Ponieważ kilka osób napisało do mnie po poprzednim poście prosząc o opisanie tego wariantu dla 5 graczy to pozwolę sobie wrzucić jego skrócone tłumaczenie z linkiem do mojej wersji potrzebnych kart i planszetki piątego, zielonego gracza.
Wariant gry w Wyprawę do El Dorado dla 5 graczy
Wariant wymaga zakoszulkowanych kart oraz posiadania dodatkowego meepla dla piątego gracza (np. z Arnaka, Kolejki czy nawet Carcassonne - można oczywiście zastąpić wszystkie 5 pionków aby ten jeden dodatkowy się nie odróżniał) ale nie wymaga dodawania całkiem nowych kart, tylko zastąpienia jedynie 3 awersów - co jest jego dużą zaletą, bo można tę modyfikację bardzo łatwo wprowadzić i cofnąć wg potrzeb.
1. Należy wydrukować dodatkowe karty: 2 przewodników i 1 marynarza - te właśnie udostępniam do wydruku na papierze A4
tutaj, można wydrukować też planszetkę i nakleić na tekturę (przy okazji przepraszam za kilka niepotrzebnych dodatkowych proxy znaczników do innej gry - ciekawe czy każdy wie jakiej

).
2. Trzeba zastąpić wydrukowanymi kartami dowolną
1 turystkę i
2 globtroterów (oczywiście wsuwając wydruki do koszulek, tak aby rewersy były nieodróżnialne).
3. Talie startowe należy utworzyć tak, aby każdy miał ostatecznie:
3 turystki, 1 marynarza, 2 globtroterów i 1 przewodnika.
W efekcie wszystkie karty startowe są wykorzystywane w grze, wszyscy gracze mają takie same talie początkowe, tak jak w oryginalnej talii początkowej maksimum pieniędzy, które można naraz zgromadzić to 4 monety, a siła talii pozostaje z grubsza na tym samym poziomie co oryginalna (choć dzięki przewodnikowi jest bardziej elastyczna).
Dodatkowe zmiany w grze:
1.
Rynek ma tylko pięć slotów. Gracze muszą oczywiście wyczerpać stos kart podstawowych (karty z czarnymi kropkami) przed zakupem kart zaawansowanych.
2.
Dodatkowy gracz rozpoczyna swoją turę przed pierwszym graczem. Jego miejsce startowe jest oddalone o dwa miejsca od pierwszego gracza, czyli na granicy kafla startowego.
3. W grze jest oczywiście więcej interakcji między graczami i blokowanie zdarza się częściej, a zdobycie kluczowych miejsc jest znacznie ważniejsze.
4. Ponieważ jest jeszcze jeden gracz budujący swoją talię, a rynek jest mniejszy to szybciej się rotują karty, a stosy szybciej się wyczerpują - tu zapewne mogą znacznie pomóc karty promocyjne, choć prawdopodobnie i tak gra może być "mniej sprawiedliwa" dla wszystkich.
5. Co chyba oczywiste całkowity czas gry trochę się zwiększa (co może mieć znaczenie gdy są zamulacze).
Podobno wariant sprawdza się bardzo dobrze. Sam niestety nie miałem tego jeszcze okazji zweryfikować ale jak ktoś przetestuje niech się podzieli wrażeniami
