Ark Nova (Mathias Wigge)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
miker
Posty: 696
Rejestracja: 03 maja 2019, 16:55
Has thanked: 535 times
Been thanked: 423 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: miker »

staniach21 pisze: 03 maja 2023, 23:06 Mam nadzieje, że to literówka i chodziło ci o 2 bilety :p Bo jak gracie, że dostajesz 2 punkty ochrony to nie dziwne, że mapa jest OP heh, ale raczej błąd tu na forum, bo na planszetce jest narysowany bilet, więc ciężko byłoby się pomylić. Moja ulubiona to ta dająca +2 capacity, a najbardziej satysfakcjonująca ta pozwalająca na zakrywanie pól wokół wody dające pieniądze :D
Tak, tak. 2 punkty atrakcyjności, co dawało jej przyspieszenie na torze atrakcyjności, a sponsor przyspieszenie na torze ochrony przyrody... I dwa słonie… Jak ja się pytam to możliwe? Jak??
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1595
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 725 times
Been thanked: 1078 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: ave.crux »

vnzk pisze: 03 maja 2023, 14:32
Spoiler:
Jak dla mnie, zapowiada się świetny dodatek. Nie tylko pozwoli szybciej mielić talię, doda asymetrii między graczami w samych kartach akcji, to jeszcze wprowadzi dodatkowe, nieskomplikowane mechaniki (silniczek z raf) :)
Oglądam ten dodatek i jakoś niespecjalnie mam na niego ochotę. Mam jakieś dziwne uczucie, że komplikuje coś co jest aktualnie w podstawce dobrze zszyte. Jedyne co bym przytulił to dodatkowe karty punktacji końcowej, ochrony przyrody, sponsorów i kafle uniwersytetów. Też martwię sie, że dodatkowe kafle wybiegów spowodują, że nie zmieści mi się to wszystko do pudła z podstawki.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4518
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1671 times
Been thanked: 2096 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

Ark Nova dostępna na BGA, na razie w wersji alpha.
Awatar użytkownika
JollyRoger90
Posty: 474
Rejestracja: 28 lut 2020, 20:33
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 843 times
Been thanked: 200 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: JollyRoger90 »

PytonZCatanu pisze: 04 maja 2023, 09:47 Ark Nova dostępna na BGA, na razie w wersji alpha.
jak to namierzyć na BGA? Na forum BGA nie mogę znaleźć :(

Będę wdzięczny za pomoc
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4518
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1671 times
Been thanked: 2096 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

JollyRoger90 pisze: 04 maja 2023, 09:57
PytonZCatanu pisze: 04 maja 2023, 09:47 Ark Nova dostępna na BGA, na razie w wersji alpha.
jak to namierzyć na BGA? Na forum BGA nie mogę znaleźć :(

Będę wdzięczny za pomoc

Obrazek


Jacek Gmoch do usług 🙂
Awatar użytkownika
JollyRoger90
Posty: 474
Rejestracja: 28 lut 2020, 20:33
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 843 times
Been thanked: 200 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: JollyRoger90 »

Spoiler:
Niestety u mnie w tym miejscu wyświetla się tylko Point Salad w wersji alpha

ale dziękuję za pomoc :)
Ostatnio zmieniony 04 maja 2023, 10:54 przez Curiosity, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: cytowanie
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4518
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1671 times
Been thanked: 2096 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

Trzeba przewinąć w prawo. W Alpha jest wiele gier.
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1046
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 615 times
Been thanked: 757 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Abizaas »

Niestety nie każdy ma dostęp do gier w wersji alpha. Trzeba się zgłosić, do tego jest lista wymagań które trzeba spełnić. Więcej info w linku poniżej:
https://boardgamearena.com/forum/viewto ... 40&t=15392

You must have played more than 50 different games.

You must have played more than 750 games in total.

You must have a seniority of at least 5 months on Board Game Arena.

You must speak English and have indicated it in your language preferences.

Your reputation on BGA must be absolutely perfect.

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4518
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1671 times
Been thanked: 2096 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

Nie grałem jeszcze na nowych mapach (tych które można było dokupić oddzielnie). Oczywiście, kiedyś sobie solo pyknę, ale w czwartek szykuje mi się partia na 4 osoby i pytanie do tych którzy grali o balans.

Swobodnie dołączyć nowe mapy do puli, czy nie dołączać bo są OP lub wręcz przeciwnie, są znacząco trudniejsze?
miker pisze: 03 maja 2023, 22:37.

Mapy oficjalne:
Mapa A - gier (wygranych/wszystkich) 3/8 - 37% wygranych - najlepszy wynik: 16 pkt
Mapa 0 - gier (wygranych/wszystkich) 3/4 - 75% wygranych - najlepszy wynik: 45 pkt
Mapa 1 - gier (wygranych/wszystkich) 7/8 - 87% wygranych - najlepszy wynik: 43 pkt
Mapa 2 - gier (wygranych/wszystkich) 3/9 - 33% wygranych - najlepszy wynik: 40 pkt
Mapa 3 - gier (wygranych/wszystkich) 10/20 - 50% wygranych - najlepszy wynik: 35 pkt
Mapa 4 - gier (wygranych/wszystkich) 1/2 - 50% wygranych - najlepszy wynik: 30 pkt
Mapa 5 - gier (wygranych/wszystkich) 2/4 - 50% wygranych - najlepszy wynik: 27 pkt
Mapa 6 - gier (wygranych/wszystkich) 5/13 - 38% wygranych - najlepszy wynik: 31 pkt
Mapa 7 - gier (wygranych/wszystkich) 1/1 - 100% wygranych - najlepszy wynik: 14 pkt
Mapa 8 - gier (wygranych/wszystkich) 1/3 - 33% wygranych - najlepszy wynik: 23 pkt
Mapa 9 - gier (wygranych/wszystkich) 3/6 - 50% wygranych - najlepszy wynik: 35 pkt
Mapa 10 - gier (wygranych/wszystkich) 12/23 - 52% wygranych - najlepszy wynik: 57 pkt

Numery mi nic nie mówią - czy w tym zestawieniu są te dodatkowe mapy? 🙂
Awatar użytkownika
miker
Posty: 696
Rejestracja: 03 maja 2019, 16:55
Has thanked: 535 times
Been thanked: 423 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: miker »

PytonZCatanu pisze: 08 maja 2023, 10:12 Numery mi nic nie mówią - czy w tym zestawieniu są te dodatkowe mapy? 🙂
Mapy 9 i 10 pochodzą z Map Pack 1 (oficjalny dodatek). Czy są OP? Chyba nie, choć mapa 10 jest mocna i trzeba na nią uważać, bo zależnie od kart projektów ochrony przyrody i wystawki, może pomóc zrealizować projekt dość szybko. Ale nie uważam, żeby należało ją izolować do rozgrywki. Ja osobiście uważam, że najbardziej OP jest mapa numer 1.
Ostatnio zmieniony 08 maja 2023, 11:14 przez Curiosity, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: cytowanie
Awatar użytkownika
vnzk
Posty: 489
Rejestracja: 10 cze 2018, 11:39
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 252 times
Been thanked: 441 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: vnzk »

Dhel pisze: 30 sty 2023, 16:07 Polecam tą stronkę pod bota, ruch nim to 3 sekundy:

https://brdgm.me/ark-nova/#/
Również polecam! Szczególnie, że od kilku dni jest również wersja polska.

Wczoraj zagrałem właśnie ten wariant (dla wyjaśnienia - jest to fanowski wariant ARNO zaimplementowany na stronie, żeby nie trzeba było drukować kart ani rzucać kością). To była moja pierwsza rozgrywka solo w Ark Novę i bawiłem się świetnie (a nie jestem solo graczem)! Bot jest naprawdę szybki w obsłudze a odczucia miałem jak przy grze z żywym przeciwnikiem. Zastanawiałem się, czy już wesprzeć projekt (bo przeciwnik ma trzech pracowników, więc może zająć mi miejsce), czy jeśli teraz dobiorę karty ponad nadmiar to czy on nie wywoła przerwy, czy odwlec zakończenie gry, żeby wycisnąć dodatkowe punkty?

Można wybrać jeden z sześciu poziomów trudności - ja grałem na 3/6, na koncie miałem wcześniej 5 partii. Na początku bot mi odjeżdżał na obu ścieżkach, w połowie gry udało się podgonić a końcówka była na ostrzu noża. Skończyło się 21:12 na moją korzyść.

Jeśli ktoś ma niedobór AN, polecam spróbować :). Minusem jest to, że i tak potrzebujemy nieco miejsca przed sobą (bot też ma planszetkę, choć nie buduje zoo, zbiera jedynie karty zwierząt, ochrony przyrody i kafelki kontynentów/uniwersytetów).
Awatar użytkownika
rand
Posty: 485
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:07
Lokalizacja: Gdańsk Zaspa
Has thanked: 114 times
Been thanked: 85 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: rand »

Na BGA w sekcji gry BETA, pojawiła się Ark Nova, kto ma ochotę może przetestować.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4518
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1671 times
Been thanked: 2096 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

Kilka spostrzeżeń po dzisiejszej partii w Ark Nova:

1. Pierwszy raz zdarzył się remis punktowy, a że nie lubię tiebreakerów..... 🙂

2. Na prośbę graczy zagraliśmy z negatywnymi efektami. Tym razem partia ułożyła się tak, że to ja wlepiałem je 3 razy innym graczom. I wiecie co? Naprawdę nie czułem z tego satysfakcji, a w 2 przypadkach wręcz wolałbym dostać efekt solo (bardzo brakowało mi Xów). Zachęcam - grajcie bez efektów negatywnej interakcji. Ani to nie jest klimatyczne, ani mechanicznie też nie pasuje.

3. Udało mi się na rękę dobrać połączenie: cel końcowy na małe zwierzęta + sponsor pozwalający dobierać małe zwierzęta + od 1 breaka wziąłem dochód "darmowy wybieg wielkości 2". Fajnie to śmigało. Miałem jeszcze sponsora, który dawał premie pkt do małych zwierząt (i zakaz tych dużych), ale musiałem go zrzucić.

Ark Nova to bardzo fajna gra! 🙂
staniach21
Posty: 547
Rejestracja: 06 mar 2020, 08:43
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 209 times
Been thanked: 165 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: staniach21 »

Pograłem w implementacje na BGA i uważam, że jest zrobiona perfekcyjnie. Multum opcji, żeby poprawić UX dodatkowo jest nawet opcja wyłączenia zdjęć węży 0_0 Widać, że ktoś nad tym posiedział. To co lubię w takich implementacjach to kontrola zasad, która jednocześnie mnie przeraża uświadamiając, że zawsze coś się fizycznie gra źle i pytanie w ilu grach mam podobnego rodzaju fak#up. Implementacja Ark Novy pozwoliła mi zwrócić uwagę na zasadę, że przy przenoszeniu do specjalnych zagród liczy się nie tylko rozmiar, ale i ikony wody/kamienia. Próbowałem przenieść sępa, który wymagał kamieni, a specjalny wybieg ptaków dałem gdzieś na środku mapy i jakie było moje zdziwienie, że gra nie pozwala mi tego zrobić. Dodam, że tak tak wiem jest w instrukcji, ale jak ogrywasz kilkanaście cięższych gier, to jednak potrafisz po czasie zapomnieć jakiś mniejszych / większych wyjątków. Mogłoby to być zaznaczone jakoś na karcie
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4518
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1671 times
Been thanked: 2096 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

Ale mnie uprzedziłeś !

Miałem dziś napisać swoją recenzję implementacji na BGA.

Sama implementacja jest zrobiona na piątkę! Można grać nawet na telefonie. Dużo opcji, aby dostosować wygląd pod siebie. Wszędzie można wyświetlić podpowiedzi, na kartach czy ikonach. Można cofnąć ruch przed zatwierdzeniem. Można wybierać sekwencję tego, co się dzieje w naszej turze (jeśli mamy jakiś wybór). Żadnych błędów itp. Naprawdę 5.

Pograłem kilka partii i uświadomiłem sobie, że to jest naprawdę złożona gra. W mojej klasyfikacji gier do grania online (chodzi o granie turowe, rozłożone w czasie) jest gdzieś po środku. Nie grało mi się tak trudno, jak np. w mój ulubiony Projekt Gaja (gdzie turowo gram 2 ligi gorzej niż na żywo), ale to nie jest też gra do łatwego ogarnięcia (jak np. Podwodne Miasta czy Zamki Burgundii, które uważam za wzory gier do grania turowego). Dość łatwo o fakap, zapomnienie drobnej reguły która za 2 tury rozwali nam jakiś plan.

Generalnie grajcie! Tradycyjnie może jakaś liga Ark Nova się zbuduje? :)

Oczywiście, od razu wrzucili do premium.
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8745
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2655 times
Been thanked: 2334 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Curiosity »

Zagrałem wczoraj pierwszy raz w 4 osoby (3 świeżaków, czwarta osoba, która nam tłumaczyła zasady, była po 2-3 rozgrywkach). Razem z tłumaczeniem zasad, zeszło nam około 4,5-5 godzin. Masakra. Ta gra tak ma, czy to kwestia "pierwszej rozgrywki"? Na BGG polecają grać w 2-3 osoby, co Wy na to?
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4518
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1671 times
Been thanked: 2096 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

Curiosity pisze: 24 maja 2023, 12:00 Zagrałem wczoraj pierwszy raz w 4 osoby (3 świeżaków, czwarta osoba, która nam tłumaczyła zasady, była po 2-3 rozgrywkach). Razem z tłumaczeniem zasad, zeszło nam około 4,5-5 godzin. Masakra. Ta gra tak ma, czy to kwestia "pierwszej rozgrywki"? Na BGG polecają grać w 2-3 osoby, co Wy na to?
Z dość dużego doświadczenia powiem tak:

Sama gra to 45 min na gracza. Na 4 osoby grałem wielokrotnie i zawsze to było ok 3h +/-10%. Jak można się domyślić, na 3 osoby będzie to 2:00-2:15 więc chyba całkiem przyjemnie.

Tłumaczenie trudno powiedzieć. To bardzo złożona gra, ALE też ma bardzo dużo zapożyczeń z wielu klasyków. Jeśli ktoś gra dużo w eurasy, załapie system dużo szybciej.
Awatar użytkownika
arturmarek
Posty: 1478
Rejestracja: 31 paź 2017, 08:05
Has thanked: 256 times
Been thanked: 716 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: arturmarek »

Wg. mnie ta gra w kwestii przyswajalności jest po prostu niedopracowana. Ciekawy jest szkielet tej gry, ale moim zdaniem te wszystkie mechaniki łączą się trochę na ślinie i trytytkach. Porównując do Terraformacji Marsa, uważam, że w Terraformacji mam podobną głębie decyzyjności przy znacznie niższym progu wejścia.
1. Działania kart są opisane i przedstawione na ikonach - to jest dla mnie ogromna różnica, bo już w połowie pierwszej rozgrywki nie muszę czytać opisu na większości kart, bo jak widzę domek na brązowym tle to wiem, że mam sobie dodać produkcję stali. W AN musiałbym się nauczyć na pamięć co robi, która karta.
2. Działania niektórych kart (szczególnie sposorów) są bardzo skomplikowane w Ark Nova, w terraformacji zdarzają się takie karty tylko w promo packach (nie grałem w fanowskie rozszerzenia).
3. Warunek końca pokolenia/tury jest łatwiejszy w TM.
4. W AN jest znacznie więcej obsługi i mikrozasad.

Oczywiście nie twierdzę tutaj, że obiektywnie Terraformacja to lepsza gra. Każdy kto zagrał w obie niech sobie sam powie w co woli grać. Jednak w kwestii UX/UI moim zdaniem AN jest obiektywnie słaba.

Ostatnio nawet gdzieś na tym forum napisałem podobną opinię o grach Lacerdy (na podstawie On Mars i Lisboa). Te gry są bardzo dobre, ale za dużo energii poświęcam na myślenie o regułach i obsłudze w stosunku do myślenia o strategii i optymalnym ruchu. To też wynika z tego, że lubię grać szybko, a moja żona, z którą przeważnie gram w cięższe tytuły - bardzo szybko. W AN często łapiemy się na tym, że wzięliśmy uniwersytet, ale nie położyliśmy chłopka, że wzięliśmy karty, ale nie przesunęliśmy kawy, że zapomnieliśmy odpalić jakiejś pasywki sponsora itd. (w On Mars, to już w ogóle nie mówię, co druga runda z pomyłką). I to nawet nie są pomyłki wynikające z mikrozasad, które nam umknęły (jak przykład skał koło terrarium), bo jeśli by mnie ktoś spytał, to bym wiedział, że trzeba przesunąć kawę przy pobraniu kart. Po prostu grając szybko może to umknąć.
Awatar użytkownika
Apos
Posty: 976
Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 352 times
Been thanked: 756 times
Kontakt:

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Apos »

Curiosity pisze: 24 maja 2023, 12:00 Zagrałem wczoraj pierwszy raz w 4 osoby (3 świeżaków, czwarta osoba, która nam tłumaczyła zasady, była po 2-3 rozgrywkach). Razem z tłumaczeniem zasad, zeszło nam około 4,5-5 godzin. Masakra. Ta gra tak ma, czy to kwestia "pierwszej rozgrywki"? Na BGG polecają grać w 2-3 osoby, co Wy na to?
W każdej rozgrywce na więcej osób tak to wygląda. Z jednej strony, zasady, wyjątki, częste sięganie do jednej z kilku instrukcji. Z drugiej, powolny flow, duży downtime przy 4 graczach oraz brak interakcji. Gra jest chwalona na solo albo do gry w dwie osoby, bo kolejni gracze nic nie wnoszą do rozgrywki. Na naszych spotkaniach, gdzie zawsze mamy pełen komplet graczy, rozgrywka w Ark Nova, wyglądała tak, że każdy sobie rzepkę skrobie, aby po 4-5 godzinach gry, porównać wyniki. Nie tego szukamy na spotkaniach planszówkowych. Gra została negatywnie u nas odebrana i chętniej sięgniemy po Carnegie, Diune Imperium, Pax Pamira i inne - nie tylko czuć że gramy wtedy z przyjaciółmi, zwracamy uwagę na poczynania pozostałych graczy, to rozgrywka pełna emocji trwa 2h (a nie 5h).

Ark Nova, do grania przy stole, w pełnym składzie to dla mnie takie 3 albo 4 w/g oceny BGG - jest wiele ciekawszych i sprytniejszych euro. Do pykania turowego przez BGA, gdzie nie mam i tak kontaktu z innymi graczami, Ark Nova jest takim 6/10.
Ostatnio zmieniony 24 maja 2023, 15:26 przez Apos, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4106
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2640 times
Been thanked: 2553 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: Gizmoo »

Curiosity pisze: 24 maja 2023, 12:00 Ta gra tak ma, czy to kwestia "pierwszej rozgrywki"? Na BGG polecają grać w 2-3 osoby, co Wy na to?
Najczęściej gram w AN z rodzicami we trójkę, mamy już blisko 20 rozegranych partii i rozgrywka zajmuje nam obecnie około 2.5 godziny. (Czasami tak z 15 minut krócej, jak nam się nie chce grać na asymetrycznych planszetkach). Przy większym ograniu rushuje się jak najszybciej koniec gry, szczególnie - jeżeli na początku ktoś sprawnie ucieknie z punktami. Przy czym trzeba wziąć pod uwagę to, że asymetryczne planszetki są "trudniejsze" od podstawowych, na których dużo łatwiej o punkty. I tak - na początku rozgrywka we trójkę zajmowała nam trochę powyżej trzech godzin. Obecnie potrafimy szybko rozegrać partyjkę i zdecydowanie w tej grze jest to kwestia doświadczenia.
arturmarek pisze: 24 maja 2023, 13:38 Porównując do Terraformacji Marsa, uważam, że w Terraformacji mam podobną głębie decyzyjności przy znacznie niższym progu wejścia.
Zdecydowanie TM dużo łatwiej nauczyć i już po drugiej partii można grać sprawnie. Uwielbiam obydwie, ale Terraformację stawiam jednak dużo wyżej. Interakcja na wspólnej planszy i wyścig po nagrody jest super. W Terkę zagram zawsze. Na Ark Novę muszę mieć nastrój. Obecnie zresztą jestem nią nieco zmęczony i czekam na dodatek, który mam nadzieję pogłębi grę, a nie doda więcej tego samego. :wink:
Awatar użytkownika
miker
Posty: 696
Rejestracja: 03 maja 2019, 16:55
Has thanked: 535 times
Been thanked: 423 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: miker »

Curiosity pisze: 24 maja 2023, 12:00 Zagrałem wczoraj pierwszy raz w 4 osoby (3 świeżaków, czwarta osoba, która nam tłumaczyła zasady, była po 2-3 rozgrywkach). Razem z tłumaczeniem zasad, zeszło nam około 4,5-5 godzin. Masakra. Ta gra tak ma, czy to kwestia "pierwszej rozgrywki"? Na BGG polecają grać w 2-3 osoby, co Wy na to?
Nie grałem na 3 czy 4 osoby. Ale po 56 grach na 2 osoby, mogę powiedzieć, że gra zajmuje nam (od około 20 rozgrywek) jakieś 50-70 minut maksimum.
Generalnie Ark Nova jest oceniona najlepiej na 2 osoby. Myślę, że wiele zależy od "zamulaczy", którzy "grają o złote majtki" ;)
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4518
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1671 times
Been thanked: 2096 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: PytonZCatanu »

Ark Nova nie jest gra do popykania, tutaj trzeba się zastanowić.
Awatar użytkownika
miker
Posty: 696
Rejestracja: 03 maja 2019, 16:55
Has thanked: 535 times
Been thanked: 423 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: miker »

PytonZCatanu pisze: 24 maja 2023, 15:21 Ark Nova nie jest gra do popykania, tutaj trzeba się zastanowić.
Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby analizować szybko i robić to w czasie tury innego gracza / innych graczy.
Nie dałbym rady grać z ludźmi, którzy przez 5 minut będą się zastanawiać, czy wziąć zoo partnerskie, czy jednak uniwersytet. Bo często ich plany i tak spełzną na panewce, ze względu na wymuszoną na początku przerwę.
sasquach
Posty: 1832
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 934 times
Been thanked: 587 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: sasquach »

Dla przypomnienia to Terraformacja ma karty wymagające kładzenia żetonów zwierząt czy mikrobów których nie ma jako osobnych komponentów i nie wraz widziałem jak ludzie nie wiedzieli o co chodzi. Stawianie TM jako przykładu dobrego UX to jakiś smutny żart.
arturmarek pisze: 24 maja 2023, 13:383. Warunek końca pokolenia/tury jest łatwiejszy w TM.
Po pierwsze to w AN przerwa nie jest klasycznym końcem rundy, więc nic dziwnego, że ludziom trudniej załapać o co chodzi. Za to tworzy to fajna pole do decyzji i interakcji. Większe możliwości kosztem trudniejszych zasad, klasyczne coś kosztem czegoś.
arturmarek pisze: 24 maja 2023, 13:38 W AN często łapiemy się na tym, że wzięliśmy uniwersytet, ale nie położyliśmy chłopka, że wzięliśmy karty, ale nie przesunęliśmy kawy, że zapomnieliśmy odpalić jakiejś pasywki sponsora itd. (w On Mars, to już w ogóle nie mówię, co druga runda z pomyłką). I to nawet nie są pomyłki wynikające z mikrozasad, które nam umknęły (jak przykład skał koło terrarium), bo jeśli by mnie ktoś spytał, to bym wiedział, że trzeba przesunąć kawę przy pobraniu kart. Po prostu grając szybko może to umknąć.
Ale na tej samej zasadzie w TM można zapomnieć uwzględnić współczynnika terraformacji przy produkcji (w końcu cała reszta produkcji jest oznaczana na planszetkach graczy). Albo można postawić dwa miasta obok siebie, czy zagrać kartę nie spełniającą warunków. Po prostu czym trudniejsza gra tym trzeba grać uważnie. Jeśli chcecie grać szybko i wybieracie trudniejsze tytułu to pretensje powinniście mieć sami do siebie.


I nie to, że Ark Nova nie jest bez wad, ale przynajmniej niektóre powyższe przykłady są wg. mnie chybione. Natomiast zgodzę się, że TM pewnie znacie lepiej i pasuje do waszego sposobu grania. Ale to nie znaczy, że "AN jest obiektywnie słaba".
Awatar użytkownika
arturmarek
Posty: 1478
Rejestracja: 31 paź 2017, 08:05
Has thanked: 256 times
Been thanked: 716 times

Re: Ark Nova (Mathias Wigge)

Post autor: arturmarek »

arturmarek pisze: 24 maja 2023, 13:38 Oczywiście nie twierdzę tutaj, że obiektywnie Terraformacja to lepsza gra. Każdy kto zagrał w obie niech sobie sam powie w co woli grać. Jednak w kwestii UX/UI moim zdaniem AN jest obiektywnie słaba.
Genialnie wyrwany kawałek zdania z kontekstu :D
sasquach pisze: 24 maja 2023, 15:33 I nie to, że Ark Nova nie jest bez wad, ale przynajmniej niektóre powyższe przykłady są wg. mnie chybione. Natomiast zgodzę się, że TM pewnie znacie lepiej i pasuje do waszego sposobu grania. Ale to nie znaczy, że "AN jest obiektywnie słaba".
sasquach pisze: 24 maja 2023, 15:33 Ale na tej samej zasadzie w TM można zapomnieć uwzględnić współczynnika terraformacji przy produkcji (w końcu cała reszta produkcji jest oznaczana na planszetkach graczy). Albo można postawić dwa miasta obok siebie, czy zagrać kartę nie spełniającą warunków. Po prostu czym trudniejsza gra tym trzeba grać uważnie. Jeśli chcecie grać szybko i wybieracie trudniejsze tytułu to pretensje powinniście mieć sami do siebie.
Oczywiście, że piszę o swoich doświadczeniach. Może inni gracze nie zapominają o żadnych regułach w AN, a zapominają o dochodzie ze współczynnika terraformacji. W drugim zdaniu jednak nie wprost stwierdzasz, że Ark Nova jest grą trudniejszą. Wg. mnie ta "trudność" nie daje mi dużo przestrzeni decyzyjnej.

Ale tak jak napisałem wyżej, nie staram się udowadniać wyższości Terraformacji nad Ark Nova, po prostu na tym przykładzie najłatwiej mi było pokazać problem z przystępnością. Chociaż w sumie nie powinienem pisać o "problemie", uwielbiane gry Lacerdy mają ten sam "problem".
ODPOWIEDZ