Ma sens taki, że surowce z tej planety będziesz mógł wykorzystać gdzieś indziej. Np przy TECHNOLOGII czy innej budowie.
Twilight Imperium 4 ed - zasady
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Widzę gdzie jest problem.
Aktywujesz UKŁAD czyli hex, a nie planety w układzie. Na boku planszetki jak rozsuniesz masz dokładnie opisane krok po kroku co się dzieje po aktywacji UKŁADU.
- donmakaron
- Posty: 3523
- Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
- Has thanked: 198 times
- Been thanked: 646 times
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Ja to bym w ogóle pozwolił sobie zaznaczyć, że po pierwsze nie ma się żetonów taktyki na planetach, a po drugie nie można "w następnej akcji położyć żeton taktyki i zrobić produkcję." Kluczem jest to, że planszetka gracza opisuje co się dzieje nie tyle po aktywacji systemu, a podczas wykonywania akcji taktycznej.
Żeton taktyki, jak wspomniał przedmówca, w ramach aktywacji systemu (będącej częścią akcji taktycznej) kładzie się na systemie, a nie na planecie. W żaden sposób nie zużywa to zasobów z planet znajdujących się w tym systemie.
Zdolnością karty strategii dyplomacja można przygotować wyczerpane planety w wybranym systemie (wyczerpane czyli takie, których karty są wyczerpane, niezależnie od tego czy ich system jest aktywowany). Przygotowane w ten sposób karty planet można ponownie wykorzystać do płacenia zasobami lub wpływem (czy też po ewentualne zniżki technologiczne). A żeby to zrobić można na przykład w następnej turze wykonać akcję taktyczną i przejść przez wszystkie jej kroki: aktywacja (tu kładziemy żeton w systemie), ruch, bitwa, inwazja, produkcja (tu możemy wydać zasoby z przygotowanych wcześniej planet).
TI to jest gra bardzo proceduralna w swojej mechanice. Warto dobrze zaznajomić się z procedurą Akcji Taktycznej, bo ona pokrywa jakieś trzy czwarte wszystkiego co się dzieje na stole i wyjaśni bardzo wiele innych zdolności.
Żeton taktyki, jak wspomniał przedmówca, w ramach aktywacji systemu (będącej częścią akcji taktycznej) kładzie się na systemie, a nie na planecie. W żaden sposób nie zużywa to zasobów z planet znajdujących się w tym systemie.
Zdolnością karty strategii dyplomacja można przygotować wyczerpane planety w wybranym systemie (wyczerpane czyli takie, których karty są wyczerpane, niezależnie od tego czy ich system jest aktywowany). Przygotowane w ten sposób karty planet można ponownie wykorzystać do płacenia zasobami lub wpływem (czy też po ewentualne zniżki technologiczne). A żeby to zrobić można na przykład w następnej turze wykonać akcję taktyczną i przejść przez wszystkie jej kroki: aktywacja (tu kładziemy żeton w systemie), ruch, bitwa, inwazja, produkcja (tu możemy wydać zasoby z przygotowanych wcześniej planet).
TI to jest gra bardzo proceduralna w swojej mechanice. Warto dobrze zaznajomić się z procedurą Akcji Taktycznej, bo ona pokrywa jakieś trzy czwarte wszystkiego co się dzieje na stole i wyjaśni bardzo wiele innych zdolności.
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Witam mam pytanie co do tuneli czasoprzestrzennymi alfa beta. Jezeli juz watek byl to z gory przepraszam ale nie znalazlem wiec pytam
Jezeli mam dwa kafelki alfa i jezeli jednoski stana na kafelku alfa bez planety i chca przeniesc sie poprzez tunel to musza ladowac na kafeleku alfa z planeta czy moga wyladowac na kafelkach osciennych?
Jezeli mam dwa kafelki alfa i jezeli jednoski stana na kafelku alfa bez planety i chca przeniesc sie poprzez tunel to musza ladowac na kafeleku alfa z planeta czy moga wyladowac na kafelkach osciennych?
- donmakaron
- Posty: 3523
- Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
- Has thanked: 198 times
- Been thanked: 646 times
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Nie musisz korzystać z tunelu, jeśli o to pytasz. Natomiast ruch przez tunel normalnie zjada 1 punkt ruchu. Jeśli twoje jednostki mają więcej ruchu, możesz lecieć przez tunel i jeszcze dalej.
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Moze podam przyklad o co mi chodzilo ze zdjecia stoje armia na kafelku nr 30 chce przesunac sie na kafelek nr 40( z tunelem beta) daje na niego zeton dowodzenia i armia sie na niego przesuwa.
1. Czy moge od razu teleportowac sie na kafelek nr 25 czy musze dac na niego zeton dowodzenia ale dopiero w nastepnej rundzie.
2. Czy moge z kafelka nr 40 teleportowac sie na kafelki nr 19, 38, 37, 29, 33. Jezeli w instrukcji napisane jest ze tunele uwaza sie za sasiadujace kafelki. Czy tylko moge przejsc do kafelka nr 25.
Mysle ze udalo mi sie zrozumiale napisac to co mnie nurtowalo Przy ruchu jednostek za 1
1. Czy moge od razu teleportowac sie na kafelek nr 25 czy musze dac na niego zeton dowodzenia ale dopiero w nastepnej rundzie.
2. Czy moge z kafelka nr 40 teleportowac sie na kafelki nr 19, 38, 37, 29, 33. Jezeli w instrukcji napisane jest ze tunele uwaza sie za sasiadujace kafelki. Czy tylko moge przejsc do kafelka nr 25.
Mysle ze udalo mi sie zrozumiale napisac to co mnie nurtowalo Przy ruchu jednostek za 1
- donmakaron
- Posty: 3523
- Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
- Has thanked: 198 times
- Been thanked: 646 times
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Po pierwsze w ramach akcji taktycznej poruszasz się tylko do kafelka, który aktywowałeś.
Po drugie kafelki z tym samym wormholem uważa się na sąsiadujące ze sobą.
Tak więc jeśli twoja flota jest na kafelku 30 i wykonując akcję taktyczną aktywujesz:
- kafelek 40, to ruszasz się na niego i tam zostajesz
- kafelek 25 ruszasz się na niego przez kafelek 40 (jeśli masz dość ruchu) i tam zostajesz
- kafelek 42/33/29/37/38/19 ruszasz się na niego przez kafelek 40 i przez kafelek 25 i tam zostajesz.
Po prostu traktuje 40 i 25 jako sąsiadujące i nic więcej. Wormhole nie powoduje żadnego dodatkowego ruchu, w ramach jednej akcji taktycznej aktywujesz tylko jeden system.
Po drugie kafelki z tym samym wormholem uważa się na sąsiadujące ze sobą.
Tak więc jeśli twoja flota jest na kafelku 30 i wykonując akcję taktyczną aktywujesz:
- kafelek 40, to ruszasz się na niego i tam zostajesz
- kafelek 25 ruszasz się na niego przez kafelek 40 (jeśli masz dość ruchu) i tam zostajesz
- kafelek 42/33/29/37/38/19 ruszasz się na niego przez kafelek 40 i przez kafelek 25 i tam zostajesz.
Po prostu traktuje 40 i 25 jako sąsiadujące i nic więcej. Wormhole nie powoduje żadnego dodatkowego ruchu, w ramach jednej akcji taktycznej aktywujesz tylko jeden system.
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Ostatnie pytanie i juz nie truje. Co do ostatniego twojego myslnika. "Mam flote ktora moze poruszyc sie o jeden uklad."
1. Jezeli mam flote na 30 ukladzie aktywuje uklad 40(beta) i poruszam sie na niego, w nastepnej akcji moge aktywowac uklad np. 19 i poruszyc sie na niego ?
2. Z ukaladu 30 aktywuje uklad 40(beta) i poruszam sie na niego, nastepny aktywowany uklad 25(beta) poruszam sie na niego, i dopiero moge z 25 ukladu jezeli aktywuje 19 poruszyc sie na ten uklad.
Ktora z tych opcji jest poprawna przypominam mam flote o ruchu tylko o jeden uklad. Bo rozumuje jezeli uklady 40 i 25 sa sasiadujace to uklady np. sasiadujace z ukladem 25 powinny " tak samo sasiadowac z ukladem 40" czy za bardzo rozdmuchuje prosta zasade dzieki z gory za cierpliwos i ostateczne wyjasnienie
1. Jezeli mam flote na 30 ukladzie aktywuje uklad 40(beta) i poruszam sie na niego, w nastepnej akcji moge aktywowac uklad np. 19 i poruszyc sie na niego ?
2. Z ukaladu 30 aktywuje uklad 40(beta) i poruszam sie na niego, nastepny aktywowany uklad 25(beta) poruszam sie na niego, i dopiero moge z 25 ukladu jezeli aktywuje 19 poruszyc sie na ten uklad.
Ktora z tych opcji jest poprawna przypominam mam flote o ruchu tylko o jeden uklad. Bo rozumuje jezeli uklady 40 i 25 sa sasiadujace to uklady np. sasiadujace z ukladem 25 powinny " tak samo sasiadowac z ukladem 40" czy za bardzo rozdmuchuje prosta zasade dzieki z gory za cierpliwos i ostateczne wyjasnienie
- donmakaron
- Posty: 3523
- Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
- Has thanked: 198 times
- Been thanked: 646 times
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
W ramach jednej akcji taktycznej aktywujesz jeden system i do niego lecisz. W następnej akcji możesz aktywować następny, ale lecieć tam mogą statki tylko z nieaktywowanych systemów, więc musiałbyś uprzednio w jakiś sposób zdjąć z systemu command token. Co więcej jeśli twoja flota ma 1 ruchu, to może się ruszyć z 40 do 25, ale nie do 19, bo z 40 do 19 to już dwa systemy (najpierw z 40 do 25, a potem z 25 do 19) i to wymaga 2 ruchu.Ales9111 pisze: ↑16 lis 2021, 16:26 Ostatnie pytanie i juz nie truje. Co do ostatniego twojego myslnika. "Mam flote ktora moze poruszyc sie o jeden uklad."
1. Jezeli mam flote na 30 ukladzie aktywuje uklad 40(beta) i poruszam sie na niego, w nastepnej akcji moge aktywowac uklad np. 19 i poruszyc sie na niego ?
2. Z ukaladu 30 aktywuje uklad 40(beta) i poruszam sie na niego, nastepny aktywowany uklad 25(beta) poruszam sie na niego, i dopiero moge z 25 ukladu jezeli aktywuje 19 poruszyc sie na ten uklad.
Ktora z tych opcji jest poprawna przypominam mam flote o ruchu tylko o jeden uklad. Bo rozumuje jezeli uklady 40 i 25 sa sasiadujace to uklady np. sasiadujace z ukladem 25 powinny " tak samo sasiadowac z ukladem 40" czy za bardzo rozdmuchuje prosta zasade dzieki z gory za cierpliwos i ostateczne wyjasnienie
Wormhole sprawia, że 25 sąsiaduje z 40 (i vice versa) tak samo jak 30 sąsiaduje z 40. Ruszasz się system po systemie. 19 już nie sąsiaduje z 40 bo i jak? Z układem 40 sąsiadują wszystkie sąsiadujące z nim kafelki i kafelek 19.
Gdyby sąsiadowanie 25 z 40 oznaczało, że wszystkie sąsiednie do 25 również sąsiadują z 40, to każdy kafelek na mapie sąsiadowałby z każdym. Bo skoro 34 sąsiaduje z 33, a sąsiedzi 33 sąsiadują z 34, to 34 sąsiaduje z 35 Tak to nie działa.
W takcie ruchu policz ile właściwie ruchów z kafelka na kafelek wykonałeś. Z 30 do 40 to jeden, z 40 do 25 to drugi, z 25 na 19 to trzeci.
Ostatnio zmieniony 16 lis 2021, 17:06 przez donmakaron, łącznie zmieniany 1 raz.
Twilight Imperium Ed 4, - CODEX
Czołem!
Poszukuję polskich wersji instrukcji do Codex 1 i 2. Tak, wiem, że trwa aktualnie zbiórka na wydruk kart w MB - ale potrzebuje jeszcze instrukcji do ściągnięcia w języku polskim i wydrukowania (tak, wiem, że są po angielsku na FFG)
Może ktoś ma, albo widział, wie skąd ściągnąć, albo na maila może przesłać?
Dzieki z góry!
Poszukuję polskich wersji instrukcji do Codex 1 i 2. Tak, wiem, że trwa aktualnie zbiórka na wydruk kart w MB - ale potrzebuje jeszcze instrukcji do ściągnięcia w języku polskim i wydrukowania (tak, wiem, że są po angielsku na FFG)
Może ktoś ma, albo widział, wie skąd ściągnąć, albo na maila może przesłać?
Dzieki z góry!
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
witam,
Pytanie o rase Wirusa.
1.Czy dobrze rozumiem że umiejetoności frakcji pozwalaja mi zdobyc technologie innych graczy ale tylko taką na która pozwala moje drzewo technologi (symbole technologiczne posiadane już )?
2. Czy unikatowe technologie rasy pozwalaja mi skopiować dowolna technologie innego gracza nie patrząc na czy na drzewko technologiczne (symbole technologiczne posiadane już )?
Pytanie o rase Wirusa.
1.Czy dobrze rozumiem że umiejetoności frakcji pozwalaja mi zdobyc technologie innych graczy ale tylko taką na która pozwala moje drzewo technologi (symbole technologiczne posiadane już )?
2. Czy unikatowe technologie rasy pozwalaja mi skopiować dowolna technologie innego gracza nie patrząc na czy na drzewko technologiczne (symbole technologiczne posiadane już )?
- donmakaron
- Posty: 3523
- Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
- Has thanked: 198 times
- Been thanked: 646 times
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Rasowa zdolność Technological Singularity pozwala po zniszczeniu w walce jednostki przeciwnika otrzymać a nie wynaleźć(gain a nie research) jedną z jego technologii. Tak więc nie trzeba posiadać odpowiednich wcześniejszych technologii.
Frakcyjne Technologie Nekro Virusa pozwalają kopiować frakcyjne technologie innych ras (nie trzeba posiadać prerekwizytów).
Ogólnie w obu przypadkach nie trzeba patrzeć na wcześniejsze technologie.
Instrukcja nie pozostawia w tej kwestii najmniejszych wątpliwości:
Frakcyjne Technologie Nekro Virusa pozwalają kopiować frakcyjne technologie innych ras (nie trzeba posiadać prerekwizytów).
Ogólnie w obu przypadkach nie trzeba patrzeć na wcześniejsze technologie.
Instrukcja nie pozostawia w tej kwestii najmniejszych wątpliwości:
Rules Reference pisze:79.5 If an ability instructs a player to gain a technology, he does not research it; he takes it from his technology deck and places it in his play area, ignoring prerequisites.
Nekro Virus pisze:TECHNOLOGICAL SINGULARITY: Once per combat, after 1 of your opponent's units is destroyed, you may gain 1 technology that is owned by that player.
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
To co mi daje kładzenie żetonów "X" i "Y" (oprócz umiejętności mecha) jak mogę po prostu skopiować technologie innego gracza i wysiąść odpowiadającą mu kartę technologii(ze swojego stosu technologi) do siebie?
Czy rozumiem Virus może mieć tylko 2 technologie jednocześnie przez cała grę ?
Czy rozumiem Virus może mieć tylko 2 technologie jednocześnie przez cała grę ?
-
- Posty: 318
- Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 43 times
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Wszystkie "normalne" skopiowane technologie bierzesz ze swojego decku. Żetonów X i Y używa się do skopiowania technologii rasowych (kładziesz zetony na odpowiedniej technologii), co też implikuje, że jednocześnie takowe można mieć skopiowane maksymalnie dwie.
- donmakaron
- Posty: 3523
- Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
- Has thanked: 198 times
- Been thanked: 646 times
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Zwróć uwagę, że grając Nekro Virusem masz swój deck technologii w kolorze gracza - dostając zwykła technologię, którą posiada inny gracz, masz skąd ją wziąć. W przypadku technologii frakcyjnych nie masz kopii ich kart, więc trzeba posłużyć się tymi żetonami.
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Dzieki za pomoc.wszystko jasne
Dopytam ale żeton "x I y" mogę też polozyc na karcie technologii nie rasowej. Aby naprzyklad dosyac szybciej bonusy do mecha ?
Dopytam ale żeton "x I y" mogę też polozyc na karcie technologii nie rasowej. Aby naprzyklad dosyac szybciej bonusy do mecha ?
-
- Posty: 318
- Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 43 times
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Nie, mechy nie są technologią, którą się wynajduje - traktuje się je jak samo, jak jednostki nadrukowane na planszetce, więc Wirus nie może ich skopiować.
- donmakaron
- Posty: 3523
- Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
- Has thanked: 198 times
- Been thanked: 646 times
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Chyba jednak nie wszystko jasne. Zdolność wprost mówi, że żetony kładzie się na technologiach frakcyjnych i tylko na nich.
Valefar Assimilator X pisze:When you would gain another player's technology using 1 of your faction abilities, you may place the "X" assimilator token on a faction technology owned by that player instead. While that token is on a technology, this card gains that technology's text. You cannot place an assimilator token on technology that already has an assimilator token.
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Czy podczas wykonywania akcji strategicznej "Budowa", aktywny gracz może zbudować dwie stacje kosmiczne?
Karta strategii mówi, że PSD lub stację, w drugim kroku PSD. Kompendium zasad, że PSD lub stację, w drugim kroku ponownie PSD lub stację.
Karta strategii mówi, że PSD lub stację, w drugim kroku PSD. Kompendium zasad, że PSD lub stację, w drugim kroku ponownie PSD lub stację.
- sin
- Posty: 673
- Rejestracja: 24 mar 2019, 14:59
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 300 times
- Kontakt:
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Nie może, to błąd polskiego tłumaczenia - karta strategii jest poprawna, kompedium zasad jest błędne. W oryginale stoi:
Spoiler:
Great things are possible when one man's wisdom and an hour's effort are combined.
A sound offense has the power of roaring water, it fills every hole in an opponent's defenses.
A sound offense has the power of roaring water, it fills every hole in an opponent's defenses.
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Znalazłem nieścisłość... Moja instrukcja, w wersji drukowanej, wskazuje, że ruch statków blokowany jest przez myśliwce innych graczy. Instrukcja w wersji pdf ze strony Galakty - przeciwnie - ruch blokują statki, z wyłączeniem myśliwców. Gdzie błąd (a może była jakaś zmiana, uściślenie zasad w międzyczasie)?
- sin
- Posty: 673
- Rejestracja: 24 mar 2019, 14:59
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 300 times
- Kontakt:
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Błąd w instrukcji drukowanej, tutaj errata.Montesque pisze: ↑06 mar 2022, 09:07 Znalazłem nieścisłość... Moja instrukcja, w wersji drukowanej, wskazuje, że ruch statków blokowany jest przez myśliwce innych graczy. Instrukcja w wersji pdf ze strony Galakty - przeciwnie - ruch blokują statki, z wyłączeniem myśliwców. Gdzie błąd (a może była jakaś zmiana, uściślenie zasad w międzyczasie)?
Great things are possible when one man's wisdom and an hour's effort are combined.
A sound offense has the power of roaring water, it fills every hole in an opponent's defenses.
A sound offense has the power of roaring water, it fills every hole in an opponent's defenses.
Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady
Czyli ten sam błąd jest w angielskiej instrukcji pdf na stronie FFG. Dzięki!