Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)
Zagrałem z dodatkami estetycznymi, i muszę parę gorzkich słów wylać, bo warto chyba uświadomić innych.
Dodatek z zasobami (Resources Expansion)
- generalnie fajne, ale
- elementy drewna za małe, nieporęczne, zbyt płaskie, ciężko się tym operowało, szału nie robiło,
- drzewka najbardziej fajne
- rdzenie też przymałe, wersje drewniane lepsze
Dodatek z figurkami (Miniatures Expansion)
- tutaj jest tragedia
- budynki szare, nawet jak z sundropem, wszystko zasłaniały na planszy, stojąć w miejscach gdzie stawialiśmy meple, a ludki stawialiśmy tam gdzie była zdolność budynku, i nic potem już nie było widać, gorzej się z tym grało, przeszkadzało,
- figurki ludków - o matko, pierwszy raz widzę żeby model mepla przerobić na model ze scenką tej postaci, np. figurka dzieci to była ściana z malutkimi modelami dzieci przy tej ścianie, wiecej widać na zdjęciach, to było tragiczne, meple tutaj zdecydowanie były lepsze,
- brak opisów czy ściągawki budynków w pudełku, także ciągłe szukanie który to budynek było dramatem, były jedynie nazwy budynków pod modelem (ale też po angielsku, więc nie do końca pomagało),
- gra nie powala wizualnie bez tego dodatku, a z nim jest jeszcze gorzej,
Mata (Playing Mat Expansion)
- mata to mata, zawsze jest fajna, i ta dawała radę, choć była cieńsza niż się zna inne
Sundrop na elementach (pre-shade)
- wiem że nawet kiepski sundrop jest sto razy lepszy niż szary plastik, ale fatalna jakość tego sundropu, jakby zanurzali te modele w washu i wyciągali, bo masa zacieków i odleżonej wody w zakamarkach, i do tego wash świecący
- no ale to jest masowa produkcja, wiec to chyba norma, bo przecież nie siedzi tam malarz co washuje ręcznie
Dodatek z zasobami (Resources Expansion)
- generalnie fajne, ale
- elementy drewna za małe, nieporęczne, zbyt płaskie, ciężko się tym operowało, szału nie robiło,
- drzewka najbardziej fajne
- rdzenie też przymałe, wersje drewniane lepsze
Dodatek z figurkami (Miniatures Expansion)
- tutaj jest tragedia
- budynki szare, nawet jak z sundropem, wszystko zasłaniały na planszy, stojąć w miejscach gdzie stawialiśmy meple, a ludki stawialiśmy tam gdzie była zdolność budynku, i nic potem już nie było widać, gorzej się z tym grało, przeszkadzało,
- figurki ludków - o matko, pierwszy raz widzę żeby model mepla przerobić na model ze scenką tej postaci, np. figurka dzieci to była ściana z malutkimi modelami dzieci przy tej ścianie, wiecej widać na zdjęciach, to było tragiczne, meple tutaj zdecydowanie były lepsze,
- brak opisów czy ściągawki budynków w pudełku, także ciągłe szukanie który to budynek było dramatem, były jedynie nazwy budynków pod modelem (ale też po angielsku, więc nie do końca pomagało),
- gra nie powala wizualnie bez tego dodatku, a z nim jest jeszcze gorzej,
Mata (Playing Mat Expansion)
- mata to mata, zawsze jest fajna, i ta dawała radę, choć była cieńsza niż się zna inne
Sundrop na elementach (pre-shade)
- wiem że nawet kiepski sundrop jest sto razy lepszy niż szary plastik, ale fatalna jakość tego sundropu, jakby zanurzali te modele w washu i wyciągali, bo masa zacieków i odleżonej wody w zakamarkach, i do tego wash świecący
- no ale to jest masowa produkcja, wiec to chyba norma, bo przecież nie siedzi tam malarz co washuje ręcznie
Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)
@vektor
Świetna relacja i tylko zachęca do zabawy
Uwielbiam takie postapokaliptyczne klimaty 
Dodatkowo zachęca strona modelarska - mam ochotę na pobawienie się zarówno głównym reaktorem jak i budynkami, ale w zupełnie innym kierunku. Brudne malowanie i rust-effect.
Taka mała uwaga - przy drobnych modelach używajcie gotowych efektów śniegu - np. stuff world czy Vallejo. Tu mam wrażenie jest użyta jakaś mieszanina wikolu z czymś, zbyt gruboziarnistym (?) Trochę również nienaturalnie śnieg "leży" na niektórych budynkach, chociaż to detale.
Relacja i fotki rewelacyjne, to musiała być ekstra sesja
Spoiler:


Dodatkowo zachęca strona modelarska - mam ochotę na pobawienie się zarówno głównym reaktorem jak i budynkami, ale w zupełnie innym kierunku. Brudne malowanie i rust-effect.
Taka mała uwaga - przy drobnych modelach używajcie gotowych efektów śniegu - np. stuff world czy Vallejo. Tu mam wrażenie jest użyta jakaś mieszanina wikolu z czymś, zbyt gruboziarnistym (?) Trochę również nienaturalnie śnieg "leży" na niektórych budynkach, chociaż to detale.
Relacja i fotki rewelacyjne, to musiała być ekstra sesja

=][= WH40k =][= X-wing, Magic, Cthulhu...
- Hardkor
- Posty: 5207
- Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 1555 times
- Been thanked: 1132 times
- Kontakt:
Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)
Miniatures:Jools pisze: ↑15 mar 2023, 10:29
Dodatek z figurkami (Miniatures Expansion)
- tutaj jest tragedia
- budynki szare, nawet jak z sundropem, wszystko zasłaniały na planszy, stojąć w miejscach gdzie stawialiśmy meple, a ludki stawialiśmy tam gdzie była zdolność budynku, i nic potem już nie było widać, gorzej się z tym grało, przeszkadzało,
- figurki ludków - o matko, pierwszy raz widzę żeby model mepla przerobić na model ze scenką tej postaci, np. figurka dzieci to była ściana z malutkimi modelami dzieci przy tej ścianie, wiecej widać na zdjęciach, to było tragiczne, meple tutaj zdecydowanie były lepsze,
- brak opisów czy ściągawki budynków w pudełku, także ciągłe szukanie który to budynek było dramatem, były jedynie nazwy budynków pod modelem (ale też po angielsku, więc nie do końca pomagało),
- gra nie powala wizualnie bez tego dodatku, a z nim jest jeszcze gorzej,
Sundrop na elementach (pre-shade)
- wiem że nawet kiepski sundrop jest sto razy lepszy niż szary plastik, ale fatalna jakość tego sundropu, jakby zanurzali te modele w washu i wyciągali, bo masa zacieków i odleżonej wody w zakamarkach, i do tego wash świecący
- no ale to jest masowa produkcja, wiec to chyba norma, bo przecież nie siedzi tam malarz co washuje ręcznie
1. Nie zgodzę się
2. Owszem widoczność mniejsza, ale o wiele lepiej się gra prezentuje na planszy.
3. Też mnie zdziwił ten pomysł, ale realnie rozpoznajesz po kolorach, więc jaki problem? Wszystko widać, każdy używa co chce, wg mnie zbędne.
4. Na bgg jest polska rozpiska, polecam pobrać, ale fajnie jakby ją po prostu zrobili i dodawali...
5. Ja bym bardziej stwierdził czy cena jest odpowiednia. Owszem dodatek fajny, ale w jego cenie można kupić inną porządną grę, a nie jest to takie WOW jak przy innych grach.
Sundrop:
Może nie fatalna, ale jak kupuje od Awaken Realms to czuję różnicę

Co do całej reszty się zgadzam.
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)
Masz racje, to jest wikol z jakąś posypką którą miałem na stanie. Szczerze mówiąc to malowanie wyszło mocno na spontanie. Nie miałem w planach tego robić ale jakoś ten plastik z washem smutno wyglądał, więc malowanie i efekty bardzo na szybko. Byleby się lepiej prezentowało na stole. Ale sprawdzę te gotowe efekty śniegu.Morkai pisze: ↑15 mar 2023, 10:34
Taka mała uwaga - przy drobnych modelach używajcie gotowych efektów śniegu - np. stuff world czy Vallejo. Tu mam wrażenie jest użyta jakaś mieszanina wikolu z czymś, zbyt gruboziarnistym (?) Trochę również nienaturalnie śnieg "leży" na niektórych budynkach, chociaż to detale.
Relacja i fotki rewelacyjne, to musiała być ekstra sesja![]()
Tu się trochę przyczepię. Fakt, że jak masz mały budynek wyłożony na kaflu to zostaje tylko obszar na położenie mepla w miejscu, gdzie nadrukowana jest akcja budynku i zasłaniając ją, znaczy że wykonałeś akcje i w danym dniu już więcej nie możesz. Po co ci więc widzieć jaka tam jest dostępna akcja skoro już ją wykonałeś. Masz ew. ściąge na planszy z budynkami jeśli jeszcze jakieś są dostępne. Jest multum gier worker placementowych gdzie kładąc mepla często zasłaniasz nadruk akcji jaką możesz wykonać na danym polu, a w przypadku dużych budynków, gdzie możesz wykonać 2 akcje również jest na tyle miejsca z miniaturką by zmieścić tam 2 meple.
Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)
Zasłaniało to czytelność całego miasta w rozumieniu co gdzie mamy wybudowane, co planujemy zrobić itd. Wiem że śledząc grę ogólnie wie i pamięta się co i gdzie się miało. Jednakże ujmowało to w podejmowaniu dalszych decyzji. Takie "czy wysłałiśmy do ciepłowni po żywność w tej rundzie już? gdzie jest ta ciepłownia? nie widać, a tutaj była, to faktycznie wysłałiśmy".vektor pisze: ↑15 mar 2023, 10:55Tu się trochę przyczepię. Fakt, że jak masz mały budynek wyłożony na kaflu to zostaje tylko obszar na położenie mepla w miejscu, gdzie nadrukowana jest akcja budynku i zasłaniając ją, znaczy że wykonałeś akcje i w danym dniu już więcej nie możesz. Po co ci więc widzieć jaka tam jest dostępna akcja skoro już ją wykonałeś. Masz ew. ściąge na planszy z budynkami jeśli jeszcze jakieś są dostępne. Jest multum gier worker placementowych gdzie kładąc mepla często zasłaniasz nadruk akcji jaką możesz wykonać na danym polu, a w przypadku dużych budynków, gdzie możesz wykonać 2 akcje również jest na tyle miejsca z miniaturką by zmieścić tam 2 meple.
Dodatkowo gracze mniej dostrzegali dostępne akcje na planszy gdy modele miniatur przysłaniały pod kątem treści budynków.
Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)
Ok, czaję. Jestem też trochę nieobiektywny a propos tych miniatur, z tego powodu, że grałem dużo w cyfrówkę i większość budynków znałem podczas pierwszego wyciągania z pudełka + też je malowałem co dodatkowo "wykuło" na blachę co jest czym. Dlatego wystarczy mi szybki rzut okiem na planszę i wiem gdzie co leży, a jeśli chodzi o akcje to od tego był doradca ds. generatora który miał przed sobą planszetkę z budynkami i dawał znać co jaką akcje wykonuje, jeśli były takie pytania.Jools pisze: ↑15 mar 2023, 11:28 Zasłaniało to czytelność całego miasta w rozumieniu co gdzie mamy wybudowane, co planujemy zrobić itd. Wiem że śledząc grę ogólnie wie i pamięta się co i gdzie się miało. Jednakże ujmowało to w podejmowaniu dalszych decyzji. Takie "czy wysłałiśmy do ciepłowni po żywność w tej rundzie już? gdzie jest ta ciepłownia? nie widać, a tutaj była, to faktycznie wysłałiśmy".
Dodatkowo gracze mniej dostrzegali dostępne akcje na planszy gdy modele miniatur przysłaniały pod kątem treści budynków.
Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)
Stół bez problemu można powiększyć, kładąc na niego płytę drewniana o większym wymiarzebrucewayne0 pisze: ↑25 lut 2023, 11:37 Pytanko, a raczej prośba do Grających. Sprawdzi mi Ktoś czy zmieszczę się z rozłożeniem gry na obszarze 80x130 cm. Stołu nie zmienię, ani nie powiększę, a grę z chęcią bym zakupił![]()
Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)
No to musiałbyś jeszcze pomyśleć o wstawkach dystansowych na krzesła
bo odległość robi się niestandardowa a gra jest dłuuuuga i może być męcząca. 


- Deem
- Posty: 1280
- Rejestracja: 23 mar 2005, 01:50
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 543 times
- Been thanked: 370 times
Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)
Czy gameplayowo jakiś dodatek jest koniecznością na start, czy sama podstawka spokojnie wystarczy?
Immanentnie abstrahując od transcendentalnych dywagacji, w kierunku pejoratywnych aczkolwiek konstruktywnych rekapitulacji, dochodzimy do konkluzji, że ewenement jest ewidentnym paradoksem.
Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)
W tym małym dodatku Pionierzy masz kilka nowych kart, plus dużo drewienek, które zastępują kartonowe żetony z podstawki. Cała reszta to dodatki czysto kosmetyczne.
- Veridiana
- Posty: 3253
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 85 times
- Kontakt:
Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)
No nie kilka, tylko 48 
A co do drewnianych znaczników, to zachodzę w głowę czemu nie dali drewnianego znacznika zgonów. Aż się prosi! Takie płaskie drewniane do technologii też bym przytulila
A co do drewnianych znaczników, to zachodzę w głowę czemu nie dali drewnianego znacznika zgonów. Aż się prosi! Takie płaskie drewniane do technologii też bym przytulila

- leszczorek
- Posty: 56
- Rejestracja: 17 sty 2017, 22:46
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 26 times
Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)
Początkowo do Frostpunka nie miałem zamiaru podchodzić nawet z kijem. Na słowo kooperacja robi mi się trochę niedobrze, bo nie lubię pojawiającego się gracza alpha, a z drugiej strony nie bardzo kręcą mnie gry solo. Mimo wszystko obejrzałem gameplay chłopaków z kanału Planszówki Online (pokłony za całokształt roboty) i stwierdziłem, że spróbuję.
Zagrałem partię solo i partię dwuosobową. Przy solo poszedłem na żywo bez zbędnej optymalizacji na zasadzie "jakoś to będzie". Przetrwałem do 6 rundy. W dwie osoby zaczęliśmy optymalizację i kombinowanie. Olaliśmy wyprawę do Winterhome co mocno odbiło nam się na ostatniej rundzie i nie przetrwaliśmy zimy.
Frostpunk to genialne, ciasne, klimatyczne, trudne, brutalne euro. Zasady są mocno intuicyjne i do instrukcji praktycznie się nie zagląda. Jestem pod wrażeniem ile jest opcji na rozgrywkę i jak duża regrywalność może wystąpić przy każdym scenariuszu. Nie jest też tak, że rozegramy jeden i nie chcemy do niego wracać. Jak nas przetyra to mam ochotę na rewanż
Gra roku 2023 została już wydana i nie trzeba robić żadnych topek ani plebiscytów. Kurtyna.
Zagrałem partię solo i partię dwuosobową. Przy solo poszedłem na żywo bez zbędnej optymalizacji na zasadzie "jakoś to będzie". Przetrwałem do 6 rundy. W dwie osoby zaczęliśmy optymalizację i kombinowanie. Olaliśmy wyprawę do Winterhome co mocno odbiło nam się na ostatniej rundzie i nie przetrwaliśmy zimy.
Frostpunk to genialne, ciasne, klimatyczne, trudne, brutalne euro. Zasady są mocno intuicyjne i do instrukcji praktycznie się nie zagląda. Jestem pod wrażeniem ile jest opcji na rozgrywkę i jak duża regrywalność może wystąpić przy każdym scenariuszu. Nie jest też tak, że rozegramy jeden i nie chcemy do niego wracać. Jak nas przetyra to mam ochotę na rewanż

Gra roku 2023 została już wydana i nie trzeba robić żadnych topek ani plebiscytów. Kurtyna.
- Veridiana
- Posty: 3253
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 85 times
- Kontakt:
Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)
Dokładnie!leszczorek pisze: ↑21 mar 2023, 08:16 Gra roku 2023 została już wydana i nie trzeba robić żadnych topek ani plebiscytów. Kurtyna.


Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)
Właśnie rozpakowałem grę i wydaje mi się, że brakuje mi 4 kart scenariuszy: mam 40 a w instrukcji jest informacja o 44. Najpewniej są to karty: I/S05, II/S03, II/S05, III/S07. Macie te karty w swoich egzemplarzach?
Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)
Karty, które wymieniłeś mają rewers jak karty ekspedycji i numer karty jest na górze.
EDIT. Z kartami ekspedycji ciężko byłoby wymieszać, bo mają inny rozmiar, sorry

-
- Posty: 34
- Rejestracja: 22 paź 2014, 17:19
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 4 times
Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)
Spróbowałem pierwszy scenariusz posiłkując się instrukcjami z BGG dla pierwszych trzech rund (wklejam link poniżej) i muszę przyznać, że daje to na tyle silne podstawy na dalsze rundy, że da się wygrać - oczywiście też nie zawsze i dużo zależy od technologii i tego jakie karty będą nam wychodzić ale po takich trzech rundach czuć, że mamy solidny fundament i jest na czym budować.
Gdyby ktoś szukał insertu to polecam Hermana https://www.insertyherman.cz/product/frostpunk/ . Nie jest bardzo drogi a mega ułatwia rozkładanie i składanie gry.
Spoiler:
Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)
A masz karty w koszulkach? Bo mam aktualnie w Sloyca Premium i one mają 110 mikronów i zastanawiam się czy wejdą. Na stronie jest, że 80, ale może jest wystarczająco luzu, żeby weszły te 110.flajszman pisze: ↑22 mar 2023, 10:03 [...]
Gdyby ktoś szukał insertu to polecam Hermana https://www.insertyherman.cz/product/frostpunk/ . Nie jest bardzo drogi a mega ułatwia rozkładanie i składanie gry.
-
- Posty: 34
- Rejestracja: 22 paź 2014, 17:19
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 4 times
Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)
bez koszulek i jest dość luźno natomiast nie wiem czy wejdą grubsze bo ten insert jest dość precyzyjnie wyliczony więc może być za ciasno.
- miszczu666
- Posty: 280
- Rejestracja: 24 kwie 2018, 15:13
- Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 179 times
- Kontakt:
Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)
Mam w 80 i nie. Nawet w nich nie wejdą wszystkie.themref pisze: ↑22 mar 2023, 12:03A masz karty w koszulkach? Bo mam aktualnie w Sloyca Premium i one mają 110 mikronów i zastanawiam się czy wejdą. Na stronie jest, że 80, ale może jest wystarczająco luzu, żeby weszły te 110.flajszman pisze: ↑22 mar 2023, 10:03 [...]
Gdyby ktoś szukał insertu to polecam Hermana https://www.insertyherman.cz/product/frostpunk/ . Nie jest bardzo drogi a mega ułatwia rozkładanie i składanie gry.
Postanowiłem nie koszulkować kart scenariuszy i już jest ciasno jak cholera.
Ale mam dodatek pionierzy, który dodaje chyba z 48 kart. Może bez tego będzie na tyle luźno, że będzie ok. Ale w 80. O 110 można zapomnieć

Moje tłumaczenia plików pomocy, skrótów zasad: ***LISTA***
Lista zawiera pliki pomocne przy Scythe (z dodatkami), Nemesis, Wojna o Pierścień (z dodatkami), Star Wars Rebelia (z dodatkiem)
Lista zawiera pliki pomocne przy Scythe (z dodatkami), Nemesis, Wojna o Pierścień (z dodatkami), Star Wars Rebelia (z dodatkiem)
- Veridiana
- Posty: 3253
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 85 times
- Kontakt:
Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)
Muszę przyznać, że wpadłam po uszy. gra jest dokładnie taka jaką sobie wyobrażałam odkąd pierwszy raz przeczytałam instrukcję na necie. jest po prostu idealna
niech najlepszą rekomendacją będzie fakt, że jeszcze ani razu nie udało mi się wygrać
nie pytajcie, ile razy grałam, a wciąż chce więcej. wciąż zasiadam do niej z wypiekami, nie mogąc się doczekać kiedy domownicy dadzą mi święty spokój i będę mogła zatopić się w ten świat.
jest to mój obecny numer 1 nie zanosi się na zmianę. na inną grę bym się już dawno obraziła za te ciągłe porażki (tak, jestem kiepska w gry optymalizacyjne).
Z dodatków materiałów mam tylko Pionierów i tutaj taka negatywna uwaga, że farba na drewnianych znacznikach się ściera od przesuwania po planszy, a niestety nie wszystkie podnoszę. te na planszy populacji przesuwam. No i już po tych kilkunastu rozgrywkach widać nieładne przetarcia. Nie rozumiem też dlaczego nie ma drewnianego znacznika zgonów.
Podsumowując, świetna świetna gra, której nie ściągam z jadalnego stołu, bo się nie opłaca
od prawie miesiąca to dla mnie nieustające źródło emocji i super wyzwanie!
jest to mój obecny numer 1 nie zanosi się na zmianę. na inną grę bym się już dawno obraziła za te ciągłe porażki (tak, jestem kiepska w gry optymalizacyjne).
Z dodatków materiałów mam tylko Pionierów i tutaj taka negatywna uwaga, że farba na drewnianych znacznikach się ściera od przesuwania po planszy, a niestety nie wszystkie podnoszę. te na planszy populacji przesuwam. No i już po tych kilkunastu rozgrywkach widać nieładne przetarcia. Nie rozumiem też dlaczego nie ma drewnianego znacznika zgonów.
Podsumowując, świetna świetna gra, której nie ściągam z jadalnego stołu, bo się nie opłaca
-
- Posty: 1080
- Rejestracja: 04 gru 2018, 09:48
- Lokalizacja: Wielkie Cesarstwo Północy Gdańsk
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 311 times
Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)
Upewnijcie się, że dobrze korzystacie z domku zbieraczy. Jak się zapomni o pewnym fragmencie z instrukcji wyjaśniającym czym w rozumieniu gry są sąsiadujące pola można sobie mocno utrudnić grę.
- Veridiana
- Posty: 3253
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 85 times
- Kontakt:
Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)
Tak tak, sąsiednie pola mam opanowane
z baraku zbieraczy zbieram dużo. cóż kiedy zasoby się po dwóch turach wyczerpują w danym miejscu. natomiast dwa błędy, które przez pierwsze kilka rozgrywek popełniałam, to nie resetowanie znacznika głodu po rozpatrzeniu efektu głodu i zapomniałam, że zdużych budynków można korzystać dwukrotnie.
Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)
w przypadku baraku zbieraczy trzeba naprawdę to dobrze umiejscowić (i mieć szczęście w kaflach), żeby jak najwięcej zbierać za jednym razem. na początku najlepiej koło drewna (przynajmniej dla scenariusza początkowego), a potem płynnie przejść w "kopanie" węgla (tu przydaje się młot węglowy), ewentualnie tartaki i retorta (tu np. z pomocą przychodzą niektóre karty mieszkańca, gdzie można podejrzeć i ułożyć płytki dalekich terenów, żeby mieć drzewo dla ulepszonego tartaku). to tak na szybko, w tej grze opcji jest naprawdę wiele, a chyba kluczowe to dostosować sytuację do posiadanych technologii, praw i kart mieszkańców.
swoją drogą w instrukcji jest cała strona poświęcona o sąsiedztwie i na przykładach barak właśnie

- Veridiana
- Posty: 3253
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 85 times
- Kontakt:
Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)
Przeanalizowałam wiele sesji na bgg i porad strategicznych. W teorii wiem wszystko 
a potem zaczynam grać, buduje dużo fajnych budynków, tylko... nie ma komu w nich pracować, bo zawsze jest za mało pionków
a jak jeszcze zaczynają być wyczerpani, to już jest równia pochyla w dół. Nie dość, że sytuacja sama w sobie nie jest dobra, to na dodatek jeszcze bardziej brakuje pionków i to już jest istna kula śnieżna. Ta jedna zależność akurat mi się bardzo nie podoba. Zamiast rzucić jakieś koło ratunkowe, gra rzuca tym śniegiem z kuli w pysk 
Re: Frostpunk: The Board Game (Adam Kwapiński, Rafał Pieczyński, Jakub Wiśniewski)
No i to jest wiadomość! Kurcze jakoś mi to umknęło a teraz większy sens ma budowanie np. cieplarni czy szpitala.Dzięki za cynk
