Eleven: Football Manager Board Game (Thomas Jansen)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- Portal Games
- Posty: 1363
- Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 303 times
- Kontakt:
Eleven: Football Manager Board Game (Thomas Jansen)
https://boardgamegeek.com/boardgame/329 ... board-game
Dzień dobry, cześć!
Tutaj będziemy się z Wami dzielić wszystkimi materiałami dot. gry Eleven. Po tym jak upadł kurz, dzielimy się raportem z Essen.
"Targi Essen Spiel to największa branżowa impreza. Miejsce, w którym Eleven nie mogło zabraknąć. Ten tytuł – jak każda jesienna premiera w naszym hobby – potrzebował na niej swoich pięciu minut, by przebić się do świadomości graczy.
Dziś targowy kurz już opadł. Czas podsumować, jak przebiegła prezentacja gry. Jeśli chcesz wiedzieć, jak poradziła sobie w Niemczech, zapraszam na raport z targów.
Informacja dla wspierających: nakład polskiej edycji gry nie dotarł jeszcze do Polski. Wbrew naszym oczekiwaniom nie nastąpiło to w połowie miesiąca; aktualny termin to ostatnie dni października. Natychmiast po otrzymaniu nakładu gra zostanie wysłana do hubu, z którego realizowana będzie w drugim tygodniu listopada wysyłka egzemplarzy kampanijnych. Najmocniej przepraszamy!
Nie tak miało być – kłopoty z transportem
O mały włos, a do prapremiery Eleven na targach by nie doszło! Nasze plany i rezerwy czasowe wzięły w łeb. Efekt? Nie zdołaliśmy dostarczyć wersji gamefoundowej wszystkim wspierającym. Ci, którzy zamówili wersję angielską i mieszkają w Unii, dostali ją tuż przed, a czasem dopiero w trakcie targów. Zawiedliśmy graczy, którzy liczyli na to, że zagrają w grę przed wszystkimi innymi, nawet tymi, którzy zdecydowali się na skromniejszą, detaliczną wersję. Nie tak miało być!
To powinna być nie skromna prapremiera, lecz huczna premiera: już po dostarczeniu wszystkich zamówień, na fali zadowolenia wspierających z otrzymanej gry i świetnej obsługi. Nie udało się! Jak ciepło by Eleven nie zostało przyjęte na targach, fakt pozostaje faktem: zawiedliśmy i jedyne, co możemy zrobić, to z serca przeprosić.
Przyjdź i zagraj
Eleven czekało na graczy na czterech przepięknych (i – uch – przeciężkich) stołach naszych przyjaciół z Wooden Castle. To, jak gra się prezentuje sama z siebie (a jest i ładnie, i obficie!), podkręcone jeszcze taaakim tłem, zadziałało perfekcyjne. Przez cztery dni targów na naszych stanowiskach demo grę poznało grubo przeszło 250 graczy! Ładnych kilkuset następnych poznało ją w rozmowach i prezentacjach “na sucho”.
Rozbudowana gra planszowa, która swoimi eurogrowymi mechanizmami oddaje ducha komputerowych menedżerów piłki nożnej? W której w warstwie mechanicznej balansujesz wartości na torach zasobów, prowadzisz gospodarkę zasobami, rozbudowujesz swój “silnik”, by zrealizować unikatową kombinację dróg do zwycięstwa – a fabularnie rozwijasz klub sportowy, dbasz o jego stronę biznesową, administracyjną i sportową? Udało nam się do naszego zamysłu przekonać prawdziwą rzeszę graczy!
Thomas Jansen w załodze Portalu
Thomas to autor gry i jej najlepszy ambasador. Na targach był naszym gościem i integralną częścią zespołu. Przed październikiem znałem go z opowieści zespołu projektanckiego jako “tego gościa od Eleven, z którym naprawdę dobrze się współpracuje”. W Essen poczułem, o co chodzi.
Thomas to nie tylko autor, ale i dobry duch całego przedsięwzięcia. Szybko okazało się, że “Eleven” to dla niego nie tylko przygoda, ale też olbrzymia pasja! Zarażał nią graczy przy stole z grą, Portal Gamerów demonstrujących ją obok, całą naszą ekipę i przypadkowych ludzi.
Trzymam kciuki, żeby Eleven stało się wielkim hitem i by zapadła decyzja o dalszym rozwoju tej gry. Wtedy, mam nadzieję, będzie okazja spotkać się z Thomasem jeszcze raz.
Sukces zwłaszcza wersji niemieckiej
Na niemieckich targach – gra po piłce? Eleven została znakomicie przyjęta przez niemieckich graczy. Nie darmo to kraj, w którym i miłość do piłki, i miłość do gier planszowych są tak powszechne, że często się zazębiają.
Niemieckie egzemplarze gry rozchodziły się jak ciepłe bułeczki. W weekend, gdy na targach jest nieco mniej geeków, a więcej rodzinnych graczy, wolałem co jakiś czas podejść do przymierzających się do Eleven ludzi i spytać: A wie pan/pani, że to złożona gra ekonomiczna? Bałem się, że zakupią grę na podstawie okładki z trenerem i piłką, a nie opisu samej gry. Ja, ja, alles klar… I tak się rozszedł zapasik niemieckich kopii Eleven.
Ciepłe przyjęcie mediów i społeczności
Czy misja “Eleven na Spiel2022” zakończyła się sukcesem? Tak, z całą pewnością. “Solidna gra menedżerska z dużą swobodą podejmowania decyzji.” – wyławia z morza premier Frank Kulkmann, legenda niemieckich relacji z targów. “Eleven to idealny tytuł dla tych, którzy chcą połączyć pasję do piłki nożnej z pasją do ekonomicznych gier planszowych.” – umieszcza ją w zestawieniu hitów eventu włoskie Wired. “Uważam, że Eleven to najlepsza jak dotąd gra o futbolu, którą znam, a rozgrywka jest wielką przyjemnością.” – opowiada o niej Ben z brettspielblog.net.
Reakcja graczy jest równie pozytywna. Oceny użytkowników serwisu boardgamegeek.com z ostatniego tygodnia dały średnią 8.12 (bardzo dobrą średnią, dodajmy), co pozwoliło grze przesunąć się mocno w górę w rankingu.
Pomimo wszystkich przygód z realizacją kampanii Eleven dostała szansę pokazania się na targach – i tę szansę w pełni wykorzystała. Jeśli tylko pozwolić jej wjechać na stół, broni się sama. Bo… to kawał fajnej planszówki jest."
Premiera polskiej edycji “Eleven” już 17 listopada.
- Portal Games
- Posty: 1363
- Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 303 times
- Kontakt:
Re: Portal Games - Eleven
“Eleven” – przegląd mechaniki (cz. 1)
Eleven to prawdopodobnie najwierniejsze planszowe odwzorowanie piłkarskiego menedżera. To także soczysta gra euro stworzona z kilku sprytnych, zazębiających się mechanik i rozwiązań. Dziś pod lupę trafiają cztery pierwsze aspekty mechaniki Eleven.
Informacja dla wspierających: nakład polskiej edycji właśnie dociera do Polski. Wbrew naszym oczekiwaniom nie nastąpiło to w połowie października. Natychmiast po przyjęciu nakładu gra zostanie wysłana do hubu, z którego w drugim tygodniu listopada realizowana będzie wysyłka egzemplarzy kampanijnych. Najmocniej przepraszamy!
Dni tygodnia
Na rundę gry składa się kilka tur – i samo w sobie nie jest to żadne zaskoczenie. Ale tury ponazywane zostały dniami tygodnia i tematycznie pogrupowane – a to już naprawdę pomaga w szybkim zorientowaniu się, co i kiedy dzieje się w grze.
Poniedziałek otwiera rundę i dostarcza wszystkich danych, jakich gracz potrzebuje do sensownego zaplanowania rundy. To czas na produkcję dostępnych w niej zasobów i sprytny mechanizm rozpatrywania zdarzeń. Wtorek, środa i czwartek są na akcje graczy: pozyskiwanie i używanie kart oraz na rozbudowę swojego tablaux. W weekend z pomocą rozgrywane są rozgrywki ligowe.
Cała gra nawigowana jest przejrzystym, naturalnym torem, który sprzyja rozplanowaniu niezbędnych akcji. To rozwiązanie z pogranicza mechaniki gry i interfejsu użytkownika – niby nieduża rzecz, ale przekłada się na płynność rozgrywki i obniża nowym graczom próg wejścia w Eleven.
Drogi do zwycięstwa
Eleven daje ci narzędzia do zbudowania własnej drogi do zwycięstwa. Jeśli twoja drużyna rządzi na boiskach i trwale okupuje szczyt tabeli, to świetnie – ale to tylko jedna ze strategii. Traktuj swój klub jak szkółkę z talentami i zarabiaj na ich transferach. Inwestuj w zaplecze i stwórz sprawne przedsiębiorstwo bez większych sukcesów sportowych. Skup się na celach stawianych przez zarząd i w ten sposób wyprowadź swoją firmę na prowadzenie.
Eleven to przede wszystkim rozbudowana gra ekonomiczna, w której zwycięstwo przynoszą decyzje gracza, a nie piłka w siatce.
Sponsorzy
Każdą kartę Sponsora można użyć na różne sposoby, by skorzystać z efektu, który przyniesie ci najwięcej korzyści.
Jednorazowy bonus – choć mniejszy – może być wykorzystany przy każdym zdobyciu karty sponsora. Bonus z kontraktu na tablice reklamowe jest dużo mocniejszy, ale takich kart sponsorów można mieć nie więcej niż 3 na grę. A sponsor, który trafia na koszulkę, daje największy bonus oraz specjalny efekt – ale tylko raz na grę. Wybranie właściwej kombinacji kart Sponsorów może zadecydować o twojej stabilności finansowej.
https://portalgames.pl/pl/wp-content/up ... 4x683.jpeg
Dyrektorzy
Na planszy klubu “mieszkają” trzy karty Dyrektorów, którzy każdej rozgrywce nadają kierunek.
Każdy Dyrektor zapewnia unikatową zdolność, bonus lub akcję. Każdy wpływa też na to, jak możesz zareagować na kartę Board Meeting z losowym wydarzeniem.
Eleven zapewnia unikatowy system reagowania na wydarzenia: rzucasz kością, sprawdzasz, w jakim zakresie mieści się wynik na kartach Dyrektorów, w razie remisu podejmujesz decyzję. Twój wpływ na to, jak klub zareaguje na wydarzenie, jest znaczący, ale nie bezpośredni, dzięki czemu “eventy” zmieniają się w mini-wyzwania do rozpatrzenia, a nie są jedynie narzuconym z zewnątrz efektem.
Doświadczeni gracze znają wagę dokonywanego podczas setupu z pomocą mechaniki wyboru kart Dyrektorów: ich kombinacja potrafi świetnie sprofilować rozgrywkę i przyczynić się do tego, że każda następna będzie niepowtarzalna.
Dyrektorzy
Na planszy klubu “mieszkają” trzy karty Dyrektorów, którzy każdej rozgrywce nadają kierunek.
Każdy Dyrektor zapewnia unikatową zdolność, bonus lub akcję. Każdy wpływa też na to, jak możesz zareagować na kartę Board Meeting z losowym wydarzeniem.
Eleven zapewnia unikatowy system reagowania na wydarzenia: rzucasz kością, sprawdzasz, w jakim zakresie mieści się wynik na kartach Dyrektorów, w razie remisu podejmujesz decyzję. Twój wpływ na to, jak klub zareaguje na wydarzenie, jest znaczący, ale nie bezpośredni, dzięki czemu “eventy” zmieniają się w mini-wyzwania do rozpatrzenia, a nie są jedynie narzuconym z zewnątrz efektem.
Doświadczeni gracze znają wagę dokonywanego podczas setupu z pomocą mechaniki wyboru kart Dyrektorów: ich kombinacja potrafi świetnie sprofilować rozgrywkę i przyczynić się do tego, że każda następna będzie niepowtarzalna.
Eleven to prawdopodobnie najwierniejsze planszowe odwzorowanie piłkarskiego menedżera. To także soczysta gra euro stworzona z kilku sprytnych, zazębiających się mechanik i rozwiązań. Dziś pod lupę trafiają cztery pierwsze aspekty mechaniki Eleven.
Informacja dla wspierających: nakład polskiej edycji właśnie dociera do Polski. Wbrew naszym oczekiwaniom nie nastąpiło to w połowie października. Natychmiast po przyjęciu nakładu gra zostanie wysłana do hubu, z którego w drugim tygodniu listopada realizowana będzie wysyłka egzemplarzy kampanijnych. Najmocniej przepraszamy!
Dni tygodnia
Na rundę gry składa się kilka tur – i samo w sobie nie jest to żadne zaskoczenie. Ale tury ponazywane zostały dniami tygodnia i tematycznie pogrupowane – a to już naprawdę pomaga w szybkim zorientowaniu się, co i kiedy dzieje się w grze.
Poniedziałek otwiera rundę i dostarcza wszystkich danych, jakich gracz potrzebuje do sensownego zaplanowania rundy. To czas na produkcję dostępnych w niej zasobów i sprytny mechanizm rozpatrywania zdarzeń. Wtorek, środa i czwartek są na akcje graczy: pozyskiwanie i używanie kart oraz na rozbudowę swojego tablaux. W weekend z pomocą rozgrywane są rozgrywki ligowe.
Cała gra nawigowana jest przejrzystym, naturalnym torem, który sprzyja rozplanowaniu niezbędnych akcji. To rozwiązanie z pogranicza mechaniki gry i interfejsu użytkownika – niby nieduża rzecz, ale przekłada się na płynność rozgrywki i obniża nowym graczom próg wejścia w Eleven.
Drogi do zwycięstwa
Eleven daje ci narzędzia do zbudowania własnej drogi do zwycięstwa. Jeśli twoja drużyna rządzi na boiskach i trwale okupuje szczyt tabeli, to świetnie – ale to tylko jedna ze strategii. Traktuj swój klub jak szkółkę z talentami i zarabiaj na ich transferach. Inwestuj w zaplecze i stwórz sprawne przedsiębiorstwo bez większych sukcesów sportowych. Skup się na celach stawianych przez zarząd i w ten sposób wyprowadź swoją firmę na prowadzenie.
Eleven to przede wszystkim rozbudowana gra ekonomiczna, w której zwycięstwo przynoszą decyzje gracza, a nie piłka w siatce.
Sponsorzy
Każdą kartę Sponsora można użyć na różne sposoby, by skorzystać z efektu, który przyniesie ci najwięcej korzyści.
Jednorazowy bonus – choć mniejszy – może być wykorzystany przy każdym zdobyciu karty sponsora. Bonus z kontraktu na tablice reklamowe jest dużo mocniejszy, ale takich kart sponsorów można mieć nie więcej niż 3 na grę. A sponsor, który trafia na koszulkę, daje największy bonus oraz specjalny efekt – ale tylko raz na grę. Wybranie właściwej kombinacji kart Sponsorów może zadecydować o twojej stabilności finansowej.
https://portalgames.pl/pl/wp-content/up ... 4x683.jpeg
Dyrektorzy
Na planszy klubu “mieszkają” trzy karty Dyrektorów, którzy każdej rozgrywce nadają kierunek.
Każdy Dyrektor zapewnia unikatową zdolność, bonus lub akcję. Każdy wpływa też na to, jak możesz zareagować na kartę Board Meeting z losowym wydarzeniem.
Eleven zapewnia unikatowy system reagowania na wydarzenia: rzucasz kością, sprawdzasz, w jakim zakresie mieści się wynik na kartach Dyrektorów, w razie remisu podejmujesz decyzję. Twój wpływ na to, jak klub zareaguje na wydarzenie, jest znaczący, ale nie bezpośredni, dzięki czemu “eventy” zmieniają się w mini-wyzwania do rozpatrzenia, a nie są jedynie narzuconym z zewnątrz efektem.
Doświadczeni gracze znają wagę dokonywanego podczas setupu z pomocą mechaniki wyboru kart Dyrektorów: ich kombinacja potrafi świetnie sprofilować rozgrywkę i przyczynić się do tego, że każda następna będzie niepowtarzalna.
Dyrektorzy
Na planszy klubu “mieszkają” trzy karty Dyrektorów, którzy każdej rozgrywce nadają kierunek.
Każdy Dyrektor zapewnia unikatową zdolność, bonus lub akcję. Każdy wpływa też na to, jak możesz zareagować na kartę Board Meeting z losowym wydarzeniem.
Eleven zapewnia unikatowy system reagowania na wydarzenia: rzucasz kością, sprawdzasz, w jakim zakresie mieści się wynik na kartach Dyrektorów, w razie remisu podejmujesz decyzję. Twój wpływ na to, jak klub zareaguje na wydarzenie, jest znaczący, ale nie bezpośredni, dzięki czemu “eventy” zmieniają się w mini-wyzwania do rozpatrzenia, a nie są jedynie narzuconym z zewnątrz efektem.
Doświadczeni gracze znają wagę dokonywanego podczas setupu z pomocą mechaniki wyboru kart Dyrektorów: ich kombinacja potrafi świetnie sprofilować rozgrywkę i przyczynić się do tego, że każda następna będzie niepowtarzalna.
Re: Eleven: Football Manager Board Game (Thomas Jansen)
Czuję, że muszę sie wypowiedzieć w temacie. Jestem fanem gier typu manager piłkarski od starożytnych czasów championship managera 3, tym bardziej więc czekałem (i wciąż czekam) na Eleven. Ale jako, że gra została udostepniona w wersji na TTS w formie jaka jest do kupienia w retailu, mialem okazje już sobie pograć.
Ale zanim przejdę do oceniania samej gry, muszę wspomnieć o 3 dramach (z czego ja wywołałem bodajże dwie hehe) które odbywają/odbywały się wokół tej gry.
1. popsuty system meczowy - drama z czasów jeszcze kampanii - wszystko zostało poprawione, moim zdaniem działa to bardzo dobrze, ja jestem mega zadowolony.
2. "Sklepik z pamiątkami"/Merchendise store - jest to żeton infrastruktury stadionu który możemy sobie wybudować w trakcie gry a który daje: BONUS: +1 do przychodu kasy. Problem z nim polega na tym, że: mamy 6 rund w trakcie gry, a taki żeton infrastruktury kosztuje 3$, tak więc kupienie go w 1 rundzie da przychód 5 (od 2 do 6 rundy), kupienie w 2 rundzie da przychód 4 ... itd. Co znaczy, że kupienie go w rundzie 3+ nie ma najmniejszego sensu, a co wiecej, zwieksza nam koszt utrzymania, wiec tak naprawdę w ogóle ten żeton nie ma najmniejszego sensu. Ale portal unika tutaj odpowiedzi jak ognia, sprawę próbował wyjasnic designer, ale dodanie tego żetonu odbyło się bez jego udziału wiec nie umiał za mocno pomóc, ale zaproponował jakieś zastępcze rozwiązanie. Nie zmienia to faktu że niesmak pozostaje ogromny, bo dostajemy absolutnie zbędny żeton który widać nie został w ogole przetestowany.
3. Aktualne problemy z wysyłką, gdzie ponoć jedna z planszetek się wygina, i mamy delay około 1 miesiąca na wysylkach do wspierających (muszą przedrukowane planszetki dotrzeć z chin).
Pytanie czemu nie mogli również od razu przedrukować beznadziejnych żetonów z punktu 2? Wciaż pozostaje to tajemnicą.
Wracając do samej gry - moim zdaniem jest świetna
Grając w wersje TTS bawiłem się naprawdę znakomicie, a co najważniejsze, w każdej rundzie miałem niemałą zagwozdkę którą akcje chcę wykonać, bo wszystkie wydawały się równie dobre. Czy inwestować w młodzików którzy nie do konca wiadomo czy będą dobrzy czy nie, czy kupować obronce/pomocnika/napastnika? czy zainwestować w bramkarza? Których trenerów zatrudnić? Jakich sponsorów? Które bonusy będą najlepsze w danym momencie? Jest tego mnóstwo, i decyzje sa naprawdę trudne.
Grałem na najniższym poziomie trudności, żeby sprawdzic grę i mecze ze slabymi druzynami co prawda wygrywalem, ale to było 1 lub 2 bramkami. Resourceów też mi zawsze brakowało, żeby zrobić wszystko co chciałem.
Także ta gra solo uważam, że działa znakomicie i mogę z czystym sercem polecić.
Natomiast nie wiem jak to będzie wyglądać przy większej liczbie graczy? Czy interakcja bedzie zadowalająca? Nie wiem, są już dostępne zasady zaawansowane wprowadzające mecze gracz vs gracz. Rzuciłem tylko okiem, wyglada lekko skomplikowanie (gramy 2 połowy) ale może być ciekawe.
Natomiast jedna rzecz która mnie troche martwi i uważam, że jest zbędna to moduł z mozliwoscią obstawiania wyników - mam wrażenie że w portalu ludzie absolutnie nie znają sie na piłce nożnej, bo obstawianie wyników swojej druzyny jest nielegalne poza tym to nie ma nic wspólnego z duchem piłki nożnej... Cóż u mnie to na bank pójdzie do kosza (do odmentów pudełka) ale takie rzeczy mnie zawsze bolą, że zamiast tego można było dołożyć dodatkowe karty.
Boje się też czy nie bedzie jakichś dodatkowych kwiatków jak opisany w punkcie 2. Martwi, że nie wszystko zostało dopilnowane jak powinno.
Są też dodatkowe pomniejsze problemy z zasadami które z tego co kojarze nie zostały jeszcze w pełni rozwiane na bgg (np w grze wieloosobowej jak wiecej niz jedna osoba gra z tą samą drużyną to jak liczymy punkty tej druzyny w przypadku gdy to jest 6 runda...), lub niejasne zasady niektórych solo scenariuszy.
To tyle, ja polecam, ale trzeba być swiadomym problemów które ta gra ma lub które mogą wyjsc w trakcie testowania przez innych graczy:)
Ale zanim przejdę do oceniania samej gry, muszę wspomnieć o 3 dramach (z czego ja wywołałem bodajże dwie hehe) które odbywają/odbywały się wokół tej gry.
1. popsuty system meczowy - drama z czasów jeszcze kampanii - wszystko zostało poprawione, moim zdaniem działa to bardzo dobrze, ja jestem mega zadowolony.
2. "Sklepik z pamiątkami"/Merchendise store - jest to żeton infrastruktury stadionu który możemy sobie wybudować w trakcie gry a który daje: BONUS: +1 do przychodu kasy. Problem z nim polega na tym, że: mamy 6 rund w trakcie gry, a taki żeton infrastruktury kosztuje 3$, tak więc kupienie go w 1 rundzie da przychód 5 (od 2 do 6 rundy), kupienie w 2 rundzie da przychód 4 ... itd. Co znaczy, że kupienie go w rundzie 3+ nie ma najmniejszego sensu, a co wiecej, zwieksza nam koszt utrzymania, wiec tak naprawdę w ogóle ten żeton nie ma najmniejszego sensu. Ale portal unika tutaj odpowiedzi jak ognia, sprawę próbował wyjasnic designer, ale dodanie tego żetonu odbyło się bez jego udziału wiec nie umiał za mocno pomóc, ale zaproponował jakieś zastępcze rozwiązanie. Nie zmienia to faktu że niesmak pozostaje ogromny, bo dostajemy absolutnie zbędny żeton który widać nie został w ogole przetestowany.
3. Aktualne problemy z wysyłką, gdzie ponoć jedna z planszetek się wygina, i mamy delay około 1 miesiąca na wysylkach do wspierających (muszą przedrukowane planszetki dotrzeć z chin).
Pytanie czemu nie mogli również od razu przedrukować beznadziejnych żetonów z punktu 2? Wciaż pozostaje to tajemnicą.
Wracając do samej gry - moim zdaniem jest świetna
Grając w wersje TTS bawiłem się naprawdę znakomicie, a co najważniejsze, w każdej rundzie miałem niemałą zagwozdkę którą akcje chcę wykonać, bo wszystkie wydawały się równie dobre. Czy inwestować w młodzików którzy nie do konca wiadomo czy będą dobrzy czy nie, czy kupować obronce/pomocnika/napastnika? czy zainwestować w bramkarza? Których trenerów zatrudnić? Jakich sponsorów? Które bonusy będą najlepsze w danym momencie? Jest tego mnóstwo, i decyzje sa naprawdę trudne.
Grałem na najniższym poziomie trudności, żeby sprawdzic grę i mecze ze slabymi druzynami co prawda wygrywalem, ale to było 1 lub 2 bramkami. Resourceów też mi zawsze brakowało, żeby zrobić wszystko co chciałem.
Także ta gra solo uważam, że działa znakomicie i mogę z czystym sercem polecić.
Natomiast nie wiem jak to będzie wyglądać przy większej liczbie graczy? Czy interakcja bedzie zadowalająca? Nie wiem, są już dostępne zasady zaawansowane wprowadzające mecze gracz vs gracz. Rzuciłem tylko okiem, wyglada lekko skomplikowanie (gramy 2 połowy) ale może być ciekawe.
Natomiast jedna rzecz która mnie troche martwi i uważam, że jest zbędna to moduł z mozliwoscią obstawiania wyników - mam wrażenie że w portalu ludzie absolutnie nie znają sie na piłce nożnej, bo obstawianie wyników swojej druzyny jest nielegalne poza tym to nie ma nic wspólnego z duchem piłki nożnej... Cóż u mnie to na bank pójdzie do kosza (do odmentów pudełka) ale takie rzeczy mnie zawsze bolą, że zamiast tego można było dołożyć dodatkowe karty.
Boje się też czy nie bedzie jakichś dodatkowych kwiatków jak opisany w punkcie 2. Martwi, że nie wszystko zostało dopilnowane jak powinno.
Są też dodatkowe pomniejsze problemy z zasadami które z tego co kojarze nie zostały jeszcze w pełni rozwiane na bgg (np w grze wieloosobowej jak wiecej niz jedna osoba gra z tą samą drużyną to jak liczymy punkty tej druzyny w przypadku gdy to jest 6 runda...), lub niejasne zasady niektórych solo scenariuszy.
To tyle, ja polecam, ale trzeba być swiadomym problemów które ta gra ma lub które mogą wyjsc w trakcie testowania przez innych graczy:)
-
- Posty: 362
- Rejestracja: 08 paź 2006, 08:18
- Lokalizacja: Szamotuły, k/Poznania
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 5 times
Re: Eleven: Football Manager Board Game (Thomas Jansen)
Swego czasu Rahdo nakręcił playthrough z eleven, czy od tego momentu coś się zmieniło w kwestii rozgrywania meczu, bo tamten faktycznie mnie nie porwał i skutecznie odstraszył ( może to właśnie o tych zmianach piszesz ) ?
Pochodzenie człowieka od małpy jest prywatną sprawą każdego z nas.
Re: Eleven: Football Manager Board Game (Thomas Jansen)
rewolucji tu nie uswiadczysz. po prostu naprawili fakt ze moglo sie ustawic zawsze wygrywajaca strategie. To dalej jest porownywanie sekcji na boisku pod wzgledem wartosci liczbowych. Ale np dodanie bramkarzy sprawia ze pada mniej bramek. Ja jestem duzym zwolennikiem tego systemu szczerze mowiac i do takiej gry sprawdza sie swietnie. Rozpatrujesz mecz w przeciagu 1-2 minut. Cale clue jest w dobrym przygotowaniu wszystkiego przed meczem (dobor taktyki, ustawienia, ktorych zawodnikow wybrac, bo zdarza sie tak, ze zasobow nie starcza na aktywacje wszystkich)
- SosnowyPatyk
- Posty: 159
- Rejestracja: 20 gru 2021, 21:51
- Has thanked: 113 times
- Been thanked: 123 times
Re: Eleven: Football Manager Board Game (Thomas Jansen)
Dzięki drzewko za obszerną wypowiedź. Sam mam podobnie, bo wychowany na wielu managerach komputerowych (najpierw jakieś banalne na C64, potem na PC już CM-y, FM-y, Premier Managery, itd. przez lata) i sam zrobiłem sobie duży hype na tę grę. W zasadzie Twoja opinia, pomimo tych dramek, jeszcze bardziej skłoniła mnie do zakupu, tym bardziej że piszesz, iż tryb solo hula dobrze, a na nim pewnie bym się skupił po zakupie. Przeraża mnie tylko fakt, że najchętniej kupiłbym zestaw All-In, a cena tutaj zdecydowanie odbiega od podstawki.
komu? czemu? - ludziom, osobom, planszówkom
z kim? z czym? - z osobą, z planszówką
ludzią - narzędnik słowa ludzia, gdyby istniało ;)
z kim? z czym? - z osobą, z planszówką
ludzią - narzędnik słowa ludzia, gdyby istniało ;)
Re: Eleven: Football Manager Board Game (Thomas Jansen)
A czy możesz rozwinąć ten temat - jak może nie starczyć zasobów, żeby wystawić zawodników? Rozumiem, że mogą mieć kontuzje, ale jakie zasoby są potrzebne do wystawienia składu?
Re: Eleven: Football Manager Board Game (Thomas Jansen)
W Eleven masz 4 zasoby: żółty - kase, czerwony - kibiców, zielony - operacje i niebieski - fitness. I właśnie ten ostatni zasób - fitness jest potrzebny żeby wystawiac graczy do meczu. W sensie na każdym zawodniku którego chcesz wystawić do meczu musisz 1 zasób fitness położyć. Jak masz dużo zawodników (5-6) to moze Ci nie starczyć zasobów zeby wszystkich wystawic. A dodatkowo niektórzy trenerzy/zawodnicy wymagają dodatkowych zasobów fitness zeby odpalić ich umiejetnosci. Także kołderka jest krótka, tym bardziej, że tylko 1 zasób danego typu przechodzi na następną rundę (oprócz kasy która w całosci przechodzi), wiec nie mozna sobie natrzaskac zasobów danego typu.
- Portal Games
- Posty: 1363
- Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 303 times
- Kontakt:
Re: Eleven: Football Manager Board Game (Thomas Jansen)
Cześć! Chcielibyśmy, abyście poznali Eleven bardzo dobrze, a jednocześnie poznali historię powstania całej gry. Poniżej wrzucamy Wam fragment Dziennika Projektanta, przygotowanego przez Thomasa Jansena. Miłej lektury!
"Cześć! Nazywam się Thomas Jansen jestem autorem Eleven. Razem z Ignacym Trzewiczkiem i jego zespołem z Portal Games pracowaliśmy nad Eleven przez bardzo długi czas. Mamy nadzieję, że spodoba ci się tak bardzo, jak nam, kiedy ją projektowaliśmy.
Jak to się wszystko zaczęło?
Jeszcze w 2016 roku postanowiłem zaprojektować grę planszową typu football manager. Byłem wtedy na wakacjach. Usiadłem przy stole, i na pustym arkuszu notowałem swoje pierwsze pomysły.
Najważniejszą rzeczą był temat. To musiało być prawdziwe przeżycie, z wieloma decyzjami do podjęcia, aby gracz mógł się poczuć prawdziwym menedżerem klubu. Miałem już wiele gier typu football manager na moim komputerze. Jeśli kiedykolwiek grałeś w taką grę, wiesz jak bardzo może być ona uzależniająca. Grałem godzinami, aż do 3 nad ranem. Pamiętam, że pewnej nocy zadzwoniłem na policję po tym, jak zaobserwowałem próbę włamania do moich sąsiadów – a mój wybrany klub poszedł tej nocy po awans. Życie jest pełne wzlotów i upadków.
Chciałem, aby gracz w mojej grze miał to samo uczucie. Po wielu miesiącach developmentu i playtestów narodziły się Club Stories. Powstało tylko dwieście kopii dla mojego wydawnictwa Elven Ear Games. Gracze byli bardzo pozytywnie nastawieni do gry i wkrótce nie było już żadnych kopii. Nadal otrzymuję e-maile od ludzi z pytaniem, czy została mi jakaś.
Pojechałem na holenderski konwent Spellenspektakel, aby zademonstrować Club Stories. Kurt van Hoeyveld (a.k.a. The Vitruvian Gamer) przedstawiał gry dla Portal Games. Bardzo mu się spodobało Club Stories i obiecał dostarczyć kopię Ignacemu Trewiczkowi, właścicielowi Portal Games.
Wiedziałem, że Ignacy jest fanem piłki nożnej. Kiedyś zrobił filmik na YouTube o grach piłkarskich, które mu się podobały. Po jakimś czasie otrzymałem od niego krótką wiadomość: “Bardzo podoba mi się twoja gra. Chcę ją wydać na całym świecie”."
Pełna wersja jest dostępna tutaj: https://portalgames.pl/pl/dziennik-proj ... do-eleven/
"Cześć! Nazywam się Thomas Jansen jestem autorem Eleven. Razem z Ignacym Trzewiczkiem i jego zespołem z Portal Games pracowaliśmy nad Eleven przez bardzo długi czas. Mamy nadzieję, że spodoba ci się tak bardzo, jak nam, kiedy ją projektowaliśmy.
Jak to się wszystko zaczęło?
Jeszcze w 2016 roku postanowiłem zaprojektować grę planszową typu football manager. Byłem wtedy na wakacjach. Usiadłem przy stole, i na pustym arkuszu notowałem swoje pierwsze pomysły.
Najważniejszą rzeczą był temat. To musiało być prawdziwe przeżycie, z wieloma decyzjami do podjęcia, aby gracz mógł się poczuć prawdziwym menedżerem klubu. Miałem już wiele gier typu football manager na moim komputerze. Jeśli kiedykolwiek grałeś w taką grę, wiesz jak bardzo może być ona uzależniająca. Grałem godzinami, aż do 3 nad ranem. Pamiętam, że pewnej nocy zadzwoniłem na policję po tym, jak zaobserwowałem próbę włamania do moich sąsiadów – a mój wybrany klub poszedł tej nocy po awans. Życie jest pełne wzlotów i upadków.
Chciałem, aby gracz w mojej grze miał to samo uczucie. Po wielu miesiącach developmentu i playtestów narodziły się Club Stories. Powstało tylko dwieście kopii dla mojego wydawnictwa Elven Ear Games. Gracze byli bardzo pozytywnie nastawieni do gry i wkrótce nie było już żadnych kopii. Nadal otrzymuję e-maile od ludzi z pytaniem, czy została mi jakaś.
Pojechałem na holenderski konwent Spellenspektakel, aby zademonstrować Club Stories. Kurt van Hoeyveld (a.k.a. The Vitruvian Gamer) przedstawiał gry dla Portal Games. Bardzo mu się spodobało Club Stories i obiecał dostarczyć kopię Ignacemu Trewiczkowi, właścicielowi Portal Games.
Wiedziałem, że Ignacy jest fanem piłki nożnej. Kiedyś zrobił filmik na YouTube o grach piłkarskich, które mu się podobały. Po jakimś czasie otrzymałem od niego krótką wiadomość: “Bardzo podoba mi się twoja gra. Chcę ją wydać na całym świecie”."
Pełna wersja jest dostępna tutaj: https://portalgames.pl/pl/dziennik-proj ... do-eleven/
-
- Posty: 2531
- Rejestracja: 22 sie 2015, 13:48
- Has thanked: 1024 times
- Been thanked: 500 times
Re: Eleven: Football Manager Board Game (Thomas Jansen)
Pytanie do tych co grali:
Czy to jest gra typowo solo, czy na więcej osób ma sens, czy wtedy to po prostu symultaniczna gra solo? Nie bardzo wyobrażam sobie, jak ma tu przebiegać interakcja, jeszcze na 2 osoby to rozumiem - jeden gra mecz z drugim. Ale na wiecej? Co ma do roboty trzeci gracz, jak tamci grają mecz?
Czy to jest gra typowo solo, czy na więcej osób ma sens, czy wtedy to po prostu symultaniczna gra solo? Nie bardzo wyobrażam sobie, jak ma tu przebiegać interakcja, jeszcze na 2 osoby to rozumiem - jeden gra mecz z drugim. Ale na wiecej? Co ma do roboty trzeci gracz, jak tamci grają mecz?
planszomania.pl - 10%
(rabat nie działa na pozycje już zrabatowane!)
(rabat nie działa na pozycje już zrabatowane!)
Re: Eleven: Football Manager Board Game (Thomas Jansen)
Wtedy trzeci gracz i tak gra swój mecz z npc. To też jest tak zrobione, że na 3 graczy i tak każdy z każdym zagra tylko w innej kolejce (oczywiscie pod warunkiem, że wybierzecie wariant "kompetytywny")
Poza tym interakcja jak w wiekszosci gier euro (np zamki burgundii): podbierz innemu graczowi: piłkarza/sponsora/członka sztabu szkoleniowego, scigaj się na torze punktow ligowych o jak najwiecej vp.
Poza tym interakcja jak w wiekszosci gier euro (np zamki burgundii): podbierz innemu graczowi: piłkarza/sponsora/członka sztabu szkoleniowego, scigaj się na torze punktow ligowych o jak najwiecej vp.
-
- Posty: 2531
- Rejestracja: 22 sie 2015, 13:48
- Has thanked: 1024 times
- Been thanked: 500 times
Re: Eleven: Football Manager Board Game (Thomas Jansen)
A jakbyś określił mechanikę? dice rolling na BGG niewiele mówi, czy to dice placement w takim razie? Ile trwa gra i ile meczów się rozgrywa w trakcie? (strzelam że fabularnie to "jeden sezon", no ale raczej nie 30-kilka meczów ).
planszomania.pl - 10%
(rabat nie działa na pozycje już zrabatowane!)
(rabat nie działa na pozycje już zrabatowane!)
Re: Eleven: Football Manager Board Game (Thomas Jansen)
Tam kostek jest mega mało. Taki RNG zeby sprawdzic decyzje zarządu, zobaczyc czy ktos złapał kontuzje albo jakie są konsekwencje meczu (i zawsze masz zasób który mozesz wydawać na reroll).
Sezon to 6 meczów. Zakładam, że mozna sie w 90-120 minutach zmiescic na 2-3 graczy.
Najlepiej obejrzeć filmik z playthrough. Ciężko powiedzieć jakie mechaniki tu występują: action selection? engine building? jakbym mial definiowac to takie bym wybral.
Sezon to 6 meczów. Zakładam, że mozna sie w 90-120 minutach zmiescic na 2-3 graczy.
Najlepiej obejrzeć filmik z playthrough. Ciężko powiedzieć jakie mechaniki tu występują: action selection? engine building? jakbym mial definiowac to takie bym wybral.
- Portal Games
- Posty: 1363
- Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 303 times
- Kontakt:
Re: Eleven: Football Manager Board Game (Thomas Jansen)
Cześć! Aby przybliżyć Wam bardziej mechanikę gry podrzucamy dzisiaj drugą część Dziennika Projektanta napisaną przez Thomasa Jansena.
"Eleven to coś więcej niż suchy menedżer piłkarski. To doświadczenie. Po grze w Eleven będziesz mógł opowiedzieć o swoim sezonie tak, jakby wydarzył się naprawdę, więc dajmy Ci przegląd tygodnia (rundy) w klubie. Opowiada dalej Thomas Jansen!
O co chodzi w Eleven?
Eleven gra strategiczna dla 1 do 4 graczy osadzona w świecie piłki nożnej. W trybie solo grasz przeciwko różnym scenariuszom. Twoim zadaniem jest zarządzanie i rozwijanie własnego klubu piłkarskiego w ciągu sezonu i wyprzedzanie innych drużyn. Zawsze dobrze jest skończyć wyżej w lidze niż twoi przeciwnicy, ale nie zapominaj, że jest to coś więcej. Nie zapominaj, że nie grasz w Fifę 23. Jesteś menadżerem; istnieją różne strategie, aby stać się najlepszym, więc nie bądź zaskoczony, gdy klub twoich przyjaciół kończy w połowie tabeli i wygrywa grę, podczas gdy ty zgarnąłeś tytuł.
Kiedy przygotowałeś się do pierwszej rozgrywki w Eleven, poczujesz się trochę jak przed pierwszym dniem jako menedżer w klubie, więc pozwól, że cię oprowadzę. Każdy gracz ma przed sobą trzy plansze, które reprezentują stadion, salę konferencyjną i boisko.
Stadion
To tutaj dzieje się magia. Co za widok, prawda? Tutaj umieszczasz swoich fanów. Jeśli masz ich wystarczająco dużo, możesz wyprzedać cały stadion. Możesz umieszczać karty zdobytych sponsorów na polach bandy reklamowej dla dodatkowego dochodu, i są też pola na żetony infrastruktury, na których budujesz ulepszenia stadionu. Jeśli uważasz, że Twój klub jest za duży na swój stadion, dlaczego nie powiększyć go o kilka trybun? Więcej fanów przyniesie ci więcej pieniędzy w każdej rundzie, lub zbuduj nowe boisko treningowe dla lepszych wyników i kondycji drużyny. To tylko kilka przykładów.
Łapcie link do pełnej wersji: https://portalgames.pl/pl/eleven-dzienn ... a-czesc-2/
"Eleven to coś więcej niż suchy menedżer piłkarski. To doświadczenie. Po grze w Eleven będziesz mógł opowiedzieć o swoim sezonie tak, jakby wydarzył się naprawdę, więc dajmy Ci przegląd tygodnia (rundy) w klubie. Opowiada dalej Thomas Jansen!
O co chodzi w Eleven?
Eleven gra strategiczna dla 1 do 4 graczy osadzona w świecie piłki nożnej. W trybie solo grasz przeciwko różnym scenariuszom. Twoim zadaniem jest zarządzanie i rozwijanie własnego klubu piłkarskiego w ciągu sezonu i wyprzedzanie innych drużyn. Zawsze dobrze jest skończyć wyżej w lidze niż twoi przeciwnicy, ale nie zapominaj, że jest to coś więcej. Nie zapominaj, że nie grasz w Fifę 23. Jesteś menadżerem; istnieją różne strategie, aby stać się najlepszym, więc nie bądź zaskoczony, gdy klub twoich przyjaciół kończy w połowie tabeli i wygrywa grę, podczas gdy ty zgarnąłeś tytuł.
Kiedy przygotowałeś się do pierwszej rozgrywki w Eleven, poczujesz się trochę jak przed pierwszym dniem jako menedżer w klubie, więc pozwól, że cię oprowadzę. Każdy gracz ma przed sobą trzy plansze, które reprezentują stadion, salę konferencyjną i boisko.
Stadion
To tutaj dzieje się magia. Co za widok, prawda? Tutaj umieszczasz swoich fanów. Jeśli masz ich wystarczająco dużo, możesz wyprzedać cały stadion. Możesz umieszczać karty zdobytych sponsorów na polach bandy reklamowej dla dodatkowego dochodu, i są też pola na żetony infrastruktury, na których budujesz ulepszenia stadionu. Jeśli uważasz, że Twój klub jest za duży na swój stadion, dlaczego nie powiększyć go o kilka trybun? Więcej fanów przyniesie ci więcej pieniędzy w każdej rundzie, lub zbuduj nowe boisko treningowe dla lepszych wyników i kondycji drużyny. To tylko kilka przykładów.
Łapcie link do pełnej wersji: https://portalgames.pl/pl/eleven-dzienn ... a-czesc-2/
- mat_eyo
- Posty: 5612
- Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
- Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
- Has thanked: 802 times
- Been thanked: 1251 times
- Kontakt:
Re: Eleven: Football Manager Board Game (Thomas Jansen)
Odebrałem dziś swój zestaw brany w grupówce, powoli przebijam się przez elementy i instrukcję od podstawki, gdzieś na horyzoncie majaczy pierwsza rozgrywka. Mam pytanie, czy ktoś grał już w któreś z dodatków i może podpowiedzieć które warto od razu wrzucić do gry? Może któryś to tylko większa różnorodność kart, albo dodaje jakiś nowy mechanizm, który świetnie rozwija podstawkę, ale jej specjalnie nie komplikuje?
-
- Posty: 1048
- Rejestracja: 27 wrz 2016, 08:01
- Lokalizacja: chrzanów
- Has thanked: 869 times
- Been thanked: 516 times
Re: Eleven: Football Manager Board Game (Thomas Jansen)
Hej. Który dodatek jest obowiązkowy? I drugie pytanie: zasady są faktycznie tak źle napisane jak piszą w wielu miejscach na BGG?
Re: Eleven: Football Manager Board Game (Thomas Jansen)
mamy tu do czynienia z klasyczna instrukcja portalu. musze pisac wiecej?
-
- Posty: 1048
- Rejestracja: 27 wrz 2016, 08:01
- Lokalizacja: chrzanów
- Has thanked: 869 times
- Been thanked: 516 times
Re: Eleven: Football Manager Board Game (Thomas Jansen)
Nie dobrze. A dodatek któryś warto czy raczej poprzestać na samej podstawce i spróbować opanować zasady?
Re: Eleven: Football Manager Board Game (Thomas Jansen)
mi dodatki dopiero przyjda (bralem tylko podstawke na gamefound) ale na pewno od razu wrzuce do gry ten dodatek z dodatkowa infrastruktura stadionowa. gdzies na zdjeciach widzialem ze tam jest wiele ciekawych opcji do budowy silniczka
Re: Eleven: Football Manager Board Game (Thomas Jansen)
Jestem po połowie instytucji, ale czyta mi się to wyjątkowo dobrze, a ja zawsze daleko trzymam się od instrukcji i tłumaczenia w naszej ekipe.
- uyco
- Posty: 1056
- Rejestracja: 09 sty 2006, 13:00
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 25 times
Re: Eleven: Football Manager Board Game (Thomas Jansen)
tutaj instrukcja moim zdaniem jest napisana całkiem poprawnie, przydałaby się jakaś fajna pomoc gracza. porównując do pierwszej instrukcji do Robinsona, albo do Marsjan, to jest niebo a ziemia.
Re: Eleven: Football Manager Board Game (Thomas Jansen)
Prezes w komentarzu odpisał mi, że zrobił podwójny profit w instrukcji
a) nie pisał jej
b) pomógł złapać słabsze fragmenty
Może dlatego wyszła lepiej
-
- Posty: 2531
- Rejestracja: 22 sie 2015, 13:48
- Has thanked: 1024 times
- Been thanked: 500 times
Re: Eleven: Football Manager Board Game (Thomas Jansen)
Grał już ktoś trochę? Mógłby się podzielić wrażeniami?
Szczególnie chodzi mi o to, jaki downtime oraz czas rozgrywki. Planujemy zagrać we 3 osoby w weekend i dobrze byłoby wiedzieć, na co się szykować.
Szczególnie chodzi mi o to, jaki downtime oraz czas rozgrywki. Planujemy zagrać we 3 osoby w weekend i dobrze byłoby wiedzieć, na co się szykować.
planszomania.pl - 10%
(rabat nie działa na pozycje już zrabatowane!)
(rabat nie działa na pozycje już zrabatowane!)
-
- Posty: 157
- Rejestracja: 12 lut 2014, 14:09
- Lokalizacja: Toruń
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 46 times
Re: Eleven: Football Manager Board Game (Thomas Jansen)
Jak się ma "gamefound exclusive" do tego, że w sklepie portalu również dodają
Dice Tray Stadion (TYLKO U NAS)?
Dice Tray Stadion (TYLKO U NAS)?
- japanczyk
- Moderator
- Posty: 11091
- Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3385 times
- Been thanked: 3285 times
Re: Eleven: Football Manager Board Game (Thomas Jansen)
Gamefound exclusive oznacza, ze nie bedzie teog w sklepach (masz napisane "You won;t be able to get it at local retailers")
Wydawcy zazwyczaj sprzedaja takie rzeczy na konwentach i w swoim sklepie
Sprzedam: (S) Redukcja kolekcji! 100+ tytulow: Pagan i inne
Moje Zbiórki na KS: tu
https://buycoffee.to/japanczyk
Moje Zbiórki na KS: tu
https://buycoffee.to/japanczyk