Caylus - modyfikacja zasad bramy
Caylus - modyfikacja zasad bramy
Siewka!
Mam pewien pomysl. Nie koniecznie sie sprawdzi (nie mialem jeszcze okazji przetestowac) ale mysle ze warto sprobowac (dzis/jutro wieczor beta testy).. Tak wiec mod dotyczy bramy. Nikt jej raczej nie uzywa, albo jest jakas gafa w zasadach, albo nikt ze znanych mi graczy ich nie zrozumial.
Chodzi o to ze brama ma przenosic chlopa ktory na niej stoi na dowolne puste pole za darmo (juz zaplacil za postawienie go na bramie:!:). Wydaje sie to srednio oplacalne kiedy wiekszosc pol jest zajmowana zanim wszystkie pasy poleca.
Tak wiec modyfikacja polega na tym by to brama zamieniala sie w dowolne puste pole. Niezaleznie czy jest aktywne czy nie (czy nie jest blokowane przez Provosta znajdujacego sie przed nim) Takie pola zawsze sie znajda, a postawienie na bramie (zakladajac ze przyjmiemy modyfikacje ze to pole do chlopa przychodzi a nie chlop do pola) dodatkowo daje nam mozliwosc ruchu przed wszystkimi innymi przy rozliczeniu, tak wiec np dodatkowe surowce do budowy...albo kaska...
co sadzicie? mam nadzieje ze zaraz nie wysypie sie 1000 postow ze jednak zle dzialanie bramy zrozumialem :P
Mam pewien pomysl. Nie koniecznie sie sprawdzi (nie mialem jeszcze okazji przetestowac) ale mysle ze warto sprobowac (dzis/jutro wieczor beta testy).. Tak wiec mod dotyczy bramy. Nikt jej raczej nie uzywa, albo jest jakas gafa w zasadach, albo nikt ze znanych mi graczy ich nie zrozumial.
Chodzi o to ze brama ma przenosic chlopa ktory na niej stoi na dowolne puste pole za darmo (juz zaplacil za postawienie go na bramie:!:). Wydaje sie to srednio oplacalne kiedy wiekszosc pol jest zajmowana zanim wszystkie pasy poleca.
Tak wiec modyfikacja polega na tym by to brama zamieniala sie w dowolne puste pole. Niezaleznie czy jest aktywne czy nie (czy nie jest blokowane przez Provosta znajdujacego sie przed nim) Takie pola zawsze sie znajda, a postawienie na bramie (zakladajac ze przyjmiemy modyfikacje ze to pole do chlopa przychodzi a nie chlop do pola) dodatkowo daje nam mozliwosc ruchu przed wszystkimi innymi przy rozliczeniu, tak wiec np dodatkowe surowce do budowy...albo kaska...
co sadzicie? mam nadzieje ze zaraz nie wysypie sie 1000 postow ze jednak zle dzialanie bramy zrozumialem :P
---
jashiu^ Servus diabolicus Dei
jashiu^ Servus diabolicus Dei
- Nataniel
- Administrator
- Posty: 5293
- Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
- Lokalizacja: Gdańsk Osowa
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
Wg mnie w ten sposob pierwszy gracz bedzie stawial od razu na bramie - na przyklad po to, by zdobyc zloto z kopalni juz na poczatku gry.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Dudman, a przybliż w jakich sytuacjach jest wykorzystywana?
Gdyby na przykład brama miała takie znaczenie, że od razu można przenieść workera do budynku i aktywować go to wtedy widziałbym dwie możliwości jej wykorzystywania:
-Wskoczyć na budynek, który mógłby zostać zdeaktywowany przez burmistrza. Dlatego, że najpierw jest faza budynków specjalnych, a dopiero później faza przesuwania burmistrza. Tym samym gracz się zabezpiecza przez złośliwością innych graczy.
-gdy chcemy wykonać coś przed naszym pierwszym budynkiem za mostem. Zarobić kasę lub towary.
Ale takiego czegoś brama nie daje. I jej przydatność jest niewielka. Ale nie grałem jeszcze na więcej niż 2 osoby, więc może jeszcze tego nie zauważyłem. Oświeć nas Dudman
Gdyby na przykład brama miała takie znaczenie, że od razu można przenieść workera do budynku i aktywować go to wtedy widziałbym dwie możliwości jej wykorzystywania:
-Wskoczyć na budynek, który mógłby zostać zdeaktywowany przez burmistrza. Dlatego, że najpierw jest faza budynków specjalnych, a dopiero później faza przesuwania burmistrza. Tym samym gracz się zabezpiecza przez złośliwością innych graczy.
-gdy chcemy wykonać coś przed naszym pierwszym budynkiem za mostem. Zarobić kasę lub towary.
Ale takiego czegoś brama nie daje. I jej przydatność jest niewielka. Ale nie grałem jeszcze na więcej niż 2 osoby, więc może jeszcze tego nie zauważyłem. Oświeć nas Dudman
- Markus
- Posty: 2470
- Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 578 times
- Been thanked: 279 times
jeden pomysł z BBG : jesli jesteśmy pierwszymi w kolejności a chcemy być jako ostatni przy budowie zamku ( czyli być może mieć decydujący głos kto najwięcej wybuduje ) to najpierw wstawiamy robotnika na bramę ( nie wstawiamy nic do zamku ) , podczas aktywacji bramy przeskakujemy robotnikiem do zamku i ustawiamy się na końcu kolejki budowania / więc jeśli przyjdzie nasza kolej budowy to widzimy kto ile wybudował i czy mamy szansę zbudować więcej a w konsekwencji zdobyć favor /
pokręcone to troche i wydaje mi się wymyślone na siłę , sam w praktyce tego nie sprawdzałem
pokręcone to troche i wydaje mi się wymyślone na siłę , sam w praktyce tego nie sprawdzałem
Na przyklad sytuacja gdy chcemy polozyc budowniczego na budynku za provostem; kladziemy na brame i kladziemy na merchant's guild. Teraz mozemy jeszcze zakombinowac tak zeby jako ostatni gracz ruszac provostem za kase i mamy niemal pewny sukces.
A gdy pozostali gracze sie wycwania i beda klasc robotnikow na tych dalszych budynkach, wtedy mamy ich w garsci bo mozemy cofac provosta. A robotnika na bramie mozna wtedy wykorzystac w inny sposob. Oczywiscie taktyka ta dziala w pozniejszej fazie gry i trzeba miec troche kasy wiecej od innych.
PS. Jak ktos ma ochote pograc w Caylus'a na http://www.brettspielwelt.de
to pisz na gg: 1569337
A gdy pozostali gracze sie wycwania i beda klasc robotnikow na tych dalszych budynkach, wtedy mamy ich w garsci bo mozemy cofac provosta. A robotnika na bramie mozna wtedy wykorzystac w inny sposob. Oczywiscie taktyka ta dziala w pozniejszej fazie gry i trzeba miec troche kasy wiecej od innych.
PS. Jak ktos ma ochote pograc w Caylus'a na http://www.brettspielwelt.de
to pisz na gg: 1569337
- jax
- Posty: 8128
- Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 79 times
- Been thanked: 252 times
wykombinowalem dokladnie to samo o czym pisze powyzej dudman (brama + gildia handlowa dajš mozliwosc ladnego sterowania wykorzystaniem ostatnich budynkow na sciezce)
aczkolwiek to o czym pisze Markus wczesniej tez moze byc przydatne - ale trzeba by to najpierw stestowac
A mozliwa modyfikacja zasad jest np. kladzenie robotnika na bramie ZAWSZE za 1 denara. Brama jest wtedy o wiele silniejsza niz teraz ale nie przegieta.
aczkolwiek to o czym pisze Markus wczesniej tez moze byc przydatne - ale trzeba by to najpierw stestowac
A mozliwa modyfikacja zasad jest np. kladzenie robotnika na bramie ZAWSZE za 1 denara. Brama jest wtedy o wiele silniejsza niz teraz ale nie przegieta.
Ostatnio zmieniony 13 kwie 2006, 14:16 przez jax, łącznie zmieniany 4 razy.
na bgg byly rozne pomysly spowodowania ze brama jest silniejsza, i za kazdym razem autor gry mowil 'tak myslelismy o tym, ale wtedy brama jest za silna, wolimy zeby byla slabsza niz inne niz zeby rozwalala gre. my naprawde przetestowalismy te gre przed wydaniem'. ja bardzo lubie uzywac bramy w polaczeniu z tym czyms od przesuwania provosta, szczegolnie zeby uruchomic kopalnie zlota jak wszystkim sie wydaje ze 'jeszcze jeszcze'
Nie no, propozycja Dudmana ma sens. Może to się faktycznie czasami przydać. Natomiast co do propozycji Markusa z BGG to już cienko to widzę. Wielokrotnie zdarza się, że gracze mogą wybudować tyle samo kawałków zamku. Wtedy bycie pierwszym jest decydujące. Jakoś nie specjalnie widzę sens, żeby walczyć o to, aby być ostatnim przy budowie zamku. Gracze najczęsciej budują kawałki zamku za ile się da.
- ja_n
- Recenzent
- Posty: 2303
- Rejestracja: 28 lip 2004, 10:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 1 time
A ja nie rozumiem dlaczego brama ma tu tak świetnie działać. Przecież decyzję gdzie przenieść łebka z bramy trzeba podjąć w momencie jej aktywacji, tak? Więc i tak zanim aktywowany jest most (czyli przesuwamy provosta za kasę) Twoja mała tajemnica się i tak wyda - Twój łepek już będzie w kopalni. Więc przeciwnicy mogą swobodnie go zablokować - nie jesteś w stanie ich wszystkich pokonać zazwyczaj. Taka sytuacja niczym się praktycznie nie różni od sytuacji gdy po prostu wrzucisz swojego ostatniego robotnika do kopalni bezpośrednio. Co innego, gdyby brama była aktywowana jako pierwszy budynek ZA mostem - może taka modyfikacja nieco ją wzmocni (o ile to modyfikacja, zasady tłumaczył mi Pancho i nie zadałem sobie trudu przeczytania instrukcji jak dotąd).bazik pisze:ja bardzo lubie uzywac bramy w polaczeniu z tym czyms od przesuwania provosta, szczegolnie zeby uruchomic kopalnie zlota jak wszystkim sie wydaje ze 'jeszcze jeszcze'
- jax
- Posty: 8128
- Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 79 times
- Been thanked: 252 times
oj ja_nie, nie dostrzegasz tu subtelnego szantazu: jak mam brame moge polozyc na te kopalnie lub nie - jak widze ze sytuacja jest sprzyjajaca: przeciwnicy maja malo kasy, jestem ostatni (lub pod koniec) w kolejce przesuwania provosta, przeciwnicy maja budynki z ludzikami blisko kopalni(wiec nie zalezy im nadalekim odsuwaniu provosta od kopalni) itd. to klade ludzika z bramy na te kopalnie - a gildia handlowa na pewno jeszcze ulatwia takie balansowanie. Albo nie klade - i odcinam przy pomocy gildii handlowej ludziki przeciwnikow na wysunietych budynkach. Bardzo wiele zalezy od konkretnej sytuacji. Jak pisza w instrukcji bramy uzywaj jesli chcesz 'hide your intentions'.
Zreszta nie trzeba rozciagac sie na max i siegac do kopalni; tej kombinacji mozna uzyc zeby 'obsluzyc' ostatni wybudowany budynek (-ki)
Zreszta nie trzeba rozciagac sie na max i siegac do kopalni; tej kombinacji mozna uzyc zeby 'obsluzyc' ostatni wybudowany budynek (-ki)
- ja_n
- Recenzent
- Posty: 2303
- Rejestracja: 28 lip 2004, 10:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 1 time
Tak, tak, ale zauważ, że te same informacje masz kładąc swojego ostatniego ludka na planszy (jeśli chcesz przesuwać provosta ostatni, to wszyscy inni już spasowali). Sęk w tym, że jeśli chcesz jako ostatni przesuwać provosta (a to jeden z warunków działania tego mechanizmu) to musisz kłaść ludka jako ostatni (pasujesz po tym jak inni już spasowali). Natomiast między położeniem ostatniego ludka na budynku a przesunięciem ludka z bramy na inny budynek nic niemal się nie dzieje - więc zamiast kłaść ostatniego ludka na bramie lepiej od razu go położyć tam gdzie ma być docelowo. Brama nic tu nie daje. Jeżeli chcesz natomiast położyć NAJPIERW ludka na bramie a potem na innych budynkach to zwyczajnie grasz suboptymalnie bo gdy Ty tracisz na to czas, inni zajmą Ci wypasione budynki. Z kolei umieszczenie pracownika na bramie i spasowanie przed innymi bardzo zmniejsza jego efektywność bo pozostali gracze mogą spokojnie skorygować Twoje zapędy przeuwając provosta po Tobie.jax pisze:oj ja_nie, nie dostrzegasz tu subtelnego szantazu: jak mam brame moge polozyc na te kopalnie lub nie - jak widze ze sytuacja jest sprzyjajaca: przeciwnicy maja malo kasy, jestem ostatni (lub pod koniec) w kolejce przesuwania provosta, przeciwnicy maja budynki z ludzikami blisko kopalni(wiec nie zalezy im nadalekim odsuwaniu provosta od kopalni) itd. to klade ludzika z bramy na te kopalnie - a gildia handlowa na pewno jeszcze ulatwia takie balansowanie.
Niezły ratunek dla bramy (prosty i efektywny) to aktywowanie jej PO przejściu mostu przez provosta - wtedy brama rzeczywiście coś daje - likwiduje ryzyko umieszczania robotnika na odległych budynkach. Chyba to nawet przetestuję przy następnej grze.
wszystko fajnie, tylko ze zeby polozyc w jako ostatni misia w kopalni moge musiec zaplacic np. 4, a zeby wczesniej polozyc go na bramie place 1, a potem zeby polozyc drugiego na jakims moim budynku ktory jest zbyt kiepski zeby mi inni zajmowali tez place 1... tak naprawde nie widze bardzo potrzeby bronic bramy, bardziej moze akceptuje 'na wiare' przekonanie autora ze dodanie sily bramie sprawia ze robi sie zbyt silna, i po prostu zawsze kazdy chce na niej byc... na poczatku uzywalem bramy w co drugiej kolejce, teraz uzywam jej raz-dwa w ciagu gry, ale poki nie zagram w caylusa z 20 rozgrywek nie bede nic modyfikowal bo widze ze ciagle duzo mam do nauczenia sie....
- ja_n
- Recenzent
- Posty: 2303
- Rejestracja: 28 lip 2004, 10:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 1 time
No dobra, to kładziesz wcześniej za 1 na kopalni i już. Jedyny problem to taki, że wszyscy się dowiedzą. Ale zanim będą mogli zadziałać przeciwko Tobie i tak by się dowiedzieli. A tak to przy okazji może obsadzą inne dalekie budynki i będziesz miał sojuszników w poganianiu provosta daleko w pole. Kiedy w pierwszym ruchu przestawisz się na kopalnię to pozostali mogą to odebrać jakby dostali w pysk i zrobią wtedy wszystko żeby Cię pognębić. Faktycznie strata niewielka, ale dyplomacją można wskórać więcej chyba.bazik pisze:wszystko fajnie, tylko ze zeby polozyc w jako ostatni misia w kopalni moge musiec zaplacic np. 4, a zeby wczesniej polozyc go na bramie place 1, a potem zeby polozyc drugiego na jakims moim budynku ktory jest zbyt kiepski zeby mi inni zajmowali tez place 1...
Z drugiej strony rzeczywiście jakieś malusieńkie plusy może ta brama dawać więc pewnie lepiej że jest niż gdyby jej nie było. Może w wyniku jakiegoś dodatku do gry brama się ożywi - jest to pewien potencjał, który w przyszłości się może okazać się cenny.
- jax
- Posty: 8128
- Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 79 times
- Been thanked: 252 times
Nie musisz przesuwac provosta koniecznie jako ostatni (natomiast na pewno warto zawsze miec w takiej sytuacji gildie handlowa). Wtedy jest jakas roznica w wiedzy miedzy twoim spasowaniem a spasowaniem przez ostatniego gracza. Ale wszystko zalezy bardzo od danej sytuacji na planszy. Brame mozna uzywac raczej doraznie, taktycznie niz nastawiac sie z gory na jakas strategie z jej udzialem (tak sie nie da).ja_n pisze:Tak, tak, ale zauwaz, ze te same informacje masz kładac swojego ostatniego ludka na planszy (jesli chcesz przesuwać provosta ostatni, to wszyscy inni juz spasowali). Sek w tym, ze jesli chcesz jako ostatni przesuwac provosta (a to jeden z warunków działania tego mechanizmu) to musisz kłasc ludka jako ostatni (pasujesz po tym jak inni juz spasowali).
Nie twierdze ze brama jest mocnym polem i absolutnie zgadzam sie z bazikiem ze w jednej grze moze wystapia 1-2 syytuacje gdy uzycie bramy moze niesc potencjalny zysk (a i tak nie wiadomo czy przeksztalci sie on w zysk realny). Choc w ostatniej grze w Paradoxie nikt z 5 graczy (w tym ja) bramy nie uzyl ani razu - ale to dlatego ze przylgnela do niej z gory etykieta ze jest bezuzyteczna i nie warto sie nie interesowac.
Re: Caylus - modyfikacja zasad bramy
rozegralem prawie 100 partii i uwazam,ze brama jest bardzo solidnie zbalansowana.co do sensu kladzenia robotnika w zamku,gdy ktos juz tam stoi to jest to jak najbardziej uzasadnione.wyobrazmy sobie sytuacje,ze jeden z graczy ma materialy na powiedzmy 4 sekcje(czesto zdarza sie to w dalszej fazie gry).my mamy tylko na 3.jesli bedziemy w zamku za nim,to zmusimy go np. do wybudowania min. 3 sekcji,aby mial mozliwosc uzycia laski.jesli tak zrobi,to my budujemy tylko 1 sekcje(mozna takze w ogole odpuscic,co jednak rzadko sie zdarza).w ten sposob w nastepnej turze,to my bedziemy miec najwieksza szanse zdobycia laski z zamku. z doswiadczenia wiem,ze brama wbrew pozorom nie jest wcale rzadko wykorzystywana.pozdr
LUBIE OBCOWAC Z PLANSZSOWKAMI.Z BRAKU CHETNYCH W REALU GRAM PRAKTYCZNIE TYLKO W SIECI
Re: Caylus - modyfikacja zasad bramy
Wiem, że temat "odgrzebywany", ale z drugiej strony nie ma sensu zakładać drugiego o tym samym tytule.
Wiemy, że brama jest użyteczna w pewnych sytuacjach i ogólnie gra jest dobrze zbalansowana. (kto nie wie, jest wiele poradników na ten temat) To samo w sumie można powiedzieć o prawie każdej grze, a jednak wymyślamy do nich modyfikacje, nie?
Więc odłóżmy na bok dyskusje na temat czy brama sama w sobie jest użyteczna, a skupmy się na modyfikacjach jej działania. Może akurat ktoś woli grać inaczej?
Postanowiłem zebrać wszystkie modyfikacje bramy Caylusa w jedno miejsce. Są to pomysły m.in z BGG ale nie tylko.
Z tego co widziałem i testowałem, poniższe zmiany nie zaburzają ogólnego balansu gry, jednak uwagi i komentarze są mile widziane.
1. Umieszczenie pracownika na bramie jest zawsze tańsze o 1 denara. Jest darmowe gdy nikt nie spasuje (lub mamy kogoś w karczmie). Po pierwszym pass, koszt to 1D zamiast 2D, itd.
Dzięki temu, można oszczędzić 1D kosztem wybrania mniej korzystnej akcji.
2. Akcja, na którą przenosimy pracownika z bramy jest wykonywana w momencie aktywacji bramy (nie dotyczy zamku!). Dzięki temu można wcześniej zdobyć surowce lub denary potrzebne do późniejszej akcji tej samej tury.
Uwaga: żeby akcja mogła być wykonana, burmistrz musi umożliwiać wykonanie tej akcji w obecnym jego położeniu! (odpada np. dobieranie złota od 1 tury)
3. Pracownika z bramy przesuwamy po wszystkich innych ruchach na dowolne pole, w ten sposób "zaklepując" sobie wybrane pole w następnej turze. Dzięki temu będąc pierwszym graczem w turze możemy od razu wybrać 2 pola.
Zmiany bardziej wpływające na rozgrywkę:
4. Aktywacja bramy po przesunięciu burmistrza. Kolejność pól zmienia się więc z brama>denary>przesuwanie na przesuwanie>denary>brama. Pozwala wybrać pole wiedząc o nowym położeniu blokady ruchu.
5. Pracownika z bramy możemy przesunąć na budynek zajmowany już przez innego gracza. Także wykonujemy wybraną akcję, ale osoba, która postawiła pionek jako pierwsza dostaje dodatkowo 1 Punkt Zwycięstwa (lub inną ich ilość, lub denary, lub punkty i denary, do indywidualnego ustalenia).
Wiemy, że brama jest użyteczna w pewnych sytuacjach i ogólnie gra jest dobrze zbalansowana. (kto nie wie, jest wiele poradników na ten temat) To samo w sumie można powiedzieć o prawie każdej grze, a jednak wymyślamy do nich modyfikacje, nie?
Więc odłóżmy na bok dyskusje na temat czy brama sama w sobie jest użyteczna, a skupmy się na modyfikacjach jej działania. Może akurat ktoś woli grać inaczej?
Postanowiłem zebrać wszystkie modyfikacje bramy Caylusa w jedno miejsce. Są to pomysły m.in z BGG ale nie tylko.
Z tego co widziałem i testowałem, poniższe zmiany nie zaburzają ogólnego balansu gry, jednak uwagi i komentarze są mile widziane.
1. Umieszczenie pracownika na bramie jest zawsze tańsze o 1 denara. Jest darmowe gdy nikt nie spasuje (lub mamy kogoś w karczmie). Po pierwszym pass, koszt to 1D zamiast 2D, itd.
Dzięki temu, można oszczędzić 1D kosztem wybrania mniej korzystnej akcji.
2. Akcja, na którą przenosimy pracownika z bramy jest wykonywana w momencie aktywacji bramy (nie dotyczy zamku!). Dzięki temu można wcześniej zdobyć surowce lub denary potrzebne do późniejszej akcji tej samej tury.
Uwaga: żeby akcja mogła być wykonana, burmistrz musi umożliwiać wykonanie tej akcji w obecnym jego położeniu! (odpada np. dobieranie złota od 1 tury)
3. Pracownika z bramy przesuwamy po wszystkich innych ruchach na dowolne pole, w ten sposób "zaklepując" sobie wybrane pole w następnej turze. Dzięki temu będąc pierwszym graczem w turze możemy od razu wybrać 2 pola.
Zmiany bardziej wpływające na rozgrywkę:
4. Aktywacja bramy po przesunięciu burmistrza. Kolejność pól zmienia się więc z brama>denary>przesuwanie na przesuwanie>denary>brama. Pozwala wybrać pole wiedząc o nowym położeniu blokady ruchu.
5. Pracownika z bramy możemy przesunąć na budynek zajmowany już przez innego gracza. Także wykonujemy wybraną akcję, ale osoba, która postawiła pionek jako pierwsza dostaje dodatkowo 1 Punkt Zwycięstwa (lub inną ich ilość, lub denary, lub punkty i denary, do indywidualnego ustalenia).