Great Western Trail (Alexander Pfister)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1047
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 616 times
Been thanked: 759 times

Re: Great Western Trail (Alexander Pfister)

Post autor: Abizaas »

Wozik pisze: 25 sty 2023, 11:08
brazylianwisnia pisze: 25 sty 2023, 11:03Jak grasz z ludźmi co robia 7 ruchów na okrążenie i zdążysz zrobić 110% tego co checesz (i wtedy rzeczywiście może się nudzic) to jest zupełnie inaczej niż jak wpadnie gracz co robi 4 ruchy na okrążenie i pozamiata towarzystwo otwierając im inne spojrzenie na strategie...
Rozwiń trochę temat liczby ruchów na okrążenie. Zainteresowałeś mnie.
Jak przeciwnik kupuje 3 typy pracowników i zatrzymuje się na każdym możliwym polu, to można go skontrować szybkimi dostawami połączonymi z np. kupowaniem krów. Zanim zdąży skapitalizować swoje zakupy pracowników i powolne dostawy, zdążysz zrobić na tyle dostaw że powinieneś teoretycznie mieć przewagę.

W drugą stronę, jeśli przeciwnik trzyma bardzo szybkie tempo, być może warto go spowolnić strategicznie umieszczonym budynkiem który spowolni kluczowe dla niego akcje.

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1619
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 734 times
Been thanked: 1102 times

Re: Great Western Trail (Alexander Pfister)

Post autor: ave.crux »

Wozik pisze: 25 sty 2023, 11:08 Rozwiń trochę temat liczby ruchów na okrążenie. Zainteresowałeś mnie.
Często i gęsto można spotkać w ogranym towarzystwie przyspieszanie przechodzenia mapy (zwłaszcza przy taktyce na sprzedaż w 1wszym mieście) żeby przyspieszyć grę, zwłaszcza jak przeciwnik sobie buduje długi łańcuch budynków do swojego super planu. Ciężko to zauważyć do połowy rozgrywki, ale im dalej w las tym większej liczbie graczy zapala się lampka, że warto byłoby policzyć ile jeszcze ruchów możemy zrobić i co z nich wycisnąć.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4116
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 270 times
Been thanked: 938 times

Re: Great Western Trail (Alexander Pfister)

Post autor: brazylianwisnia »

Wozik pisze: 25 sty 2023, 11:08
brazylianwisnia pisze: 25 sty 2023, 11:03Jak grasz z ludźmi co robia 7 ruchów na okrążenie i zdążysz zrobić 110% tego co checesz (i wtedy rzeczywiście może się nudzic) to jest zupełnie inaczej niż jak wpadnie gracz co robi 4 ruchy na okrążenie i pozamiata towarzystwo otwierając im inne spojrzenie na strategie...
Rozwiń trochę temat liczby ruchów na okrążenie. Zainteresowałeś mnie.
Myślę ze to już był szeroko omawiany temat na forum. Optymalna ilość ruchów nie licząc dostaw jest gdzieś między 18 a 30(3-5 ruchów na okrążenie) w przeciągu całej gry. Początkujący mają tendencję do wykonywania nawet 7-8 zatrzymań na okrążenie bo chcą wszystko zrobić, wkoncu wszystko im coś daje. Najlepiej jednak jest wybrać z tego wszystkiego te akcje które dają nam najwięcej i robić je znacznie częściej poprzez przewiniecie okrążenia. Jeśli gracz doświadczony wskoczy do gry i będzie robił 4 akcje na okrążenie a niedoświadczeni 7 to on ich zmiecie wynikiem. Zrobi znacznie więcej dostaw, wykona najlepsze akcje znacznie więcej razy bo wszystkie coś dają ale któraś zawsze daje najwięcej.
Ostatnio zmieniony 25 sty 2023, 15:09 przez brazylianwisnia, łącznie zmieniany 1 raz.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Wozik
Posty: 96
Rejestracja: 14 sty 2020, 13:10
Has thanked: 30 times
Been thanked: 24 times

Re: Great Western Trail (Alexander Pfister)

Post autor: Wozik »

Dzięki.

To jest dokładnie to, co czyni GWT świetną grą. Nie ma, że zrobisz wszystko i natrzaskasz punktów. Trzeba grać tak, jak przeciwnik pozwoli i na bieżąco reagować. Dodatkowo presja czasu i do końca nieznana liczba tur.
VincentVega
Posty: 205
Rejestracja: 13 sty 2017, 10:39
Has thanked: 16 times
Been thanked: 28 times

Re: Great Western Trail (Alexander Pfister)

Post autor: VincentVega »

Czy ktoś z Was ma wersję niemiecką ewentualnie francuską, jak ich wykonanie, czy wypraska tak jak w polskiej wersji słabej jakości ? Coś kiedyś ktoś pisał, że podstawka jest w wersji matowej, a dodatek ma być w polsce wydany błyszczący, jak to się ma do wersji niemieckiej/francuskiej, które są dostępne na rynku ?
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4116
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 270 times
Been thanked: 938 times

Re: Great Western Trail (Alexander Pfister)

Post autor: brazylianwisnia »

VincentVega pisze: 06 lut 2023, 17:38 Czy ktoś z Was ma wersję niemiecką ewentualnie francuską, jak ich wykonanie, czy wypraska tak jak w polskiej wersji słabej jakości ? Coś kiedyś ktoś pisał, że podstawka jest w wersji matowej, a dodatek ma być w polsce wydany błyszczący, jak to się ma do wersji niemieckiej/francuskiej, które są dostępne na rynku ?
Nie wiem co ma do tego wersja językowa. Wszystko idzie z jednej linii produkcyjnej. Dodatek JEST w wersji błyszczącej co widzimy po wydaniu ENG.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
minimati
Posty: 130
Rejestracja: 07 cze 2021, 04:32
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 81 times
Been thanked: 52 times

Re: Great Western Trail (Alexander Pfister)

Post autor: minimati »

Pierwszy druk drugiej edycji GWT posiada matowe komponenty, natomiast każdy następny druk podstawki, dodatku oraz KAŻDA KOLEJNA GRA z serii (Australia i Nowa Zelandia) będą posiadały błyszczące wykończenie. Zastanawia mnie skąd ta zmiana, bo matowe komponenty i plansza są bardzo czytelne pod każdym kątem bez najmniejszego problemu. Obawiam się, że z powodu zwrotu w stronę błyszczących komponentów, seria może tylko i wyłącznie stracić na czytelności. Sam jestem posiadaczem pierwszego druku anglojęzycznej podstawki i zacząłem się zastanawiać przed zagraniem, czy jej nie odsprzedać i nie kupić błyszczącego kompletu, ale matowe wykończenie jest bardzo wygodnie i wygląda świetnie, w związku z czym egzemplarz zostaje w mojej kolekcji (z błyszczącym dodatkiem będę musiał się jakoś pogodzić).
VincentVega
Posty: 205
Rejestracja: 13 sty 2017, 10:39
Has thanked: 16 times
Been thanked: 28 times

Re: Great Western Trail (Alexander Pfister)

Post autor: VincentVega »

Jakby ktoś szukał, dodruk dodatku Kolej na Północ prawdopodobnie kwiecień 2023, dodruk podstawki 2, a jak nie 2 to na pewno 3 kwartał 2023, info z wczorajszego trelebele. Chociaż po wypowiedziach osób, które już zagrały w Argentynę nie wiem czy jest sens czekać na dodruk :-)
Pluck
Posty: 146
Rejestracja: 01 sty 2017, 12:22
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 90 times
Been thanked: 36 times

Re: Great Western Trail (Alexander Pfister)

Post autor: Pluck »

No i cierpię na poważną odmianę GWTA FOMO… :oops: :roll:
Awatar użytkownika
konradstpn
Posty: 872
Rejestracja: 22 sie 2017, 12:11
Has thanked: 204 times
Been thanked: 305 times

Re: Great Western Trail (Alexander Pfister)

Post autor: konradstpn »

Pluck pisze: 14 lut 2023, 08:29 No i cierpię na poważną odmianę GWTA FOMO… :oops: :roll:
Może po prostu najlepiej jest grać w GWT. Zawsze istnieje ryzyko, że GWT<GWT Argentina < GWT Nowa Zelandia <... < GWT Trynidad i Tobago
Przesiadkę można zrobić zawsze.
Gram, więc jestem.
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2102
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 275 times
Been thanked: 434 times

Re: Great Western Trail (Alexander Pfister)

Post autor: tomp »

Zauważyliście, że "wielki zachodni szlak", przeniósł się w kolejnej edycji na południe, następnie dalej na południowy-zachód?
Gdzie zabierze nas dalej ?

PS. Trynidad i Tobago - minęła mnie jakaś oficjalna zapowiedź ?
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
Awatar użytkownika
SetkiofRaptors
Posty: 460
Rejestracja: 15 maja 2020, 02:04
Has thanked: 243 times
Been thanked: 377 times

Re: Great Western Trail (Alexander Pfister)

Post autor: SetkiofRaptors »

tomp pisze: 14 lut 2023, 13:13
PS. Trynidad i Tobago - minęła mnie jakaś oficjalna zapowiedź ?
Nieee, po prostu żart przeleciał koło ucha :D
Wrocław. Kupiłem sobie już Inis i jest super.
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1047
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 616 times
Been thanked: 759 times

Re: Great Western Trail (Alexander Pfister)

Post autor: Abizaas »

Po 30+ partiach w 2ed bez dodatku dominuje u nas następująca strategia:

1. Postaw domek z łapką tam, gdzie jest dużo blokad. Jeśli w grze są budynki przesuwające kowboja,ustaw budynek tak by pozwolił zmniejszyć liczbę ruchów na okrążenie. Jeżeli masz cel na więcej domków to staw dokładnie tyle by go spełnić.

2. Kup jednego kowboja a następnie krowę 5 i wszystkie 3. Kup drugiego kowboja (czyli realnie trzeciego na planszetce), kup krowę 4 i wyrzuć kowboja na stację która da odpowiedni bonusik.

3. KRĘĆ OKRĄŻENIA JAK SZALONY. Priorytetem jest doniesienie jak największej dostawy w jak najmniejszej liczbie ruchów.


Oczywiście da się pobić powyższą ogólną strategię, np. stawiając mnóstwo budynków albo kradnąc kluczowych zawiadowców / zabierając tanich kowbojów, ale jednak cała gra kręci się wokół tego, że trzeba gonić gracza który robi największy zysk przy minimum wysiłku i narzuca bardzo szybkie tempo dostaw.

A i nie twierdzę że to jakaś strategia dominująca - to w naszej grupie utworzyła się swojego rodzaju meta.

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4116
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 270 times
Been thanked: 938 times

Re: Great Western Trail (Alexander Pfister)

Post autor: brazylianwisnia »

Abizaas pisze: 21 lut 2023, 20:13 Po 30+ partiach w 2ed bez dodatku dominuje u nas następująca strategia:
Ta strategia zostałaby pokonana przez gracza grającego ciut wolniej na inżynierów jeśli wszyscy tak gracie na kowbojow. Dostawy nie stanowią raczej głównego źródła punktów więc to nie jest problem. Jeśli chodzi o budynki to ogólna meta jest raczej postawić na pierwszej prostej po starcie. Jeśli gram na poważnie i widze, że jest taka możliwość to bez dodatku gram na inżynierów. Domek z łapka na pierwszej prostej to jest mus w pierwszej akcji, zakup kowboja, pierwsza dostawa do Kansas, zakup krowy 3, drugi budynek z łapka, krowa 4 i od tego momentu już nacisk max inżynierowie, pociąg, stacje, certyfikaty.
Ostatnio zmieniony 21 lut 2023, 21:37 przez Curiosity, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Cytowanie
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
autopaga
Posty: 1434
Rejestracja: 29 wrz 2018, 20:27
Lokalizacja: Szczecin/Tanowo
Has thanked: 96 times
Been thanked: 320 times

Re: Great Western Trail (Alexander Pfister)

Post autor: autopaga »

To raczej taka podstawowa strategia na którą łatwo wpaść, natomiast nie jest to jedyna wygrywająca.
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4116
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 270 times
Been thanked: 938 times

Re: Great Western Trail (Alexander Pfister)

Post autor: brazylianwisnia »

autopaga pisze: 21 lut 2023, 21:01 To raczej taka podstawowa strategia na którą łatwo wpaść, natomiast nie jest to jedyna wygrywająca.
W tej grze nie ma strategi wygrywającej. Jest ich kilka a która w danej partii jest najmocniejsza determinuje setup oraz to w co pojda przeciwnicy.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Awatar użytkownika
Beskid
Posty: 1016
Rejestracja: 29 sie 2021, 21:52
Has thanked: 752 times
Been thanked: 233 times

Re: Great Western Trail (Alexander Pfister)

Post autor: Beskid »

dodatek w wersji niemieckiej trochę zaskakuje ceną https://www.libristo.pl/ksiazka/great-w ... 05191.html?
VincentVega
Posty: 205
Rejestracja: 13 sty 2017, 10:39
Has thanked: 16 times
Been thanked: 28 times

Re: Great Western Trail (Alexander Pfister)

Post autor: VincentVega »

Jeżeli chcesz kupić na Amazonie masz za 160zł darmowa dostawa + załóż konto nowe i skorzystaj sobie z kodu APPKA25 (-25zł) wychodzi 135zł :D
Awatar użytkownika
Beskid
Posty: 1016
Rejestracja: 29 sie 2021, 21:52
Has thanked: 752 times
Been thanked: 233 times

Re: Great Western Trail (Alexander Pfister)

Post autor: Beskid »

appka25 to kod powitalny w aplikacji amazon.pl na pierwsze zakupy więc odrzućmy ten argument.

160-180 zł za dodatek? sporo :|
w tej cenie chyba upgrade do Nowej Zelandii :wink:
Awatar użytkownika
Ardel12
Posty: 3370
Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
Lokalizacja: Milicz/Wrocław
Has thanked: 1045 times
Been thanked: 2036 times

Re: Great Western Trail (Alexander Pfister)

Post autor: Ardel12 »

Ostatnio ogrywałem i Argentynę i 1ED wraz z dodatkiem Koleje na Północ(nie przeskoczyłem na 2ED). Dla mnie dodatek KnP jest po prostu genialny. Do wytłumaczenia w 5min, dodaje prostą akcję dodatkową na planszetce(choć jej dodanie przez tekturkę, zamiast ten sam materiał jak planszetka mnie akurat boli i dziwi), która umożliwia stawianie filli na dodatkowej planszy, którą dokładamy do głównej(moja wersja ma znany problem z podwójnymi czerwonymi X). Same filie są bardzo proste w ogarnięciu a mogą dać nam sporego kopa dzięki losowo ustawionym bonusom podczas setupu. Grając w 2os z kolegą udało mi się go zdublować(100 do 41), a w podstawkę dwa razy mnie rozjechał. Tutaj odpuścił stawianie filii, a bonusy dały mi sporo ruchu pociągiem, a tym samym dodatkowych bonusów za zajmowanie stacji.

Jak się zachwycam 1ED samą jak i z dodatkiem, tak Argentyna wciąż mi nie siadła i dołożone elementy bardziej mnie denerwują niż dodają głębi. Rolnicy i zboże działają mi na nerwy i traktuję ich jak przeszkoda do celu niż ciekawe rozwiązanie umożliwiające nowe strategie. Ot dodatkowa zmienna, którą należy wziąć pod uwagę. Dla mnie to jest wręcz upierdliwość z WM z toną surowców byle tylko podbić złożoność i móc zaświecić wyższą złożonością na BGG. Wielu jednak Argentyna podoba się bardziej niż podstawka, więc polecam sprawdzić jedną jak i drugą.
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1686
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 281 times
Been thanked: 884 times

Re: Great Western Trail (Alexander Pfister)

Post autor: XLR8 »

Spoiler:
Też miałem podobną opinię, ale po 50 partiach KnP zaczęła męczyć. Cała gra sprowadziła się do spamowania domków. Argentyna faktycznie zmusza do większego fokusu, bo ekonomia jest uboższa, ale daje też więcej możliwości i dróg do zwycięstwa.
Ostatnio zmieniony 14 kwie 2023, 21:22 przez Curiosity, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Cytowanie
Awatar użytkownika
Beskid
Posty: 1016
Rejestracja: 29 sie 2021, 21:52
Has thanked: 752 times
Been thanked: 233 times

Re: Great Western Trail (Alexander Pfister)

Post autor: Beskid »

Spoiler:
Casus zdublowanego kolegi?
Ostatnio zmieniony 14 kwie 2023, 21:22 przez Curiosity, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Cytowanie
Awatar użytkownika
Ardel12
Posty: 3370
Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
Lokalizacja: Milicz/Wrocław
Has thanked: 1045 times
Been thanked: 2036 times

Re: Great Western Trail (Alexander Pfister)

Post autor: Ardel12 »

XLR8 pisze: 14 kwie 2023, 17:57
Spoiler:
Też miałem podobną opinię, ale po 50 partiach KnP zaczęła męczyć. Cała gra sprowadziła się do spamowania domków. Argentyna faktycznie zmusza do większego fokusu, bo ekonomia jest uboższa, ale daje też więcej możliwości i dróg do zwycięstwa.
No jakbym w jakimś euro dojechał do takiej liczby jak ty to pewnie też bym się cieszył inną wersją :D ot ja jeszcze jestem daleko od takiego wyniku. Za dużo skaczę po tytułąch, by takie wyniki wykręcać w pojedynczym. Dlatego też napisałem, by spróbować każdej wersji.
Beskid pisze: 14 kwie 2023, 21:06 Casus zdublowanego kolegi?
Że podoba mi się bardziej, bo zdublowałem kolegę czy o co chodzi? Rozwiń :) Akurat w GWT Argentyna też zdarzyło mi się dublować przeciwników, ale z 3-4 pozycji. W ostatniej bodaj partii były wyniki 130,129 i potem 64 i nie pamiętam. Ale raczej to marginalne sytuacje, że komuś coś nie pykło(albo grał 1 raz z "wyjadaczami"), bo jednak GWT takich mechanizmów gnojenia nie oferuje.
Awatar użytkownika
Beskid
Posty: 1016
Rejestracja: 29 sie 2021, 21:52
Has thanked: 752 times
Been thanked: 233 times

Re: Great Western Trail (Alexander Pfister)

Post autor: Beskid »

Pytałem bez złośliwości. Może to kwestia ogrania pod te dodatkowe strategie jakie dodaje Argentyna? Kolega odpuścił genialne filie.
Awatar użytkownika
Ardel12
Posty: 3370
Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
Lokalizacja: Milicz/Wrocław
Has thanked: 1045 times
Been thanked: 2036 times

Re: Great Western Trail (Alexander Pfister)

Post autor: Ardel12 »

Beskid pisze: 15 kwie 2023, 09:31 Pytałem bez złośliwości. Może to kwestia ogrania pod te dodatkowe strategie jakie dodaje Argentyna? Kolega odpuścił genialne filie.
Nie wziąłem tego za złośliwość :) tylko brakło mi kontekstu o co dokładnie Ci chodzi )
Może, może. Choć 129 wycisnalem w partii robiąc 90% ciuchcie. Kupiłem jedna krowę. Zbudowałem z dwa budynki. A rolników na planszetce miałem z 2 max przez całą partie. To wystarczyło by zapewnić ta niewielka ilość zboża by móc pchać za darmo statki a potem opłacać przesunięcie żetonów, więc ja nie czuje w Argentynie jakiś zgoła nowych strategii.

Co do filii to się zgadzam. Jest to akcja nie do odpuszczenia. Ja wyplulem na plansze wszystkie. Kolega mniej niż połowę, więc też całkowicie nie odpuścił, ale obudził się z tym za późno i gdy ja pędziłem to on się dopiero zbierał.

Jestem w ciągu miesiąca po 6 partiach i muszę odpocząć od serii GWT. Nie potrafię tyle grać w jeden tytuł :D
ODPOWIEDZ