Brazil: Świt Imperium (Zé Mendes)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- japanczyk
- Moderator
- Posty: 11172
- Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3391 times
- Been thanked: 3307 times
Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)
To by mega splycilo gre, bo kazdy by gral tak samo
Serio, ten rule ktory jest w grze jest ok, nie rozumiem po co zmieniać de facto dobrze dzialajacy design. Takie zmiany maja zdecydowanie więcej implikacji
Serio, ten rule ktory jest w grze jest ok, nie rozumiem po co zmieniać de facto dobrze dzialajacy design. Takie zmiany maja zdecydowanie więcej implikacji
Sprzedam: (S) Redukcja kolekcji! 100+ tytulow: Pagan i inne
Moje Zbiórki na KS: tu
https://buycoffee.to/japanczyk
Moje Zbiórki na KS: tu
https://buycoffee.to/japanczyk
-
- Posty: 3396
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 563 times
- Been thanked: 1267 times
Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)
Leser, możecie się jakoś ustosunkować do tego pytania o różnice w zasadach?Fojtu pisze: ↑08 gru 2021, 08:19 Przy okazji chciałem też zapytać o tłumaczenie fragmentu o kafelkach ze str. 17
Ang: For construction purposes, unexplored Exploration tiles and cloud-covered hexes are both Field terrains. Should you choose to build on an unexplored Exploration tile, it must be discarded without being revealed or awarding its bonus.
Pl: Kafelki odkryć należy traktować jako teren o typie równina. Możesz na takim obszarze wznieść budynek albo założyć miasto. Jeżeli to zrobisz, odrzuc go bez podglądania (jeśli był zakryty) i bez rozpatrywania jego efektu).
Z tego co rozumiem, w angielskiej wersji po odkryciu kafelka nie można na nim budować, dopóki nie zostanie spełniony (oczywiście poza takim na którym się buduje). W polskiej wersji brzmi jakby zawsze można było taki kafelek odrzucić, żeby zbudować. Ma to dość spore znaczenie przy ekspedycjach, które na początku są trudne do zrobienia.
-
- Posty: 58
- Rejestracja: 02 kwie 2020, 10:07
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 2 times
Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)
Przeczytałem te dwie wersje kilkukrotnie i nie do końca rozumiem o jakiej różnicy mówicie. Przecież to jest praktycznie dosłowne tłumaczenie. Czego nie widzę?
- japanczyk
- Moderator
- Posty: 11172
- Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3391 times
- Been thanked: 3307 times
Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)
Masz tam niefortunny wording
Moim zdaniem jeśli jest odkryty nie można go dorzucic dopóki nie zostanie rozpatrzona bitwa
Co implikuje, że mógłbyś go odrzucić również jesli byl odkrytyJeżeli to zrobisz, odrzuc go bez podglądania (jeśli był zakryty) i bez rozpatrywania jego efektu).
Moim zdaniem jeśli jest odkryty nie można go dorzucic dopóki nie zostanie rozpatrzona bitwa
Sprzedam: (S) Redukcja kolekcji! 100+ tytulow: Pagan i inne
Moje Zbiórki na KS: tu
https://buycoffee.to/japanczyk
Moje Zbiórki na KS: tu
https://buycoffee.to/japanczyk
- mat_eyo
- Posty: 5617
- Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
- Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
- Has thanked: 809 times
- Been thanked: 1263 times
- Kontakt:
Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)
Według mnie cały problem wynika z tego, że w polskiej wersji wycięte jest słowo "unexplored", a tego dotyczy cały ustęp.
-
- Posty: 3396
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 563 times
- Been thanked: 1267 times
Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)
Masz zarówno wycięcie "unexplored" i dodanie "jeśli był zakryty" co trochę sugeruje, że zmiania jest celowa.
Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)
Zdaje się, że najlepiej byłoby przyjąć, że:
Zakryte kafelki odkryć należy traktować jako teren o typie równina. Możesz na takim obszarze wznieść budynek albo założyć miasto. Jeżeli to zrobisz, odrzuc go bez podglądania(jeśli był zakryty) i bez rozpatrywania jego efektu).
Jeżeli chodzi o zasadę ostatniej rundy i zakończenie gry, to również zgadzam się z tym, że podstawowe reguły są najbardziej sprawiedliwe. Gra jest dość dynamiczna i czuć, że ma charakter wyścigu. W momencie gdy ktoś zrealizuje cel II ery i gra przechodzi do III ery, wszyscy przy stole wiedzą, że koniec gry się zbliża i w zasadzie każda tura, każdy ruch może być tym ostatnim. Dla wszystkich jest to znak, że przyszedł czas na realizację celów. Wprowadza to do gry specyficzne napięcie i element niepewności, ale z drugiej strony, odpowiednio wynagradza zwycięzcę "wyścigu".
Karty III ery są dostosowane do tych reguł, ponieważ punkty zdobywa każdy gracz za poszczególne zadania z kart III ery, które zostały zrealizowane.
Zakryte kafelki odkryć należy traktować jako teren o typie równina. Możesz na takim obszarze wznieść budynek albo założyć miasto. Jeżeli to zrobisz, odrzuc go bez podglądania
Jeżeli chodzi o zasadę ostatniej rundy i zakończenie gry, to również zgadzam się z tym, że podstawowe reguły są najbardziej sprawiedliwe. Gra jest dość dynamiczna i czuć, że ma charakter wyścigu. W momencie gdy ktoś zrealizuje cel II ery i gra przechodzi do III ery, wszyscy przy stole wiedzą, że koniec gry się zbliża i w zasadzie każda tura, każdy ruch może być tym ostatnim. Dla wszystkich jest to znak, że przyszedł czas na realizację celów. Wprowadza to do gry specyficzne napięcie i element niepewności, ale z drugiej strony, odpowiednio wynagradza zwycięzcę "wyścigu".
Karty III ery są dostosowane do tych reguł, ponieważ punkty zdobywa każdy gracz za poszczególne zadania z kart III ery, które zostały zrealizowane.
-
- Posty: 3396
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 563 times
- Been thanked: 1267 times
Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)
Powraca problem tego, że są misje stricte trudniejsze od innych. To jest realny problem w tej grze i jest to odczuwalne.Mr113 pisze: ↑14 gru 2021, 10:43 Jeżeli chodzi o zasadę ostatniej rundy i zakończenie gry, to również zgadzam się z tym, że podstawowe reguły są najbardziej sprawiedliwe. Gra jest dość dynamiczna i czuć, że ma charakter wyścigu. W momencie gdy ktoś zrealizuje cel II ery i gra przechodzi do III ery, wszyscy przy stole wiedzą, że koniec gry się zbliża i w zasadzie każda tura, każdy ruch może być tym ostatnim. Dla wszystkich jest to znak, że przyszedł czas na realizację celów. Wprowadza to do gry specyficzne napięcie i element niepewności, ale z drugiej strony, odpowiednio wynagradza zwycięzcę "wyścigu".
Karty III ery są dostosowane do tych reguł, ponieważ punkty zdobywa każdy gracz za poszczególne zadania z kart III ery, które zostały zrealizowane.
- japanczyk
- Moderator
- Posty: 11172
- Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3391 times
- Been thanked: 3307 times
Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)
Ja sie zastanawiam czy aby na pewno tak jest - na poczatku gry dostajesz po 2 karty z kazdej ery do wyboru, w wiekszosci wypadków mozesz zrobic w ten sposob, ze czesc celow bedzie Ci sie pokrywała z reszta
Nie mam teraz dostepu do gry, ale trzbea by było policzyc czy rzeczywiscie sa takie trudniejsze do zrealizowania - jak przegladalem karty ostatnio to stricte trudniejszych nie zauwazylem
Sprzedam: (S) Redukcja kolekcji! 100+ tytulow: Pagan i inne
Moje Zbiórki na KS: tu
https://buycoffee.to/japanczyk
Moje Zbiórki na KS: tu
https://buycoffee.to/japanczyk
-
- Posty: 3396
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 563 times
- Been thanked: 1267 times
Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)
Nie chodzi mi o to które są trudniejsze a które łatwiejsze, bo to zawsze jest sytuacyjne itd. Chodzi mi o sytuację, gdzie jedna misja ma "zrób X" a druga "zrób X +Y".japanczyk pisze: ↑14 gru 2021, 11:18Ja sie zastanawiam czy aby na pewno tak jest - na poczatku gry dostajesz po 2 karty z kazdej ery do wyboru, w wiekszosci wypadków mozesz zrobic w ten sposob, ze czesc celow bedzie Ci sie pokrywała z reszta
Nie mam teraz dostepu do gry, ale trzbea by było policzyc czy rzeczywiscie sa takie trudniejsze do zrealizowania - jak przegladalem karty ostatnio to stricte trudniejszych nie zauwazylem
Jeżeli dobrze pamiętam to są 2 misje III, w których 2 cele są identyczne a 3 to w jednym 2 budynki III Ery a w drugim 2 Akademie. Może coś mi się pomyliło, dzisiaj sprawdzę na pewno. Podobną sytuację widziałem na misjach II, sprawdzę wieczorem jak będę miał dostęp do gry.
- seki
- Moderator
- Posty: 3365
- Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
- Lokalizacja: Czapury/Poznań
- Has thanked: 1122 times
- Been thanked: 1289 times
Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)
Ja miałem w swojej partii misje, która miała 2 kościoły, a na drugiej karcie miałem 2 budynki iii ery ale karty różniły się też innymi wymaganiami. Nie zauważyłem istotnie trudniejszych misji. Bardziej niż różnica w misjach widzę różnicę w dobranych kartach i żetonach odkryć. W misjach masz punktowe drobiazgi, mało istotne w ogólnym rozrachunku. Jeśli ktos nie lubi absolutnie losowości to bardziej będzie mu doskwierać różnica w efektach kart walki, kartach złotych i żetonach odkryć. Żeton dający 2 surowce za ekspedycję militarną to duuuuzo słabszy żeton niż dający darmową kartę misji. Tu dobierając kolejną kartę misji 2 czy 3 ery możemy zgarnąć łatwe 3 punkty. A już w ogóle dużo łatwiejsze punktu daje karta złota dająca 3 punkty za jakąkolwiek wygrana walkę, w której byliśmy atakującym (to właściwie można uzyskać przy okazji bez żadnego wysiłku). Także trudność misji uważam za mało krytyczny problem, zwłaszcza gdy losowości w grze mamy dużo więcej i jest bardziej znacząca.
- itsthisguyagain
- Posty: 503
- Rejestracja: 04 lut 2020, 22:27
- Has thanked: 219 times
- Been thanked: 350 times
Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)
Dwa Kościoły a nie dwie akademie, więc nie jest tak źle.Fojtu pisze: ↑14 gru 2021, 11:22Nie chodzi mi o to które są trudniejsze a które łatwiejsze, bo to zawsze jest sytuacyjne itd. Chodzi mi o sytuację, gdzie jedna misja ma "zrób X" a druga "zrób X +Y".japanczyk pisze: ↑14 gru 2021, 11:18Ja sie zastanawiam czy aby na pewno tak jest - na poczatku gry dostajesz po 2 karty z kazdej ery do wyboru, w wiekszosci wypadków mozesz zrobic w ten sposob, ze czesc celow bedzie Ci sie pokrywała z reszta
Nie mam teraz dostepu do gry, ale trzbea by było policzyc czy rzeczywiscie sa takie trudniejsze do zrealizowania - jak przegladalem karty ostatnio to stricte trudniejszych nie zauwazylem
Jeżeli dobrze pamiętam to są 2 misje III, w których 2 cele są identyczne a 3 to w jednym 2 budynki III Ery a w drugim 2 Akademie. Może coś mi się pomyliło, dzisiaj sprawdzę na pewno. Podobną sytuację widziałem na misjach II, sprawdzę wieczorem jak będę miał dostęp do gry.
Wszystkie karty misji 3 poziomu wymagają budynków 3 ery. Większość misji wymaga 2 budynków. 4 karty wymagają nieokreślonego budynku przy czym 1 karta misji wymaga 3 nieokreślonych budynków 3 ery (karta "wolność") po 2 karty misji wymagają kościołów i 2 wymagają akademii.
Tak przeglądam te karty misji i staram się określić, które są w oczywisty sposób trudniejsze no i mam z tym problem. Niby np karta "Wolność" (4 obrazy, 4 manufaktury i 3 budynki 3 ery) wymaga najwięcej akcji ale same cele są dosyć proste w zrobieniu. Karta "Centrum ekonomiczne" (4 manufaktury, 2 miasta regionalne, 2 budynki 3 ery) wymaga chyba najwięcej zasobów (na miasta regionalne nie ma zniżki z manufaktury) ale i tak wszystkie karty misji 2 ery wymagają 1 miasta regionalnego więc o co kaman? Inna karta "Szkolnictwo Wyższe" (2 niebieskie obrazy, 4 manufaktury i 2 akademie) wymaga chyba najwięcej nauki ze wszystkich misji ale najmniej akcji.
Problem może być taki, jak misje się źle dopasują do lidera. Np fioletowy gracz dostanie misję z jednostkami (asymetria tak ich pokarała, że wszystkie oprócz 1 wymagają nauki) albo jakieś inne nieznane mi jeszcze pokarania. Z wyjątkiem tych wspomnianych kart 2kościoły/2 nieokreślone naprawdę mam problem z wyraźnym określeniem które karty misji łatwiejsze a które trudniejsze.
Czy trudniejsza misja to ta, która wymaga wykonania więcej akcji czy trudniejsza to ta, która wymaga wydania więcej surowców? Czy wymagana duża ilość nauki ale mało akcji to gorzej czy lepiej?
Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)
Jedno z największych jak dla mnie rozczarowań tego roku. To mi przypomina taka piękna kobietę, która budzi zachwyt, pociąg dopóki się nie odezwie i okaże się, ze nie ma nic sensownego do powiedzenia. Ta gra wyglada ładnie, chciałem i dalej chce ja bardzo lubić, cenić, grać i dobrze się bawić. Niestety jest kiepsko a nawet w mojej ocenie bardzo zle.
Tryb solo w który zamierzałem głównie grać to jakiś żart, kpina i totalne robienie z ludzi idiotów poprzez umieszczanie informacji na pudełko informacji ze gra jest od 1 gracza. Jedna misja czy mapa, która jest nudna, bez jakiegoś poziomu trudności i mam wrażenie ze ameba by ta misje wykonała, bez polotu, na odczep się, prostacka i uwłaczającą średnio myślącym ludziom. Nie przekonuje mnie nawet ze ma wyjść automa bo przy rozgrywkach na 2, 3 graczy z zabawa raczej tez kiepsko. Karty misji wykonać to żadna trudność. W grze na dwie osoby uporaliśmy się w 20 min i grę można było składać. Było nudno, powtarzalnie, nawet te bitwy nie ratowały sytuacje. Na trzech podobna sytuacja, we dwójkę gnaliśmy z misjami i po chwili gra skończona. Bez trudu, bez specjalnego kombinowania a ze map do wyboru jak kot napłakał to w głowie powstawało pytanie WTF??to niemożliwe by to było tak beznadziejne. Będziemy jeszcze grać bo po pierwszym razie nie zraze się ale nie widzę za bardzo błędów w interpretacji instrukcji ani co ta druga czy trzecia rozgrywka ma zmienić. Dla mnie nie ma nic gorszego i nic tak nie zabija rozgrywki gdy wszystko przychodzi tak dziecinnie łatwo.
Tryb solo w który zamierzałem głównie grać to jakiś żart, kpina i totalne robienie z ludzi idiotów poprzez umieszczanie informacji na pudełko informacji ze gra jest od 1 gracza. Jedna misja czy mapa, która jest nudna, bez jakiegoś poziomu trudności i mam wrażenie ze ameba by ta misje wykonała, bez polotu, na odczep się, prostacka i uwłaczającą średnio myślącym ludziom. Nie przekonuje mnie nawet ze ma wyjść automa bo przy rozgrywkach na 2, 3 graczy z zabawa raczej tez kiepsko. Karty misji wykonać to żadna trudność. W grze na dwie osoby uporaliśmy się w 20 min i grę można było składać. Było nudno, powtarzalnie, nawet te bitwy nie ratowały sytuacje. Na trzech podobna sytuacja, we dwójkę gnaliśmy z misjami i po chwili gra skończona. Bez trudu, bez specjalnego kombinowania a ze map do wyboru jak kot napłakał to w głowie powstawało pytanie WTF??to niemożliwe by to było tak beznadziejne. Będziemy jeszcze grać bo po pierwszym razie nie zraze się ale nie widzę za bardzo błędów w interpretacji instrukcji ani co ta druga czy trzecia rozgrywka ma zmienić. Dla mnie nie ma nic gorszego i nic tak nie zabija rozgrywki gdy wszystko przychodzi tak dziecinnie łatwo.
Every single fucking day I get closer to the grave
I am terrified, I fell asleep at the wheel again
Crashed my car just to feel again
I am terrified, I fell asleep at the wheel again
Crashed my car just to feel again
Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)
Nie w tym rzecz ze 20-30 min tylko, ze te wszystkie misje są za proste do wykonania i nawet czterokrotne przeczytanie instrukcji to nie pomoże bo błędów nie robiliśmy i po chwili 3 misja wykonana, dziekuje , dobranoc, pchły na noc
Every single fucking day I get closer to the grave
I am terrified, I fell asleep at the wheel again
Crashed my car just to feel again
I am terrified, I fell asleep at the wheel again
Crashed my car just to feel again
Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)
napisales 20 minut, a teraz juz 20-30:) za dwa posty okaze sie, ze graliscie 40 minut
Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)
Nie, nie okaże się.pp198 pisze: ↑14 gru 2021, 12:23napisales 20 minut, a teraz juz 20-30:) za dwa posty okaze sie, ze graliscie 40 minut
Every single fucking day I get closer to the grave
I am terrified, I fell asleep at the wheel again
Crashed my car just to feel again
I am terrified, I fell asleep at the wheel again
Crashed my car just to feel again
Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)
pewnie:)
Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)
Nie rozumiem absolutnie krytyki co do kart ERY, że są za łatwe do spełnienia. One są tylko do popychania gry ku końcowi i narzucenia tempa rozgrywki. Dają raptem 2-3PZ za sztukę gdy na planszy jest ich dużo więcej. Szczególnie, że w Brazil wygrywa gracz posiadający najwięcej PZ, a nie ten kto spełni 3 karty ERY jako pierwszy.
- karmazynowy
- Posty: 1033
- Rejestracja: 15 lut 2011, 18:26
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 186 times
- Been thanked: 435 times
Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)
Dają też pałac a to w sumie może dać już ~10pz.XLR8 pisze: ↑14 gru 2021, 16:41 Nie rozumiem absolutnie krytyki co do kart ERY, że są za łatwe do spełnienia. One są tylko do popychania gry ku końcowi i narzucenia tempa rozgrywki. Dają raptem 2-3PZ za sztukę gdy na planszy jest ich dużo więcej. Szczególnie, że w Brazil wygrywa gracz posiadający najwięcej PZ, a nie ten kto spełni 3 karty ERY jako pierwszy.
Na półce | Na stole | Na sprzedaż i zamianę (Gdynia) | Podzielę się rabatem: Grybezpradu.eu - 5% | Planszostrefa.pl - 11%
Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)
Za spełnienie warunku, który wymaga dodatkowych akcji, a nie tylko rushowania spełnienia celu.karmazynowy pisze: ↑14 gru 2021, 17:13Dają też pałac a to w sumie może dać już ~10pz.XLR8 pisze: ↑14 gru 2021, 16:41 Nie rozumiem absolutnie krytyki co do kart ERY, że są za łatwe do spełnienia. One są tylko do popychania gry ku końcowi i narzucenia tempa rozgrywki. Dają raptem 2-3PZ za sztukę gdy na planszy jest ich dużo więcej. Szczególnie, że w Brazil wygrywa gracz posiadający najwięcej PZ, a nie ten kto spełni 3 karty ERY jako pierwszy.
-
- Posty: 3396
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 563 times
- Been thanked: 1267 times
Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)
Żeby może wyjaśnić o co chodzi z kartami misji
Jedna z każdej pary misji jest po prostu trudniejsza niż druga.
Jedna z każdej pary misji jest po prostu trudniejsza niż druga.
- PytonZCatanu
- Posty: 4567
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 1703 times
- Been thanked: 2145 times
Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)
Po pierwszej rozgrywce wrażenia bardzo pozytywne. Grało się.... przyjemnie. Brak jest jakiś większych uwag ode mnie. Nie wiem czy ta gra będzie grana za parę lat, ale na ten moment ja jestem nią zaintrygowany i czekam na kolejne partie.
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 1.01.2024
- Leser
- Posty: 1752
- Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
- Lokalizacja: pod - Warszawa
- Has thanked: 576 times
- Been thanked: 1438 times
Re: Brazil: Imperial (Zé Mendes)
Jak wspomniałem wcześniej, zasada bonusowego ruchu na krawędzi wynika wprost z naszych ustaleń z twórcami.Fojtu pisze: ↑14 gru 2021, 09:30Leser, możecie się jakoś ustosunkować do tego pytania o różnice w zasadach?Fojtu pisze: ↑08 gru 2021, 08:19 Przy okazji chciałem też zapytać o tłumaczenie fragmentu o kafelkach ze str. 17
Ang: For construction purposes, unexplored Exploration tiles and cloud-covered hexes are both Field terrains. Should you choose to build on an unexplored Exploration tile, it must be discarded without being revealed or awarding its bonus.
Pl: Kafelki odkryć należy traktować jako teren o typie równina. Możesz na takim obszarze wznieść budynek albo założyć miasto. Jeżeli to zrobisz, odrzuc go bez podglądania (jeśli był zakryty) i bez rozpatrywania jego efektu).
Z tego co rozumiem, w angielskiej wersji po odkryciu kafelka nie można na nim budować, dopóki nie zostanie spełniony (oczywiście poza takim na którym się buduje). W polskiej wersji brzmi jakby zawsze można było taki kafelek odrzucić, żeby zbudować. Ma to dość spore znaczenie przy ekspedycjach, które na początku są trudne do zrobienia.
Natomiast w sprawie kafli odkryć potwierdzam nasz błąd. Błąd przykry, bo tę kwestię również precyzowaliśmy i dostaliśmy jasną odpowiedź - nie mam pojęcia, co się stało, że nie trafiło to finalnie do naszego tłumaczenia =/ Wszystkich za to szczerze przepraszam.
Budować można wyłącznie na nieodkrytych kaflach eksploracji.
Na lekkie wytłumaczenie powiem tylko, że w plikach, które dostaliśmy do tłumaczenia ten fragment brzmiał inaczej - nie było podkreślenia, że chodzi o "unexplored tiles":
"If you decide to build over an Exploration Tile or over its space, it has the Field terrain type. If you choose to build over an Exploration tile, it must be discarded without being
revealed or giving its bonus."
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.