Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości
Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości
Pytanie do Rozwinięcia "Handel Wymienny"- dodatkowa akcja: odrzuć kartę za 1 gold lub 1 kultury.
Jaką kartę odrzucamy ? i dlaczego musimy za to odrzucenie zapłacić ?
Jaką kartę odrzucamy ? i dlaczego musimy za to odrzucenie zapłacić ?
- Atamán
- Posty: 1374
- Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 629 times
- Been thanked: 296 times
Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości
Odrzucić możemy jakąś kartę z tych, które mamy:
- kartę akcji
- kartę celu
- kartę cudu
I nie płacimy za to, tylko dostajemy złoto lub kulturę.
- kartę akcji
- kartę celu
- kartę cudu
I nie płacimy za to, tylko dostajemy złoto lub kulturę.
Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości
Lub kartę wydarzenia jeśli wzięliśmy ją na rękę.
- cezner
- Posty: 3183
- Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 120 times
Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości
PRZYBYCIE BARBARZYŃCÓW
1. Umieść Osadę Barbarzyńców i Piechotę Barbarzyńców na pustym polu
niebędącym Pustkowiem lub Jałową Ziemią. Pole musi być w odległości 2 pól
Lądu (a jeśli to niemożliwe to 1 pola) od twoich Miast i co najmniej 2 pola od
Miast innych graczy.
2. Umieść Piechotę BARBARIAN w wybranym przez ciebie Mieście BARBARIAN (w tym w nowo
umieszczonej Osadzie)
Punkt 1 jest dla mnie jasny. Ale punkt 2 już nie do końca.
To gdzie ja mam umieścić tą piechotę? W tym mieście które wystawiłem w punkcie 1.? Czy w dowolnym szarym mieście barbarzyńskim (także takim, które jest blisko miast innych graczy)?
1. Umieść Osadę Barbarzyńców i Piechotę Barbarzyńców na pustym polu
niebędącym Pustkowiem lub Jałową Ziemią. Pole musi być w odległości 2 pól
Lądu (a jeśli to niemożliwe to 1 pola) od twoich Miast i co najmniej 2 pola od
Miast innych graczy.
2. Umieść Piechotę BARBARIAN w wybranym przez ciebie Mieście BARBARIAN (w tym w nowo
umieszczonej Osadzie)
Punkt 1 jest dla mnie jasny. Ale punkt 2 już nie do końca.
To gdzie ja mam umieścić tą piechotę? W tym mieście które wystawiłem w punkcie 1.? Czy w dowolnym szarym mieście barbarzyńskim (także takim, które jest blisko miast innych graczy)?
-
- Posty: 254
- Rejestracja: 11 lut 2006, 00:11
- Lokalizacja: Niedaleko Nowej Huty
- Has thanked: 215 times
- Been thanked: 95 times
Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości
ODP:W dowolnym mieście barbarzyńców czyli też we właśnie utworzonym .
Mam tez swoje zastrzeżenie dotyczące zasad:
Na planszetce pomocy gracza w dziale PUNKTY ZWYCIESTWA jest przyznany punkt "za element Miasta" w instrukcji pełnej dotyczącej tej samej sprawy jest napisane "za Osadę i Budynek".
Niby to samo ale CUD nie jest budynkiem ani osadą ale jest elementem miasta.
Mam tez swoje zastrzeżenie dotyczące zasad:
Na planszetce pomocy gracza w dziale PUNKTY ZWYCIESTWA jest przyznany punkt "za element Miasta" w instrukcji pełnej dotyczącej tej samej sprawy jest napisane "za Osadę i Budynek".
Niby to samo ale CUD nie jest budynkiem ani osadą ale jest elementem miasta.
Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości
Drugą piechotę możesz umieścić w dowolnym mieście Barbarzyńców, więc nawet blisko innych raczy jak chcesz im zaszkodzić.cezner pisze: ↑22 lis 2021, 13:21 PRZYBYCIE BARBARZYŃCÓW
1. Umieść Osadę Barbarzyńców i Piechotę Barbarzyńców na pustym polu
niebędącym Pustkowiem lub Jałową Ziemią. Pole musi być w odległości 2 pól
Lądu (a jeśli to niemożliwe to 1 pola) od twoich Miast i co najmniej 2 pola od
Miast innych graczy.
2. Umieść Piechotę BARBARIAN w wybranym przez ciebie Mieście BARBARIAN (w tym w nowo
umieszczonej Osadzie)
Punkt 1 jest dla mnie jasny. Ale punkt 2 już nie do końca.
To gdzie ja mam umieścić tą piechotę? W tym mieście które wystawiłem w punkcie 1.? Czy w dowolnym szarym mieście barbarzyńskim (także takim, które jest blisko miast innych graczy)?
- Atamán
- Posty: 1374
- Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 629 times
- Been thanked: 296 times
Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości
No ale w tym pierwszym punkcie zdobywasz punkty za elementy miasta w swoim kolorze. Cuda świata są elementami miasta, ale nie są w twoim kolorze, więc tutaj za nie nie punktujesz. Więc z tego powodu jest wszystko jedno czy zapiszą "za osady i budynki" czy też "elementy miasta", bo musisz tu uwzględnić kolor (bo nie ma znaczenia czyje jest miasto, tylko kolor tego elementu).Kajak pisze: ↑22 lis 2021, 13:32 Mam tez swoje zastrzeżenie dotyczące zasad:
Na planszetce pomocy gracza w dziale PUNKTY ZWYCIESTWA jest przyznany punkt "za element Miasta" w instrukcji pełnej dotyczącej tej samej sprawy jest napisane "za Osadę i Budynek".
Niby to samo ale CUD nie jest budynkiem ani osadą ale jest elementem miasta.
-
- Posty: 1082
- Rejestracja: 04 gru 2018, 09:48
- Lokalizacja: Wielkie Cesarstwo Północy Gdańsk
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 311 times
Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości
Jeszcze tytułem uzupełnienia wypowiedzi kolegi Atamana można wspomnieć o tym, że "Swój" kolor miasta można też stracić na rzecz innego gracza przez wpływ kulturowy. Element miasta jest dalej Twój, dalej daje Ci korzyści, ale na koniec nie daje punktów Tobie tylko przeciwnikowi.Atamán pisze: ↑22 lis 2021, 21:31No ale w tym pierwszym punkcie zdobywasz punkty za elementy miasta w swoim kolorze. Cuda świata są elementami miasta, ale nie są w twoim kolorze, więc tutaj za nie nie punktujesz. Więc z tego powodu jest wszystko jedno czy zapiszą "za osady i budynki" czy też "elementy miasta", bo musisz tu uwzględnić kolor (bo nie ma znaczenia czyje jest miasto, tylko kolor tego elementu).Kajak pisze: ↑22 lis 2021, 13:32 Mam tez swoje zastrzeżenie dotyczące zasad:
Na planszetce pomocy gracza w dziale PUNKTY ZWYCIESTWA jest przyznany punkt "za element Miasta" w instrukcji pełnej dotyczącej tej samej sprawy jest napisane "za Osadę i Budynek".
Niby to samo ale CUD nie jest budynkiem ani osadą ale jest elementem miasta.
Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości
Czy podczas walki zdolność konfliktu jest obowiązkowa? Głównie chodzi mi o słonie. Nieraz jest sytuacja że lepiej ie odejmować wartości na kościach i zadać jedno obrażenie więcej, niż samemu nie stracić jednostki. Pytam, ponieważ w instrukcji raz napisane jest że musisz, a innym razem że możesz.
Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości
Tu bym się kłócił, bo to nielogiczne i nie ma sensu fabularnego. To moja armia, ja decyduję, jak walczy. Co miałoby tłumaczyć przymus użycia zdolności konfliktu? Jakieś potwierdzenie w instrukcji? O ile pamiętam raz jest napisane "należy", a raz "możesz"
- Atamán
- Posty: 1374
- Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 629 times
- Been thanked: 296 times
Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości
Ale z kim ty chcesz się kłócić? Z instrukcją? Czy z autorem gry, który też na BGG to potwierdzał. Gra działa tak, że decyzje podejmuje się przed rzutem kośćmi, a sam rzut i jego rozpatrzenie to czynność niemalże automatyczna. Tak to zostało zaprojektowane, testowane i balansowane.
Słonie i kawaleria w tej grze zostały zaprojektowane w taki sposób, by być mniej więcej równe sobie w walce oraz żeby nie było opłacalne robienie na nich mono-armii. (w pierwszej edycji armie z 4 słoni rozjeżdżały wszystko przy praktycznie żadnych stratach)
A fabularnie to sobie tłumacz jak sobie chcesz, ja nawet nie wiem dlaczego z fabularnego punktu widzenia słoń zapobiega trafieniu. Gry tak już mają, że są jakimś modelem, który upraszcza rzeczywistość.
- Neoptolemos
- Posty: 2095
- Rejestracja: 09 sty 2014, 18:30
- Has thanked: 201 times
- Been thanked: 1049 times
Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości
Erm... w jakim kontekście? Raz na turę oznacza raz na turę (rundę, ściślej rzecz ujmując). Niezależnie, czy wykonasz to w ramach akcji głównej, czy dodatkowej. To nie oznacza dodatkowej akcji samo w sobie, przy symbolu masz zawsze opisane, czy to jest "jako akcja", czy "dodatkowa akcja".
Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości
Chyba rozumiem. To jest tylko dodatkową informacja że daną czynność można wykonać raz na turę w towarzystwie akcji głównej lub dodatkowej.Neoptolemos pisze: ↑26 lis 2021, 13:34 Erm... w jakim kontekście? Raz na turę oznacza raz na turę (rundę, ściślej rzecz ujmując). Niezależnie, czy wykonasz to w ramach akcji głównej, czy dodatkowej. To nie oznacza dodatkowej akcji samo w sobie, przy symbolu masz zawsze opisane, czy to jest "jako akcja", czy "dodatkowa akcja".
- Atamán
- Posty: 1374
- Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 629 times
- Been thanked: 296 times
Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości
W kwestii tych obowiązkowych zdolności konfliktu - sprawdziłem i porównałem sobie instrukcję PL i EN i chyba widzę skąd się biorą wątpliwości. Oryginalna instrukcja nie pozostawia żadnych wątpliwości, że to jest obowiązkowe, ale polska wersja nie jest tak precyzyjna.
Tu jest podstawowy opis aktywacji zdolności konfliktu - i tu bym się nie przyczepił, bo mamy słowo "must" w wersji EN oraz słowo "należy" w wersji PL, które również wskazuje na to, że jest to obowiązkowe:
Tu jest podstawowy opis aktywacji zdolności konfliktu - i tu bym się nie przyczepił, bo mamy słowo "must" w wersji EN oraz słowo "należy" w wersji PL, które również wskazuje na to, że jest to obowiązkowe:
When these icons are rolled, the Clash ability of matching Unit in the Army must be activated.
Natomiast poniżej jest jeszcze doprecyzowanie, że zdolności konfliktu działają w taki sposób, że przypisujemy ikony do jednostek jeden do jednego. Czyli, że nie może nam 1 jednostka aktywować kilku ikon i tak samo jedna ikona nie będzie aktywowana kilka razy z powodu kilku jednostek. I ten zapis jest następujący:Jeżeli wyrzucono ikony odpowiadające Jednostkom Wojskowym biorącym udział w Bitwie, to należy aktywować zdolności Konfliktu tych Jednostek.
Each specific Unit can only have its Clash ability activated once per roll and each single icon only activates the ability of one Unit – not all matching Units.
I tu jest wg mnie niefortunne tłumaczenie "can" na "może". Bo słowo "can" nie oznacza możliwości w sensie wyboru i dobrowolności (a takie znaczenie ma słowo "może"), a jedynie w sensie ograniczeń - że każdej jednostce przysługuje tylko jedna aktywacja na rzut walki (a obowiązkowość wynika z poprzedniego akapitu). Ja bym tutaj przetłumaczył to następująco:Każda Jednostka może aktywować swoją zdolność Konfliktu raz na rzut, a każda z ikon Konfliktu na kościach aktywuje zdolność jednej Jednostki - nie wszystkich pasujących Jednostek.
Każda jednostka aktywuje swoją zdolność Konfliktu raz na rzut, a każda z ikon Konfliktu na kościach aktywuje zdolność jednej Jednostki - nie wszystkich pasujących Jednostek.
- Atamán
- Posty: 1374
- Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 629 times
- Been thanked: 296 times
Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości
Tak, o ile mają rozwinięcie Hodowla Zwierząt (bo to im dopiero odblokuje zdolność Łucznicy Konni).
Przy czym zwrócę uwagę, że to nie Handel Wymienny daje dostęp do Słoni i Kawalerii. To budynek Targowisko to umożliwia. Oczywiście, aby zbudować Targowisko potrzebujemy mieć rozwinięcie Handlu Wymiennego, ale jak zdobędziemy miasto z Targowiskiem, to możemy z niego korzystać, nawet gdy Handlu Wymiennego nie mamy.
Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości
To jak to w końcu jest bo były dwie opinie:
- (moja) zdolność Łucznicy Konni usuwa obowiązek posiadania Targowiska ale nie usuwa potrzeby posiadania rozwinięcia Handel wymienny do rekrutowania Kawalerii
- (znajomych) wystarczy zdolność Łucznicy Konni by budować kawalerię bez posiadania Handlu Wymiennego i Targowiska
- (moja) zdolność Łucznicy Konni usuwa obowiązek posiadania Targowiska ale nie usuwa potrzeby posiadania rozwinięcia Handel wymienny do rekrutowania Kawalerii
- (znajomych) wystarczy zdolność Łucznicy Konni by budować kawalerię bez posiadania Handlu Wymiennego i Targowiska
- Atamán
- Posty: 1374
- Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 629 times
- Been thanked: 296 times
Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości
Nie, skąd w ogóle taki pomysł?
Znajomi mają rację, Handel Wymienny nie jest potrzebny do rekrutacji kawalerii.
Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości
Oj uznałem że omijanie dwóch wymaganych rzeczy jest zbyt OP ale mnie przekonali tam samo jak zdolność hindusów że możesz rekrutować słonie w mieście z lasem tak samo bez posiadania zdolności i budynku ostatecznie uznaliśmy że można tak robić. Czy jakie oficjalne FAQ na ten temat BTW?
- Benedetto XVII
- Posty: 207
- Rejestracja: 01 sie 2009, 18:39
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości
Podpływam okrętami wypakowanymi po brzegi miłującymi pokój wojownikami (gram wikingami, mam ulepszenie okrętów do wojennych), moja armia się z nich desantuje i walczy w bitwie lądowej.
Czy okręty biorą w niej udział? W sensie, czy dostaję za nie kości ataku? Czy tylko biernie anulują jedno otrzymane trafienie?
Czy anulują łącznie jedno trafienie niezależnie od ilości statków, czy jedno trafienie za każdy posiadany w punkcie konfliktu statek?
Z góry dziękuje za odpowiedź.
Czy okręty biorą w niej udział? W sensie, czy dostaję za nie kości ataku? Czy tylko biernie anulują jedno otrzymane trafienie?
Czy anulują łącznie jedno trafienie niezależnie od ilości statków, czy jedno trafienie za każdy posiadany w punkcie konfliktu statek?
Z góry dziękuje za odpowiedź.