Kawerna: Rolnicy z Jaskiń / Caverna: The Cave Farmers (Uwe Rosenberg)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 446 times
Been thanked: 318 times

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Pompa85 pisze: 07 lut 2023, 13:33 W szachach po debiucie najczęściej też jest jedyna droga do zwycięstwa. 😉 Tam masa rzeczy została już rozpracowana.
No głupotę napisałeś i tyle. Magnus Carlsen jest mistrzem świata od 2013r, pewnie dlatego, że tylko on jeden wie o jedynych drogach do zwycięstwa i ma wszystko rozpracowane :lol:
Takie rzeczy właśnie piszą pseudo mastersi co to odkryli, że Kawerna jest broken bo nie ma stu dróg do zwycięstwa. Ja też przestałem grać w Tzolkina ze względu na oklepane strategie w które można grać na autopilocie, ale jednym to pasi a innym nie.
No i jeszcze taka myśl mnie naszła, to po co ci kozacy grają na BGA w Kawernę skoro jest broken? Ja myślę, że lubią tę grę i sprawia im to przyjemność niż pisanie że gra jest kiepska, ot co :D
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Stephan
Posty: 202
Rejestracja: 27 lip 2011, 21:20
Has thanked: 84 times
Been thanked: 61 times

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

Post autor: Stephan »

Dr. Nikczemniuk pisze: 07 lut 2023, 12:33
Mr_Fisq pisze: 07 lut 2023, 09:24 Problem o którym piszecie dotyczy również gry z dodatkiem?
Problem dotyczy większości gier rozłożonych na czynniki pierwsze i wymasterowanych na maxa, ale nie tych do grania rodzinnego z graczami casualowymi a nie tymi masters, ot co.
No i nie dotyczy gier ściąganych z półki raz czy dwa razy w roku.
Pytanie tylko kiedy to naprawdę staje się problemem. Uwe Rosenberg zdecydował się na szalony ruch, udostępnieniając pełen komplet ulepszeń na raz i od samego początku, bez żadnego draftu czy losowania, sugerując tym samym, że wszystko ma doskonale policzone i przetestowane (ja nadal chciałabym wierzyć, że naprawdę tak jest i ktoś to udowodni, pokazując jak ugrał 120pkt taktyką np. "na żelazo"). Tymczasem, mając doświadczenia wyniesione z partii online, nie będę się już potrafił dobrze bawić Kawerną np. grając z rodzinką do kotleta. Młody zapyta co robi ten czy tamten kafelek, a ja mu odpowiem, że nic i jeżeli chce ograć tatusia, to nawet niech na to nie patrzy! 😋

Dla odmiany - grając na żywo w TTA czasem wezmę tego Szekspira, bo choć wiem, że statystycznie częściej przegra z np Newtonem, to jednak widzę też możliwość zapunktowania na nim w sprzyjających okolicznościach i wygrania dzięki temu partii.

No i jeszcze taka myśl mnie naszła, to po co ci kozacy grają na BGA w Kawernę skoro jest broken? Ja myślę, że lubią tę grę i sprawia im to przyjemność niż pisanie że gra jest kiepska, ot co :D
Już napisałem, że lubię Kawernę i chciałbym ją dalej lubić. I dlatego grzecznie pytam, czy ktoś, kto grał w nią więcej, może potwierdzić lub obalić tezę, że znakomita większość zawartości gry (która to zawartość składa się na wyjątkowość Kawerny) jest bezużyteczna.
Pompa85
Posty: 186
Rejestracja: 07 sie 2018, 23:14
Has thanked: 2 times
Been thanked: 13 times

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

Post autor: Pompa85 »

Dr. Nikczemniuk pisze: 07 lut 2023, 15:24
Pompa85 pisze: 07 lut 2023, 13:33 W szachach po debiucie najczęściej też jest jedyna droga do zwycięstwa. 😉 Tam masa rzeczy została już rozpracowana.
No głupotę napisałeś i tyle. Magnus Carlsen jest mistrzem świata od 2013r, pewnie dlatego, że tylko on jeden wie o jedynych drogach do zwycięstwa i ma wszystko rozpracowane :lol:
Takie rzeczy właśnie piszą pseudo mastersi co to odkryli, że Kawerna jest broken bo nie ma stu dróg do zwycięstwa. Ja też przestałem grać w Tzolkina ze względu na oklepane strategie w które można grać na autopilocie, ale jednym to pasi a innym nie.
No i jeszcze taka myśl mnie naszła, to po co ci kozacy grają na BGA w Kawernę skoro jest broken? Ja myślę, że lubią tę grę i sprawia im to przyjemność niż pisanie że gra jest kiepska, ot co :D
Chess.Com albo chessmaster by ci pokazały jaki jest optymalny ruch do każdej gry. I chyba się nie zrozumieliśmy. Chodziło mi o to że w szachach jesteś w stanie rozpracować optymalnie każdą partię czy to przy użyciu maszyny czy swojej głowy. Bardzo często już zastosowanie złego debiutu powoduje przegrana. Magnus carlsen debiuty czy cale partie mistrzów zna na pamięć i dzięki temu jest w stanie obrać optymalną strategie. No i oczywiście jest geniuszem szachowym😉. Ale nigdy w życiu nie powiedziałbym że ta gra jest broken, tylko dlatego że są schematy czy optymalne zagranis. W kawerne pewnie też znajdą inne zagrania, to kwestia czasu. I zgadzam się z tobą że skoro grają to im się pewnie podoba😁. Pewnej schatycznosci nie postrzegał bym za wadę. W wielu grach po ilus nastu partiach wkrada się rutyna i schematyczność.
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1065
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 635 times
Been thanked: 786 times

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

Post autor: Abizaas »

Ktoś zwraca po prostu uwagę na występowanie problemu. Ja napisałem, że subiektywnie takie cechy czynią dla mnie daną grę gorszą - ale nie grałem nawet w Kawernę i na własne oczy nie mogę potwierdzić czy ten problem występuje w tej grze, ale jednak ufam bardziej znawcom co napstrykali sporo partii na bga.

Ale nie można zamieść tej "cechy" Kawerny pod dywan pisząc, że to cecha wszystkich sandboxów, a potem twierdzić, że tak jest z wszystkimi grami rozłożonymi na czynniki pierwsze - bo to po prostu nie prawda. Uważam też, że nie powinno się mówić że jak ktoś wymaga balansu w grach to powinien grać w szachy i jeszcze sugerować że któryś tam forumowicz jest jakimś "pseudomasterem" cokolwiek to znaczy.

W Projekt Gaja brak balansu ras naprawiono licytacjami. W TTA mamy pozycje w których nawet najgorsze karty mogą się przydać.

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
wajwa
Posty: 2311
Rejestracja: 18 sty 2008, 10:24
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 364 times
Been thanked: 563 times
Kontakt:

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

Post autor: wajwa »

Dla mnie Kawerna to jedna z najlepszych gier Uwe.
Oczywiście nie sposób uciec od porównań z Agricolą.
Można by rzec , że to Agri bis , albo Agri na sterydach.
Dla mnie zawsze Agicola stała wyżej w tym zestawieniu , oczywiście nie umniejszając niczego Kawernie.
Zawsze byłem zdania , że to dzięki temu iż w Agricolę miałem okazję pograć więcej (liczone w setkach partie na żywo i po sieci) , Kawerna wpadała na stół raczej okazyjnie.
Przez to (nie znając tak dobrze gry) zawsze grałem swoim utartym schematem , nie eksplorując zbytnio (i nie starając się poznać) wszystkich budynków.

Pojawienie się Kawerny na BGA sprawiło , że w grudniu na fali entuzjazmu ;-) zagrałem w stałej 3-osobowej ekipie 11 partii z rzędu , jedna po drugiej.
Oczywiście pierwsze partie po staremu ;-) , ale w każdej kolejnej zaczęliśmy badać możliwości jakie daje gra.
Można powiedzieć , że udało się przemielić wszystkie dostępne budynki.
Rozegrane partie pokazały , że ofc są budynki , które trzeba wystawić , są i takie , które nie robią zbytniej różnicy.
Pograliśmy i na pełne uzbrojenie , i na granie bez wypraw , i na kopalnie , i na zwierzęta.
Trudno stwierdzić , jaka jest strategia wygrywająca i czy jest ?
Tu dużo zależy od współgraczy i tego na ile komuś pozwolą ...
Jeżeli mam 6 krasnoludów , wszyscy są nieuzbrojeni , biorę budynek , który daje 10 VP za 6 ludków i 8VP za spełnienie warunku nieuzbrojenia no to można sobie maksować wyniki ;-)
U nas raczej nikt nikomu na takie rzeczy nie pozwala , jak masz 6 chopków to budynku , który to punktuje nie wyhaczysz ;-)
Jak masz izbę na krasnoluda , to się nie rozmnożysz w następnej rundzie ;-)
Doceniłem jednak w tej grze kilka budynków , na które wcześniej nie zwracałem specjalnej uwagi ...
Chociażby taki który zmienia "albo" na "i" na polach akcji.
Nagle okazuje się , że można mocno wcześniej się rozmnożyć , bo na polu , gdzie jest "powiększenie rodziny" albo "budowanie budynku" , nagle mamy jedno i drugie.
Jest tam więcej takich smaczków i powiem szczerze to odkrywanie na nowo pewnych budynków było bardzo przyjemne , otworzyło mi trochę oczy na możliwości jakie daje Kawerna.

Po intensywnym miesięcznym graniu jednakże powiedzieliśmy sobie stop.
Dlaczego ?
Rozgrywki stały się schematyczne , wciąż był to wyścig o to kto się najszybciej rozmnoży ( i to jest fajne) , jednakże wciąż obracamy się wśród tych samych budynków ...

... i dlatego wolę Agricolę ;-) , gdzie każdy musi się uporać z ręką kart , które są unikalne , bo tylko nasze , obręb wspólnych kart stanowią jedynie Duże Usprawnienia , zresztą ktoś tu nawet sugerował , żeby potasować w Kawernie budynki i rozdać graczom ;-)
Always look on the bright side of life
rdbeni0
Posty: 421
Rejestracja: 19 sty 2020, 00:06
Has thanked: 66 times
Been thanked: 72 times

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

Post autor: rdbeni0 »

wajwa pisze: 07 lut 2023, 20:29 (...)
... i dlatego wolę Agricolę ;-) , gdzie każdy musi się uporać z ręką kart , które są unikalne , bo tylko nasze , obręb wspólnych kart stanowią jedynie Duże Usprawnienia , zresztą ktoś tu nawet sugerował , żeby potasować w Kawernie budynki i rozdać graczom ;-)
to byłoby dosyć ciekawe home rule - zamiast ogólnodostępnej puli wszystkich budynków wyłożonych na środku planszy, to gdyby każdy gracz miał losowo (lub przez draft) wybrane tylko np. 7 kafli które może wybudować? Zrobić trzeba wyjątek dla zwykłych izb. Co sądzicie? Mi się podoba. Każdy ma swoją przypisaną pulę od początku gry. I tylko z tej puli może budować. Może to całkiem spoko być - i wtedy naprawi też problem który zaczyna sygnalizować Stephan...

I dodajemy zasadę, że np. za 1 rubin można w dowolnym momencie odrzucić jakiś niechciany i wylosować kolejny kafel.
Albo... za 1 psa. Bo psy są trochę mało użyteczne w tej grze.

Można też rozważyć czy pula jest widoczna czy zakryta (i obydwie opcje mogą być ciekawe).
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4994
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1237 times
Been thanked: 2385 times

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

Post autor: warlock »

Najlepiej zrobić to tak, że draftuje się 7 Pomocników i 7 Małych Usprawnień, a potem

a nie... czekaj...
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 446 times
Been thanked: 318 times

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

warlock pisze: 07 lut 2023, 22:30 Najlepiej zrobić to tak, że draftuje się 7 Pomocników i 7 Małych Usprawnień, a potem

a nie... czekaj...
A draftuj sobie te ściany tekstu :lol:
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
wajwa
Posty: 2311
Rejestracja: 18 sty 2008, 10:24
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 364 times
Been thanked: 563 times
Kontakt:

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

Post autor: wajwa »

rdbeni0 pisze: 07 lut 2023, 22:21
wajwa pisze: 07 lut 2023, 20:29 (...)
... i dlatego wolę Agricolę ;-) , gdzie każdy musi się uporać z ręką kart , które są unikalne , bo tylko nasze , obręb wspólnych kart stanowią jedynie Duże Usprawnienia , zresztą ktoś tu nawet sugerował , żeby potasować w Kawernie budynki i rozdać graczom ;-)
to byłoby dosyć ciekawe home rule - zamiast ogólnodostępnej puli wszystkich budynków wyłożonych na środku planszy, to gdyby każdy gracz miał losowo (lub przez draft) wybrane tylko np. 7 kafli które może wybudować? Zrobić trzeba wyjątek dla zwykłych izb. Co sądzicie? Mi się podoba. Każdy ma swoją przypisaną pulę od początku gry. I tylko z tej puli może budować. Może to całkiem spoko być - i wtedy naprawi też problem który zaczyna sygnalizować Stephan...

I dodajemy zasadę, że np. za 1 rubin można w dowolnym momencie odrzucić jakiś niechciany i wylosować kolejny kafel.
Albo... za 1 psa. Bo psy są trochę mało użyteczne w tej grze.

Można też rozważyć czy pula jest widoczna czy zakryta (i obydwie opcje mogą być ciekawe).
Idąc tym tropem można stworzyć wspólną pulę Pomocników i Usprawnień w Agricoli :wink:
Tylko po co ?
Agri to Agri , Caverna to Caverna.
Wiadomo , wszystko wyrasta z jednego pnia , ale niech rzeczy które te gry wyróżniają , wspólna/odrębna pula kart/budynków , wyprawy , pozostaną na swoim miejscu 8)
Always look on the bright side of life
Awatar użytkownika
anitroche
Posty: 857
Rejestracja: 23 kwie 2020, 10:09
Has thanked: 876 times
Been thanked: 894 times
Kontakt:

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

Post autor: anitroche »

A co myślicie o wprowadzeniu kary punktowej za kazdy brakujący typ budynku w naszej jaskini? Coś jak kara za brakujący typ zwierzaka na koniec gry
"Cześć, mam na imię Ania i dzisiaj pokażę wam jak wygląda rozgrywka w wariancie solo w..."

Zapraszam na mój kanał z pełnymi rozgrywkami solo: Gram Solo na YouTube
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 446 times
Been thanked: 318 times

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

anitroche pisze: 08 lut 2023, 08:27 A co myślicie o wprowadzeniu kary punktowej za kazdy brakujący typ budynku w naszej jaskini? Coś jak kara za brakujący typ zwierzaka na koniec gry
Tylko nie to, żadnych kar i sztucznego wymuszania. :D
wajwa pisze: 08 lut 2023, 08:19 ale niech rzeczy które te gry wyróżniają , wspólna/odrębna pula kart/budynków , wyprawy , pozostaną na swoim miejscu 8)
No nie koniecznie, są gry gdzie pewne rzeczy same się cisną. Podobnie jest z Orleanem, też jest cała pula dostępnych budynków, a mimo to są gracze którzy wolą ją ograniczać. I oczywiście są zwolennicy jak i przeciwnicy.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
jozef.k
Posty: 67
Rejestracja: 06 kwie 2020, 16:46
Has thanked: 29 times
Been thanked: 15 times

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

Post autor: jozef.k »

Czy ktoś mógłby spojrzeć do swojego egzemplarza Kawerny odpowiedzieć mi czy w żetonach żniw jest 4 żniwa a 3 pytajniki czy może na odwrót 3 żniw, a 4 pytajniki
Cezary1916
Posty: 166
Rejestracja: 24 lis 2011, 15:19
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 9 times
Been thanked: 15 times

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

Post autor: Cezary1916 »

Obrazek
Obrazek
W moim egzemplarzu to tak wygląda.
dave8
Posty: 778
Rejestracja: 01 sty 2017, 16:51
Has thanked: 86 times
Been thanked: 106 times

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

Post autor: dave8 »

Na karcie jest miejsce na 3 znaczniki wejść powinny być 3
litk
Posty: 879
Rejestracja: 30 lip 2018, 14:14
Has thanked: 186 times
Been thanked: 131 times

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

Post autor: litk »

Dostał już ktoś Frantic Fiends?
Barbarzyńca
Posty: 890
Rejestracja: 29 sie 2022, 10:24
Has thanked: 521 times
Been thanked: 288 times

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

Post autor: Barbarzyńca »

Czy kolejne wydania Kawerny czymś się różnią w aspekcie mechanicznym?
Polo15
Posty: 132
Rejestracja: 04 maja 2011, 22:32
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 64 times
Been thanked: 51 times

Re: Caverna: The Cave Farmers / Kawerna: Rolnicy z Jaskiń (Uwe Rosenberg)

Post autor: Polo15 »

Na podstawie plików dostępnych na stronie wydawcy (https://lookout-spiele.de/en/games/cave ... -downloads) oraz świetnie przygotowanych graficznie tyłów planszetek przez innego użytkownika BGG (https://boardgamegeek.com/image/4636719 ... otten-folk, https://boardgamegeek.com/image/4636750 ... otten-folk) przygotowałem polską wersję dodatków promocyjnych (Halflings i Adventurers) do samodzielnego wydruku:
https://boardgamegeek.com/filepage/2681 ... omocyjnego
https://boardgamegeek.com/filepage/2680 ... omocyjnego
Terminologia w tłumaczeniu powinna być zgodna z ostatnim wydaniem Lacerty.
rdbeni0
Posty: 421
Rejestracja: 19 sty 2020, 00:06
Has thanked: 66 times
Been thanked: 72 times

Re: Kawerna: Rolnicy z Jaskiń / Caverna: The Cave Farmers (Uwe Rosenberg)

Post autor: rdbeni0 »

Po początkowym zachwycie (widać przy postach wcześniejszych)... pozbyłem się jednak Kawerny. Głównie dlatego, że:
- pudełko jest za duże
- Kawerna to dobra gra, ale na obecnym rynku jest zbyt mocna konkurencja i chcę zwolnić miejsce, sprawdzić coś innego
- jest zbyt podobna do Agricoli
- gra przeważnie sporo elementów niewykorzystanych jak się gra w 2-3 osoby (nawet 60-80% nigdy się nie wykorzystuje i leżą odłogiem)
- a także że wydaje mi się jednak słabo zbalansowana i są rzeczy znacznie lepsze/słabsze: prawdopodobnie jest tylko kilka strategii wygrywających, a reszta nie ma sensu - co powoduje, że po odkryciu tych strategii wiele elementów stanie się bezużytecznych na zawsze (to tylko opinia, może być błędna)
Black-Hut
Posty: 9
Rejestracja: 21 sie 2019, 17:31

Re: Kawerna: Rolnicy z Jaskiń / Caverna: The Cave Farmers (Uwe Rosenberg)

Post autor: Black-Hut »

Cześć, kupiłem używaną kawerna i brakuje mi karty handlarz rudą, mógłby ktoś podesłać mi skan żebym mógł sobie wydrukować?
Awatar użytkownika
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 5778
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1652 times
Been thanked: 1830 times

Re: Kawerna: Rolnicy z Jaskiń / Caverna: The Cave Farmers (Uwe Rosenberg)

Post autor: Mr_Fisq »

rdbeni0 pisze: 12 lis 2023, 13:19 - Kawerna to dobra gra, ale na obecnym rynku jest zbyt mocna konkurencja i chcę zwolnić miejsce, sprawdzić coś innego
Warto rzucić przykładami :)
Sprzedam: Porządki po majówce - nowości, obniżki (m.in.: Unsettled, Królestwa Północy, Cataphract, League of Dungeoneers)
Przygarnę: Zone Wars, Dropfleet Commander
Stephan
Posty: 202
Rejestracja: 27 lip 2011, 21:20
Has thanked: 84 times
Been thanked: 61 times

Re: Kawerna: Rolnicy z Jaskiń / Caverna: The Cave Farmers (Uwe Rosenberg)

Post autor: Stephan »

rdbeni0 pisze: 12 lis 2023, 13:19 - gra przeważnie sporo elementów niewykorzystanych jak się gra w 2-3 osoby (nawet 60-80% nigdy się nie wykorzystuje i leżą odłogiem)
- a także że wydaje mi się jednak słabo zbalansowana i są rzeczy znacznie lepsze/słabsze: prawdopodobnie jest tylko kilka strategii wygrywających, a reszta nie ma sensu - co powoduje, że po odkryciu tych strategii wiele elementów stanie się bezużytecznych na zawsze (to tylko opinia, może być błędna)
Po rozegraniu blisko dwóch setek partii online muszę potwierdzić powyższe obserwacje. Chociaż gra wydaje się być sandboxem z setkami możliwych dróg do zwycięstwa, zachęcać do kreatywności i kombinowania w sposobie ciułania punktów, to niestety okazuje się być łamigłówką iście szachową. Mamy kilka słusznych ścieżek (spośród których jedna - o czym zaraz - jest najsłuszniejsza), mamy niewielką pulę sensownych otwarć, których nieznajomość szybko mści się na początkującym graczu, mamy potwornie niezbalansowane ulepszenia i to do tego stopnia, że mimo słusznego stażu w Kawernie niektórych z nich nie widziałem w grze ANI RAZU (gdy inne z kolei wchodzą w 99% partii)!
Prosty przykład - mamy aż trzy zielone ulepszenia związane z osiołkami. Wydawać by się mogło, że zaimplementowanie ich w naszej jaskini pozwoli stworzyć całkiem ciekawy silniczek. Tymczasem nic bardziej mylnego - zanim (i o ile w ogóle) uda się je postawić, gra się skończy, a środki, które na to przeznaczyliśmy, okażą się totalnie zmarnowane. To ślepa uliczka!
Z drugiej strony są budynki, które zawsze wchodzą, a jeden z nich - Biuro - to pewna droga do zwycięstwa! Z moich obserwacji wynika, że przy doświadczonych graczach (tak powyżej 200elo) ten, który pierwszy "łapnął" owo ulepszeniu wygrywa niemal na sto procent. Jak coś takiego w ogóle przeszło testy?
Podejrzewam, że dużo zmienia dodatek - niestety ten nie jest dostępny online, zaś na żywo jeszcze nie miałem okazji go ograć. Dlatego podstawową Kawernę polecam tylko do grania w stałym składzie, z graczami o podobnym poziomie, lubiącymi naukę schematów i ich optymalizację. Kawerna to nie jest radosna piaskownica 😝
Awatar użytkownika
Veridiana
Posty: 3253
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 22 times
Been thanked: 85 times
Kontakt:

Re: Kawerna: Rolnicy z Jaskiń / Caverna: The Cave Farmers (Uwe Rosenberg)

Post autor: Veridiana »

Ostatnio wróciłam do grania w Kawernę, online i o ile gra naprawdę sprawia mi dużo frajdy, to wrażenie, że część budynków jest od czapy, nie zmieniło się. Tak samo jak przekonanie, że najpierw trzeba maksymalnie rozmnożyć krasnoludy, a dopiero potem zająć się innymi rzeczami. We wczorajszej partii 4-osobowej poszłam swoją utartą ścieżką (wpierw rozbudowa jaskini w izby i kopalnie z równoczesnym rozrodem) i pomimo złapania 3 żetonów żebrania wygrałam. Pod koniec gry nadgoniłam z brakującym inwentarzem, aby nie mieć ujemnych punktów, dodałam jeden budynek punktujący rubiny i starczyło. Gra faktycznie sprawia wrażenie potężnej, podczas gdy tak naprawdę opłaca się tylko kilka rzeczy. Co nie zmienia faktu, że ją lubię.
Podobne przemyślenia mam z Ucztą dla Odyna, w której nigdy nie używałam kart do czegoś innego jak tylko łapania punktów. Obie gry są zbyt taktyczne (taki urok worker placementu) i wbrew pozorom krótkie, żeby móc rozwinąć jakiś wieloskładnikowy silniczek.
P.S. Który budynek to Biuro? :D
Stephan
Posty: 202
Rejestracja: 27 lip 2011, 21:20
Has thanked: 84 times
Been thanked: 61 times

Re: Kawerna: Rolnicy z Jaskiń / Caverna: The Cave Farmers (Uwe Rosenberg)

Post autor: Stephan »

Biuro to ten zielony, który pozwala kłaść podwójne kafelki tak, by wystawały poza planszę (z bonusem 2 szt. złota).

Jest tani - tylko jeden kamień - przez co wchodzi bardzo wcześnie i finalnie sprawia, że jego właściciel może mieć dwukrotnie większą jaskinię. Jak wielki jest to handicap, nawet nie muszę mówić. Powiem tylko, że kiedy któryś ze współgraczy buduje Biuro, czuję się jak ten kibol na ustawce, gdy widzi, że ten łysy z przeciwnej ekipy wyjmuje "sprzęt". 😉
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2854
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 425 times
Been thanked: 671 times

Re: Kawerna: Rolnicy z Jaskiń / Caverna: The Cave Farmers (Uwe Rosenberg)

Post autor: bogas »

Veridiana pisze: 22 gru 2024, 09:39 Podobne przemyślenia mam z Ucztą dla Odyna, w której nigdy nie używałam kart do czegoś innego jak tylko łapania punktów.
Miałem dokładnie tak samo, aż trafiłem tu na forum na zestawienie kart, które warto wywalić bo są z czapy. Teraz karty mają sens. Niestety część budynków w Kawernie sensu nie ma.
Veridiana pisze: 22 gru 2024, 09:39 Obie gry są zbyt taktyczne (taki urok worker placementu) i wbrew pozorom krótkie, żeby móc rozwinąć jakiś wieloskładnikowy silniczek.
Kawerna wg mnie jest bardziej taktyczna (trzeba zmieniać plany jak nam budynku podbierają), ale Uczta już wg mnie więcej ma strategii niż taktyki. Tak 30% taktyki, 60% strategii i 10% farta w rzucaniu kośćmi :wink:
Karol Madaj
Posty: 669
Rejestracja: 28 sty 2010, 15:41
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 113 times
Been thanked: 59 times

Re: Kawerna: Rolnicy z Jaskiń / Caverna: The Cave Farmers (Uwe Rosenberg)

Post autor: Karol Madaj »

Nie wiem czy ktoś próbował Kawernę solo przeciw automie?

https://boardgamegeek.com/filepage/2376 ... -player-in

chociaż, jako zagorzały agricolowiec, przez lata ignorowalem Kawernę, to teraz wyłącznie do grania solo bardzo ja polecam. Vondhar ma trzy poziomy trudności i opiera się to wszytko na odrzuceniu na stracie połowy kafli a z reszty wybiera się po jednym z kategorii i rywalizuje o nie z automą. Fajny prosty zabieg, który ogromnie zwiększa regrywalność solo, zmniejsza potrzebne miejsce i wyklucza strategie wygrywające. Tryb solo BYOS z instrukcji nie przekonuje mnie, ale ze względu na Vondhara warto zrobić miejsce na to pudło obok Nusfjord, małej Kawerny z dodatkiem II era czy Loyanga :D
ODPOWIEDZ