Mam stawiac emotikony wielkosci słoni, zebys je zauwazyl? Przeciez nie nawoluje do ukamieniowania Ciebie, tylko pisze jak sie poprawnie gra.Andy pisze:Błądzić jest rzeczą ludzką, przyznanie się do błędu ujmy mi nie przyniesie. Natomiast zarzucanie mi "mówienia nieprawdy" brzmi niemal jak zarzut świadomego wprowadzania w błąd. I jakoś mnie nie zachwyca.
Dominion (Donald X. Vaccarino)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- Nataniel
- Administrator
- Posty: 5293
- Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
- Lokalizacja: Gdańsk Osowa
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
Re: Dominion
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Re: Dominion
Czemu nie?! Zawsze to jakaś rozrywka będzie! (przypomniał mi się Żywot Briana )Nataniel pisze:Przeciez nie nawoluje do ukamieniowania Ciebie, tylko pisze jak sie poprawnie gra.Andy pisze:(...)
- Victor Strogow
- Posty: 92
- Rejestracja: 26 sty 2009, 11:10
- Lokalizacja: Kraków
Re: Dominion
Andy,Andy pisze: Wciąż czekam na przekonanie mnie, że nie należy stosować się do zacytowanego przeze mnie fragmentu instrukcji.
Może przekona Cię poniższa interpretacja.
Co to znaczy "fully resolve an Action card" ? Przykładowo załóżmy, że gram Village: ciągnę dodatkową kartę i zgodnie z instrukcją muszę wykonać dwie dodatkowe akcje. Jedną akcją gram Smithy, ale ta karta każe mi natychmiast pociągnąć trzy następne! Bo przecież najpierw należy wykonać wszystkie zalecenia związane z daną kartą, a dopiero potem zagrać następną! Teraz gram kolejną kartę akcji, zgodnie z tym co napisane jest na karcie Village...
Nie wiem, czy to Cię przekonuje?
Zresztą, rzeczywiście gdyby było inaczej, sens kupowania wielu kart byłby ograniczony. No i jak wtedy stosować uroczą taktykę (dotyczącą choćby zestawu podstawowego proponowanego przez autora gry) grania w jednej rundzie: Village -> Smithy -> Village -> Smithy -> Village -> Smithy -> Village -> Village -> Village -> Remodel -> Remodel -> Remodel -> Militia ?
Unguibus et rostro.
Z przyjemnością zagram
Z przyjemnością zagram
- Andy
- Posty: 5130
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: Dominion
Najbardziej przekonuje mnie ten argument:Victor Strogow pisze:Może przekona Cię poniższa interpretacja.
To może wskazywać, jakie były prawdziwe intencje autora gry, nawet jeżeli sformułowanie w instrukcji okazało się niejednoznaczne.gdyby było inaczej, sens kupowania wielu kart byłby ograniczony.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Re: Dominion
Dziekuje wszystkim za odpowiedzi. Mimo kilku wyjaśnien nadal nie jestem przekonany co do tego ze mozna sumowac wszystkie akcje. bardziej pasuje mi opinia andy'ego.Victor Strogow pisze:Andy,Andy pisze: Wciąż czekam na przekonanie mnie, że nie należy stosować się do zacytowanego przeze mnie fragmentu instrukcji.
Może przekona Cię poniższa interpretacja.
Co to znaczy "fully resolve an Action card" ? Przykładowo załóżmy, że gram Village: ciągnę dodatkową kartę i zgodnie z instrukcją muszę wykonać dwie dodatkowe akcje. Jedną akcją gram Smithy, ale ta karta każe mi natychmiast pociągnąć trzy następne! Bo przecież najpierw należy wykonać wszystkie zalecenia związane z daną kartą, a dopiero potem zagrać następną! Teraz gram kolejną kartę akcji, zgodnie z tym co napisane jest na karcie Village...
Nie wiem, czy to Cię przekonuje?
Zresztą, rzeczywiście gdyby było inaczej, sens kupowania wielu kart byłby ograniczony. No i jak wtedy stosować uroczą taktykę (dotyczącą choćby zestawu podstawowego proponowanego przez autora gry) grania w jednej rundzie: Village -> Smithy -> Village -> Smithy -> Village -> Smithy -> Village -> Village -> Village -> Remodel -> Remodel -> Remodel -> Militia ?
Karty należy rozpatrzyc od lewej do prawej i dana karte od gory ku dolowi, w miare mozliwosci oczywiscie. rozpatrujac kolejna karte nalezy zakonczyc poprzednio, w miare mozliwosci oczywiscie. czyli jezeli moge dolozyc dwie akcje to uwazam, ze jezeli je mam to wykladam, jezeli tyllko jedna to ja wykladam. jezeli wykladam, karte pozwalajaca ciagnac 3 dodatkowe karty to rozpatrze ja po tym jak już zakoncze poprzednia, czyli wyloze jedna lub dwie karty akcji jezeli mam. wtedy przechodze do nastepnej, ktora pozwala mi ciagnac 3 kolejne karty itd... no nie wiem, tak to rozumiem i sadze, ze tak to jest napisane w instrukcji, ale jak to zwykle bywa brakuje zawsze w instrukcji jednego zdania wyjasniajacego (dopelniajacego dana zasade).
Mimo wszystko bede chyba gral tak jak proponujecie (tym bardziej ze graja tak na BSW), ale przekonany w 100% nie jestem
- janekbossko
- Posty: 2614
- Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 27 times
Re: Dominion
gdyby tak nie bylo możliwe nie dałoby sie robić comb na powedzmy 15 kart a przy niektórych zestawach jest to norma \poprostu za kazdy mraze mja kzagrasz jakas karte musisz byc przygotowany ze to co masz na reku moze juz nie byc tak owocne ja kto co dostaniesz i mozesz zgarac dlatego caly czas trzeba modyfikować swoja strategie na bieżąco
nawet nie iwem za bardzo o co chodzi - jakos tak nabazgraliście i trudno znaleźć w tym sens
a najwięcej Andy
nawet nie iwem za bardzo o co chodzi - jakos tak nabazgraliście i trudno znaleźć w tym sens
a najwięcej Andy
Re: Dominion
No hej. Z tego co pamiętam to w instrukcji faktycznie jest napisane, że robimy akcje na kartach od góry do dołu co oznacza, że możliwości mamy ograniczone. My jednak gramy w wersji drugiej czyli, że robimy akcje dowolne.
W pierwszym wariancie byłoby tak: + 2 akcje , + 3 karty = nie masz akcji na ręce to już straciłeś.
W drugim wariancie ( granym przez nas i bardziej combos-owym ): +2 akcje, + 3 karty masz akcję w pamięci dociągasza karty i działasz dalej.
Instrukcja preferuje wariant pierwszy Nawet na kartach jest napisane ( Festyn, Targowisko ) albo + 1 akcje, + 1 karta lub odwrotnie co oznacza, że kolejnośc ma jednak znaczenie
W pierwszym wariancie byłoby tak: + 2 akcje , + 3 karty = nie masz akcji na ręce to już straciłeś.
W drugim wariancie ( granym przez nas i bardziej combos-owym ): +2 akcje, + 3 karty masz akcję w pamięci dociągasza karty i działasz dalej.
Instrukcja preferuje wariant pierwszy Nawet na kartach jest napisane ( Festyn, Targowisko ) albo + 1 akcje, + 1 karta lub odwrotnie co oznacza, że kolejnośc ma jednak znaczenie
Re: Dominion
„Zagrywam Festyn i mam jeszcze dwie akcje.
Zagrywam Targowisko i mam jeszcze dwie akcje. Zagrywam następny Festyn i teraz mam
jeszcze trzy akcje…”
Czy ten zapis w instrukcji nie sugeruje, że można jednak sumować akcje jakie pozostały nam do wykonania?
Gdyby należało najpierw rozpatrzyć zagraną kartę akcji do końca by móc skorzystać z możliwości jakie daje nam kolejna karta powinno to wyglądać w następujący sposób:
Zagrywam Festyn, który daje mi dwie akcje. Teraz zagrywam Targowisko i bezpośrednio po nim kolejny Festyn. W ten sposób "wyczerpałem" pierwszą kartę Festynu.
Teraz przechodzę do rozpatrywania karty Targowisko, która pozwala mi dociągnąć dodatkową kartę(co czynię) i pozwala zagrać dodatkową akcję. Zagrywam więc np. kolejny Festyn(trzeci) i wykładam go obok poprzedniego Festynu(drugiego). Tym samym "wyczerpałem" kartę Targowiska. Teraz przechodzę do rozpatrywania drugiego zagranego Festynu, wykładam więc kolejna kartę akcji i zaraz po niej następną. Wyczerpałem tym samym drugi festyn i przechodzę do realizacji trzeciego Festynu..... itd
Zagrywam Targowisko i mam jeszcze dwie akcje. Zagrywam następny Festyn i teraz mam
jeszcze trzy akcje…”
Czy ten zapis w instrukcji nie sugeruje, że można jednak sumować akcje jakie pozostały nam do wykonania?
Gdyby należało najpierw rozpatrzyć zagraną kartę akcji do końca by móc skorzystać z możliwości jakie daje nam kolejna karta powinno to wyglądać w następujący sposób:
Zagrywam Festyn, który daje mi dwie akcje. Teraz zagrywam Targowisko i bezpośrednio po nim kolejny Festyn. W ten sposób "wyczerpałem" pierwszą kartę Festynu.
Teraz przechodzę do rozpatrywania karty Targowisko, która pozwala mi dociągnąć dodatkową kartę(co czynię) i pozwala zagrać dodatkową akcję. Zagrywam więc np. kolejny Festyn(trzeci) i wykładam go obok poprzedniego Festynu(drugiego). Tym samym "wyczerpałem" kartę Targowiska. Teraz przechodzę do rozpatrywania drugiego zagranego Festynu, wykładam więc kolejna kartę akcji i zaraz po niej następną. Wyczerpałem tym samym drugi festyn i przechodzę do realizacji trzeciego Festynu..... itd
- Andy
- Posty: 5130
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: Dominion
Zdecydowanie masz rację: sugeruje, i to jednoznacznie!badjimi pisze:Czy ten zapis w instrukcji nie sugeruje, że można jednak sumować akcje jakie pozostały nam do wykonania?
Co nie zmienia faktu, że ten przykład stoi w sprzeczności z innymi fragmentami instrukcji.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Re: Dominion
Przecież wioska przy tej heretyckiej interpretacji jest totalnie bez sensu, żeby jej użycie dało cokolwiek musiałbym mieć na ręce 3 karty akcji (w tym wioskę). Jeśli statystycznie 1/2 moich kart (3 z 6) to katy akcji to przy tej interpretacji wiosek mam naprawdę zaśmiecony deck, wtedy jedyną słuszną strategią jest branie złota....
Na każdej karcie jest kolejność
+Card
+Action
+Buy
+Monety
Opis
Jedyna karta na której kolejność wykonywania zadań ma znaczenie to Spy, w którym istotne jest że pierw biorę kartę a potem patrzę na górną kartę swojego decku
I jak niby zinterpretować "the player must fully resolve an Action card before playing another one" tak żeby wyszło na ta wersję...
Ta zasada mówi: "Nie można przeplatać efektów kart akcji"
Muszę w pełni wykonać zagranie 2 kart zanim zagram następną kartę po zagraniu jednej karty?
Skutkiem +1 action jest otrzymanie dodatkowej akcji a nie zagranie karty, jak zagram wioskę i nie mam kart akcji to i tak otrzymuję kartę i 2 akcje. Nie muszę zagrać kart wykorzystujących te 2 akcje, w szczególności nie muszę grać kart akcji po zagraniu wioski jeśli uważam ze to bez sensu... (np Chapell jak mam rękę pełną złota...)
Na każdej karcie jest kolejność
+Card
+Action
+Buy
+Monety
Opis
Jedyna karta na której kolejność wykonywania zadań ma znaczenie to Spy, w którym istotne jest że pierw biorę kartę a potem patrzę na górną kartę swojego decku
I jak niby zinterpretować "the player must fully resolve an Action card before playing another one" tak żeby wyszło na ta wersję...
Ta zasada mówi: "Nie można przeplatać efektów kart akcji"
Muszę w pełni wykonać zagranie 2 kart zanim zagram następną kartę po zagraniu jednej karty?
Skutkiem +1 action jest otrzymanie dodatkowej akcji a nie zagranie karty, jak zagram wioskę i nie mam kart akcji to i tak otrzymuję kartę i 2 akcje. Nie muszę zagrać kart wykorzystujących te 2 akcje, w szczególności nie muszę grać kart akcji po zagraniu wioski jeśli uważam ze to bez sensu... (np Chapell jak mam rękę pełną złota...)
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
Re: Dominion
sa ludzie nie uznajacy tego ze ziemia kreci sie wokol slonca, przy tym zadna interpretacja zasad Dominiona mnie nie zdziwi
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Re: Dominion
Kurde, ale wy się tu czepiacie drobnostek. Ja gram tak jak wszyscy na sumowanie. Może więc zamiast się rozwodzić nad tym co jest dosłownie napisane zastosujecie starą dobrą zasadę RPG: "Zasada się nie podoba? To ją zmień". I zamiast cytować instrukcję będzie można pograć.
A co do głównego tematu to grę kupiłem głównie przez moją przyjaciółkę, która nie trawi gier po angielsku, ale pograć lubi. No a poza tym ciekawa mechanika i wysokie noty zrobiły swoje. Ogólnie zagrałem ok. 15-20 partii, za każdym razem kombinowałem z czego składać talię, no i zwykle metoda była skuteczna (np. ogrody + cokolwiek co pozwala na więcej zakupów, połączenie wiosek, kopalnii i w późniejszej fazie przebudów itd.).
Zestawy które zaproponowali autorzy są fajne, ale prawdziwa zabawa zaczyna się przy losowych (my nieco je poprawiamy, np. wywalamy kaplice jak nie ma wiedźmy, czasem każdy z graczy może jedną kartę wywalić na nową losową itp.). A, i polecam dodatek Poseł, karta jest świetna (tylko cena nieco męczy, dobrze że Rebel dawał gratis w przedsprzedaży ).
A co do głównego tematu to grę kupiłem głównie przez moją przyjaciółkę, która nie trawi gier po angielsku, ale pograć lubi. No a poza tym ciekawa mechanika i wysokie noty zrobiły swoje. Ogólnie zagrałem ok. 15-20 partii, za każdym razem kombinowałem z czego składać talię, no i zwykle metoda była skuteczna (np. ogrody + cokolwiek co pozwala na więcej zakupów, połączenie wiosek, kopalnii i w późniejszej fazie przebudów itd.).
Zestawy które zaproponowali autorzy są fajne, ale prawdziwa zabawa zaczyna się przy losowych (my nieco je poprawiamy, np. wywalamy kaplice jak nie ma wiedźmy, czasem każdy z graczy może jedną kartę wywalić na nową losową itp.). A, i polecam dodatek Poseł, karta jest świetna (tylko cena nieco męczy, dobrze że Rebel dawał gratis w przedsprzedaży ).
Re: Dominion
Chapel jest dobry nawet i bez wiedzmy zeby sie pozbyc niepotrzebnych kart (miedziakow, estate'ow, pod koniec gry jakichs innych "egzotycznych" kart ) i tym samym "uplynnic" deck.
Re: Dominion
Odnośnie reguł - tak jak napisał Nataniel i później zephyr: +1/2 akcje oznacza, że wzrasta nasza ilość akcji do wykonania, a nie, że musimy je wykonać od razu identycznie jak w przypadku dodatkowych zakupów i pieniędzy, z których skorzystamy dopiero na zakończenie naszej tury, po wykonaniu wszystkich akcji, a nie od razu (przykład: zagrywam Festiwal i jako jedną z dwóch dodatkowych akcji zagrywam kartę dającą kolejną dodatkową akcję np.Wioskę i przecież teraz zanim wykonam dodatkowy zakup uzyskany dzięki Festiwalowi muszę zagrać akcję/e uzyskane dzięki zagraniu Wioski).
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
magazyn
Re: Dominion
Oczywiście że można zmieniać zasady, przecież to tylko opis korzystania z komponentów zaprojektowany przez autora. Można też z nich budować makiety, albo rzucać się nimi, albo robić milion różnych innych rzeczy.
Gra jest projektowana i testowana przy ustalonych przez autora zasadach i nawet wydawałoby się drobne zmiany zasad mogą naprawdę zmienić balans i frajdę z gry. Dlatego uważam że warto jednak ustalić co autor miał na myśli wpisując dane zdanie do instrukcji i oceniać grę w wersji w której wymyślił ją autor (co nie znaczy że nigdy nie stosuję houserule, jeśli coś może być lepsze to czemu nie, ale warto zaznaczyć że to oficjalny/nieoficjalny wariant a nie sama gra)
Kaplica bez wiedźmy jest lepsza niż z wiedźmą. Jak wyrzucisz prowincje i miedziaki to bez wiedźmy masz zgrabny sprawny deck, a z wiedźmą można Ci dorzucić klątwy, które łatwiej zapychają mniejszy deck.
Gra jest projektowana i testowana przy ustalonych przez autora zasadach i nawet wydawałoby się drobne zmiany zasad mogą naprawdę zmienić balans i frajdę z gry. Dlatego uważam że warto jednak ustalić co autor miał na myśli wpisując dane zdanie do instrukcji i oceniać grę w wersji w której wymyślił ją autor (co nie znaczy że nigdy nie stosuję houserule, jeśli coś może być lepsze to czemu nie, ale warto zaznaczyć że to oficjalny/nieoficjalny wariant a nie sama gra)
Kaplica bez wiedźmy jest lepsza niż z wiedźmą. Jak wyrzucisz prowincje i miedziaki to bez wiedźmy masz zgrabny sprawny deck, a z wiedźmą można Ci dorzucić klątwy, które łatwiej zapychają mniejszy deck.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
Re: Dominion
No dobra, posiadłości. Chociaż widziałem chyba z raz jak mój przeciwnik wywalił prowincje.
(skopałem partię i miał taką przewagę że wolał odmulić deck i szybciej skończyć niż mieć te 6 pkt)
(skopałem partię i miał taką przewagę że wolał odmulić deck i szybciej skończyć niż mieć te 6 pkt)
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
- Geko
- Posty: 6491
- Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Dominion
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Re: Dominion
Ustawiłem sobie na tapetę.
Gra jakoś mnie nie porwała, ale sporo czasu minęło, a nadal gra mi się przyjemnie i chyba faktycznie zamówię
Gra jakoś mnie nie porwała, ale sporo czasu minęło, a nadal gra mi się przyjemnie i chyba faktycznie zamówię
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
- yosz
- Posty: 6360
- Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 194 times
- Been thanked: 491 times
- Kontakt:
Re: Dominion
A może chcesz kupić z dostawą osobistą? http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... =10&t=7560
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Re: Dominion
Po wczorajszej sesji przy dominionie zastanawia mnie jedna rzecz mianowicie czy karta przebudowa gra z klątwom ?. Czyli zagrywam przebudowę wysyłam na śmietnik klątwę a do deku biorę powiat
Re: Dominion
Oczywiście (możesz też brać miedziaka, piwnicę lub kaplicę).
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
magazyn
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Dominion
Daaawno temu
A w instrukcji stoi:mst pisze:Gdy zagrywasz Złodzieja każdy z przeciwników, który nie obroni się Fosą odkrywa dwie górne karty ze swojej talii. Jeśli są to karty pieniądzy Ty decydujesz, którą z nich musi odrzucić (oczywistym jest, że tą o większym nominale; jeśli żadna nie jest kartą pieniądza nic nie odrzuca), a następnie decydujesz czy którąś z odrzuconych kart chcesz wziąć do swojej talii [podkr.WRS]. Zagrywanie Złodzieja może mieć dla przeciwnika korzystne skutki - po pierwsze może czyścić mu talię z niskich nominałów, po drugie przyśpieszać przewijanie talii.
a dosłownie dwa zdania późniejdodaje do swojej talii dowolną liczbę wyrzuconych kart
Proszę o podpowiedź. Jak to jest? Złodziej dokłada łup do talii? czy do odrzuconych??Wybrane karty skarbu trafiają na jej stos odrzuconych kart.
Re: Dominion
Złodziej dokłada łup do odrzuconych. Do talii w sensie całości talii, którą dysponujesz, a nie tej jej części, która aktualnie jest używana (czyli nieodrzucona).
Ostatnio zmieniony 06 cze 2009, 12:22 przez mst, łącznie zmieniany 1 raz.
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
magazyn