg instrukcji "Wszelkie zabite jednostki są odkładane odkryte na spód odpowiednich talii jednostek". Zakładam że jak się do nich dotrze to się stos przetasowuje.
Golfang
Posty: 1989
Rejestracja: 10 wrz 2018, 21:47
Lokalizacja: Będzin
Has thanked: 231 times
Been thanked: 314 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: Golfang »

DarkBogas pisze: 31 sty 2019, 22:51 Wg instrukcji "Wszelkie zabite jednostki są odkładane odkryte na spód odpowiednich talii jednostek". Zakładam że jak się do nich dotrze to się stos przetasowuje.
Dobrze zakładasz
----------------
10% flamberg.com.pl
michpob
Posty: 9
Rejestracja: 31 sty 2019, 15:24
Lokalizacja: Wejherowo

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: michpob »

Bardzo dziękuję za pomoc.
Mam jeszcze ostatnie pytanie:
Jeśli moję 3 pionki armii stoją każdy na innym polu zaś przede mną jest 1 pionek armi wroga, który znajduje się w zasięgu wszystkich 3 armii, mogę zaatakować nimi równocześnie?
Czy najpierw wszystkie pionki mojej armii muszą znaleźć się na tym samym polu aby zaatakować trzema?
feniks_ciapek
Posty: 2310
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1616 times
Been thanked: 941 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: feniks_ciapek »

To drugie.
michpob
Posty: 9
Rejestracja: 31 sty 2019, 15:24
Lokalizacja: Wejherowo

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: michpob »

Ok. Dzìekuję.
Podczas wygranej bitwy lub ataku na miasto atakujacy po zwycięstwie otrzymuje wybrany bonus.
Czy jesli atakujący przegra to obrońca otrzymuje bonus taki jaki dostalby atakujacy za wygrana?
feniks_ciapek
Posty: 2310
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1616 times
Been thanked: 941 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: feniks_ciapek »

Nie.
michpob
Posty: 9
Rejestracja: 31 sty 2019, 15:24
Lokalizacja: Wejherowo

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: michpob »

Czy znacznik pierwszego gracza wraz z końcem zakończenia wszystkich 5 akcji przez graczy przechodzi na gracza po lewej, czy też osoba która go ma do końca gry rozpoczyna pierwsza?
Golfang
Posty: 1989
Rejestracja: 10 wrz 2018, 21:47
Lokalizacja: Będzin
Has thanked: 231 times
Been thanked: 314 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: Golfang »

michpob pisze: 07 lut 2019, 11:30 Czy znacznik pierwszego gracza wraz z końcem zakończenia wszystkich 5 akcji przez graczy przechodzi na gracza po lewej, czy też osoba która go ma do końca gry rozpoczyna pierwsza?
Kurcze pierwsze co chciałem zrobić to odpisać że w instrukcji jest napisane że TAK. Jednak postanowiłem sprawdzić... No i okazuje się że nie jestem w stanie znaleźć takiego zapisu w instrukcji :(. Jednak zdrowy rozsądek podpowiadałby, że znacznik należy przekazać...
----------------
10% flamberg.com.pl
michpob
Posty: 9
Rejestracja: 31 sty 2019, 15:24
Lokalizacja: Wejherowo

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: michpob »

No właśnie też nie mogę znaleźć takiego zapisu... :?:
feniks_ciapek
Posty: 2310
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1616 times
Been thanked: 941 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: feniks_ciapek »

Tak, przekazuje się żeton na starcie tury. Jest to opisane w instrukcji na stronie 12 w pierwszym zdaniu opisu fazy Start Tury - przynajmniej w angielskiej wersji.
Awatar użytkownika
kastration
Posty: 1218
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 108 times
Been thanked: 430 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: kastration »

Wybaczcie, że nie przejdę kilkunastu stron wątku, ale wróciłem po latach do tytułu. Czy jedno miasto, jeśli dajmy na to ma 20 młotków (gram z dodatkiem i zainwestowałem x2) i może je wykorzystać, by zbudować np. cud, ale położyć go w drugim swoim mieście czy te młotki mogą być wykorzystane wyłącznie do tego miasta, które je wydaje? Zagwozdka, bo przyznam gramy z wszystkimi dodatkami i zabudowane całe miasto i brak miejsca na cud. Może to miasto niejako "przekazać" ten cud do drugiego mojego miasta czy każde miasto buduje tylko pod siebie?
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
feniks_ciapek
Posty: 2310
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1616 times
Been thanked: 941 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: feniks_ciapek »

kastration pisze: 11 kwie 2020, 00:33 Wybaczcie, że nie przejdę kilkunastu stron wątku, ale wróciłem po latach do tytułu. Czy jedno miasto, jeśli dajmy na to ma 20 młotków (gram z dodatkiem i zainwestowałem x2) i może je wykorzystać, by zbudować np. cud, ale położyć go w drugim swoim mieście czy te młotki mogą być wykorzystane wyłącznie do tego miasta, które je wydaje? Zagwozdka, bo przyznam gramy z wszystkimi dodatkami i zabudowane całe miasto i brak miejsca na cud. Może to miasto niejako "przekazać" ten cud do drugiego mojego miasta czy każde miasto buduje tylko pod siebie?
Możesz "zabudować" stary. Nie można produkcji przekazywać do innych miast. Może jest jakaś specjalna zdolność jakiejś nacji albo karty, o której nie pamiętam, bo dawno grałem. Ale ogólna zasada jest, że każde miasto produkuje dla siebie
Awatar użytkownika
kastration
Posty: 1218
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 108 times
Been thanked: 430 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: kastration »

A jeszcze takie pytanie. Na obrzeżach mojego miasta jest nadrukowana moneta. Czy ja mam do niej dostęp cały czas (przesuwam na panelu monety +1) czy może mogę ją zbierać w ramach akcji surowców co turę? Podejrzewam to pierwsze, ale wolę się upewnić na 100%, bo gra ma wątek z zasadami niemal tak samo rozbudowany, jak wątek o samej grze.
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
feniks_ciapek
Posty: 2310
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1616 times
Been thanked: 941 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: feniks_ciapek »

kastration pisze: 14 kwie 2020, 17:31 A jeszcze takie pytanie. Na obrzeżach mojego miasta jest nadrukowana moneta. Czy ja mam do niej dostęp cały czas (przesuwam na panelu monety +1) czy może mogę ją zbierać w ramach akcji surowców co turę? Podejrzewam to pierwsze, ale wolę się upewnić na 100%, bo gra ma wątek z zasadami niemal tak samo rozbudowany, jak wątek o samej grze.
Z tego co pamiętam, to ona jest automatycznie dostępna, dopóki jest w twojej strefie kontroli. Nie jest surowcem (nie zbierasz jej), po prostu dodajesz sobie 1 na liczniku. Jeśli stanie tam jednostka wroga albo stracisz miasto, wtedy tracisz tę monetkę z licznika.
diamonnd1
Posty: 6
Rejestracja: 15 maja 2021, 01:10
Has thanked: 1 time

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: diamonnd1 »

Dodatek wiedza i wojna:
Karta polityki społecznej: racjonalizm

Początek tury:
Wydaj 6 handlu aby nauczyć się technologii pierwszego poziomu.

Może ktoś wytłumaczyć o co tutaj chodzi? Czy, żeby móc korzystać z tej polityki socjalnej musimy mieć minimum 6 monet? Skąd inaczej mieć 6 monet na początku tury jeśli w poprzedniej odkryło się technologię i wyzerowało punkty wymiany handlowej?

Czy chodzi o sytuację w której w danej rundzie nie odkrywamy nowej technologii, mamy powiedzmy 12 i możemy na początku następnej wydać 6, żeby odkryć technologię pierwszego poziomu (nie zeruje to punktów wymiany handlowej) i w tej samej rundzie w ostatniej fazie możemy jeszcze raz odkryć nową technologię?
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1293
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Sid Meier's Civilization

Post autor: Nidhogg »

diamonnd1 pisze: 09 cze 2021, 22:22 Dodatek wiedza i wojna:
Karta polityki społecznej: racjonalizm

Początek tury:
Wydaj 6 handlu aby nauczyć się technologii pierwszego poziomu.

Może ktoś wytłumaczyć o co tutaj chodzi? Czy, żeby móc korzystać z tej polityki socjalnej musimy mieć minimum 6 monet? Skąd inaczej mieć 6 monet na początku tury jeśli w poprzedniej odkryło się technologię i wyzerowało punkty wymiany handlowej?

Czy chodzi o sytuację w której w danej rundzie nie odkrywamy nowej technologii, mamy powiedzmy 12 i możemy na początku następnej wydać 6, żeby odkryć technologię pierwszego poziomu (nie zeruje to punktów wymiany handlowej) i w tej samej rundzie w ostatniej fazie możemy jeszcze raz odkryć nową technologię?
Częściej drugi scenariusz jaki napisałeś. Bo mając już 6 monet zazwyczaj jesteśmy o wiele bardziej zaawansowani i ten handel jest potrzebny na bardziej zaawansowane technologie, ale oczywiście nie wyklucza to też użycia w ten sposób jaki napisałeś w scenariuszu 1.
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
feniks_ciapek
Posty: 2310
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1616 times
Been thanked: 941 times

Re: Cywilizacja Sid Meier's - pytania i wątpliwości

Post autor: feniks_ciapek »

U mnie częstszy scenariusz jest taki, że dzięki tej polityce szybciej buduje się bazę 5 technologii 1 poziomu i 4 drugiego i dopiero potem idzie się w wyższe technologie. Zamiast poświęcać wszystkie pieniądze na wynalezienie technologii 3 poziomu, wynajdujesz poziom 2 (pamiętając o zniżkach) i potem kupujesz poziom 1 w następnej turze. Inne polityki społeczne przyspieszają awans na torach kultury i ekonomicznym, więc korzystanie z możliwości wynalezienia dwóch technologii w jednej turze jest niezbędne, aby wyścig technologiczny miał cały czas sens.
diamonnd1
Posty: 6
Rejestracja: 15 maja 2021, 01:10
Has thanked: 1 time

Re: Cywilizacja Sid Meier's - pytania i wątpliwości

Post autor: diamonnd1 »

Umiejętność cywilizacji Azteków:
Zbierz 1 kultury za każdą zabitą jednostkę w trakcie bitwy.
Wliczają się tylko moje zabite jednostki, moje i przeciwnika, tylko przeciwnika? Czy barbarzyńcy również?
Awatar użytkownika
kastration
Posty: 1218
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 108 times
Been thanked: 430 times

Re: Cywilizacja Sid Meier's - pytania i wątpliwości

Post autor: kastration »

diamonnd1 pisze: 12 wrz 2021, 12:59 Umiejętność cywilizacji Azteków:
Zbierz 1 kultury za każdą zabitą jednostkę w trakcie bitwy.
Wliczają się tylko moje zabite jednostki, moje i przeciwnika, tylko przeciwnika? Czy barbarzyńcy również?
Zliczają się wszystkie jednostki, zarówno Twoje, jak i przeciwnika.
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
diamonnd1
Posty: 6
Rejestracja: 15 maja 2021, 01:10
Has thanked: 1 time

Re: Cywilizacja Sid Meier's - pytania i wątpliwości

Post autor: diamonnd1 »

Czy atakowanie miasta-państwa jest uznawane za atak na miasto? Czy atakujący pierwszy wykłada karty czy obrońca?
feniks_ciapek
Posty: 2310
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1616 times
Been thanked: 941 times

Re: Cywilizacja Sid Meier's - pytania i wątpliwości

Post autor: feniks_ciapek »

diamonnd1 pisze: 12 wrz 2021, 14:45 Czy atakowanie miasta-państwa jest uznawane za atak na miasto? Czy atakujący pierwszy wykłada karty czy obrońca?
Nie, bo ta zasada dotyczy tylko miast otoczonych murami, nie zwykłych (str. 24, drugi paragraf). Miasta-państwa dają tylko bonus +4 do obrony.
aga_76
Posty: 23
Rejestracja: 06 cze 2011, 22:24
Has thanked: 19 times
Been thanked: 1 time

Re: Cywilizacja Sid Meier's - pytania i wątpliwości

Post autor: aga_76 »

Hej,
po kilku partiach mam ochotę na dodatek - polecany tu Sława i bogactwo, ale....no właśnie...ale nie ma go nigdzie. Orientuje się ktoś czy będzie dodruk, czy może całkiem go wycofali?
ODPOWIEDZ