6 Castles (6 Castelos) Luís Costa i José Carlos Santos

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
nimsarn
Posty: 310
Rejestracja: 04 lis 2005, 16:54
Lokalizacja: Z buszu! W centrum Zielonej Góry
Has thanked: 516 times
Been thanked: 179 times

6 Castles (6 Castelos) Luís Costa i José Carlos Santos

Post autor: nimsarn »

Obrazek
BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/274548/6-castles
Wydawca: http://www.pythagoras.pt/jogo/14/6%20Castles

W stosie diamentów trudno znaleźć perłę , a obecnie mniej-więcej co miesiąc ma premierę nie jedna, ale kilka gier - nic zatem dziwnego że wiele z nich nie zapisuje się w świadomości graczy.
I tak właśnie jest z tą grą, która - na przykład - choć wydana w zeszłym roku jeszcze nie doczekała się własnego tematu na tym forum.

Krótko i ogólnie grę tą można określić jako portugalskie Caracassonne - kładziemy kafelki, wysyłamy robotników, zdobywamy punkty.
Jest to bardzo ogólna charakterystyka i co najważniejsza bardzo myląca, bo co prawda mechanika gry opiera się na sadzeniu kafli ale potem sprawy się komplikują...

Kafelki inaczej niż w Carcassonne są zawsze przedzielone krzyżującymi się na środku ścieżkami, które dzielą je zawsze na 4 pola. Kładąc kafelek zawsze musimy wybrać jak go wykorzystamy - są dwa sposoby: gospodarczo - przesuwając na swoim torze własności cylinder lub rezerwując na nim dyskiem pola ze wzgórza (nie przedzielone ścieżka pola leżące obok siebie), które uprawiamy, sprzedając posiadane dobra do zamku, zajmując osiągnięcia; i religijnie - wysyłając mnicha/robotnika do kaplicy, pod krzyż albo na inny budynek, zebrać od "owieczek" punkty wiary i zarezerwować osiągnięcia. Specjalnym polem są kamieniołomy, które musimy "jeśli to możliwe" układać obok znajdujących się już na stole nie zamkniętych (ścieżkami) kamieniołomów i jeżeli uda nam się zamknąć (otoczyć ścieżkami) wzgórze zawierające przynajmniej jedno pole kamieniołomu kładziemy zamek - do którego można od momentu ufundowania sprzedawać zgromadzone dobra - tak na prawdę to zdobyć kontrakt na dostawę danego dobra.

Reasumując 6 zamków to bardzo przyjemna niebanalna gra kafelkowa w pięknej oprawie graficznej, mocno zagnieżdżona w temacie, niestety również z instrukcją, której angielska wersja jest tylko tłumaczeniem z portugalskiego, przez co roi się w niej od niedomówień.
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1802
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 78 times
Been thanked: 167 times

Re: 6 Castles (6 Castelos) Luís Costa i José Carlos Santos

Post autor: Legun »

Jak rzecz wygląda z interakcją? W szerokim znaczeniu - pytam nie tylko o konfrontację, lecz przede wszystkim o korelacje. Czyli sytuacje, gdy odnosimy uboczne korzyści z czyichś działań.
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4127
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2686 times
Been thanked: 2599 times

Re: 6 Castles (6 Castelos) Luís Costa i José Carlos Santos

Post autor: Gizmoo »

nimsarn pisze: 14 lip 2021, 10:44 Reasumując 6 zamków to bardzo przyjemna niebanalna gra kafelkowa w pięknej oprawie graficznej, mocno zagnieżdżona w temacie, niestety również z instrukcją, której angielska wersja jest tylko tłumaczeniem z portugalskiego, przez co roi się w niej od niedomówień.
Od pojawienia się pierwszych zapowiedzi śledziłem ten tytuł, bo uwielbiam gry kafelkowe. Wprawdzie miała dość pozytywne opinie, jak np. bardzo entuzjastyczną recenzję Rahdo, ale jednocześnie pojawiły się opinie na BGG o tym, że instrukcja jest kulawa i gra zniknęła z mojej wishlisty. Głównym jednak problemem jest to, że na rynku mamy już całe zatrzęsienie gier kafelkowych i 6 Castles, choć ciekawe, nie przyciągnęła mnie do siebie jakimś oryginalnym gimmickiem. A area control mieliśmy już w grze kafelkowej w ciekawszej i bardziej intuicyjnej formie w Okanagan.

Niemniej - polecam obejrzeć runthrough Rahdo. Pomoże podjąć ewentualną decyzję o zakupie:

https://www.youtube.com/watch?v=-7NnRXsBVaU&t=0s

Chętnie bym zagrał i spróbował, ale w ciemno nie kupię. Za dużo gier, w tym zdecydowanie za dużo gier kafelkowych. :lol:
Awatar użytkownika
nimsarn
Posty: 310
Rejestracja: 04 lis 2005, 16:54
Lokalizacja: Z buszu! W centrum Zielonej Góry
Has thanked: 516 times
Been thanked: 179 times

Re: 6 Castles (6 Castelos) Luís Costa i José Carlos Santos

Post autor: nimsarn »

Legun pisze: 14 lip 2021, 11:32 Jak rzecz wygląda z interakcją? W szerokim znaczeniu - pytam nie tylko o konfrontację, lecz przede wszystkim o korelacje. Czyli sytuacje, gdy odnosimy uboczne korzyści z czyichś działań.
Ogólnie nie jest tak zajadła i podła jak w Carcassonne - ot kogoś zmusimy do postawienia kafelka przy naszym kamieniołomie, albo zablokujemy komuś sprzedaż towaru w jednym z zamków - o dołożeniu kafelka w miejscu upatrzonym przez innych nie wspominając, ew. ktoś będzie musiał nam zapłacić "za objęcie parafii".
Z drugiej strony każdy ma zakryty kafel kontraktu i może grać pod niego, ale jeśli mu się nie uda, to inni też mogą skorzystać z tego kafla... - chyba że coś źle zrozumiałem.
Gizmoo pisze: 14 lip 2021, 11:39 Wprawdzie miała dość pozytywne opinie, jak np. bardzo entuzjastyczną recenzję Rahdo, ale jednocześnie pojawiły się opinie na BGG o tym, że instrukcja jest kulawa i gra zniknęła z mojej wishlisty.
Instrukcja to jest problem - wersja angielska to tłumaczenie i pewnie stąd te niedomówienia... Chociaż osoby bardziej doświadczone w tłumaczeniach/pisaniu instrukcji mogły by tego uniknąć...
Gizmoo pisze: 14 lip 2021, 11:39 A area control mieliśmy już w grze kafelkowej w ciekawszej i bardziej intuicyjnej formie w Okanagan.

Sądząc po gameplayach Okanagan bliżej do Carcassonne niż 6 Castles, gdzie area-control w czystej formie jest bardzo minimalne (ogranicza się w zasadzie max do 4 przystających do siebie pól, na 4 kafelkach), a głównym motorem punkowania jest zaopatrywanie zamków.
ODPOWIEDZ