Przerwę na moment dyskusję o dodatkach, żeby przedstawić analizę (którą powinienem zrobić 5 lat temu
).
Początkowa talia składa się z 8 kart - Marynarza, 3 Globtroterów i 4 Turystek. 4 karty z 8 można wylosować na 70 sposobów ale tylko 8 różnych:
- MGGG i TTTT można wylosować tylko na jeden sposób czyli jest 1,4% szans na każdy z tych układów
- MTTT i GGGT można wylosować na 4 sposoby czyli jest 5,7% szans na każdy z tych układów
- MGGT i GTTT można wylosować na 12 sposobów czyli jest 17,1% szans na każdy z tych układów
- MGTT i GGTT można wylosować na 18 sposobów czyli jest 25,7% szans na każdy z tych układów
Oczywiście już po drugiej kolejce talia gracza może się zmienić ale chciałbym pokazać, co się może stać w pierwszych dwóch kolejkach, a konkretnie jakie są szanse na dojście w drugim ruchu do czerwonego pola na pierwszym segmencie.
Okazuje się, że na stronie A gracze, startujący z pól 1, 2 i 3 mają na to ponad 90% szans. Tylko wylosowanie w pierwszym ruchu zestawu MTTT albo TTTT (a dla gracza, startującego z pola 1 także mało prawdopodobnego układ MGGG) nie daje możliwości dojścia w drugim ruchu do czerwonego pola (zakładam, że inni gracze nie blokują dojścia do niego). Dużo gorzej wygląda to dla gracza, startującego z pozycji 4, który szanse na dojście w drugim ruchu do czerwonego pola ma 5 razy mniejsze - tylko układy MGGT i MGGG w pierwszym ruchu dają mu taką możliwość.
Zupełnie inaczej wygląda sytuacja na stronie B. Tu gracze, startujący z pól 2, 3 i 4 mają przeszło 3/4 szans na dojście w drugim ruchu do czerwonego pola (tylko wylosowanie w pierwszym ruchu układów MTTT, TTTT i GTTT na to nie pozwala). W gorszej sytuacji jest gracz, startujący z pola 1, bo tylko w połowie przypadków może w drugim ruchu dojść do czerwonego pola. A to dlatego, że tylko jemu nie pozwala na to wylosowanie w pierwszej kolejce układu MGTT.