Ogólnie napisałeś dokładnie to samo co jest w książce. Z tym, że trudno zakwalifikować zakupy w miastach do których się dotrze jako dostarczanie zaopatrzenia z magazynów. Armie nie żywiły się dostawami z magazynów, nie miały czegoś takiego jak linie zaopatrzenia.
Armie standardowo żywiły się tym co udało się kupić, wymusić, znaleźć, ukraść po drodze a nie dostawami z magazynów.
Na co zresztą wskazuje logika (jest to w książce) - wozy po prostu nie byłyby w stanie nadążyć żeby jeździć tam i z powrotem pomiędzy pozostającym z tyłu magazynem a poruszającą się armią.
Co oczywiście powodowało wszystkie problemy, na które wskazałeś, szczególnie dużym problemem było podczas oblężeń gdy armie nie mogły się przemieszczać i wtedy faktycznie musiały zależeć na dostawach żywności i paszy. Co było bardzo bolesne, gdyż ilość, szybkość i ładowność wozów wystarczała na zaspokojenie niewielkiej części potrzeb.
Stąd nieraz oblegający cierpieli większy głód niż oblegani.
Szczególnie ciekawym przykładem furażowania były ofensywy niemieckie w 1870 i 1914. Przyjmuje się, że zaopatrywały się dzięki kolejom, podczas gdy w rzeczywistości nie jest to prawdą - koleje nie nadążały za maszerującymi armiami. W 1870 armie niemieckie pod Paryżem na pewien czas zaprzestały działań ofensywnych i zamieniły się w wielkie przedsiębiorstwa zbierania i produkowania żywności, zaś w 1914 niemiecka logistyka dogoniła maszerujące armie dopiero wtedy gdy wycofały się po bitwie pod Marną.
Natomiast słowa furażowanie użyłem wcześniej zbyt szeroko, bo podświadomie objąłem nim wszystkie te działania o których pisałeś (jak zakupy i wymuszenia) - co było z mojej strony błędem i spowodowało trochę nieporozumienia.
Almoravid: Reconquista and Riposte in Spain 1085-1086 (Volko Ruhnke)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- raj
- Administrator
- Posty: 5226
- Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 287 times
- Been thanked: 901 times
- Kontakt:
Re: Almoravid (Wydawca: GMT, Autor: Volko Ruhnke)
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
- farmer
- Posty: 1768
- Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
- Lokalizacja: Oleśnica
- Has thanked: 381 times
- Been thanked: 94 times
Re: Almoravid (Wydawca: GMT, Autor: Volko Ruhnke)
Wszystko to prawda - ale nie do końca , gdyż wymaga adnotacji, że powyższe dotyczy głównie XVII-XVIII wieku czyli okresu w którym:raj pisze: ↑31 sie 2022, 10:32 Ogólnie napisałeś dokładnie to samo co jest w książce. Z tym, że trudno zakwalifikować zakupy w miastach do których się dotrze jako dostarczanie zaopatrzenia z magazynów. Armie nie żywiły się dostawami z magazynów, nie miały czegoś takiego jak linie zaopatrzenia.
Armie standardowo żywiły się tym co udało się kupić, wymusić, znaleźć, ukraść po drodze a nie dostawami z magazynów.
Na co zresztą wskazuje logika (jest to w książce) - wozy po prostu nie byłyby w stanie nadążyć żeby jeździć tam i z powrotem pomiędzy pozostającym z tyłu magazynem a poruszającą się armią.
- armie znacząco urosły,
- logistyka za tym nie nadążyła:
. * starożytnych imperiów i ich logistyki już nie było,
. * dotychczasowy system zaopatrzenia nie wystarczał,
. * zaś logistyki magazynowej i rozwoju transportu (drogi, kolej) czasów przyszłych jeszcze nie było.
Ja się ze wszystkim zgadzam - wszędzie napisałeś prawdę .raj pisze: ↑31 sie 2022, 10:32Co oczywiście powodowało wszystkie problemy, na które wskazałeś, szczególnie dużym problemem było podczas oblężeń gdy armie nie mogły się przemieszczać i wtedy faktycznie musiały zależeć na dostawach żywności i paszy. Co było bardzo bolesne, gdyż ilość, szybkość i ładowność wozów wystarczała na zaspokojenie niewielkiej części potrzeb.
Stąd nieraz oblegający cierpieli większy głód niż oblegani.
Szczególnie ciekawym przykładem furażowania były ofensywy niemieckie w 1870 i 1914. Przyjmuje się, że zaopatrywały się dzięki kolejom, podczas gdy w rzeczywistości nie jest to prawdą - koleje nie nadążały za maszerującymi armiami. W 1870 armie niemieckie pod Paryżem na pewien czas zaprzestały działań ofensywnych i zamieniły się w wielkie przedsiębiorstwa zbierania i produkowania żywności, zaś w 1914 niemiecka logistyka dogoniła maszerujące armie dopiero wtedy gdy wycofały się po bitwie pod Marną.
Natomiast słowa furażowanie użyłem wcześniej zbyt szeroko, bo podświadomie objąłem nim wszystkie te działania o których pisałeś (jak zakupy i wymuszenia) - co było z mojej strony błędem i spowodowało trochę nieporozumienia.
Czuję się jednak zobowiązany wskazać czytelnikom, że jest to prawda dla pewnego określonego okresu, zaś wcześniej i później zagadnienie wyglądało trochę inaczej.
Istotne jest uświadomienie sobie czegoś, co każdy z nas w sumie gdzieś tam słyszał - że zaopatrzenie armii ZAWSZE nastręczało wiele problemów, i nawet rozwój kolei, transportu samochodowego i lotniczego nie sprawił, że te problemy zniknęły... wystarczy przypomnieć sobie Rommla w Afryce, Fall Blau, ogromne wyzwanie Aliantów po D-Day czy wreszcie Rosyjkie problemy na Ukrainie...
Braki zaopatrzenia to określenie ponadczasowe - zmieniają się jedynie sposoby na ich minimalizowanie.
pozdr,
farm
- Odi
- Administrator
- Posty: 6490
- Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 614 times
- Been thanked: 971 times
Re: Almoravid (Wydawca: GMT, Autor: Volko Ruhnke)
Za mną pierwsze dwie rozgrywki dwuosobowe, obie w scenariusz drugi (szkoleniowy).
W scenariuszu tym Toledo zostało już zdobyte przez połączone siły króla Alfonsa i Alvaro Faneza, ale w całej Taifie wzrosło niezadowolenie w sąsiednich miejscowościach (dużo żetonów Jihad), z czym król musi sobie poradzić. Muzułmanie natomiast są słabsi, ale... no właśnie nie do końca wiadomo jakie są w tym scenariuszu ich mocne strony, jak gracz muzułmański powinien grać w tej sytuacji i co robić, żeby wygrać. Tego jeszcze nie odkryliśmy Natomiast scenariusz potraktowaliśmy jako szkoleniowy tak w zakresie nauki gry, jak i tolerancji wobec pewnego - jak się wydaje - niezbalansowania możliwości stron.
Anyway, byłem bardzo zaskoczony tym, jak szybko nam szło i jak prosta ta gra się wydawała. Od razu muszę nadmienić, że nad instrukcją poległem i nie przeczytałem jej. Poddałem się od razu na początku, za to sięgnąłem po DOSKONAŁY materiał Jeana Michela Grosjeau (https://www.youtube.com/watch?v=n4HdY16_mI4&t=5s), który grę tłumaczy w fantastyczny sposób. Do tego trochę poczytałem też playbook, rozłożyłem grę też wcześniej, żeby spróbować solo co i jak. W dwie osoby poszło nam jednak zdecydowanie sprawniej, niż mnie samemu w rozgrywce solo.
Dzięki Grosjeau gra okazała się być naprawdę logicznie poukładanym systemem. Na ile sprawdziłem po rozgrywce, zrobiliśmy z kolegą tylko jeden błąd, i to taki dość oczywisty (tzn łatwy do uniknięcia). Poza tym gra szła naprawdę szybko, jak na takiego - wydawałoby się - kolosa od GMT, z complexity 4,00 wg BGG.
Pierwsza faza, czyli Levy, polega na wzmacnianiu naszych sił (wojskiem wasali, dodatkowymi umiejkami z kart, środkami logistycznymi) i planowaniu kolejności poruszania się naszych lordów (technicznie to planowanie jest już nie w Levy, ale w fazie Campaign, natomiast w naturalny sposób łączy się z tym, co robimy w Levy). Ze względu na to, że graliśmy z opcją sił zakrytych przed przeciwnikiem zasłonkami (polecam) my tę fazę robiliśmy równolegle. Na etapie nauki nie miało to wielkiego znaczenia, a bardzo przyspieszało grę. Każdy sobie tam majstrował ze swoimi siłami i układał talię kampanii (gdzie planujemy kolejność aktywacji lordów), a gdy byliśmy gotowi, to przechodziliśmy do fazy kampanii, czyli ruchów na planszy.
I tu też prosto: kolejno odkrywamy po karcie z talii kampanijnej i robimy akcje danym lordem. Krótkie kolejki graczy, od czasu do czasu bitwa angażująca obu i całkiem fajna (choć dość losowa). Naprawdę mieliśmy poczucie, że gra jest stosunkowo prosta i bardzo szybko pozwala skupić się na manewrowaniu i kombinacji jak przechytrzyć przeciwnika.Dodatkowo znając zasady Almoravida w ok 80-90% znam też zasady do Nevskiego i pozostałych gier serii. Fajna sprawa.
Świetne są też karty pomocy graczy, na których właściwie jest wszystko, co potrzeba. W przypadku problemów z interpretacją karty, w playbooku mamy szersze omówienie każdego efektu.
Reasumując: nie przerażajcie się complexity tej gry. Nie czytajcie instrukcji, tylko od razu filmik Grosjeau, potem rozgrywka z kartą pomocy na wierzchu i ewentualnie później przejrzenie sobie instrukcji celem sprawdzenia, czy aby na pewno wszystko było ok. I już.
W scenariuszu tym Toledo zostało już zdobyte przez połączone siły króla Alfonsa i Alvaro Faneza, ale w całej Taifie wzrosło niezadowolenie w sąsiednich miejscowościach (dużo żetonów Jihad), z czym król musi sobie poradzić. Muzułmanie natomiast są słabsi, ale... no właśnie nie do końca wiadomo jakie są w tym scenariuszu ich mocne strony, jak gracz muzułmański powinien grać w tej sytuacji i co robić, żeby wygrać. Tego jeszcze nie odkryliśmy Natomiast scenariusz potraktowaliśmy jako szkoleniowy tak w zakresie nauki gry, jak i tolerancji wobec pewnego - jak się wydaje - niezbalansowania możliwości stron.
Anyway, byłem bardzo zaskoczony tym, jak szybko nam szło i jak prosta ta gra się wydawała. Od razu muszę nadmienić, że nad instrukcją poległem i nie przeczytałem jej. Poddałem się od razu na początku, za to sięgnąłem po DOSKONAŁY materiał Jeana Michela Grosjeau (https://www.youtube.com/watch?v=n4HdY16_mI4&t=5s), który grę tłumaczy w fantastyczny sposób. Do tego trochę poczytałem też playbook, rozłożyłem grę też wcześniej, żeby spróbować solo co i jak. W dwie osoby poszło nam jednak zdecydowanie sprawniej, niż mnie samemu w rozgrywce solo.
Dzięki Grosjeau gra okazała się być naprawdę logicznie poukładanym systemem. Na ile sprawdziłem po rozgrywce, zrobiliśmy z kolegą tylko jeden błąd, i to taki dość oczywisty (tzn łatwy do uniknięcia). Poza tym gra szła naprawdę szybko, jak na takiego - wydawałoby się - kolosa od GMT, z complexity 4,00 wg BGG.
Pierwsza faza, czyli Levy, polega na wzmacnianiu naszych sił (wojskiem wasali, dodatkowymi umiejkami z kart, środkami logistycznymi) i planowaniu kolejności poruszania się naszych lordów (technicznie to planowanie jest już nie w Levy, ale w fazie Campaign, natomiast w naturalny sposób łączy się z tym, co robimy w Levy). Ze względu na to, że graliśmy z opcją sił zakrytych przed przeciwnikiem zasłonkami (polecam) my tę fazę robiliśmy równolegle. Na etapie nauki nie miało to wielkiego znaczenia, a bardzo przyspieszało grę. Każdy sobie tam majstrował ze swoimi siłami i układał talię kampanii (gdzie planujemy kolejność aktywacji lordów), a gdy byliśmy gotowi, to przechodziliśmy do fazy kampanii, czyli ruchów na planszy.
I tu też prosto: kolejno odkrywamy po karcie z talii kampanijnej i robimy akcje danym lordem. Krótkie kolejki graczy, od czasu do czasu bitwa angażująca obu i całkiem fajna (choć dość losowa). Naprawdę mieliśmy poczucie, że gra jest stosunkowo prosta i bardzo szybko pozwala skupić się na manewrowaniu i kombinacji jak przechytrzyć przeciwnika.Dodatkowo znając zasady Almoravida w ok 80-90% znam też zasady do Nevskiego i pozostałych gier serii. Fajna sprawa.
Świetne są też karty pomocy graczy, na których właściwie jest wszystko, co potrzeba. W przypadku problemów z interpretacją karty, w playbooku mamy szersze omówienie każdego efektu.
Reasumując: nie przerażajcie się complexity tej gry. Nie czytajcie instrukcji, tylko od razu filmik Grosjeau, potem rozgrywka z kartą pomocy na wierzchu i ewentualnie później przejrzenie sobie instrukcji celem sprawdzenia, czy aby na pewno wszystko było ok. I już.
-
- Posty: 1600
- Rejestracja: 02 sty 2019, 09:46
- Has thanked: 76 times
- Been thanked: 455 times
- Kontakt:
Re: Almoravid (Wydawca: GMT, Autor: Volko Ruhnke)
W pełni zgadzam się z Odi. Za mną trzy rozgrywki plus jeszcze mini-bitwa (Battle of Sagrajas). Gra jest dużo prostsza niż instrukcja - a wspomniany materiał video świetnie ją tłumaczy.
Co do Muzułmanów - ich strategia to monety w Taifa Box i przeżycie do czasu przybycia Afrykanów. Wtedy zaczyna się prawdziwa zabawa...
Co do Muzułmanów - ich strategia to monety w Taifa Box i przeżycie do czasu przybycia Afrykanów. Wtedy zaczyna się prawdziwa zabawa...
Mój blog, serdecznie zapraszam!
https://theboardgameschronicle.com/
https://theboardgameschronicle.com/
-
- Posty: 1600
- Rejestracja: 02 sty 2019, 09:46
- Has thanked: 76 times
- Been thanked: 455 times
- Kontakt:
Re: Almoravid (Wydawca: GMT, Autor: Volko Ruhnke)
Almoravid – Battle of Sagrajas (23 Oct 1086)
Bitwa pod Sagrajas była największym starciem tzw. "Taifa Wars" 1085-1086. Dzięki grze Almoravid mamy szansę ją rozegrać. Zapraszam!
LINK: Almoravid – Battle of Sagrajas (23 Oct 1086)
Bitwa pod Sagrajas była największym starciem tzw. "Taifa Wars" 1085-1086. Dzięki grze Almoravid mamy szansę ją rozegrać. Zapraszam!
LINK: Almoravid – Battle of Sagrajas (23 Oct 1086)
Mój blog, serdecznie zapraszam!
https://theboardgameschronicle.com/
https://theboardgameschronicle.com/
-
- Posty: 1600
- Rejestracja: 02 sty 2019, 09:46
- Has thanked: 76 times
- Been thanked: 455 times
- Kontakt:
Re: Almoravid (Wydawca: GMT, Autor: Volko Ruhnke)
First Impressions for solo play of Almoravid: Reconquista and Riposte in Spain, 1085-1086
Dzisiaj przedstawiam moje pierwsze wrażenia z gier solo w Almoravid, drugiej pozycji w serii Levy & Campaign od Volko Ruhnke. Bardzo miło mi się grało - zapraszam do relacji!
LINK: First Impressions for solo play of Almoravid: Reconquista and Riposte in Spain, 1085-1086
Dzisiaj przedstawiam moje pierwsze wrażenia z gier solo w Almoravid, drugiej pozycji w serii Levy & Campaign od Volko Ruhnke. Bardzo miło mi się grało - zapraszam do relacji!
LINK: First Impressions for solo play of Almoravid: Reconquista and Riposte in Spain, 1085-1086
Mój blog, serdecznie zapraszam!
https://theboardgameschronicle.com/
https://theboardgameschronicle.com/
-
- Posty: 1600
- Rejestracja: 02 sty 2019, 09:46
- Has thanked: 76 times
- Been thanked: 455 times
- Kontakt:
Re: Almoravid (Wydawca: GMT, Autor: Volko Ruhnke)
Introducing Almoravid: Reconquista and Riposte in Spain, 1085-1086
Almoravid to druga gra w serii Levy & Campaign. Jakiś czas temu miałem okazje zaprezentować ją Kubie - co poskutkowało serią ciekawych rozgrywek.
LINK: Introducing Almoravid: Reconquista and Riposte in Spain, 1085-1086
Almoravid to druga gra w serii Levy & Campaign. Jakiś czas temu miałem okazje zaprezentować ją Kubie - co poskutkowało serią ciekawych rozgrywek.
LINK: Introducing Almoravid: Reconquista and Riposte in Spain, 1085-1086
Mój blog, serdecznie zapraszam!
https://theboardgameschronicle.com/
https://theboardgameschronicle.com/
-
- Administrator
- Posty: 4747
- Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1254 times
- Been thanked: 1469 times
Re: Almoravid: Reconquista and Riposte in Spain 1085-1086 (Volko Ruhnke)
Osadzenie gry w realiach historycznych od twórcy gry: