Mechanika wykorzystująca "rondel"
- miker
- Posty: 784
- Rejestracja: 03 maja 2019, 16:55
- Lokalizacja: Ząbki k. Warszawy
- Has thanked: 652 times
- Been thanked: 492 times
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Kolejny przykład: Wicehrabiowie Zachodniego Królestwa - bardzo ładnie dookoła obganiamy konikiem naszego wicehrabiego i realizujemy różne akcje.
Rondel to za BGG:
The available Actions are represented as pie wedges in a circle. Each player has one or more tokens on Rondel’s wedges. On their turn, they may move their token around the Rondel and perform the Action indicated by the wedge where they stop. It is typically more costly to move further around the Rondel.
W grach z rondlem, w które grałem, zawsze poruszaliśmy się w jedną stronę. Nieważne, czy rondel ma widok koła (jak w Wicehrabiach), czy bliżej nieokreślony kształt (jak w GWT).
Rondel to za BGG:
The available Actions are represented as pie wedges in a circle. Each player has one or more tokens on Rondel’s wedges. On their turn, they may move their token around the Rondel and perform the Action indicated by the wedge where they stop. It is typically more costly to move further around the Rondel.
W grach z rondlem, w które grałem, zawsze poruszaliśmy się w jedną stronę. Nieważne, czy rondel ma widok koła (jak w Wicehrabiach), czy bliżej nieokreślony kształt (jak w GWT).
- miker
- Posty: 784
- Rejestracja: 03 maja 2019, 16:55
- Lokalizacja: Ząbki k. Warszawy
- Has thanked: 652 times
- Been thanked: 492 times
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Chyba któraś z tych dwóch, które mam, a o których zapomniałem. Nawet w tej kolejności:
1. Patchwork - tak, to jest rondel

2. Zoo New York
-
- Posty: 3512
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 578 times
- Been thanked: 1376 times
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Concordia to często polecana gra na początek, ma dosłownie kartkę zasad.
Czerwona katedra to też dość lekki tytuł. Jeszcze jest Crusaders, ale to chyba słabiej dostępna gra. Antike II w sumie też jakoś bardzo ciężkie nie jest i to jest mocno klasyczny rondel.
Ostatnio zmieniony 06 mar 2023, 12:33 przez Fojtu, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 3512
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 578 times
- Been thanked: 1376 times
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Patchwork to bardzo naciągany rondel, powiedziałbym, że nie jest rondlem tak jak rozumie to większość graczy. Rondel (IMO) powinien mieć wybór AKCJI jako to coś na rondlu, bo to ten element powoduje ciekawe decyzje w grze. Wybór kawałka w Patchworku to IMO żaden rondel.
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Serio?
Przez to, że ruchy robi ten z tyłu?
To trochę inaczej niż wybór różnych akcji i płacenie więcej za te bardziej odległe..
Czyli Poszukiwanie Planety X też?
-
- Posty: 3512
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 578 times
- Been thanked: 1376 times
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Nie, to o czym piszesz to Time Track, nie rondel. mikerowi chodziło pewnie o rondel kawałków do wyboru (wybierasz tylko z 3 przed i nie da się cofać, trzeba zrobić koło), ale to jest ultra naciągane (patrz mój post wyżej).
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
A, więc to wybór kawałka to niby rondel?
To ja chyba w ogóle nie czuję istoty - sądząc po tym jak co chwilę pudłuję przy próbach wytypowania rondla w danej grze
To ja chyba w ogóle nie czuję istoty - sądząc po tym jak co chwilę pudłuję przy próbach wytypowania rondla w danej grze

-
- Posty: 3512
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 578 times
- Been thanked: 1376 times
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Dlatego piszę, że to bardzo naciągane. IMO rondel powinien mieć wybór AKCJI na rondlu, bo to powoduje, że musisz robić akcje, które nie do końca chcesz robić, tworzy dylematy czy np. warto dopłacić, żeby iść na rondlu szybciej lub jak grać tak, żeby jak najwięcej akcji na rondlu dawało ci sensowny benefit.
- miker
- Posty: 784
- Rejestracja: 03 maja 2019, 16:55
- Lokalizacja: Ząbki k. Warszawy
- Has thanked: 652 times
- Been thanked: 492 times
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Serio. No chyba, że ja nie rozumiem czytanego angielskiego

Tak tylko wrzucę tu poniższy screen, bo w sumie ja to się nie znam.
Powtarzając się. W rondlu chodzisz w kółko zadaną liczbę "kroków". W jedną stronę. Czy w Patchworku grasz inaczej? Czy ludzie na BGG się mylą? Pewnie tak...


-
- Posty: 3512
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 578 times
- Been thanked: 1376 times
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Teotihuacan to trochę wyższy poziom skomplikowania. Osobiście nie jestem fanem, ale wiem, że dużo osób lubi. To bardzo fajnie zrobiony rondel z 3 pionkami na gracza, więc sporo tam można pokombinować.
Polecam patrzeć na BGG na weight, to pokazuje na ile gra jest trudna. 3.78 to już dość spoko, zdecydowanie nie powiedziałbym, że to gra familijna czy familijna+
https://boardgamegeek.com/boardgame/229 ... -city-gods
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
A nie jest raczej istotą rondla to, że jeśli nie chcesz skorzystać z tego, co przysługuje Ci za darmo, tylko z innej opcji, to musisz wykonać konkretne działanie (zagrać kartę, zapłacić), żeby móc zrobić to coś innego?
Tej możliwości w Patchworku nie ma.
- miker
- Posty: 784
- Rejestracja: 03 maja 2019, 16:55
- Lokalizacja: Ząbki k. Warszawy
- Has thanked: 652 times
- Been thanked: 492 times
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Chyba nie. Definicja z BGG tego nie precyzuje. Ale BGG to też nie jest wyrocznią pewnie.
W definicji jest napisane, że "masz akcje na rondlu" (w Patchworku masz jedną - weź i zagraj płytkę - stąd prostota), które wykonujesz zależnie od tego gdzie się przemieścisz (w Patchworku możesz o 1-3 pola). Nie ma dodatkowego kosztu przemieszczenia się dalej, ale za definicją znowu - "typically" oznacza "typowo/zazwyczaj", więc nie ma takiej potrzeby, żeby to było koniecznie w grze.
EDIT: istotne jest, że biegamy w kółko jak kot za swoim ogonem

-
- Posty: 382
- Rejestracja: 09 sie 2020, 20:44
- Has thanked: 182 times
- Been thanked: 195 times
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
A czy klasyczne Monopoly też się zalicza do mechaniki rondla? Nie wiem, ale faktem jest, że jak tłumaczę Wicehrabiów ZK zupełnie nowym graczom, to właśnie od tej analogii wychodzę.
- Ardel12
- Posty: 4017
- Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
- Lokalizacja: Milicz/Wrocław
- Has thanked: 1372 times
- Been thanked: 2890 times
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Glen More Kroniki w takim razie polecam. Ulepszone Carcassonne, ale zamiast ciągnąć kafelki z wora, mamy właśnie rondel i sporo dodatkowych opcji dzięki kronikom(małe dodatki dodające nowe mechanizmy). Mi się gra w to bardzo przyjemnie a jest to w wersji bazowej raczej prosty tytuł.
No ja jestem team #PatchworkToRondel. Jednak mamy opcje wyboru 1 z 3 "pól" lub akcje spasowania i zarobienia guzików. Wszystko się zgadza. Trochę abstrakcja, no ale cóż, dziś słyszałem, że w sumie Horseless Carriage to set collection u dżentelmenów przy stole, więc jak chodzi o przypisywanie mechanik to na prawdę nic mnie nie ździwi
No ja jestem team #PatchworkToRondel. Jednak mamy opcje wyboru 1 z 3 "pól" lub akcje spasowania i zarobienia guzików. Wszystko się zgadza. Trochę abstrakcja, no ale cóż, dziś słyszałem, że w sumie Horseless Carriage to set collection u dżentelmenów przy stole, więc jak chodzi o przypisywanie mechanik to na prawdę nic mnie nie ździwi

- crazygandalf
- Posty: 550
- Rejestracja: 14 lut 2016, 16:25
- Has thanked: 94 times
- Been thanked: 720 times
- Kontakt:
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Z nowszych to Sabika również ma klasyczny rondel, a nawet 3.
Heaven & Ale również ma całkiem spoko system rondla, po którym gracze się ścigają trochę.
Merchants of the Dark Road to też w sumie jeden duży rondel akcji ukryty w jeżdżącym wozie.
Sporo tych gier wyszło w ostatnim czasie.
A Patchwork to rondel.

Heaven & Ale również ma całkiem spoko system rondla, po którym gracze się ścigają trochę.
Merchants of the Dark Road to też w sumie jeden duży rondel akcji ukryty w jeżdżącym wozie.
Sporo tych gier wyszło w ostatnim czasie.
A Patchwork to rondel.

- esubotowicz
- Posty: 353
- Rejestracja: 31 paź 2015, 10:59
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 485 times
- Been thanked: 141 times
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Czerwona Katedra, już wspomniana, posiada mechanikę rondla - typowy tort podzielony na kawałki, na każdym inny surowiec i możliwa akcja. Chodzi się w kółko, tu akurat długość ruchu wyznaczają kosci. W CzK jest dosłownie kilka pól, bodajże osiem. Ale wg mnie dobrze oddaje ideę rondla. Gra jest raczej prosta do nauczenia się, takie family+. Cena tez do przyjęcia.
(Swoją drogą mnie tez się skojarzyło Monopoly, bo jest podobnie - robimy rundki na planszy, są akcje, bonusy, kary.)
W rondlu chyba nie ma ruchu w tył (ale może nie zetknęłam się do tej pory z taka grą).
(Swoją drogą mnie tez się skojarzyło Monopoly, bo jest podobnie - robimy rundki na planszy, są akcje, bonusy, kary.)
W rondlu chyba nie ma ruchu w tył (ale może nie zetknęłam się do tej pory z taka grą).
Ewa
- Leser
- Posty: 1859
- Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
- Lokalizacja: pod - Warszawa
- Has thanked: 631 times
- Been thanked: 1701 times
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Fajną "dużą" wersje rondla oferuję Rotunda - wspominam, bo przyuważyłem, że kolega Garg sprzedaje nówkę za grosze w swoim wątku sprzedażowym.
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Ja tak samo tłumaczę Teotihuacan - "to takie Monopoly, tylko nie rzucamy kostką"MaciekK5454 pisze: ↑06 mar 2023, 17:21 A czy klasyczne Monopoly też się zalicza do mechaniki rondla? Nie wiem, ale faktem jest, że jak tłumaczę Wicehrabiów ZK zupełnie nowym graczom, to właśnie od tej analogii wychodzę.

-
- Posty: 3512
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 578 times
- Been thanked: 1376 times
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Nie, Tzolkin to zdecydowanie nie jest rondel, mimo okrągłych kółek

Na BGG jest sekcja z mechanizmami jak chcesz sprawdzić czy coś ma wpisane rondel. Można też po tym wyszukiwać gry:
https://boardgamegeek.com/boardgame/126 ... n-calendar
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Sprawdzałam i nie było, ale wolałam się upewnićFojtu pisze: ↑08 mar 2023, 07:51Nie, Tzolkin to zdecydowanie nie jest rondel, mimo okrągłych kółek
Na BGG jest sekcja z mechanizmami jak chcesz sprawdzić czy coś ma wpisane rondel. Można też po tym wyszukiwać gry:
https://boardgamegeek.com/boardgame/126 ... n-calendar

Dzięki za wskazówki do wyszukiwania

-
- Posty: 1080
- Rejestracja: 04 gru 2018, 09:48
- Lokalizacja: Wielkie Cesarstwo Północy Gdańsk
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 311 times
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
W Wiedźmiej Skale są kociołki to prawie to samo co rondel
(żarcik).

Ostatnio zmieniony 08 mar 2023, 08:28 przez Darkstorm, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 3512
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 578 times
- Been thanked: 1376 times
Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"
Przy okazji dodam, że BGG ma advanced search, o którym sporo osób po prostu nie wie. Tam można wyszukiwać gry np. po konkretnych mechanikach:agt pisze: ↑08 mar 2023, 08:23Sprawdzałam i nie było, ale wolałam się upewnićFojtu pisze: ↑08 mar 2023, 07:51Nie, Tzolkin to zdecydowanie nie jest rondel, mimo okrągłych kółek
Na BGG jest sekcja z mechanizmami jak chcesz sprawdzić czy coś ma wpisane rondel. Można też po tym wyszukiwać gry:
https://boardgamegeek.com/boardgame/126 ... n-calendar![]()
Dzięki za wskazówki do wyszukiwania![]()
Spoiler: